FinnShark

FinnShark (http://finnshark.com/forum/index.php)
-   C4 (vuosimallit 1984-1996) (http://finnshark.com/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Ajettavuus (http://finnshark.com/forum/showthread.php?t=13589)

Dalton 16.05.2009 19:13

Ajettavuus

Mitä olette tehneet alustalle ajettavuuden parantamiseksi? En kysy mistään ns. stance:stä vaan ihan puhtaasti lisää ominaisuuksia alustaan.

Itselläni menee vaihtoon melkein kaikki eli puslat, jouset plus iskarit.
Merkit on VBP, QA1 sekä Energy Suspension. Pari palstaista (Saa kommentoida) tietävät osista, kertoilen kun saan kokemuksia asiasta:p

Yly 16.05.2009 23:04

Kokemusta tuon -88:n kanssa vuodesta -94.

En tiedä mitä tarkoitat ajo-ominaisuuksilla, mutta minulle ne tarkoittaa hyvää käytöstä maantiellä. Uraherkkyys on pahinta mitä tiedän.

Olen tullut itse siihen tulokseen, että tärkeintä on etsiä renkaat,joissa on mahdollisimman pyöreä olkapää. Tämän lisäksi ohjauskulmat on oltava kohdallaan.

Tuolle minun kikottimelle on tehty about kaikki mahdollinen ( madallus,puslat,iskarit,säätöä paljon )

Kaikein suurin merkitys on ollut noilla kahdella ensiksi mainituilla asialla.

275-40-17 rengas on haastava. 255-40-17 edessä oli selkeästi parempi, mutta ne näytti hassulle 9,5 tuumaisella vanteella.

Mielestäni ajo-ominaisuuksien kannalta paras set-up olisi: 8,5 tuumaiset etuvanteet 255-45-17 renkailla.Taakse 9,5 tuumaiset vanteet 275-40-17 kumeilla. Stance suht alas. Puslat ja iskarit uusiksi.

Ulkonäön kannalta 20 tuumaiset vanteet on tietenki omaa luokkaansa, mutta kysehän oli ajo-ominaisuuksista.

Dalton 16.05.2009 23:21

Joo,

Siis nyt puhutaan puhtaasti ajo-ominaisuuksista. Itse pidän hieman yliohjaavasta käytöksestä -> Helpompi myös ohjata kaasua käyttäen.

Siis nykyään ollut 275/35-18 renkaat parisen vuotta. Kovemmissa nopeksissa ihan ok, sekä mutkaisilla teillä.

Tuntuu, että ainakin itselläni pienellä kaasulla on kuin työntäisi lekaa edellä, kunnes painaa riittävästi kaasua, mutta raja on on vähän turhan raju.

Katsotaan parin viikon päästä, mihin suuntaan käytös on mennyt?

jtammel 18.05.2009 19:30

Mulla on periaatteessa vaihtunut kaikki muut paitsi jouset ja pyöränlaakerit. Iskarit, puslat , ristikot, pallonivelet, raidetangot, raidetankojen päät.

Kulkee kyllä hienosti mutta ********* puslat kitisee! Steering räckistäkin on alkanu kuulumaan semmonen kihnutus ja kitinä että järki lähtee :)

Mutta joo, hyvin kulkee muuten.

Dalton 18.05.2009 21:58

1 Attachment(s)
Tällaisen näköisillä lääkkeillä olen ajatellut hoitaa vaivaa pois. Ristikot, laakerit ja muuta vaihdettu. Nyt ajattelin joskos radikaalimpi muutos auttaisi?

heimo huima 18.05.2009 22:06

Quote:

Originally Posted by Dalton
Tällaisen näköisillä lääkkeillä olen ajatellut hoitaa vaivaa pois. Ristikot, laakerit ja muuta vaihdettu. Nyt ajattelin joskos radikaalimpi muutos auttaisi?

