FinnShark

FinnShark (http://finnshark.com/forum/index.php)
-   C3 (vuosimallit 1968-1982) (http://finnshark.com/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Tiivisteiden kiinnitys (ovet ja kattopalat) (http://finnshark.com/forum/showthread.php?t=13132)

Vette78SA 04.03.2009 18:57

Tiivisteiden kiinnitys (ovet ja kattopalat)

Syksyllä iski into päälle ja revin ovista, kattopaloista sekä ns. A-pilarista ja sivupilarista tiivistekumit irti. Nyt pitäisi pikkuhiljaa ruveta asenteleen uusia paikoilleen, mutta autotarvikeliikkeistä tulee kaikenlaisia ehdotuksia käytettävästä liimausmenetelmästä. Olisiko kellään heittää kokemusperäistä infoa aineista, joita voisi käyttää, että ei tarvitsisi muutaman vuoden päästä liimailla tiivisteitä uudelleen. 8)

ToniH 04.03.2009 19:26

Sattuneista syistä just tutkin tota yksi ilta. Muistelin kun viime kerralla vaihtelin C4:seen noita ja kiroilin autotarvikeliikkeen myymää aivan hanurista olevaa liimaa. Ajattelin, että ens kerralla kunnon mömmöt jotka oikeasti on tarkoitettu ko. hommaan.

Tarvittavat kiinnikkeet (tai jos orkkikset kondiksessa niin ne):
Ovi: http://willcoxcorvette.com/product_i...ducts_id=23735
A-pilari: http://willcoxcorvette.com/product_i...ducts_id=23736
Ehkä nämä?: http://willcoxcorvette.com/product_i...ducts_id=24188
T-top: http://willcoxcorvette.com/product_i...ducts_id=23930

Ja oikea tiivisteliima (3M):
http://willcoxcorvette.com/product_i...ducts_id=24186
tai http://willcoxcorvette.com/product_i...ducts_id=24187

How to: kuinka liimataan?

kujalmi 05.03.2009 23:45

3m

3M Liimaa se taitaa olla ainoa oikea. Saattaisi löytyä ylimääräinen hieman vajaa tai täys tuubi jos ei meinaa löytyä.

Corvette63 05.03.2009 23:50

Suomessakin joku kauppasi tuota 3M liimaa? En muista nimeä nyt.

Yorcci 05.03.2009 23:53

Quote:

Originally Posted by Corvette63
Suomessakin joku kauppasi tuota 3M liimaa? En muista nimeä nyt.

Löytyisköhän Finnvetteltä?

Jarmo79 05.03.2009 23:53

Teilatkaa vaan minut, mutta hioin kontaktipinnat kevyesti karheaksi ja pistin kontaktiliimalla. Eipä ole tosin pysyvyydestä kuin vuoden kokemus.

Jarmo

janiv 06.03.2009 09:39

entisöinti.com myy 3M liimaa. Itse ajattelin käyttää samaa mössöä jota autoteollisuus käyttää nykyään. Voi olla, että se käyttämäni mössö on ihan väärää ja Corveten tiivisteet ovat jotain eri ainetta kuin nykytiivisteet. Sen näkee sitten viiden vuoden päästä.

Just kävin Ecklerisltä hakemassa targapalojen tiivisteet ja pitäs koittaa ne joskus parin vuoden sisään vaihtaa.

ToniH 06.03.2009 10:18

Uusi tieto mulle oli tuolla ohjeissa mainittu pointti, että uusissa tiivisteissä on muotistairrotusaine vielä pinnassa, joka pitää poistaa ennen liimausta jos haluaa niiden pysyvän. Mitälie vahaa siis, semmoseen tarttuu vähän huonosti mikään.

Ja tietty tärkeää myös auton puolelta kontaktipinnan pyyhkiminen rasvanpoistajalla (ostin tätä joskus Decoväristä ja on ollut hyvää kamaa kaikessa maalauksessa ja liimauksessa).

