![]() |
NCRS
Amerikan foorumilla oli keskustelua ns. NCRS jäsenten suhtautumisesta ei-100% alkuperäisiin Corvetteihin. Yhtenä esimerkkinä oli käytetty hienoa 65 396 isolohkolla. Joka ei kuitenkaan ollut alkuperäinen isolohko eikä ollut sitä eikä tätä. Omistaja seisoi näyttelyssä autonsa vieressä kun nämä kaverit kävivät kommentoimassa autoa. Auto oli kaikin puolin hienossa kunnossa ja omistaja oli kuitannut, että hän oli ostanut auton sen takia koska oli pitänyt siitä sellaisenaan. Nämä auton arvostelijat olivat NCRS jäseniä ja omistavat hienot autot varmasti.
Toinen esimerkki oli 71 Coupe, joka oli hienosti entisöity, käyttäen suurimmaksi osaksi alkuperäsiä osia, muutamaa pikkujuttua luukuunottamatta, esim valusarjat olivat vaihdettu peltisarjoihin, vanteen olivat 17" AR TT II. Auton tyrmäsi muutama kundi, sanoen, mitä järkeä on ylipäätänsä entisöidä autoa ollenkaan, jos meinaa kuitenkin customoida sen loppujen lopuksi! Ei ole iso homma pultata vanteet orkkiksiin ja pakosarjat vaihtaa alkuperäisiin. ELi onko NCRS porukka liian tiukkapipoista, Suomessa tätä ei tietenkään hirveästi esiinny. Jokainen saa mun mielestä rakentaa autonsa ihan mihin suuntaan tahansa, vaikka noita EBayn hirvityksiä joskus oksettaa katsella. Ja hienoa jälkeä tekevät myös monet ei NCRS rakentelijat. National Corvette Restorers Society on todella tärkeä osa koko harrastusta, koska se vaalii Corvetten historiaa varmasti parhaalla mahdollisella tavalla ja mahdollisimman tarkasti, mutta silti... Eräällä amerikan reissulla juttelin noin 15min vanhemman herrasmiehen kanssa, joka oli juuri saanut entisöityä upean 66 Coupen, pikkulohkolla. Kerroin että olin myös tekemässä täyttä Frame offia, ja ukko tuntui olevan kiinnostunut. Kunnes satuin mainitsemaan sanan custom, jonka jälkeen kaveri sanoi, you're waisting your time! No se tarina ei pidempään kestänyt, toivotin vaan onnea ja menestystä näyttelyyn. Itse pidän edelleen melkein kaikista corvetteista ja kun tietää millainen määrää aikaa ja vaivaa näiden rakenteluun kuuluu osaan kyllä arvostaa sitä on se sitten custom tai NCRS tyylinen auto. Sorry for the novel! :D |
Muistelen lukeneeni Pekka Leinon kirjoituksen näistä ukoista joille ei kelvannut mikään tavallinen entisöinti.
Kärry oli "pilalla" jos entisöinnin yhteydessä oli koriprikat kiinnitetty noston ajaksi muulla kuin oikeaoppisella teipillä jonka pitää olla NOS kamaa 1960 luvun lopulta. Autoa ei myöskään saa laittaa entisöinnin jälkeen käyntiin koska se ei ole muuten samanlainen kuin hihnalta rullanneena. palotiloihin ja pakoputkiin muodostuu nokea. Myös bensatankin täyttäminen bensalla taitaa olla kielletty??? |
nyt meikäläinen raapii päätä ja kummstelee :shock: :shock:
onko korvete tosiaan noin pyhä lehmä :roll: |
NCRS = Not Correctly Restored Stingray. Eräs USA-harrastaja taisi kyseistä omatekoista tarraa pitää tuulilasissaan ihan vain huvikseen ja NCRS:n kaverit taisivat vetäistä herneen nenään...