Samanlaista kamaa omaankin alustaa tulee..Tosin himoittais kans coiloverit hankkia.

jtammel 19.05.2009 11:37

Aika pähee setti, noilla kyllä varmaan tulee alusta kohilleen :)

Ikonen 19.05.2009 16:07

Quote:

Asiallisen näköinen setti. Itselleni tulee mm. uretaanipuslat 2 viikon sisällä.
Aikaisemmin on jo tukevat komposiittilehtijouset ja Konin sport iskarit säädettynä niin jäykiksi kuin mahdollista. Sway-barien vaihto paksumpiin on vielä mielessä, ohjauksesta otetaan/on otettu myös kaikki väljyys pois. Alusta käyty läpi ja käydään vielä kertaalleen, jos on vähänkin jotain kulunutta tms. ajan syömää osaa ollut niin korjataan originaalia "paremmilla".
Mid America Motorworks ja Ecklers molemmat myyvät noita koko settejä mutta en ottanut kun on jo Konia ja muuta alla, ja ne on hyvät etenkin vauhdin kasvaessa ja kaarrenopeuksien kasvaessa.
Mukulakivillä ajo on jo nyt yhtä helve...ä, ja tulee jatkossa mukulakiviajo, ainakin alle 80 kmh nopeudella olemaan ilmeisesti lähes mahdotonta... :D

Macho 19.05.2009 18:05

Quote:

Originally Posted by Ikonen
Aikaisemmin on jo tukevat komposiittilehtijouset ja Konin sport iskarit säädettynä niin jäykiksi kuin mahdollista.

Kokeilitko eri vaihtoehtoja? Jäykin asetus kun ei automaattisesti ole parempi, pikemminkin päinvastoin.

ZL1 19.05.2009 18:31

Quote:

katos vaan, samat iskarit kuin mun vanhuksessa

groovyjay 19.05.2009 18:40

Quote:

Originally Posted by Macho
Kokeilitko eri vaihtoehtoja? Jäykin asetus kun ei automaattisesti ole parempi, pikemminkin päinvastoin.

samaa mieltä myös maaseuturaati! Nyt säätelen just 65:n coil overeita ja aloitin löysimmästä asetuksesta, katsotaan joutuuko edes tiukentamaan, tuntuu jo arki ajossa aika sopivalta...

ToniH 19.05.2009 18:48

Mulla on uretaanipuslat, paksummat kallistuksenvakaajat, Konin sportit ja löysimmät jouset. Olen vuosien mittaan löysännyt iskareitakin ja ajettavuus senkun paranee. Auto ei kallistu mutkissa yhtään mutta ei myöskään pompi.

GM duunasi C4 alkutaipaleella periaatteella sikajäykät jouset + hennot vakaajat. Sitten oivalsivat (kuunneltuaan asiakasvalituksia muutaman vuoden), että moinen kombo on kadulla ihan hanurista ja lateissa onkin toisinpäin eli löysät jouset ja jäykemmät vakaajat.

Ikonen 19.05.2009 18:56

Quote:

Originally Posted by Macho

Jäykin tuntuu parhaalta vähän rankemmassa ajossa, mutta mukavammat ne on löysempinä ainakin ns. normaaliajossa. Onneksi niitä voi säätää helposti ja laittaa mukavimmat säädöt mukulakiville ja taas jäykiksi maantieajoon.
Vette kallistelee vähiten kun on jäykät säädöt ja tuntuu parhailta maantiellä, mutta silloin on taas tuskaa mukulakivillä.
Konin sivustolla ei näyttäisi olevan C4 vetteen sopivia FSD iskareita, mutta joku asiantuntevampi voisi vihjaista saisiko sellaset FSD (Frequency Selective Damping)-iskarit tuohon istutettua, ja olisiko ne lopulta parhaat, vai nuo Sport nykyiset iskarit, tai jonkun toisen valmistajan iskarit :confused:

Ikonen 19.05.2009 19:02

Quote:

Originally Posted by ToniH
Mulla on uretaanipuslat, paksummat kallistuksenvakaajat, Konin sportit ja löysimmät jouset. Olen vuosien mittaan löysännyt iskareitakin ja ajettavuus senkun paranee. Auto ei kallistu mutkissa yhtään mutta ei myöskään pompi.

GM duunasi C4 alkutaipaleella periaatteella sikajäykät jouset + hennot vakaajat. Sitten oivalsivat (kuunneltuaan asiakasvalituksia muutaman vuoden), että moinen kombo on kadulla ihan hanurista ja lateissa onkin toisinpäin eli löysät jouset ja jäykemmät vakaajat.

