View Full Version : LS3 crate 525hp sisäänajo
Mitäs mieltä foorumilaiset on otsikon mukaisen koneen (ja T56 laatikon) sisäänajosta. Foorumeilta vähän erityylisiä mielipiteitä tuntuu löytyvän.
Mun mielestä sisäänajo kannattaa aina tehdä, oli mikä laite tahansa.
Pekka Berkeles
23.10.2020, 15:32
Muistan lukeneeni n. 15 vuotta sitten Vauhdin Maailmasta artikkelin aiheesta, taisi olla jopa dynotesteillä perusteltu.
Eli hanaa eikä hellimistä. Tuolla jotain aiheesta:
https://www.audiclub.fi/audifinns/forum/tekniikka/moottori-ja-voimansiirto/9676-sis%C3%A4%C3%A4najo
Sörsselssön
23.10.2020, 15:50
Jos en kovin väärin muista, niin Simunassa allekirjoittaneelle tehdyt molemmat vanhanliiton rullanokkaiset pikkulohkot ajettiin valmisteluiden jälkeen penkissä n. 2000...2500 rpm:llä 15...20 minuuttia. Tyhjäkäyntiä ei pahemmin testattu vaan heti kierroksille.
Sen jälkeen tehtiin öljyn ja suodattimen vaihto (vanha suodatin avattiin ja tarkastettiin metallin varalta) ja venttiilikoneiston tarkastukset. Sitten alettiin säätö- ja dynohommiin.
Vanha sääntö,sisäänajo vaihtelevilla kierroksilla.
Sörsselsonin mainitsema Kivinummen tekemä sisäänajo on nokka-akselin sisäänajo ja se tehdään uudelle nokalle kuvatulla tavalla. Varsinainen sisäänajo varmaankin sitten rauhallista ajoa 1000-2000 km ja öljyt vaihtoon.
Tuskin LS:t tuosta poikkeavat, ei ole kyllä mitään käsitystä pitääkö ym. nokka-akselin sisäänajo tehdä, vai onko se jo tehtaalla tehty?
Ei kai rullanokkia tarvitse sisäänajaa?
Juu, niin olen myös luullut. Laatureita kai koskee...
Minun mielestäni kaikki tarvitsee sisäänajoa. Ei sen kanssa tarvitsisi liioitellakaan mutta kun osia vaihdetaan, niin epäpuhtauksia voi syntyä ja pinnankarheuksista syntyä lisää epäpuhtauksia. Nuo epäpuhtaudet sitten tekevät sitä enemmän lisää kulumista mitä enemmän osissa on pintapainetta.
Minä noudattelen sellaista sykliä noissa että muutaman kerran kun on saanut lämpimäksi ja jäähtymään, niin alkaa olla hyvällä mallilla. Lämpeneminen kun saa osat laajenemaan ja kylmä pienenemään niin se aiheuttaa osissa mahdollisesti muodonmuutoksia ja asentomuutoksia ja kun tuo sykli toistuu muutaman kerran niin ns. lopullinen asento osien välille syntyy ja sen myötä myös ne lopulliset välykset.
Esim voimansiirrossa kartiorullalaakerit on sellainen kohde jossa alkuperäinen puristus on ihan jotain muuta kuin ekan lämpenemisen ja jäähtymisen jälkeen vaikka ne eivät kulukaan, ne vain muuttavat keskinäistä asentoaan.
En minä tuhansia kilometrejä ajelisi sisäänajoa mutta sen sopivaksi katsomani ajelun jälkeen vaihtaisin öljyt tai vähintään öljynsuodattimen.
Ja minä en ole sitä mineraaliöljykoulukuntaa, eli toiveena on saada osat puhtaina ja oikeissa välyksissä paikoilleen ettei niitä tarvitsisi raastaa ajamalla mittoihinsa huonoilla öljyillä;)
Sörsselssön
23.10.2020, 19:16
Tuli kyl ajettua koko kone sisään yhdellä kertaa. :rock:
Minun mielestäni kaikki tarvitsee sisäänajoa. Ei sen kanssa tarvitsisi liioitellakaan mutta kun osia vaihdetaan, niin epäpuhtauksia voi syntyä ja pinnankarheuksista syntyä lisää epäpuhtauksia. Nuo epäpuhtaudet sitten tekevät sitä enemmän lisää kulumista mitä enemmän osissa on pintapainetta.
