FinnShark

FinnShark (http://finnshark.com/forum/index.php)
-   Yleistä keskustelua (http://finnshark.com/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   veten tankkaus 120 egee = 700 mk (http://finnshark.com/forum/showthread.php?t=10449)

ossi 04.06.2008 20:55

veten tankkaus 120 egee = 700 mk

muistan kun junnuna tuli tankattuu yleensä 20 markalla...jos sattu olee rahoissaan jopa 50 mk seteli löyty automaattiin...nykyhinnoilla olisi jääny p*rallit vähiin...

kaierkki 04.06.2008 21:02

Huokaus....

Quote:

Originally Posted by ossi
muistan kun junnuna tuli tankattuu yleensä 20 markalla...jos sattu olee rahoissaan jopa 50 mk seteli löyty automaattiin...nykyhinnoilla olisi jääny p*rallit vähiin...

Vuonna -77 samana vuonna kun vetteni näki päivän valon. Honda Monkeyn tankkaus 2,5 L E-huoltamolla, tasaraha sininen viiden markan seteli:cool:

TomYum 04.06.2008 21:44

Vuonna 1987 tankki täytee (kymmenisen litraa) 125 RD Yamahaan alta kolmekynppiä...tais olla 2,68 litra. Oli vielä kotikylällä herrasmiestankkaussysteemi...pensa pistooli pumpun kyljessä lukitussa kaapissa vihkon kanssa. Avaimen sai 'yhtiöltä'. Vihkosta check että edelliset lukemat täsmää, tankkaus ja merkintä vihkoon. Sitten vieressä olleesee koppii, pankkisiirtolapun täyttö ja kuponki lokeroon. Ja eiku prumm.
Sitte oliki kohta pensa 3,95 litra ja vitsailtii että kohta se o vitosen litra. Jokoha vihreät alkaa olla tyytyväisiä kun se niiden aikoinaan himoitsema kympin litrahinta alkaa olla lähellä...heijjastuu vaan kohta kummasti muuallekkin tuo menoliemen kalleus kuin yksityisautoiluun.

Roogeri 04.06.2008 21:44

Iltaisin kun käy ajelemassa, ei oo seurana kuin taxit ja poliisit. Eipä näy enää edes teini-toyota eikä bemarikuskeja, ku pappa ei enää maksa p-rallin bensalaskua ](*,) .

Syksyn 2 euron litrahintoja odotellessa :rambo:

Harri -76 04.06.2008 22:12

Quote:

Originally Posted by antin_penaali
Iltaisin kun käy ajelemassa, ei oo seurana kuin taxit ja poliisit. Eipä näy enää edes teini-toyota eikä bemarikuskeja, ku pappa ei enää maksa p-rallin bensalaskua ](*,) .

Syksyn 2 euron litrahintoja odotellessa :rambo:

Sekään ei lannista! Jostain syystä edes Bensan hinta ei lannista kun saa Vettellä päästellä!!! Pitää muistaa että se on monesti kuitenkin todella pieni kuluerä.. tai ainakin minulle on. Maksan itse esim vetteni kohdalla enemmän vuodessa vakuutuksista kuin polttoaineista!!! Jos miettii et jokainen 1000km maksaa siinä 200-250€ niin 1000€ saa ajaa mun mittapuun mukaan ihan pe*keleesti. Ymmärrän hyvin sit joa auto on jokapäiväisessä ajaossa!!!:shaking:

Yorcci 04.06.2008 22:50

Quote:

Originally Posted by ossi

On ne palkatkin nykyään vähän eri luokkaa...

Tapio.L. 05.06.2008 08:48

Niinhän se munkin ukki kertoo että kun hän oli nuori niin 50 markalla sai tankin täyteen ja askin röökiä. Tosin Yorcci on oikeassa. Palkat on eri luokkaa ja inflaatio vaikuttaa mutta silti bensan hinta nousee nopeammin kuin palkat

janiv 05.06.2008 09:38

Ennen palkat oli 3000 markkaa. Bensa maksoi 3 markkaa. Nykyään palkat ovat 3000 ¤. Bensa maksaa 1,5 ¤. Bensa on siis puolet halvempaa kuin ennen ;)

Vonsaku 05.06.2008 09:42

ippen kanssa samoilla linjoilla, bensa suhteessa halvempaa nykyisin.
Asuntojen hinnat lienee aika lähellä +- 0 ainakin vähän pk seutua sivummassa.

MikkoM 05.06.2008 11:28

Quote:

Originally Posted by ippe73
Nykyään palkat ovat 3000 ¤.