Joo, noita säätöjä pitää hakea ajan kanssa eri vaihtoehtoja koettaen. Pitänee ajella vähän aikaa Konit löysemmiksi säädettyinä.

ToniH 19.05.2009 20:18

Quote:

vai nuo Sport nykyiset iskarit, tai jonkun toisen valmistajan iskarit :confused:

Sportit ovat hyvät kuten myös (kuulemma) QA1:set, Öhlinsit sitten paremmat mutta moninkertaisella hinnalla (olikohan tonnin nurkka kun eräs foorumilainen laittoi?).

Mulla on kolmannet iskarit menossa C4:ssa. Eka oli jotku Monroet/Gabrielit tms. roskat, ne lähti vesilinnuille heti. Tilalle Bilsteinit, joista hyviä kokemuksia muissa autoissa. Ei toiminut '91:sessä - keula jäi keinumaan maantieajossa. Bilsteinit siis puuvajan perukoille 1 kesän jälkeen ja Konit tilalle. Niihin olen ollut tyytyväinen.

Nyt C3:seen pannaan QA1:set kun Koni Sportteja ei siihen saa. Tuleepahan nekin testattua.

Ikonen 19.05.2009 22:44

Quote:

Sportit ovat hyvät kuten myös (kuulemma) QA1:set, Öhlinsit sitten paremmat mutta moninkertaisella hinnalla (olikohan tonnin nurkka kun eräs foorumilainen laittoi?).

Mulla on kolmannet iskarit menossa C4:ssa. Eka oli jotku Monroet/Gabrielit tms. roskat, ne lähti vesilinnuille heti. Tilalle Bilsteinit, joista hyviä kokemuksia muissa autoissa. Ei toiminut '91:sessä - keula jäi keinumaan maantieajossa. Bilsteinit siis puuvajan perukoille 1 kesän jälkeen ja Konit tilalle. Niihin olen ollut tyytyväinen.

Nyt C3:seen pannaan QA1:set kun Koni Sportteja ei siihen saa. Tuleepahan nekin testattua.

Konit on hyvät minunkin vetessä. Löysillä säädöillä niillä on lähes siedettävä ajaa mukulakivillä, ja kohtuullisen hyvät maantiellä ja vähän tiukemmissa mutkissa löysinäkin. Saas ny kattoo millä säädöillä pidän suurimman osan ajosta...

groovyjay 20.05.2009 00:05

Quote:

Konit on hyvät minunkin vetessä. Löysillä säädöillä niillä on lähes siedettävä ajaa mukulakivillä, ja kohtuullisen hyvät maantiellä ja vähän tiukemmissa mutkissa löysinäkin. Saas ny kattoo millä säädöillä pidän suurimman osan ajosta...

Suosittelen vähän tuhdimpaa vakaajaa ja löysempää iskarin asetusta...

Dalton 20.05.2009 00:52

Samaa mieltä.

Valotetaan vähän samalla omien lääkkeiden ominaisuuksia. Etujousta VBP kuvailee seuraavasti:

Special front spring that is ride height and corner weight adjustable. Kuuluu kuitenkin niiden Xtreme sarjaan, joten tuskin on löysimmästä päästä.

Iskareiksi halusin säädettävät, mielellään helposti riippuen ajotilanteesta, QA1:issä se käy nappia/nappeja kääntämällä suoraan iskarin kyljestä toisin kuin Koneissa. Ajelin aikoinaan pari kesää Koni Sporteilla, mutta jos halusi hakea iskareihin oikeita säätöjä: Takaiskareiden säätö on irrottamalla iskari, jotta pääsee säätämään. Viimeiset neljä kesää tullut ajeltua QA1:illä, tosin vain yhdellä säädöllä varustetuilla. Ihan tyytyväinen ollut niihin.

Lisäisin vielä, etten aja oikeistaan ollenkaan mukulakaduilla. Enemmänkin haen ajettavuutta ns. mutkateille + ehkä myös satunnaisia radalla käyntejä varten. Yllättävän paljon pulkkaa jäykisti RD-Racingin Crossbar ja CamberBrace. Näillä osilla loppui nitinät ja natinat kerrasta.