Tottakai on hienoa että autoja entisöidään pilkulleen, mutta se on väärin että kaikkien pitäisi olla samanlaisia. Taitaa olla niin autojenkin kanssa että kaikki ääriliikkeet ovat pahasta, ihan niinkuin politiikassa tai uskonnosakin... Mitenköhän mä sain tänkin aiheen politikoinnin puolelle kääntymään... :roll: |
En kyllä ihan ymmärrä sitä asennetta et "meidän tapa on se ainoa oikea" :!:
Tietenkin on hienoa et harvinaisuuden palautetaa tarkasti alkuperäisiks, mutta varsinki näiden tuoreempien kohdalla joita on valmistettu suht paljon, niin en pidä minään pyhäinhäväistyksenä jos joku toteuttaa omia visioitaan(poislukien nämä mauttomat "ebay hirvitykset) :!: |
Ei kuulosta sen kummasemmalta kun tässäkään foorumissa.
Pelkkä erikois maali ja kromivanteet aiheutta joillekin pahoinvointia. Muuta ei välttämättä edes netistä ongitusta kuvasta saa selville. Joku se täälläkin näkyy linjauksen suorittavan. No on ne mustakin jotkut niistä ebay jutuista aika kauheita mutta kumminkin. Luovuus tapetaan molemmissa tapauksissa. |
1 Attachment(s)
Quote:
Pitäisköhän joskus teetättää läjä noita... |
Onhan se hienoa, että harrastajia löytyy joka lähtöön. Kyllähän periaatteessa jokainen harrastaja laittaa rajat Vetten parantelulle jne. Joillakin se menee vain fundamentalistisiin mittoihin, etenkin uudemmalla mantereella. :roll:
Mulle on tärkeintä, että Vette on nautinto ja elämys itselle! :twisted: |
Quote:
|
Quote:
Samoilla linjoilla,muuttelee vaan itselle mieleiseksi :) :) MUTTA,mikä :?: mikä :?: ZZ540R kuulostaa huimalta :shock: 8) 8) |
Quote:
|
Quote:
8) Totta,on tämä kyllä siitä hienoa ettei varmaan ole noita litroja ikinä tarpeeksi 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8,85 Litraa....onko tuo vielä salaisuus vai onko tarkempia lukuja :?: :?: |
Nyt on hiukan pakko ottaa faktoja peliin. Olen ollut jäsenenä NCRS:ssä aika kauan. Vain kerran olen joutunut hankauksiin yhden yli-innokaan tyypin kanssa kysellessäni ZL-1 Vetteistä. Kaveri alkoi keuhkoamaan klooneilla rahastajista. Piti sitten kertoa selkeät ajatukset ja muistuttaa se, että referoin lehtiartikelia. Kukaan ei osannut vahvistaa tai kieltää tarinan todenperäisyyttä.
Kaikita parhaat neuvot ja osakanavat mitä ihmeellisimmille osille olen lähes aina löytänyt NCRS:n kautta. Onneksi näiltä kavereilta jää 99% osaa käyttämättömäksi kun mikään ei riitä pilkunviilajille. GJ, käyppä katsomassa ´65:n jäähdyttäjän rupeli. Se on yhden NCRS:n tyypin itselleen entisöimä, mutta sitten kaveri löysi paremman ja laittoi tuon myyntiin. Ei mitenkään huono ja eikä kelvannut sille hepulle. Minulle kelpasi. Kaikissa minulla olleissa Vetteissä on ollut keulassa NCRS:n lätkä ja olen jättänyt aina ne paikoilleen auton myytyäni. Olenko siis julkisesti kuuluttanut kaikille muille olevani hillitön tiukkapipo tällä tavalla? Toivottavasti en. :oops: ![]() ![]() ![]() Kaikista porukoista löytyy puupää puritaaneja, mutta ilman näitä kavereita ja heidän pilkuntarkkoja judging manuaaleja Vettejen entisöiminen olisi varmasti huomattavasti suurempaa arpapeliä. NCRS:n jäsen #22862 (vuodesta 1993) |
