FinnShark

FinnShark (http://finnshark.com/forum/index.php)
-   C5 (vuosimallit 1997-2004) (http://finnshark.com/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   air/fuel mittari (http://finnshark.com/forum/showthread.php?t=10506)

pirre 11.06.2008 23:04

air/fuel mittari

Ajatus olisi laittaa ko. mittari C5:seen mutta voiko sen haaroittaa omalta etulambdalta ettei tule ongelmia eli ei väärää tietoa ecm:lle eikä mittarille. Vai pitääkö alkaa porailee reikää viereen toiselle lambdalle, meinaan olla ahdasta jos ajattelee sitä ennen katalysaattoreita. Tuollaista FMI 1.4 :sta ajattelin, pienikokoinen, simppeli, ajaa asian (ja kun kaikki säätämiset on tehty niin voi ottaa sen pois jos siltä tuntuu.)

Tai jos löytyy asiallisen näköinen viisarimittari niin voisin harkita sen asentamista pysyvästi kabiiniin mutta vähän on fiksut paikatkin vähissä kun A-pilari on jo käytetty.

janiv 11.06.2008 23:21

pirre 11.06.2008 23:23

Ei ole numero asteikkoa ??? Periaatteessa mulle ei riitä tieto lean, optimal, rich :scratch:¨¨

edit: okei, nyt näkyy toi alempikin mittari... vois olla aika passeli. Innovaten mittarit mulla puukiilassa onkin.

Macho 11.06.2008 23:29

Quote:

Originally Posted by pirre
Ei ole numero asteikkoa ??? Periaatteessa mulle ei riitä tieto lean optimal rich :scratch:

Mä tiedän mistä kenkä puristaa. Voin kyl customoida sulle mittarin, missä asteikko ulottuu paremmin kuvaavaan kohtaan: filthy rich!

pirre 11.06.2008 23:29

janiv 11.06.2008 23:32

Hyvä huomio. Tuo ylempihän onkin ihan peeceestä:( No ei se mitään, tommonen alempi on hyllyssä ollu oottamassa maailmanloppua kohta pari vuotta:rolleyes: Vaan toimiikohan se muun ku LC-1:sen kanssa:confused:

Toi kaikkein alimmaisinhan toimii väärinpäin:confused:

pirre 11.06.2008 23:35

millaistahan jännitettä (jänniteväliä) toi OEM C5 GM lampaadaa tarjoilee ?

pirre 11.06.2008 23:37

Quote:

Originally Posted by Macho
Mä tiedän mistä kenkä puristaa. Voin kyl customoida sulle mittarin, missä asteikko ulottuu paremmin kuvaavaan kohtaan: filthy rich!

Rupeeppa töihin heti. Ja niin että eko valo (green) syttyy välilllä 12,4-12,6 :thumleft:

J.J 11.06.2008 23:46

Quote:

millaistahan jännitettä (jänniteväliä) toi OEM C5 GM lampaadaa tarjoilee ?

0-1 volttiiii
Mikset muuten laita laajakaistaa?

pirre 12.06.2008 00:04

Quote:

Originally Posted by J.J
0-1 volttiiii

Ajattelin päästä asennuksessa helpolla (mahdollinen haaroitus) mutta taitaa olla laajakaistan asennus edessä

JKK 12.06.2008 00:11

Quote:

Originally Posted by J.J
0-1 volttiiii

Joo, OEM lambda pitää tietenkin heivata pois ja laajakaista tilalle. Tuo Innovaten LC-1 paketti + joku mittari olis oikein hyvä vaihtoehto. Mukana tulee laajakaistalambda ja ohjain. Purkissa on kaksi ohjelmoitavaa lähtöä, yksi moottorin ohjaukselle ja toinen esim. mittarille. Purkki pystyy emuloimaan kapeakaistalambdaa, eli moottorinohjaus ei huomaa anturin vaihdosta.
Mittarikaan ei ole vättämätön, koska mukana tulevalla softalla voi myös monitoroida ja kerätä dataa läppärin kanssa. Noita LC-1 paketteja ilman mittaria löytyy hyvin suomesta ja hintaluokka on jotain 190¤.

