PDA

View Full Version : C3sen perävälityksen vaihto.

Metsuri-Erkki
11.03.2016, 23:26
Olis tarkoitus/aikomus vaihtaa tuohon perämurikkaan tiuhempi perävälitys.
Orggis on melko "aavikkovälitys" 2,73 (41:15) ja jotta laitteen saisi lähtemään edes vähän "rivakammin" hommasin siihen 3,73 (41:11) perävälityksen. Samalla uusitaan tietenkin poski- ja pinjonin laakerit. Yokon:in perävälitys ja peränlaakerit löytyivät SouthWestistä helposti. Mulla on semmoinen käsitys että toi pitäis olla jollekkin ammattihepulle/asijantuntijalle helppo homma. Etenkin kun tuo välityssuhde ei muutu mitenkään "radikaalisti" ja ison lautaspyörän hammaslukukin pysyy samana. Saas nähdä joutuuko lukkoyksiköllekkin vielä samalla tekemään jotain...
Peräöljyjä valutellessa paljastui että murikan pohjalla oli paksu kerros mustaa tököttiä, liekö lukon materiaalia. Mitään varsinaista metallijäämää ei öljyn seasta paljastunut.
Joku heppu kertoi että tietyssä tapauksessa joutuu perävälitystä vaihtaessa jotain "shimmausta" suorittamaan, tarkoitti varmaan jos välitys muuttuu paljonkin...?
Itte oon ymmärtänyt että ainoa "säätö" on tietenkin tuo poskilaakereiden ja pinjoninlaakereiden säätöshimmaus laakerikoolien väliin tulevilla shimmeillä.

Mielipiteitä?

coupe74
12.03.2016, 00:02
Kannattaa lukasta maestron näkemys ajatuksella (ainakin jos vähänkään rallimoottori mielessä)
http://finnshark.com/forum/showthread.php?t=17589

Jaakon faija
12.03.2016, 08:45
Itse tilasin kanssa juuri perään saman välityksen.
Käsitykseni ja tietojeni mukaan tuo sinun uusi välitys ei mahdu
nykyiseen kehtoon eli perään !
Minulla pitäisi mahtua koska nykyinen 3.08 ja 3.73 on tehty samaan perämurikkaan.

ZL1
12.03.2016, 08:45
Heh...selvästikin sulla on käsitys että välityksen vaihto olisi helppo homma. No on se jos tietää mitä tekee. Siinä on kuitenkin muutamia kohtia jossa ne jutut on syytä tehdä tuhannesosien tarkuudella jottei se perä ulvo tai hajoa alta aikayksikön ja ilman muutamaa erikoistyökalua ei homma onnistu ollenkaan.

Ja ainakin siis se ei ikinä onnistu noin että ratas irti ja uusi tilalle, ei edes pelkkien laakerien vaihtohuollossa.

Mutta on se kivaa silti itsekin tehdä jos vaan vaikka garyn tai jonkun gurun ohjeilla sen jaksaa huolella tehdä siis että varmana joka kohdan ohjeista ymmärtää ensin kunnolla ja sitten vasta tekee.

ZL1
12.03.2016, 08:49
Minulla pitäisi mahtua koska nykyinen 3.08 ja 3.73 on tehty samaan perämurikkaan.
Mutta eikös se eripaksuinen flange johon siis eripaksuinen lautaspyörä kiinnitetään, raja mene juuri 3.7 ssa?

Eli minusta teidän molempien swapit onnistuu.

Jaakon faija
12.03.2016, 11:57
Finnveteltä sain tuollaisen tiedon ja olen saman asian jostain myös lukenut.
En nyt laita päätäni pantiksi mutta kannattaa asia tarkastaa ennenkuin
Välitykset hommaa ettei rupee v......taa.

Puman
12.03.2016, 12:14

Minulla on kanssa omassani 3:08 välitys. Alunperin oli 4:11, mutta se oli maantienopeuksissa aivan hirveä ajettava. Kone kierti lähes 4000rpm

Kiinnostaisi tietää, mitä 3:08 perä kierrättää konetta satasen vauhdissa? Suurin vaihde pykälässä tietty.