Vetten ikkunantiivisteet ovat tyystin eri tekniikkaa ja materiaalia kuin euroopassa käytetyt. Eurotiivisteet ovat vissiin läpi samaa kamaa ja kestävät sen 20 vuotta uuden näköisinäkin. Vetten tiivisteet ovat jotain pesusienimäistä foamia joka on pinnoitettu superohuella kumi(?)pinnoitteella.

Joku vois pistää käytännönohjeita A-pilarin ja T-topin tiivisteiden vaihtoon ja varsinkin vanhojen poistamiseen. C4:sta lähtee postimerkin kokoisina paloina ja helkutinmoinen homma saada veks. Onko sama jobi C3:sessa? Vinkkejä?

Finnshark 06.03.2009 12:06

Quote:

Originally Posted by ToniH
Uusi tieto mulle oli tuolla ohjeissa mainittu pointti, että uusissa tiivisteissä on muotistairrotusaine vielä pinnassa, joka pitää poistaa ennen liimausta jos haluaa niiden pysyvän. Mitälie vahaa siis, semmoseen tarttuu vähän huonosti mikään.

Hyvä tieto! Oliko mitän ohjetta siitä millä tuo muottivaha / irroitusaine lähtee pois tiivisteestä? Kovin vahvalla liuottimella ei uskalla tiivistettä lähteä pyyhkimään.

ToniH 06.03.2009 12:13

Joo, siinä yllälinkittämäni ohjeen ekassa lauseessa lukee näin "with denatured alcohol or any other reducer".

Kantsii lukea se tarkkaan, liimaaminenkaan ei ole niin simppeli että liima pintaan ja tiiviste autoon jos sen haluu tehdä oikein. Liimataan kahdessa vaiheessa ja annetaan liimojen kuivua kertaalleen ilman, että tiivisteitä edes laitetaan autoon kiinni. Sitten liimataan tuoreella liimalla liimaa liimaan. ;) Lukekaa.

kujalmi 06.03.2009 13:27

Quote:

Joo, siinä yllälinkittämäni ohjeen ekassa lauseessa lukee näin "with denatured alcohol or any other reducer".

Juuri näin, se denaturoimaton alkoholi menee parempaan käyttöön!

Teemu 06.03.2009 14:47

Mä laitoin targapalaremontin yhteydessä t-topin tiivisteet kiinni kokonaan ilman liimaa... :confused:

Niissähän on sellaisia pieniä valkoisia muovinastoja (~20 per pala) jolla ne painellaan kiinni kuituun. Ulkoreuna pysyy hyvin kiinni painettuna trimmilistan kouruun.

Laitoin ne 'väliaikaisratkaisuna' noin kiinni, kun ajattelin et mun teipatut kattopalat joutuu joskus maalauttamaan ja tiivaris sais sit ehjänä pois. Mut nyt ovat pari monsuunisadekesää olleet noin, eikä tippaakaan tule vettä sisään!

Vanhat liimatut tiivisteet joutui poistamaan väkivalloin puukolla ja hiomapaperilla. Varsinkin noista trimmilistoista ne lähti ihan atomeina irti :mad:

Jarmo79 06.03.2009 15:48

Quote:

Originally Posted by Finnshark
Hyvä tieto! Oliko mitän ohjetta siitä millä tuo muottivaha / irroitusaine lähtee pois tiivisteestä? Kovin vahvalla liuottimella ei uskalla tiivistettä lähteä pyyhkimään.

Toi oli hyvä pointti ToniH:lta. Itse liimasin aluksi ilman puhdistusta (ja itse asiassa eri liimalla) ja eihän se kestänyt. Vanha liima lähti ihan nyppimällä irti. Otin sitten vaan sellaista perus rasvan/lianpoistajaa ja sen jälkeen karhensin kevyesti pintaa hiomapaperilla.

Ja kun siis olin erilainen, niin pistin kontaktiliimalla purkin ohjeiden mukaan eli siinäkin molempiin pintoihin räkää ja annoin kuivua jonkun 20-40 minuuttia ennen liimausta.

Jarmo

Jarmo79 06.03.2009 15:49

Quote:

Originally Posted by Teemu
Laitoin ne 'väliaikaisratkaisuna' noin kiinni, kun ajattelin et mun teipatut kattopalat joutuu joskus maalauttamaan ja tiivaris sais sit ehjänä pois. Mut nyt ovat pari monsuunisadekesää olleet noin, eikä tippaakaan tule vettä sisään!

