View Full Version : C3:n ominaisuuksia vai vikoja?
karoholmberg
02.06.2018, 17:34
Moikka,
Olen tässä ostohousut jalassa ja heilahdin Oulun perukoille, 7h matkustaen, aikeissa ostaa linkin mukainen C3. Kuitenkin hieman silmämääräisesti autoa tutkaillen alkoi mietityttämään, että onkohan tämä nyt kuitenkaan se oikea yksilö..: https://www.nettiauto.com/chevrolet/corvette/9123604
Tietääkö joku auton historiaa tai jos on antaa kommentteja alla olevien huomioiden osalta..?
- Lämpötilamittari & öljylämpö(?) ei toimi
- 80km/h vauhtia ajeltua noin 10min alkaa jalkatilaan tulla suhteellisen lämmintö/kuumaa ilmaa, kaupunkiajossa lämmintö kuumaa ilmaa ei tule ja jalkatila pysyy normaalilämpöisenä
- Konetila ei ole mitenkään erityisen kuuma, normaalia konelämpöä ainakin ulospäin
- Ilmastointi ei toimi
- Takapäässä joku vingahtelee, mahdollisesti jarru ("pyörivä vingahtava ääni sitä mukaa kun asiat pyörii")
- Moottorin lohkojen päädyt vaikuttaa kosteilta ja toisella puolella pieni kostea "lätäkkö" koneen päällä. Ei kuitenkaan kuulemma valuta - eli varmaan haihtuu sitä mukaa pois tms.
- Toinen lamppu ei jaksa nousta (käsipelillä nousee ja pysyy ylhäällä)
- Kuskin turvavyö liian lyhyt, ei riitä lähellekkään (liikkuko se edes B-palkista se "naru" ulospäin, tämä ei liikkunut)
- Sisällä tuoksahti hieman bensalle
Corvette63
02.06.2018, 18:35
Lämpömittarin vika voi olla aika yksinkertainen. Ohjaamossakin on lämpöä välillä, eikä monessa näissä toimi alkuperäiset ilmastoinnitkaan. Lamppujen alipaineletkut voi olla haperot tai alipainesäiliö on hajalla. Muihin on vaikea ottaa kantaa.
Jos on alle 20k peli hakusessa, niin itse kyllä iskisin tähän kiinni. Joskus tuli nähtyä liikenteessä, vaikutti siistiltä peliltä ainakin ulkoisin puolin.
https://www.nettiauto.com/chevrolet/corvette/9190595
1969TurboFire
02.06.2018, 19:26
Ei vaikuta kovin lupaavalta jos perusasiat lämpömittari ja öljynpaine ei toimi plus muut jutut.C3 riittää aika paljon puuhaa ja rahan menoa jos asiat on vähän sinnepäin ja kaikki kulunutta.Mutta riippuu miyä etsii.
1969TurboFire
02.06.2018, 19:27
Toisaalta ihan asiallinen kuvissa.
Jalkatilan lämpeneminen ominaisuus, jonka voi poistaa lisäämällä eristeitä ulko-ja sisäpuolelle.
Muut ovat korjattavissa olevia vikoja. Mittarit ja turvavyö tärkeimmät.
Ei vaikuta kovin lupaavalta jos perusasiat lämpömittari ja öljynpaine ei toimi plus muut jutut.C3 riittää aika paljon puuhaa ja rahan menoa jos asiat on vähän sinnepäin ja kaikki kulunutta.Mutta riippuu miyä etsii.
Jos on antura vika noissa mittareissa ,niin helppo tosiaan korjata..ite laittaisin heti ton koneen lämpömittarin kuntoon...ihme et myyjä ei ole laittanut?
CORV3773
03.06.2018, 04:47
Kun kerran olet Oulun korkeuksille matkustanut niin käy samalla tsekkaamassa nämä vaikka ihan vertailun vuoksi?
https://www.nettiauto.com/chevrolet/corvette/9606988
https://www.nettiauto.com/chevrolet/corvette/9507796
Adolf Hipster
03.06.2018, 10:19
Moikka,
Olen tässä ostohousut jalassa ja heilahdin Oulun perukoille, 7h matkustaen, aikeissa ostaa linkin mukainen C3. Kuitenkin hieman silmämääräisesti autoa tutkaillen alkoi mietityttämään, että onkohan tämä nyt kuitenkaan se oikea yksilö..: https://www.nettiauto.com/chevrolet/corvette/9123604
Tietääkö joku auton historiaa tai jos on antaa kommentteja alla olevien huomioiden osalta..?
- Lämpötilamittari & öljylämpö(?) ei toimi
- 80km/h vauhtia ajeltua noin 10min alkaa jalkatilaan tulla suhteellisen lämmintö/kuumaa ilmaa, kaupunkiajossa lämmintö kuumaa ilmaa ei tule ja jalkatila pysyy normaalilämpöisenä
- Konetila ei ole mitenkään erityisen kuuma, normaalia konelämpöä ainakin ulospäin
- Ilmastointi ei toimi
- Takapäässä joku vingahtelee, mahdollisesti jarru ("pyörivä vingahtava ääni sitä mukaa kun asiat pyörii")
- Moottorin lohkojen päädyt vaikuttaa kosteilta ja toisella puolella pieni kostea "lätäkkö" koneen päällä. Ei kuitenkaan kuulemma valuta - eli varmaan haihtuu sitä mukaa pois tms.
- Toinen lamppu ei jaksa nousta (käsipelillä nousee ja pysyy ylhäällä)
- Kuskin turvavyö liian lyhyt, ei riitä lähellekkään (liikkuko se edes B-palkista se "naru" ulospäin, tämä ei liikkunut)
En olis itse pelkkien nähtyjen kuvien perusteella lähtenyt 7h taipaleelle ton takia.
karoholmberg
03.06.2018, 12:25
Ketjussa on ehdoteltu varsin näppäriä yksilöitä, joita olen kytännyt myös - mutta ainakin näin alkuun himo-kriteerit on ulkomuotojen perusteella:
- Perän lippa (ei alaspäin laskevaa takanurkkaa)
- Keulan taite eteenpäin (80-82)
- Tippalasi takana
- Ei blingbling jenkkivanteita
- Sivuputket kiinnostaa
Kaikestahan toki pääsee rahalla eteenpäin, mutta jos mahdollisimman lähelle pääsisi omaa makua näin heti kättelyssä, niin voisi elää ehkä tyytyväisenä muutaman kesän..:confused:
Seuraava kohde löytyy Sipoosta: https://www.nettiauto.com/chevrolet/corvette/9688692
En olis itse pelkkien nähtyjen kuvien perusteella lähtenyt 7h taipaleelle ton takia.
Ihmisellä täytyy olla harrastuksia! :jocolor:
--
Hieman jos budjettia nostais niin Oulusta löytyis kyllä hieno C3:
https://www.nettiauto.com/chevrolet/corvette/9507796
karoholmberg
08.06.2018, 00:28
Kas näin siinä kävi!
Tänään kotiutui :3 Heti kotimatkalla sain jotenkin kierroslukumittarin juuttumaan "tappiin" - saattoi käydä tankatessa kun nollasin mailimittaria..:rolleyes:
Onnittelut! Hyvältä näyttää!
Kas näin siinä kävi!
Tänään kotiutui :3 Heti kotimatkalla sain jotenkin kierroslukumittarin juuttumaan "tappiin" - saattoi käydä tankatessa kun nollasin mailimittaria..:rolleyes:
Onnea hankinnasta..
Adolf Hipster
08.06.2018, 11:22
Hieno! Onnittelut!
Jes,onnea ja vielä parhaan näköinen korimalli:rock:
Onnea hankinasta. Itseäkin on alkanut kiinnostaa iso takaikkunaiset c3:set.
Ennen oli vain kromikeulia eikä muita.
Onnittelut hankinnasta ! :cool:
Hieno. Keltainen on hyvä väri.
progress
11.06.2018, 09:48
Kas näin siinä kävi!
Sulla on lisävarusteena nuo kattopalojen kuljetustelineet.. Kai ne tuli auton mukana myös?
Kierroslukumittari on ns sähköinen jo tässä, niin mietin että joku maadoitusongelma on todennäköisin syy oudolle käytökselle. Muistaakseni jos tuo menee tappiin niin se pitää mekaanisesti palauttaa takaisin nollaan... Ja jos se tekee sen taas uudestaan, niin todennäköisesti se piirilevy on rikki ja pitää vaihtaa (tai yrittää korjata).
Onnittelut hankinnasta!
karoholmberg
12.06.2018, 12:47
Kiitoskiitos! Ei malta olla ajelematta! Mutta jumankauta, että mukulakivillä on perseestä "ajaa". :mad:
Sulla on lisävarusteena nuo kattopalojen kuljetustelineet.. Kai ne tuli auton mukana myös?
Ne on myyjällä tietääkseni hallussa. En halunnut niitä kiinni, enkä napannut niitä mukaan (kun ei ole mitään käyttöä) - mutta eiköhän ne sieltä saa samalla kun käyn visitoimassa penkkiprojektin yhteydessä.
Tällähetkellä on vm82 collectors editionin penkit alla. Mukana on orginaalit vaahtomuovit sekä uudet nahkapäällykset, pitäisi käyttää ne verhoilijalla ja vaihdattaa ne autoon jotta värit mätsää. Collectors Editionin jakkarat palautan sitten myyjälle kun nuo on vaihdettu (näin sovittu) :)
karoholmberg
12.06.2018, 13:06
Volttimittari mietityttää. Näissä laitteissa vissiin laturia saa aina satunnaisesti vaihdella - toiminta on nyt ollut hieman epämääräistä:
- Ajettu paljon lyhyttä ajoa matalilla nopeuksilla (moottoritielläkin on toki käyty)
- Volttimittari painui 9v pintaan (punaisen ylärajalle)
- Pysäyhdyin sattumalta tienposkeen räpläämään puhelinta, liikkelle lähdettäessä pomppasi takaisin 13-14v:n tietämille ja pysyi siellä satunnaisia heilahduksia lukuun ottamatta (ajeltu 50-70km/h pienempiä teitä tunnin verran).
Eilen:
- Liikkeelle lähdettäessä kaik ok
- Volttimittari näyttää välillä 9v (alarajalla ennen punaista) ja välillä 17v (ylärajalla ennen punaista).
- Eilisen parin tunnin kaupunkipyörittelyn jälkeen mittari painui alle 9v rajan eikä halunnut sieltä enää nousta.
