FinnShark

FinnShark (http://finnshark.com/forum/index.php)
-   C4 (vuosimallit 1984-1996) (http://finnshark.com/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Ärsyttävä ja kummallinen vajaapyttykäynti (http://finnshark.com/forum/showthread.php?t=10849)

repsa 18.07.2008 22:34

Ärsyttävä ja kummallinen vajaapyttykäynti

Olen tässä tapellut omituisen vajaapyttykäynnin kanssa. Putoava pytty on aina pytty 7.

Vette käynnistyy monesti vajailla pytyillä kylmänä, mutta olen huomannut että kun antaa kaasua reippaasti vapaalla niin se tulee mukaan tai sitten sammuttaa ja odottaa ja käynnistää uudelleen niin voi käynnistyä kahdeksalla.

Jos kiihdyttää reippaasti silloin kun kärry ei ole vielä lämmennyt niin pytty voi pudota pelistä, mutta sen saa kaasulla taas takaisin. Nyt viimeisimpänä ja ärsyttävimpänä oireena on se että kun ajaa yli 80 km/h ja pitää hidastaa reippaasti niin pytty voi pudota silloinkin.

Tuntuu että kenties jotkin paineenvaihtelut vaikuttavat asiaan?!? Kaivoin pitkään polttoainepuolta ja olen vaihtanut ja tarkistanut sieltä mielestäni kaiken mahdollisen. Uusin myös suuttimet. Sytytyspuolen osatkin olen vaihtanut moneen kertaan vanhojen ja uusien osien välillä eikä sillä ole vaikutusta kummat siellä on. Tein myös suutinten balanssitestin ja tein sen heti sen jälkeen kun Vette oli käynnistynyt vajailla, jotta näen onko suutin tukossa. Suuttimet kuitenkin ovat balanssissa.

Kipinä tulee ja bensaa saa, joten missä vika? Tein sylinterien kompressiotestin ja juuri seiskasylinteri antoi todella epämääräisiä arvoja, mutta epäilin kyllä halpaa mittarianikin koska paine hävisi siitä itsekseen. Teetätin sitten varmuuden vuoksi ohivuotomittauksen ja tulos oli se että ei ole vikaa.

Olisikohan mahdollista että viallinen hydraulinen venttiilinnostin aiheuttaa tämän?

Olen sitä nyt tässä yrittänyt selvittää jotta en turhaan avaisi konetta.
Ajattelin kokeilla jos paska tukkii kanavia ja tein Forté Motor Flush käsittelyn ja vaihdoin öljyt, mutta ei auttanut tai sitten paska on kovassa.

Kone kyllä käy nätisti silloin kun se käy kahdeksalla.

Vette on 88 mallinen.

janiv 18.07.2008 22:43

Kannen tiiviste?

Macho 18.07.2008 23:17

Venttiilikoppa pois ja auto käyntiin, vertaat sitten keinuvipujen toimintaa toisiinsa.

repsa 18.07.2008 23:24

Vähän tuntuisi ettei se kansipahvi olisi kuitenkaan ongelma kun ohivuotomittauksessa ei sellaista huomattu ja kone ei pölläyttele eikä nesteet katoa minnekään.

Toisaalta siinä ei enää tulisi mitään älyttömän suurta lisähommaa jos katsoisi myös sylinterinkannen alle. Tietäisipä sitten ainakin miltä sielläkin näyttää.

repsa 18.07.2008 23:27

Quote:

Originally Posted by Macho
Venttiilikoppa pois ja auto käyntiin, vertaat sitten keinuvipujen toimintaa toisiinsa.

Voiko sitä autoa silleen ilman venttiilikoppaa käyttää? Eikös se käy vähän huonostikin kun alipaineet vuotaa?

Macho 18.07.2008 23:30

No on se nyt hiukan suurempi homma ottaa kaikki oheissälät, imusarja ja kansi pois kuin vain venakoppa. Korkeintaan jotain voi mennä turhaan kasatessa pieleen jos ei ole huolellinen.

Macho 18.07.2008 23:31

Quote:

Originally Posted by repsa
Voiko sitä autoa silleen ilman venttiilikoppaa käyttää? Eikös se käy vähän huonostikin kun alipaineet vuotaa?

Ei siellä ole alipainetta, se on imusarjassa. Voi käyttää, hieman öljyä saattaa viskoa mutta ei paljon.

repsa 18.07.2008 23:35

Niin no joo kun tukkii sen PCV venttiilin putken niin sitten ei ole alipainevuotoja. Pitääpä testata, mutta täytyy ensin hankkia uudet venttiilikopan tiivisteet.

86vette 18.07.2008 23:54

Kokeile puristuspaine mittarilla onko paineet samat joka pytyssä.
Tuleeko paisuntasäiliöön painetta kun kaasua antaa kunnolla.

Macho 19.07.2008 00:02

Quote:

Niin no joo kun tukkii sen PCV venttiilin putken niin sitten ei ole alipainevuotoja.