Enpä liimannut itsekään kattopaloihin, että saa tarvittaessa irtikin.

Jarmo

Vette78SA 14.03.2009 09:52

Kiitoksia infoista

Jees, hyviä vinkkejä on tullut. Pääsiäisen meinasin pyhittää vetteni kevätkunnostukselle, joten ei taida keretä amerikanliima tulla ajoissa. Täytyy yrittää metsästää jostain tota 3M:n liimaa. Itse kyllä meinasin liimata T-palojen tiivisteet, jotta varmasti pysyvät paikoillaan ja pysyy vesi ohjamon ulkopuolella.

Vielä heitän tähän yhden kysymyksen. Kuinka tärkeinä pidetään niitä pieniä "koukkulevyjä"/ohjureita, joita (2 kpl) on A-pilariin tulevan tiivistekourun yläpäässä?:confused:

PR1 14.03.2009 12:09

Ostin kallista spray liimaa mut päädyttiin mustaa sikafleksiin. Sillä kun ruuttas uudet tiivisteet paikalleen niin on ainakin saman väristä ja tuskin viheltää enää vauhdissa ja sada vettä sisälle. Semmosta liimatohkää on kyllä et voisin jopa suositella. Mietin pitkään itekkin mitä laittais, ens kesänä näkee mitä on tullu tehtyä joten takuuta en voi antaa..

V-P 14.03.2009 12:22

Quote:

Originally Posted by PR1
Ostin kallista spray liimaa mut päädyttiin mustaa sikafleksiin. Sillä kun ruuttas uudet tiivisteet paikalleen niin on ainakin saman väristä ja tuskin viheltää enää vauhdissa ja sada vettä sisälle. Semmosta liimatohkää on kyllä et voisin jopa suositella. Mietin pitkään itekkin mitä laittais, ens kesänä näkee mitä on tullu tehtyä joten takuuta en voi antaa..

Hyvä hoito!
Mutta silti TIEDÄN, että täysin tiivistä C-3:sta ei ole olemassakaan.
Jos joku niin väittää, niin valehtelee.
Itse olen saanut siedettäväksi vuodot ajossa, mutta paikallaan seisoessa kovalla sateella jostain vaan pääsee vähän luikahtamaan sisäpuolelle.:rolleyes:

PR1 14.03.2009 12:30

Quote:

Originally Posted by V-P
Hyvä hoito!
Mutta silti TIEDÄN, että täysin tiivistä C-3:sta ei ole olemassakaan.
Jos joku niin väittää, niin valehtelee.
Itse olen saanut siedettäväksi vuodot ajossa, mutta paikallaan seisoessa kovalla sateella jostain vaan pääsee vähän luikahtamaan sisäpuolelle.:rolleyes:

Joo mulla onkin C-4 joten en voi muuta kun valehdella et on melko tiivis. Hieno homma C-3 jos pitää Vettä Vette;) Automaattipesuunhan kukaan normaali täältä ei kai laittaskaan autoaan, sateenkestävä pitää olla ja käsipesun myös. Katoksessa säilytetään kesät, tallissa talvet, pitäis toimia, jos ei niin liimataan lisää. Hups, töihin pitää mennä bensarahaa tienaamaan ens kesäks, hyvää tulevaa cruisailua kaikille, voi olla et "Pyrkyri" on vähän aikaa poissa. Moi.

V-P 14.03.2009 12:41

Quote:

Originally Posted by PR1
Joo mulla onkin C-4 joten en voi muuta kun valehdella et on melko tiivis. Hieno homma C-3 jos pitää Vettä Vette;) Automaattipesuunhan kukaan normaali täältä ei kai laittaskaan autoaan, sateenkestävä pitää olla ja käsipesun myös. Katoksessa säilytetään kesät, tallissa talvet, pitäis toimia, jos ei niin liimataan lisää. Hups, töihin pitää mennä bensarahaa tienaamaan ens kesäks, hyvää tulevaa cruisailua kaikille, voi olla et "Pyrkyri" on vähän aikaa poissa. Moi.

