FinnShark

FinnShark (http://finnshark.com/forum/index.php)
-   C4 (vuosimallit 1984-1996) (http://finnshark.com/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Tuppien vaihto (http://finnshark.com/forum/showthread.php?t=13564)

makesa 11.05.2009 14:31

Tuppien vaihto

Vaihdoin tossa ohimennessä tulpat 94 coupeen,eikä mennyt kuin,noin 3 tuntia ja alle kymmenen kirosaanaa,jotka tulivat suoraan sydämestä.Eka kerta.Vähän olutta suonissa ja isot kädet.Aika mielenkiitoinen kokemus,En joka päivä viitis tehdä,mut tulipahan tehtyä.Onko muilla ollut kivaa samassa puuhassa???.:D :p

heimo huima 11.05.2009 14:34

Quote:

Originally Posted by makesa
Onko muilla ollut kivaa samassa puuhassa???.:D :p

Muutama tunti siinä mullakin vierähtänyt..Sarjassa puretaan cuulerit ja ahtoilma putket tieltä pois, tyhjennetään jäähdyttäjästä osa nesteistä jne..

Todella kiva homma. :pukel:

Yorcci 11.05.2009 19:11

Ei tuo nyt niin paha homma ole, kun EGR:n ja ilmapumpun putket on siivottu pois tieltä ;)

Saapi sitten nähdä, kuinka suu pannaan, kunhan noi peltisatsit vihdoinkin löytävät tiensä koneen kylkeen kiinni.

H3nKaK 11.05.2009 21:04

mulla on konehuone siivottu turhasta ja peltisatsitkin siellä on.. tulppien vaihossa menee ehkä se 20-30 min, mutta pitää kyllä tietää et millä jatkolla mikäkin tulppa vaihetaan :)

PR1 11.05.2009 21:05

Quote:

Vaihdoin tossa ohimennessä tulpat 94 coupeen,eikä mennyt kuin,noin 3 tuntia ja alle kymmenen kirosaanaa,jotka tulivat suoraan sydämestä.Eka kerta.Vähän olutta suonissa ja isot kädet.Aika mielenkiitoinen kokemus,En joka päivä viitis tehdä,mut tulipahan tehtyä.Onko muilla ollut kivaa samassa puuhassa???.:D :p

Kyllä mulla meni puol päivää vanhemmassa mut vaihdoin myös tuppien johdot;)
Sisälokaria irti ja taas niitä ihme mustekala-asentoja. Asennusöljyä otellessa ilman kiirettä. Kivaa oli.

makesa 11.05.2009 21:10

Tulppien vaihto

Quote:

Originally Posted by *redvette*
mulla on konehuone siivottu turhasta ja peltisatsitkin siellä on.. tulppien vaihossa menee ehkä se 20-30 min, mutta pitää kyllä tietää et millä jatkolla mikäkin tulppa vaihetaan :)

Joo.Kyllä se varmaan seuraavalla kerralla menee nopeampaa,kun tietää mitä purkaa tieltä,mut ei kait se haittaa vaikka aikaa meneekin,ku itelle tekee.Mut kokemus sinänsä.

H3nKaK 11.05.2009 21:13

Quote:

Joo.Kyllä se varmaan seuraavalla kerralla menee nopeampaa,kun tietää mitä purkaa tieltä,mut ei kait se haittaa vaikka aikaa meneekin,ku itelle tekee.Mut kokemus sinänsä.

ei se mullakaan ekalla kerralla niin nopeeta tietty menny ja ajalle ei oo välii, pääasia on että saa harrastaa ja rapata vetteä :cool:

Jamboree 11.05.2009 23:20

Olihan siinä puhdetta hieman. Vm. -96 oli kuskin puoleisiin hieman enemmän jumppaa. Siinä laturin&ilmastoinnin kompuran kiinnityskorvakeen luona pikkuisen suorahiomakonetta joutui käyttämään, että sai menemään siitä mistä vanhat johdot tuli. Mikä lie ollut kasausjärjestys tehtaalla? Myös opti-spark oli uudelleen irroitettava, että sain sinne tulpanjohdot asennettua liittimiin.

vesa 12.05.2009 00:35

koko talvi

siinä menee ,kesän voiajella tai terassilla katella ohi ajelevia...

