View Full Version : (Uuden) maalipinnan hionta
Tuolla Yorccin mustan appelsiinin kuorinnassa on hienosti dokumentoitu miten pinta hiotaan alusta loppuun kokemuksella ja hyvillä aineilla. Joskus vaan tulee mieleen että kuinka paljon noista Zainoamisista yms on ihan samaa hifistelyä kuin tämä harrastus muutenkin.. Kun kuitenkin itsekin saa osia kiiltämään ihan lumppulaikalla, Autoglymin Paint Renovatorilla tai vaikka hammastahnalla;) Mutta nyt kun pitäisi kiillottaa monta neliötä, eli C5, niin ryhdyn jo kyselemään Zainomiehiltä/naisilta (niin ja Yorccilta!) että miten tämä kannattaisi hoitaa?
Tosin C5 pinta muokkaantuu pelkällä myllytyksellä jo aika hyvin!
Vesihionta kannattanee vaan, jos pinnassa on julmetusti himmentymää, naarmuja tai appelsiinia.
Aikomuksenani oli aloittaa 2000 paperilla vesihiomalla (pumppupullo, lämpimässä vedessä pesuainetta) vaahtomuovituella. Mutta nyt kun luin tuon ylläolevan, alkoikin epäilyttää.. Mitä aineita tai karkeuksia tai menetelmiä minun nyt pitäisi käyttää tässä omassa kärryssäni:
Kohde on avo-C5 joka on maalattu loppukesästä perusteellisesti. Sen jälkeen on pesty kaksi kertaa ja ajettu todella vähän. Maalausjälki on ok, eli appelsiinia ei omaan silmääni ole mutta ruiskun jäljiltähän tuo pinta luonnollisesti on. Maalina on metallinhohtohelmiäinen ja lakkaa sen päällä. Olin itse tyytyväinen maalausjälkeen mutta maalari itse herätti minut muistuttamalla että suurin työ on vasta edessä kun minun pitää kiillottaa pinta jotta voin sanoa maalauksen olevan "näyttelytasoa":cool:
Moni varmaan "harrastaa" tietynmerkkisiä aineita ja uusimpia hilavitkuttimia mutta itsellä on tarkoitus pitää harrastus pinnan alla ja tehdä tätä pintaan kohdistuvaa työtä todella harvoin. Siksi eksoottisten aineiden hankkiminen ei nyt innosta. Ehdottakaa työjärjestystä tälle koslalle!
Minä huudan sitten HEP kun menee mielestäni turhan hifiksi;)
Minusta ei kannata hioda ollenkaan.. kannattaisi ajaa kiilotus koneella esim 3m kiillotustahnalla, ensin karkeammalla ja perään hienommalla. Tossa ei ole niin suurta riskiä että menee puhki ja muutenkin säästää todella paljon työssä. Tietysti tapoja on monia, mutta tuo ainakin toimii ja pinnasta saa sileän aika helpolla. Itse välihioin maalaus vaiheessa 2000 vesipaperilla jonka jälkeen lakkasin kaikki osat uudelleen. Tolla konstilla saa parhaan kiillon ja täysin peili pinnan, mutta tietysti se hieman lisää kustannuksia maalaukseen.
Toxic Flame
16.01.2011, 17:46
Minusta ei kannata hioda ollenkaan.. kannattaisi ajaa kiilotus koneella esim 3m kiillotustahnalla, ensin karkeammalla ja perään hienommalla. Tossa ei ole niin suurta riskiä että menee puhki ja muutenkin säästää todella paljon työssä. Tietysti tapoja on monia, mutta tuo ainakin toimii ja pinnasta saa sileän aika helpolla. Itse välihioin maalaus vaiheessa 2000 vesipaperilla jonka jälkeen lakkasin kaikki osat uudelleen. Tolla konstilla saa parhaan kiillon ja täysin peili pinnan, mutta tietysti se hieman lisää kustannuksia maalaukseen.
Jos se on uusi pinta niin turhaan sitä karkeella silloin ottaa jos pohjat on hyvin tehty. Kunnollinen kone ja tarpeeksi hieno sose, niin hyvä siitä tulee.
Ei ole vielä tarvinnut sanoa HEP;) Yritin ottaa pinnasta kuvia kertoakseni minkälaisesta tapauksesta on kyse mutta ei tuo kuvaaminen oikein luonnistu. Tässä on nyt muutama kuva joissa ehkä näkyy enemmän ruiskujälkeä.
www.tapanen.net/99pinta-1.jpg
www.tapanen.net/99pinta-2.jpg
www.tapanen.net/99pinta-3.jpg
Millä hiomatahnakarkeuksilla ja laikoilla tätä pitäisi puuhastella? Minulla on tuollainen rälläkän näköinen kiillotuskone jonka nopeutta voi säätää.
groovyjay
16.01.2011, 21:22
Mun mielestä kaikki riippuu siitä kuinka pitkälle haluat ton homman viedä, toi näyttää kuvien perusteella ihan hyvältä ja jos auto on enemmän kesä käyttis kuin show show show show car, niin mä laittaisin tohon vaan ******** hyvän vahan päälle ja nauttisin ajamisesta.
Toxic Flame
16.01.2011, 21:24
Millä hiomatahnakarkeuksilla ja laikoilla tätä pitäisi puuhastella? Minulla on tuollainen rälläkän näköinen kiillotuskone jonka nopeutta voi säätää.
Sen myllyn pitää olla epäkesko muuten tulee sanomista. Jos pinta on ihan uuden karhea niin mahdollisimman mietoo kamaa esim. Fareclan tuotteista 10 taikka sitäkin vielä hienompaa. Viimeistelyyn tarkoitettuja aineita lähinnä.
Groovyllä ja C63:lla on varmasti näkemyksiä asiaan.
Mä laittaisin tohon vaan ******** hyvän vahan päälle ja nauttisin ajamisesta.
Kannatettu.
Corvette63
16.01.2011, 22:34
Sen myllyn pitää olla epäkesko muuten tulee sanomista. Jos pinta on ihan uuden karhea niin mahdollisimman mietoo kamaa esim. Fareclan tuotteista 10 taikka sitäkin vielä hienompaa. Viimeistelyyn tarkoitettuja aineita lähinnä.
Groovyllä ja C63:lla on varmasti näkemyksiä asiaan.
Mulla on ihan jääkiekkoraitakonemakita ilman epäkeskohienouksia. Varovasti kun ajaa pienillä kierroksilla niin toimii. Epäkesko parempi.
Toxikki on ihan asian ytimessä mun mielestä noiden kiillotusaineiden kanssa, rajut jättäisin itsekin väliin, kun oikeasti akuuttia tarvetta ei kiillottamiseen ole. Yorcin maalipinta oli kaunistelematta ihan hardcore appelsiinia, siitä syystä se oli pakko hioa. Juhateen maalipinta on oikein hyvä, hyvän vähän kanssa kelpaa mun mielestä vaikka Sema Showhun... En lähtisi henkilökohtaisesti edes välttämättä koneella työstämään, varsinkaan jos aijempaa kokemusta maalipinnan koneellisista kiillotuksista ei ole. Paljoa parempaa siitä ei kuitenkaan taviksen silmään tule, vaikka kuinka glanssaa.
Toxic Flame
17.01.2011, 03:28
Mulla on ihan jääkiekkoraitakonemakita ilman epäkeskohienouksia.
Siis WHAT?
Corvette63
17.01.2011, 13:41
Siis WHAT?
Kone, joka jättää perässä pyöreää jälkeä eli jääkiekkoraitaa, kuten joku kiillottajakollega sanoi. Merkki Makita. Ilman epäkesko-ominaisuutta.
Juha, katellaanko tuossa viikonloppuna sitä pintaa vähän tarkemmin, kun tulen hakemaan toimitettavat kamat. Joko teille pääsee Vetellä perille asti? Vois vertailla vähän sitä pintaa tohon mun vessaan ihan luonnossa ;)
Joko teille pääsee Vetellä perille asti?
Viikonloppuna ehkä jos lunta ei tule enempää ja pakkanen säilyy, eli tie kantaa. Tervetuloa ja jos et pääse ihan perille asti niin hovimestari hakee talon autolla kauempaakin:)
Jotta elämä olisi muutakin kuin kevään odotusta, alkoi tänään armoton hinkkaus.
Yorcci tuli hilppeineen klo 13:10, sitten pohdittiin tykötarpeita hetki ja klo 13:30 aloitettiin takaluukun hionta karkeuden 2000 paperilla fairyveden kera. Toistoja, toistoja ja taas toistoja. Tai oikeastaan niitä toistoja riitti 3M vaaleansinikorkkisen tahnan kanssa joka oli vuorossa hiomapaperin jälkeen. Lopuksi sitten Zainon vaaleanvihreää litkua pehmeämmällä laikalla pintaan. Tulos oli kelvollinen ja hinkkauksen edetessä alkoi alkuperäinen, ennen niin hyvältä näyttänyt maalipinta näyttää yllättävän epätasaiselta:razz:
Takaluukun käsittelyyn meni 4 h.. Tämän päivän 8 h session aikana takaluukku tuli valmiiksi, konepelti tuli hiottua mataksi, samoin 'roof lid' sekä osa takapuskurista. Huomenna jatkuu.
Kuvia tuloksista seuraa jossakin vaiheessa. Kuvien ottamisessa näyttää pätevän sama kuin päinvastaisessakin ilmiössä (huonosta autosta saa hyvän myyntikuvan kun osaa sen ottaa), eli mielestäni hyvästä pinnasta Yorcci onnistui ottamaan hurjan näköisiä appelsiinikuvia:) Tämä auto kun on hierottu niin taidan säilöä sen johonkin jossa ei ole pesuharjoja, hiekkapölyä, irtokiviä tms. Tai sitten vaan käytän sitä ja hinkkaan useammin niinkuin Kojak-masterini tekee;)
groovyjay
04.03.2011, 22:45
Laittakaa nyt joku niitä kuvia jo!!! :cool: :cool: :cool:
potkuhousu
05.03.2011, 15:49
Sen myllyn pitää olla epäkesko muuten tulee sanomista.
