FinnShark

FinnShark (http://finnshark.com/forum/index.php)
-   C5 (vuosimallit 1997-2004) (http://finnshark.com/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Veropäätös (0,14953 >= 0,15) (http://finnshark.com/forum/showthread.php?t=14449)

Jarmo79 15.09.2009 16:00

Veropäätös (0,14953 >= 0,15)

Koitetaas uudelleen, kun itsellä meni dekadilla pieleen :D.

Niin... otsikosta arvaakin, mitä asia koskee. Tänään tuli veropäätös ja voi v**n v***u! Ei oikeesti tiedä, pitäisikö itkeä vai nauraa.. ensimmäiseen varmasti kääntyy alkuagressioiden jälkeen. Meikäläiselle langettivat sitten 50% lisää hiilidioksidipäästöjä, kun teho/paino=253kW/1692kg=0,14953.

Sain päätöksen tehneen virkailijankin kiinni ja hän puhelimessakin laski vielä suhteeksi tasan 1,50. Myönsi kyllä kommenttieni jälkeen, että voihan tuossa desimaaleilla jäädä alle, mutta tullin koneet ei vissiin sitten näytä niitä. Kuulemma ei pysty tekemään suoraan uutta päätöstä, joten laitoin sitten siltä seisomalta valituksen kehiin. Verot on kuulemma maksettava eräpäivään mennessä, vaikka hiljaisesti myönsikin, että yli 2,5k euroa napsahti täysin oman tulkinnan vuoksi liikaa :(. Lisäharmina turhaa töistä poissaoloa ja 20km/suunta matkustelua.

Miten tämä voi olla mahdollista:confused:

Sivuseikkana sitten vielä piti huomata, että Nettiauton verrokeista oli jätetty halvimmat (ja vielä vähemmän ajetut ja olivat Suomen kilvissäkin) pois ja myös verrattuna jo tehtyihin päätöksiinkin käytetty vertailuhinta oli yläkanttiin. Tästäkin laitoin maininnan, mutta tuossa nyt ei sentään ole kyse kuin muutaman kuukauden sapuskoista tms. eli ei nyt hirveitä talouteen meinaa.

Jarmo

janiv 15.09.2009 16:58

Voi *****.:( :mad:

Tää on kyllä yks käsittämätön juttu, että tuotteen veron suuruutta ei voi tietää ennen sen ostoa. Ihan sama, jos ruokaostoksistakin tulis kuukausittain veropäätös joka vois olla esim. 400 euron ostoksista ihan mitä tahansa väliltä 10 € - 300 €.

Toxic Flame 15.09.2009 17:02

Ihan selkeä virhe josta vaadittava oikaisu. Noita ei tosiaan kuulu pyöristellä mihinkään vaan se on sitä mitä paperissa lukee. Jos on ali, niin on ali ja sillä sipuli.

Mut toi verrokkihintahan ei ole se mitä nyt on tarjolla vaan mitä silloin oli tarjolla kun päätöstä tehtiin. Niistä nettiauton verrokeista pitäs olla kuvaruutukaappauksia säännöllisin väliajoin niin tulli ei pysty kusettamaan.

No tällästähän tää tullilottoaminen on aina ollut ja tulee aina olemaan.

pirre 15.09.2009 17:12

Nimenomaan vaatia oikaisua, eikä valittaa päätöksestä. Virkavirhe...

Jarmo79 15.09.2009 18:21

Quote:

Originally Posted by pirre

Joo, mä yritin tingata puhelimessa tuosta, mutta vänkäsi vastaan vielä konttorillakin, ettei hän voi vaikuttaa siihen, koska päätös tulee. Ilmeisesti kuvitteli vielä jotain vilunki-peliä, kun halusi tulla autoakin katsomaan (ensimmäistä kertaa koko prosessin aikana).

Jarmo

Jarmo79 15.09.2009 18:23

Quote:

Originally Posted by Toxic Flame
Ihan selkeä virhe josta vaadittava oikaisu. Noita ei tosiaan kuulu pyöristellä mihinkään vaan se on sitä mitä paperissa lukee. Jos on ali, niin on ali ja sillä sipuli.

Mut toi verrokkihintahan ei ole se mitä nyt on tarjolla vaan mitä silloin oli tarjolla kun päätöstä tehtiin. Niistä nettiauton verrokeista pitäs olla kuvaruutukaappauksia säännöllisin väliajoin niin tulli ei pysty kusettamaan.

No tällästähän tää tullilottoaminen on aina ollut ja tulee aina olemaan.

Noi Nettiauton hinnat vanhoista kaupoista voi haarukoida etsimällä myytyjä ja koittamalla millä hintahaarukalla, mikäkin auto tippuu pois, vaikkei sitä hintaa vanhassa ilmoituksessa näkyisikään. Hieman ottaa vaivaa, mutta kyllä noi irti saa kuitenkin.

