PDA

View Full Version : Peräpää naksuu ja natisee

maska
27.06.2018, 22:54
C3 78 350 manuaali, ykkösellä ja pakilla esim parkkeerauksissa, johtuisiko lukkoperästä tai vetonivelistä ??

CORV3773
28.06.2018, 02:32
Voi johtua kummasta vaan tai laakerivikaa kuten tuossa toisessa topicissa...? Kannattaa ihan silmämääräisesti jo tsekkailla vetareiden ristikot, mulla oli niin kuivat että ruostetta puski neulalaakereista. Ja onko perään vaihdettu milloin öljyt? Silloin kun veten hommasin lukkoperä paukahteli just esim. parkkipaikoilla käännellessä. Rauhoittui sitten lisäaineella...

Kiituri75
02.08.2018, 16:37
Mullakin jotain ylimäärästä jurinaa jne perässä c4. Millasta lisäainetta laitoit?

Macho
02.08.2018, 18:18
No ei sitä lisäainetta kannata ihan sokkona laittaa jos jotain ääntä kuuluu. Ensin diagosoidaan onko ääni sitä lukkoperän paukahtelua vai ei. Silloinkin kannattaa ekana vain vaihtaa öljyt uusiin ja oikeanlaiseen, esim redlinen lukkoperille tarkoitettuun. Tuskin niitä on vuoden, kahden sisään vaihdettu kuitenkaan.

1969TurboFire
02.08.2018, 22:30
Minä en tiedä näistä yhtään mitään mutta eikö ne nimeonomaan suosittele GMn omaa lisäainetta?:cat:

Sörsselssön
02.08.2018, 22:39
Mr Redline sanoi aikoinaan, että C4 Vetteen tarkoitetussa peräöljyssä on lukkoperän lisäaineistus jo valmiina - en lisännyt eikä myöskään äännellyt.

Harri S
03.08.2018, 08:55
Tarkista jarrulevyt. Mittaus heittokellolla/vast, perä ilmassa pukkien päällä pelkät jarrulaikat pyöränmuttereilla paikalleen kiristettynä.
Vaihde päälle ja vaikka luudanvarrella kevyttä jarruttelua jos apumiestä ei ole käytettävissä. Levyjen lämmettyä hieman, alkaa kieroutumiset tulla esiin.
Pieni kierous saa hitaassa vauhdissa (esim. parkkipaikalla vekslatessa) jarrupalat sivuuntaiseen liikkeeseen jarrusatulassa, joka aiheuttaa naksumista, ritinää ja rutinaa. Erityisesti jos stulassa on ruostetta pinnoissa, mihin jarrupalojen päädyt vastaavat.
Itse ekana myös epäilin perämurikkaa ja vetareita, mutta vika oli jarrulevyissä.
Kovemmassa vauhdissa/kylmänä lähinnä vain pientä kihnuttavaa ääntä aivan kuin käsijarrusta olis jousi katkennut.
Veten satulan rakenteesta johtuen kiero jarrulevy ei aiheuta jarupolkimeen tuntuvaa tärinää, koska kiinteä satula ja identtinen rakenne satulan molemmin puolin, kompensoivat satulan sisäisesti mäntien liikkeestä syntyvää nestevirtausta nestekanavan kautta.