Yorcci 12.05.2009 00:37

Quote:

Originally Posted by vesa
siinä menee ,kesän voiajella tai terassilla katella ohi ajelevia...

Joo, siinä sun autossa on kyllä haastetta tulppien vaihdossa. Joko auto muuten rokkaa?

vesa 13.05.2009 19:07

aika ison palan nielaisin kun lähdin siihen savottaan, Harisella heittivät johdot kohdilleen, hieman kyllä asentajakin kynsi päätään ,ei startannut vieläkään!, pakko kait ne tulpat on vaihtaa ,kaks sain irti ja näyttivät hyviltä, elektrodit terävät jne

Roogeri 13.05.2009 19:12

Henk. koht ulkoistanut tulppien vaihdon autokorjaamolle. Vituttaahan se jos ei ole kunnon työkaluja, jolla mahtuu ahtaisiin väleihin ruuvaamaan. Kaksi kertaa vaihtanut ite - ensimmäisen ja viimeisen kerran :pukel:

Yly 13.05.2009 20:03

Quote:

Originally Posted by Roogeri
Henk. koht ulkoistanut tulppien vaihdon autokorjaamolle. Vituttaahan se jos ei ole kunnon työkaluja, jolla mahtuu ahtaisiin väleihin ruuvaamaan. Kaksi kertaa vaihtanut ite - ensimmäisen ja viimeisen kerran :pukel:

Mulle riitti, kun yritin etsiä niitä sieltä moottoritilasta, enkä löytänyt :D

Macho 08.03.2010 09:05

Huomasin muuten eilen säkkipimeässä, että joistain sytytystulpista näkee päältäpäin kun ne sytyttävät. Ilmeisesti kipinän valo pääsee kulkeutumaan tulpan sisällä posliiniosaa pitkin.

hateju 12.03.2010 19:53

Quote:

Originally Posted by Macho
Huomasin muuten eilen säkkipimeässä, että joistain sytytystulpista näkee päältäpäin kun ne sytyttävät. Ilmeisesti kipinän valo pääsee kulkeutumaan tulpan sisällä posliiniosaa pitkin.

siistiä 80 luku tulee takas disco konehuoneessakin:cool:

Jab 12.03.2010 22:37

Tein oman hylsyn tulppien vaihtoon Katkaisin 16mm normaalihylsyn ja hitsasin sen perään M12 mutterin. 16mm hylsy otti aluksi kiinni alumiinikannen valuun, joten ohensin sitä myös hiukan päästään. Siihen vaan kaveriksi 19mm räikkälenkki. Tällä paketilla pystyn vaihtamaan jokaisen tulpan, eikä tarvitse miettiä mitään jatkoja tai välikappaleita. Tulevaisuus sen näyttää tarvitseeko jatkojalostaa:

Yorcci 12.03.2010 22:54

Quote:

Originally Posted by Jab
Tein oman hylsyn tulppien vaihtoon Katkaisin 16mm normaalihylsyn ja hitsasin sen perään M12 mutterin. 16mm hylsy otti aluksi kiinni alumiinikannen valuun, joten ohensin sitä myös hiukan päästään. Siihen vaan kaveriksi 19mm räikkälenkki. Tällä paketilla pystyn vaihtamaan jokaisen tulpan, eikä tarvitse miettiä mitään jatkoja tai välikappaleita.

Aijai, että on kaunista, kun räikässä on vielä nivel! Pitäisköhän sitä tuota omaa viritystä vielä vähän muokata samaan suuntaan (=lyhyemmäksi), kun meinaa olla parin tulpan kanssa vieläkin ahdasta, vaikka tulppa-avainta on jo modattu:

Toi nivelellinen räikkä menee kyllä hankintalistalle...