Niin ja jos sen pcv venttiilin jättää siihen letkun päähän niin ei tarvitse tehdä sitäkään. Sen tehtävä on just annostella ilman kulkua. Muuten kone huohottaisi kaikki öljynsä sumuna imusarjaan.

repsa 19.07.2008 00:23

Quote:

Originally Posted by 86vette
Kokeile puristuspaine mittarilla onko paineet samat joka pytyssä.
Tuleeko paisuntasäiliöön painetta kun kaasua antaa kunnolla.

No siinä pytyssä oli siis oudot paineet kun testasin sitä, mutta halpa mittarinikin toimi oudosti kun se kadotti paineet mittauksen jälkeen itsekseen (eikä siis pelkästään sitä mittarin nappia painamalla). Öljyn laittaminen sylinteriin auttoi ja epäilinkin yhdessä vaiheessa männänrenkaitakin, mutta ohivuotomittauksessa ei löytynyt vikaa, joten vika ei ole niissä. Voi olla että venttiilit ovat sattuneet toimimaan silloin oikein eikä mahdollista venttiiliongelmaa huomattu?!??!

En kyllä oikein jaksa uskoa kannen tiivisteen vuotoihin sillä se kyllä olisi näkynyt ohivuotomittauksessa ja olen kyllä katsellut syyläriinkiin sillä silmällä sitä täyttäessäni että onko siellä jotain sinne kuulumatonta toimintaa. Ylimääräisiä kuplia tai pakokaasua ei ole näkynyt.

Auto ei savuta ja nesteet eivät katoa minekään. Syylärin nestettä ei tarvitse lisätä eikä sen paremmin öljyäkään.

repsa 19.07.2008 00:41

Mutta joka tapauksessa on hyvä kun nyt tiedän miten pääsen tarkkailemaan venttiilien toimintaa. Olenkin sitä tässä miettinyt miten pääsisin tarkkailemaan sitä, mutta eipä tullut mieleenikään että konetta voi käyttää ilman venakoppaa. Luulisi kyllä siinä huomaavan jos joku venttiili takertelee.

Monia pikkuvikoja olen löytänyt ja korjannut ja siksi varmaan konekin käy nätisti silloin kun se käy kahdeksalla. Laakista lähtee käymään ja lähti jopa talven jälkeenkin. Paljon olen nyt koneen toimintaa tutkinut ja 88 Vetten GM Service Manual on minua siinä auttanut.

repsa 19.07.2008 00:55

No minä en tehnyt sitä ohivuotomittausta itse kun minulla ei ole tarvittavia vehkeitä. Teetin sen moottorikorjaamolla joka kojaa mm. GM:n jenkkivehkeitä.

Sanoin heille mahdollisesta ongelmasta seiskasylinterissä ja he mittasivat sen ja kaksi sen edessä olevaa sylinteriä vertailun vuoksi. Ohivuotomittauksessa kyllä pitäisi näkyä kaikki vuodot. Myös sylinterien väliset vuodot.

Kaipa se sitten on oikein mitattu. Ja jos olisi sylinterien välinen vuoto niin eiköhän se vaikuttaisi kahden sylinterin käyntiin eikä yhden.

morgan_kane 23.07.2008 10:52

voisko olla sähkövika?
ecm:n johdotus suuttimelle varmasti kunnossa?
ecm kannattaisi kokeilla kaverin autosta jos mahdollista.

Pappatunturi 23.07.2008 11:14

Mun mielestä voit jättää sen venttiilikopan irroittamatta suosiolla. Jos se kerran käy yleensä ja joskus "kaikilla" ei vika voi olla nostajissa / venttiileissä. Ne joko toimii tai sitten ei lainkaan.

Mulle tulisi mieleen se kannen tiiviste.Voisi tihkuttaa varsinkin lämpimänä moottorin sammutettua jäähdytysnestettä pyttyyn ja varmasti ei käy kaikilla kun pistät käyntiin.Lämmetessä voi lähteä hyvinkin mukaan. Ota tulpat irti, tutki ne ja sitten ohivuodot ja puristuspaine mittaukset. Myös tulpanjohdot ja jakajan kansi / pyöriä ovat kovassa rasituksessa C4sen kuumassa konetilassa.

repsa 23.07.2008 19:47

Suutinten johdot olen tarkistanut ja olen testannut puuttuvan pytyn johtoa vanhalla suuttimella. Suutin kun tärisee jos johto toimii. Vika ei myöskään siirry jos vaihdan 5 ja 7 sylinterien johdot keskenään. ECM ei ohjaa yksittäistä sylinteriä, joten en usko että vika olisi siinä.

Sytytyspuolen osia olen vaihdellut vanhojen ja uusien välillä jo moneen kertaan. Näihin vaihtamiini osiin kuuluvat tulpat, tulpanjohdot, virranjakajan kansi, pyörijä ja sytytysmoduli. Olen laittanut myös MSD:n suurtehopuolan, vaikka ei siitä kaiketi mitään apua olekaan kun muut osat ovat vakioita.

Suuttimet on uudet ja ne toimii. Olen vaihtanut myös vasemman ja oikean puoleiset suuttimet keskenään testatakseni että siirtyykö vika. Ei siirtynyt.

Eli kipinä tulee, ja bensaa saa. Vika voi ainoastaan olla siis itse moottorissa.