- Kotiinpäin ajaessa otin ajovalot pois päältä ja mittari pomppasi hetkeksi noin 11V:n tietämiin, lopulta painui noin puoleen väliin varoitusaluetta (8,5v).
Viittaako tämmöinen laturin satunnaiseen toimimattomuuteen/toimivuuteen vai mihin?
progress
12.06.2018, 15:42
Volttimittari mietityttää.
Siis tuo mittarihan näyttää sen, että mikä on akun jännite kun pistät virrat päälle ja kun moottori on käynnissä, se kertoo lataako laturi vai ei.
Eli terveellä akulla se virrat päällä ja täysi latinki on noin 12,7V. Auton ollessa käynnissä/ajossa, laturi lataa ja säädin säätää sen noin 13,8V.
Olisikohan sulla regu menossa?
Sanoisin, että lämpö aiheuttaa ja laturi menossa. Niitä voi rempata tai vaihtaa suoraan uuteen. Koska hyvät osat pitää melkein aina tilata jenkeistä niin uusi laturi voisi olla kustannus/hyötymielessä paras idis, hintaeroa ei tule kovinkaan paljoa ja samalla menee kaikki uusiksi.
Sanoisin, että lämpö aiheuttaa ja laturi menossa.
Tippuuko volttimittarin näyttämä 9v, jos akussa on kuitenkin 12v?
Tippuuko volttimittarin näyttämä 9v, jos akussa on kuitenkin 12v?
Volttimittari näyttää auton käydessä laturin latausjännitettä, ei akun latausta.
Ja viiden CS130 -laturin kokemuksella kyllä ;) Ensimmäinen merkki aina se, että viisari putoaa kesken ajon alas, seuraavaksi syttyy latausvalo ja avot laturi on sökö. Kun laturi ei enää lataa niin auto kulkee akulla, joka sitten loppuu jossain kohtaa (kokemuksesta ainakin 45km pääsee C4:lla pelkällä akulla). ;)
Autoahan ajetaan laturilla, siis laturi on kytketty auton virranjakoblokkiin (C3:ssa töötin rele), joka ruokkii valot, mittarit, sytkän jne. Laturi on kytketty myös starttiin, kuten myös akku, joka saa latauksensa sitä kautta. Läturin päätehtävä siis ruokkia autoa ja akun käynnistää se. Laturin toissijainen tehtävä on ylläpitää käynnistysakun varausta.
Okei jos ymmärsin oikein selostuksesta, C3:ssa kytkentä on sellainen että laturin piuhan jännite pääsee tippumaan alemmas kuin samanaikainen akun napajännite. Koska jos alkuperäisen kysyjän akun napajännite putoaisi tämän tästä 9V, ei auto todennäköisesti jaksaisi enää startata ja sellaisesta ei ole mainintaa.
C4:ssa jännitenäyttö tuntuu seuraavan paremmin todellista tilannetta eli jännitelukema ei tipu alle akun jännitetason, vaikka laturi hajoaisikin.
karoholmberg
13.06.2018, 16:06
Sanoisin, että lämpö aiheuttaa ja laturi menossa.
Lämpö siis aiheuttaa heilahtelun - vai aiheuttaako lämpö myös mahdollisesti laturin nopeahkoa kulahtamista? Jos, niin onkohan kukaan yrittänyt eristää mokomaa :scratch:
Mutta mjoo, täytyypä laittaa uusi laturi tilaukseen. Jossain vaiheessa se pamahtaa kuitenkin. UsPartsista kuulemma saa jotain GM:n yleislaturia. Vai onko jotain oikein spessua ajatusta, että joku tietty laturi olisi erinomaisen toimiva (lue: pitkäikäinen ja toimintavarma).
PS. Onko jollain tarkempaa tietoa laturin todellisesta toiminnasta - jaksaako peruslaturi ylläpitää toimintaa kaupunkikruisailussa vai olisiko tarvetta ajaa 50km viikossa motarilla, että pysyy jännitteet akussa. Olettaisin, että ihan matalilla kierroksilla laturin latausteho ei välttämättä riitä ylläpitämään elämää ja silloin käytetään akkua x) Tietty jos laittaisi jonkun suhteellisen isohkon laturin, tuskinpa kulutukseen mitään suurta heittoa tulee.
Otapa kuva siitä nykyisestä laturista niin arvotaan, että mikä siellä on nyt. Voi olla vaikkapa 10si, 12si, CS130, CS144 jne riippuen edellisestä artistista.
Käsittääkseni laturi ei ole täysin riippuvainen kierroksista eli moni laturi lataa ihan hyvin jo melkein tyhjäkäynnilläkin. Kuinka paljon siitä riittää akulle on riippuvainen siitä kuinka paljon muuten kuluteaan sähköä. Esim. just C3:seen hankkimani Powermaster 100A laturi lataa 70A tyhjäkäynnilllä (enemmän kuin vakiolaturi) ja 90A maantienopeudessa.
Mutta, jos ajaa vaan parin kilsan juttuja järjestäen niin ilman ulkopuolista laturia akku tullee zippaamaan ennemmin tai myöhemmin.
C4:ssa jännitenäyttö tuntuu seuraavan paremmin todellista tilannetta eli jännitelukema ei tipu alle akun jännitetason, vaikka laturi hajoaisikin.
Kyllä mulla on mittarin näyttämä pudonnut 9 voltin tietämille C4:ssa monet kerrat vaikka akku on "täys" eli olen päässyt vielä himaan kymmenien kilsojen päästä. Ja olen pari kertaa pysähtynyt tien pieleenkin odottelemaan vartiksi, laturi on taas ladannut normaalisti (mittarin mukaan) vähän jäähdyttyään niin, että olen päässyt himaan satojen kilsojenkin päästä.
Kyllä mulla on mittarin näyttämä pudonnut 9 voltin tietämille C4:ssa monet kerrat vaikka akku on "täys" eli olen päässyt vielä himaan kymmenien kilsojen päästä.
Itselläni ei koskaan. Tosin mulla ei ole juuri mitään sähkö tai kontaktivikoja, sillä mm. päävirtajohdot on uusittu, kuten myös laturille menevät piuhat. Mittari näyttää uskollisesti todellisen jännitteen.
Väitätkö siis, että mulla on sähkövikoja ja siksi volttimittari näyttää auton käydessä edelleen laturin jännitteen, kun se laturin vikaantuessa tilapäisesti dippaa alle akun jännitteen?
Aika hiton hyödyllinen volttimittari jos sen kuuluu vaihtaa lennossa latauksesta akun jännitteeseen eikä kuski tiedä asiasta mitään. Mun silmin on todellakin hyödyllisempää jos mittari näyttää laturin tilanteen. Muutenkin, täysi akku on 12.6V, volttimittari näyttää yleensä 13+V.
Ainiin, mikä on "todellinen jännite"? Edelleen auton laitteet käytetään auton käydessä laturista eikä käynnistysakusta.
Well, whatever.
Väitätkö siis, että mulla on sähkövikoja ja siksi volttimittari näyttää auton käydessä edelleen laturin jännitteen, kun se laturin vikaantuessa tilapäisesti dippaa alle akun jännitteen?
No en oikein keksinyt muutakaan kuin sähkövian syyksi tai sen että mittauspisteen ja akun välissä on esim, diodi? Ainakaan C4 mittari minulla ei dippaa alle akun jännitetason. Ei nyt hikeennytä :D
Todellisella jännitteellä tarkoitin sitä jännitettä, mikä vaikuttaa esim. bensapumpulla tai sytytyspuolalla, tietysti pienet johtokohtaiset häviöt huomioiden. Siis sähköjärjestelmän keskimääräinen jännite.
Tottakai auton käydessä myös akun napojen yli oleva jännite nousee n. 14V jolloin autoni mittari näyttää senkin oikein. Missään kohtaa en sanonut että kaikissa tilanteissa mittarini näyttää vain 12.x volttia.
Mutta ottaisin mielelläni nyt muilta tähän väliin kommentteja, kummalla tavalla nämä sitten yleensä toimivat?
Taitaa Karon olla sitten aika ruveta uusimaan johdotuksia autoonsa, kun hänelläkin se mittari putoaa ajaessa 9 volttiin vain noustakseen takaisin normaalilukemiin hetken odottelun jälkeen. Eihän se akun jännite voi noin heitellä, eihän? ;)
Käännäs Macho autostasi virrat päälle, katso mitä volttimittarissa lukee. Mittaa sitten se sama yleismittarilla akunnavoista, vertaa. Sitten auto käyntiin, mittaa myös laturin tuotto yleismittarilla ja vertaa auton mittariin. Vertaa kaikkia lukuja toisiinsa. Älä mittaa bensapumpulta, se ei liity tähän.
No, edelleen multa ääni laturin väsymiselle. :) Toki kannattaa myös kaikki maapisteet käydä läpi ja putsata.
Jännitemittarin mittauspiste on tööttireleellä. Siihen tulee karvat laturilta sekä startin kautta akultakin. Jos tuossa pisteessä oikeasti jännite menee 9 volttiin, niin ei se varmaan enää käyntiin lähde. Jotakin kontaktivikaa etsisin. Jos laturi ei lataa, niin pisteessä on akkujännite, jos lataa, niin pisteessä on latausjännite.
Jännitemittarin mittauspiste on tööttireleellä. Siihen tulee karvat laturilta sekä startin kautta akultakin. Jos tuossa pisteessä oikeasti jännite menee 9 volttiin, niin ei se varmaan enää käyntiin lähde. Jotakin kontaktivikaa etsisin. Jos laturi ei lataa, niin pisteessä on akkujännite, jos lataa, niin pisteessä on latausjännite.
Juuri näin. Lisäisin vielä, että mikä tahansa muukin sähkövika/maadoitusongelma järjestelmässä voi tiputtaa jännitteen alas.
Omassa oli esim sytytysvirta 4-5v, ja syy taisi löytyä pyyhkijän moottorista :D
Ja jollain oli käynnistysongelmia, vika konepeiton valojohdoissa.
Jännitemittarin mittauspiste on tööttireleellä. Siihen tulee karvat laturilta sekä startin kautta akultakin.