Hyvä saada NCRS:n puolelta näkökulmaa myös! Niin kuin sanoin kanssa alussa, NCRS on tehnyt ison työn ja tekee sitä vieläkin Corvetten historian kannalta ja sen vaalimisen suhteen. Edelleenkin hienoin Corvette mitä olen koskaan nähnyt on 1966 musta Coupe Bloomingtonissa juuri menossa johonkin NCRS tarkastukseen, autosta pelkäästään on mulla yli 20min videota jossa kuuluu selvästi omistajan kommentti; "I couldn't have done it with out the NCRS manual"
Toivoisin vaan, että kaikille ideoille ja ajatuksille näissä piireissä löytyy sopivasti tilaa! 8) :D |
Quote:
Hei, mistäs noita lätkiä oikein saa hankittua? t tapio (myöskin jäsen) |
Niinpä.. henk.koht en jaksa ymmärtää
- sitä että kaikkien pitäisi harrastaa autoja samalla tavalla -- ja jos ei tee samalla tavalla kuin itse niin silloin se on peeeceestä. - mikä siinä vanhassa autossa on niin provosoivaa että täytyy unohtaa normaalin sivistyneen keskustelun aakkoset ihan heti.. harva meistä alkaisi arvostelemaan toisen kotia sisään tultuaan tyyliin "tällainen hella on kyllä aika tehoton, kiertoilmauuni täytyisi olla" "taitaa perustukset olla huonot kun parketissakin on naarmuja" Kieltämättä minusta tuntuu huvittavalta että noissa huippuentisöidyissä autoissa menetetään se alkuperäinen tarkoitus -- eli ajaminen. MUTTA ei tulisi mieleenkään pilkata sellaisten autojen omistajia, vaikka mun mielestä autolla pitää voida ajaakin (ja laskea kattokin alas jos huvittaa - kaikki ei voi kuulemma laskea kattoa alas kun tulee ryppyjä ja pisteet menee :roll: ) eli toisaalta mä nauran partaani yli-innokasta entisöintiä ja toisaalta itse olen aika hiljaa siitä että ostin koneen vain saadakseni valunumeron kohdalleen, samoin myös imusarjan ja kaasarin -- veikkaanpa ettei edes kovinkaan moni vette harrastaja erottaisi L76 alu imusarjaa L79 alu imusarjasta, vaikka konepelti olisi aukikin :D Kooooovin kallita numeroita, ja mikä on ideana kun hankinta ei aukea varmaan kovin monelle -- hyvä jos itsellenikään, siinäpä kaikille kotipsykologeille purtavaa, kertokaa mullekin jos tiedätte. Parempi mieli kyllä tulee kuin jos ostaisin ihka uuden edelbrockin.. outoa. Tuossa ncrs jutussa äjjiltä oli ehkä maailmankuva kaventunut niikuin se tapaa tehdä jos pyörit liian pienessä ympyrässä, mutta kieltämättä täällä suomessakin osataan keskustelu tappaa aika nopeasti, esim. ed. kesänä näin: 1) jaaaa että tällaisen ostit.. 2) eiks tää oo se malli josta keula kevenee vaarallisesti jos ajaa kovempaa... buahhahhaa, parhaimmat asiantuntijat löydät kyllä niistä kenellä ei ole mitään harrasteautoa :D ja joo.. mä tiedän että C2:sen keula kevenee kun ajaa yli 150 miles/h tai jotain, mut halooo |
Quote:
http://www.ncrs.org Top Flight Bumper Medallion nimellä NCRS Store osasta. Kannattaa mainita auton vuosimalli, sillä tuo kiinnike rauta vaihtelee vuosimallin mukaan. |
tällä foorumilla ei mun mielestä ole ongelmia eri rakentelu/entisöinti suuntausten saatika heppujen välillä..