Seiskasylinterin puristuspainemittauksessa oli kyllä jotain hämärää, mutta ohivuotomittauksen tulos oli että ei ole vikaa ?!?

Vika siis esiintyy useimmiten kylmänä, mutta voi se esiintyä lämpimänäkin. Erikoiseksi vian tekee se että koneen käynnistysvaiheen lisäksi kovempi kiihdytys kylmällä koneella tai voimakas hidastaminen esim 100 km/h vauhdista lämpimällä koneella pudottaa sylinterin ja sen saa takaisin kaikissa tapauksissa laittamalla vapaalle ja painamalla kierrokset pohjaan. Pytty ei tule mukaan itsekseen vaikka kuinka kauan ajelisi vajailla. Tämä jälkimmäisin oire tuli vasta pari kuukautta sitten. Aikaisemmin kun kone oli lämmin eikä sitä sammuttanut niin kaikki pytyt pysyivät mukanana vaikka mitä olisi tehnyt.

Tein tänään omituisen havainnon kun testailin että onko se nyt ihan varmasti se seiskasylinteri mikä putoaa. Eli kun irroitin IAC venttiilin johdon ja sitten irroittelin tulpanjohtoja ja suutintenjohtoja niin kaikissa muissa sylintereissä kierrokset laskee, mutta kun seiskasylinteristä irroittaa johdon niin kierrokset nousee ?!!?!!! Tämä siis silloin kun kone käy vajaasti.

Kyllä on merkillinen vika.:confused:

repsa 23.07.2008 21:07

No mullakin puristuspainemittaus antoi välillä nollaa. Jotenkin epäilen että silloin kun ohivuotomittaus tehtiin niin kone oli juuri käynyt kahdeksalla ja siksi kaikki näytti olevan kunnossa.

Jotenkin alkaa tuntumaan siltä että viisainta on vain ottaa ensin se venttiilikoppa pois ja katsoa mitä sen alta löytyy.

repsa 24.07.2008 17:30

Äh!! En nyt sitten tiedä mitä tässä tekisi. Vika kun ei tunnu yhtään järkevältä. Pitää varmaan taas kerätä ajatuksia. Välillä kun tuntuu että vika on selkeä venttiilivika ja sitten taas ei. Nyt tuntuu taas että ei.

Tänään olin jo melkein valmis lähtemään avaamaan venttiilikoppaa ja kenties koko kantta, mutta ajattelin testata vielä. Ensimmäinen käynnistys kylmänä aiheutti vajaakäynnin joka onkin muuten todella epätasainen. Koko auto heiluu kuin heinämies. Sammutin auton ja odotin viisi minuuttia. Sitten auto käynnistyi kauniisti, mutta hetken kuluttua auto alkaa taas käydä epätasaisesti. Sammutan ja käynnistän uudelleen ja nyt käy nätisti. Sammutan ja käynnistän, sammutan ja käynnistän, odotan puoli tuntia ja käynnistän. Aina käynnistyy nätisti. Pelkästään seiskasylinterin suuttimen johdon irroitus ei saa kuitenkaan autoa käymään niin epätasaisesti. Tämä on ehkä tärkeä huomio.

Lähden koeajolle. Ajan noin 100 km/h ja käytän vakionopeussäädintä. Automaattilaatikossa menee turbiinilukko päälle, eli veto on suora. Laitan vakionopeussäätimen off asentoon ja moottorijarrutus alkaa ja kone alkaa heti käymään vajaasti ja käy todella epätasaisesti. Ajankin nyt hieman pidemmän matkan vajailla jotta pääsen rauhalliseen paikkaan missä tutkia. Tutkin taas mikä sylinteri puuttuu, mutta alkaa tuntumaan että sieltä puuttuisi sekä vitonen että seiska, mutta kasin ja kutosenkaan irroittaminen ei oikein vaikuta kierroksiin vaikkakin ainakin kutonen vaikuttaa hieman käyntiin. Sen sijaan 1,2,3 ja 4:n irroittaminen vaikuttaa oikein selvästi kierroksiin ja käyntiin. Sammutan auton ja odotan viitisen minuuttia. Sitten tapahtuu jotain mitä minulle ei ole ennen vielä tapahtunut suutinten vaihdon jälkeen: auto ei lähdekään ihan siitä vaan käyntiin vaan pitää sahata ja oikeastaan painaa kaasuakin. Ehkä bensiinikin haisee. En tiedä aiheuttiko pitkään vajailla ajaminen tämän. Joka tapauksessa käynnistyksen jälkeen kone käy kuitenkin nätisti.

Saako siis kone kuitenkin likaa bensiiniä ja tulpat kastuu?

Onkohan vika sittenkin vain polttoainepuolella? Täytyypä taas miettiä mitä tekee...

Tulisipa edes vikakoodeja, mutta ei.

Macho 24.07.2008 17:44

Mitenkä tämä ongelma muuten alkoi vai ostitko projektikuntoisena?

Mickey 24.07.2008 18:01

Jospas olis suutin tukossa seiskassa.... eli suuttimen sihti täynnä roskaa... ei olisi eka kerta kun Boschilainen noin oireilee.