Näin minäkin oletin ja varmasti päteekin mm. krominaamojen osalta (paitsi, että näissä ei jännitemittareita ollut alunperin). Mutta, 1981:sen sähkökaavio on näköjään aika monimutkainen vrt. vanhat enkä löydä sieltä karvoja, jotka kytkisivät laturin ja töötinreleen. Voi olla, että olen väärässä mutta luulen, että homma meni tossa kohtaa jo jotenkin erilailla kuin näiden meidän "earlyjen" kanssa?
karoholmberg
13.06.2018, 20:11
Jepas! Ei lähtenyt enää käyntiin [-(
Virrat käännetty päälle ja volttimittari noin 9V:n tietämillä. Puhallin käynnissä näki kun viisari valui alaspäin - akku ilmeisimmin tyhmä. Todennäköisimmin laturia äänestäneet saa siis itselleen ainakin papukaijamerkin, ellei ehkä jopa jonkinlaisen digipokaalinkin!
Seuraavaksi voiskin hakea akkulaturiin uuden sulakkeen, jotta saa akun lataukseen ja sittenhän alkaa asiat siitä aukeamaan!
Ehtihän sillä vajaa 400km jo ajaakin :cheers2:
Näin minäkin oletin ja varmasti päteekin mm. krominaamojen osalta (paitsi, että näissä ei jännitemittareita ollut alunperin). Mutta, 1981:sen sähkökaavio on näköjään aika monimutkainen vrt. vanhat enkä löydä sieltä karvoja, jotka kytkisivät laturin ja töötinreleen. Voi olla, että olen väärässä mutta luulen, että homma meni tossa kohtaa jo jotenkin erilailla kuin näiden meidän "earlyjen" kanssa?
Voi olla, että se "yhdyspiste" ei enää ole -81:ssä tööttireleellä vaan jossain muualla, mutta eiköhän se suora yhteys sieltä kuitenkin löydy.
Viisarimittareita ei edes pysty tulkitsemaan kovin tarkasti ja ne näyttääkin vain "sinnepäin". Pystyy toteamaan kuitenkin lataako vaiko eikö lataa. C4 mallissa kun on molemmat, niin digitaalinen joka on nopeusmittarissa, näyttää riittävän tarkasti. Kun käänsin "virrat" päälle, diginäytössä 11,8 V, samanaikaisesti mittasin yleismittarilla akun navoista 11,89 V. Koneen käydessä näyttää yhtälailla oikein, alussa 14,5 V josta lähtee laskuun kun akku varautuu. Näin C4 late mallissa, muista en tiedä.
Ladatessa laturi ja akku ovat kytketty rinnakkain. Rinnakkain kytketyissä on sama jännite.
Jos ladatessa laturin jännite on 9V, niin silloin samalla hetkellä akun navoista mitattu jännitekin on 9V, kun oletetaan kaapeleiden resistanssiksi 0 ohmia.
Jos akkujännite on 12V, kun ei ladata, mutta lataus- ja akkujännite 9V, kun ladataan, niin silloinhan laturi purkaa aika rajusti akkua.
Paccanini
13.06.2018, 22:40
Viisarimittareita ei edes pysty tulkitsemaan kovin tarkasti ja ne näyttääkin vain "sinnepäin". Pystyy toteamaan kuitenkin lataako vaiko eikö lataa. C4 mallissa kun on molemmat, niin digitaalinen joka on nopeusmittarissa, näyttää riittävän tarkasti. Kun käänsin "virrat" päälle, diginäytössä 11,8 V, samanaikaisesti mittasin yleismittarilla akun navoista 11,89 V. Koneen käydessä näyttää yhtälailla oikein, alussa 14,5 V josta lähtee laskuun kun akku varautuu. Näin C4 late mallissa, muista en tiedä.
Miten saat nopeusmittaristossa näkyviin akun jännitteen? Saakohan -90:ssäkin?
Paccanini
14.06.2018, 08:04
'91:ssä ei ainakaan saa.
Jep. 90-91 on varmasti hyvin samat toiminnollisuudet näytöissä ja viisareissa. Eli tuskin vuoden vanhemmassakaan saa. Sen sijaan ilmastoinnin näytöltä näyttäisi 5. toiminnolla saavan, mutta vaatii vähän laskemista:
5 Ignition System Voltage 0 = 9 Volts -155 = 255 = 16 V
Paccanini
14.06.2018, 12:43
Kyllä mulla on mittarin näyttämä pudonnut 9 voltin tietämille C4:ssa monet kerrat vaikka akku on "täys" eli olen päässyt vielä himaan kymmenien kilsojen päästä. Ja olen pari kertaa pysähtynyt tien pieleenkin odottelemaan vartiksi, laturi on taas ladannut normaalisti (mittarin mukaan) vähän jäähdyttyään niin, että olen päässyt himaan satojen kilsojenkin päästä.
Jäi sen verran kaivelemaan tämä kohta, että täytyi ihan itse testata, miten tuo laten volttimittari toimii. Ensi kerralla tietää sitten miten suhtautua viisarin näyttämään arvoon, kun ongelma on päällä. :) Mullakin on laturi hajonnut kolme kertaa. Tosin kaksi kertaa laturin kuori on haljennut huonon/puutteellisen tuennan takia. Kerran hajosi "sisäisesti" ja lopetti latauksen. Pahoittelut ketjun aloittajalle, että keskustelemme tässä C4:sta.
Mulla on viime vuonna hommattu Red Top, jonka laitoin eilen illalla yöksi CTekkiin kiinni. Tänään akun jännite näytti tältä:
http://penthouse.homelinux.net/fs18/paccanini_volttimittariakkulatautunutyonyli.jpg
Ensiksi laitoin pelkät virrat päälle (käynnistämättä autoa) ja mittaristossa näytti voltit tältä:
http://penthouse.homelinux.net/fs18/paccanini_virratpaallaeikaynnissa.jpg
Eli mittari näyttää järjestelmän jännitteeksi lähelle akun jännittearvon (12.8 v).
Seuraavaksi käynnistin auton, jolloin laturi lataa ja voltit hyppäsi odotetusti ylös:
http://penthouse.homelinux.net/fs18/paccanini_autokaynnissa.jpg
Viimeisenä testinä nyppäsin moniurahihnan pois ja käytin autoa hetken, jolloin laturi ei lataa, niin auton volttimittarin viisari näytti seuraavalta:
http://penthouse.homelinux.net/fs18/paccanini_autokaynnissailmanmoniurahihnaa.jpg
Eli jälleen mittari näytti lähelle akun jännittearvon (12.8 v). Tämän testin perusteella ei mittariston jännite pitäisi pudota 9 volttiin laturin hajotessa, jos akussa on enemmän varausta ja tämä Machon havainto pitää kutinsa:
Viisaammat saa kommentoida. :)
Simuloit tossa laturin putoamisen tielle, et sitä, että autossa on viallinen laturi. Simuloipa vielä tilanne, jossa laturi lataa sen 9-10v eli ecu saa lataussignaalin mutta se ei vielä ole lähellekään akun jännitettä. Mitä mittari sitten näyttää?
Edit: No, ei mun takia tarvii ruveta testejä tekemään. Mulla on dipannut tosiaan sinne mittarin alapäähän (alle akun jännitteen) laturin vikaantuessa. Niin näköjään Karollakin. Päätellen siitä että himaan on päästy vaikka mittari näyttää 9v, ei akku ole ollut tyhjä. Himaan ei olisi päässyt 9v akulla, koska sen jännite ei riitä sytkään. Mutta, toki on mahdollista, että joku hapettuma tms. jossain aiheuttaa tuon. Harmillista tietty käyttäjän kannalta moisessa tilanteessa on se, että hän ei voi oikein tietää mitä se mittari näyttää. Siksi olisi suotavaa, että se varoitusvalo olisi kunnossa.
Miten saat nopeusmittaristossa näkyviin akun jännitteen? Saakohan -90:ssäkin?
Tämän saisi siirtää C4 osioon, mutta Late C4 LT mallissa nopeusmittarin diginäyttöön saa "Gauges" napista veden lämmön, öljyn lämmön ja akun jännitteen jokaisen vuorollaan. Sitten "Fuel Info" napista saa hetkellisen kulutuksen, keskikulutuksen ja jäljellä olevan ajomatkan, neljäntenä tyhjä taulu jos ei halua lisäinformaatiota. Kulutuslukemien kanssa näkyy samanaikaisesti matkamittarin tai välimatkamittarin lukemat kumpikin vuorollaan. Ja tietysti nuo kaikki saa myös "Eng/Met" napilla käännettyä Jenkkimuotoon ( KM/Mile , Litra/Gallona , Celcius/Fahrenheit).
karoholmberg
16.06.2018, 01:29
Laturin vaihdon jälkeen volttimittari on näyttänyt hyppimättä hiukan yli 13V. Eli laturihan se siellä oli kosahtanut.
Mutta ei sillä, etteikö nyt oltaisi päästy yli 50km ennen seuraavaa ongelmaa - tänään kuvauskeikalta kotiinpäin lähtiessä, alkoi kuulumaan jotain kummaa kirskuntaa takaa oikealta auton ollessa liikkeessä. Mietin jo, että onko se nyt ******* kumi puhjennut ja vanne kirskuu asfalttia vasten, mutta ei ollut.
Vauhdin noustessa noin kahdeksaan kymppiin ei enää mitään ylimääräisiä ääniä kuulunut.
Pysäköinnin jälkeen testasin kädellä vanteet ja oikeastaan kaikki edestä ja takaa tuntui hiukkasen lämpöiseltä. Takaa juurikin oikea oli lämpöisempi kuin vasen. Tähän tosin saattaa vaikuttaa myös se, että ajo oli jälleen kerran kaupungin läpi ja valoihin tultiin "jarrua laahaten". Pitäisi varman opetella kerralla pysähtymään, eikä hiljennellä hissukseen jarruttaen.
Mahtaisiko olla kyseessä ihan vaan jarrupalat? kuten tässä (http://finnshark.com/forum/showpost.php?p=468334&postcount=3667) arvioitiin. Kovin jännästi vaan alkoi ihan yhtäkkiä.. Noh. Huomenna motarilla varmaan pysyy viileämpänä.. Ja saattaahan nuo täysin suljetut vanteetkin aiheuttaa itsessään lämpeämistä kun ei ilma pääse kunnolla kiertämään.
Adolf Hipster
16.06.2018, 08:53
Mitään kirskuntaa sieltä ei kuitenkaan pitäisi kuulua...
Sörsselssön
16.06.2018, 09:01
Jarrut laahaa ja/tai normi takatukivarsihumppaa tiedossa?