Minä noudattelen sellaista sykliä noissa että muutaman kerran kun on saanut lämpimäksi ja jäähtymään, niin alkaa olla hyvällä mallilla. Lämpeneminen kun saa osat laajenemaan ja kylmä pienenemään niin se aiheuttaa osissa mahdollisesti muodonmuutoksia ja asentomuutoksia ja kun tuo sykli toistuu muutaman kerran niin ns. lopullinen asento osien välille syntyy ja sen myötä myös ne lopulliset välykset.
Esim voimansiirrossa kartiorullalaakerit on sellainen kohde jossa alkuperäinen puristus on ihan jotain muuta kuin ekan lämpenemisen ja jäähtymisen jälkeen vaikka ne eivät kulukaan, ne vain muuttavat keskinäistä asentoaan.
En minä tuhansia kilometrejä ajelisi sisäänajoa mutta sen sopivaksi katsomani ajelun jälkeen vaihtaisin öljyt tai vähintään öljynsuodattimen.
Ja minä en ole sitä mineraaliöljykoulukuntaa, eli toiveena on saada osat puhtaina ja oikeissa välyksissä paikoilleen ettei niitä tarvitsisi raastaa ajamalla mittoihinsa huonoilla öljyillä;)
Se on just näin, ja siihen vielä Chevyn vinkki!
Ajatelkaa niitä osia mikroskoopin silmin, ei ne ole uutena/koneistuksen jälkeen vielä sileitä/valmiita.
groovyjay
23.10.2020, 21:31
Eks gm oo ls ja lt koneiden kanssa uusissa autoissaan suositellut 500mile sisäänajoa. Siin tais olla sellanen dieselin käyttöalue toivottuna. Itse sen 500km ajanut iisisti loppua kohti kuormitusta lisännyt ja sit uudet rasvat koneeseen ja pelkkää WOT:ia auringon laskuun :D
Koneremontin jälkeen tein näin: ensin moneen kertaan tarkistus että kaikki osat ovat paikallaan ja kiinni, esim. remmi, letkut, putket jne. Akun lataus täyteen ja bensaa tankkiin sekä öljyjen ja nesteiden tarkistus. Sitten bensan paineiden nosto muutaman kerran peräkkäin ja ruiskukone käynnistyykin heti. Startin jälkeen kiekat heti päälle kahden tonnin. Käytin vain 5 minuuttia ja vaihdoin öljyn ja suodattimen. Sitten kunnolla lämpimäksi kierroksilla. Sisäänajon jälkeen en ole koskaan kierrättänyt konetta ennen kuin öljynlämpömittarissa on lukema yli 70 astetta. Sama juttu käyttöautolla myös.
oma sisään ajo oli hetki sitten 260km ja suodati+öljyn vaihto .nyt 1000km jälkeen taas uudestaan sama homma. suodattimet avaan ja teen pienen johtopäätöksen niistä että mikä on seuraava vaihto väli.sisään ajo on ollut normmalia rauhallista ajelua vaihtelevilla kierroksilla, kaupunki/matka ajoa,täys vedot saa vielä odottaa ens kesää kun hp tuners onkiinni autossa.Talvi ajaksi taidan laittaa 0-30 synt.öljyt koska siviili autoja joutuu huoltamaan talvella ja cortsu on silloin ulkona pakkasessa.
800-1000km sisäänajoo ja max.kierrokset 2/3 rpm punaisesta.;)
Kun pytyt on porattu ja hoonattu, niin pakkohan se pinta on männänrenkailla leikkaamalla/kuluttamalla saada tarpeeksi tiiviiksi?
