![]() |
"4+3"-laatikkokysymys
Heippa kaikille.
Wikipedia kertoo seuraavaa: "Between 1984 and 1988, the Corvette utilized an unusual "4+3" transmission—a 4-speed manual coupled to an automatic overdrive on the top three gears. It was designed to help the Corvette meet U.S. fuel economy standards. The transmission was problematic and was eventually replaced by a much more modern and satisfactory ZF 6-speed manual gearbox in 1989". Mikä tosta lootasta teki ongelmallisen? Ja saako tosta lootasta remppaamalla käypäsen? Homman nimi on seuraava: 68 Camarossa on 427 ja sen perässä M22. Kaikki toimii kyllä ok, mutta... Mulle tarjottiin tuollasta vahvistettua/peruskorjattua "4+3" tohon tilalle. Kannattaako vaihtaa? Mitäs tollasella on tehonkesto? Myllyssä on arvio 600? heppaa ja tuhannen? nyyttonia. |
Alunperinhän toi ei ollu minkään hirveen kestävän lootan maineessa..:-k
Melkein menis tko-600 tai t56 magnum linjalle noilla tehoilla? |
Oma ilman remppaa vuodesta 1986, et en voi sanoo et olis mikään ihan lelukaan, olisko niissä ollu sitte maanantaikappaleita? (nojoo ei kaikki pykälät mee silmään ihan nätisti, mut aina kun haluaa silti)
:D |
En suosittele moisen vaihtamista toimivan M22 tilalle. M22 on melkein pomminkestävä. Jos auton alla on tilaa (enemmän kuin Vettessä) niin sen jatkoksi vois ehkä heittää Gear Vendorin overdriven jos maantiekiekkoja kaipaa alemmas.
4+3 on Super T10 + overdrive. Niissä oli aikoinana paljonkin ongelmia. Ja nykyäänkin niihin suositellaan öljyn ja suodattimien vaihtoa sekä lootaan että overdriveen about 15 tonnin välein! :shock: Jos autossa on 4+3 ja se pelaa niin sitä ei tartte lähteä mihinkään vaihtamaan mutta en ehkä ite lähtis semmosta mihinkään pistämään. Eli monista vaihtoehdoista ehkä se viimeisin mun mittarissa. |
Kiitokset, jotain tällasta ajattelinkin.
Olkoon kiinni, laitetaan uus tremecki sit jos nykyinen leipoo... :-({|= |
Quote:
Itse asiassa niin suositellaan zf 6 loviseenkin: At 15,000 miles the oil had enough phosphor-bronze particles suspended in it that deposits began building up inside of the synchronizer sliding sleeves from the normal centrifuge-like rotational occurrence. In Conclusion, until someone invents a copper magnet, we recommend that the ZF S6-40 6-speed transmission oil be changed at 10,000 - 12,000 mile intervals so as to minimize the amount of deposits of the suspended spent synchronizer material from collecting in critical component contact surface areas. |
Quote:
Quote:
Tossa vielä pro-kommenttia 4+3:sesta: http://www.5speeds.com/dne.htm Tuolla sanotaan vielä, että lootaöljytkin pitäis vaihtaa aina jos auto pääsee ylikuumenemaan. Harvalle tulee mieleen moinenkaan - mulle ei olis tullut. |
Jotain tarttis tehdä minunkin tuon 4+3:n kanssa.
Hylkii ( on hylkinyt koko omistusajan minulla ) kakkosta ja jotenkin kahisevaa ääntä pitää vedätyksessä. Mistäs sulle Nupa tarjottiin tollasta laatikkoa, ja paljonko on hinta? Jos ei tarkoituksenmukaista julkistaa, niin lähetä privana! Nimin. hampaiden kiristelijä. |
Quote:
En tiedä keskiarvosta, mutta mulla menee vajaa vuosi. Ja itse asiassa laatikkoon vaihdetaan ölpät kerran vuodessa. |
Jenkkivehkeissä yleensä riittää lisäys, loistavat tiivisteet hoitaa siitä huolen, näin ainakin meillä...:D
|
Quote:
Quote:
|
Quote:
Eli siis tuo on muutettu alipainetoimisesta sähköiseksi (napilla) ja muutenkin "kevyesti"? paranneltu. Mitä tuo sitten tarkoittaakaan... en tunne omistajaa/lootantekijää joten en voi siitä vastuuta ottaa mitä tehty. Tarjottiin vain tuon muncien tilalle, en tiedä kestäiskö se paremmin nykytehot vai ei. On vetessä vielä kiinni, mutta irtoaa siitä kuulemma 3-numeroisella summalla. Etelässä sijaitsee. |
Quote:
Voitko laittaa yhteystietoja privana? |
Laatikko on nyt mulla.