vaikka omat mieltymykset on vähän tyyliin "kaikki pitää aina virittää" ei hyviä alkuperäis yksilöitä ole syytä alkaa raiskaamaan :x ainakaan niin etteikö niitä voisi palauttaa ennalleen :wink: sit vähän ruppanammat :roll: voi vaikka virittääkkin tai jotain tähän suuntaan.. kyllä toi entisöinti ja museo homma on syytä pitää hengissä mutta ei kai kaikki corvettet edes mahdu museoon... osa on pakko pitää tiellä/talleissa :D |
Quote:
|
Quote:
Olet oikeassa, antaa kaikkien kukkien kukkia. Kyllä nämä jokaisen hengentuottee pitää hyväksyä sellaisena kuin ne on ... jopa saksalaisten. Quote:
Minua kyllä kiinnostaisi kokeilla kuinka homma toimii siinä vaiheessa kun olen maksanut Nabereille tai jollekkin muulle huippuentisöijälle paalikaupalla rahaa. Ei muuta kuin kone käyntii ja pikku lenkki "uudella" autolla. Ei taida koskaan tulla tuota tilannetta. Sitten viilataan pilkkua, eli yleensä avoauton katon laskemista ei pelätä katon ruttaantumisen vuoksi. Suurin pelko on, että takalasi naarmuuntuu. Silloinhan se ei ole enää siinä kunnossa kuin tehtaan linjalta ajettuna. :shock: Jos raha piisaa ja kiinnostusta, niin silloin pitää ostaa e-bay tyhjäksi oikella numeroilla varustetuista osista. Jutkut vaan saa kiksit siitä, että valunumerot ja päivämäärät osuvat oikeaan aikaikkunnaan. Se on vain yksi tapa harrastaa, vaikka suurimmasta osasta se tuntuu neuroottiselta. Paras tai pahin ilmoitus oli, että kaveri etsi ´74 Vetteen oikean ikäsiä NOS äänenvaimentajia! Quote:
Ihka uuden Edelbrocin saa jokainen kaupasta, mutta monellako on ihka aito L88 tai LT1 Imppa koneen päällä? Kyllä Winterin logo on minusta niin paljon mukavampi verrattuna Vicin tuherrukseen impassa :wink: Ja kuitenkin samoihin tuloksiin näillä jutuilla päästään. Quote:
Totta puhut, liian helposti maailmankuva kapenee ja sitten pallo sekoaa. Piruako näitä härpättimiä arvostellaan? Pääasia on, että omistaja on tyytyväinen ja muiden tehtävä ei ole mennä mollaamaan knoppitiedoilla varsinkaan uusia kavereita. Se karkottaa uudet tulokkaat harrastuksen parista. Vielä nykyäänkin törmää aina välillä pelleihin jotka tulevat selittelemään suureen ääneen "sun autossa on väärä kiekkamittari" juttuja. Sitten kun kysyy mikä siinä on vialla, niin tupistaan punaisen viivan olevan väärässä kohdassa. Viime kesäsänä yksi esitti tätä, mutta kun hän oli saanut kerättyä yleisöä tarpeeksi kerroin punaisen tässä versiossa kuuluvan alkaa n. 6500 korvilta. Hyeenat oli heti tutkimassa ja totesivat että sieltähän se alkaa. Tietäjä pani suunsa kiinni, mutta minulle jäi tämän nokituksen arvo täysin auki. Summa summarun: AVARAKATSEISUUTTA JA TOISTEN KUNNIOITTAMISTA. Sillä tämä homma toimii. |
Quote:
Samaa mieltä,huomaa muuten jo aika hyvin jo tästäkin Topicista.Osa puhuu sulassa sovussa alkuperäisten numeroiden metsästämisestä ja välissä puhutaan vähän offtopikkina HIRMU moottorin laitosta,eikä tullut yhtään välihuutelua.Hienoa minusta 8) Onhan täysin entisöidyt TOSI hienoja ja voi vain arvailla paljonko aikaa/rahaa niihin on käytetty,mutta kyllä itseä säväyttää tuollainen rakennettukkin,tyylejä tietty monia mutta kaikki tyylillään :D |
Quote:
OK,mielenkiinnolla odotellaan :D |
Hyvä että on kaikenlaisia leluja.