Jarmo79 15.09.2009 18:31

Quote:

Originally Posted by pirre

Jos tähän on jollain kättä pidempää faktaa jostain näyttää, niin olen enemmän kuin kiitollinen.

Aion kyllä olla ensi viikolla uudestaan yhteyksissä tulliin, jos tai kun ei kuulu hommasta mitään ennen eräpäivää. Aika mielenkiintoista jos alkavat vetämään korkoa heidän tekemästään virheestä. Kyllä mäkin voisin "pakkotallentaa" heidän viivästyskorkonsa suuruudella säästöjäni.

Jarmo

Jarmo79 15.09.2009 18:33

Quote:

Miten mulla on kans sellainen käsitys, että jossain jopa noin lukisi?

Quote:

Mut toi verrokkihintahan ei ole se mitä nyt on tarjolla vaan mitä silloin oli tarjolla kun päätöstä tehtiin.

Toi päätös on muuten tehty eilen. Tosin toi hintamäärittely tehdään eri paikassa kuin veropäätös eli Hämeenlinnassa muistaakseni. Verrokkihintaa ei vielä viikko tai pari sitten ollut Tampereen tullilla tiedossa, kun hommasta kyselin.

Jarmo

Finnshark 16.09.2009 04:43

Kyllä Suomen verottaja osaa... :mad:

Toxic Flame 16.09.2009 04:51

Itse asiassa noita toteutuneita myyntihintojahan ei voida koskaan tietää edes 1000 euron tarkkuudella vaikka luotais jonkun sputnikin kautta.

Jos jamppa ei tiedä että kateuskerrointa ei pyöristellä ylöspäin, taikka ylipäätään mihinkään suuntaan, niin ois varmaan aika jutella pomon kanssa vaikkapa jonkun alemman konttorirotan virasta taikka omatoimisesta irtisanoutumisesta.

Asiakkaana kandeis ottaa yhteys tullijohdossa seuraavaan portaaseen jos virkailijalla ei ole lainsäädäntö selvinnyt työpaikalle tultaessa. Ois aiheellista nostaa niin ***** iso haloo kun vain voi ja kykenee. Ei siinä muuta mutta seuraava poka voi saada yhtä paskaa/vielä paskempaa asiakaspalvelua jos ei niille näytetä missä kaappi seisoo. Jos lakikirjassa jotain lukee niin kaikki ollaan samalla viivalla ainakin kuvitteellisesti teorian tasolla.

Jarmo79 16.09.2009 08:29

Olin tänään odottelemassa klo 8:00 oven takana aikeissa kysyä asiaa ylemmältä taholta. Ovia aukonut virkailija meinasi tarjota väkisin samaa autoverotuskoppia, mutta lähti takahuoneeseen etsimään jotain toista, kun selostin asiani. Tuolta takahuoneesta tuli kuitenkin hetken päästä sama virkailija, jonka kanssa olin autoveroasiaa hoitanut ja keskustelu
meni suunnilleen näin:

Virkailija: No mitä sulla nyt taas on? (ja lause oli melkoisen törkeästi esitetty)
Minä: Sitä samaa kuin eilenkin. Haluan vain saada seuraavaltakin taholta vahvistuksen, että asia menee, kuten kerroit.
V: Minähän sanoin, että se sun 0,15-asia oikaistaan.
M: Niin mutta sanoit eilen, että se menee normaalina oikaisuvaatimuksena ja voi kestää kuinka kauan tahansa.
V: Mutta nyt minä sanoin toisin. Asia on viety eteenpäin ja annoin sinun puhelinnumero, mutta en tiedä, koska ne sieltä soittavat.

Sivuttiin tuossa oikaisuvaatimuksessa ollutta verotusarvon määrittelyä ja sen ymmärränkin, että oikaisu menee normaalina prosessina, mutta tuossa isommassa virheessä ei ole kyse mistään subjektiivisesta näkemyksestä.

Puistattaa vieläkin, että miten paljon noita virheitä menee oikeasti läpi.... :(

Jarmo

PS. Jaksoi muuten samainen virkailija ohi kävellessään mussuttaa toista kertaa tuosta paikallaan olevasta jenkkikilvestä, jonka ei luulisi olevan hänen ongelma.

Puman 16.09.2009 13:43

Missä tulliyksikössä asioit ?

Minun päätös oli papereiden mukaan tehty Turun tullissa. Nyt jotenkin tuntuu siltä, että mun 6666 euron verot aika vähänajetusta kakstonnisesta olivatkin myös virkailijan virhe. Tosin positiivinen sellainen. Minun kannalta.