Imuvuotokin tuli mieleen.

repsa 24.07.2008 21:49

Vette on tuotu Saksasta 2006. Ilmeisesti autoliike on sen itse tuonut. Ostin sen sitten sieltä autoliikkeestä viime kesänä. Myyjä sanoi että kylmänä on jotain käyntiongelmia, mutta kenties tulppien vaihto auttaa. En välittänyt siitä koska auto on siistissä kunnossa ja kävi muuten ihan hyvin. Ja 20 vuotta vanhaan autoon ei oikein voi vaatia mitään suurempaa takuutakaan.

No nyt sitä käyntiongelmaa on sitten ihmetelty siitä saakka eikä vikaa ole vielä ratkaistu. Monia pikkuvikoja olen löytänyt ja korjannut. Se käykin nyt varmaan parhaiten mitä se on minulla käynyt silloin kun se käy kahdeksalla. Hyvä puoli tässä on se että on tullut tutkittua Corvetten toimintaa enemmänkin. Jos siinä ei olisi ollut mitään vikaa niin sitä olisi vaan tullut ajeltua eikä konehuone olisi läheskään niin tuttu kuin se nyt on.

Imuvuotoon en usko, koska imusarja oli minulla juuri sen takia irti koska halusin varmistaa että tiivisteet on kunnossa. Laitoin sinne uudet Felpron tiivisteet huolellisesti. Samalla tarkistin ja puhdistin suuttimet ja vaihdoin vielä vasemman ja oikean puoleiset suuttimet keskenäänkin. Tarkistin myös ettei suuttimet vuoda vaikka ovatkin uusia. Alipaineletkutkin on tutkittu alipainepumpun avulla. Olen tehnyt myös suutinten balanssitestin ja juuri sen jälkeen kun kone oli käynyt huonosti.

Konehuoneen puolella olen vaihtanut seuraavat osat:
- Suuttimet (Tomco)
- Polttoainepaineregulaattori (se on nyt säädettävä)
- Polttoainesuodatin
- Sytytysosat (tulpat, johdot, kansi, pyörijä, moduli, puola)
- Syyläri (muovipäädyssä oli halkeama)
- EGR venttiili ja lämpökytkin (venttiili oli rikki ja kytkin pahan näköinen)
- O2 sensori (vanhasta oli kierteet pilalla)
- Vesipumppu (piti kolinaa lämpimänä)
- Hihnan kiristin (vanhan laakeri helisi)

Sen lisäksi olen testannut ja todennut toimiviksi seuraavat:
TPS, IAC, PCV, MAT, Coolant Temperature Sensor, EECS (Purge kanisteri systeemi)

Olisi kyllä mielenkiintoista testata jollain toisella ECM:llä, mutta se on helpommin sanottu kuin tehty. Täällä päin kun ei kauheasti ole näkynyt "seenelosia" joissa olisi sama ECM. Vettessäni on kyllä ainakin jo kerran vaihdettu ECM, koska sen päällä lukee "Remanufactured"

Scannauksessa ei näy mitään omituista. Ei edes silloin kun kone käy vajaasti.

red-85 24.07.2008 22:19

Vanhassa Volvossani oli samankaltainen ongelma..kävi kolmella pytyllä mutta kiihdytyksissä tuli neljäskin mukaan. Vikaa ei pienellä vaivalla löytynyt, joten myin viallisena eteenpäin. Ostajan mukaan lopullinen syy ei löytynyt suuttimista (joita arvelin), eikä polttoainepuolelta vaan pienenpieni hiushalkeama kannessa..Mut älä nyt pelästy, se oli Volvo..

Mickey 24.07.2008 22:46

Quote:

Imuvuotoon en usko, koska imusarja oli minulla juuri sen takia irti koska halusin varmistaa että tiivisteet on kunnossa. Laitoin sinne uudet Felpron tiivisteet huolellisesti. Samalla tarkistin ja puhdistin suuttimet ja vaihdoin vielä vasemman ja oikean puoleiset suuttimet keskenäänkin. Tarkistin myös ettei suuttimet vuoda vaikka ovatkin uusia. Alipaineletkutkin on tutkittu alipainepumpun avulla. Olen tehnyt myös suutinten balanssitestin ja juuri sen jälkeen kun kone oli käynyt huonosti.

Ja juuri tämän takia minä uskon... et olisi ensimmäinen

Terveisin itselläkin useamman kerran...

V-P 24.07.2008 23:26

Quote:

No siinä pytyssä oli siis oudot paineet kun testasin sitä, mutta halpa mittarinikin toimi oudosti kun se kadotti paineet mittauksen jälkeen itsekseen (eikä siis pelkästään sitä mittarin nappia painamalla). Öljyn laittaminen sylinteriin auttoi ja epäilinkin yhdessä vaiheessa männänrenkaitakin, mutta ohivuotomittauksessa ei löytynyt vikaa, joten vika ei ole niissä. Voi olla että venttiilit ovat sattuneet toimimaan silloin oikein eikä mahdollista venttiiliongelmaa huomattu?!??!

En kyllä oikein jaksa uskoa kannen tiivisteen vuotoihin sillä se kyllä olisi näkynyt ohivuotomittauksessa ja olen kyllä katsellut syyläriinkiin sillä silmällä sitä täyttäessäni että onko siellä jotain sinne kuulumatonta toimintaa. Ylimääräisiä kuplia tai pakokaasua ei ole näkynyt.