Kiitos Nupalle vinkistä! Oli -87:sta eli ihan sama vuosimalli, kun omani on. Myyjä vakuutti lootan olevan ehjä, vaikka uhittelin häntä elämän tuonpuoleisella ikuisella kitumisella ja eestiläisillä moottoripyöräkoronperijöillä jos laatikko ei ole ehjä. Kukahan tarviaisi toimivaa 4+3 lootaa, joka hylkii kakkosta, ja pitää lievää kahinaa kuumana? Osiahan noihin kai saa. Eli jonkinlainen läpikäynti pitäisi tehdä lootalle, mutta mitään ei ole silleen "rouskis" rikki lootassa, vaan jokapäiväisestä ajosta otettu pois autosta. Toi laatikon vaihto tuli ajankohtaiseksi koska kytkinremppa on edessä, eikä noita viitsi erikseen viikon välein irroitella. Laatikko hylki kakkosta jo ostaessani auton, ja ei vikana ole parantunut eikä pahentunut, mutta keljutti aina, kun sysäsi pois silmästä. ( vain moottorijarrutuksessa.) ( Pysyy päällä, jos vetää kepistä koko ajan, eikä hylkää ikinä kiihdytyksessä.) |
Quote:
Selviskö jo muuten onko se OD sähköllä vai alipaineella? |
Quote:
Eikös tollasta laatikon perään asennettua 2:lla välityksellä varustettua rattaistoa sanota kertojaksi raskaammalla puolella. Mitään alipaine putkia tai paikkoja niille ei silmiini osunut, kun eilen hain laatikon "kotiin". En kyllä sitä mitenkään syynäämällä tutkinut. Illalla on varmaa tietoa, kun olen purkanut vanhan pois paikoiltaan. |
Onko V-P ajellu millä öljyillä tuolla 4+3 laatikolla? Ja ennenkaikkea
millasta tuossa ylivaihteessa on ollut? |
Quote:
Korostan tässä nyt sitä, että laatikkohan ei ole rikkoutunut, vaan se kahiseva ääni ja kakkosen hyljintä pani mut ostamaan käytetyn ehjän ton oman tilalle. Kun purin laatikon pois tänään, selvisi syy täälläkin mainitsemaani kahinaan. Painelaakerin ohjuriputki oli ollut poikki herraties miten kauan, ja makasi siis pyörivän kytkinakselin päällä ja piti kahisevaa ääntä, muttei mitään muuta esimerkiksi kolinaa, rutinaa tms. ei,- vain kahisevaa ääntä! Toi vamma johti sitten painelaakerin hajoamisen kolmeen palaan, joista etummainen meni osittain asetelman jousien väliin aiheuttaen kytkimen täydellisen jämähtämisen pito asentoon, kun työsylinteri ei ylettynyt enää tekemään painelaakerin kautta sitä liikettä. Eli oma vanha laatikko on arvattavasti ihan hyvässä kunnossa paitsi se kakkosen hylkiminen moottorijarrutuksissa. :rolleyes: Mun mielestä 4+3 on hyvä kestävä vaihdelaatikko jos ei ole tarvetta salamannopeisiin vaihtoihin. Siksi jatkan 4+3:lla rinta rottingilla.:) |
Quote:
|
Quote:
Joo en tarkoittanut sitä että syy voisi olla öljyissä vaan sitä että mitähän ite työntäs ko. lootaan :) Samaa mieltä, hyvä laatikko. Vaihdeväli saisi olla lyhyempi, mutta kelpaa mulle. Tietty kun ajaa traktoriakin välillä, tuo laatikko on jopa miellyttävä käyttää :) |
Quote:
