FinnShark

FinnShark (http://finnshark.com/forum/index.php)
-   C3 (vuosimallit 1968-1982) (http://finnshark.com/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Varapyöräkotelon salpakysymys (http://finnshark.com/forum/showthread.php?t=13283)

WBBC 26.03.2009 11:12

Varapyöräkotelon salpakysymys

Jo edellisessä vettessä ihmettelin kuinka helposti salpa aukeaa ja esim. kuopassa saattaa kotelo aueta. Eikö siihen siis kuulu mitään varmistinta?

Nyt on vain se pitkä pultti joka asetetaan kotelon hahloon.

Mullahan on siis allaoleva systeemi, mutta eikö siinä ole mitään lukitusta.
Tähän asti mulla on ollut kuminauha varmistuksena.

http://www.ecklers.com/product.asp?p...3&dept_id=1693

Masa 26.03.2009 11:41

Kuuluukos siihen tollanen lukko ? Ei mullakaan kyllä tota ole....

Nipa 26.03.2009 11:53

Kyllä mulla on pysynyt kotelo tuolla pultilla + siinä päässä olevalla lukolla (tuossa Masan kuvassa) hyvin paikoillaan

Harri -76 26.03.2009 15:46

Omani sain auki vain rälläkällä, mutta erikoisen oloinen onglma.

WBBC 26.03.2009 16:51

Nyt mä tajusin. Mulla ei ole kotelossa varapyörää.

Jos on kotelossa varapyörä, niin sitä pulttia kiristetään, kunnes rengas puristuu yläkantta vasten. Silloin salpa on tiukka, eikä aukea.

Eli kuminauhavarmistuslinjalla jatketaan....

VetteMan 26.03.2009 17:11

-71:sessä pysyi kiinni ilman varapyörää viimekesän noin 1000km ajelut.
Voihan sinne tehdä jonkin välipalikan jos ei sitä varapyörää mukana halua raahata :rolleyes:

ToniH 26.03.2009 18:04

Jos ei siellä pidä varapyörää niin miksi kantaa koko rötisköä mukana? Paljon siistimpi setti ilman ja helpompi huoltaakin. Ellei sitten tietty se alusta ole siinä kunnossa, että näkösuoja on tarpeen? ;)

Corvette63 26.03.2009 18:12

Quote:

Originally Posted by ToniH
Ellei sitten tietty se alusta ole siinä kunnossa, että näkösuoja on tarpeen? ;)

Onneks tossa uudessa tulokkaassa on alusta hyvässä kunnossa.

Vähän close-uppia:

Cool? :cool:

ToniH 26.03.2009 19:13

Öh, sulla on valotus mennyt vähän tummaksi. Venaas kun vaalennan vähän...

No, onhan toi... onneksi on pääosin vaan pinnassa. ;)

WBBC 26.03.2009 19:27

Mun mielestä varapyöräkotelo kuuluu C3 vetten ulkoasuun, varsinkin jos on alkuperäiset putket ja vaimentimet.

Jos kotelo puuttuu, niin kärry näyttää takaa alastomalta "maastoautolta"
Sitäpaitsi tyhjä kotelo on mainio matkatavarasäiliö.
Sinne mahtuu 3-4 kpl 24 setin kaljalaatikkoa.

T72 26.03.2009 19:51

Tuosta ulkonäköseikasta olen samaa mieltä WBBC:n kanssa, siisti varapyöräkotelo jotenkin viimeistelee sen takahelman ulkonäön, jos koteloa ei ole näyttää siltä, että tuostahan puuttuu jotain...

Mulla on tuolla kotelossa styrox kuutio "spacerina". Sitä kiristyspulttia ei saanut kiristettyä tyhjän kotelon kanssa niin tiukalle etteikö kotelo olisi rämissyt montuissa. Nyt ei rämise ja toi pultti on sopivan tiukalla niin, että sitä ei tarvitse löysyttää kun avaa tuon lisätavaratilan, mutta silti senverran tiukalla ettei se varmasti aukea vahingossa.

WBBC 26.03.2009 19:56

T72

"styrox kuutio "spacerina"

Loistava idea!
Täytyypä kehittää joku vastaava spaceri, niin ei rämise mukulakivillä.

Hmmm. Kävisiköhän sopivankokoinen rantapallo?

ToniH 26.03.2009 20:47

Tutkitusti 46.84% C3:sista liikkuu ilman varapyörää. ;)

Pari kpl pukeilla olevia ja vähän duunattuja. Kuvakulma mistä sitä ei kadulla kävellen juuri näe ja salaman valaisemana. Ekassa maalattu varapyöräkoppa.