:oops: Niin C-4. Sen jo saa tiiviiksikin siksiaikaa, kun tiivisteet pysyy ehjinä.:)

ToniH 14.03.2009 14:13

Quote:

Originally Posted by Vette78SA
Pääsiäisen meinasin pyhittää vetteni kevätkunnostukselle, joten ei taida keretä amerikanliima tulla ajoissa. Täytyy yrittää metsästää jostain tota 3M:n liimaa.

Ippe laitto tossa yllä kotimaisen linkin liimanmyyjään.

Mä käytin aikoinaan C3:sta pesukoneessa kun maali oli muutenkin huono. Ohjaamo oli sitten aina täys käsiä kun ison kylpypyyhkeen kanssa yritin ottaa kaikki vuodot kiinni lennossa ;)

Teme_76 14.03.2009 17:00

Allekirjottanu erehty kans kerran (ja viimesen) automaattipesuun... Vettä tuli mukavasti sisään. Ja kaiken kukkuraks radio päällä -> antenni poikki. :oops:

ToniH 17.03.2009 14:07

Quote:

Pääsiäisen meinasin pyhittää vetteni kevätkunnostukselle, joten ei taida keretä amerikanliima tulla ajoissa. Täytyy yrittää metsästää jostain tota 3M:n liimaa.

En tiedä milloin päästäinen on mutta 3M liima tuli kaikkien tiivisteiden kanssa Wilcoxilta viikossa. Ellet sitten ajatellut konttikyytiä tuubille niin luulis ehtivän kun vaan pistää toimeksi ;)

Pantse 17.03.2009 14:27

Quote:

En tiedä milloin päästäinen on mutta 3M liima tuli kaikkien tiivisteiden kanssa Wilcoxilta viikossa. Ellet sitten ajatellut konttikyytiä tuubille niin luulis ehtivän kun vaan pistää toimeksi ;)

Näin on. Parhaimmillaan paketit tulee tuolta todella sukkelasti.

Vette78SA 29.03.2009 11:32

Liima-asiaa

Kyselin 3M:n Suomen maahantuojalta liimasuositusta ja ilmoittivat tiivisteiden liimaamiseen sopivaksi 3M liima n:o 8150. Onko kenelläkään kokemusta ko. tuotteesta?

Sika-tuotteiden maahantuoja ilmoitti, että tiivisteiden liimaamiseen sopii Sika Cleaner 205, joka muodostaa tartuntapinnan ja itse liimaamiseen Sikaflex 221. Samoin onko kenelläkään kokemusta?

Kun tiivisteet on jo olemassa ajattelin kokeilla 3M:n liimaa, kun sitä saa Suomesta, eikä tarvitse monien eri litkujen kanssa temppuilla.

T72 29.03.2009 13:22

Sikalla (just tolla normi 221:llä) itse aikoinaan liimasin ja hyvin on pysynyt. Putsaukseen en käyttänyt Sikaa vaan jotain liotinta mitä hyllystä sattui löytymään. Varmaan tuo 3M:kin toimii.

Vette78SA 14.04.2009 21:17

Liimattu on

Pääsiäinen meni tallissa tiivisteiden kanssa ährätessä. Sormet on vieläkin liimassa. Kujalmilta sain 3M:n liimaa, jolla liimasin ovitiivisteet, mutta kaarevilla pinnoilla kumi ei kiinnittynyt vaan venyi kun kumi vähän jännittyi. Ei auta muu kun seuraavalla kerralla repiä irti ja yrittää uudelleen (ehkä vaihdan nyt sikaflexin tuotteisiin).

Täytyy muuten sanoa, että kun C3-vette on suunniteltu on varmaan ovien ja kattopalojen rakenteiden suunnittelijana ollut joku ********* insinööri, joka ei ollut saannut vuoteen, sillä niin v-mäinen on kaikkien tiivisteiden ja ikkunoiden ja ovien kohdistukset asennuksen aikana.

jaro55 14.04.2009 21:49

On tullut jo parin auton kanssa käytettyä Loctiten kumille soveltuvaa pikaliimaa, kiinnittyy nopeasti ja pysyy. Kiinnostuneille voin tuubia kaivella esille niin näkee liiman tyypin.