Alussa epäonnistunut sisäänajo sylintereiden osalta on käsittääkseni melko pysyvästi pilalla. Tämä siis kun täyttä suorituskykyä haetaan kilpamoottoriin. Tavallisessa autossa ei tietenkään ole niin tarkkaa, kulkee kyllä eteenpäin ja käyttäjä tuskin huomaa jääneensä mistään paitsi.
Normaali mineraaliöljykään ei muutenkaan ole mitään hiomatahnaa, joten koneen väljäksi kulumista lienee turha pelätä muutaman tunnin sisäänajon aikana, itse olisin enemmän huolissani siitä, että nykyiset mineraaliöljytkin ovat varmaan vähän liian liukkaita jotta männänrenkailla olisi tarpeeksi kitkaa.
Oma ymmärrys on ollut se, että kuormaa vaihtelemalla saa tuota renkaan radiaalista kitkavoimaa vaihdeltua, eli aina välillä lappu vähäksi aikaa syvemmälle isommalla vaihteella jolloin tuota hioutumista tapahtuu tehokkaammin ilman että menee liiaksi kierrättelemiseksi.
https://cdn2.ms-motorservice.com/fileadmin/_processed_/8/5/csm_Abbildung1_4f7af2d4de.png
Sama käsitys itselläkin, ja tuon vuoksi sitä pelkkää hissuttelua vältetäänkin. Ja huippukierroksiakin kannattaa tosiaan välttää paristakin syystä.
Karrikoin tuota mineraaliöljyasiaa... Olen vastaan sitä ajatusta että kun yhtä osaa moottorista halutaan hieroa, niin se sama öljy on samaan aikaan vastuussa myös sellaisista kohteista missä mitään kosketusta ei saa tapahtua (laakerit).
Oikeasti sillä ei ole niin merkitystä millä öljyillä sisäänajot ajelee kun kaikki ne toimii kohtuullisissa lämpötiloissa jotakuinkin samoin. Kun sitten kuumuutta ja pintapainetta lisätään kunnon kuormalla, alkaa öljylläkin olla jo vaatimuksia.
Liukkaiden kannalla olen. Ja sellaisten joilla saadaan kylmänä voiteluakin eikä pelkkää öljynpainetta.
Jos laakerit kärsivät muutamassa tunnissa oikean viskositeetin mineraali öljyistä, luultavasti seuraavan tuhannen käyttötunnin aikana ne ovat silti täysin tuhoutuneet vaikka käyttäisi markkinoiden johtavaa synteettistä öljyä? ;)
No kaippa tämän asiaan pysyvä lepoonlaittaminen vaatisi asian kysymistä vaikkapa neljältä suurehkolta erittäin maineikkaalta moottorinrakennuspajalta ja yksinkertaisesti sitten enemmistö vastauksista ratkaisisi.
Ihmettelisin jos puolet vastauksista olisi liukkaimman synteettisen puolesta ja puolet sen vastakohdan.
Vaatimukset sisäänajolle tuskin ovat yleispäteviä halki moottorien ja niiden koneistustapojen. Hyvänä esimerkkinä isot autovalmistajat joilla prosessit on saatu hierottua suurilla tuotantomäärillä ja viimeisen päälle tarkoilla koneistuksilla sellaisiksi että kaupasta saa laittaa lapun lattiaan ja pitää sen pohjassa koko kotimatkan kulkiessaan Saksan päästä päähän. Silti ne toimivat sen puoli miljoonaa km vaikka öljyt ja suodatin vaihdetaan kaksi tai kolme kertaa sadalle tonnille.
Mutta niilläkin prosessi pettää joskus, kuten vaikka VAG öljynkulutus esimerkkinä.
Nämä jälkikäteen kasaillut ja hoonatut laitteet ovat hieman omanlaisiaan ja tarve osien kulumiselle tai pintojen viimeistelylle on toisenlainen.
Kilpavehkeitä ei juuri sisäänajella, harvemmin siellä puulaatikkomoottoreita ehditään edes dynossa käyttämään kun ne jo laitetaan tositoimiin.
vBulletin v3.5.0 Release Candidate 3, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.