Quote:

Originally Posted by groovyjay

ToniH 20.05.2009 00:59

Quote:

Yllättävän paljon pulkkaa jäykisti RD-Racingin Crossbar ja CamberBrace. Näillä osilla loppui nitinät ja natinat kerrasta.

Ainiin, mulla on kanssa noi ja ei ole pahaa sanottavaa (paitti hihnanvaihto vähän hankalampaa).

Dalton 20.05.2009 01:09

Ota samantien tuplasäädettävät. Hintaa on tietenkin enemmän, mutta säätömahdollisuuksia enemmän.

Quote:

ToniH 20.05.2009 01:23

Quote:

Ota samantien tuplasäädettävät. Hintaa on tietenkin enemmän, mutta säätömahdollisuuksia enemmän.

Ei kiitos. Hinta on totaalisen irrelevantti näissä hommissa mutta 12 asentoa vs. 576 asentoa menee jo naurettavaksi. Olen senverran realistinen, että uskon löytäväni itselleni sopivan asetuksen kadulle ihan jo noista 12:sta, kuten olen löytänyt Koneistakin.

Ja vaikka jollekulle ei noi riittäisikään niin taas kun realismin ottaa handuun niin taitaa silti jäädä aktiivisesti säätämättä. Voi olla vähissä ne jäbät jotka makaavat auton alla napsuttelemassa joka kerta kun sataa, ainiin tänään paistaakin ja on 25.2°C - eikun taas säätämään. Ja nyt ajetaan työmatkan sijasta kauppaan tota pikku mutkatietä, naks naks... ;)

Noiden päälle sitten pitäis vielä säätää niitä jousia ja kallistuksenvakaajiakin, niin ja pyöränkulmia...loputon suo ja vain muutama miljoona erilaista kombinaatiomahdollisuutta. Käytännössä jokatapauksessa aina väärä asetus mille tahansa alustalle ja kelille, ellei sitten sijoita muutamaa tonnia esim. Racetronixin dataloggeriin ja vietä sen kanssa loputtomia tunteja.

Dalton 20.05.2009 01:53

Joo tiedän,

Edessä on "pikkuinen" projekti, että löytää edes iskareille suhteellisen sopivat säädöt mutkatie/nopeaa suoraa varten + normaaliajoa varten. Puhumattakaan, mistä löytäisi sopivan paikan, missä voi "rauhassa" testailla eri variaatiota kellon kanssa;)

Quote:

Ei kiitos. Hinta on totaalisen irrelevantti näissä hommissa mutta 12 asentoa vs. 576 asentoa menee jo naurettavaksi. Olen senverran realistinen, että uskon löytäväni itselleni sopivan asetuksen kadulle ihan jo noista 12:sta, kuten olen löytänyt Koneistakin.

Ja vaikka jollekulle ei noi riittäisikään niin taas kun realismin ottaa handuun niin taitaa silti jäädä aktiivisesti säätämättä. Voi olla vähissä ne jäbät jotka makaavat auton alla napsuttelemassa joka kerta kun sataa, ainiin tänään paistaakin ja on 25.2°C - eikun taas säätämään. Ja nyt ajetaan työmatkan sijasta kauppaan tota pikku mutkatietä, naks naks... ;)

Noiden päälle sitten pitäis vielä säätää niitä jousia ja kallistuksenvakaajiakin, niin ja pyöränkulmia...loputon suo ja vain muutama miljoona erilaista kombinaatiomahdollisuutta. Käytännössä jokatapauksessa aina väärä asetus mille tahansa alustalle ja kelille, ellei sitten sijoita muutamaa tonnia esim. Racetronixin dataloggeriin ja vietä sen kanssa loputtomia tunteja.

Wormie 20.05.2009 09:56

Quote:

Edessä on "pikkuinen" projekti, että löytää edes iskareille suhteellisen sopivat säädöt mutkatie/nopeaa suoraa varten + normaaliajoa varten.

