FinnShark

FinnShark (http://finnshark.com/forum/index.php)
-   C3 (vuosimallit 1968-1982) (http://finnshark.com/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Jäähdytys- ja jarrunesteestä (http://finnshark.com/forum/showthread.php?t=11452)

Sörsselssön 24.09.2008 21:40

Jäähdytys- ja jarrunesteestä

Tarttis lauantaina tehdä autoon kaikkien nesteitten vaihto. Liekö tuo vihreä tavara esim. Zero HD sopivaa näitten jäähdytysnesteeksi?

Onko jarrunesteen suhteen mitään ihmeempiä hubbabubba vaatimuksia vaiko perus DOT 3/4/5:ttä vaan kehiin?

MikkoM 24.09.2008 21:47

Perus vihreä jäähd. neste ja Dot4 jarruneste. Perusvarmoja.

MS 24.09.2008 21:50

Dot 5 menee myös jos jaksaa huuhdella KUNNOLLA koko jarrujärjestelmän.
Paras olis kyllä purkaa.

Sörsselssön 24.09.2008 21:55

Mää luulen, että jää isompi purkaminen tuonnemmaksi jos vaikka upgreidaa jarrut ja uusii kaikki letkut sitten samalla. Pääsee nyt ainakin alle näkemään missä kunnossa osat ovat.

Kiitokset tiedoista.

Yorcci 24.09.2008 21:57

Quote:

Originally Posted by Finn
Tarttis lauantaina tehdä autoon kaikkien nesteitten vaihto. Liekö tuo vihreä tavara esim. Zero HD sopivaa näitten jäähdytysnesteeksi?

Ota pikkutilkka 'vanhaa' jäähdytysnestettä johonkin kirkkaaseen kuppiin/pulloon ja tyrkkää sekaan n. kolmasosa-puolet sitä uutta jäähdytysnestettä. Jos ei tule geeliä, vaan sekoittuvat täysin toisiinsa, jolloin ei tarvitse saada järjestelmää absoluuttityhjäksi vanhasta kamasta (muistelen, että kaikki syylärinesteet eivät tykkää toisistaan...)

Ippe pistikin jo linkkiä jarrunesteistä: 3/4/5.1 ovat 'yhteensopivia'. 5 ei, vaan sekoitettuna edellisiin vetää kiisseliksi.

Sörsselssön 24.09.2008 22:01

:thumrigh:

MikkoM 24.09.2008 23:08

Quote:

Originally Posted by MS
Dot 5 menee myös jos jaksaa huuhdella KUNNOLLA koko jarrujärjestelmän.
Paras olis kyllä purkaa.

Mutta mikä on vastaava hyöty ? DOT 4 riittää takuu varmasti "normikäytössä", ja nehän tulee vaihdetua kuitenkin max. parin vuoden välein(tuleehan;)). Mun mielestä tollaset DOT5 yms. menee vähän turhaks hifistelyks, laittaa sit samalla jotain ATEn racing nestettä, sopinee(?) myös alempien DOTien kanssa...

V-P 24.09.2008 23:12

Quote:

Originally Posted by MikkoM
Mutta mikä on vastaava hyöty ? DOT 4 riittää takuu varmasti "normikäytössä", ja nehän tulee vaihdetua kuitenkin max. parin vuoden välein(tuleehan;)). Mun mielestä tollaset DOT5 yms. menee vähän turhaks hifistelyks, laittaa sit samalla jotain ATEn racing nestettä, sopinee(?) myös alempien DOTien kanssa...

Motul 600 antaa kiehumispisteen vähän ylemmäksi, kun noi dot 4 liemet.
On kai niitä parempiakin, mutta tolla mä ajan.

Sörsselssön 24.09.2008 23:35

Tuon Scanian kun hommasin käyttöautoksi niin kaikki liemet vaihdettiin saman tien. Hyvä tehdä muutaman vuoden välein.

MikkoM 24.09.2008 23:48

Quote:

Originally Posted by ippe73
Siis pitääks (käyttöautonkin) jarrunesteet muka vaihtaa, vaikka jarrut menee katsastuksesta läpi vuosi toisensa perään:confused: Eipä oo kuuteen vuoteen edes lisätty jarru- eikä jäähdytysnestettä:p

Joo, jarrut kyllä voi olla ihan ok, mutta ketappas vaihtaa, muuttuu poljintuntuma aikalailla, ja pysyy jarrulinjat ja satulat(/sylinterit) paremmassa kunnossa;)

VetteMan 24.09.2008 23:50

Ate Racing Bluet on ollu -84:sessa edellisen jarrurempan jälkeen.
Josta tulikin mieleen että varmaan olis jo aika nekin vaihtaa..
-71:sessä oli ostaessa jarrunesteet hyytelönä säiliön pohjalla. Mukana tulleiden kuittien perusteella joskus ollut DOT5 nesteet ja sekotettu sitten DOT3/4 nestettä. Talven aikana tarkempaa tutkimusta missä sitä hyytelöä vielä on.

Harha 25.09.2008 15:51

Toisesta threadista lainattuna... kyllä viis vuotta ajelee samoilla nesteillä mutta joka toinen vuosi on suositus.