Yksi teoreettinen riski tuossa saattaa olla, eli OEM ja laajaaistan vasteajoissa saattaa olla hieman eroa, jolloin closed loopissa säätö voi alkaa värähdellä. Jos moottorinohjauksen parametreihin ei ole pääsyä saattaa seurata ongelmia.

heimo huima 12.06.2008 00:14

Quote:

Ajattelin päästä asennuksessa helpolla (mahdollinen haaroitus) mutta taitaa olla laajakaistan asennus edessä

Melkein ahdetussa mielummin luottaisin laajakaistaan..

ZL1 12.06.2008 09:07

Hifistelyä...nuuskit vauhdissa vaan niitä pakokaasuja josko tuoksuu gasolle:rendeer:

pirre 12.06.2008 09:41

Quote:

Originally Posted by ZL-1
Hifistelyä...nuuskit vauhdissa vaan niitä pakokaasuja josko tuoksuu gasolle:rendeer:

Tupakointi on muuten kielletty kun kylmänä lyön akselin pyörimään.

Kuinka paljon katalysaattori häiritsee mittaus arvoja jos sen jälkeen lyön laajakaistan kiinni? Ois paremmat tilat ja paikat valmiina.

TorgueManagement 12.06.2008 14:44

Miten olis tämmönen ?

http://www.aempower.com/ViewCategory.aspx?CategoryID=67

Tommonen on yhdessä tuntemassani ahdetussa C5:ssa, ei kuitenkaan siinä jonka omistajalla on just nyt pikku murheita.

Laajakaistojen asennusohjeet sanoo, että pitää asentaa ennen Kattia. Joidenkin mielestä se kuitenkin on tarpeetonta. Mulla itellä on ylimääräinen reikä pakosarjassa ennen kattia laajakaistaa varten.

TorgueManagement 12.06.2008 14:56

Quote:

Originally Posted by JKK
Joo, OEM lambda pitää tietenkin heivata pois ja laajakaista tilalle. Tuo Innovaten LC-1 paketti + joku mittari olis oikein hyvä vaihtoehto. Mukana tulee laajakaistalambda ja ohjain. Purkissa on kaksi ohjelmoitavaa lähtöä, yksi moottorin ohjaukselle ja toinen esim. mittarille. Purkki pystyy emuloimaan kapeakaistalambdaa, eli moottorinohjaus ei huomaa anturin vaihdosta.

Kuulostaa fiksulle! :thumleft:

pirre 12.06.2008 18:09

Quote:

Originally Posted by TorgueManagement

Laajakaistojen asennusohjeet sanoo, että pitää asentaa ennen Kattia. Joidenkin mielestä se kuitenkin on tarpeetonta. Mulla itellä on ylimääräinen reikä pakosarjassa ennen kattia laajakaistaa varten.

Jep, propleema on että kärsin aikuisenoikeesti vähän tilan puutteesta ennen katteja ja en viittis niitä poistaa kun olen niin vähäpäästöinen ;)

Pistänpä vähän tiedustelua FMI:lle...

zz-2 12.06.2008 18:54

Quote:

Ei ole numero asteikkoa ??? Periaatteessa mulle ei riitä tieto lean, optimal, rich :scratch:¨¨
.

Mites ois sittwen NGK;n AFX.
Numerot vilisee kivasti tyyliin 14.7 Tai mitä nyt millonkin sattuuu olemaan.

janiv 12.06.2008 19:44

Onkos tarve vaan tilapäinen? Eikös OBD:n kautta pysty monitoroimaan lambdaa? Entä, jos laittas vaan läppärin ja kattelis sen kuvaruudulta 15" mittaria? Lokit menis tietysti samantien talteen.

pirre 12.06.2008 19:55

Quote:

Originally Posted by ippe73
Onkos tarve vaan tilapäinen? Eikös OBD:n kautta pysty monitoroimaan lambdaa? Entä, jos laittas vaan läppärin ja kattelis sen kuvaruudulta 15" mittaria? Lokit menis tietysti samantien talteen.

