View Full Version : Autonosturi mökille
Moi,
Olen pidemmän aikaa jo suunnitellut, että mökille hommaisin autonosturin, jolloin auton pohjaan pääsisi helposti käsiksi ja renkaiden vaihdot yms. kävisi helposti.
Haasteena on se, että mökin konehallissa on maapohja. Nosturit joita olen katsonut vaatisivat pulttauksen betonilattiaan. Betonilattian rakentaminen taas on aika kallis projekti.
Löytyykö sellaista mallia, jossa olisi teräskehikko ja näin ei tarvitsisi tehdä pulttausta maahan? Mielellään käytettynä jos vielä löytyisi :D
Adolf Hipster
26.09.2018, 09:20
4-pilari nosturi siis varmaan halusessa? Vai saksinosturi? 1 ja 2 pilarit taitaa olla vähän kuin pieru vartaan nenässä tollaisessa maapohjassa...
Vahva luotto pitää olla siihen maapohjaan, vaikka olisi kuvan mukainen malli, jossa kelkat ovat tukevasti kiinni toisissaan:
http://www.autosali.fi/uploads/5/7/7/1/57713947/siirrett-v-saksinostinp30_orig.png
Toinen juttu on sitten se, että painopisteen pitää olla joka nostossa riittävän keskellä ja pysyä siellä, vaikka irrottelisi moottoria tms.
chevette
26.09.2018, 13:33
Kaverilla tommonen nostin ja ollut tyytyväinen.
Pikkuhommissa tosi näppärä
progress
26.09.2018, 18:03
Betonilattian rakentaminen taas on aika kallis projekti.
Itselle se oman hengen menettäminen on kanssa aika kallis juttu, tietenkään sitten ei tartte enää stressailla että mitä pitäis tehdä.
Mä valaisin sen lattian.
1969TurboFire
26.09.2018, 18:31
Ääni tälle.
Lattia on muutenkin monikäyttöinen juttu.
Corvette63
26.09.2018, 18:38
Itselle se oman hengen menettäminen on kanssa aika kallis juttu, tietenkään sitten ei tartte enää stressailla että mitä pitäis tehdä.
Mä valaisin sen lattian.
Juuri näin. Kukin tietysti tyylillään. :thumleft:
Kyllähän nelipilari varmaan onnistuisi maalattialla,varsinkin jos tärytettyä mursketta,mutta silti kannattaisi valaa lattia,ei tarttis jossitella.
Jos mökki ei ole ihan ....kuusessa :D niin valmisbetoni kuuppa-autolla perille tuotuna ei ole ihan hirveän kallista !
Itse yllätyin sen edullisuudesta !
Tietysti lattian tekemiseen tarvitaan vähän muutakin !
Jos ei nyt kuitenkaan halua betonilattiaa tehdä, niin voihan siihen maahan upottaa vaikka pari viisi metriä pitkää teräspalkkia joihin pulttaa nosturin;)
Maxbrotha
27.09.2018, 14:07
Teet kunnolla heti sen homman tai sit ostat niilläkin rahoilla kaljaa.
Eli valut käyntiin.
Kiitos ajatuksista!
Itsellenikin tietysti sen henki on kaikkein arvokkain. Minkäköhänlainen projekti se lattian valaminen on ja mitä mahtaa kustantaa, suunilleen?
Jos mökki ei ole ihan ....kuusessa :D niin valmisbetoni kuuppa-autolla perille tuotuna ei ole ihan hirveän kallista !
Itse yllätyin sen edullisuudesta !
Tietysti lattian tekemiseen tarvitaan vähän muutakin !
Mulla on tollanen saksi nosturi .en missään tapauksessa laittaisi sitä maapohjan päälle . ehdottomasti betoni alusta.
Kiitos ajatuksista!
Itsellenikin tietysti sen henki on kaikkein arvokkain. Minkäköhänlainen projekti se lattian valaminen on ja mitä mahtaa kustantaa, suunilleen?
Faktaa ois kotona, joten aika mutuna menee, mutta jossain reilun tonnin kieppeillä oli edellisen 65 neliön autotallin ja rampin valaminen sisältäen Mastertopin ja liipparin työn. Tuosta on nyt aikaa 8 vuotta, joten ei ihan tuoretta tietoa ole asiasta ja varmaan vähän on inflaatio rankaissut.
Joka tapauksessa omalla kohdalla pelkkä kura itse ostettuna olisi maksanut enemmän kuin tuo koko setti eli pirun hyvät alennukset tuli, kun sanoin liipparin nimen tilatessa. Kuraa meni juuri täysi autollinen (olisiko se ollut 8 kuutiota) ja se tuli Nokialta Kangasalle eli jotain 35-40 km.
Olisikohan liippari ottanut hommasta 300e, kurat jossain 700-900e ja Mastertopit satkun-pari.
Päälle teräsverkot, styroksit ja muotit rampille. Edelliset askartelin itse.
Edelleen painotan, että ulkomuistista nuo katsoin, mut tuolla nyt saa hieman suuntaviivoja.
Jos valaa vain sellaisen suunnilleen 2x5m alustan eikä ihan tuollaista 15cm paksuista laattaa niin itse kottikärryissä kääntämällä kustannus harjateräksineen ei paljoa yli satasta voi olla.
Mulla on tollanen saksi nosturi .en missään tapauksessa laittaisi sitä maapohjan päälle . ehdottomasti betoni alusta.
Yksi mukava katsastus inssi kertoi mulle että sulla on tommonen saksi nosturi.
Kaikkee ne tietääkin :rock:
vBulletin v3.5.0 Release Candidate 3, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.