FinnShark

FinnShark (http://finnshark.com/forum/index.php)
-   C4 (vuosimallit 1984-1996) (http://finnshark.com/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Mikä hiontatahna muoviosiin? (http://finnshark.com/forum/showthread.php?t=11150)

Ikonen 26.08.2008 13:14

Mikä hiontatahna muoviosiin?

Ja toimiiko hionta ja kiillotus haalistuneissa tai naarmuuntuneissa valojen kuvuissa?
Olen jo uusinut vanhoja haalistuneita 1991 corvetin muovisia valokupuja, mm. peruutusvalot, eilen vaihdoin myös etusivuvalohässäkät. Nyt silmiin pistää "ajovalon/sumuvalon" ja etuvilkun yhteiset, ne ulommaiset kirkkaat mutta jonkin verran jo naarmuiset pinnat. Ne osat on hankalassa paikassa, ja suuritöisiä vaihtaa uusiin toisin kuin kaikki muut valot on helppo vaihtaa ja uusia. Muistin Yorkin targa-katon kiillotusohjeen
http://finnshark.com/forum/showpost....postcount=1101
Ajattelin että voisi olla mahdollista hioa ajo- tai sumuvalojen ja etuvilkkujen yhteiset ulommaiset muovipinnat kiiltäväksi irroittamatta niitä lainkaan, ja laittaa kovaa lakkaa päälle tuloksen säilyttämiseksi. Koetan hiontaa ensin jo irrotettuihin vanhoihin valokupuihin, eli aluksi 1200 ja 2000 vesihionta, ja sitten hionnat tahnoilla. Pari lisäkysymystä targa-katon onnistuneesta kiillotuksesta, ja jos jollain on kokemusta lamppujen tai vastaavien pintojen hionnosta, kuten tuo ym targa-katon hionnasta niin olen "kuulolla".
Mitä hiontatahnaa käyttäisin? Menenkö vain biltemaan tms. liikkeeseen ja otan mitä hyvänsä maalipinnan hiontaan käytettävää karkeampaa ja hienompaa tahnaa vai onko jokin merkki tai laatu muita parempi?
Kannattaako ryhtyä hiomaan ja kiillottamaan vai laittaa suosiolla uudet virheettömät osat, vaikka juuri niiden vaihto onkin suuritöinen ja hankala?

Pappatunturi 26.08.2008 13:39

Oliko nää mobitiven edustamat entisöinti roippeet tuttuja ?

http://www.mobitive.com/kiilloitus.html

Näyttäisi löytyvän muovin kiillotus settiä

VetteMan 26.08.2008 14:44

Korrekin Cleanerilla omasta vettestä parkkien/sumareiden muoviset "lasit" hinkkasin. Poisti pienet naarmut/kiveniskut ja tuli paljon kiiltävämmät.

Corvette63 26.08.2008 16:17

StarBiten venetuotteilla litkuilla on tullut muovia kiilloteltua..

Edit: Niin sen verran vielä, että tää tavara on tosiaan yhtä juoksevaa kuin vesi, joten ei varmasti sovellu naarmujen poistoon ;)

Ikonen 26.08.2008 16:58

Kiitokset, eivät olleet Mobitiven tuotteet tuttuja, enkä ilman hyviä suosituksia uskaltanut lähteä niiden lamppujen "lasien" (mitäliemuovia...) kiillotukseen, mutta kokeilen noista joitain, ja tietysti ensi niihin vanhoihin jo irrotettuihin lamppujen umpioihin ja se minkä jälki on riittävä ja paras uskaltaa käyttää niihin kiinni oleviinkin.

topi sorsakoski 26.08.2008 17:46

Noi mitä "myllytyksessä"käytetään hoima-aineet kyllä käy.On kokeiltu ainakin 3M tuotteet.

Mr Tena 28.08.2008 03:05

Suosittelen seuraavaa ...

ja on omaakin kokemusta sen toiminnasta, siis Bilteman hiomatahna: matala ruskeakantinen metalli purnukka.