Nopeasta suorasta ja mutkatiestä ei kannata edes puhua samana päivänä jos yrität löytää "hyvän" yleissäädön. Kannattanee hakea se paras normaaliajon säätö, ainakin itse aion niin tehdä. Sitä voi sitten tiukentaa/löysätä radalla. Ja suoralle voikin sitten vaihtaa koko alustan ;)

Yorcci 20.05.2009 10:31

Quote:

Edessä on "pikkuinen" projekti, että löytää edes iskareille suhteellisen sopivat säädöt mutkatie/nopeaa suoraa varten + normaaliajoa varten. Puhumattakaan, mistä löytäisi sopivan paikan, missä voi "rauhassa" testailla eri variaatiota kellon kanssa;)

Eikö testiradaksi kelpaa Ahvenisto / Alastaro / Virtasalmen Motopark / Botniaring /... :confused:

ZL1 20.05.2009 11:16

Quote:

Originally Posted by Wormie
Nopeasta suorasta ja mutkatiestä ei kannata edes puhua samana päivänä jos yrität löytää "hyvän" yleissäädön. Kannattanee hakea se paras normaaliajon säätö, ainakin itse aion niin tehdä. Sitä voi sitten tiukentaa/löysätä radalla. Ja suoralle voikin sitten vaihtaa koko alustan ;)

Suoralle ei noita tuplasäädettäviä QA1siä tarvitse vaihtaa, ne on siihen nimenomaan erinomaiset ja single säädettävistä ei koskaan saa hyviä suoralle.

Vet 20.05.2009 11:34

Quote:

Originally Posted by Wormie
Nopeasta suorasta ja mutkatiestä ei kannata edes puhua samana päivänä

Voiko C3:lla ajaa mutkaan noin ylipäätään..

Macho 20.05.2009 12:16

Mitä tässä muuten tarkoitetaan suoralla, 300kmh baanaa vai varttimailin nopeita lähtöjä?

heimo huima 20.05.2009 13:24

Oikeastaan tähän samaan voisi laittaa kyselyn onko kellään kokemusta noista
uudelleen ohjelmoiduista fx3 lastuista?

Ikonen 20.05.2009 14:13

Quote:

Juu, eilen säädin Konit löysemmälle, ja kyllä ne arkiajossa vaikka vähän kumia polttelisi ja mutkat renkaat ulisten ajaisi toimivat noin "löysinäkin" riittävän hyvin. Radalle voi säätää taas jäykiksi. Uudemmat "älykkäät" alustat alkavat kiinnostaa: magnetic ride control ja/tai Frequency Selective Damping. Rahalla sellaisia saisi :-k
Mistä rakentaisi diffuusorin vararenkaan päälle, tai oikeammin alle tai tilalle? Ecklersin ja Mid American muoviset pelit eivät ole kovin houkuttelevan näköisiä, mustat Ferrari-tyyliset olis coolimmat

Corvette63 20.05.2009 17:44

Quote:

Juu, eilen säädin Konit löysemmälle, ja kyllä ne arkiajossa vaikka vähän kumia polttelisi

Eikai sitä sellaista omalla silmäterällä.. ;)

Wormie 20.05.2009 18:47

Quote:

Originally Posted by Vet
Voiko C3:lla ajaa mutkaan noin ylipäätään..

Viimeks kun tarkastin niin mun ceekolkissa oli vielä kääntyvät etupyörät, joten veikkaan että voi :p

akema 21.05.2009 11:20

Etupään puslat tuli vaihdatettua viimeviikolla mutta 4-pyöräsuuntaus jäi tekemättä ajanpuutteen vuoksi. Asentajalla meni kuulemma montia tuntia (ja tupakkia vaikka oli tupakoinnin lopettanut aiemmin) puslahommiin, oli vastustanut joka paikasta. No pääasia että ne nyt on vaihdettu. Maksoi 400 euroa :-)

Nin ja Energy Suspension puslia ovat nyt kaikki edessä ja takana.