Oma kokemukseni on että kirkkaammaan ja paremman wet lookin saa aikaiseksi rotari koneella. Epäkesko jättää helposti hyvin hienoja koukun jälkiä maalipinnalle jotka näkee monimetallilampun/ledilampun valossa aurinkolasit päässä :)
Paras tapa harjoitella normi kiilloituskoneella on ottaa perusmusta auto käsittelyyn, kasa laikkoja, pullotolkulla hiomanesteitä, terve järki ja riittävästi aikaa ;)
Itsellä meni kaksi viikkoa harjoitellessa ennenkuin tajusin jutun juonen.
Kuvia en vielä saanut siirreltyä kun kädet tekevät liian hinkkaavaa liikettä edelleen joten kameran käsittely on epävakaata:) Yorcci varmaan lisää tähän kuvia kun kotiutuu Pizzat kainalossa.
Tänään meni aikaa 5,5 h ja tuloksena etuvalojen kannet, oikea etulokari ja oikea etuovi on vesihiottu. Takapuskurikin on miltei hiottu. Konepelti on noin 2/3 alueelta myllytetty.
Hionnassa näköjään alkaa syntymään koko ajan helpommin viimeisteltävää pintaa. Myllytys ei vaatinut enää niin paljon aikaa kuin eilen. Tosin hionta tuntuu kestävän, lieneekö paperi(t) jo niin sileitä..
Yorcci otti ehkä hyvän havainnekuvan kun pidin roikkalamppua kuvauskohteen yläpuolella ja kuvattavana olivat vierekkäin käsittelemätön lokasuoja ja myllytetty konepelti. Valoviiva on toisessa suora ja toisessa epämääräisempi. Saamme kenties nähdä ko. kuvan tässä ketjussa.
Toxic Flame
05.03.2011, 20:07
Oma kokemukseni on että kirkkaammaan ja paremman wet lookin saa aikaiseksi rotari koneella. Epäkesko jättää helposti hyvin hienoja koukun jälkiä maalipinnalle jotka näkee monimetallilampun/ledilampun valossa aurinkolasit päässä :)
Paras tapa harjoitella normi kiilloituskoneella on ottaa perusmusta auto käsittelyyn, kasa laikkoja, pullotolkulla hiomanesteitä, terve järki ja riittävästi aikaa ;)
Itsellä meni kaksi viikkoa harjoitellessa ennenkuin tajusin jutun juonen.
Joo tossahan yksi kohde makaa tallissa.
Meinaankin siihen vähän ruveta treenaamaan uusin kujein. Oon tuolta yhdeltä detailing sivulta (http://www.autopia.org/forum/pro-details-before-after/111174-40th-anniversary-zr-1-corvette-8-days-more-than-60-hours-rickrack-2.html) käynyt hakemassa inspistä asiaan. Ohan mulla noita sulta ostettuja käyttämättömiä cyclon laikkoja tossa laatikollinen venaamassa parempia kelejä. Tohon Makitaan en vielä aio lähteä taikka pitää kattoa lähteekö C63 appariksi kun ruvetaan hieromaan kärryä show kondikseen. Teemu on luvannut lainata myllyään, mut tokkopa sitä tarvitaan välttämättä.
Mut joo meinasin että ostan vielä pari Bilteman sinistä joissa jokaisessa on koko ajan tietyn purevuusluokan laikka kiinni. Eipähän mee jatkossa soseet eiväkä laikat sekaisin.
Kamojen suhteen olen nyt avaamassa silmiäni... ehkä nää Glymin tuotteet on sitten huonoja kun koko ala niin väittää... viimeistelysoseet menee ainakin vaihtoon vaihtoon kun eivät poista kaikkea skraadua...
Meinasin että 3M:n 3000 sarja vois olla kokeilun arvoinen... ainakin hologrammin poistoa ao. sarjasta on suositeltu...
Mequairsia & Menzernaa noi jenkit näyttäis paljon käyttävän myös...
http://p.hostingprod.com/@properautocare.com/graphics/MenzernaTables/menzhardpaint.jpg
Juhatee pistikin jo kattavasti kertomusta, mitä on tehty. Tässä muutamia kuvatuksia ja hieman tarkempaa selvennystä:
Ensin tietty pitää hakea se lähtökohta. Tulee elävästi mustan appelsiinin kuorinta mieleen, kun kattelee tätä "kuumaisemaa" ;) Takapalan sivuosaa ja takalokasuojaa kuskin puolelta:
http://kuvapilvi.fi/finnshark/yfu.jpg
Tässä on siis vähän kutiteltu tuhka...eiku takaluukkua vesihiomapaperilla, että saadaan esiin lakkapinnassa elävä appelsiinikuorrutus.
http://kuvapilvi.fi/finnshark/yfG.jpg
Tästä siis jatkettiin tekemällä niitä kuuluisia toistoja ja lisää toistoja... Kun pinta näytti täysin tasaiselta, niin otettiin laikkakone laulamaan sooloa ja vedettiin jonkin aikaa melko leikkaavalla laikalla. Sitten vielä kutiteltiin pehmeällä laikalla Zainon PC:llä ja heijastus alkoi tasoittumaan kummasti:
http://kuvapilvi.fi/finnshark/yfS.jpg
Tässä vielä muistutuksena käsiteltyä takaluukkua ja käsittelemätöntä takalokasuojaa:
http://kuvapilvi.fi/finnshark/yfJ.jpg
Sitten hiontaa vähän sinne ja tänne, kunnes oli aika käydä konepeiton kimppuun. Tässä on toinen puoli vielä hionnan jäljiltä, toista puolta on taas käsitelty koneellisesti tuolla jyrkemmällä tahnalla ja leikkaavammalla laikalla.
http://kuvapilvi.fi/finnshark/yfH.jpg
Tässä on se Juhateen mainitsema "detail shot" esimerkkikuva konepeitosta ja etulokasuojasta:
http://kuvapilvi.fi/finnshark/yfi.jpg
Tässä ei siis konepeittoa ole vielä kutiteltu Zainon PC:llä, mutta 'ihan kivalta' toi alkaa jo näyttämään.
groovyjay
05.03.2011, 20:34
Hyvä hyvä! Ihanaa meininkiä!!! Potkuhousun kanssa samoilla linjoilla. Nyt on löytynyt uusi ihana tapa hologrammittomaan hieromiseen, laitan jossain vaiheessa vähän raporttia asian tiimoilta.
Kiitos Yorcci kuvista(kin)!
Tarkennuksena vielä että Yorccin mainitsema "jyrkempi tahna" on sitten 3M:n toiseksi liukkainta. Kaikki on siis suhteellista. Tuo tahna on vaaleansinisellä korkilla ja saman sarjan hienoin on tummansinisellä.
Tarkennuksena vielä että Yorccin mainitsema "jyrkempi tahna" on sitten 3M:n toiseksi liukkainta. Kaikki on siis suhteellista. Tuo tahna on vaaleansinisellä korkilla ja saman sarjan hienoin on tummansinisellä.
Joo, mutta mulle toi myytiin, kun pyysin sellaista vähän karkeampaa tahnaa, että pääsee 2 000 vesihionnan jälkeen tekemään kohtuullisen kiillotuksen, ennenkuin tehdään hologrammijälkien poisto. Luulin hyvässä uskossa, että myyjä tietäisi.
Kyllähän mä olen kerran lähtenyt Zainon PC:lläkin kiillottelemaan 2 000 vesihionnan jälkeen. Silloin päätin, että "never again". :D
Päivitystä tänään: 9 h hinkkaamista taas takana eli tähän mennessä tunteja on takana noin 40 h (miestyötuntia.. Yorcci ei pidä edes taukoja) ja homma on edennyt tänään kahden takalokarin ja yhden ovenpuolikkaan hiomisella sekä roof lidin sekä konepellin myllytyksellä sekä viimeistelyllä. Etenee ihan silmissä;)
Yorcci laittoi jo hyviä detail shotteja niin minä laitan vaan tunnelmakuvia sessiostamme:
Sisustan suojaus hommien ajaksi:
http://www.tapanen.net/Vetenkiillotus1.jpg
Kontin kansi valmis, puskuri hiottu, lokari koskematta:
http://www.tapanen.net/Vetenkiillotus2.jpg
Ovi puoliksi hiottuna:
http://www.tapanen.net/Vetenkiillotus3.jpg
Mestari työn ääressä. Roof lid oli helpoin käsitellä irrotettuna:
http://www.tapanen.net/Vetenkiillotus4.jpg
MattaVette:
http://www.tapanen.net/Vetenkiillotus5.jpg
groovyjay
06.03.2011, 21:00
:cool: hulluja ootte!
klovnikala
06.03.2011, 21:07
Käytiin porukalla noita "hulluja" tänään katsastamassa työnsä ääressä, täytyy vain todeta että kyllä tuossakin hommassa työläinen näkee työn tuloksensa, hattua nostamma kiillottajille :cool:
Harri -76
06.03.2011, 22:06
Tänään myös mestarit työssä nähty ja todella kunnioitettavaa työnlaatua pidetään yllä!
Pitää myös sanoa, että Juhan auto on erittäin hyvällä maulla ja melko huomaamattomasti modattu. Sen asitii että ei ihan kaikki ole vakiota, mutta mikään muutos ei pomppaa silmille:cool:
potkuhousu
06.03.2011, 22:15
Hyvää settiä ... ilo katsoa kun työ tehdään aikaa käyttäen. Jatkakaa :)
Itse ostin Mirkan vesihiomalaitteet kun en jaksanut enään käsin hioa. Nopeutu tuokin työ kummasti.
Kun tuota auton pintaa on nyt tuijotellut läheltä ja erilaisissa valaistuksissa muutaman päivän ajan, niin paremmalta vaan näyttää. Maalipinta on kyllä todella mielenkiintoinen metalliväri. Kun aurinko käy pintaan sopivasti, vaihtuu sävy vaaleansinisestä selvästi tummempaan siniseen ja hieman violettiin vivahtavaksi. Yritin saada efektiä näkyville, mutta ei sitä saa digimuotoon tallentumaan...
http://kuvapilvi.fi/finnshark/yfo.jpg
:cool: hulluja ootte!
Kunhan pistetään "vahinko kiertämään" ;) On vielä sen verran tuoreessa muistissa sun ja C63:n hierominen ton mun vessan kanssa...