Silloin kun testataan laahaako jarrut, ajellaan jarruttelematta, muutenhan ne kuumenee sen takia. Lopuksi pysähdytään esim. moottorijarruttamalla ja kokeillaan onko jokin vanteista lämmennyt vai ei.
Simuloit tossa laturin putoamisen tielle, et sitä, että autossa on viallinen laturi. Simuloipa vielä tilanne, jossa laturi lataa sen 9-10v eli ecu saa lataussignaalin mutta se ei vielä ole lähellekään akun jännitettä. Mitä mittari sitten näyttää?
Ei kai se tielle putoamista simuloinut, vaan sitä että ladataan 0V jännitteellä. Ihan sama periaate kuin 9V lataamisessa, kuin akussa on 12V, heh. Onko sulla näyttää jotain kytkentäkaaviota siitä että ecm kontrolloi tuota volttimittaria, eikä mittari itsessään mittaa mitään jännitettä? Ja jos näin on, niin missä vuosimalleissa tarkalleen?
alkoi kuulumaan jotain kummaa kirskuntaa takaa oikealta auton ollessa liikkeessäLuultaasti kivi jarrulevyn ja ilmanohjaimen välissä.
.
Viallinen laturi voi ladata tyhjäkäynnillä 14.5V Kierroksilla sitten muistaakseni 17.5V. Latauksen valo palaa himmeästi, valot päällä kirkkaammin. Jollakin asetuksella vilkkuen. Pikatestinä ensin kokeilin vaan tyhjäkäynnillä jänniteen ja ajelin onnellisena viikon lopun. Seuraavalla kerralla en enää muista koko juttua.
karoholmberg
19.06.2018, 21:41
Luultaasti kivi jarrulevyn ja ilmanohjaimen välissä.
Tätä veikattiin muuallakin, varsinkin kun ääni katosi, mutta ei ollut kivi ei..
No, nyt on auto pajalla..
PS. Ihan söpö yhdistelmä nuo sävysävyyn oleva kuljetettava ja hinausauto 8-[
Adolf Hipster
19.06.2018, 21:54
https://www.stancenation.com/wp-content/uploads/2014/03/IMG_1247.jpg
Toihan on muotia!
Former67er
19.06.2018, 22:08
http://finnshark.com/forum/attachment.php?attachmentid=8304&stc=1&d=1234095772
Noi on hienoja yksityiskohtia :cool: :rolleyes:, kuva mun entisen kuusysin projektista ennen läpikäyntiä.
Nyt käyt kaikki alustan osat ja jarrut läpi ettei käy hassusti! :thumleft:
Mikä sieltä on pettänyt , laakeri ?
Hyvä tuuri, ettei pudonnut pyörä vauhdissa. Pyöränlaakeriko siellä petti?
Mun ekassa '77:ssa oli semmonen pyörivä kitisevä ääni takana ja ihmettelin pitkään jarruja mutta ei löytynyt mitään. Laakerit oli ihan rutikuivat.
karoholmberg
19.06.2018, 22:45
Tosiaan jos ei sitä alun kirskuntahetkeä lasketa, niin ihan yhtäkkiä petti osa ilman varoitusta. Äkkiä tiensivuun ja kyllä melkonen käry siinä vaiheessa jo tuli akselin juuresta - hyvä ettei syttyny tuleen.
Auto meni pajalle ja sanoin, että käyvät nyt läpi sitten etu ja takapään, herkistelevät jarrut ja tsekkaavat kaikki peruspaikat mistä nyt voisi jotain yllätyksiä tulla.
Mutta kovasti veikkailtiin, että takapyörän laakerit on kadonneet manan majoille. Juhannuksen jälkeen pääsevät ajokin kimppuun.
progress
20.06.2018, 07:36
Tosiaan jos ei sitä alun kirskuntahetkeä lasketa, niin ihan yhtäkkiä petti osa ilman varoitusta. Äkkiä tiensivuun ja kyllä melkonen käry siinä vaiheessa jo tuli akselin juuresta - hyvä ettei syttyny tuleen.
Auto meni pajalle ja sanoin, että käyvät nyt läpi sitten etu ja takapään, herkistelevät jarrut ja tsekkaavat kaikki peruspaikat mistä nyt voisi jotain yllätyksiä tulla.
Mutta kovasti veikkailtiin, että takapyörän laakerit on kadonneet manan majoille. Juhannuksen jälkeen pääsevät ajokin kimppuun.
..taisin juuri pari viikkoa sitten nähdä kuvan 80-82 vettestä, missä etupään laakerista lähtenyt palo oli vienyt puoli konepeittoa mennessään.
Fiksuin veto olisi nyt rakentaa takatukivarret uusiksi ja samoin pakata etupäähän uudet laakerit myös, jos ne on enää pelastettavissa. Samalla vaivalla tarkistaisin myös alustan puslien kunnon ja vaihtaisin tarvittaessa.
.. ja varmaan sanomattakin selvää, että fiksuinta olisi jos se paja joka tämän homman tekee olisi ennenkin tehnyt jenkkejä.
Adolf Hipster
20.06.2018, 08:19
..taisin juuri pari viikkoa sitten nähdä kuvan 80-82 vettestä, missä etupään laakerista lähtenyt palo oli vienyt puoli konepeittoa mennessään.
Fiksuin veto olisi nyt rakentaa takatukivarret uusiksi ja samoin pakata etupäähän uudet laakerit myös, jos ne on enää pelastettavissa. Samalla vaivalla tarkistaisin myös alustan puslien kunnon ja vaihtaisin tarvittaessa.
.. ja varmaan sanomattakin selvää, että fiksuinta olisi jos se paja joka tämän homman tekee olisi ennenkin tehnyt jenkkejä.
Täys frame off! Ainakin kaikki puslat, ristikot ja laakerit.
. ja varmaan sanomattakin selvää, että fiksuinta olisi jos se paja joka tämän homman tekee olisi ennenkin tehnyt jenkkejä.
Jep en veisi mihinkään random-autokorjaamolle (edes jenkkisellaiselle) takalaakeriremppaan. Voi olla harvassa ne C3-takalaakerityökalut (https://www.zip-corvette.com/68-82-c3/suspension-driveline/corvette-rear-suspension/rear-suspension-tools.html) ja kokemus tämän foorumin ja jonkun Finvetten ulkopuolella.
Meinaan sen voi tehdä päin helkuttia eikä semmosesta kantsi maksaa mitään. Kantsii varmistaa etukäteen ennen kuin antaa työluvan. Jos ei ole kokemusta niin ne voivat ehkä kuitenkin irrottaa takatukivarret ja toimitat ne johonkin asiantuntijalle duunattavaksi.
Sörsselssön
20.06.2018, 20:37
Tuolta hommasta hieman osviittaa:
http://finnshark.com/forum/showthread.php?t=5187
http://finnshark.com/forum/showthread.php?t=6705
Jonkun amatöörin ;) tekemänä lopputulos on tuollaista:
http://i4.photobucket.com/albums/y145/emalikyltti/DSC07673.jpg
Pappista ei amatööriksi voi sanoa suoralla naamalla ;) Pari muutakin osaajaa taitaa foorumilta löytyä. Joillekin näistä omani veisin/vien, kun aika koittaa. Varmaan Pappikselle, kun se on tossa naapurissa melkein. Ei tulis mieleenkään ruveta ostelemaan työkaluja ja opettelemaan once in a lifetime -projektia, kun kavereilta tulee priimaa vankalla kokemuksella.
karoholmberg
25.06.2018, 13:11
Kojopower oy nurmijärveltä hoitelee mörköä tällä hetkellä - siellä oli pihalla muitakin GM:n laitteita ja niihin erikoistuneet :)
Tsekkaavat samalla muuta mitä mieleen juolahtaa kunhan pääsevät auton alle. Tässä juhannuksen jälkeisenä viikkona alkaa tulla lisätietoa aiheesta.
Katsotaan millaista tulee - raporttia pukkaa sitten!
C2-C3 corveten Takalaakerin osalta korjaamon tulee käyttää sanoja shimmaus, välys ja momentti. Muuten menee rahat hukkaan. Mullekin on tullut niitä ns. "Jenkkikorjaamolla" korjattuja melkein suoraan korjaamolta, kun ovat tehneet homman kuten muissakin kartiolaakereissä, ts. Aivan päin ********ä.
Ilman erikoistyökaluja ja osaamista se ei vaan onnistu. Jos lasku on alle 500£ kannattaa kuljettaa autoa vain trailerilla, ellei ole itse seurannut vaihtotyötä �� tai tehnyt itse!
1969TurboFire
25.06.2018, 20:08
Joo.Kun se aika tulee niin otan yhteyttä foorumin tekijämiehiin.
Adolf Hipster
25.06.2018, 20:39
C2-C3 corveten Takalaakerin osalta korjaamon tulee käyttää sanoja shimmaus, välys ja momentti. Muuten menee rahat hukkaan. Mullekin on tullut niitä ns. "Jenkkikorjaamolla" korjattuja melkein suoraan korjaamolta, kun ovat tehneet homman kuten muissakin kartiolaakereissä, ts. Aivan päin ********ä.
Ilman erikoistyökaluja ja osaamista se ei vaan onnistu. Jos lasku on alle 500£ kannattaa kuljettaa autoa vain trailerilla, ellei ole itse seurannut vaihtotyötä �� tai tenhyt itse!
Jeps. Mullekin tuli joskus aikoinaan jenkeistä ’just duunatut’ jotka sai duunata uudiksi samantien. MPÄ ja Pappis varmaan leipois noi kuntoon jos kojolla rupeaa ahdistaa.
CORV3773
25.06.2018, 22:29
MPÄ fiksasi minun -77 etu- ja takatukivarret. Purkamisen jälkeen osat puhallettiin ja maalattiin toisaalla ja MPÄ kasasi uusilla laakereilla ja puslilla. Suosittelen!:cool:
http://finnshark.com/forum/showpost.php?p=506479&postcount=50
http://finnshark.com/forum/showpost.php?p=511704&postcount=86
Lisätään nyt vielä takalaakerijumppaan sekin, että tehtaan toleranssiin (0,001-0,008") pääsee vakioshimmisarjalla, mutta kun haetaan pappatunturinkin suosittelemaa alarajaa (0,01-0,02 mm kuivana) ollaankin jo eri mittakaavassa sekä mittojen, että työmäärän suhteen. Tuo 0,008" on jo aikamoinen klappi, johon katsatusmieskin ottaa jo varmasti kantaa.