H3nKaK 21.05.2009 14:24

Quote:

Originally Posted by akema
Etupään puslat tuli vaihdatettua viimeviikolla mutta 4-pyöräsuuntaus jäi tekemättä ajanpuutteen vuoksi. Asentajalla meni kuulemma montia tuntia (ja tupakkia vaikka oli tupakoinnin lopettanut aiemmin) puslahommiin, oli vastustanut joka paikasta. No pääasia että ne nyt on vaihdettu. Maksoi 400 euroa :-)

Nin ja Energy Suspension puslia ovat nyt kaikki edessä ja takana.

siis puslien kanssa 400¤ vai pelkkä työ?

akema 23.05.2009 11:54

Pelkkä työ.

jtammel 23.05.2009 14:27

gasp O_O

Ikonen 29.05.2009 19:59

Quote:

Joo, vakiona late C4:ssä on täysrautaiset vakaajat, edessä 26 mm ja takana 24 mm.
Tarjolla on ainakin putkivakaajat eteen 31 mm ja taakse 25.4 mm joiden vääntö- yms. lujuuden luvataan vastaan saman paksuista täysrautaista vakaajaa, tai täysrautaiset eteen 28.5 mm ja taakse 25.4 mm.
Konin sport-iskarien säätö kuten tunnettua helppo etuiskareille, takaiskareiden säätö vaatii jo "hiukan" aikaa, vaivaa ja ***** sanoja.
Uretaanipuslat tulee alle ensi viikolla.

Kysymykset:
1. Mitkä uudet vakaajat valitsen, vai pidänkö alkuperäiset? Paksuimmat putkirakenteiset e 31 mm ja t 25.4 mm jotka painaa vähemmän kuin täysrautaiset, vai raskaat täysrautaiset e 28.5 mm ja t 25.4 mm? Kevennys yleensä aina tuo parempaa "urheilullista" ajettavuutta.

2. Kun puslat vaihtuu niin Konin takaiskarit voi samalla säätää. Laitetaanko Konit kovalle, keskikovalle vai "löysälle"?

3. Koska Konin takaiskarit on hankalat säätää niin oletus on että ne ovat aina samalla kovuudella. Etuiskarit on helppo säätää vaikka joka päivä jos haluaa. Olen huomannut että käytös muuttuu paljon vain etuiskareita säätämällä, mutta mikä vaikutus on sillä että etu- ja takaiskarit ovat eri jäykkyydellä? Mikä kombinaatio niissä olisi paras jos haetaan parasta pitoa mutkassa ja yliohjautuvuutta puskemisen sijasta?

4. Kannattaako investoida jäykempiin/jäykimpiin mahdollisiin hiilikuitulehtijousiin kun alla on joka tapauksessa melkoisen jäykät komposiittilehtijouset?

ToniH 29.05.2009 21:10

Quote:

Joo, vakiona late C4:ssä on täysrautaiset vakaajat, edessä 26 mm ja takana 24 mm.
Tarjolla on ainakin putkivakaajat eteen 31 mm ja taakse 25.4 mm

Itseasiassa lateissa on Z07 lukuunottamatta kaikissa putkivakaajat edessä ja solidit takana (olisin voinut vannoa, että omassani kummatkin putkea mutta en nyt löytänyt niitä). Eikä ole aftermarket putkivakaajia paljon tullut vastaan. Esim. omat 32/26 vakaajani ovat kummatkin umpikamaa. No, varmaan niitä putkiakin löytyy mutta ei ole vaan osunut vielä eteen.

Osta 30 ja 26 milliset vakaajat (Vette brakesilta) ja pistä Konit vaikka alkuunsa 1.5 kiekkaa eteen ja 1 taakse kato miltä tuntuu. Niissä on muistaakseni 2.5 kiekkaa säätövaraa. Iskarit irtoo ja menee kiinni 10min per kulma, joten takaiskarien säätöjen testailu niin, että löydät mieluisen ei ole niin paha rasti. Aloitat suunnilleen puolivälistä ja sitten koeajat pari vk ja sitten löysäät tai kiristät, helppoa.

Älä osta vielä jousia. Kokeile eka iskareilla ja vakaajilla. Katso optiokoodeista, että mikä alusta autossasi on ja raportoi tänne niin voimme määrittää, että onko ne jouset pehmoa vai jotain muuta.

86vette 30.05.2009 00:32

Noilla puslilla ainakin oli suuri vaikutus ja sen jälkeen regaskoon muutos 16":sta
18":aan, mutkissa menee kuin mikroauto, mutta mukula kivellä eihuvita ajella.