Jab 12.03.2010 23:06

Quote:

Originally Posted by Yorcci
Aijai, että on kaunista, kun räikässä on vielä nivel! Pitäisköhän sitä tuota omaa viritystä vielä vähän muokata samaan suuntaan (=lyhyemmäksi), kun meinaa olla parin tulpan kanssa vieläkin ahdasta, vaikka tulppa-avainta on jo modattu:

Juu lyhennä 10-15mm, jos on varaa. Tuo minun tekele ei ole ensimmäinen tein aluksi vieläkin lyhyemmän, mutta siihen ei räikkälenkillä enää ylttänyt kaikkien tulppien osalta. Mitta on nyt ainakin minun perushedman peltisatseille optimi.

Alkuun meinasin lyhentää oikeaa tulppahylsyä, mutta niissä tuppaa olemaan 20mm kanta ja siihen ei tuollaista räikkää ole joka kaupassa.

Yorcci 12.03.2010 23:10

Quote:

Originally Posted by Jab
Juu lyhennä 10-15mm, jos on varaa. Tuo minun tekele ei ole ensimmäinen tein aluksi vieläkin lyhyemmän, mutta siihen ei räikkälenkillä enää ylttänyt kaikkien tulppien osalta. Mitta on nyt ainakin minun perushedman peltisatseille optimi.

Joo, kuutospytyn kanssa on ihan törkeen ahdasta ja parissa muussakin joutuu vähän kikkailemaan...

Quote:

Originally Posted by Jab
Alkuun meinasin lyhentää oikeaa tulppahylsyä, mutta niissä tuppaa olemaan 20mm kanta ja siihen ei tuollaista räikkää ole joka kaupassa.

Mulla on 3/4-tuumainen räikkälenkki, jota olen käyttänyt ja joka istuu tuon tulppa-avaimen päähän ihan nätisti? 3/4 tuumaa on melko tarkkaan 19 mm?

pirre 12.03.2010 23:21

http://www.aircraftspruce.com/catalo...nderwrench.php

Yorcci 12.03.2010 23:50

Quote:

Originally Posted by pirre

Ei tuosta oo apua, jos itse tulppahylsy pitää pätkiä jo tulpan mittaiseksi tai lyhyemmäksi.

Jos olis vaan tilaa enemmän, niin toi olis varmasti ihan kurko.

pirre 12.03.2010 23:57

Quote:

Ei tuosta oo apua, jos itse tulppahylsy pitää pätkiä jo tulpan mittaiseksi tai lyhyemmäksi.

Jos olis vaan tilaa enemmän, niin toi olis varmasti ihan kurko.

Tolla olen vaihdellu early ja late C4:sesta tulppia ilman ongelmia. Joissain kynttilöissä tarttee vielä nivelen väliin mutta muuten ihan kurko laite. Orkkis sarjoilla ja peltisarjoilla... :oops:

Yorcci 13.03.2010 00:10

Quote:

Tolla olen vaihdellu early ja late C4:sesta tulppia ilman ongelmia. Joissain kynttilöissä tarttee vielä nivelen väliin mutta muuten ihan kurko laite. Orkkis sarjoilla ja peltisarjoilla... :oops:

Saat yrittää ihan vapaasti mun huussissa 6-pytyn tulppaa vaihtaa. Jos tuolla työkalulla onnistut, niin saat oluen. Vaikka kaksi.

pirre 13.03.2010 00:33

Quote:

Saat yrittää ihan vapaasti mun huussissa 6-pytyn tulppaa vaihtaa. Jos tuolla työkalulla onnistut, niin saat oluen. Vaikka kaksi.

:drunken:

Macho 13.03.2010 00:40

Otapa kuvia siitä kutostulpan paikasta eri suunnista niin vähän saa osviittaa.

pirre 13.03.2010 00:42

Quote:

Älä nyt tuu mun kaljoille...

Macho 13.03.2010 00:45

Quote:

Älä nyt tuu mun kaljoille...

En mä edes juo kaljaa! Paitsi jos mitään muuta ei oo.