Pappatunturi 25.09.2008 21:24

Perinteisempää yleismokaa ei olekkaan kuin jättää jarrunesteet vaihtamatta.Sitä ajatellaan "etteihän ne mihkään kulu kun autollakaan ei juuri ajeta." Just silloin on kaikista haitallisinta.Neste imee itseensä koko ajan kosteutta ja männät pysyy paikoillaan milloin ruoste iskee helpoiten. Vaikka vuodessa vois laskea osan pois , ei ois pahitteeks. Ja dot 3 tai 4 . Ei sen kummempaa vanhoihin huuseihin.

ceevee 25.09.2008 21:49

Quote:

Originally Posted by Pappatunturi
Perinteisempää yleismokaa ei olekkaan kuin jättää jarrunesteet vaihtamatta.Sitä ajatellaan "etteihän ne mihkään kulu kun autollakaan ei juuri ajeta." Just silloin on kaikista haitallisinta.Imee itseensä koko ajan kosteutta ja männät pysyy paikoillaan milloin ruoste iskee helpoiten. Vaikka vuodessa voi laskea osan pois , ei ois pahitteeks. Ja dot 3 tai 4 . Ei sen kummempaa vanhoihin huuseihin.

Tähän voin vain sanoa, että juuri näin...omana kokemuksena harrasteajoneuvo, jolla ajettu n. 4000 km vuodessa, neste näyttää hyvältä ja jarrutkin tuntuvat pelaavan kaupunkiajossa. Sitten Ranskan alpeilla serpentiiniä alastullessa keitti kunnolla, ei meinannut käsijarru eikä moottorijarrutus riittää...onneksi tässä vielä hyvän käsijarrun voimalla. Ruostuu se lohkokin, joten jäähdytysnesteen vaihdon ja huuhtelun avulla kaikki voi paremmin.

TomYum 25.09.2008 23:04

Mulle tuli kerran vastaan seuraavanlainen jarrunesteiden vaihto (oli antamallani tehtävie hommie listalla, seurasin koko savotan vierestä kuten yleensä jos oudossa paikkaa teetän) tarkemmin nimeämättömällä 'jenkkipajalla'...kossi katsoi kuppeihin 'ihan hyvä näkösethä nää liemet o', imasi kupit tyhjii ja kaato uutta täytee. Olin sevverra järkyttyny etten saanu puhuttua mitää, harmi kyllä. Kyseisessä puljussa en ole sittemmin teettänytkään mitään. Toki tsekkasin laskun...se oli sentäs ok.

Harha 26.09.2008 10:50

Quote:

Originally Posted by TomYum
Mulle tuli kerran vastaan seuraavanlainen jarrunesteiden vaihto (oli antamallani tehtävie hommie listalla, seurasin koko savotan vierestä kuten yleensä jos oudossa paikkaa teetän) tarkemmin nimeämättömällä 'jenkkipajalla'...kossi katsoi kuppeihin 'ihan hyvä näkösethä nää liemet o', imasi kupit tyhjii ja kaato uutta täytee. Olin sevverra järkyttyny etten saanu puhuttua mitää, harmi kyllä. Kyseisessä puljussa en ole sittemmin teettänytkään mitään. Toki tsekkasin laskun...se oli sentäs ok.

Joo kannattaa välttää tämmösiä. "Oikea" vaihto tehdään alakautta, jotta saadaan letkut tyhjiksi ja ne imetään alipaineimurilla tosiaan tyhjiksi. Sitten laitellaan uudet keitot ja vielä suoritellaan ilmaus. Ei ole mahdotonta tehdä itse, mutta kannattaa teettää jollain pikkupajalla, joka tietää mitä tekee.

Macho 26.09.2008 10:53

Mä en oo koskaan imeny linjoja tyhjäksi, siinä tulee se riski että ilmaa voi kuitenkin jäädäkin jonnekin. Ennemmin pelkkä säiliö tyhjäksi ja uutta nestettä täyteen, sitten imee nestettä reilusti kaikkia linjoja pitkin. Varmasti kaikki vaihtuu ja ei tarvi edes testata jarruja jälkikäteen.

Mutta eikös c3:ssa ollut jotain ongelmia alipaineilmauksessa?

WBBC 26.09.2008 11:27

Jarrunesteet on helppo vaihtaa, ei tarvitse ilmata.

Vuoronperää takaa vain kaikki nipat hieman auki, ja hetken päästä alkaa valumaan nestettä.

Silloin pitää olla tarkka ettei säiliö pääse tyhjenemään, koko ajan valmiina lisäämään ainetta.
Kun neste on täysin kirkasta noin 2 dl päästä? niin nipat kiinni ja etujarrujen kimppuun. Etujarrut saattaa vaatia hieman polkemista jarrulla jotta lähtee valumaan.

Ja aloitetaan ensin kauimmaisesta eli apparin puolelta takaa, sitten kuskinpuoli, ja sitten edessä sama järjestys.