Dalton 30.05.2009 01:24

Melkein valmis

Kävin eilen katsomassa omaani ja ainakin lääkkeet istuivat "melko" hyvin alle. Parasta on, että jatkossa on koko alusta säädettävissä, keulan saa tarvittaessa melkein ns. tonttiin tarvittaessa.

pirre 30.05.2009 08:59

Quote:

Kävin eilen katsomassa omaani ja ainakin lääkkeet istuivat "melko" hyvin alle. Parasta on, että jatkossa on koko alusta säädettävissä, keulan saa tarvittaessa melkein ns. tonttiin tarvittaessa.

Miten keulan korkeus säätö on toteutettu?

ToniH 30.05.2009 10:15

Quote:

Originally Posted by pirre
Miten keulan korkeus säätö on toteutettu?

Pultilla

Ikonen 30.05.2009 11:40

Quote:

No, varmaan niitä putkiakin löytyy mutta ei ole vaan osunut vielä eteen.

Osta 30 ja 26 milliset vakaajat (Vette brakesilta) ja pistä Konit vaikka alkuunsa 1.5 kiekkaa eteen ja 1 taakse kato miltä tuntuu. Niissä on muistaakseni 2.5 kiekkaa säätövaraa. Iskarit irtoo ja menee kiinni 10min per kulma, joten takaiskarien säätöjen testailu niin, että löydät mieluisen ei ole niin paha rasti. Aloitat suunnilleen puolivälistä ja sitten koeajat pari vk ja sitten löysäät tai kiristät, helppoa.

Älä osta vielä jousia. Kokeile eka iskareilla ja vakaajilla. Katso optiokoodeista, että mikä alusta autossasi on ja raportoi tänne niin voimme määrittää, että onko ne jouset pehmoa vai jotain muuta.

Kävin läpi RPO koodeja joista en kaikkea selvittänyt. Vuosimalli on siis 1991, alusta on FE1 "Soft Ride Suspension" jossa jouset on kuitenkin kohtalaisen jäykät: Front Spring Rate 93.1 N/mm, Rear Spring Rate N/mm 39.9, enkä ole varma onko niitä(kin) päivitetty jossain myöhemmin. Vakiona ZR-1:ssä on jäykemmät etujouset ja vain Z07 optioilla sekä etu että takajouset on jäykemmät.
Alkuperäiset "pehmeähköt" iskarit onkin jo vaihdettu jäykempiin/säädettäviin Koneihin
http://corvetteactioncenter.com/tech/c4/susp_chart.html
Samalla huomasin että "Rear Axle Ratio" on kohtuullinen, sitä ei kai tarvitse vaihtaa tiheämpään
1YY07 Base Coupe
FE1 Soft Ride Suspension
G44 3.07 Rear Axle Ratio
G92 Performance Axle Ratio

Mid America Motorworks kauppaa 31mm/25.4mm putkivakaimia
http://www.mamotorworks.com/corvette-3-190-9559.html

pirre 30.05.2009 13:05

Quote:

Kappas, aika näppärä.

ToniH 31.05.2009 14:37

Quote:

Kävin läpi RPO koodeja joista en kaikkea selvittänyt. Vuosimalli on siis 1991, alusta on FE1 "Soft Ride Suspension"

Eli sama alusta kuin mulla. En lähtis suna tässä vaiheessa miettimään jousien suhteen yhtään mitään. Mun jouset joustaa ehkä sentin kun painaa lokarista ja siitäkin tulee varmaan osa renkaan joustoa ;)

Ajele kesä ja totuttele alustaan ja kokeile iskarin säätöjä ja ehkä pyöränkulmia jos jaksat säädättää. Joko vakiosäätöön tai "VBP advanced street" - kumpi vain on ihan passeli katuautoon.

Perä on hyvä jos sulla on tomaatti.

ToniH 31.05.2009 14:40

Quote:

Originally Posted by pirre
Kappas, aika näppärä.

Ja kuten ketjusta selviää vastaavan säädön voi tehdä itekin vakiojouseen :cool: Sinne tukivarteen siis joku nylon/delrin -pala jottei pultti kaivaudu alumiiniin. Ehkä pultin alapäähän voisi pistää mutterin tai jonkun muun joka levittäisi kontaktipintaa pidentämättä pulttia - miksei nylonpalaakin?