Varmaankin tämän kesän periaatteessa tartteis tuota... tai no, ei kait siitä haittaa ois jatkossakaan mutta esim tollasen FMI:n vois siirtää aina seuraavaan projektiin, vaikka vain väliaikaisesti siihenkin. Eihän tuota _pitäisi_ tarvita enään sen jälkeen kun säädöt kohdallaan ja kokoonpanoa ei enään muuteta. Riittää sen jälkeen ahtopaine- ja bensanpainemittari jotka ovat kiinteenä.

Milläs softalla tuota pystyy OBD:n kautta monitoroimaan ?

JKK 12.06.2008 22:32

Kapeekaistan arvojen seurailu on aika turhaa hommaa virivehkeissä, kun se ei pysty käytännössä kertomaan muuta kuin optimaalisen seossuhteen katin toiminnan kannalta, joka on 14.7.
Jos tehoja haetaan, niin silloin optimaalinen suhde on luokkaa 12.6 ja tuolla alueella kapeekaista ei kerro muuta kuin, että rikkaalla ollaan.

pirre 12.06.2008 22:36

Quote:

Originally Posted by JKK
Kapeekaistan arvojen seurailu on aika turhaa hommaa virivehkeissä, kun se ei pysty käytännössä kertomaan muuta kuin optimaalisen seossuhteen katin toiminnan kannalta, joka on 14.7.
Jos tehoja haetaan, niin silloin optimaalinen suhde on luokkaa 12.6 ja tuolla alueella kapeekaista ei kerro muuta kuin, että rikkaalla ollaan.

Okay, tnx. Eli laajakaista paketti tilaukseen. Onks noilla väliä onko kylmällä anturilla vai lämmitettävällä?

JKK 12.06.2008 22:48

Quote:

Okay, tnx. Eli laajakaista paketti tilaukseen. Onks noilla väliä onko kylmällä anturilla vai lämmitettävällä?

Kaikki laajakaista-anturit on lämmitettyjä. Varminta kun ottaa sellaisen anturin, jota ohjaimen valmistaja suosittelee. Esim. Innovaten LC-1 paketin mukana tulee Boshin anturi. Sama anturi on käytössä joissain tuotantoautoissakin, oliskohan ollu ainakin jossain audissa.
Joku jenkkiläinen ford lehti on muuten testannut noita vehkeitä ja kuulemma tuo innovaten laite todettu aika hyväksi. Täytyykin koittaa surffailla tuo testi jostain.

JKK 12.06.2008 22:56

Quote:

Originally Posted by JKK
Täytyykin koittaa surffailla tuo testi jostain.

Tuosna: http://www.fordmuscle.com/archives/2...tout/index.php

Tuonne pitäis ilmeisesti rekisteröityä ensin.

Edittiä:

Tuossa loppuyhteenveto testistä:
Linkki

Toi NTK AFX Meter on oikeesti siis NGK.
Noista paketeista Innovate ja NGK ovat ainoita joissa käyttäjä voi suorittaa anturin kalibroinnin itse.

TorgueManagement 13.06.2008 11:31

Quote:

Originally Posted by zz-2
Mites ois sittwen NGK;n AFX.
Numerot vilisee kivasti tyyliin 14.7 Tai mitä nyt millonkin sattuuu olemaan.

Mulla on semmonen ja toimii.

TorgueManagement 13.06.2008 11:35

Quote:

Varmaankin tämän kesän periaatteessa tartteis tuota... tai no, ei kait siitä haittaa ois jatkossakaan mutta esim tollasen FMI:n vois siirtää aina seuraavaan projektiin, vaikka vain väliaikaisesti siihenkin. Eihän tuota _pitäisi_ tarvita enään sen jälkeen kun säädöt kohdallaan ja kokoonpanoa ei enään muuteta. Riittää sen jälkeen ahtopaine- ja bensanpainemittari jotka ovat kiinteenä.

Milläs softalla tuota pystyy OBD:n kautta monitoroimaan ?

Joskus mopohommissa aikanaan käytettiin tommosta FMI:n seosmittaria ja sen perusteella muodostu käsitys että laitteeen tarkkuus on "suuntaa antava".

TorgueManagement 16.06.2008 22:22

Quote:

Originally Posted by JKK
Tuosna: http://www.fordmuscle.com/archives/2...tout/index.php

Tuonne pitäis ilmeisesti rekisteröityä ensin.

