FinnShark

FinnShark (http://finnshark.com/forum/index.php)
-   C3 (vuosimallit 1968-1982) (http://finnshark.com/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Kardaaniakselin pituus / jatkaminen. (http://finnshark.com/forum/showthread.php?t=12928)

Tohtori M. 02.02.2009 22:06

Kardaaniakselin pituus / jatkaminen.

Hello

Pitääkös kardaanissa olla pituussuunnassa senttiluokan liikkumatilaa laatikon ja perän välissä? Tarkoitan, että pitääkö kardaani pystyä työntämään laatikon sisään niin, että takimmaisen ristikkonivelen saa irroitettua kenttäolosuhteissa vaikka hinaamista varten?

Perä mallia 73 ja lootana TH350.

Jatkaa pitäs kun ei oma riitä...

T: Janne

ahne 02.02.2009 22:32

Se irroitus mahdollisuushan siinä olisi tarkoituksena.
Mulla olisi kanssa kardaanin jatkohommia tiedossa. ei riitä th400:sen kardani m21:lle..

V-P 02.02.2009 22:40

Quote:

Originally Posted by Tohtori M.
Hello

Pitääkös kardaanissa olla pituussuunnassa senttiluokan liikkumatilaa laatikon ja perän välissä? Tarkoitan, että pitääkö kardaani pystyä työntämään laatikon sisään niin, että takimmaisen ristikkonivelen saa irroitettua kenttäolosuhteissa vaikka hinaamista varten?

Perä mallia 73 ja lootana TH350.

Jatkaa pitäs kun ei oma riitä...

T: Janne

Pitäs, mutta otetaas to juttu selvyyden vuoksi toisin päin.
Jos otat kardaanin ristikon auki vaihdelaatikon päästä, niin sen vaihdelaatikon joken pitäisi mennä syvemmälle ( eteenpäin ) niissä booreissaan sen verran, että saat ristikon ja kardaanin sivuun paikoiltaan.
Jos otat takapään ristikon auki, pitäisi kardaani, ristikko, joke yhdistelmän mennä kyllä eteenpäin mun mielestä niin paljon, että perän hilut mahtuu hinauksessa pyörimään vapaasti, mutta en varmaksi tiedä.

Tohtori M. 02.02.2009 23:27

Niin joo. Mulla on ilmeisesti joku patentti hässäkkä taas käytössä, kun laatikon päässä ristikkonivel on isompi kuin takana ja neulalaakerien kupit kiinni sisäpuolisilla sokilla. Mutta eiköhän tosta toimivan saa. Ajattelin jättää 20mm tyhjää. Riittääköhän?

V-P 03.02.2009 13:03

Quote:

Niin joo. Mulla on ilmeisesti joku patentti hässäkkä taas käytössä, kun laatikon päässä ristikkonivel on isompi kuin takana ja neulalaakerien kupit kiinni sisäpuolisilla sokilla. Mutta eiköhän tosta toimivan saa. Ajattelin jättää 20mm tyhjää. Riittääköhän?

Tyhjää?
Jos tarkoitat sitä liikevaraa, jonka se joke voi painua syvempään sinne laatikkoon päin kamat asennettuna, niin laittaisin vähän enemmän. Piru,kun ei ole tullut mitattua, mutta on se mun mielestä ainakin 30 mm. Tärkeintähän tossa on se, että saadaan purettua kardaani pois ilman että pitäisi laatikkoa tai perää siirtää.;)

Harri -76 03.02.2009 18:10

Quote:

Originally Posted by V-P
Tyhjää?
Jos tarkoitat sitä liikevaraa, jonka se joke voi painua syvempään sinne laatikkoon päin kamat asennettuna, niin laittaisin vähän enemmän. Piru,kun ei ole tullut mitattua, mutta on se mun mielestä ainakin 30 mm. Tärkeintähän tossa on se, että saadaan purettua kardaani pois ilman että pitäisi laatikkoa tai perää siirtää.;)

17 mm on omassa ja riittää... periaatteessa ristikon laakeripesän ulkokehän mitta jaettuna kahdella plus 2-3 mm riittää.

ahne 03.02.2009 18:19

Mulla kardaani on näin lyhyt nyt

Tuo on ainakin m21:lle ihan liian lyhyt. 17mm kuulostas jotenkin paremmalle kuin 30.

Täytyy paneutua asiaan kevään mittaan..

Tohtori M. 03.02.2009 18:40

Mulla homman nimi (ainakin vielä) on se, että laatikon puoleissa päässä ei ole noita henkseleitä, ts nivel ei purkaannu kuin prässissä.

Onkos nyt siis edes teoreettisia mahdollisuuksia saada kardaania pois kentällä? Eli: 1) ristikko irti perästä, 2) kardaani pää sivuun ja jotenkin perän sivustaa taaksepäin niin paljon että yoke tulee pois lootan sisuksista. Eipä taida olla perän ja kopan välissä moista tilaa... Prkl...

Jos nurkissa lojuu ylimääräisiä laatikon yokeja ja joku siihen istuva (katkennut, kiero yms.) kardaani, niin täällä lienee tarvista.

T: JM

V-P 03.02.2009 20:22

Quote:

Originally Posted by ahne
Mulla kardaani on näin lyhyt nyt

Tuo on ainakin m21:lle ihan liian lyhyt. 17mm kuulostas jotenkin paremmalle kuin 30.

Täytyy paneutua asiaan kevään mittaan..