Auton lempinimeksi ei ole kuulemma vielä omistaja keksinyt mitään, mutta ainakin mun päässä on vähitellen muotoutumassa "Sinister", pitäähän autossa vähän luonnetta olla ja tässä raaserissa sitä löytyy runsaasti pinnan alta. Erikoismenetelmällä sain luonteen ikuistettua kameran kennolle ohikiitävässä hetkessä...
http://kuvapilvi.fi/finnshark/yfs.jpg
Saako udella mitä ne tahnojen numerokoodit purkkien kyljessä on? Hienolta näyttää!
Oma kokemukseni on että kirkkaammaan ja paremman wet lookin saa aikaiseksi rotari koneella.
Jep, eipä ole kiertävän koneen kanssa mitään ongelmia ollut. Hologrammejakaan ei tule, ellei ala likaista pintaa hinkkaamaan.
Saako udella mitä ne tahnojen numerokoodit purkkien kyljessä on? Hienolta näyttää!
Saa udella kun kerran kehujakin tuli;)
09376 lukee purkin kyljessä.
09376 lukee purkin kyljessä.
Ok, eli veditte sillä vesihiomisen jälkeen ja sitten viimeistely zainon pc:llä?
Ok, eli veditte sillä vesihiomisen jälkeen ja sitten viimeistely zainon pc:llä?
Juuri näin.
Vaihe 2 siis leikkaavammalla laikalla (kellertävä) kuin vaihe 3 (sininen).
Taidan ottaa aiemman kommenttini takaisin - tuostahan tulee järkyttävän paljon parempi :p
Ootte te kyllä aika äijjiä!
Joo, mutta mulle toi myytiin, kun pyysin sellaista vähän karkeampaa tahnaa, että pääsee 2 000 vesihionnan jälkeen tekemään kohtuullisen kiillotuksen, ennenkuin tehdään hologrammijälkien poisto. Luulin hyvässä uskossa, että myyjä tietäisi.
Kyllähän mä olen kerran lähtenyt Zainon PC:lläkin kiillottelemaan 2 000 vesihionnan jälkeen. Silloin päätin, että "never again". :D
Kyllähän tuon on nyt käytännössä havainnut, että aika loivaa tahnaa toi 3M:n litku on. Vaikka on reipaasti leikkaava laikka, niin toistoja tarvitaan melko paljon ja tuntuu jo 2000:n hiontajäljet olevan syviä tuolle...
Täytyy varmaan käydä hakemassa vähän karkeampaa puuroa ihan sitä silmällä pitäen, että omakin vessa on lähdössä vielä maalarille peräosan korjausmaalaukseen tässä lähiaikoina.
Tänään 3 h hiontaa. Tuloksena puolet ovesta, peili, ovenkahva ja hieman etulokaria ovat hiotut. Taisi tulla toinen lakan puhkeaminen jo.. Peilin valu"virheen" kohdalta näyttäisi siltä että lakka meni puhki. Toinen vastaava pelko koskee apukuskin oven yläreunan kanttia jossa saattaa olla sama ongelma. Kiillotus sen sitten paljastaa ja jos pahin toteutuu niin kutsun maalarin käymään.
groovyjay
07.03.2011, 23:13
Tänään 3 h hiontaa. Tuloksena puolet ovesta, peili, ovenkahva ja hieman etulokaria ovat hiotut. Taisi tulla toinen lakan puhkeaminen jo.. Peilin valu"virheen" kohdalta näyttäisi siltä että lakka meni puhki. Toinen vastaava pelko koskee apukuskin oven yläreunan kanttia jossa saattaa olla sama ongelma. Kiillotus sen sitten paljastaa ja jos pahin toteutuu niin kutsun maalarin käymään.
:shock: antaa mennä vaan. kuvia olis kiva nähdä noista onkelma kohdista...
:shock: antaa mennä vaan. kuvia olis kiva nähdä noista onkelma kohdista...
Kännykällä yritin kuvailla.. Ei oikein kuvasta hahmotu mitä tarkoitan mutta nuolien välissä on "hopeanvärisenä" hohtava alue jonka epäilen johtuvan metallinhohtokiteiden paljastumisesta. Repsikan ovessa vastaava kohta hohtaa ympäristöä tummempana mutta en tajunnut ottaa siitä vielä kuvaa. ehkä huomenissa..
http://www.tapanen.net/Vetenkiillotus6.jpg
Toxic Flame
08.03.2011, 01:19
Tämä ei ole dissiä vaan pohdintaa.
Eikös maali ja lakka vähän käyttäydy sillain reunoille mentäessä että ne "uivat muotoon"? Eli ei toi välttämättä ole vika vaan ominaisuus ainakaan tossa reunassa.
(Ehkä se ongelma on liiallisessa täydellisyyden tavoittelussa... :cool::cool::cool::cool::cool:)
Eli reunat pitäs tehdä huolella ja koska reunasta on vaikea huomata epätäydellisyydet niin jättää hieman vähemmälle se hierominen koska riski em. tapahtumiin kasvaa. Erittäin jälkiviisasta, myönnän.
Ja sit tohon vesihionnan jälkeen mä ottaisin koneella alkuun aika karkeella soseella jolloin tapahtumat etenee nopeammin.
Kokeilin omaani Glymin nelosta 2000 vesipaperin jälkeen tosi pehmeellä bilteman vakiopatjalla ja alkoi kiiltämään jopa paremmin kuin orkkis, ei hiottu pinta.
Eikös maali ja lakka vähän käyttäydy sillain reunoille mentäessä että ne "uivat muotoon"? Eli ei toi välttämättä ole vika vaan ominaisuus ainakaan tossa reunassa.
Juu olen pyrkinyt jättämään noiden lakkapattien hionnan vähemmälle reunojen luona mutta tässä tapauksessa juuri tuossa nuolien välissä on sellainen koholla oleva osuus joka ei ollutkaan lakkaa vaan peilin kuorta itsessään.
Eli kyse ei ole samasta ilmiöstä kuin kuvan oikealla reunalla. Ikävä kyllä en vaan saanut sitä tallentumaan kameraan. Koetan illalla uudelleen. Tuossa peilin kuoressa on 2 muutakin haastavaa kohtaa kun valumuotin osat eivät ole ihan istuneet valmistusvaiheessa ja pintaan on tullut terävä pykälä.
Mielenkiintoista lueskella teidän juttujanne. itsellä oli tarkoitus tuossa keväämmällä, kun ilmat lämpiää, aloittaa maali/lakkapinna fiksaus. Ei siitä taida ihan helpolla selvitä . . .
:shaking:
Tänään ehdin hioa vain pari tuntia, tuloksena etulokasuoja tuli hiottua loppuun asti eli jäljellä on enää etupuskurin hionta ja tolkuttomasti myllytystä.
Lakkapinta meni tosiaan rikki kuskin peilin yläreunasta. Onneksi pelkäämäni apukuskin oven reuna olikin jotain muuta. kiillotin nuo epäilemäni kohdat pikaisesti ja se paljasti peilin päältä matan viirun. Ensimmäisessä kuvassa se näkyy hopeanvärisenä ja toisessa mattana. Se tallentuu kuviin todella huonosti mutta silmällä sen näkee heti.
Löytyi hyllystä toinen peilin kuorikin tuon tilalle, taidan varmuuden vuoksi heittää sen maalaamoon.
http://www.tapanen.net/Vetenkiillotus7.jpg
http://www.tapanen.net/Vetenkiillotus8.jpg
Tänään Yorcci hieroi uusin metodein hiottua pintaa: Vaaleansinikorkkinen 09376 vaihtui kokeeksi keltakorkkiseen 80349:iin. Homma nopeutui merkittävästi kun pinta tasoittui vähemmällä hieromisella. Etupuskuri on hiottu, muu auto kaipaa enää viimeisiä 09376-hieromisia ennen Zainon PC:ta.
Tähän mennessä miestyötuntisaldo on n. 36 h.
Kertauksena vielä se järjestys jolla nyt tehdään:
1. 2000 vesihionta vaahtomuovituella
2. Myllytys 3M:n 80349:lla
3. Myllytys 3M:n 09376:lla
4. Myllytys Zainon PC:lla
5. Prismasta Car-X vaha pintaan 5,9 € purkki;)
Tänään Yorcci hieroi uusin metodein hiottua pintaa: Vaaleansinikorkkinen 09376 vaihtui kokeeksi keltakorkkiseen 80349:iin. Homma nopeutui merkittävästi kun pinta tasoittui vähemmällä hieromisella. Etupuskuri on hiottu, muu auto kaipaa enää viimeisiä 09376-hieromisia ennen Zainon PC:ta.
Tähän mennessä miestyötuntisaldo on n. 36 h.
Kertauksena vielä se järjestys jolla nyt tehdään:
1. 2000 vesihionta vaahtomuovituella
2. Myllytys 3M:n 80349:lla
3. Myllytys 3M:n 09376:lla
4. Myllytys Zainon PC:lla
5. Prismasta Car-X vaha pintaan 5,9 ¤ purkki;)
Tuohon voisi lisätä, että 3M:n tuotteilla tehtävä myllytys tehdään hieman kovemmalla, leikkaavalla (oranssilla) laikalla ja Zainon PC:n kanssa käytetään pehmeämpää (sinistä) viimeistelylaikkaa. Tottakai laikka pestään välillä puhtaaksi, viimeistään tahnaa vaihdettaessa.
Ja toi vaha-asia on vielä hieman avoin, vaatii pienen vertailutestin ;)
groovyjay
09.03.2011, 23:07
Ihanaa, nannaa herkkua! Lisää vaan kuva reportaasia!