:scratch::scratch: Missä tollasille palkoille pääsee:confused::confused:

Yorcci 05.06.2008 12:09

Quote:

Originally Posted by MikkoM

Emmävaantiedä. Mutta jos on palkka yli 1 500 ¤ / kk, niin bensan ostovoima on vähintään yhtä hyvä kuin silloin joskus... :thumleft:

janiv 05.06.2008 12:13

Quote:

Ei mitään tietoo:( Pitäsköhän mennä jatko-opiskelemaan:confused: :scratch:

Tilasto: "Vastavalmistuneen DI:n alkupalkka syksyllä 2007 oli noin 3 000 euroa kuukaudessa"
mutta toisaalta
Taloussanomat: "Insinöörin palkka on nyt 3 400 euroa"

"Suomi-konepistoolin kehittäjää Aimo Lahtea mukaillen: hauskaa pitää olla ! Palkka ja tittelit ovat sivuseikka, jos tekee mieluista työtä ja saa nauttia elämästä täysin siemauksin.":thumleft: :cool:

Macho 05.06.2008 12:15

Siis saattexte palkkaa? :confused:

Turismo 05.06.2008 12:17

Quote:

Netto vai Brutto ;):confused:

Corvette63 05.06.2008 12:36

Quote:

Olikos se niin, että suomalaisten palkka on keskimäärin jokin tutkimuksen mukaan noin 2000-2500¤/kk. Tiedä sitten kuinka paljon käteen jää.

MikkoM 05.06.2008 12:50

Quote:

Originally Posted by Turismo
Netto vai Brutto ;):confused:

Edes Brutto:rolleyes:
Quote:

Originally Posted by Corvette63
Olikos se niin, että suomalaisten palkka on keskimäärin jokin tutkimuksen mukaan noin 2000-2500¤/kk. Tiedä sitten kuinka paljon käteen jää.

Täytyy olla paljon hyvätuloisia Suomessa tuon mukaan, ainakin näillä leveyspiireillä taitaa palkat jäädä tuon alle aika pitkälti...
Tietysti asumiskustannuksetkin täällä erämaassa on hieman edullisemmat:confused:

coupe74 05.06.2008 12:51

Quote:

Originally Posted by Corvette63
Tiedä sitten kuinka paljon käteen jää.

Minä tiedän tämän! Pari känsää ja kohmelo:elephant:

Jarmo79 05.06.2008 12:54

Quote:

Ei mitään tietoo:( Pitäsköhän mennä jatko-opiskelemaan:confused: :scratch:

Tilasto: "Vastavalmistuneen DI:n alkupalkka syksyllä 2007 oli noin 3 000 euroa kuukaudessa"
mutta toisaalta
Taloussanomat: "Insinöörin palkka on nyt 3 400 euroa"

"Suomi-konepistoolin kehittäjää Aimo Lahtea mukaillen: hauskaa pitää olla ! Palkka ja tittelit ovat sivuseikka, jos tekee mieluista työtä ja saa nauttia elämästä täysin siemauksin.":thumleft: :cool:

Taitavat noi dippa-puolen käyneet saada hieman kovempaa liksaa kuin AMK-puolelta valmistuneet. Tuo 3400 euroa oli kaiketi tuosta 2006 vuoden jutusta: http://www.taloussanomat.fi/tyomarkk...a/200624074/12
Vastavalmistuneen insinöörin palkaksi on mainittu 2200 euroa.

EDIT. Tuossa vielä UIL:n tilastoon linkki:
http://www.uil.fi/modules/system/std...oseall&C=28004

Jarmo

Roogeri 05.06.2008 13:07

Quote:

Nykyään palkat ovat 3000 ¤. Bensa maksaa 1,5 ¤. Bensa on siis puolet halvempaa kuin ennen ;)

Jaaa. No missä ammatissa sitä 3000 tienataan ?:roll:
Ite oon parhaimmillaan tienannut vain 8,3 euroa tunnissa, ja ei paljon naurattanut. Mutta se siitä, työttömänä kun saa saman rahan eikä tarvi paljo elämästä stressata :)

Yorcci 05.06.2008 13:10

Quote:

Justiisa näin. :thumleft:

MrT 05.06.2008 13:18

Quote:

töissä?

Yorcci 05.06.2008 13:27

Quote:

Originally Posted by MrT
töissä?