Yorcci 13.03.2010 15:28

Quote:

Emmäjaksa tuonne räntäsateeseen lähteä... Eikös sulla ole kanssa Hedmanin satsit? Vai onko sitten tulppien kulmissa eroja? Mutta käytännössä tulppa osoittaa suoraan kohti kutospytyn primääriä ja normaali tulppahylsy ei mahdu menemään paikalleen.

Jab 13.03.2010 22:33

3 Attachment(s)
Osviittaa:

TerZZa 15.03.2010 05:13

Mitkäs ne on sitten kelpoisimmat tulpat L98 kansiin vaihtaa sen harvan kerran kun ne sieltä jaksaa kaivaa...:D

http://www.veku.net/product_thumb.ph...jpg&w=150&h=99

Jollain kokemuksia noista monikärki tsydeemeistä, en ole juuri koskaan AC Delcoa kummempaa noihin SBC koneisiin laittanut...

PR1 15.03.2010 15:17

AC Delcot tuli omaan wc-laitokseen ainakin johtoineen finnveteltä. Toimii.

Onkohan muissa mitään eroa niin paljoa jos ei hifistele?

Tässäkään vaihdossa en paljoa eroa huomannu mut kyllä on pojat hymyissäsuin kun päräyttää käyntiin niin ei paljoa mieti;)

VetteMan 15.03.2010 16:31

Vaihtoehtona myös Delcon RapidFire platinatulpat.

Riku Rotten 15.03.2010 16:50

Quote:

Originally Posted by VetteMan
Vaihtoehtona myös Delcon RapidFire platinatulpat.

Minkä hintaisia ja paljonko luvataan elonaikaa? Tai kilsoja?

VetteMan 15.03.2010 18:13

Quote:

Originally Posted by Riku Rotten
Minkä hintaisia ja paljonko luvataan elonaikaa? Tai kilsoja?

http://www.summitracing.com/search/b...?Ns=Rank%7cAsc
50000 mailia näköjään luvattu vaihtoväliksi.
Omillani muistaakseni 4 kesää ajelin (10000km/kesä) Sitten vaihdoin uudet kun muutenkin tulpat irti oli, ei tosin ongelmia vielä tuossa vaiheessa ollut.

Riku Rotten 15.03.2010 21:20

Taidan kallistua noihin, tulee optisparkille ja tulpille sitten yhtä aikaa mailit täyteen. Kipunapuikot on niin piilossa, että mieluumin kestävää mallia. Ei tarvii niiden takia jatkuvasti menettää hermoja.

Edit:
Mikä noista on sopiva lämpöarvo? Vakio -92 lt1.

Q11 16.03.2010 22:27

tulppia löytyy ihan tarvikeliikkeestä, ite kävin ostamassa lähimmästä kaupasta boschin tulpan katkenneen tilalle l98:iin maksoi huimat 3€ kipale

VetteMan 16.03.2010 22:42

RapidFire #14 näyttää tarjoavan 92:seen.
FinnVettestä noita on ainakin omaan vetteen löytynyt suoraan hyllystä.

Riku Rotten 23.03.2010 13:07

Nyt vasta huomasin vastauksen, hidas minä. :oops:

Thänks lämpöarvosta!

Rocckk 25.07.2010 22:22

Valistuneita arvauksia kaipaisin seuraavanlaiseen murheeseen:

Vaihdoin tulpat -87 kaikinpuolin orkkiskuntoseen huussiin ja ensinnäkin tyhjäkäynti vatkaa nyt 600-800rpm ennen oli tasainen n. 500rpm. Näin siis koneen ollessa normaalilämpötilassa >75°C tjsp. Lisäksi pintakaasulla ajellessa tasaisesti tuntee selvästi kuinka auto nykii pikkuisen. Semmosia 0.5s pätkiä n. 15s välein jolloin ikäänkuin veto loppuisi/heikkenisi. Kiihdyttäessä urku lähes auki ei eroa entiseen huomattavissa.

Äsken vielä tarkistin että tulpat hyin kiinni ja tulpanjohtojen päitä hitusen puristelin pihdeillä + crc ruikin ja painoin hyvin kiinni.. vieläki samat oireet. WTF.