Vituttaa sun puolesta

Jarmo79 16.09.2009 15:02

Quote:

Originally Posted by Puman
Minun päätös oli papereiden mukaan tehty Turun tullissa. Nyt jotenkin tuntuu siltä, että mun 6666 euron verot aika vähänajetusta kakstonnisesta olivatkin myös virkailijan virhe. Tosin positiivinen sellainen. Minun kannalta.

Vituttaa sun puolesta

Vielä on väännössä tämä homma, mutta v*tuttaa tämä hommien selvittely itseänikin :pukel:.

Oliko tuo sun päätös muuten jätetty ennen huhtikuuta vai mikä se ajankohta olikaan, kun sitä edeltävistä ALV piti jättää veroista pois ja jälkeisiin lisättiin autoveroon. Jos oli jätetty silloin huhtikuussa, niin silloin sinunkin autovero olisi tämän hetken laskennalla 1,22-kertainen, kuten varmaan tiedätkin. Tosin mukavan vähillä veroilla pääsit joka tapauksessa :cool:.

Jarmo

Toxic Flame 16.09.2009 16:07

On se ***** kummaa touhua.

Puman 18.09.2009 13:27

Quote:

Originally Posted by Jarmo79
Vielä on väännössä tämä homma, mutta v*tuttaa tämä hommien selvittely itseänikin :pukel:.

Oliko tuo sun päätös muuten jätetty ennen huhtikuuta vai mikä se ajankohta olikaan, kun sitä edeltävistä ALV piti jättää veroista pois ja jälkeisiin lisättiin autoveroon. Jos oli jätetty silloin huhtikuussa, niin silloin sinunkin autovero olisi tämän hetken laskennalla 1,22-kertainen, kuten varmaan tiedätkin. Tosin mukavan vähillä veroilla pääsit joka tapauksessa :cool:.

Jarmo

Veroilmoituksen jätin toukokuun puolivälissä ja päätös on tehty elokuun alussa. Mun veroissa tuo entinen alvin osuus oli lisätty autoveroon eli veroprosentti oli 27.5 %. Ei tullut rangaistusveroa, kun auton kokonaismassa on 1745 kg. Samoin kaavoin on laskettu kuin sinunkin vero.

Mutta verojen määrä oli positiivinen ylläri. Odotin omien laskelmien mukaan yli kympin veroja. Kesällä vain sattui olemaan niin paljon edullisia verrokkiautoja myynnissä. Neljä verrokkia oli listattu nettiautosta. Hinnat 29000 - 34 000 euroa. Verotusarvo oli kuitenkin laskettu jotain 23 000 euroa. Tässä kohtaa uskoakseni joku teki virheen laskuissa minuin edukseni, mutta ymmärettävästi en aio vaatia oikaisua.

Jarmo79 18.09.2009 13:54

Quote:

Veroilmoituksen jätin toukokuun puolivälissä ja päätös on tehty elokuun alussa. Mun veroissa tuo entinen alvin osuus oli lisätty autoveroon eli veroprosentti oli 27.5 %. Ei tullut rangaistusveroa, kun auton kokonaismassa on 1745 kg. Samoin kaavoin on laskettu kuin sinunkin vero.

Mutta verojen määrä oli positiivinen ylläri. Odotin omien laskelmien mukaan yli kympin veroja. Kesällä vain sattui olemaan niin paljon edullisia verrokkiautoja myynnissä. Neljä verrokkia oli listattu nettiautosta. Hinnat 29000 - 34 000 euroa. Verotusarvo oli kuitenkin laskettu jotain 23 000 euroa. Tässä kohtaa uskoakseni joku teki virheen laskuissa minuin edukseni, mutta ymmärettävästi en aio vaatia oikaisua.

Juu, löysin tuon sun päätöksen. On tuossa pakko olla just tuossa verotusarvossa jokin virhe, kun vertasi muihin päätöksiin, mutta tuskin nuo edes voisivat alkaa perimään lisää. Omasta p***asta huomimatta osaan kyllä olla tyytyväinen toisen puolesta :thumrigh:.

Tuon prosentin nyt on mullakin pakko tippua, mutta vertailuarvo on kyllä liian korkea.

Laskin kaikki 1997-1998 coupe-mallien päätökset kesäkuusta elokuuhun ja keskiarvoltaan päätösten autot olivat yli 30tkm vähemmän ajettu, 4-5 kk uudempia ja verotusarvoltaan 400e halvempia. Ei toimi tuo yhtälö etenkin, kun päätöksessä kerrotaan:
"Arvonmäärityksessä on käytetty alla olevia hintahavaintoja. Hintahavaintoja on korjattu ajokilometrien (0.8% / 5000km) ja vuosimallin (n.9.2% / vuosi) osalta vastaamaan verotettaa ajoneuvoa."