Etulaakerit voi vaihtaa "jokamies" vaikka kesämökillä silmät sidottuina :D . Tosin siinäkin laakerin ulosvedin ja prässi auttaa :rolleyes:
klappi, johon katsatusmieskin ottaa jo varmasti kantaa.
Katsastusmiehet toisinaan ottaa kantaa laakerivälyksiin mitkä ei ole loogisia, esim "vasemmalla edessä", sit kun mittaan heittokellolla kaikki pyörät läpi pariin kertaan ja teen mittauspöytäkirjan, tuloksia vertaillessa ei siellä vasemmalla edessä ei usein löydykään mitään erilaista.
No, en olekaan ammattilainen. Tavoite olis silti kehittyä yhtä hyväks kun nämä, jotka mun kaikista autoasioista päättää!!!
Katsastusmiehet toisinaan ottaa kantaa laakerivälyksiin mitkä ei ole loogisia, esim "vasemmalla edessä", sit kun mittaan heittokellolla kaikki pyörät läpi pariin kertaan ja teen mittauspöytäkirjan, tuloksia vertaillessa ei siellä vasemmalla edessä ei usein löydykään mitään erilaista.
No, en olekaan ammattilainen. Tavoite olis silti kehittyä yhtä hyväks kun nämä, jotka mun kaikista autoasioista päättää!!!
Joo, mä käytin C4:n aina samalla katsurilla varmaan 7-8 vuotta siten, että aina oli väljää takalaakerissa. Totesin vaan, että sama kuin aina ennenkin! :)
Lopulta kuitenkin vaihdoin uuden toissatalvena, kun tarkoitus olisi ajellakin välillä...
C3:ssa tuo välykseen suhtautuminen onkin vähän eri juttu.
Lisätään nyt vielä takalaakerijumppaan sekin, että tehtaan toleranssiin (0,001-0,008") pääsee vakioshimmisarjalla, mutta kun haetaan pappatunturinkin suosittelemaa alarajaa (0,01-0,02 mm kuivana) ollaankin jo eri mittakaavassa sekä mittojen, että työmäärän suhteen. :
Ei ihan riittäny mun tietotaito mennä GM;n inssien suunnittelemien välysten alarajan alle. Jotakin 3-5 satkua jätin ku sattu nikkaroimani shimmit siihen osumaan. Toiki lekettää fillarin kehällä ihan riittävästi.
Tulin tallille vasta nyt, mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
Käännäs Macho autostasi virrat päälle, katso mitä volttimittarissa lukee.11.1V
Mittaa sitten se sama yleismittarilla akunnavoista, vertaa. 12.3V akunnavoista, taitaa olla akku ehtoo puolella. Tosin yleismittaria ei ole kalibroitu.
Sitten auto käyntiin, mittaa myös laturin tuotto yleismittarilla ja vertaa auton mittariin. Vertaa kaikkia lukuja toisiinsa.
Latausjännite akunnavoista 14.5V, eli laturi tuntuis toimivan. Auton mittari näyttää edelleen about saman 1.1V vähemmän kuin yleismittari eli 13.4V.
Kun vertaan niin kaikki luvut ovat vähän erilaisia, mutta kuitenkin ihan tontilla tilanteeseen nähden. Mitäs muita johtopäätöksiä tästä voi vetää?
edit: autolla ei ole juuri ajettu pariin vuoteen, lähdin nyt mittausten jälkeen hiekkatielle pomputtelemaan ja yhtäkkiä auton mittari alkoi näyttämään vain 0.3V vähemmän kuin auton latausjännite. Sitten sammutin koneen ja myös virrat päällä lukema oli enää 0.4V vähemmän kuin navoista mitattuna.
Autossani on myös itse asennettu erillinen jännitenäyttö joka näytti kaikissa tilanteissa 0.1V vähemmän kuin yleismittari. Autoni mittaristossa tai sen lähialueilla on siis jonkinlainen kontaktihäiriö/sähkövika kun näyttämä noin hyppii tärinän seurauksena. Pitipä sattua kun juuri mainostin ettei sellaisia pitäisi olla.
Mutta, ainakin toistaiseksi kaikki on ollut linjassa, eli totean vielä uudelleen: Jos mittarin näyttämä jännite tippuu 9 volttiin, on autossa joko sähkövika tai akku oikeasti melkein tyhjä, kuten Karolle kävikin tuossa edellä.
Niin se sitten varmaan on. Autossani täytyy siis olla sähkövika, koska 9v akulla ei ajella kymmeniä kilsoja.
Se, että yleismittarisi ja auton mittari näyttävät eri lukemaa ei ole yllättävää, koska mittauspiste on eri. Early C4:ssa ei tule akulta karvaa mittarille ollenkaan vaan mittari ottaa lukemansa kuulemma virtalukosta ja lukemaan vaikuttavat kaikki sillä hetkellä päällä olevat sähkölaitteet. Suoraan akusta mitaten tulee siten suurempi lukema. Ps. 90-91 volttimittarin kytkentää en ollenkaan tutkinut mutta oletetaan tässä (ei enää jaksa), että se on samanlainen kuin earlyissä, vaikka mittaristo ja ecu ovatkin eri.
karoholmberg
28.06.2018, 09:41
Tänään pitäisi käydä noukkimassa Mörkö pajalta.
Takalaakerin vaihdon yhteydessä tutkailivat Kojolla myös vasenta pyörää ja totesivat, että ilmeisesti siellä on käynyt samanlainen tilanne joskus aikaisemmin kun on vanteessa sisäpuolella jälkiä ja osia oli vaihdettu.
Käsijarrukenkä meni oikealta puolelta myös vaihtoon, oli ilmeisimmin ottanut osumaa ja oli myös kuulemma suhteellisen turpeesti vaseliinissa.
Vasemmalla oli myös jotain välystä, mutteivät pääse kiristelemään kun on jotkut pultit/mutterit/mitkälie sen verran pyöristyneet, ettei siihen avain tartu. Pitää kuulemma hitsata toinen pultti kaveriksi jotta saavat irti. Sitä ennen kuitenkin tilailevat sopivat varaosat ja heinäkuun puolella on sitten sopivasti tilaa tallissa, että fiksataan sekin puoli kondikseen.
Laatikon öljypohja vuoti jonkun verran, ottivat käsittelyyn, suoristivat ja vaihtoivat tiivisteet ja suodattimen (sekä suodattimen tiivisteen). Öljyksi sinne meni Teboilin Fluid E:tä, joka ilmeisesti on aika saman tyyppinen kuin Gulf ATF Type F.
Kyselen vähän tarkemmin kunhan pääsen mestoille ajokkia noukkimaan :)
Tänään pitäisi käydä noukkimassa Mörkö pajalta.
Huomauttaisin kohteliaasti uutta tulijaa siitä, että Mörkö -nimi on ollut varattu vuodesta 2009 lähtien tälle kaverille:
http://i61.tinypic.com/v3gjr9.jpg
;)
Mutta muuten: jatkakaa :salut:
karoholmberg
05.07.2018, 14:18
Jatkoraporttia: Liiteenä parit ruudut miltä takapään palikat näytti laukeamisen jälkeen.
Kävin viime torstaina jo noukkimassa ajokki-parkaa takaisin ajoon kunnes huomasin (hädintuskin) v8-mölinän alta, että jokaisella renkaan kierroksella kuului *hink* -ääni. Vähän samankaltainen kuin kiero jarrulevy ottaisi paloihin kiinni. Tätä ääntä ei tosin kuulunut ennen laakereiden antautumista - oliskohan jarrupuolella jotain lauennut myös mitä ei tuosta silmämääräisesti remonttireiska huomannut.
No, nyt kun ajokki saatiin takaisin tellingille, niin remppareiska tarkasteli myös kuskin puoleisen nurkan toimintaa ja raportoi seuraavaa: "Huomasin sitä ääntä etsiessäni, että kuskinpuolen takapyörä lonksuu yläreunastaan sisään ulos suunnassa sen ollessa tunkilla kevennettynä. Väljä ei ole pyöränlaakerissa vaan perässä, koko vetoakseli ja se perän laippa liikkuu renkaan mukana sisään-ulos."
Eli kun painaa pyörää yläreunasta sisään, niin se liikkuu sentin ja irti päästäessä palautuu takaisin "suoraksi".
Remppareiskalla ei ole aikaa ruveta tuota perää ihmettelemään ja perhetymään sen sielun elämään. Niin olisiko täällä nyt jollakulla tiedossa tästä pääkaupunkiseudun ympäristöstä joku henkilö joka tuntee perät ja vetet kuin omat taskunsa ja ehtisi ottaa tuon rassin rassattavaksi.
Ja toinen kysymys, jos joku tunnistaa ongelman ytimen tuosta kuvauksesta, niin onko kyseessä nyt "lopun alku" ja ensimmäisestä töyssystä perä räjähtää kiertoradalle vai kestääkö se vielä seuraavat 10.000km ajoa..?
En kyllä saa tätä vissiin ikinä takaisin ajoon.
Huomauttaisin kohteliaasti uutta tulijaa siitä, että Mörkö -nimi on ollut varattu vuodesta 2009 lähtien tälle kaverille:
http://i61.tinypic.com/v3gjr9.jpg
;)
Mutta muuten: jatkakaa :salut:
Tämä hakee vielä nimeään - ei ole päässyt näemmä vielä synnytyssairaalastakaan ulos.. Ehdotuksia on tullut mm: Oliver, Casper, Pörri.
Pörri ehkä kuulostaa toistaiseksi houkuttelevimmalta.. :albino:
Sörsselssön
05.07.2018, 14:38
En kyllä saa tätä vissiin ikinä takaisin ajoon.