Auto ei savuta ja nesteet eivät katoa minekään. Syylärin nestettä ei tarvitse lisätä eikä sen paremmin öljyäkään.

Toi syylarin nesteen, tai oikeammin paisuntasäiliön nesteen katoamattomuus mua kummastuttaa.
Pieni vuoto ei sitä tietenkään paljoa vie, mutta jos sitä häipyy ihan vähän, on se melko vaikeaa mieltää kulutukseksi.
Silti olen vesivuotopuolueen kannattaja. Aja vaan tarpeeksi kauan, niin kyllä se siitä pahenee, ja diagnoosin tekokin helpottuu.
Silleen minäkin tein, ja ei ollut sitten lopuksi mitään vaikeuksia todeta kansipahvin pettäneen. :mrgreen:

Mickey 24.07.2008 23:59

No tossa skenariossa täysin totta mutta myös syylarin paineistamalla tuo vika selviää myös...

JKK 25.07.2008 00:09

Quote:

Olisi kyllä mielenkiintoista testata jollain toisella ECM:llä, mutta se on helpommin sanottu kuin tehty. Täällä päin kun ei kauheasti ole näkynyt "seenelosia" joissa olisi sama ECM. Vettessäni on kyllä ainakin jo kerran vaihdettu ECM, koska sen päällä lukee "Remanufactured"

ECM ei oikein pysty mitenkään aiheuttamaan tuollaista yhden pytyn pelistä pois putoamista. Siellä on vain kaksi erillistä lähtöastetta suuttimille. Kannattaa vielä tarkistaa (jos ei ole jo tarkistettu), että se ongelmapytyn suuttimen piuhoitus ja liittimet on varmasti kunnossa. Senkin voi tietysti ensin vaihtaa ristiin viereisen pytyn kanssa jos piuhat vaan antaa myöten ja katsoa siirtyyko vika.

Edittiä:

Jäi vielä mainitsematta, että sama pätee ECM:n vaikutukseen sytkäpuolella. Eli ainoat pytty-specifiset osat on jakajan kannessa oleva nastan - tulpanjohdon- ja tulppan välillä.

repsa 25.07.2008 01:10

Joo ei se ECM yhden pytyn ongelmia ratkaise, mutta kun tänään tuntui että niitä oli pois pelistä neljä: 5, 6, 7 ja 8. Ei auta kuin tutkia kävikö oikeasti näin.

Mitenkä muuten ne putket menee siellä imusarjassa? Tarkoitan vaan että jos esim seiskasylinterin runnerin putkeen pumppaa painetta tai alipainetta niin kohdistuuko se ainoastaan kyseiseen sylinteriin? Sillä voisi kenties testata a) imuvuotoja, b) imuventtiilin vuotoa :sunny: Tosin siinä ei sitten kyllä tiedä mikä vuotaa, mutta jos paine pysyy niin sitten on kunnossa.

JKK 25.07.2008 02:24

Quote:

Joo ei se ECM yhden pytyn ongelmia ratkaise, mutta kun tänään tuntui että niitä oli pois pelistä neljä: 5, 6, 7 ja 8. Ei auta kuin tutkia kävikö oikeasti näin.

Mitenkä muuten ne putket menee siellä imusarjassa? Tarkoitan vaan että jos esim seiskasylinterin runnerin putkeen pumppaa painetta tai alipainetta niin kohdistuuko se ainoastaan kyseiseen sylinteriin? Sillä voisi kenties testata a) imuvuotoja, b) imuventtiilin vuotoa :sunny:

Ne suuttimet on jaettu ryhmiin niin, että kuskinpuoli 1, 3, 5, 7 on oma ryhmänsä ja apumiehenpuoli 2, 4, 6, 8 omansa. Eli aika ihmeelliset oireet on kyllä nyt kyseessä jos todella 5, 6, 7 ja 8 on välillä pois pelistä. :confused:

Jos tilanne oikeesti onkin se, että toinen puoli moottorista on pimeänä, niin silloin vika vois hyvinkin olla piuhoituksessä välillä ECM-suuttimet, tai sitten ECM:n toinen pääteste on kypsynyt. Jos vain pääteasteen kivi on kyrvähtänyt niin silloin ECM on yleensä vielä helposti korjattavissa.

repsa 25.07.2008 03:00

Suutinten johdoissa ei ole vikaa olen sitäkin tutkinut. Vanha suutin toimii hyvin testerinä ja johtoa voi taivutella ja kokeilla pätkiikö.

Minulla oli tässä kyllä suuttimen johto poikki sylinteristä 3 ja ainakin kuukauden ihmettelin vikaa kunnes tajusin vaihtaa ykkösen ja kakkosen johdot ja sitten keksin tuon vanhan suuttimen testikaluksi. Se ei kuitenkaan korjannut suurinta vikaa, mutta nyt olen tajunnut testailla niitä johtojakin.