Kiillotin oman C4:n takavalot sillä ja tulivat uutta vastaaviksi. Pyörivä liike ja hyvä tulee, siis ihan trasselilla+tahnalla. \\\\:D/

Toxic Flame 28.08.2008 04:04

Seoihasama mitä siinä käyttää, vaikka hammastahnaa kunhan siellä on hiovia ainesosia seassa. Loppuherkistelyyn wc paperia vaikkapas.

Corvette63 28.08.2008 09:03

Quote:

Originally Posted by Toxic Flame
Seoihasama mitä siinä käyttää, vaikka hammastahnaa kunhan siellä on hiovia ainesosia seassa. Loppuherkistelyyn wc paperia vaikkapas.

Hammastahna on sen verran purevaa, että ei se varmaan tuke soveltumaan.. Vähän kun metallinkiilloitusaineella muovia kiillotelisit. Sitäkin on tullut ihan muuten vaan kokeiltua ja vei kiillon välittömästi.

Yorcci 28.08.2008 09:43

Quote:

Originally Posted by Corvette63
Hammastahna on sen verran purevaa, että ei se varmaan tuke soveltumaan..

Hammastahnalla olen useasti ja menestyksellä korjannut CD- ja jopa muutamien DVD-levyjen naarmuja (lainattuani lapsiperheelle), joten ei se kovin purevaa ole. Minä pitäisin hammastahnaa hienompijakoisena kuin Bilteman ruskean purkin hiontatahnaa. Helppohan se on kokeilla.

Corvette63 28.08.2008 09:54

Quote:

Originally Posted by Yorcci
Hammastahnalla olen useasti ja menestyksellä korjannut CD- ja jopa muutamien DVD-levyjen naarmuja (lainattuani lapsiperheelle), joten ei se kovin purevaa ole. Minä pitäisin hammastahnaa hienompijakoisena kuin Bilteman ruskean purkin hiontatahnaa. Helppohan se on kokeilla.

Okei, hyvä tietää. Ajattelin vaan, kun hammastahna tuntuu jotenkin karkealta tavaralta ja kun porukat käyttää sitä folion kera metallin ja kromien kiilloitukseen niin sen on pakko olla haitallista muoveille, kuten metallitahnat.

Kiitoksia korjauksesta.

Ikonen 28.08.2008 12:02

Quote:

Originally Posted by VetteMan
Korrekin Cleanerilla omasta vettestä parkkien/sumareiden muoviset "lasit" hinkkasin. Poisti pienet naarmut/kiveniskut ja tuli paljon kiiltävämmät.

Testasin Korrekin Cleaneria toiseen irroitetuista vanhoista etusivulampuista joka oli pahimmassa kunnossa eli mattaharmaaksi ja läpinäkymättömäksi haalistunut. Alkuperäinen uuden (ja nykyisten uusien tuikkujen) väri on lasinkirkas.
Harmaasta, naarmuisesta, läpinäkymättömästä tuli kirkas parissa minuutissa, ei uuden veroinen mutta ihan hyvä, saa olla varalla. En tietenkään muistanut että piti ottaa kuvat ennen ja jälkeen, mutta otin sen "ennen" kuvan parin minuutin hinkkauksen jälkeen ja etsin kuva-arkistosta kuvaa jossa täysin harmaaksi hapettunut kulmavalo näkyy. Laitan noista kuvademonstraatiot, myös niistä etusumareiden "laseista" ennen ja jälkeen, valot päällä ja valot poissa sekä vielä loppusilauskuvat kun olen saanut vaihdettua melko tehottomat 12W polttimot 55W halogeeneiksi.
En menisi suosittelemaan kenellekään "mitä tahansa hiovaa", koska joillain aineilla jotkut muovit menee heti aivan sameiksi, esimerkiksi etanoli (pirtu) ja jotkin liottimet tekee pahaa joillekin muoveille, joten on tiedettävä mitä muita aineita tahnassa on hionta-aineiden lisäksi.