Tehtaan asuun entisöityjä museoautoja ja alusta loppuun oman näkemyksen sekä rahapussin mukaan toteutettuja. Esim. joku aito koskemattomana säilynyt virheetön 1969 L-88 olisi sellainen keräilyharvinaisuus, että sillä ajaminen liikenteen seassa ei ehkä olisi kovin rentouttavaa, kun saisi pelätä että joku vetäisee liikennevaloissa perään tai muuta vastaavaa. Jostain ruppanasta rakennettu L-88 klooni olisi huomattavasti hauskempi ajettava, kun voisi päästellä menemään ilman stressiä, myös radalla. Ja ilman kenenkään paheksuntaa sen voisi varustaa paremmilla jarruilla, jäykistää runkoa jne. |
Quote:
Jep, Wintersin logo ON hyvän näköinen imusarjassa! Jaa, mistä NOS imusarja löytyi? Eräs harrastaja myi kalliin harrastepelinsä ja pääsin tonkimaan hänen varaosakasaansa ensimmäisenä. :-) |
Ajat muuttuvat. Vielä 80-luvun lopulla ne harvat C3:t, joita Suomessa oli, olivat vähintään vanteiltaan muutettuja. Useimmat jo erinäköisiä muutoksia kokeneita. Tietysti alkuperäisyyden arvostus kasvaa kaluston vanhetessa. Nykyään on mielenkiintoista lueskella Mobilistista street rod/museoajoneuvo vastakkainasettelusta. Välillä tuntuu siltä, että tunteetkin kuumenevat. Hienoja ne ovat molemmat, kun ne on hyvin tehty. Sama pätee Vetteen. MR-kelpoisiakin yksilöitä on aika monen tasoisia, mutta riittävän kaukaa katsottuna ne näyttävät aina hyviltä!
|
Quote:
Jep, on hyviä entisöintejä ja sitten näitä hyviä entisöintejä katsottuna kolmen metrin päästä. Kuitenkin on hyvä, että nämäkin autot ovat säilyneet. |
Seinällä on Volon automuseosta ostettu kuva -62 avo-Corvettesta ja
jos joskus sellaisen saisin pitäisin sen taatusti alkuperäisessä timmissä henkeen ja vereen. Kun nyt kuitenkin tallissa on -87 ei sen pitäminen originaalina ole oikein perusteltuakaan. C2 ja C3 ovat mielestäni klassisia Corvetteja, joiden "kustomoinnissa" kannattaa ehkä pitää jäitä hatussa. Jos nyt joku haluaa laittaa omaansa vaikka laskutelineet en nyt sitä silti lähtisi kommentoimaan ääneen. Pilkun nuzzintaa ilmenee monilla elämän alueilla. Jos joku pelaa golfia tietää kyllä ne pelaajat, jotka osaavat "pelin säännöt" sinua paremmin ja mielellään sinua siinä opastavat. :D |
Itseltäni ei löydy ymmärrystä mikä entisöintihommassa kiinnostaa, mutta meitähän on moneen junaan ja jos joku haluaa resurssinsa siihen käyttää niin oma on asiansa. Vastaavasti matching numbers kaverit sivuuttavat olankohautuksella rakennetut härvelit, joten kaksi eri harrastajaporukkaa erottuvat jonkin verran toisistaan, eikä yhteisiä keskustelunaiheita ole niin paljoa.