En oo ikinä päässyt tuollaisiin töihin :scratch:

janiv 05.06.2008 13:58

Quote:

Originally Posted by Jarmo79
Tuossa vielä UIL:n tilastoon linkki:
http://www.uil.fi/modules/system/std...oseall&C=28004

"Kirjaudu jäsensivuille":confused: mutta täältä löytyi paranna palkkaasi-ohje. ;)

bulldog's 05.06.2008 14:04

Halpaahan toi vielä...
Talviauton kun käy tankkaamassa niin yleensä saa pullakahvit kaupanpäälle.
Kerralla tulee otettua reilu 150l 95e:tä.
Bensa on aina ollut kallista ja aina se tulee kallista olemaan, makso se mitä hyvänsä.
Aikoinaan kun rupesin liikenteen seassa liikkumaan niin 92 maksoi automaatista 2,60mk/l ja kallista oli silloinkin.
Ruotsissa maksaa bensa kruunun VÄHEMMÄN kuin diisseli, eikä kauaa mene kuin sama on täälläkin... kysynnän ja tarjonnan laki, valitettavasti.
Niinhän se vaan on että jos ei kelpaa niin jätä romut talliin ja kävele, harva vaan siihen ryhtyy.
Se on huomattavasti helpompaa surkutella sitä netissä, mitään vaan ei tule tapahtumaan.

Jarmo79 05.06.2008 14:13

Quote:

"Kirjaudu jäsensivuille":confused: mutta täältä löytyi paranna palkkaasi-ohje. ;)

Hmm...:scratch: Itsekään en ole ollut vuoteen Insinööriliiton jäsen, mutta pääsin sisälle ja testasin alkuperäistä linkkiä sekä IE:llä että Firefoxilla. Pääsetkö linkkienkään kautta?

http://www.uil.fi/
-> Urahallinta
-> Palkkaneuvonta

Jarmo

Paakari 05.06.2008 15:11

Quote:

Taitaa meillä leipäpeltien putsaajakin ton verran tienata, älkää siis marisko että leipä on kallista...:scratch:

Tossa kun kävin Ex-Itä-Saksan pohjois päässä, niin paikallinen yrittäjä kertoi siellä naisten kk-ansioiden olevan 1000€/kk. Toki 6 henkilöä söi runsaan illallisen siellä ravintolassa satasella.

progress 05.06.2008 16:14

Quote:

http://www.uil.fi/
-> Urahallinta
-> Palkkaneuvonta

Jarmo

Tossa tuli katsottua nuo alkupalkkasuositukset taas..

Kokemus euro/kk
vähäinen 2400
kohtalainen 2640
hyvä 3030

Jotenkin tuo 3030e/kk tuntuu kovinkin epärealistiselta alkupalkalta. Eipä taida moni nelosen tai vitosen papereilla valmistunut, usean vuoden duunissa ollut, inssi (amk) saada 3030e/kk ihan kuukausiliksana, päiväraha+muut tulot sitten onkin erikseen joita ei tässä oteta huomioon.

unknown 05.06.2008 18:03

Quote:

Juuri näin se pitää olla.

Itse vielä lisäisin että:
"Tekee sitten mitä tahansa ammatikseen, kunhan työnsä tekee mahdollisimman hyvin on palkka sen mukainen."

Kuullostaa ehkä hiukan naivilta mutta näin ne perusteeltaan asiat menee.

Äitini täti sanoi myös että:
"Opiskelkaa nuorena niin vanhempana saa levätä."

Paakari 05.06.2008 21:01

Quote:

Originally Posted by unknown
"Opiskelkaa nuorena niin vanhempana saa levätä."

Mää tiärän kans yhren tyypin joka soveltaa tota, vakkei nuorena opiskellukkaan...:rolleyes:

Jussi S 05.06.2008 21:48

meillä hyvin tehdyn työn palkka on lisää työtä tehtäväksi, nyt ei logiikka pelaa. Taannoin kun joutuivat maksamaan oikeasti hyvästä tuloksesta niin seuraus oli että seuraavaksi vuodeksi matriisia pienennettiin 30 prossasta 25:een ja tavoitteet laitettiin tähtitieteellisiksi. Samaan aikaan samat pääjehut vetivät n 1 meur keskimäärin opsioneista, inssejä muuten lähes kaikki paitti pääpomo taitaa olla ekonuumi. Ei ollut yhtään sorvaria tienareiden joukossa ;)

[quote=unknown]Juuri näin se pitää olla.

"Tekee sitten mitä tahansa ammatikseen, kunhan työnsä tekee mahdollisimman hyvin on palkka sen mukainen."