Itse jopa ilmasin jarrut yksin tällä metodilla. Toki mulla oli pääsylinteri irti ja ilmasin ensin sen ruuvipenkissä pumppaamalla ilmat pois. Homma onnistui 100%

Teemu 26.09.2008 11:50

Quote:

Originally Posted by Macho

Orggistiiviste (ns. lip seal) männän ympärillä tiivistää kunnolla vain 'toiseen suuntaan' eli jarrupaineen alla. Jos satulaan imetään alipainetta, saattaa se imeä ulkopuolelta ilmaa tiivisteen ohi satulaan.

Eli ainakin loppuilmaus C3 satuloihin suositellaan tekemään aina paineella (jalkaa pedaalille tai painetta pääsylkkään), eikä alipaineella satulan ilmausruuvista.

WBBC 26.09.2008 11:56

Teemu: "eikä alipaineella satulan ilmausruuvista."

Joo ei. alipaine imee helposti ilmaa nipan jengojen kautta, vaikka ne käsittelisikin vaseliinilla.

Macho 26.09.2008 12:37

Quote:

Originally Posted by Teemu
Orggistiiviste (ns. lip seal) männän ympärillä tiivistää kunnolla vain 'toiseen suuntaan' eli jarrupaineen alla. Jos satulaan imetään alipainetta, saattaa se imeä ulkopuolelta ilmaa tiivisteen ohi satulaan.

Juu, noinhan se meni.

Quote:

Originally Posted by WBBC
alipaine imee helposti ilmaa nipan jengojen kautta, vaikka ne käsittelisikin vaseliinilla.

Mites se on ongelma? Sehän imee ne ilmat pois.

WBBC 26.09.2008 12:43

Se ei ime ilmaa järjestelmästä vaan ainoastaan siitä nipan juuresta ulkoilmaa.

Sama kuin puhkoisi tupakkaan reikiä ja koittaisi imeä.

Harha 26.09.2008 12:44

Quote:

Originally Posted by Macho
Mä en oo koskaan imeny linjoja tyhjäksi, siinä tulee se riski että ilmaa voi kuitenkin jäädäkin jonnekin. Ennemmin pelkkä säiliö tyhjäksi ja uutta nestettä täyteen, sitten imee nestettä reilusti kaikkia linjoja pitkin. Varmasti kaikki vaihtuu ja ei tarvi edes testata jarruja jälkikäteen.

Jaa-a kirjoitin ehkä huonosti. Siis alipaineella tyhjäksi ja paineella täyteen. Mikä lie sen työkalun nimi, jolla autohuoltamoilla pusertavat jarruletkuihin paineet.

Mikä probleemi liittyy alipaineella tyhjentämiseen koronetissa? Kyllä se (kaikissa) useimmissa muissa automerkeissä toimii.

Macho 26.09.2008 12:53

Quote:

Originally Posted by WBBC
Se ei ime ilmaa järjestelmästä vaan ainoastaan siitä nipan juuresta ulkoilmaa.

Sama kuin puhkoisi tupakkaan reikiä ja koittaisi imeä.

Ei pidä paikkaansa. Imee molemmista.

WBBC 26.09.2008 13:30

No imee ehkä joo molemmista, Mutta seassa on ilmakuplia.
Ja silloin ei havaitse milloin putkistossa ei ole enää kuplia.

Itse juuri puuhastelin asian kanssa alkukesällä.

Macho 26.09.2008 13:41

Joo ei havaitsekaan, sen takia imen aina puolet säiliöstä. Neste on niin halpaa ja ei tarvi miettiä onnistuiko vai ei.

Sam 26.09.2008 15:18

Quote:

Originally Posted by Harha
Jaa-a kirjoitin ehkä huonosti. Siis alipaineella tyhjäksi ja paineella täyteen. Mikä lie sen työkalun nimi, jolla autohuoltamoilla pusertavat jarruletkuihin paineet.

Mikä probleemi liittyy alipaineella tyhjentämiseen koronetissa? Kyllä se (kaikissa) useimmissa muissa automerkeissä toimii.

Suosittelen lämpimästi, että vaihdat nesteet perinteisesti poljin-paine-kiinni-irrota yms ilmaustavalla. Itse en tuota ensi uskonut vaan käytin kompuraan laitettua alipainehässäkkää ja sain sillä niin paljon pieniä pirullisia ilmakuplia jarrujärjestelmään, että se oli ihan jumalaton homma ilmata sen jälkeen niitä pois.

Perinteisellä tyylillä, hyvän käskyjä tottelevan kaiffarin (vaimo ei ole tähän aina paras...) kanssa toi homma ei voi viedä 2tuntia enempää aikaa. Kun siihen on otettu mukaan auton tunkkaus, renkaiden irroitus, ilmausruuvvien avaus, nesteen lisäys pääsylkkyyn ym vievä aika.

Harha 26.09.2008 16:00

Quote:

Originally Posted by Sam
Suosittelen lämpimästi, että vaihdat nesteet perinteisesti poljin-paine-kiinni-irrota yms ilmaustavalla.

Mitä kautta ilma poistuu tällä metodilla?

All times are GMT +3. The time now is 08:39.