WBBC 28.08.2008 12:32

Fareclalla vedin omat takavalonlasit ja niistä tuli kuin uudet.
Loppukiilloitus autovahalla ja lammaslaikalla.

tavallinen laikka on vähän huonon muotoinen joihinkin kohteisiin, eli mulla oli customoitu versio.

Fareclaa on eri karkeuksia, joka kannattaa huomioida.

Ikonen 28.08.2008 14:06

Quote:

Originally Posted by WBBC
Fareclalla vedin omat takavalonlasit ja niistä tuli kuin uudet.
Loppukiilloitus autovahalla ja lammaslaikalla.
tavallinen laikka on vähän huonon muotoinen joihinkin kohteisiin, eli mulla oli customoitu versio.
Fareclaa on eri karkeuksia, joka kannattaa huomioida.

Helposti irrotettavat osat, tai isot osat on helppo hioa koneella, sumu/ajovalojen linssit on late C4:ssä syvällä kapeassa urassa, pitäs olla hyvin kaponen laikka jos konetta käyttää, mutta itse hion käsin. Pitää tutustua tuohon Fareclaan, Korrekin Cleaner tosin vaikuttaa riittävältä niihin melko virheettömiin sumuvalojeni linsseihin, joten vaatimustaso hionnan suhteen on lähinnä paras mahdollinen kiilto kun ei tarvi hioa paksua haalistunutta kerrosta pois.

Toxic Flame 28.08.2008 19:34

Quote:

Originally Posted by Yorcci

Juurikin näin, toki hammastahnoissakin on eroja keskenään. Eron huomaa kun ottaa kynnellisen palan sormien väliin ja hieroo. Mitä karkeempaa, sen tehokkaampaa ja päinvastoin. Ilmeisesti lasten tahnoissa on vähemmän hiovia ainesosia?

(Itekin on tullut noita cd levyjä hammastahnalla elvyteltyä.)

Joo ei mitään tinneriä, asetonia ym. liuottimia muovipinnoille EI todellakaan.

Ykis kaveri teki pohjat kännykänkuoreensa kromipinnotteelle. Lopputyöskentelyvaihe vedettiin puhtaasti vessapaperilla, näissäkin on eri kovuuksia. Viimeistely ihan hötömäisellä paprulla. :D

Macho 28.08.2008 20:11

Jotkut paperit naarmuttaa maalipintaakin ihan sikana. Kannattaa olla tarkkana.

akema 29.08.2008 11:47

Jeps. Neuvotteluhuoneiden valkotauluja - siis niitä joihin tussilla piirrellään kaikennäköstä kaaviota sun muuta myyntihömppää - ei missään nimessä saa mennä pyyhkimään vessan käsipyyheautomaatisa löytyvällä paperilla. Sisältää jotain kiviainesta joka hioo taulun pinnoitteen hetkessä pilalle jonka jälkeen taulun puhdistus onnistuu vain liuottimilla eikä taulupyyhkimellä sievästi sipaisemalla kuten yleensä.

Tämä siis kommenttina tuohon paperien naarmuttamiseen.

Ikonen 29.08.2008 12:17

Quote:

Originally Posted by akema
Jeps. Neuvotteluhuoneiden valkotauluja - siis niitä joihin tussilla piirrellään kaikennäköstä kaaviota sun muuta myyntihömppää - ei missään nimessä saa mennä pyyhkimään vessan käsipyyheautomaatisa löytyvällä paperilla. Sisältää jotain kiviainesta joka hioo taulun pinnoitteen hetkessä pilalle jonka jälkeen taulun puhdistus onnistuu vain liuottimilla eikä taulupyyhkimellä sievästi sipaisemalla kuten yleensä.

Tämä siis kommenttina tuohon paperien naarmuttamiseen.

Juuri noista syistä käytän itse 100 % puuvillaa, vanhat lakanat, t-paidat tms sopivat hyvin, ja pesu 60 asteessa kertakäytön jälkeen, vaihdan uusiin usein, ja toisaalta käytän varsinaisesti tuohon käyttöön tehdyt säämiskät, puuvillarätit ja mikrokuituliinat.

All times are GMT +3. The time now is 09:18.