Mun C3 paskaläjä on ollut palasina vuodesta 2008 eli älkääs nyt vielä luovuttako. :rock:
Mun C3 paskaläjä on ollut palasina vuodesta 2008 eli älkääs nyt vielä luovuttako. :rock:
Veikkaan että paskaläjä on varattu kanssa, sen verran laadukkaiden autojen kanssa pelataan :p
Ehdotan nimeksi Hornet (https://i.ytimg.com/vi/O8BUWxh9xEY/maxresdefault.jpg) tai kotimaisittain Herhiläinen, joka hienosti istuisi väreihinkin. Olen kerran semmosen nähnyt luonnossa enkä toista kertaa halua nähdä, senverran hurjan näköinen/kokoinen otus. :shock: Googlen kuvahakuun hornet sticker niin löydyy komeita teemoja asian suhteen. :cool:
Veikkaan että paskaläjä on varattu kanssa sen verran laadukkaiden autojen kanssa pelataan
No voi hitto, olin ajatellut nimenvaihtoa. ;) Nimimerkillä, oliskohan 1000km jo kasassa since 2009? :woohoo: Vaimokin jaksaa naureskella, että kuikakohan pitkälle päästään tällä kertaa ennen kuin joku vanhan omistajan räpellys irtoaa? :smielielo No, olen sinänsä jo voiton puolella, että kohta pitäis valtaosan olla jo minun omia hmmm...virityksiä. :D
Ps. vetari lonksuu perän sisältä sisään-ulos? Onko näissä siellä sisällä joku sokka, joka pitää vetarin sisäpään yoken paikallaan vain onko se vain kulumis/shimmausjuttu? Otapa yhteyttä ZL1 (http://finnshark.com/forum/member.php?u=22):seen, joka lienee meidän resident perämies. ;) Pappatunturi (http://bowtie-racing.com) varmaan myös tietää ja joku kolmaskin oli mutten muista.
progress
05.07.2018, 18:00
kerran semmosen nähnyt luonnossa enkä toista kertaa halua nähdä,
Ei tää varmaan niin hapan auto kuitenkaan ole..
. vetari lonksuu perän sisältä sisään-ulos? Onko näissä siellä sisällä joku sokka, joka pitää vetarin sisäpään yoken paikallaan vain onko se vain kulumis/shimmausjuttu?
Sokka pitää yoken paikallaan.. Eli haisee näkemättä siltä, että yoken pää on kulunut ja kadonnut, samoin siis sokkakin. Peräöljyjä ei ole vaihdettu koskaan ja ne on enemmän metallitahnan näköistä möhnää kuin öljyä.
Ei tää varmaan niin hapan auto kuitenkaan ole..
Sokka pitää yoken paikallaan.. Eli haisee näkemättä siltä, että yoken pää on kulunut ja kadonnut, samoin siis sokkakin. Peräöljyjä ei ole vaihdettu koskaan ja ne on enemmän metallitahnan näköistä möhnää kuin öljyä.
Ekaan lauseeseen: wait - what? :scratch:
Ja tokaan: voip olla, pidetään kuitenkin vielä hetki peukkuja paremman puolesta.
karoholmberg
05.07.2018, 21:20
Kysymys kuuluukin: Kun sopiva remppapaikka löytyy, niin ajanko vai rupeenko hinaamaan laverin kera.
Ehdotan nimeksi Hornet (https://i.ytimg.com/vi/O8BUWxh9xEY/maxresdefault.jpg) tai kotimaisittain Herhiläinen
Vihaan noita tuikkivia runkkareita kyllä niin paljon, että jos joskus näette kutsuttavan tuota päristintä esim ampiaiseksi, niin hahmottanette minkälainen suhde on päässyt ajettavan ja ajajan välille syntymään :-\"
Sun pitää eka löytää se remppapaikka, kaikki spesialistit eivät ota vastaan kokonaista autoa. Tekijä kyllä ohjeistaa mitä tuoda ja miten.
Adolf Hipster
06.07.2018, 09:23
Kuvista ja kertomuksista paistaa jo, että alustassa ja voimalinjassa alkaa olemaan ns. kaikki loppu. Mä vetäisin auton pukelle ja tekisin täydellisen pusla, laakeri/ristikko ja perä remontin. Noi sisemmän yoket ja keskitappi on kulunu ja väljää on siellä sen takia. Ei oo välttämättä vielä sokka lähtenyt, monessa on sama väljä ollut vuosia ja niillä ajetaan silti. Näissä romuissa toi takapään toiminta on jo kunnossa ollessakin vähän eriskummallinen ja kaikki pienet lisäväljät tekee siitä entistä erikoisemman ajettavan.
Löytyy uusi keskitappi ja hyvät Yoket uusilla lukkorenkailla hyllystä, jos on tarvetta.
Adolf Hipster
06.07.2018, 10:06
Löytyy uusi keskitappi ja hyvät Yoket uusilla lukkorenkailla hyllystä, jos on tarvetta.
Tohon kannattaa tarttua samantien kiinni!
karoholmberg
17.07.2018, 14:27
Projekti "etenee". BowTie-setä nappaa trailerin ja käy hakemassa banaanilaivan pois Nurmijärveltä. Sitten ropaati-ropaati perä läpi ja kahtotaan mitä löytyy :)
Ei tässä muu syletä, kuin notta auto on nyt ollut kesäkuun puolesta välistä jo "pajalla" ja todennäköisesti pari viikkoa vielä menee. Bowtielläkin kun tuli lomat juuri sopivasti tähän väliin x)
Loma alkaa onneksi vasta 1,5vkon päästä - niin vois ehkä saada sopivasti auton alle. Tosin, omalla tuurilla saan sen vasta ensi vuoden lomille.
CORV3773
17.07.2018, 22:36
No niin, auto on hyvissä käsissä! Pappatunturi tekee varmasti priimaa ja pääset ajelemaan vielä tänä kesänä jollei projekti lähde aivan lapasesta... ;)
Itse tuli hommattua muutamia viikkoja sitten myös 1979 Corvette. Näitä foorumeita lukiessa kauhistuin ja juoksin heti ulos testaamaan takalaakerien väljyyden=molemmat väljät. Huomaa myös, että jarrut jää välillä laahaamaan samasta syytä. Kai se on normaalia, että takapyörien camberit näyttää olevan joka kerta erilaiset. Eli esimerkiksi kun kääntyy vasemman kautta parkkiin, vasenmman pyörän alareuna on selkeästi ulkona ja oikean sisällä?:rolleyes: Millaisen summan noiden vaihtoon saa varata?
Kai se on normaalia, että takapyörien camberit näyttää olevan joka kerta erilaiset.?
No ei se ole. Kylläne fillarit lonksuu muttei sitäkyllä silmämääräsesti huomaa. Niinku tossa aiemminkin niin iän tuomaa väljää liikaa melkein joka paikassa. Talvella sitten remppaa niin ensi kesänä kivaa ajella.
Pappatuna taitaa olla loppuvuoden ylikuormitettu. Priimaa pukkaa satavarmuudella.
chevette
18.07.2018, 20:38
MPÄ/Vettepeikko hallitsee myös hyvin laakeri ym muutamat Corvetten "ominaisuudet" ja tarkkuus kiitettävällä tasolla
Talven hommia tuo varmaan on, mutta tosiaan miten hinnan suhteen? 500? 1000?
Liekö edellisellä omistajalla ollut satanen otteen välissä vai miten, mutta toukokuussa tuo on leiman saanut. Molemmat jalkatilat myös useasta kohtaa ruostunut puhki, eikä tööttikään pelitä. Laatikosta oli 1/3 öljyistä kadoksissa ja joku oikosulkukin jossain, kun akun syö tyhjäksi. Ensi hätään purin muovikassillisen ylimääräisiä johtoja tuolta.=D> Niin ja toinen ikkunamoottori tai mekanismi jumissa. Toisaalta tästä ketjusta ainakin käy ilmi, että 40 vuotta vanha auto on 40 vuotta vanha....
Talven hommia tuo varmaan on, mutta tosiaan miten hinnan suhteen? 500? 1000?
Liekö edellisellä omistajalla ollut satanen otteen välissä vai miten, mutta toukokuussa tuo on leiman saanut. Molemmat jalkatilat myös useasta kohtaa ruostunut puhki, eikä tööttikään pelitä. Laatikosta oli 1/3 öljyistä kadoksissa ja joku oikosulkukin jossain, kun akun syö tyhjäksi. Ensi hätään purin muovikassillisen ylimääräisiä johtoja tuolta.=D> Niin ja toinen ikkunamoottori tai mekanismi jumissa. Toisaalta tästä ketjusta ainakin käy ilmi, että 40 vuotta vanha auto on 40 vuotta vanha....
Meillä ainakin on talvella (1.10 alkaen) edullisempaa, kuin kesällä. Ja muutenkaan ei onnistune ennen syyskuuta. Hintaa ei pysty sitovasti sanomaan etukäteen (riippuu tapauksesta), mutta molemmat takatukivarret/ laakerit menee laadukkaine osineen kyllä varmasti nelinumeroiseksi, mutta ensimmäinen lienee 1. Riippuu mitä tehdään. Pelkkä mekaaninen korjaus ilman puhalluksia ja maalauksia on tietysti vähemmän, kuin totaalinen restaurointi. Yleensä kannattaa vaihtaa samalla rosteriset käsijarruosat ja kunnostaa jarrusatulat samalla, koska ne joutuu kuitenkin irroittamaan. (Säästyy työtä)
Jos hyvissäajoin etukäteen varaa, niin on mahdollista myös ns. Nopea kääntö, eli valmiiksi rempatut takatukivarret paikoilleen ja vanhat hyvitetään vaihdossa.
Ps. En suostu laittamaan huonolaatuisia osia, koska siinä ei ole mitään järkeä ;) Timkenit kelpaa, myös ACDelcon paketissa :)
näissä harrastepeleissä ei mikään ole yllätys on se bubba joe sellasia guttaperkka katiskoja laminoinut et mahtaako kahta samanlaista olla.mutta täähän on harrastus vaikka joskus tuntuu et olisko kannattanu harrastaan vaik golfia tjm.nim.merk viis vuotta rakentanut c kolmosta....mut onhan tää hauskaa:p
Sörsselssön
18.07.2018, 22:28
Vähän osviittaa allekirjoittaneen lähtötilanteesta ja lopputuloksesta.
https://i.imgur.com/1aHN3iF.jpg
https://i.imgur.com/xzp4tir.jpg
https://i.imgur.com/8Hf7RQH.jpg
https://i.imgur.com/FRUk38N.jpg
https://i.imgur.com/RGN3wjK.jpg
chevette
19.07.2018, 07:46
Kyllä kun pikkuhiljaa kaikki käy läpi niin kyllä Vette mukava harrastepeli on (itse olin ainakin omaani tyytyväinen)kyllä kilometrejä tuli rouvan kanssa kerättyä kohtalaisesti ja uusi omistaja jatkanu kiitettävästi kun sanoi että mukava ajaa(vähän sitä alustaa tuli peukaloitua) ja toimii
kaierkki
20.07.2018, 00:05
[QUOTE=Sörsselssön]Vähän osviittaa allekirjoittaneen lähtötilanteesta ja lopputuloksesta.