Mahdolliset imuvuodot taitaakin saada parhaiten selville skannaamalla.
http://www.aa1car.com/library/vacleak.htm Täytyypä tehdä perusteellinen skannaus.

repsa 25.07.2008 04:20

Tilasin sitten äsken Kaasutinexpertiltä ohivuotomittarin 119€. Työkaluihin sijoitettu raha ei kuitenkaan loppujen lopuksi mene hukkaan ellei sitten osta sutta joka hajoaa. Erikoistyökaluja tässä on tullut nyt kyllä ainakin jonkin verran ostettua. Esimerkiksi nämä:

- Polttoainepainemittari (Jenkeistä)
- Suutinten balanssitesteri (Jenkeistä)
- Happianturihylsy (Motonet)
- Alipainepumppu mittarilla (Motonet)
- Tulpan kipinätesteri (Biltema)
- Corvette antureiden testijohdot (Jenkeistä)
- ALDL Johto (Jenkeistä)
- Ohivuotomittari (Kaasutinexpertti)

Ja tietenkin Corvette 88 GM Service manual (Jenkeistä) jos sitä voi työkaluksi sanoa.

Tuntuu että tärkein ostamani työkalu on kuitenkin tämä:
http://www.biltema.fi/osteri/osteri....80803361933495
Todellakin hintansa veroinen kapine. Vettestä kun kieltämättä löytyy ahtaita paikkoja ja esineen tonkimiseen voi muuten mennä paljonkin aikaa.

Veikkaan että kaveritkin on tyytyväisiä ostoksiini. Jenkkejä harrastavat vaikka eivät kylläkään valitettavasti Corvetteja.

repsa 25.07.2008 05:05

Joo ja sitten tiedoksi teille kaikille jotka haluatte irroitella tulpanjohtoja moottorin käydessä niin ostin 1000V suojatut pihdit (Finbullet) ja laitin varmuuden vuoksi vielä käteeni kumisen tiskikäsineen ja sen päälle nahkaisen hanskan. Mitään ei tule läpi vaikka parhaimmillaan 20000V on kyseessä. Tästä en löytänyt mistään kokemusperäistä kirjoitusta, mutta nyt olen ainakin minä siitä kirjoittanut jos vain tietoa tarvitsevat löytävät sen täältä.

Voi tosin olla että pihdit pitävät voltit myös hikisin paljain käsin, mutta minusta ei ollut sitä testaamaan.

V-P 25.07.2008 13:11

Quote:

Joo ja sitten tiedoksi teille kaikille jotka haluatte irroitella tulpanjohtoja moottorin käydessä niin ostin 1000V suojatut pihdit (Finbullet) ja laitin varmuuden vuoksi vielä käteeni kumisen tiskikäsineen ja sen päälle nahkaisen hanskan. Mitään ei tule läpi vaikka parhaimmillaan 20000V on kyseessä. Tästä en löytänyt mistään kokemusperäistä kirjoitusta, mutta nyt olen ainakin minä siitä kirjoittanut jos vain tietoa tarvitsevat löytävät sen täältä.

Voi tosin olla että pihdit pitävät voltit myös hikisin paljain käsin, mutta minusta ei ollut sitä testaamaan.

:mrgreen: Tuliko sulle minivogue, kun tollasia ostelit?

Pappatunturi 25.07.2008 13:25

Hyvä Repsa oikea meininki.Hanki kaluja ja jatka tutkimista.Tolla asenteella varmasti joskus vika löytyy ja kertyy kokomusta seuraavaa vikaa varten.

Mickey 25.07.2008 23:47

Mihin on unohtunut vanhat kikat että laitetaan tulppa tohon johtoon ja maadoitetaan se....sen kestää MSDkin.
Terveisin kokemusta on.

JKK 26.07.2008 12:55

Quote:

Originally Posted by Mickey
Mihin on unohtunut vanhat kikat että laitetaan tulppa tohon johtoon ja maadoitetaan se....sen kestää MSDkin.
Terveisin kokemusta on.

Tuossa perinteisessä kikassa kannattaa muistaa se, että paineettomassa tilassa 10mm hyppäävä kipinä onkin 10bar paineessa enään 1mm. Sikäli tuo piuhan ja tulpan väliin asennettava testeri ajaa paikkaansa, koska tulppa on silloin oikeissa olosuhteissa siellä palotilassa. Perinteisellä tyylillä voi toki tarkistaa vaikka ilman sitä tulppaakin, että kipinä hyppää varmasti riittävästi.

morgan_kane 28.07.2008 21:14

Quote:

Originally Posted by JKK
ECM ei oikein pysty mitenkään aiheuttamaan tuollaista yhden pytyn pelistä pois putoamista. Siellä on vain kaksi erillistä lähtöastetta suuttimille. Kannattaa vielä tarkistaa (jos ei ole jo tarkistettu), että se ongelmapytyn suuttimen piuhoitus ja liittimet on varmasti kunnossa. Senkin voi tietysti ensin vaihtaa ristiin viereisen pytyn kanssa jos piuhat vaan antaa myöten ja katsoa siirtyyko vika.

Edittiä:

Jäi vielä mainitsematta, että sama pätee ECM:n vaikutukseen sytkäpuolella. Eli ainoat pytty-specifiset osat on jakajan kannessa oleva nastan - tulpanjohdon- ja tulppan välillä.