ZL1
12.03.2016, 12:44
Finnveteltä sain tuollaisen tiedon ja olen saman asian jostain myös lukenut.
En nyt laita päätäni pantiksi mutta kannattaa asia tarkastaa ennenkuin
Välitykset hommaa ettei rupee v......taa.
Tomsdifferentialin sivuilla on 3 series flange välille 2.7-3.7 ja 3.7 ja isommat on 4 serirs flange.

Jaakon faija
12.03.2016, 13:32
Minulla on kanssa omassani 3:08 välitys. Alunperin oli 4:11, mutta se oli maantienopeuksissa aivan hirveä ajettava. Kone kierti lähes 4000rpm

Kiinnostaisi tietää, mitä 3:08 perä kierrättää konetta satasen vauhdissa? Suurin vaihde pykälässä tietty.
3.08/100kmh on noin 2500 rpm. Borg&Wernerin 4 speed lootalla.
Voin kyllä myöntää että olen väärässä perämurikan suhteen mutta sitten
Minulle on annettu virheellistä tietoa :(

1Elvis
12.03.2016, 15:18
Ei välityksen vaihto mene tosta vaan. Yleensä joutuu tekemään pura-kasaa jumppaa muutaman kerran ennen kuin on tyytyväinen. Peräremonttia tehdään aika harvoin niin homma on aina aluksi vähän hukassa.

Yly
12.03.2016, 15:35
:D

Kaikille on väärä perävälitys :p

Toiset haluaa lyhempää, toiset pidempää.

Mulla 4:11 ja huutaa niin maan perusteellisesti maantie ajossa :(

chevette
12.03.2016, 15:50
Itse vaihdatin perävälityksen ammattilaisella joka tiesi mitä tekee,onneksi olin yhdestä toisesta perästä säästänyt lukon kun jako muuttui.Kiekkamittari pitäis elvyttää ja samoin hommata mekaaninen pyörittäjä kun 700:nen loota,välitys perässä 3,36.En ollut tottunu uuteen välitykseen niin pääsi sheriffit yllättää kun lähdin ajelee,menin vähän ajatuksissani ja vaihtoi juuri nelosen päälle 60:n alueella,tutka ilmoitti että nopeutta oli 89 :(

Puman
12.03.2016, 18:51
3.08/100kmh on noin 2500 rpm. Borg&Wernerin 4 speed lootalla.
Voin kyllä myöntää että olen väärässä perämurikan suhteen mutta sitten
Minulle on annettu virheellistä tietoa :(

Lienee sama neliykäläisessä Muncie21 :ssä? Eli aika normi settiä.

coupe74
12.03.2016, 19:30
Lienee sama neliykäläisessä Muncie21 :ssä? Eli aika normi settiä.
Molemmissa nelonen suora niin kuin myös m20 ja m22.

Metsuri-Erkki
12.03.2016, 22:48
Jep!
Ammattimiehelle toki ollaan tuo "reppu" viemässä, ei suinkaan ole tarkoitus itte alkaa sorvaamaan tommosta hommaa joka vaatii erikoistyökalut ja tietotaitoa.
Mietin vain sitä, onko mulla kasassa tarpeellinen määrä osia vai joutuuko radikaalimmin muuttamaan takasillan komponentteja...
Hyvä jos tuo onnistuu ilman perän casen vaihtoa, mutta lukkosysteemiin pitää vielä hommata ainakin uudet levyt ja jouset.

Voitteko suositella jotain henkilöä/tahoa joka homman hoitaisi..?

Metsuri-Erkki
23.04.2016, 15:30
Noniin...
Perä nipussa, asiansa osaava heppu vaihtoi ja shimmasi uuden perävälityksen ja samalla tietenkin uusittiin "asennussarjan" osilla pinjonin ja poskilaakerit.
Tällä kertaa ei tarvittu mitään senkummempia adaptereita tms. palikoita vaan riitti uusi välitys ja sen asennus"sarja".

btw...
Itseasiassa kyseessähän ei ole Vette, vaan sanotaanko "neliovinen Corvette" :mrgreen:
Eli Opel Diplomat B V8