Kuullostaa ehkä hiukan naivilta mutta näin ne perusteeltaan asiat menee.

red89 05.06.2008 22:26

Quote:

Originally Posted by Harri -76
Sekään ei lanssita! Jostain syystä edes Bensan hinta ei lannsita kun saa Vettellä päästellä!!! Pitää muistaa että se on monesti kuitenkin todella pieni kuluerä.. tai ainakin minulle on. Maksan itse esim vetteni kohdalla enemmän vuodessa vakuutuksista kuin polttoaineista!!! Jos miettii et jokainen 1000km maksaa siinä 200-250¤ niin 1000¤ saa ajaa mun mittapuun mukaan ihan pe*keleesti. Ymmärrän hyvin sit joa auto on jokapäiväisessä ajaossa!!!:shaking:

Juu aikapieni ongelma on tuo bensanhinta,aikas noloa,et corveten omistajat valittaa bensan hinnasta,eikös se poraaminen kuulu uusien volvojen avensiksien.. sun muiden omistajille,nehän valittaa kun vie riisseliä 6,4 vaikka edellinen auto vei vaan 6,3;) Pääasia on että diisselin hinta nousee:D

MikkoM 05.06.2008 22:54

Quote:

Originally Posted by red89
Pääasia on että diisselin hinta nousee:D

Taitaa dieselin hinnan nousu olla pahempi juttu ku bensan...
Quote:

Originally Posted by unknown

Oliski noin...

en-invest 05.06.2008 23:12

Vanhempi pappa kertoi että silloin kun hän oli mopoiässä niin bensa maksoi 16 penniä litra.
Itse muistan -72, bensa maksoi 70p/L ja palkka oli 7mk/h nuoremmalla kultasepällä;)

MS 05.06.2008 23:15

Sen verran vähemmän on ikää et mulla muistikuvat bensan hinnasta alkaa siitä kun kympillä sai vähän reilu 3 litraa.

Hei mut niinhän se on nyttenkin.

pirre 05.06.2008 23:27

Tänään seefemman tankki täyteen kun range oli low -> 66 litraa (vetoisuus 72) ja reipas satanen meni selälleen. Ynnäilin että tuolla pääs 425km -> 0,25 senttii kilometri. Ei paha kun parhaimmillaan kummiskin tultiin motarilla reipasta... öööö.... satasta. Oli tietöitä niin tultiin varovaro vasti.

Macho 06.06.2008 00:57

Quote:

Originally Posted by red89
Juu aikapieni ongelma on tuo bensanhinta,aikas noloa,et corveten omistajat valittaa bensan hinnasta,eikös se poraaminen kuulu uusien volvojen avensiksien.. sun muiden omistajille,nehän valittaa kun vie riisseliä 6,4 vaikka edellinen auto vei vaan 6,3;) Pääasia on että diisselin hinta nousee:D

Niinpä, yks kaveri just tilitti että autonvaihdon myötä 0.3 nousi kulutus. Sanoin siihen huolestuneen kuuloisena että mitenkäs sitä nyt pärjätään. Aprikoi sitten otsa rypyssä että voi järkeistää vielä ajojaan..

MikkoM 06.06.2008 08:22

Quote:

Originally Posted by Macho
Aprikoi sitten otsa rypyssä että voi järkeistää vielä ajojaan..

Järkimiehen puhetta:D:rolleyes:

pirre 06.06.2008 08:30

Quote:

Voit sanoa että tervetuloa pirren ajotapakouluun, kaksipäiväinen ja sis saunaillan. Dona plus alvi.

TCC 06.06.2008 08:45

Mulle bensa on ollu pitkään saman hintasta kun tankkaan aina automaatista viidelläkympillä, määrä vaan vaihtelee.;)

progress 06.06.2008 09:29

Quote:

Juuri niin voi tehdä, jos siltä tuntuu. Tänään aamulla meni 75euroa tankkiin (~49litraa) ja iltapäivällä kohti Turkua bänditreeneihin, ja illalla pitäs katella kavereiden ameriikan tuonteja ja kruisailla vielä lisäksi että joutuu varmaan toisen kerran vielä käymään tankilla. :)

Onhan se niin, että 19/litraa bensaa sadalla on eri luokkaa kuin se dieselin 6,4/litraa sadalla, mutta kyllä mä ennemmin ajan vettellä kuin farmari volvolla, tai yleensäkään volvolla (sori).

Ja kukaan ei koskaan kiellä jäämästä kotiin ja pureksimasta eteisen mattoa. Aina voi säästää, mutta aina ei tarvitse.