:shock: Toihan on pian viis senttiä?
Ei kait sen sitten tarvtse olla enempää kun 17mm. ( kunhan saa purettua )
Mulla on kardaanin lyhennys edessä myöskin, kunhan saan mitattua ton laatikon hännän paikan tarkasti kohdalleen.
:idea: :idea: :idea: Olisitko Ahne kiinnostunut tehdasvalmiista manuaalin kardaanista. Mulla on. Itse tarvitsen huomattavasti about 10 cm. lyhyempää.
Soitellaako?

Pekka Berkeles 03.02.2009 20:35

Quote:

Originally Posted by V-P
Mulla on kardaanin lyhennys edessä

Voi ressukkaa. Oliko vastapuolella vaateita vai miten näin radikaaliin toimenpiteeseen päädyit.... ... ... (heheh...)

V-P 03.02.2009 20:56

Quote:

Originally Posted by Pekka Berkeles
Voi ressukkaa. Oliko vastapuolella vaateita vai miten näin radikaaliin toimenpiteeseen päädyit.... ... ... (heheh...)

Mä olen aina tiennyt tämän, ja aikaisemmin sen kanssa pystyi vielä elämään, mutta nyt..... pitää tehdä radikaali lyhennysleikkaus. Etupäässä vastapuoli ei kertakaikkiaan saa tavaraa uppoamaan syvemmälle itseensä. Melkein 10 cm pitää lyhentää, että saa mahtumaan suorana melkein pohjaan saakka. Tollasen 17 mm. pitää kait otta siitäkin vielä yli. Voi voi, ai ai, tämmöstäkin se voi olla.:rolleyes:

ahne 03.02.2009 23:50

juu hei vaihto kiinnostaa kyllä. pitää katsoa, että ristikot saa passaamaan, kun mulla on tuo laatikon yoke 64 vuosimallia ja siinä on sellainen sekaristikko nyt, että passaa yhteen kardaanin kanssa.
Täytyy soitella

V-P 04.02.2009 12:46

Quote:

juu hei vaihto kiinnostaa kyllä. pitää katsoa, että ristikot saa passaamaan, kun mulla on tuo laatikon yoke 64 vuosimallia ja siinä on sellainen sekaristikko nyt, että passaa yhteen kardaanin kanssa.
Täytyy soitella

Tietääksen noita ristikoita on kahtaa kokoa. Pienempi on manuaaleissa vakio ja suurempi automaateissa. Noita sekaristikoita on ihan hyllytavarana liikkeissä myytävänä, koska esimerkiksi periä vaihdellaan paljon välitysten muuttamiseksi, ja ne voi olla entisiä ison ristikon tarvitsevia automaateissa olleita tai pikkuristikon tarvisevia manuaalien periä. Sekaristikko on siitä kätevä, ettei tarvitse vaihtaa kardaania, jos esimerkiksi perässä on iso joke. Huoli pois,kaikki sopii kaikkeen noiden ristikoiden takia.

ahne 04.02.2009 18:00

kumpaa kokoa t56:ssa on? jos se on sitä isompaa mallia, niin sehän voisi olla sullekkin kestävämpi ratkaisu tuo automaatin akseli:D

V-P 05.02.2009 00:27

Quote:

kumpaa kokoa t56:ssa on? jos se on sitä isompaa mallia, niin sehän voisi olla sullekkin kestävämpi ratkaisu tuo automaatin akseli:D

T56:n mukana ei tullut jokea ollenkaan, mutta M-21:n joke käy suoraan heittämällä.
Toi mun joke siis on manuaalin sillä pienemmällä ristikoilla, mutta sen kaula on senverran ruokottomassa kunnossa laakerin kohdalta ( kulunut ), että en tohdi laittaa sitä uuteen laatikkoon. En ole vielä uuttakaan jokea hankkinut, mutta niinkun todettua, noita ristikoita on joka lähtöön, ja sekaristikot päälle. Ei tule ongelmia ristikoiden kanssa.

Tohtori M. 05.02.2009 08:38

V-P, tuleekos tuohon sun kulahtaneeseen yokeen ristikko pulteilla kiinni? Saiskohan tollasen viritettyä kardaanin päähän kiinni... Luopuisit kenties tuosta?

Janne

V-P 05.02.2009 13:42

Quote:

V-P, tuleekos tuohon sun kulahtaneeseen yokeen ristikko pulteilla kiinni? Saiskohan tollasen viritettyä kardaanin päähän kiinni... Luopuisit kenties tuosta?

Janne

Toi joke on sellaista tyyppiä, että siinä on "kuopat" ristikon laakerikuppeja varten, jotka sidotaan jokeen teräs U-pannoilla. Ne U- pannat siis tulee niiden laakerikuppien ympärille ja U:n kierteistetyt päät työnnetään jokessa olevien reikien läpi, ja kierretään mutterit tiukalle.
Noilta osin mun joke on moitteettomessa kunnossa. Se osa jokesta, joka työnnetään laatikon sisään on ulkopinnaltaan kun juomukondomi, siis urainen eli huono tuollaseen käyttöön. ( Ehkä ihan eri juttu, jos sitä pitäisi työnnellä edestakaisin laatikkoon.:) ) Kyllä mä siitä luopua voin.

Tohtori M. 05.02.2009 17:09

Justiinsa sopiva meikälisen eksperimenttiin. Tökäse yhteystietoja vaikka yv:llä, niin katotaan josko palikka sais uuden kodin.

T: JM

All times are GMT +3. The time now is 09:52.