FinnShark

FinnShark (http://finnshark.com/forum/index.php)
-   Yleistä keskustelua (http://finnshark.com/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   (Kontti-)rahdille kuljetusvakuutusta (http://finnshark.com/forum/showthread.php?t=12446)

karra 03.12.2008 18:30

(Kontti-)rahdille kuljetusvakuutusta

Moro!

Haku ei tärpännyt, joten kirjotellaan itse. Löytyykö keneltäkään kokemuksia merikontin sisällön vakuuttamisesta suomalaisen yhtiön kautta? Pohjola ei tarjoa noita enää yksityisille, Lähivakuutuksesta nostettiin suoraan kädet pystyyn ja If:n yhteydenottoa vasta odotellaan.

Minne sitä soittaisi seuraavaksi?

Wessi 03.12.2008 18:40

No johan on kumma etteivät yksityisille myy. Itse toin auton keväällä (tosin firman nimissä) ja vakuuttaminen oli tosi helppo juttu. Puhelimitse onnistui. Kuljetuspäivät tiedoksi ja vakuutetun arvo. Eikä mahdottomia edes maksanut. Oliko se muutaman kympin, kuitenkin alle satasen. Kyllä luulisi tällainenkin raha vakuuttajille kelpaavan.

karra 03.12.2008 18:53

Pohjolassa olivat kuulemma muuttaneet marraskuussa tarjontaansa niin, että myyvät kuljetusvakuutusta enää vain yrityksille.

StadiShark 03.12.2008 20:04

Mitään asiasta tiedä, mutta eikös huolintafirma vakuuta rahdin?
Ainakin Hong Kongista meikäläiselle tavaraa tuova K+N hoitaa koko paletin.

karra 03.12.2008 20:23

Quote:

Originally Posted by StadiShark
Mitään asiasta tiedä, mutta eikös huolintafirma vakuuta rahdin?
Ainakin Hong Kongista meikäläiselle tavaraa tuova K+N hoitaa koko paletin.

Vakuuttaa kyllä, jos päättää sellaisen palvelun ostaa. Pähkäilen tässä vaan sitä, että jos lasti tulee Suomeen vahingoittuneena, niin lienee helpompi asioida suomalaisen yhtiön kanssa kun ruveta vääntämään Atlantin yli.

StadiShark 03.12.2008 20:28

Quote:

Originally Posted by karra
Vakuuttaa kyllä, jos päättää sellaisen palvelun ostaa. Pähkäilen tässä vaan sitä, että jos lasti tulee Suomeen vahingoittuneena, niin lienee helpompi asioida suomalaisen yhtiön kanssa kun ruveta vääntämään Atlantin yli.

Noihan on aika isoja kansainvälisiä firmoja noi huolintaliikkeet.
Eli niillä on toimistot ja henkilökuntaa myös Suomessakin, joten asiointi hoituu ihan suomeksi ja Suomessa.
Ainakin Kuhne + Nagelilla on, jota ite oon käyttänyt idän suunnasta tänne pohjolan perukoille tavaran tuotaessa.

Nipa 03.12.2008 21:39

Kyllä ainakin Tapiolasta on onnistunut vakuutus, niin pidempiin kuin lyhyempiinkin matkoihin. Ilmoitin vaan tavaran arvon ja onnistuu

Harha 04.12.2008 11:33

Quote:

Originally Posted by karra
...ja If:n yhteydenottoa vasta odotellaan.

Minne sitä soittaisi seuraavaksi?

IFfistä otin, järjestyi nopeasti eikä ole kallis. Soita IFfiin uudelleen :salut:

Yly 04.12.2008 13:24

Fennia !!

ToniH 04.12.2008 14:10

Muistakaa semmonen, että kukaan ei vakuuta enää siinä kohtaa kun laivan narut on irti laiturista. Nehän ei voi tietää onko laiva enää pinnalla joten loogista. Myöhäiset sytytykset on tässä todellakin myöhäisiä.

Ja rahtiliikkeiden vakuutukset ovat usein painoon sidottuja. Eli maksavat vain 8e/kg tms välittämättä siitä rahtaatko lantaa vai kultaa. Taas etukäteen selvittäminen kannattaa.

karra 04.12.2008 18:42

Jep, eli vanhalle yksityisasiakkaalle lupasivat armosta antaa vain yrityksille tarjottavan kuljetusvakuutuksen jopa Pohjolasta. If oli tosin halvempi, hintaan 0,6022% auton arvosta 400 euron omavastuulla. Vakuutus kattaa varkaudet hukkumiset, särkymiset, täystuhot yms. mutta ei "hankausta tai naarmuuntumista". Myös mm. ydinlaitteen räjähdys on kattavuuden ulkopuolella.

Vakuutusehtojen mukaan vakuutus kattaa myös kuljetuksen irti laiturista. Kuljetusvälineen merikelpoisuudelle on kuitenkin ehtoja.

ToniH 04.12.2008 22:36

Quote:

Vakuutusehtojen mukaan vakuutus kattaa myös kuljetuksen irti laiturista.
Ton perusteella tarkennetaan tota mun muistutusta niin, että hmmm....köh....kaikki tajuavat ;)

Eli vakuutus on otettava ennen kuin laiva lähtee. Kun narut irtoo niin on turha enää soitella vakuutusyhtiöön.

karra 04.12.2008 22:47

Quote:

Originally Posted by ToniH
Ton perusteella tarkennetaan tota mun muistutusta niin, että hmmm....köh....kaikki tajuavat ;)

Eli vakuutus on otettava ennen kuin laiva lähtee. Kun narut irtoo niin on turha enää soitella vakuutusyhtiöön.

Ei ei ei, kyllä näissä asioissa pitää olla tarkkana. Ehdot ja ohjeet täytyy lukea kuin itse piru raamattua. :eye:

Olivat itse asiassa jopa sen verran tarkkoja, että halusivat tietää päivän, milloin kontti täytetään, eivät pelkästään laivan lähtöpäivää.

All times are GMT +3. The time now is 09:10.