ToniH 14.04.2009 22:06

Quote:

Pääsiäinen meni tallissa tiivisteiden kanssa ährätessä.

Millä pesit ne tiivisteet?

progress 14.04.2009 23:48

Quote:

Pääsiäinen meni tallissa tiivisteiden kanssa ährätessä. Sormet on vieläkin liimassa. Kujalmilta sain 3M:n liimaa, jolla liimasin ovitiivisteet, mutta kaarevilla pinnoilla kumi ei kiinnittynyt vaan venyi kun kumi vähän jännittyi. Ei auta muu kun seuraavalla kerralla repiä irti ja yrittää uudelleen (ehkä vaihdan nyt sikaflexin tuotteisiin).

Täällä kiinniteltiin myös tiivistettä, tosin kädet eivät ole liimassa eikä sikafleksissa. Sialla mentiin, ja hyvin C3sen hatch saatiin kiinnitettyä, tosin tiivistettä joutui hieman venyttämään koska toi 82sen hatchin tiiviste on jäntti ja vähän alle. :) Maalarinteippiä pistin väliaikaisesti tukemaan, jotta liimautui oikeaan muotoon. Nätti tuli, samalla tuli vaihdettua hatchin saranat ja kaasujouset. Vanhan tiivisteen poistin ksyleenillä, joka ei siis vahingoita itse maalipintaa, meni aika pitkään siistiessä sitä tiivisteen aluetta, mutta kyllä se kannatti. :)

PR1 15.04.2009 06:19

Niin nythän on hyvä vinkata jälkikäteen että kannattaa laittaa kertakäyttö kumiset hanskat jos toisetkin ennen hommaa ja vielä pahimpiin sormeiluihin jotkut näppylät päälle. Itsellä ei tosin sikaflex liiman kans auttanut ihan täysin kun sormilla riittävästi levitteli niin kului puhki.. Nyt on jo kulunut pois, oli tosi sexyt handut aikansa;) Sikaflex-liima siis oli mulla siinä tosin C-4:ssä aineena, tiivisteet oli edellisellä olleet melko pitkään varastossa mut se puhdistaminen jäi mulla vaan auton puolelle. Onneks ei ovia tarvinnut ruveta säätämään kun nyt alkaa ehkä sen verran lyttääntyä kumit ettei kesällä tarvii kaksinkäsin "paiskata" kiinni. Ens talvena ehkä lisää joutuu vaihtamaan jos saa tilattua kun oli vaan ne sivuilta toiselle katon etu ja takapuolen tiivisteet auton mukana. Pitkät kun mitkä ja toivottavasti riittäis niiden vaihto kun ei mitään lempihommaa ollut. Ovissa aika rostoit joita turasin samaisella mössöllä vielä lisää. Sais hyvääkin mut on niin jäykkää ainetta viileässä tallissa, kattoo ens helteillä jos juoksis ruutasta paremmin auringonpaahteessa. Oi mikä haavekuva näillä pakkasilla...

wurframen 17.04.2009 00:02

Jos Amerikkalainen sen tiivisteen osaa tehdä niin miksei sitten suomalainen?
Olisi ihan kiva saada tiivis C3.
Osaisikohan tämä firma?...1500 eri profiilia ja jos ei ole niin tekevät.

http://www.ot-kumi.com/fi/products.html

Ei...ei ole kytköksiä....tuli vain mieleen...

Jarmo79 17.04.2009 00:41

Quote:

Millä pesit ne tiivisteet?

Tuli sama itselle mieleen. Kahdesti tuli askartelua itsekin, mutta isäukko neuvoi pyyhkimään rasvanpoisto/jarrunpuhdistajalla sen mömmön pinnasta pois ja sitten karhentamaan liimapinnan kevyesti hiekkapaperilla. Niin, ja tuo käytetty liima siis tosin kontaktiliimaa, mutta välttää mulle, kun ainakin reilun vuoden on asiansa ajanut.

Jarmo

All times are GMT +3. The time now is 13:04.