Nice :)
Kyllähän noita pro-tason (http://finnshark.com/forum/showthread.php?t=6705) juttuja kelpaa katsella vuosienkin päästä. :salut:
Millaisia kokemuksia näiden "cast iron gray" -maalien kestävyydestä on alustan epäkiitollisissa olosuhteissa?
Ilmeisesti valmistajissa on eroja, mutta mikä on gurujen valinta?
Sörsselssön
20.07.2018, 12:14
Nice :)
Mahdollisten väärinkäsitysten välttämiseksi on todettava, että nuo ovat siis Pappatunturin aikaansaannosta. :thumrigh:
Corvette63
20.07.2018, 12:44
Ilmeisesti valmistajissa on eroja, mutta mikä on gurujen valinta?
Eastwood.
karoholmberg
03.08.2018, 12:28
Tänään tuleekin pikku purkkapallero BowTieltä takaisin sedän näppeihin!
uli-uli - sopivasti viimeiselle lomaviikolle..
Joskohan nyt olis edes semi-huolettomia kilometrejä sinne syyskuun loppuun kunnes pitää laittaa vaavi talviunille.
CORV3773
04.08.2018, 04:28
Mitä sille tehtiin?
karoholmberg
05.08.2018, 16:03
Alkujaan (Kojo powerilla) oiottiin vaihdelaatikon öljypohjaa, vaihdettiin alavesiletku, oikean pyörän laakerit ja seisontajarru - mutta proggis jäi vaiheeseen niin siitä siirto BowTielle ->
Mitä sille tehtiin?
Tutkailtiin takapään välyksiä, vaihdettiin (myös) vasemman puolen laakerit ja seisontajarrun sisuskalut. Samalla jonkinlainen pintapuoleinen tarkastuskierros, ettei räjähdä parka räpylään heti ensimmäiselle sadalle kilometrille.
Talven aikana olis sitten ilmeisesti tarkoitus saattaa perää parempaan kondikseen, ehkä päivittää jarrut (vuotamattomiin) ja mitä pientä sieltä nyt sitten löytyykään jotka olisi asiallista laittaa läjään ennen ensikesää :)
Tutkailtiin takapään välyksiä...
Selvittiinkö rikesakolla vai menikö päiväsakkojen puolelle? ;)
karoholmberg
05.08.2018, 23:26
Hopsanssaa!
Tuossa jostain lueskelin, että tämmönen vakio 350:nen (L81) tomaatilla varustettu C3 pitäisi kuluttaa sellaista 12-18litraa (maantiestä kaupunkiin) - mutta miten helvetissä olen saanu kaupunkikruisailuilla 27l/100km menemään sataselle ja tänään 24,7l/100km (ilman raskasta kaasujalkaa) :confused:
Vastustaako tuolla tekniikan puolella nyt joku muukin liikettä kuin 150kg:n kuski vai mitä ihmettä :shock:
Ekoilla ajoilla, silloin joskus, ihmettelin jo kun kulutus oli 18l/100:lle. Sisälsi tosin enemmän 60-80km/h tieajoa.
Selvittiinkö rikesakolla vai menikö päiväsakkojen puolelle? ;)
Nyt ei ole kyllä varaa ottaa piljettejä sen enempää rokkikonserttiin kuin viranomaisten kahvituvan sponsorointiinkaan :smile:
progress
06.08.2018, 14:54
Tuossa jostain lueskelin, että tämmönen vakio 350:nen (L81) tomaatilla varustettu C3 pitäisi kuluttaa sellaista 12-18litraa (maantiestä kaupunkiin) - mutta miten helvetissä olen saanu kaupunkikruisailuilla 27l/100km menemään sataselle ja tänään 24,7l/100km (ilman raskasta kaasujalkaa) :confused:
... ihan millä autolla tahansa se kaupunkiajo kuluttaa enemmän. Matka-ajossa on tasainen nopeus. Taas kaupungissa jatkuvaa jarruttelua ja kiihdyttelyä.
Mulla 82 kuluttaa matka-ajossa (80-100km/h) noin 8-8,5litraa/100km. Kaupunkiajossa sitten enempi, varmaan jotain 15l, en ole koskaan sen tarkemmin mittaillut. Tankkaan yleensä tankin täyteen, enkä mieti asiaa.
Kyllä se vakio pikkulohkokin on senverran suuri moottori, että sieltä saa helposti menemään aika paljonkin ylimääräistä bensaa läpi jos kaikki ei ole ihan kunnossa ja säädöissään.
Pikkuisen "varmuudeksi" rikkaalla ja alipainesäätö jakajasta pois riittää tuollaiseen kulutuksen nousuun.
Kuinka alipainesäädön irroittaminen nostaa kulutusta, jos ennakko nousee riittävän nopeasti ilman alipainesäätöä ?
Tämä ei ole mitään piruilua ! Itse olen paininut C3:n kulutuksen kanssa ”hieman” siksi kysyn asiasta.....
Kuinka alipainesäädön irroittaminen nostaa kulutusta, jos ennakko nousee riittävän nopeasti ilman alipainesäätöä ?
Tämä ei ole mitään piruilua ! Itse olen paininut C3:n kulutuksen kanssa ”hieman” siksi kysyn asiasta.....
siten, että ilman alipainesäätöä ennakko jää 10-20 astetta liian myöhäiselle matka-ajossa tai ns. kevyen kuormituksen tilanteessa. Eikä ole edes oikein fyysisesti mahdollista saada ennakkoa riittäväksi muuten, ellei ole sitten kompuutteri välissä. tai siis on, jos säätää liian aikaiselle koko alueen, mutta ei sekään ole terveellistä.
Otetaan asia esille vaikka perjantaina. Ota liitutaulu ja karttakeppi mukaan :D
Otetaan asia esille vaikka perjantaina. Ota liitutaulu ja karttakeppi mukaan :D
Irrallinen jakaja olisi hyvä....Yön pimeinä tunteina saattaa tapahtua kummia 🤪
karoholmberg
10.08.2018, 14:24
Tankkasin tankin täyteen ennen matka-ajoa ja heti matka-ajon jälkeen. Keskikulutus 9,9l/100.
Ajo sisälsi noin 70km:n verran 60-80km/h ajoa, sekä 100km:n verran 100km/h ajoa.
-
Seuraava kaupunkikruisailu oli keskikulutukseltaan 35l/100...
tuntuu, että tuo ykkösvaihde varsinkin olis hyvin ponneton. Saa antaa kaasua reilusti, että etenee. Pitäisikö tuonne vaihtaa jämäkämmät vaihteistoöljyt vai luisteleeko jo vanhuuttaan sen verran, että huoltoa vaille?
Kolmonenhan on varmaan suoraan kytketty?
Olikos tämä automaattivaihteistolla? Mikäli näin niin ei sinne saa laittaa mitään jäykempää öljyä. Pitää käyttää juuri sitä öljy mitä valmistaja määrittelee.
chevette
10.08.2018, 15:43
Veikkaisin että th 400:n eli pidempi ykkönen ja voima hukkuu muutenkin
Mä säätelin ja kokeilin myös kaikelaisia jakajan keskipakopainoja, jousia ja säädettävää alipainesäädintä 454 -koneessa. Normaali orkkis 1970 kärkijakaja, johon tosin vaihdoin kärkien tilalle elektronisen modulin.
Viikon kokeilun jälkeen löytyi hyvä säätö, jolloin kone tuntui erittäin virkeältä nimenomaan tasakaasulla ajaessa, ja kulutus oli hyvinkin siedettävä. Noin 15 litraa satasella maantieajossa.
Konetta oli kuitenkin hieman viilattu. Katurenkailla manuaalivaiheinen vette 13.2/179kmh.
Ja ihan normaali tehtaan sytkäennakko tietty.
Tuo jakajan alipaineohjauksen merkitys korostuu jos välitykset on lyhyet, eli kierrokset matka-ajossa on suht reilut (2500->). Tuolloin alipainetta on yleensä huomattavasti (auton liikuttaminen tarvitsee 15-20 kW tehoa) ja ennakkoa tarvitaan optimiin yleensä jotain 45-55 astetta.
karoholmberg
20.08.2018, 00:23
Tänään kruisailemaan lähtiessäni havaitsin, ettei repsikan ikkunanlaskinkytkin toiminut - tai siis joku ei toiminut. Hetken aikaa kytkintä runkutellessani ikkuna laskeutui alas.
Edellisenä yönä oli satanut semi rankasti. Tätä edeltävänä sadekerralla huomasin myös jotain omituisuutta (en vaan muista mitä).
Onko ihan hakuammuntaa, että kosteus aiheuttaa tällaisia - vai kuulostaako tuo ikkuna-switchi tulleen tiensä päähän ja "kandee vaihtaa"..?
CORV3773
20.08.2018, 05:05
Mulla ilmaantunut sama vika tänä kesänä. Switchi vaihdettu pari vuotta sitten uuteen joten luulen että sähköikkunan moottori väsynyt. Sulla lienee vika joko kytkimessä, johdotuksissa tai moottorissa, kosteus kuulostaa hakuammunnalta...
progress
20.08.2018, 11:10
Onko ihan hakuammuntaa, että kosteus aiheuttaa tällaisia - vai kuulostaako tuo ikkuna-switchi tulleen tiensä päähän ja "kandee vaihtaa"..?
Vähän kuulostaa hapettumalta tai siltä, että kytkin ei liiku kunnolla..
Tuossa pientä iltapurtavaa..
https://www.youtube.com/watch?v=vMPHbhhE828
Tuonne voi päästä kosteutta ajan mittaan, niin jos on hapettumaa noilla kytkimen kontaktipinnoilla, niin ne voisi putsata ja jotain contact cleaneria vielä ruiskutella päälle. Ja tuonne kytkimeen itseensä voi kertyä kaikkea röhnää, niin ota ne pois kanssa, sekin voi nimittäin vaikuttaa kytkimen toimivuuteen.
karoholmberg
20.08.2018, 23:34
Mulla ilmaantunut sama vika tänä kesänä. Switchi vaihdettu pari vuotta sitten uuteen joten luulen että sähköikkunan moottori väsynyt. Sulla lienee vika joko kytkimessä, johdotuksissa tai moottorissa, kosteus kuulostaa hakuammunnalta...