Tänään päästiin vihdoinkin Zainon PC:llä kutittelemaan pintaa. Omistaja on vissiin aika tyytymätön urakan tulokseen tässä vaiheessa, kun on ilme noin kovin vakava:
http://kuvapilvi.fi/finnshark/ynC.jpg
Mutta mitäs tuossa lätkässä lukeekaan? Mites se teksti nyt on jotenkin väärinpäin? Ai niin, mä kuvasin sen tuosta ovesta heijastuneena :oops:
http://kuvapilvi.fi/finnshark/ynU.jpg
Ja sitten yritin kuvata roikkalampun takaosan tekstiäkin, mutta sekin meni sitten nurinniskoin, kun taas meni tähtäys maalipintaan. No, ehkä mäkin joskus opin ottamaan kuvat oikein :rolleyes:
http://kuvapilvi.fi/finnshark/yno.jpg
Lähemmäs...
http://kuvapilvi.fi/finnshark/yns.jpg
Ja vielä lähemmäs....
http://kuvapilvi.fi/finnshark/ynz.jpg
Huomenna jatketaan kiillotusurakkaa, jospa saisi jo levittää vahaakin pintaan ;)
Ootta työ karjut hurjia! Mä en enää ilkeä tulla meettiin tuolla omalla.
Toxic Flame
12.03.2011, 05:35
Mikähän ois paras mämmi tohon lopulliseen naarmun poistoon ja viimeistelyyn? Onko se Zainon PC, 3M:n hologram remover vai Menzernan 106ff ??? Ja millasella palalla kandee tehdä viimeistely.
Mikähän ois paras mämmi tohon lopulliseen naarmun poistoon ja viimeistelyyn? Onko se Zainon PC, 3M:n hologram remover vai Menzernan 106ff ??? Ja millasella palalla kandee tehdä viimeistely.
Kaikki hologrammien poistoon tarkoitetut litkut ajavat varmaan asiansa(?). Itsellä ei ole kokemusta muusta kuin Zainon PC:stä, sillä tulee ainakin nättiä jälkeä. Laikka kannattaa olla mahdollisimman pehmeä, kun tehdään viimeistelyä. Mulla tuossa sinisessä lukeekin toisella puolella "Final finishing pad". (Oranssissa lukee "Light cutting pad" ja toi oranssi onkin materiaaliltaan selvästi kovempi/jäykempi.)
Jos toi Car-X vaha on AutoBildin testivoittajana mainostettu vaha niin en voi suositella, todellakaan. Käyttiksen vahasin silla viime kesänä, tulee laikukasta jälkeä, ei levity tasaisesti. Kiiltokaan ei häikäise. Tuoteselosteesta ei käy ilmi sisältääkö silikonia. Kerran Kiinanreissulla käytin hotellissa kengänkiillotussientä joka oli kostutettu silikoniin - ihan samanlainen olemus on tuolla testivoittajavahalla...
Jos toi Car-X vaha on AutoBildin testivoittajana mainostettu vaha niin en voi suositella, todellakaan. Käyttiksen vahasin silla viime kesänä, tulee laikukasta jälkeä, ei levity tasaisesti. Kiiltokaan ei häikäise. Tuoteselosteesta ei käy ilmi sisältääkö silikonia. Kerran Kiinanreissulla käytin hotellissa kengänkiillotussientä joka oli kostutettu silikoniin - ihan samanlainen olemus on tuolla testivoittajavahalla...
Hmm.. Se Car-X maininta tuolla aiemmin oli vähän ehkä provo mutta totuus on se että tuollainen purkki löytyy hyllystäni Autoglymien välistä. Mietin tuossa purkkia tutkiessani että valmistajaa ei lue missään. Saattaa siis olla että S-ketju tai Intrade purkittaa tuohon purkkiin milloin kenenkin töhnää.
Itse kokeilin ko. vahaa ja olin jälkeen ihan tyytyväinen, ei ainakaan osunut silmään yhtään virheitä. Kaveri vahasi autonsa Glymin punaisella ja kultaisella, mutta yhden paneelin veti tuolla. Reilun käyttörupeaman jälkeen pesussa (olikohan toinen tai kolmas pesu) Glymin kohdalla vesi pysyi mutta Car-X pinta oli liukas kuin vastikään vahattuna..
Olisi ihan muikeaa huomata Car-X päteväksi tuotteeksi, hinta on nimittäin aika pieni verrattuna "yleisesti hyväksyttyihin harrastevahoihin".
VALMIS!!!
Tuntilaskurini meni jo sekaisin jossain vaiheessa mutta noin 80 miestyötuntia tuohon meni. Joku olisi tehnyt nopeammin mutta oppia ikä kaikki. Ja mikäs se on autoa hieroessa, huonomminkin voisi aikansa käyttää;)
IIIIISO kiitos Yorccille! Mies on enemmän kuin painonsa arvoinen kullassa.
Zainon PC:n jälkeen kokeiltiin kahteen vierekkäiseen pintaan Zainon Z6:sta sekä sitä jo sivuttua "Car-S"-vahaa. Puolueeton raatimme valitsi sitten kuitenkin tuon halvemman tökötin ihan sillä perusteella että pinta oli selvästi liukkaampi sillä käsiteltynä. Vedettiin sitten koko auto Prisman vahalla:cool: Ja päälle testattiin vielä Zainon Z8, joka ei ainakaan huonontanut tulosta joten vetäistiin sekin kruunuksi.
Auto kiiltää.. Ihmekös tuo. Yorccilla onpi hyviä kuvia. Itse editoin jossain välissä videon jossa rätti liukuu konepellillä:)
Sen verran täytyy korjata, että Zainon Z5 oli kokeilussa ;)
Mutta pataan tuli jokatapauksessa tuolta Prisman 'vitosen vahalta', kun arvostelukriteerinä käytettiin pelkkää liukkauden tuntua vahatulta pinnalta. Z8 sentään paransi tuntumaa Car-S:nkin kanssa, joten tehtiin hyvin kerettiläinen ratkaisu: Car-S pohjalle ja Zainon Z8 päälle.
http://kuvapilvi.fi/finnshark/yDy.jpg
Mä en vieläkään oikein osaa ottaa noita kuvia, kun tuppaa jäämään noi tekstit peilikuviksi, mutta yritetäänpä uudestaan. Tuossa muutama otos lopputuloksesta...
http://kuvapilvi.fi/finnshark/yDQ.jpg
http://kuvapilvi.fi/finnshark/yDl.jpg
http://kuvapilvi.fi/finnshark/yDO.jpg
http://kuvapilvi.fi/finnshark/yDj.jpg
http://kuvapilvi.fi/finnshark/yDB.jpg
http://kuvapilvi.fi/finnshark/yD8.jpg
http://kuvapilvi.fi/finnshark/yDT.jpg
Omistaja kommentoinee tarkemmin, mutta mun mielestä konepeitto onnistui parhaiten, sitä kattoessa näyttää ihan siltä, kuin maalin päällä olis lasipinta. Propsit maalarille, hienoa jälkeä :salut:
Projekti oli loppujen lopuksi mukava sekä tehdä että varsinkin saada maaliin. Vaikka hartiapankista pitikin repiä välillä aika paljon, niin se palkitsee jo tekemisen aikana, kun työn etenemisen ja oman käden jäljen näkee heti.
Juhateelle kiitoksia osallistumisesta, on kiva tehdä hommia, kun on samanhenkinen ja yhtä 'nipo' tekemässä, niin ei tule vahingossakaan oiottua mutkia kesken kaiken, kun voi aina pyytää 'toisen mielipiteen'. Mitäs tässä muutakaan?
VALMIS!
klovnikala
12.03.2011, 22:50
Ajokelejä siis ootellaan, näyttää kyllä melko PRO meiningiltä, tosin mitäpä muuta ko. Herroilta voi odottaakaan :cool:
Se video, kaikki pari sekuntia:) Äänet hävisivät johonkin konvertoidessani mutta ette menetä mitään..
www.tapanen.net/liukasta.wmv
Se video, kaikki pari sekuntia:) Äänet hävisivät johonkin konvertoidessani mutta ette menetä mitään..
www.tapanen.net/liukasta.wmv
On se :cool:
upea on pinta :cool:
omakin femma sai talven aikana uuden maalin, mutta kyllä se
näyttää "keskeneräiseltä" tuohon verrattuna :(
Aivan käsittämättömän herkullisen näköinen! Ei voi muuta ku hattua ottaa kouraan kun tuollaista uurastusta ja jälkeä näkee. Itsekin kuvittelin oman peltikotteroni maalipinnan olevan hyvän näköinen viime kesän maalauksen jäljiltä, mutta eihän siitä voi edes puhua saman päivänä tuon Sinisterin kanssa.
Mites noiden parin puhki hiotun kohdan kanssa kävi, selvisikö säikähdyksellä vai meinaatko vetää uuden lakan niihin kohtiin?
Mites noiden parin puhki hiotun kohdan kanssa kävi, selvisikö säikähdyksellä vai meinaatko vetää uuden lakan niihin kohtiin?
Vain peilin yläreunaan tuli puhkeama. Oveen ei onneksi tullutkaan ongelmaa vaan se lakka jotenkin vaihtoi väriään yhdessä kohden hionnan aikana ja se sai minut säikkymään. Vien toisen peilin maalarille jossain vaiheessa ja vaihdan sen sitten paikalleen joskus kun on liikaa vapaa-aikaa. Maalari saisi kyllä samalla maalata etupuskurinkin kunhan vaan löytäisin jostain kohtuuhintaisen ehjän aihion. Nykyisessä kun on vanhan korjauspaikan muotovirhe yhdessä nurkassa.
Meilläpäin sanotttaas notta "PRIIMAA PUKKAA TULEMAHAN"
On kyllä 10+ jäläkiä :salut: :salut: :salut:
Olis ittellä sama jumppa edessäpäin.
Toxic Flame
13.03.2011, 22:16
Kaikki hologrammien poistoon tarkoitetut litkut ajavat varmaan asiansa(?). Itsellä ei ole kokemusta muusta kuin Zainon PC:stä, sillä tulee ainakin nättiä jälkeä. Laikka kannattaa olla mahdollisimman pehmeä, kun tehdään viimeistelyä. Mulla tuossa sinisessä lukeekin toisella puolella "Final finishing pad". (Oranssissa lukee "Light cutting pad" ja toi oranssi onkin materiaaliltaan selvästi kovempi/jäykempi.)
Mun mielestä toi Bilteman oma patja alkaa olemaan pehmä ehkä liiankin kanssa. Glymin nelosella ei tapahdu käytännössä paljoakaan vaikka pitäs olla erittäin leikkaavaa mämmiä. Eli se vois soveltua finaali kiillotukseen.