Makuasia. Totta on, että ilman koppaa pitää alusta olla siistissä kunnossa.

Finnshark 26.03.2009 21:17

Kyllä tuo omaan silmään on parempi kopan kanssa. Jos on todella viimeistelty alusta niin sitten voi kyllä käyttää ilmankin. Pääsyy minkätakia itselläni koppa on paikoillaan on kuitenkin aerodynamiikka (jos nyt koskaan niin kovaa ajelen...). Koppa tavallaan siloittaa tuota pohjaa ja jää se perän "ilmapussi" pois. Jos vaikka hiukan pienentäisi ilmanvastusta, tai ainakin siihen voi tyhmempi (eli minä) tuudittautua. ;)

chevellecoupe64 26.03.2009 21:28

Varakalja kotelo

Ääni kotelolle täältäkin! Tosin ilman varafillarii...
Toi öllen kuljetus/säilytys idea on hiton hyvä.....

Corvette63 26.03.2009 21:42

Ääni kopalle täältäkin, ainakin orkkis C3:ssa.

Viimeistely on muuten puhdasta lasikuitua ja raudat puolikiiltävät mustat. Ei maalia orkkiksessa.

VetteMan 26.03.2009 22:03

Omaa silmää myös miellyttää se että kotelo on paikallaan.
Tuossa -78:sin kotelo siistimisen jälkeen. Pintaan on vedetty lakka.

WBBC 26.03.2009 22:08

Aijaijaijai!
Miksi tuossa ToniH:n postaamassa kuvassa tuon kotelolla varustetun auton äänenvaimentimet on väärään suuntaan kallellaan?

Nehän pitää olla V-asennossa keskenään.

PR1 26.03.2009 22:12

Quote:

Originally Posted by WBBC
Jo edellisessä vettessä ihmettelin kuinka helposti salpa aukeaa ja esim. kuopassa saattaa kotelo aueta. Eikö siihen siis kuulu mitään varmistinta?

Nyt on vain se pitkä pultti joka asetetaan kotelon hahloon.

Mullahan on siis allaoleva systeemi, mutta eikö siinä ole mitään lukitusta.
Tähän asti mulla on ollut kuminauha varmistuksena.

http://www.ecklers.com/product.asp?p...3&dept_id=1693

C4 on eri mut tappelin pari tuntia et saa edes irti, toisen et sai takas ilman kumia. Ihme vekotus. Vaihtoehtorenkut kun on mitä laki sallii niin ei käviskään varmaan hädässä puhumattakaan et sais tien päällä hökötyksen irti kun maavara on mitä on. Pitkä pultti jossa mutterit pyöri läpi ja mikään ei auttanut kun voima et sai pois. Hiekat silmillä mut nyt on tyhjä kotelo nippusiteidenkin avustuksella laitettu takas, toivottavasti ei ekassa kuopassa tipu. Muuten olisin ottanu pois mut suojaa pohjaa niin annoin olla. Kepeempi kai se on kumia poltella sitten jos olis tän dalailaman aikaan edes varaa...
My sympathies to all vararenkun huoltajille;)

ToniH 26.03.2009 23:00

Quote:

Originally Posted by WBBC
Aijaijaijai!Miksi tuossa ToniH:n postaamassa kuvassa tuon kotelolla varustetun auton äänenvaimentimet on väärään suuntaan kallellaan?

Nehän pitää olla V-asennossa keskenään.

Arvaus: ehkä ne on haluttu laittaa niin, että ne on sivulta katsoen piilossa? V-asennossa ne rikkois sen lokarin sivulinjan.

Tai sitten ne aftermarkettina ei istu ihan täysillä ton kopan kanssa ja ottavat siihen kylkeen kiinni ja tossa asennossa haittaa vähiten?

WBBC 28.03.2009 11:19

Asiaa mietittyäni tulin siihen tulokseen, että taidan laittaa koteloon varapyörän ja tunkin + ristikkoavaimen.

Aarrearkusta löytyi äsken hyväkuntoinen rallywheel.
Täytyypä vielä hakea jostain rengasliikkeestä vanha 225-70/15 kokoinen pulla,
ja asennuttaa se vanteen päälle.

Siinäkohtaa kun rengas puhkeaa jossain hevonkuusessa, niin on mukava vaihtaa se paikanpäällä ja jatkaa matkaa.

All times are GMT +3. The time now is 02:47.