Uudet tulpat mallia ACDelco (http://www.ecklers.com/corvette-spar...late-1987.html)

Vanhat hyväkuntoisen näköiset Champion RC12YC5 (http://www.stylefeeder.com/i/9ykb6sg...2yc5-Spk-Plug).

Ei viittisi vaihtaa takasikaan heti jos joku keksis mistä lähtis vikaa metsästään. Kiitos.

Sörsselssön 26.07.2010 11:26

Quote:

Originally Posted by Rocckk
Lisäksi pintakaasulla ajellessa tasaisesti tuntee selvästi kuinka auto nykii pikkuisen. Semmosia 0.5s pätkiä n. 15s välein jolloin ikäänkuin veto loppuisi/heikkenisi. Kiihdyttäessä urku lähes auki ei eroa entiseen huomattavissa.

Itsellä nykiminen poistui vaihtamalla bensasuodatin, virranjakajan kansi ja pyörijä.

ToniH 26.07.2010 11:48

Arvauksia siltä pohjalta, että "vika" ilmeni tulppien vaihdon yhteydessä:
1. joku uusista tulpista "poikki" sisäisesti ja ottaa satunnaisesti paitsi kun annat höögaa niin kipinä jaksaa katkon yli. Tarkista myös tulppien kärkiväli.
2. uudet tulpat vähemmän herkät ja paljastavat jonkun muun vian sytkäjärjestelmässä. Eli vanhoilla tulpilla jaksoi sytyttää mutta uudet vakiotulpat vaativat enemmän. Tarkista piuhat (mittaa), kansi, pyörijä.

Rocckk 26.07.2010 11:49

Kuvailtua nykimistä kun ei ollut ennen tulppien vaihtoa :) ..vanhoilla tulpilla tuli viime viikolla ajettua semmonen 1500km reissukin eikä nykinyt tippaakaan. Nyt vaihdoin tulpat ja ihme mikronykiminen ilmaantui..:confused:

Riku Rotten 26.07.2010 13:09

Huussiin tuli tupla platinium tulpat FinnAmista (RP tavarantoimittaja ei saanu aikaiseksi), vaihtoväli 100tmls eli 160tkm, ei tarvii hetkeen murehtia ja kustansi n 10¤ per pytty.

Yly 26.07.2010 13:14

Minulla viimekesänä -88:ssa ihme nykiminen myös...

Tulpanjohdot ja jakajankansi vaihtoon ja taas pelitti...

Rocckk 26.07.2010 13:25

joo tulpanjohtoja itekin epäilen ensisijaisesti. Tuntuu niinku haisis bensakin normaalia enemmän kun auto käy.. eli olisiko niin että jossain pytyssä ei kipinää tule joku tahdilla.. tämä olisi oma arvaus ja joko tulppa tai piuha paskana.

Rocckk 26.07.2010 15:52

Vaihdoin vanhat herkkusienet takasi ja mikronykiminen katosi samalla.. kärkiväli näytti olevan nois uusis delcois mitä testasin vähän pienempi ku vanhois herkkusienis. Voiko se tosiaan olla noin pienestä kii :---) :confused:
..tarinan opetus; älä korjaa ehjää. prkl. kiitos.

Macho 26.07.2010 16:07

Jokin muu komponentti on nyt toimimisen rajoilla ja kone ei toimi kunnolla jos kipinä ei ole just mieleinen. Tai sitten yksi uusista tulpista oli viallinen/pudonnut lattialle asennusvaiheessa.
Etsisin vielä sitä vikaa, laita vaikka niitä uusia tulppia takaisin kahden ryhmissä ja katso koska nykiminen alkaa.

Rocckk 26.07.2010 23:02

Joo, kunhan tässä ehtii/jaksaa niin pitää ruveta ettiin syyllistä.. Viimeviikkoisen n. 1200km reisun perusteella pannu ainakin toimii sikäli ok ettei syö mahottomia ku keskikulutus oli 9.5l/100km hujakoilla.

All times are GMT +3. The time now is 02:30.