Näinpä tosiaan on. Kytkistä vilkaisematta oletin automaattisesti, että joka suuttimelle on oma ohjaus. Mun järkeen ei oikein mene, miten tuo toimii? Fuel railissa on paine joka suuttimelle, ja puolet aukeaa kerralla... eikö tuosta mene väkisin osa polttoaineesta hukkaan?

Teme_76 29.07.2008 10:50

Ei kai se hukkaan mene??? Sinne imukanteenhan se jää odottelee venttiilin aukeamista. Tietty onhan se sekventiaali ohjaus sivistyneempi ja päästöjen kannalta hieman parempi ku toi bank-to-bank.

Pappatunturi 29.07.2008 11:37

Quote:

Originally Posted by ippe73
Jos olis vaikka 3000 RPM = 50 Hz. Josta puolet on 25 Hz. Siis 25 ruiskausta sekunnissa per sylinteri. Jos laittaa vaikkapa 8 lediä vilkkumaan 25 hz nopeudella niin kyllä ne näyttää aikalailla yhtäaikaa palavan. Onko sillä sit isommilla kierroksilla niinku juurikaan merkitystä onko sekventiaali vai pankkiruiskutus.

Vaan antaakos tuo pankkiruiskutus 4*1/4 pitusta ruiskausta per puoli vai 1*1 ruiskauksen:confused: Siis, jos yks suutin tartteis vaikkapa 2 ms aukioloajan niin tuleeko 4*0,5ms vai 1*2ms per pankki.:confused:

Onhan toi pankkiruiskutus sekventiaalia helpompi toteuttaa, kun ei tartte nokka-akselin asennontunnistusta.

Ippe se vaan jääkylmästi valjastaa matematiikan töihin.On se rock:cool:

Mickey 29.07.2008 13:08

Quote:

mä olen ihan käyttänyt jopa highperf sytkäsydeemeissä ihan normaaleja nokkapihtejä paksuilla gripeillä ja hitsauskintailla.

Mickey 29.07.2008 13:22

Quote:

Originally Posted by JKK
Tuossa perinteisessä kikassa kannattaa muistaa se, että paineettomassa tilassa 10mm hyppäävä kipinä onkin 10bar paineessa enään 1mm. Sikäli tuo piuhan ja tulpan väliin asennettava testeri ajaa paikkaansa, koska tulppa on silloin oikeissa olosuhteissa siellä palotilassa. Perinteisellä tyylillä voi toki tarkistaa vaikka ilman sitä tulppaakin, että kipinä hyppää varmasti riittävästi.

no monestikkos sulla on yli millin kärkiväli ollut tulpissa ?
mitä enemmän tätä threadia lukee sitä kauemas viasta mennään IMO.

V-P 31.07.2008 02:02

Noh? Joko alkaa selviämään vika?
Nimim. vesivahinkopuolue

JKK 05.08.2008 23:39

Quote:

Originally Posted by JKK

Quote:

no monestikkos sulla on yli millin kärkiväli ollut tulpissa ?
mitä enemmän tätä threadia lukee sitä kauemas viasta mennään IMO.

Et vissiin oikein ymmärtänyt mikä tuossa oli pointtina. No, heitämpä tähän maanläheisen esimerkin:
Oletetaan, että meillä on kokoonpano jossa tulppa vaatii 10kV jännitteen toimiakseen paineettomassa tilassa ja 15kV puristuspaineen alaisena palotilassa. No, sattumalta tulpanjohto on heikossa kunnossa ja siinä aiheutuu läpilyönti 12kV jännitteellä, mitä tapahtuu?
No, tulppa kyllä kipinöi tuossa testissä mutta pytty on silti pimeä, koska läpilyönti koneen käydessä tapahtuukin tulpanjohdossa eikä tulpassa.

Eikä tässä threadissa kovinkaan kauaksi varsinaisesta viasta olla voitu eksyä. Ihan perus asioiden äärellä ollaan.

Mickey 06.08.2008 00:04

Quote:

Originally Posted by JKK
Et vissiin oikein ymmärtänyt mikä tuossa oli pointtina. No, heitämpä tähän maanläheisen esimerkin:
Oletetaan, että meillä on kokoonpano jossa tulppa vaatii 10kV jännitteen toimiakseen paineettomassa tilassa ja 15kV puristuspaineen alaisena palotilassa. No, sattumalta tulpanjohto on heikossa kunnossa ja siinä aiheutuu läpilyönti 12kV jännitteellä, mitä tapahtuu?
No, tulppa kyllä kipinöi tuossa testissä mutta pytty on silti pimeä, koska läpilyönti koneen käydessä tapahtuukin tulpanjohdossa eikä tulpassa.

Eikä tässä threadissa kovinkaan kauaksi varsinaisesta viasta olla voitu eksyä. Ihan perus asioiden äärellä ollaan.

Tuntuu että jollain muulla on pahasti tajunnanvirrassa puutteita...
Vikahan nyt ei ole kipinässä....
Mä olen edeleen siinä kannassa että jokin tekee seoksesta niin laihan että ei syty....

JKK 06.08.2008 10:34

Quote:

Tuntuu että jollain muulla on pahasti tajunnanvirrassa puutteita...