Ikonen 31.05.2009 16:14

Quote:

Eli sama alusta kuin mulla. En lähtis suna tässä vaiheessa miettimään jousien suhteen yhtään mitään. Mun jouset joustaa ehkä sentin mun painaa lokarista ja siitäkin tulee varmaan osa renkaan joustoa ;)

Ajele kesä ja totuttele alustaan ja kokeile iskarin säätöjä ja ehkä pyöränkulmia jos jaksat säädättää. Joko vakiosäätöön tai "VBP advanced street" - kumpi vain on ihan passeli katuautoon.

Perä on hyvä jos sulla on tomaatti.

Joo, perä on hyvä automaattiin, lähtee sopivan rivakasti ja polttaa kumia :thumrigh:.
Kun säädin Konit löysimmälle/mukavimmalle mutkat menee todella paljon sujuvammin kuin kovimmilla Koni-säädöillä.
Kovin mahdollinen säätö olisi kai paras tasaiselle asfaltille ja suoralle (varttimailivetoihin?). "Pehmeimmilleen" säädettynä voi nyt epätasaisellakin asfaltilla ajaa mutkan vauhdikkaammin kun renkaat tuntuvat pysyvän tiessä parhaiten.

Näin se perstuntumalla tuntuu olevan, aivan kuten kirjoitit että jäykähköt jouset, tukevat vakaajat ja pehmeämmät iskarit on yleisajoon, ja ehkä useimpiin tilanteisiin paras kompromissi jos/kun ei ole "älykkään" nopeasti tilanteeseen sopeutuvan alustan mahdollisuuksia ja/tai ominaisuuksia.

ToniH 31.05.2009 16:24

Quote:

Kovin mahdollinen säätö olisi kai paras tasaiselle asfaltille ja suoralle (varttimailivetoihin?).
Varttimailille etupää löysätään niin löysäksi kuin vaan mahdollista. Jopa vakaaja irti. Tämä edistää painonsiirtoa ja siten takapyörien pitoa.

Älä suotta haikaile niiden "älykkäiden" iskarien perään. Niissä mitään älyä ole, Monroella on ollut moiset (Sensatrac) jo 20 vuotta ja hitaasti muut perässä. Koni sanoo itsekin, että niiden vastaavat on tarkoitettu vain vakiojousten kanssa eli ei todellakaan mihinkään varsinaiseen performancekäyttöön tarkoitettu vaan pehmoisän tila-autoon niitä hetkiä varten kun ollaan myöhässä futistreeneistä ;)

Ikonen 31.05.2009 17:28

Quote:

Varttimailille etupää löysätään niin löysäksi kuin vaan mahdollista. Jopa vakaaja irti. Tämä edistää painonsiirtoa ja siten takapyörien pitoa.

Älä suotta haikaile niiden "älykkäiden" iskarien perään. Niissä mitään älyä ole, Monroella on ollut moiset (Sensatrac) jo 20 vuotta ja hitaasti muut perässä. Koni sanoo itsekin, että niiden vastaavat on tarkoitettu vain vakiojousten kanssa eli ei todellakaan mihinkään varsinaiseen performancekäyttöön tarkoitettu vaan pehmoisän tila-autoon niitä hetkiä varten kun ollaan myöhässä futistreeneistä ;)

Joo, siltähän nuo varsinaiset varttimailitykit näyttävät: mitä rankempi luokka sitä enemmän etupää muistuttaa polkupyörän osista kyhättyä rakennelmaa, eli keula on kevyt, pitkä ja veltto ;).
FSD-koneja ei ole Corvetteen tehty, eikä taida olla asennettavissa ainakaan ilman isoja muutoksia joten jää sekin hullutus kokeilematta :D

Dalton 31.05.2009 19:53

Säädettävyys

Eli etujousi itsellämi on tälläinen:

http://www.vbandp.com/detail.aspx?ID=727

Dalton 03.06.2009 18:47

En tiedä missä säädöissä oli ollut tänään katsastuksessa, mutta hylky tuli: Keula liian matalalla. Olivat kuulemma mitanneet jollain puuparrulla:pukel: No konstit on monet;)

Quote:

Eli etujousi itsellämi on tälläinen:

http://www.vbandp.com/detail.aspx?ID=727

All times are GMT +3. The time now is 07:28.