Sit tossa on keltaista, oranssia ja lilaa patjaa.
Pitääpä alkaa treenailemaan.
Toxic Flame
14.03.2011, 19:15
No-ni.
Kävin äsken vähän koklaileen miten noi uudet cyclon patjat skulaa. Irmelissä on konepellin lakkapinta saanut jostain aika pahaa happosadetta yms. ympäristö tauhkaa ja se pinta on mikroskooppista hiushalkeamaa täysi.
Aloitin 2000 vesihionnalla yhdestä kohdasta kokeeksi. Sen jälkeen cyclon keltainen patja bilteman myllyyn ja glymin 4:sta. 4:sen jälkeen vaihdoin cyclon sinisen patjan ja fareclan G10:sta pintaan.
Yksi syvä naarmu ei ollut moksiskaan joten koko homma uusiksi "koealueelle".
Siinä sitten rupesin kattelemaan että ei perskules täähän se ihan hyvälle alkaa näyttämään vähitellen.
Syvä skraadu oli näköjään sen verta läpi että sitä pitää vielä yrittää hieroa 3. kerran vielä. Mutta ympäristöstä oli hologrammit 100% pois. Nyt alan päästä jyvälle miten homma hoituu.
Eli patjasta oli tällä kertaa se "viimeinen silaus" kiinni. Ja kyllä kaiketi sen pitää alussa olla tarpeeksi leikkaava systeemi eli juurikin vesihionta ja sen jälkeen vielä kohtuu jyrkällä kamalla tasoitus. Mutta hyvää tulee kuin oikein tekee.
Puskurit menee uudellen maalattavaksi koska etupäässä on spiderwebbiä ja takapuskuri on taas saanut jonkun pusun ja korjausmaalaus on juosten&kusten tehty. Takapuskurin valumia yritin tasoitella 2000:lla paprulla mutta ne oli niin pahat että puhki meni maalista ja siltikään ei tullut suoraa. Saas nähdä miten hyvän joku tosi proo maalari saa tollasesta uretaanipaskasta. Lasikuituisia en ala tälle kaudelle vielä tilailemaan.
Toxic Flame
14.03.2011, 19:18
Näille hinkkauksille vois muuten perustaa ihan oman "detailing" osaston, adminit huomio!
potkuhousu
14.03.2011, 19:31
Kiilloittamisen helpottamiseksi kandee käyttää 2000 paprun jälkeen 3000 ja sitten 4000 jne. Tämä jälkeen kiilloitus on helppo duuni. 2000 jättää vielä syvät jäljet.
groovyjay
14.03.2011, 19:33
Näille hinkkauksille vois muuten perustaa ihan oman "detailing" osaston, adminit huomio!
Voidaan hyvin tehdä, muutosta on nyt ilmassa. Uusiin "tiloihin" laitetaan vaikka mitkä osastot....
Toxic Flame
14.03.2011, 19:37
Kiilloittamisen helpottamiseksi kandee käyttää 2000 paprun jälkeen 3000 ja sitten 4000 jne. Tämä jälkeen kiilloitus on helppo duuni. 2000 jättää vielä syvät jäljet.
Pitääpä käydä hakemassa paperia, hyvää dataa!
potkuhousu
14.03.2011, 20:38
Tässä linkissä on vähän dataa kuinka paljon pintaa lähtee vesihionnalla
http://www.pesukinnas.com/viewtopic.php?f=13&t=303
Hjyvä linkki!
Perhana kun vasta nyt tuli mieleen mutta itsellänikin olisi ollut kalvonpaksuusmittari käytettävissä kun olisin vaan tajunnut sellaista kaivata. Olisi voinut ihan kurillaan mittailla homman edetessä!
VetteMan
14.03.2011, 21:30
Kyllä on hienoa pintaa kekkosmallin corvettessa :cool:
Eihän tolla enää sorarallia uskalla ajaa ;)
Mitenkähän muuten kuituautossa tuollanen kalvopaksuusmittari toimii?
Mistä se tietää mitä kerrosta se mittaa?
Kyllä on hienoa pintaa kekkosmallin corvettessa :cool:
Eihän tolla enää sorarallia uskalla ajaa ;)
Ööööö.. Ainiin. Aivopieru tuli tuossa aiemmin. Unohtui kokonaan koko korimateriaali. Eipä kai tuollainen perinteinen mittari toimine ollenkaan Veten pinnassa.
Toxic Flame
14.03.2011, 23:48
Dammit! ...mulla meni näköjään laikkojen purevuudet sekaisin kun katoin kovuudet väärästä paikka eli Cyclon sivuilta. Pesukinnas.comta selatessani hokasin että toi lila onkin leikkaavin patja... jol mä tein viimeistelyn ...ööh... no eniveis testipala tehty joten aivan samantekevää tässä vaiheessa vaikka patjat ja mömmöt menikin "vähän" sekaisin... :smurf:
Samalla hokasin että Menzernan P85:sta saa suomestakin (http://www.erased.fi/kiillotus/menzerna-po85-250ml), siitä ei tosin oo hajua että kumpi on hienompaa shittiä toi vai Menzernan 106 äffä. Pitääpä tilata puteli ja kattoo miten hyvin se sulattaa zenitissä pintaa. (Ei jumalauta nää on taas näitä foliohattujen juttuja.) Zenith ~ 2000 rpm.
Ja kaikille niille jotka ihmettelee miksi se Biltema ei poista viimeisiä swirlejä, tilatkaa tää paketti (http://www.erased.fi/tarvikkeet/4-10cm-pikkulaikat) niin johan lähtee vikatkin skraadet ku kuppa tölikästä.
Se Baskateeman mylly on ihan sikahyvä muutoin kunhan sen vaan gearaa oikeilla patjoilla.
[QUOTE
Ja kaikille niille jotka ihmettelee miksi se Biltema ei poista viimeisiä swirlejä, tilatkaa tää paketti (http://www.erased.fi/tarvikkeet/4-10cm-pikkulaikat) niin johan lähtee vikatkin skraadet ku kuppa tölikästä.
Se Baskateeman mylly on ihan sikahyvä muutoin kunhan sen vaan gearaa oikeilla patjoilla.[/QUOTE]
pitääkin laittaa hankintalistalle, hommat jatkuu taas kunhan ilmat lämpenee.:p
potkuhousu
16.03.2011, 14:58
Tavallinen paksuusmittari ei toimi kuidulla ja metallillakin antaa vain koko maalin paksuuden. Tällä tiedollahan ei paljoa tee mutta antaa se jonkinlaista infoa koska pelti tulee vastaan.
Tarkempi mittari joka mittaa kolme eri kerrosta maksaakin sitten 2600-5000 eur. Itse tässä säästelen uutta mittaria varten joka on yhteydessä tiesikkaan sinihampaalla. Saa kivoja kuvia ja kaaria joita voi esitellä asiakkaille kaikentietävänä :D
potkuhousu
16.03.2011, 15:05
Samalla hokasin että Menzernan P85:sta saa suomestakin (http://www.erased.fi/kiillotus/menzerna-po85-250ml), siitä ei tosin oo hajua että kumpi on hienompaa shittiä toi vai Menzernan 106 äffä.
Viimestely 85RD
Viimeistely/kiilloitus 106FA
Kiilloitus 205S
työstöaine S100
extrem cut S500
PO205 ex Intensive Polish tulee S100 ja 205S väliin. Sitte tämä taulukko on vain eurolitkuille. Jenkeillä on omat numerot jotka menee helposti sekaisin.
niklas83
17.03.2011, 13:05
asiallista jälkeä !
tuo homma mullakin edessä muskeliauton kanssa. mun mielestä jos upottaa monta tonnia maalipintaan niin kannattaa tehdä kunnolla:cool:
4000 tyyny on muuten hyvä 2000 paperin jälkeen
Toxic Flame
04.04.2011, 23:35
Ylläpito hoi, millos saadaan tänne se detailing osio?
Tilasin just Briteistä Menzernan 4 pullon starttikitin kun tosta edellisestä tilauksesta ei kuulunut mitään... pitäs olla hyvää tärpättiä...
http://www.menzerna.de/fileadmin/be_user/Dokumente/e_polish.pdf
Motonetistä ei saanut muuten 2000 hienompaa vesihiontapaprua. Mistäs noita hienompia papruja kandeis alkaa katteleen? (Pääkaupunkiseudulta...)
Meinasin että hion eka koko auton 2000->3000->4000 ennen kuin siirryn litkuihin...
groovyjay
04.04.2011, 23:42
Ylläpito hoi, millos saadaan tänne se detailing osio?
Tilasin just Briteistä Menzernan 4 pullon starttikitin kun tosta edellisestä tilauksesta ei kuulunut mitään... pitäs olla hyvää tärpättiä...
http://www.menzerna.de/fileadmin/be_user/Dokumente/e_polish.pdf
Motonetistä ei saanut muuten 2000 hienompaa vesihiontapaprua. Mistäs noita hienompia papruja kandeis alkaa katteleen? (Pääkaupunkiseudulta...)
Meinasin että hion eka koko auton 2000->3000->4000 ennen kuin siirryn litkuihin...
Hetki pieni.
poppamies
05.04.2011, 07:28
Joku automaali kauppa?
Sulan alueella on yksi mistä varmaan löytyy, voin tänään kurvata sitä kautta ja selvittää
Toxic Flame
14.04.2011, 14:20
Se ois Menzerna testi tonight! Ekana 2000 paperi veden kera sitten P100 cuttia -> PO203S ja perään PO 85RDRE5.
potkuhousu
14.04.2011, 14:27
Se ois Menzerna testi tonight! Ekana 2000 paperi veden kera sitten P100 cuttia -> PO203S ja perään PO 85RDRE5.
Ja maltilla nautiskellen :D
Muista työstää P100 cuttia riittävästi että saat hiomajäljet pois. Muut litkut vain tuovat sen mahti kiillon.
Toxic Flame
14.04.2011, 21:42
Ja maltilla nautiskellen :D
Muista työstää P100 cuttia riittävästi että saat hiomajäljet pois. Muut litkut vain tuovat sen mahti kiillon.