Älä ny ittestäs täysin pelleä tee... :lol:

Quote:

Vikahan nyt ei ole kipinässä....

Kukaan ei ole jääräpäisesti niin väittänytkään, mutta se on silti yksi mahdollisuus muiden joukossa, joka tosin tässä tapauksessa on jo suljettu aika hyvin pois.

Quote:

Mä olen edeleen siinä kannassa että jokin tekee seoksesta niin laihan että ei syty....

Vianhaussa ei kannata jääräpäisesti uskoa johonkin tiettyyn mahdollisuuteen ](*,) , vaan kaikki vaihtoehdot on tutkittava ja suljettava pois määrätietoisesti. Se, että missä järjestyksessä niitä kannattaa lähteä tutkimaan onkin sitten oma tarinansa.

86vette 06.08.2008 23:09

Lainaa:
Alkuperäinen kirjoittaja Mickey

Tuossa vois olla ideaa, tarkastitko tulpat, että käykö laihalla?

Työntötangot kannattaisi tarkastaa ettei ole joku/jotkut kieroja (venttiilit ei aukea kunnolla) noi peltiset tangot voi taipua/aueta päästä, toinen on jos ohivuotoja on niin ei ole paineita pytyssä jos vena jää auki, niin varmasti aiheuttaa vajaapytty käyntiä, ja voi myös käydä laihalla kun lamda kumminkin säätää seosta laihemmalle, kun joku sylinteri työntää raakaa kamaa pakoputkiin, yleensä tuota ilmiötä ei ajossa huomaa kuin tyhjäkäynilla/pienillä kierroksilla ajaessa.

Jos ohivuotoja on niin kannet irti ja venojen hionta/työntötankojen vaihto jos joku oli kiero.

PS: pyöritä niitä tankoja lasilevyn päällä niin on ainakin suora alusta.

Mickey 06.08.2008 23:12

Quote:

Originally Posted by JKK
Se, että missä järjestyksessä niitä kannattaa lähteä tutkimaan onkin sitten oma tarinansa.

siksi sanonkin että kyseessä on imuvuoto... ko moottoreissa sangen V-mäisiä paikkoja....

KISS-Principle nyt vaan käyttöön.

repsa 06.08.2008 23:23

Sain viime viikolla sitten sen ohivuotomittarin ja tein mittauksen. Tein sen niin että Vette oli vuorokauden jäähtynyt. Muut pytyt oli kunnossa, mutta yllätys, yllätys seiskasylinteri vuosi kuin seula. Vuoto meni imusarjaan.

Avasin sitten venttiilikopan ja tarkastelin jousia, mutta kaikki näytti olevan kunnossa. Ainoa omituinen asia jonka huomasin oli se että seiskasylinterin imuventtiilin varsi tuli ylemmäksi kuin muissa venttiileissä.

Eipä siinä sitten muu auttanut kuin avata vaan sylinterin kansi. Sitten selvisi vikakin vihdoin ja viimein. Seiskan imuventtiili oli mennyt "kupille", eli venttiilin reuna oli vähitellen vääntynyt ja venttiilin lautasesta oli tullut kuppimainen. Hankin siihen sitten uuden venttiilin ja kävin koneistamossa laitattamassa istukan kuntoon. Sanoivat siellä että on melko yleinen vika Chevroletin koneissa koska niissä on niin suuret imuventtiilit.

No nyt olen sitten laittanut konetta taas kasaan - hitaasti ja huolellisesti. Tein heti kannen kiinnittämisen jälkeen siihen uuden ohivuotomittauksen jotta saan varmuuden siitä että se on kunnolla kiinni eikä enää vuoda. Näillä näkymin pääsen ehkä huomenna kokeilemaan käynnistyykö vai räjähtääkö koko paska. On siinä aina se oma jännitysmonettinsa...

Nytpä tiedän sitten että jos jonkun venttiilin varsi tulee korkeammalle kuin muiden venttiilien niin se on mennyt "kupille".

Mickey 06.08.2008 23:30

Oiskohan joskus ollut vettä pytyssä.... se vetää venat kupille ei paljon muu sanoo koneistamot sielläpäin mitä tahansa.
Toi lautaskoko ja Chevan SB venan kupille meno on B.S:ää mun mielestä.

Sähän voit mitata nyt vain vuotaakos palotilat/venat eli ei ois tarvinnut kasata konetta alkuunkaan ennen testausta.

repsa 07.08.2008 09:48

Quote:

Oiskohan joskus ollut vettä pytyssä.... se vetää venat kupille ei paljon muu sanoo koneistamot sielläpäin mitä tahansa.
Toi lautaskoko ja Chevan SB venan kupille meno on B.S:ää mun mielestä.

Toivottavasti olet oikeassa :p

On tietysti mahdollista että vanhat pehmeämmästä materiaalista tehdyt venat tekevät tätä useammin.

Yorcci 07.08.2008 10:06

No hienoa, että vika löytyi ja vielä korjattiin samantien! Olipa vaan pitkällisen työn takana, mutta ei matsissakaan häviä se, joka lyödään ensin kenttään vaan se, joka sinne jää makaamaan...

All times are GMT +3. The time now is 07:59.