Näin se on jokaisella automerkillä ja sen kanssa tarvitsee vain oppia elämään. Itse kun mittaa auton hyvyyttä päänkääntökertoimella, mutkaradan kierrosajalla, painolla, teholla, varttimailin ajalla ja rakentelun tasolla niin tulee alkuperäisille "perheauton" osille helposti möläytettyä. Kun taas on metsästänyt alkuperäistä osaa X jonkun vuoden ja sen vihdoin löytää, ei ehkä ymmärrä kaveria, joka juuri silpoi oman, vastaavan osansa sen takia että "se on valurautaa". Joissain (ei Corvette) genuine piireissä on esiintynyt sellaistakin että tapahtumissa tutkitaan auton alkuperäisyyttä ja tarvittaessa tiedotetaan asiasta virkavallalle. Ilmeisesti ajatuksena on pitää merkki alkuperäisenä keinolla millä hyvänsä. Tälläinen on melkoisen käsittämätöntä toimintaa, onnistuu ennenkaikkea sovietfinlandin verojärjestelmän takia. |
Quote:
Siis Suomessa? Aivan uskomatonta! |
Quote:
Suomen pykälat on suomi pellejen aikaan saannoksia ja jotkut paskahuosut (ei siis viranomainen) luulee että on niiten tehtävä toimia valvojana typerille momenteille. Muuten olen ihmetelly sitä että kun vaihtaa osan toisenlaiseen niin kohta tulee verottaja kyseleen että paljonko on vaihdettu. Autonhan arvo saattaa vaikka nousta. Mutta kun metsä raato entisöidään niin laitellaa autoon uusia osia ties kuinka paljon mutta kyseleekö kukaan onko auton osista monikin alkuperäinen.??? Käsittääkseni aika moni entisöijä olis joutunut veron piiriin. |
Quote:
Yksi kilvetön koppa on mun tallin pihassa tälläkin hetkellä. Tuosta kyseisestä yksilöstä ei ole tietoa kuka ja miksi on tarkastuspyynnön vuosikatsastusta varten jättänyt, voi olla kateellinen kaveri lähipiiristäkin. Muutosprosentit niin lähellä kanta-autotarkastuksen rajaa että puskuri, penkit ym näkyvää vaihdettuna menee yli. Tarkastusta ei voi jälkeenpäin tehdä - > verotukseen tai pois kilvistä. Puristikavereiden touhuista oli joku aika sitten eräässä ryhmässä puhetta ja johtopäätös oli että voi olla viisasta pitää konepelti kiinni tapahtumissa. Heillä oli ryhmittymälleen nimikin. Mutta tosiaan, automerkit olivat kaukana Corvetesta, ei varmastikaan huolta. Off-topic: kanta-autotarkastus maksaa 735e :) |
Minä siis kirjoitin tuon edellisen, "registered users only" poistaisi tämänkin riesan...
|
Quote:
Mutta mä kyllä tykkää et on hyvä ku saadaan noita vanhoja raatoja elvytettyä ja säilymään jälkipolville :!: |
Suomessa liikkuu muutamia (kymmeniä?) "Corvetteja", jotka ovat ns
korin vaihdon uhreja. :o Rekisteriotteessa lukee jotain Chevette tai vastaavaa, koska alusta on otettu Chevellestä. C3 Vette on varmaan ollut yleisin korinvaihdon kohde 80-luvun autoverotuksen vuoksi. Miten on huolitaanko Suomen Corvette-clubiin näitä ns Corvetteja? :wink: Ja moniko ajelee pokkana tällaisella laitteella ja sanoo ajavansa aidolla Vettellä? :roll: |
Quote:
Kerhon kantaan en sano mitään, mutta kerran tuolliasen rakentamista seuranneena voin vain sanoa: voi surkeutta kuka mokomaan sotkeutuu. Tunnistaminen on helppoa, koska kaikki taisivat olla 1968 - 82 koreja 1. rumpujarrut edessä ja takana tai pelkästään takana 2. jäähdyttäjä makaa yleensä liian kallellaan 3. jäykkä taka-akseli 4. pakoputket eivät kulje vaihdelaatikon palkin kohdalla runkoaisojen läpi 5. ohjaus-simpukka etupalkin etupuolella 6. sisätilat ovat joissakin yksilöissä liian matalat 7. paljon hassuja heittoja yksityiskohdissa Siinäpä nuo korinvaihto Vetten a.k.a Corviksen tai Cheveten tuntomerkit |
Quote:
Ja omistais harrasteautoa. Kummastelin vaan että kaikkia ei taideta kohdella aivan tasapuolisesti. |
| All times are GMT +3. The time now is 09:40. |