Tämä voisi olla kyllä ihan potentiaalinen vaihtoehto. Moottori hinaa lasia alas tosi hitaasti ja hyytyy keskivaiheilla - helpoimmalla pääsee kun auttaa kädellä alas.
Jos kytkin on ehjä niin volttimittari värähtää kun kytkintä käyttää
Sami1969
23.08.2018, 01:03
Sama vika oli omassa C3,sessa, aukes hitaasti, rasvasin kiskot sekä rullat ja johan rupes lasit kulkemaan kevyesti.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/608045/WD40-Monitoimioljy-450-ml
karoholmberg
05.11.2018, 11:55
Uusin issue:
Kun nykäisee valokytkimestä lyhdyt pystyyn, pitäisi syttyä myös a) takavalot, b) mittariston valot, mutta kummatkaan ei syty.
Tätä edelsi oireet:
1) Valojen päällelaiton jälkeen sai pyöritellä tai "rassata" sitä vetonutikkaa jotta mittaristovalo sai sopivan kontaktin.
2) Kerran pitkät päälle laittaessa sammui kaikki ajovalot (lähtivät kyllä toimimaan parin nykäisyn jälkeen).
Onko ajatuksia mitä tuolle voisi tehdä vai edellyttääkö isompaa remonttia..?
PS. Kuinka iso projekti on vaihtaa koko kojelauta ehjään.
PPS. Sähköt on nyt pysyneet autossa kiltisti eikä akkukaan tyhjene. Ilmeisesti vika paikallistui loppupeleissä rikkinäiseen ja vuotavaan akkuun.
Uusin issue:
Kun nykäisee valokytkimestä lyhdyt pystyyn, pitäisi syttyä myös a) takavalot, b) mittariston valot, mutta kummatkaan ei syty.
Tätä edelsi oireet:
1) Valojen päällelaiton jälkeen sai pyöritellä tai "rassata" sitä vetonutikkaa jotta mittaristovalo sai sopivan kontaktin.
2) Kerran pitkät päälle laittaessa sammui kaikki ajovalot (lähtivät kyllä toimimaan parin nykäisyn jälkeen).
Onko ajatuksia mitä tuolle voisi tehdä vai edellyttääkö isompaa remonttia..?
PS. Kuinka iso projekti on vaihtaa koko kojelauta ehjään.
PPS. Sähköt on nyt pysyneet autossa kiltisti eikä akkukaan tyhjene. Ilmeisesti vika paikallistui loppupeleissä rikkinäiseen ja vuotavaan akkuun.
Oli sama vika aikoinaan..ei syttynyt ajovalot kun veti katkaisijasta,vika oli
pitkien valojen katkaisijassa joka sijaitsee rattipylvään alapäässä ,tosi hankalassa paikassa..ilmeisesti kaikki valosähkö kulkee sen kautta. ja tämä vm 1982
karoholmberg
05.11.2018, 22:43
Oli sama vika aikoinaan..ei syttynyt ajovalot kun veti katkaisijasta,vika oli
pitkien valojen katkaisijassa joka sijaitsee rattipylvään alapäässä ,tosi hankalassa paikassa..ilmeisesti kaikki valosähkö kulkee sen kautta. ja tämä vm 1982
Jouduitko purkamaan sekä autotallin, että koko auton rattipylvään ympäriltä vai pääseekö siihen käsiksi ilman isompaa purkausprojektia?
Jouduitko purkamaan sekä autotallin, että koko auton rattipylvään ympäriltä vai pääseekö siihen käsiksi ilman isompaa purkausprojektia?
Helppo homma jos saat kääpiön tekemään..no joo,kuskin penkki pois
ja selälleen jalkatilaan ,otsalamppu päähän ...ei tarvinnut purkaa rattipylvästä ..on ihan siellä pylvään alapäässä ,siihen menee sellainen
tanko siitä pitkien katkaisijasta, osan ostin Finnvetestä
karoholmberg
07.11.2018, 21:42
Helppo homma jos saat kääpiön tekemään..no joo,kuskin penkki pois
ja selälleen jalkatilaan ,otsalamppu päähän ...ei tarvinnut purkaa rattipylvästä ..on ihan siellä pylvään alapäässä ,siihen menee sellainen
tanko siitä pitkien katkaisijasta, osan ostin Finnvetestä
Voi *******.
Nimimerkillä 196cm/150kg.
Ostetaan: Kääpiö.
Voi *******.
Nimimerkillä 196cm/150kg.
Ostetaan: Kääpiö.
Tai sitten ottaa koko rattipylvään irti ja vaihtaa katkaisijan..en tiedä
onko helppo irroittaa koko pylväs?
Adolf Hipster
08.11.2018, 14:55
Tai sitten ottaa koko rattipylvään irti ja vaihtaa katkaisijan..en tiedä
onko helppo irroittaa koko pylväs?
Samanlaista akrobatiaa vaatii se rattiputken alapään irroitus.
karoholmberg
13.08.2019, 23:32
Ei tämä nyt varsinaisesti pikkuvika ole, enkä tiedä onko ominaisuuskaan, mutta vaihteen vaihtonopeudesta ja "pehmeydestä" (tai oikeastaan sen puutteesta) heräilee kysymyksiä ja erinäisiä epämääräisiä epäilyksiä.
Motarilla huristellessa leppoisasti 85-95km/h ja tulee perinteinen tilanne "rekka edessä ja joku tulee takaa", jolloin tottakai heitetään kick-down peliin ja painetaan ohi.
Kick-down kakkoselle tuntuu toimivan ihan normaalisti, mutta kun se viimonen niistä kolmesta vaihteesta tärähtää sisään, niin fiilis on kuin lapiolla lyötäisi selkään. Melkein tekisi mieli väittää, ettei dsg:kään vaihda yhtä nopeasti.
Kaiken muun ilon lisäksi joutuu pitämään ratista kaksin käsin kiinni ja vielä tekemään ohjausliikettä kun muutaman millisekunnin ajan tuntuu, että vääntö taittaa keulaa sivulle. Sitten #pörri-parka muistaa, ettei siellä pellin alla ollutkaan kuin se 190heppaa/380nm ja viisari jatkaa normaalisti nousuaan.
Niin onkos tuo kuvaelma nyt ihan normaalia pikkulohkoiselle L-81:lle joka ainakin pitäisi olla vakio laatikkoa myöten. Muistelisin, että edellinen omistaja mainitsi notta laatikossa saattaisi olla jäykemmät öljyt sisällä(?).
Kaveri joka useamman jenkkivekottimen kyydissä on ollut, sanoi ettei ole moista potkua missään kyllä aikaisemmin havainnut.. eikä yhtä nopeaa vaihteen vaihtumista :-k
PS. Yköseltä kakkoselle vaihto tuntuu olevan myös semisti vauhdikas, mutta en ole kertaakaan täyskaasukiihdytystä tehnyt alle 80km/h:n nopeudesta.
progress
14.08.2019, 09:58
Niin onkos tuo kuvaelma nyt ihan normaalia pikkulohkoiselle L-81:lle joka ainakin pitäisi olla vakio laatikkoa myöten. Muistelisin, että edellinen omistaja mainitsi notta laatikossa saattaisi olla jäykemmät öljyt sisällä(?).
Tää auto oli 80-81 niin sulla oli TH350?
Eli siis voimakkaasti kiihdytettäessä (kickdown-kytkin) vaihtaa pienemmän vaihteen sisään, jolla mennään ohi ja kun nopeus alkaa tasottua ja se vaihtaa takaisin sille kolmoselle. Kolmas vaihde iskee rajusti.
Kyllä sen pitäisi nätisti vaihtaa. No ainakin voi sanoa, että panta ottaa kiinni hyvin.
Minusta tuntuu, että on jotain häikkää venttiilikoneiston suunnassa, joka säätelee tuota vaihteiden valintaa. Aja kone pukeille, vaihdelaatikon öljypohja auki (samalla vaihdat uudet öljyt ja suodattimen), venttiilikoneisto kannattaa putsata. Tsekkaa ainakin se paineensäädin (pressure regulator), liukuuko nätisti vai jumittaako jotenkin..
Mitkä ovat "jäykemmät öljyt" automaattilaatikossa?! Eikös siellä pitäisi käyttää ihan vakiolitkuja (dextron iii)?
Kaiken muun ilon lisäksi joutuu pitämään ratista kaksin käsin kiinni ja vielä tekemään ohjausliikettä kun muutaman millisekunnin ajan tuntuu, että vääntö taittaa keulaa sivulle.
klappia ohjauksessa?
Automaattilaatikoista en ymmärrä mitään, mutta jos vaihteen vaihtuessa joutuu ohjailemaa, niin vika on takapyörien tuennoissa, siis noilla tehoilla...
Puslat vaihtoon ainakin
progress
14.08.2019, 14:34
Automaattilaatikoista en ymmärrä mitään, mutta jos vaihteen vaihtuessa joutuu ohjailemaa, niin vika on takapyörien tuennoissa, siis noilla tehoilla...
Puslat vaihtoon ainakin
Joo puslia mietin kanssa, todennäköisesti alkaa olla valmista kamaa jos on alkuperäiset... Toisinaan klappi ohjauksessa vaikuttaa kanssa, että voi ohjaus olla "sinne päin" ja sen takia vedellä hiukan sivuun jos simpukka ei ole toleransseissa. Mutta näkemättä/kokematta tilannetta vaikea tässä on tarkkaa diagnoosia heitellä.
karoholmberg
14.08.2019, 15:04
Tää auto oli 80-81 niin sulla oli TH350? Juu, kyllä.
Mitkä ovat "jäykemmät öljyt" automaattilaatikossa?! Eikös siellä pitäisi käyttää ihan vakiolitkuja (dextron iii)?
Tätä muistelen, että ed. omistaja olisi maininnut laittaneensa jäykempää öljyä laatikkoon, jotta vaihtaisi napakammin - en sitten tiedä. Mutta eiköhän nuo vaihdeta kuitenkin jossain kohtaa niin samalla tutkaillaan muut mainitsemasi asiat.
klappia ohjauksessa?
Ohjauksessa tosiaan on hiukan klappia - mahdollisesti voi johtua tuostakin :-k
vBulletin v3.5.0 Release Candidate 3, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.