Edittiä:

Tuossa loppuyhteenveto testistä:
Linkki

Toi NTK AFX Meter on oikeesti siis NGK.
Noista paketeista Innovate ja NGK ovat ainoita joissa käyttäjä voi suorittaa anturin kalibroinnin itse.

Tosta testistä oli muuteten aikanaan LS1 techissä paljonkin puhetta ja että nuo tarkkuusmittaukset on päin p:tä tai sitten testiyksilöissä oli viallisia. Tuon oman AFX:n tarkkuuden olen verrannut Dynojetin kalliiseen, (ei testissä olleeseen) käikäleeseen ja tasan samaa näyttää.

Stingray427 16.06.2008 22:40

1 Attachment(s)
Mun pulkassa tällainen mittaristonäkymä nykyään.

Eli ylhäällä bensanpaine, keskellä imsarjan "alipaine" ja alhaalla AFR

pirre 16.06.2008 23:04

Quote:

Originally Posted by Stingray427

Ei paha, itellä on vaan A pilarissa kahden mittarin paikat, tarttee sovitella tuota AFR:aa jonnekkin muualle. Innovaten mittarit tosin on sika ohkasia, niitä nappeja voi liimailla ihan mihin vaan :D

TorgueManagement 16.06.2008 23:16

Quote:

Originally Posted by Stingray427

Näyttää ******** hyvältä! :thumleft:

TorgueManagement 16.06.2008 23:20

Quote:

Ei paha, itellä on vaan A pilarissa kahden mittarin paikat, tarttee sovitella tuota AFR:aa jonnekkin muualle. Innovaten mittarit tosin on sika ohkasia, niitä nappeja voi liimailla ihan mihin vaan :D

Toi Jukan mittari on muuten kans taustaltaan tosi ohut, vaikka se perinteisen näkönen onkin.

Pekka Berkeles 17.06.2008 19:15

Quote:

Originally Posted by TorgueManagement
Toi Jukan mittari on muuten kans taustaltaan tosi ohut, vaikka se perinteisen näkönen onkin.

Jaa? Kävikös tämä suoraan siihen Innovaten piuhaan? Tarttis varmaan tilata samanlainen. Varsinkin jos siihen saa kylkeen lisäominaisuuden jossa täyskaasulla motataan kuskia turpaan jos AFR menee yli 12.5...

TorgueManagement 17.06.2008 19:58

Quote:

Originally Posted by Pekka Berkeles
Jaa? Kävikös tämä suoraan siihen Innovaten piuhaan? Tarttis varmaan tilata samanlainen. Varsinkin jos siihen saa kylkeen lisäominaisuuden jossa täyskaasulla motataan kuskia turpaan jos AFR menee yli 12.5...

Sitä minä en tiedä, mutta tuon AEM mittarin mukana tuli semmonen oma "ohjausboksi" josta saa lukemat jännitteenä esim. HPT:hen.

Tuo lisäominaisuus on kuulemma kohtuu tyyris optio... ;)

Stingray427 18.06.2008 11:01

Quote:

Tämä PLX:n mittari on reilun sentin paksuinen. Mukana oli parin tupakka-askin kokoinen "matolaatikko" jonka avulla laajakaistan voi "kuulemma" laittaa auton oman lambdan tilalle? Eikö sen tälläkeinoin saa näkymään sitten HP.n lokissakin?
Minä laitoin sen ihan omaan reikään ns. viidenneksi lambdaksi ja saan siitä nyt vain tuon mittarin lukeman.

Laihalle menosta jokin varoitus ääni tai sähköisku palleille ois varmaan tarpeen. Ei tuota mittaria ehdi/uskalla katsoa millään täysillä kiihdyttäessä.
Apukuski toiminu mulla summerina tarvittaessa...

Mickey 18.06.2008 14:25

Quote:

entäs jos ajat yksin ?

Pekka Berkeles 18.06.2008 14:47

Quote:

Originally Posted by Mickey
entäs jos ajat yksin ?

Menee automaattiohjaukselle.

TorgueManagement 26.02.2009 11:23

Tuli suffatessa vastaan HPT Foorumilla depattia eri laajakaistojen tarkkuudesta.

All times are GMT +3. The time now is 14:27.