Rupesin skägäämään ja jätin konepellistä 2000 vesihionnan pois joka oli siis alkuperäinen suunnitelma ja noihin lakassa oleviin halkeamiin ei edes po 100 purrut, joutuu siis tekemään uusiksi... ja tällä kertaa paperin kanssa...
...muutoin kyllä konvertoiduin fareclasta ja glymistä -> menzerna mieheksi, jos auton maalauksen pohjat ois joskus tehty kunnolla niin toi ois nyt kuin uusi.
Vaan ei ole. ******** kiiltävänä mustasta kaikki mahdolliset skitit alkoi paistamaan niin pahasti että joutuu vakavasti harkitsemaan täydellistä ylivetoa. Djaaam.
Toxic Flame
21.04.2011, 23:11
http://finnshark.com/gallery/files/2/0/8/5/mylly1_original.jpg
Mikä lie happosade saanut pinnan näin halkeilemaan? Päällipinnat kaikki olivat täynnä tälläistä jälkeä mitä katossa on. Tuohon ei auta mikään muu kuin kakstonnisella vesihiomapaperilla tasaiseksi ja Menzernan 100:sta perään koneella.
http://finnshark.com/gallery/files/2/0/8/5/mylly2_original.jpg
Tässä konepelti vedetty 2 tonnisella tasoon ja Menzernan karkeaa eli 100 perään. Vaikkakin leikkaavuus on ko. mömmössä luokkaa 5 ja kiilto luokkaa 1 niin jo tässä vaihessa kiilto aivan eri luokkaa kuin tuo hiushalkeillut mosaiikki.
http://finnshark.com/gallery/files/2/0/8/5/mylly3_original.jpg
Oven kahvojen ja lukkojen sutu on samaa halkeilua täynnä. Sama käsittely odottaa kuin konepellissä.
http://finnshark.com/gallery/files/2/0/8/5/mylly4_original.jpg
Takaloksussa on siellä täällä sameita kohtia jotka johtuu huonoista pohjatöistä. Vedetään tasoon 2 tonnisella niin kuin kahvojen seutukin ja Menzerna 100:sta ja myllyä perään...
http://finnshark.com/gallery/files/2/0/8/5/mylly6_original.jpg
Heikosti on tehty pohjat... jenkkien mielestä tälläinen on "hyväkuntoinen käyttömaali". Eheheheeh...
http://finnshark.com/gallery/files/2/0/8/5/mylly5_original.jpg
Välivaihe missä auto on myllytetty kauttaaltaan yhden kerran ympäri. Kaikki päällipinnat kattoa lukuunottamatta on vedetty 2 tonnisella tonttiin ja pyöräytetty myllyllä läpi. Tunteja on tässä vaiheessa mennyt n. 26 h eikä auto ole vielä edes puolessa välissä....
Mut toihan on hyvä et maalissa kuitenkin riittää paksuutta.
Toxic Flame
21.04.2011, 23:56
Mut toihan on hyvä et maalissa kuitenkin riittää paksuutta.
Joo on ja ei, puskurit oon vetänyt läpi jo monestakin kohtaa, toki noi oli valmiiksi niin hirveessä kunnossa (halkeamia läpi) muutenkin että maalarille joutavat. Alla peilikuvaa takaloksusta, toi pitää saada vähän skarpimmaksi niin sit ollaan tyytyväisiä.
Hirveestä ei voi saada hirveen hyvää tekemälläkään mutta kait tolla nyt yhden kesän kehtaa ajella... pimeessä... sateella... ja alepan muovikassi päässä...
http://finnshark.com/gallery/files/2/0/8/5/mylly7_original.jpg
mieletön maalausjälki!:D
onkohan käytetty jotain muuta maalia,kuin lasikuituun sopivaa..?
ihme homma,että tolla hionalla kuitenki saa siedettävän näkööseksi.
Toxic Flame
22.04.2011, 04:39
mieletön maalausjälki!:D
onkohan käytetty jotain muuta maalia,kuin lasikuituun sopivaa..?
ihme homma,että tolla hionalla kuitenki saa siedettävän näkööseksi.
Maalissa sinällään ei oo mitään vikaa, ainoo et sen vois pensselin sijaan vetää ruiskusta sumuttamalla niin ei tarviis hioo hiekkapaperilla niin paljoa...
Ota toi jälkimmäinen kuva vertailun vuoks metrin päästä ton 10cm sijaan ja laita kuva tohon rinnalle. Nyt alkaa vaatimustasot pinnan laadulle ja kiillolle olla aika hillittömiä :geek:
Aika makeeta jälkeä tulee :cool:
Mielenkiintoisaa seurattavaa! Jatkakaa raporttia ja kuvaa vaan lisää kehiin, vaikuttaa sekin puoli olevan hanskassa;)
Ota toi jälkimmäinen kuva vertailun vuoks metrin päästä ton 10cm sijaan ja laita kuva tohon rinnalle. Nyt alkaa vaatimustasot pinnan laadulle ja kiillolle olla aika hillittömiä :geek:Sama käväs mielessä:rolleyes:
Toxic Flame
23.04.2011, 21:37
http://finnshark.com/gallery/files/2/0/8/5/230420115901_original.jpg
Kuskin puolen ovi vedettynä 2 tonnisella...
http://finnshark.com/gallery/files/2/0/8/5/230420115881_original.jpg
Katto kokeneena saman trauman...
http://finnshark.com/gallery/files/2/0/8/5/230420115911_original.jpg
Pelkääjän ovi saanut myös isän kädestä...
Toxic Flame
23.04.2011, 21:54
http://finnshark.com/gallery/files/2/0/8/5/230420115921_original.jpg
Tärähtänyttä hommaa, 33 tuntia takana... alkaa lähentelemeään puolta väliä...
Onko tuo hieromakone hyvä? Mistä hommasit?
groovyjay
24.04.2011, 00:23
Onko tuo hieromakone hyvä? Mistä hommasit?
Biltema.
Voi kone raukkaa, ei tiennyt siinä hyllyssä huilatessaan millaiseen kyytiin se joutuisikaan.
Lisää vaan raporttia! :rambo:
Toxic Flame
24.04.2011, 03:07
Joo-o, Biltemaan ollut enemmän kuin tyytyväinen. Toihan on jenkkiläisen Cyclon (http://cyclotoolmakers.com/Model_6CE.php) kopio sillä erotuksella että alumiinin sijaan muovista tehty ja portaattomalla nopeuden säädöllä kun tossa Cyclossa ei oo säätöä ollenkaan.
Bilteman vakiopatjoilla ei tee yhtään mitään vaan kunnolliset patjat pitää heti hommata jostain muualta. Mulla on noi Zaino Jyrkin 4" kitti patjat tossa kokeilussa ja niillä saa jo ihan järkevää jälkeä aikaiseksi. (Lila, keltainen ja oranssi, eli eri kovuuksilla.)
Toki jos rahalla ei oo niin väliä niin jotain Lake Countrya (http://www.shinearama.co.uk/) taikka Sonusia (http://www.shinearama.co.uk/) kehiin. Menzernan (http://www.shinearama.co.uk/product.php?id=MNZ-250KIT) tököteillä ja tärpäteillä ollaan leikkailtu pintaa ja niistä ei oo kuin hyvää sanottavaa. 2000 vesihionnan jälkeen kun rykäsee leikkaavuustasoltaan 5 ja kiiltotasoltaan 1 hieronnan niin voi jo peilata itseään pinnasta. Mitähän sitten tapahtuu kun vetää vielä keskikarkean tahnan (Cut 3,5 Glaze 3,5) ja viimeistelytahnat (Cut 1 Glaze 5) päälle? :rock:
Pinnan meinaan viimeistellä Simonizin kovalla pastalla ja sen päälle leivon vielä Dodon Juicen Supernaturalit.
Toxic Flame
24.04.2011, 03:09
Voi kone raukkaa, ei tiennyt siinä hyllyssä huilatessaan millaiseen kyytiin se joutuisikaan.
Tolla on kuule jo monet autot vedetty eikä toi oo vielä ees moksiskaan. Elämäni ehkä viisaimmin käytetyt 29,90 euroa. Noita vois ostaa muutaman varastoon jos paskateema vaikka sattuis menemään konkkaan joku päivä.
Corvette63
24.04.2011, 13:30
Tolla on kuule jo monet autot vedetty eikä toi oo vielä ees moksiskaan. Elämäni ehkä viisaimmin käytetyt 29,90 euroa. Noita vois ostaa muutaman varastoon jos paskateema vaikka sattuis menemään konkkaan joku päivä.
Mä sain tollasen koneen paskateemalta lahjaksi... :queen:
Hyvä kone se on, meteliä pitää vaan sen verran, että sopii olla korvatulpat päässä ajellessa ympäri maalipintaa.
Toxic Flame
25.04.2011, 03:16
Laitetaas vielä muutama before kuva niin nähdään millaisella laajuudella tätä autoa on joutunut työstämään... suurin osa päällipinnoista oli tässä kunnossa ennen vesihiontaa... maalissa on normaalia pesunaarmua päällä että mikrohalkeamaa itse maalissa...
http://finnshark.com/gallery/files/2/0/8/5/pinta2_original.jpg
Kuskin ovi oli mikrohalkeamaa täynnä oven kahvasta melkein peilille asti...
http://finnshark.com/gallery/files/2/0/8/5/pinta1_original.jpg
Apparin ovi ei ollut ihan niin pahassa kuosissa halkeamien syvyyden suhteen, vaikkakin siinäkin halkeamat jatkuivat etu lokasuojaan asti...
http://finnshark.com/gallery/files/2/0/8/5/pinta3_original.jpg
Tällä hetkellä 37 tuntia duunia takana ja matka sen kun jatkuu...