Teemu 06.06.2008 10:40

Joo sen verran alkaa olla hintaa että täytyy kesäksi ruuvata kämpän suorabensiinilämmitys kiinni, sammuttaa etupihalta tynnyreissä palavat bensamerkkitulet, alkaa lantraamaan giniä bensan sijasta tonicilla ja siirtyä kastelemaan kukkaset vedellä.

nimim. pertrolhead :p

zz-2 06.06.2008 12:05

Quote:

Niinpä, yks kaveri just tilitti että autonvaihdon myötä 0.3 nousi kulutus. Sanoin siihen huolestuneen kuuloisena että mitenkäs sitä nyt pärjätään. Aprikoi sitten otsa rypyssä että voi järkeistää vielä ajojaan..

Olis järkeistäny auton vaihdon. Mä oon pistelly meneen 12v samalla katiskalla
ja säästäny aikamoisen tupon fyrkkaa. Ei se nautinto ole mutta liikkuu.

Macho 06.06.2008 12:10

Quote:

Originally Posted by zz-2
Olis järkeistäny auton vaihdon. Mä oon pistelly meneen 12v samalla katiskalla
ja säästäny aikamoisen tupon fyrkkaa. Ei se nautinto ole mutta liikkuu.

Joo, on niitä ihmisiä mitkä vaihtavat parin vuoden välein uuteen ja tietysti aina lainarahalla. Siinä palaa kyllä pienituloisen massia kivasti vrt itse bensankulutuksen merkitys.

Jarmo79 06.06.2008 12:12

Quote:

Originally Posted by progress
Juuri niin voi tehdä, jos siltä tuntuu. Tänään aamulla meni 75euroa tankkiin (~49litraa) ja iltapäivällä kohti Turkua bänditreeneihin, ja illalla pitäs katella kavereiden ameriikan tuonteja ja kruisailla vielä lisäksi että joutuu varmaan toisen kerran vielä käymään tankilla. :)

Onhan se niin, että 19/litraa bensaa sadalla on eri luokkaa kuin se dieselin 6,4/litraa sadalla, mutta kyllä mä ennemmin ajan vettellä kuin farmari volvolla, tai yleensäkään volvolla (sori).

Ja kukaan ei koskaan kiellä jäämästä kotiin ja pureksimasta eteisen mattoa. Aina voi säästää, mutta aina ei tarvitse.

Helppo peesata :thumleft:. Pihi olen tietyissä asioissa, mutta aina en jaksa ja halua murehtia. Mä säästän enemmän ja mielummin pitämällä vanhoja pommeja käyttiksinä ja sitten nautin siitä harrastamisesta.

Jarmo

MikkoM 06.06.2008 14:20

Quote:

Helppo peesata :thumleft:. Pihi olen tietyissä asioissa, mutta aina en jaksa ja halua murehtia. Mä säästän enemmän ja mielummin pitämällä vanhoja pommeja käyttiksinä ja sitten nautin siitä harrastamisesta.

Jarmo

Peesaus täältäkin:D
Nim. vaihdetaan ´96 diesel vento halvempaan:rolleyes:

Roogeri 06.06.2008 15:10

oo7

itse olen yön pimeyden turvin imuroinut suolihuuhteluletkuilla naapurin Mondeosta yöllä bensat omaan 10 litran jerrykannuun. Eikä se nyt nii haittaa että se käyttää 95:ta. Käy se homma näinkin, ei saa vaa jäädä kiinni :cool: :thumleft:

MrT 06.06.2008 16:28

Ihan kaikkee ei aina kannata myöntää yksityisesti saatikka julkisesti

heimo huima 10.06.2008 14:09

Pitäis varmaan ostaa, kun noin vakuuttava..:mrgreen:
http://www.halfwaterhalfgas.com/hydra3.php

Macho 10.06.2008 18:55

Äsken tankkasin 1.699 € menovettä. Kaveri väittää nähneensä jollain veneasemalla 1.9 litrahintaa. Oli sit menny ostaan kanisterit, haki normiasemalta litkut ja läikytti niistä tankatessa puolet järveen. :D

Veijo Esso 10.06.2008 19:49

Quote:

Originally Posted by Yorcci
On ne palkatkin nykyään vähän eri luokkaa...

On hinta kova nyt mutta muistan kun kesätöissä Pakilan Teboililla 80 luvulla kaveri tankkasi 90 l Jaggeen. Oisko luokkaa 270 mk. Se oli iso raha silloin. Mallu oli 6 mk. eli 2 l bensaa tai tupakka-aski. Mikä on laita nykyisin??? ?

All times are GMT +3. The time now is 14:54.