Vähän siihen tyyliin, että: Tunnetut isot valmistajat eivät voi tuoda markkinoille ihan huonoa tuotetta, koska niiltä menisi maine. Sen verran pitää tietenkin itse tietää aineista, että tietää minkä tyyppistä ainetta missäkin on tarkoitettu käytettäväksi. Eli vaihteistoöljy ei käy moottoriin jne. Oli muuten silmälaakerina sellainen huokoisesta pronssista tehty liukulaakeri. Oli pyörinyt ulkokehällään myöskin, ja ihan kuiva ja väljä. Löytyi onneksi jemmasta uusi neulalaakeri tyyppinen silmälaakeri. Ton liuku-silmälaakerin ensimmäinen voitelu on jännä toimenpide. Metalli on niin huokoista, että oljy "hikoilee" sen läpi, kun sen silmä pannaan öljyä täyteen ja puristetaan sormilla molemmat päät tukkien hydrostaattinen paine sinne silmään. Hetken kuluttua laakerin ulkopinnat alkavat "hikoilla" öljyä läpi sen paksun metallin, ja laakerin perusvoitelu on näin tehty. Jos tuo toimenpide jää tekemättä, ei silmälaakeri tule kestämään, vaan käy niinkuin mulle tässä remontissa kävi. Kuiva laakeri ei toimi. |
Ohjaustehostimenkin letkut on kovia hikoileen. Yhdetkin letkut oli ollu vuoden irti autosta ja pesin ne sitten ulkoa ja sisältä. Sitten puoli vuotta hyllyssä ja taas oli rasva päällä.
|
Toi "kertoja" näyttäisi olevan perin monimutkainen hi-tech laite.
Vaihdoin siihen uuden suodattimen ja öljypohjan tiivisteen, ja samassa yhteydessä kurkistelin sen sisuskakuihin. Sähköjohtoja sekä jotain sähköllä toimivia osia on öljypohjassa joitakin. kytkinlevynipun näköisiä levyjä näkyi olevan ainakin 5 nipussa. Mitähän nekin tekevät? Onhan laatikossa toisaalta automaattilaatikon toimintoja jos kuljettaja niin valitsee. Esimerkiksi kun on valittu nelosella OD, niin autohan käyttäytyy tismalleen niinkuin 2- vaihteinen automaatti. Kun kiihdytät, se vaihtaa normaalille neloselle, ja kun se sitten niin päättää, heittää se OD neloselle koskematta keppiin tai kytkimeen. Siis ihan niinkuin oikea automaattikin tekee. Pienemmillä vaihteilla se vaihtaa OD:n pienemmälle kyllä, mutta ei sitten enää vaihda takaisin OD:lle toisin kun nelosella. Kun systeemiä oppii käyttämään, niin vaihdot laiskalle kuljettajalle jäävät tosi vähiin. Toisaalta kun OD on kytketty pios, laatikko on täysin normaali 4- lovinen manuaali. |
Quote:
Siellä lienee siis planeettapyörästö ja kytkentäelimenä levypakkaa, mutta miksi ihmeessä siellä niitä useita olisi:confused: mikähän siinä toimii levypakan käyttövoimana, kun tuskin siellä mitään niin isoa solenoidia tai servoa voi olla, eikä oikein oljynpaineellakaan voi toimia, kun eihän se pyöri kokoaikaa, että miltään pumpulta mitään painetta voisi saada.. Kiintoisa laite |
Quote:
Franklin näyttäisi olevan tekijä sekä vaihdelaatikolle että sen peräpäälle. Olen joskus lentänyt lentsikalla, missä oli Franklin moottori. Liekkö sama paja? |
Nyt se on tehty.
- uusi kytkinlevy - kunnossa oleva vaihdelaatikko - uusi suodatin,tiiviste ja öljyt OD osioon - uudet öljyt varsinaiseen laatikkoon - vesipumpun jalkojen tiivisteet uusittu Koeajo tehty, eikä vuotoja tai mitään toimintahäiriöitä. Lämppärin kenno se vaan tihkuttaa glygolin hajua cocpittiin.....tana. |
Hyvä, että meni käyttöön.
Mitä sitä hyvää laatikkoa turhaan nurkissa seisottaa, eikös. |
Quote:
Ajattelin peruskorjata ton vanhan laatikon uutta vastaavaan kuntoon, ja laittaa sitten myyntiin. Noihin saa kuulemma korjaussarjoja, joissa on uudet osat tyypillisesti kuluvien tilalle nuunkun synkkarenkaat, laakerit, jne. |
| All times are GMT +3. The time now is 09:14. |