Toxic Flame
26.04.2011, 21:19
Jatketaans harjoituksia... 41 tuntia käytetty tähän mennessä, tänään tuli taas tuntitolkulla nysväiltyä... eli vuorossa ns. välimyllytys koko auto läpi Menzernan 203:lla että nähdään ne paikat mitä pitää vielä paperilla pyyhkiä ja löytyihän niitä valitettavsti vielä sieltä täältä, vesihionnan suhteen spotteja löytyi muutamia... tässä nyt ensinnäkin hieman kuva tuosta kuskin oven ympäristöstä joka oli siis vielä muutama päivä aika karussa kunnossa kts. kuvat ylempänä. Lukon ympäristöä ei olla vielä viimeistelty mutta noi niinkuin yleiskuvaa siitä miltä tuo aiemmin hiushalkeillut maali tänä päivänä näyttää... tässä vaiheessa alla vesihionta 2 tonnisella ja Menzernan karkea P100 ja toi keskikarkea 203 neste vasta työstettynä... fuk youuu!
http://finnshark.com/gallery/files/2/0/8/5/vesihionta1_original.jpg
Tässä B pilarin työstö käynnissä...
http://finnshark.com/gallery/files/2/0/8/5/vesihionta2_original.jpg
Takakannesta paljastui muutamia hionnan vaativia spotteja... eivät kuvassa kylläkään näy...
http://finnshark.com/gallery/files/2/0/8/5/vesihionta3_original.jpg
Men at work...http://finnshark.com/gallery/files/2/0/8/5/vesihionta4_original.jpg
Kuskin puoleisessa etulokarissa jälkiä edellisen maalarin turoilusta. Vähän hiomakone karkaillut ja maali täynnä pyöröjälkiä, paperilla tasoon ja myllyä perään niin hyvä tuostakin tulee...
http://finnshark.com/gallery/files/2/0/8/5/vesihionta5_original.jpg
Kuskinpuoleinen takalokari on vähän samassa jamassa, eli pientä samentumaa Paulin toisen käden kohdilla... tuokin tietää taas lisää vesihiontahommia....
http://finnshark.com/gallery/files/2/0/8/5/vesihionta6_original.jpg
Joku ******** urpå tuli tohon heti pullistelemaan, eli kuskin etulokari saamassa vesihiontaa tuosta Pauli-pojan hauberin kohdilta... huomaa supersonic maddog sponssilippis... ei tarvii ihan alasti tehdä...
http://finnshark.com/gallery/files/2/0/8/5/vesihionta7_original.jpg
Apparin puolen takaloksu alkaa oleen sinetöintiä vaille valmis eli Menzernan R85 hologrammin poistot tohon päälle ja kova vahat niin se alkaa olla siinä... :rock:
http://finnshark.com/gallery/files/2/0/8/5/vesihionta8_original.jpg
Duunia, duunia, sitten vielä lisää raakaa duunia. Sitähän se vaatii. Mutta onpa jälkikin kohdillaan. :thumrigh: :thumleft:
Kiva! Pikkujuttu tommonen hiomishomma;)
groovyjay
26.04.2011, 21:41
TF :rock:
Kuskin puoleisessa etulokarissa jälkiä edellisen maalarin turoilusta. Vähän hiomakone karkaillut ja maali täynnä pyöröjälkiä, paperilla tasoon ja myllyä perään niin hyvä tuostakin tulee...
Jäi tää kohta erityisesti vaivaamaan...
Siis saako vesihionnalla ja kiillotuksella tosiaan häivytettyä huonosti tehtyjä pohjiakin :confused:
Mun pulkassa on kattopala kai joskus maalattu, kun siinä näkyy yhdessä kulmassa hiomajäljet maalista läpi sopivassa valossa...
Luulin että ainut keino on viedä maalarille, mutta toivoa siis olis?
Corvette63
26.04.2011, 23:50
Jäi tää kohta erityisesti vaivaamaan...
Siis saako vesihionnalla ja kiillotuksella tosiaan häivytettyä huonosti tehtyjä pohjiakin :confused:
Mun pulkassa on kattopala kai joskus maalattu, kun siinä näkyy yhdessä kulmassa hiomajäljet maalista läpi sopivassa valossa...
Luulin että ainut keino on viedä maalarille, mutta toivoa siis olis?
Jos ne jälket on lakassa, niin sitten on toivoa. Jos ei, niin toivoa on vähemmän, liki olemattomasti. ;)
Vesihiomalla muokataan maalia itsessaan tai lakkaa, riippuen pinnasta. Jos pohjat ovat menneet kädelle siinä maalausvaiheessa, niin mutkalla ne tulee olemaan silti vaikka kuinka vesihioo jälkeenpäin. Kiiltoa ja tasaisuutta tulee olemaan, mutta pinta on edelleen kiero kuin korkkiruuvi...
Jos ne jälket on lakassa, niin sitten on toivoa. Jos ei, niin toivoa on vähemmän, liki olemattomasti. ;)
Vesihiomalla muokataan maalia itsessaan tai lakkaa, riippuen pinnasta. Jos pohjat ovat menneet kädelle siinä maalausvaiheessa, niin mutkalla ne tulee olemaan silti vaikka kuinka vesihioo jälkeenpäin. Kiiltoa ja tasaisuutta tulee olemaan, mutta pinta on edelleen kiero kuin korkkiruuvi...
No näin itsekin olin ymmärtänyt.
Maalari lupas soittaa huomenna, koska ehtii ottaa työn alle.
Tää huominen kyllä oli jo 22.2.2011 :confused:
Toxic Flame
27.04.2011, 04:40
Jos pohjaduuneissa on ryssitty oikein kunnolla niin sitten ot tietty vaikea korjata mutta ainakin tossa omassa järkeilin asian tälläisen rautalankamallin avulla... tuo ao. naarmu on sitten hiuksen koko luokkaa joten tää kuvan monttu on vähän eri skaalassa...
http://finnshark.com/gallery/files/2/0/8/5/rautalanka_original.jpg
Elikkäs vaikka tuolla alla ois naarmuja tms. halkeamaa ja pintaa on vaan tarpeeksi niin riittää että toi päällimmäisin kerros leikataan tiettyyn tasoon että lopputulos on jo kohtuullisen ok.
Hiontaa kannattais kokeilla ennen ennen kuin laittaa pillit pussiin ja vie maalarille.
Mitä pinnemmassa noi virheet ovat niin se toimivampaa se on työstämisen (hionta/myllytys) kannalta.
topi sorsakoski
27.04.2011, 07:36
Ja niitä halkeamia ei tosiaan hiomalla saa pois,no jos kuidulle jynssää.
Toxic Flame
27.04.2011, 20:01
http://www.youtube.com/watch?v=md3BOheDo8U
Toxic Flame
10.05.2011, 00:46
http://finnshark.com/gallery/files/2/0/8/5/irmeli_original.jpg
6 tuntia Irmelin runkkaamista auringon pahteessa tänään. Nenä kärähti mut ei onneks paljoo. Laiska töitään luettelee sanotaan mutta kokonaismäärä duunille menee tällä hetkellä 54 tunnissa. Irmakin rupee pikkuhiljaa näyttämään ihan automobiilille.
Eks tossa ala olee jo vähän eroa lähtöruutuun? :thumrigh:
Toxic Flame
10.05.2011, 16:54
Eks tossa ala olee jo vähän eroa lähtöruutuun? :thumrigh:
Joo kohta ton vois viedä maalaamoon ja ruikkia yli koko kärryn... et pääsis taas hieromaan... :smielielo
On se vaan:cool: Tahtoo kanssa!
Kyllä kannatti hinkata :cool:
Mites nyt, jos tuolla autolla hiotullaja kiillotetulla autolla ajaa, niin ilmassa oleva pölyhän naarmuttaa sitä. Vai suojaako vaha täydellisesti tai lähes täydellisesti naarmuuntumiselta?
Kokeilinpa itsekin huvikseni tämän topikin innoittamana vähän hinkata maalipintaa kakstonnisella paperilla ja sitten yritin vähän myllyttää. Ihan huonohan siitä tuli, mutta 10 x parempi kuin hiomaton, täynnä pientä naarmupyörrettä oleva samea pinta.
Luulin, ettei kakstonnisella hiominen tee yhtään mitään, mutta kyllähän se näköjään veti pinnan sileäksi ja sameaksi. Sileästä tuntui tulevan kiiltävämpi kuin karkeasta. Aina sitä vaan näköjään oppii uutta:cheers2:
Corvette63
12.05.2011, 01:03
Mites nyt, jos tuolla autolla hiotullaja kiillotetulla autolla ajaa, niin ilmassa oleva pölyhän naarmuttaa sitä. Vai suojaako vaha täydellisesti tai lähes täydellisesti naarmuuntumiselta?
Kokeilinpa itsekin huvikseni tämän topikin innoittamana vähän hinkata maalipintaa kakstonnisella paperilla ja sitten yritin vähän myllyttää. Ihan huonohan siitä tuli, mutta 10 x parempi kuin hiomaton, täynnä pientä naarmupyörrettä oleva samea pinta.
Luulin, ettei kakstonnisella hiominen tee yhtään mitään, mutta kyllähän se näköjään veti pinnan sileäksi ja sameaksi. Sileästä tuntui tulevan kiiltävämpi kuin karkeasta. Aina sitä vaan näköjään oppii uutta:cheers2:
Ainahan niitä pieniä naarmuja tulee ja syntyy normaalissa käytössä, mutta minkäs teet. Eihän sitä kannata mistään tehdä hienoa, jos pessimistisesti ajattelee sen menevän huonosti kuitenkin. Vesihionnan ja kiillotuksen suurin funktio tässäkin topikissa on poistaa maalipinnan rosoinen epätasaisuus ja mikä ettei myös luoda samaan syssyyn myös vähän kiiltoakin.
Käytössä kuluu kaikki, mutta oikeilla pesumetodeilla ja huolellisella hoivaamisella ne myös säilyykin aika hienona. 8)
ps. TF:n autosta tuli upea!
Toxic Flame
12.05.2011, 01:53
Sä varmaankin hyvin tiedät ettei me mitään uskota ellei tuu kuvallista raporttia... :smielielo
Tiijän, tiijän. En vaan viittiny yöllä ottaa kuvia, kun punainen olisi näyttänyt mustalta ;) Tässä tapauksessa ei voi puhua uudesta, vaan luulavasti jopa yli 20 vuotta vanhasta maalipinnasta.
Kyllähän noihin jonkinlainen ero tuli. Nyt vaan pitäs jaksaa hinkata koko auto ja siihen taitaa tosiaan mennä se 40 tuntia aikaa. Tuohonkin kahden kämmenen kokoiseen kohtaan meni pari tuntia.
Mitenkäs on paras tehdä? Pieni pala kerrallaan alusta loppuun vai ensin vetää koko auto hiomalla ja sitten myllyttää koko auto.
Onko mitään hyötyä ottaa eka tonnisella ja sit kakstonnisella? Nelitonnisella ei varmaan kannata enää aikaa tuhlata. Käsin vai koneella?
http://finnshark.com/forum/attachment.php?attachmentid=10726&stc=1&d=1305185690
http://finnshark.com/forum/attachment.php?attachmentid=10727&stc=1&d=1305185695
Nelitonnisella ei varmaan kannata enää aikaa tuhlata.
Millaista nelitonnista sulla on?
Yks pien pehmee hiomapyörö joka on luultavasti tarkotettu epäkeskohiomakoneeseen. Vähän tän tapanen, mut pehmee osa ei oo noin paksu enkä tiiä onko se vaahtomuovia vai mitä. http://www.bosch-do-it.fi/mam/bosch-pt-centralpool/diy/diyknowledge/tipsanstricks/richtigpolieren.jpeg
Toxic Flame
15.05.2011, 02:45
Onko mitään hyötyä ottaa eka tonnisella ja sit kakstonnisella? Nelitonnisella ei varmaan kannata enää aikaa tuhlata. Käsin vai koneella?
No toi tonninen on mun mielestä ihan liian karkeeta kamaa, toki noita voi vieläkin karkeemmalla tehdä jos tykkää mutta tonnisen paperin aiheuttamien naarmujen poisto myllyllä saattaa olla jo sitten astetta haastavampaa toimintaa.
Itse vetelisin kakstonnisella ja kolmetonnisella. Loput tahnoilla ja leikkaavalla palalla. Nää toki aina riippuu vähän siitä miten paljon pitää rouhia sitä tavaraa pois. Nelitonninen ei paljoa sanomalehdestä poikkea joten sen purevuus on varmaankin jo vähän niin ja näin.
Koneella jos noita alkaa ruopimaan niin pitää olla todella varovainen varsinkin kanttien kera ja pyyhkästä vähän väliä mikrokuituliinalla millasta jälkeä se tekee ja siltikin varautua siihen että maalarille menee niin ei tuu kovin pahoja ylläreitä.
Hologrammejakaan ei tule, ellei ala likaista pintaa hinkkaamaan.
Korjaus aiempaan kommenttiini, eli tulee sittenkin sellaista hienojakoista usvahologrammia tuolla 3M perfect-it III 09376 tahnalla. Olen aina aiemmin heti perään vahannut, joka on hävittänyt sen näkyvistä.
Epäkohdan huomattuani hommasin nyt lisäksi vielä tämän 3M 50383 uutuustahnan
http://www.nettimaalikauppa.fi/3M-50383
sekä sille kaveriksi yhteensopivan sinisen laikan
http://www.nettimaalikauppa.fi/epages/SSP.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/02012008-30135/Products/050388
Kaikista karkeimman 3M 09374 fast cut tahnan kanssa olen aiemmin käyttänyt lampaanvillalaikkoja, mutta kokeiltuani tätä
http://www.nettimaalikauppa.fi/epages/SSP.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/02012008-30135/Products/050487
siirryin niistä pois. Toisaalta noi karkeat tahnat ei tunnu täydellisen kiillon luomiseen oikein sopivan, vaikka sen jälkeen normaalisti vetäisisikin hienommilla tahnoilla perään. Kenelläkään muulla samansuuntaisia kokemuksia?
Toxic Flame
24.05.2011, 03:50
Toisaalta noi karkeat tahnat ei tunnu täydellisen kiillon luomiseen oikein sopivan, vaikka sen jälkeen normaalisti vetäisisikin hienommilla tahnoilla perään. Kenelläkään muulla samansuuntaisia kokemuksia?
Jos lähtökohta on tosi paha eli lähdetään jostain 1000 vesipaprusta liikenteeseen niin huonoo ois jollain karkeella ja überpehmeellä patjalla aloittaa ja sitten siirtyä suoraan kiillotukseen. Eli jos se maali on ihan skeidaa ja jotuu noin jyrkkää settiä vetelemään niin kyl kait sit ois viisasta vetää 3 eri karkeutta mämmejä ja aina ko. mämmiin sopivalla patjalla. Ja jos joutuu käyttämään samaa patjaa kaikilla mämmeillä niin nyt vähintään harjaa/pesee ne vanhat jätteet pois ettei se karkea mämmi pyöri siellä hienomman seassa. Mielummin sopiva aine/patjan purevuus komboo kehiin. Se keskikarka tahna on tärkeä jos pohjat on jouduttu möyhentämään todella karkealla eli joko paperilla taikka karvalaikalla + erittäin leikkaavalla mäskillä.
Menzernan 203 taikka 302 on perus myllytyksessä todella tehokkaasti kiillottava keskisarjan tavara (jossa orkkis pinta kohtuullinen) että pintaa ei tarvii enää viimeistellä holon poistolla... ellei nyt oo joku highendhifisti.
Ei, vaan tarkoitin että vaikka lähtisit myllyttämään karkealla tahnalla virheetöntä maalipintaa, siistin hiomapaperimaisen leikkaamisen sijaan se tahna tekee pinnasta tavallaan epätasaisen 'syöpyneen' ja ehkäpä hieman kumpumaisen kun ne isot hiomapartikkelit osin rullailevat pitkin pintaa. Sitä ei kokonaan korjaa ne myöhemmät tahnatkaan ellei hinkkaa aika paljon extraa. Tietysti lopputulos silti näyttää jonkun matkan päästä nätin kiiltävältä, mutta kun katsoo oikein läheltä vaikkapa suurennuslasilla niin huomaan sen tahnan luoman pinnanmuodon.
kun katsoo oikein läheltä vaikkapa suurennuslasilla
Nyt ollaan asian ytimessä! :D
Nyt ollaan asian ytimessä! :D
Pakko kun niin huono näkö.. http://penthouse.homelinux.net/fs11/sokeesmiley.gif
Mutta joo, ainakin tässä selvis ettei muilla ole ollut tahnojen kanssa ongelmia. Ajattelin silti kokeilla yhtä juttua, laitoin tilauksen vetään. Siitä myöhemmin lisää..
Toxic Flame
24.05.2011, 13:48
Ei, vaan tarkoitin että vaikka lähtisit myllyttämään karkealla tahnalla virheetöntä maalipintaa, siistin hiomapaperimaisen leikkaamisen sijaan se tahna tekee pinnasta tavallaan epätasaisen 'syöpyneen' ja ehkäpä hieman kumpumaisen kun ne isot hiomapartikkelit osin rullailevat pitkin pintaa. Sitä ei kokonaan korjaa ne myöhemmät tahnatkaan ellei hinkkaa aika paljon extraa. Tietysti lopputulos silti näyttää jonkun matkan päästä nätin kiiltävältä, mutta kun katsoo oikein läheltä vaikkapa suurennuslasilla niin huomaan sen tahnan luoman pinnanmuodon.
Sellainen näppituntuma on noihion että teki mitä vaan niin kone tekee tasaisempaa jälkeä kuin handu. Kädellä tehtäessä on vaikeampaa sanoa miten kauan ollaan oltu yhdessä kohtaa ja millä paineella. Tietty jos käyttää ei epäkeskoa ja sitä ei vedä ristiin (jättää koneen päälle kun käy kahvilla) niin sitten voi olla vaarana että tulee monttua isommalle alueelle. :thumleft:
Viisas pääsisi vähemmällä.
3M 09376 oli se tahna jota Yorccin kanssa käytettiin muutama vuosi sitten tämän ketjun myllytyshommissa. Vaihdoin lokarit ja puskurin vajaa vuosi sitten joten ne olivat tietysti kiillottamatta ja ajatus siitä ei päästänyt irti ennen jotakin toimenpiteitä. Eli ei muuta kuin 2000 paperi kouraan ja hirveä hinkutus että saa pinnan taas mataksi..
Sitten käytin kovemmalla laikalla purkin pohjalta hieman 3m 80349 -ainetta ja siirryin sen jälkeen tuohon tuttuun 3M 09376 -aineeseen. Muutaman tunnin/päivän jälkeen totesin että helpollahan tässä pääsee kun kiilto tuli tuolla aineella hyväksi eikä hologrammejakaan näy. Mietin kuitenkin että millä tuo pinta viimeistellään kun Yorccilla oli viimeksi jotain Zainoa siihen ja nyt voisin hakea itselle vastaavaa litkua.
Kävin sitten GlossPointissa joka tekee tuota kiillotushommaa ja myy tarvikkeita. Kerroin mitä aineita käytin ja siellä myyjä ihmetteli että "riittikö se 80349 (keltainen korkki) suoraan hiotun pinnan päälle?" Siinä vaiheessa tajusin että tuo käyttämäni 09376 (vaaleansininen korkki) ei kuulu ollenkaan ns. tuoteperheeseen joka tuohon kolmivaihekiillotukseen luetaan.
Myyjä kertoi vaaleansinikorkillisen olevan ns. peittoaine, joka kyllä kiillottaa mutta myös täyttää naarmut niin että ne katoavat näkyvistä. Itse en ollut tuosta koskaan kuullutkaan mutta se selittää miksi jälki näytti niin nopeasti riittävältä. Muutaman pesun jälkeen pyörteet tulevat taas näkyviin. Aine on varmaan omiaan autoliikkeiden myllyttäjille..
Ostin myyjältä purkinpohjan 3M 50383 -ainetta (tummansininen korkki) ja lainasin kaverilta 3M 50417 -ainetta. Putsasin auton pinnat vesi-masinoliseoksella ja talouspaperilla ja eikun hiomaan.. Tällä kertaa näin:
2000 karkeuksinen vesihionta paperilla (en toki tätä enää toistanut)
3M vihreäkorkillinen 50417 leikkaava tahna ja kovempi laikka
3M keltakorkillinen 80349 tahna ja keltainen munakennolaikka
3M sinikorkillinen 50383 kiillotusaine ja sininen munakennolaikka
Joku vaha päälle mikä nurkista löytyyOlisi pitänyt tehdä noin jo ekalla kerralla niin työmäärä olisi varmaan puolittunut.
vBulletin v3.5.0 Release Candidate 3, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.