Tuossa ei kylläkään sanota, mihin suuntaan hintahavaintoja on korjattu :rolleyes:. Sitäkään en ymmärrä, että vain osa noista vertailuautoista (kaikki ovat päätöksen mukaan Nettiautosta kesä-heinäkuulta) löytyi myydyistä (haarukoin autoja hintahaarukalla, että näin kunkin viimeisen hinnan, jos sitä ei ilmoituksessa enää näkynyt) ja löytyneissä autoissa oli täsmälleen sama hinta kuin vertailulistan autoissa eli mitään ei ole korjattu kilometrien tms. mukaan mihinkään suuntaan ainakaan tuossa listassa. Itse taas löysin Nettiauton myydyistä autoista kaksi keskimäärin yli 60tkm vähemmän ajettua autoa, jotka olivat halvempia kuin yksikään noista vertailuautoista. Tuntuu aivan järkyttävälle, miten nuo päätöksentekijät ottavat vain summassa puolenkymmentä autoa, joihin perustavat päätöksensä.

Katsotaanhan millainen yhden miehen sota tästä saadaan vielä...

Jarmo

Juke 18.09.2009 19:17

Nyt alkaa jännittää itseäni ihan oikeasti, miten oman auton kohdalla mahtaa käydä, ovitarrassa on paino 1694kg... vaan pari kiloa enemmän kun sulla.

Onhan se laskennallisesti alle tuon 1,5;n mutta jos noita tuolla tavalla aletaan pyöristämään, niin ei hyvältä näytä.

No, mulla on vielä verotukseen aikaa toista kuukautta, kun auto on vasta lähdössä seilaamaan suomea kohti. Toivottavasti sun asia selviää parhain päin, niin saan itsellekin ennakkotapauksen ;)

Onnea vaan taisteluun :thumrigh:

Jarmo79 18.09.2009 23:34

Quote:

Originally Posted by Juke
Onnea vaan taisteluun :thumrigh:

Tänks! Tosin onnen sijaan varmaan jääräpäisyyttä tässätarvitaan :).

parpato 19.09.2009 21:55

1 Attachment(s)
Pistin noita tullin määrittelemiä myyntihintoja (verotusarvoja), kilsoja ja vuosimalleja taulukkoon omaa tulevaa päätöstä varten. Tiedoista suodateltu pois avot ja muut vuosimallit paitsi 1997-2000. Data ajalta 3-8.2009.

TOMAS 20.09.2009 08:21

Ovilapussa 1704 kg, päätöstä odoteltu 2 kk. Mitähähän valtio arpoo veroksi ???

Jarmo79 22.09.2009 09:55

Soitin tänään tavoitellakseni Tampereen tullin päällikköä. Hän oli kuitenkin jossain konferenssissa ja puhelu meni sihteerille. Selostin asiani ja jätettiin torstaille soittopyyntö. Annoin oman subjektiivisen reklamaationi virkailijan toiminnasta muutenkin ja forumin ulkopuolisessa keskustelussa on myös käynyt ilmi, että useampi muukin on törkeää käytöstä kokenut.

Hetken päästä tuolta soitti ystävällissävyisesti joku nainen ja kertoi, että tuo veroprosentti oli korjattu jo viime keskiviikkona, jolloin myös lähetetty korjattu versio. Mitään ei kuitenkaan vielä ainakaan eilisestä postista löytynyt, mutta neuvoi maksamaan kerrotun pienemmän summan (taitaa olla juuri se reilu 2.5ke pienempi, mitä katselin aikaisemmin veroprosentin vaikuttavan) samalla viitteellä (tämä puhelu on onneksi oikeusturvasyistä myös nauhalla). Kysyttäessä kertoi, että pienemmästä verosta oleva tieto on varmasti myös AKE:lla.

Eli nyt näyttäisi, että tuota markkina-arvon määräytymistä lukuunottamatta kaikki on kunnossa. Tosin kokemani perusteella uskon tämän vasta sitten, kun minulla on (toivottavasti loppuviikosta tai viim. alkuviikosta) auto kilpien välissä.

Jarmo

Toxic Flame 23.09.2009 02:39

Quote:

Soitin tänään tavoitellakseni Tampereen tullin päällikköä. Hän oli kuitenkin jossain konferenssissa ja puhelu meni sihteerille. Selostin asiani ja jätettiin torstaille soittopyyntö. Annoin oman subjektiivisen reklamaationi virkailijan toiminnasta muutenkin ja forumin ulkopuolisessa keskustelussa on myös käynyt ilmi, että useampi muukin on törkeää käytöstä kokenut.

Hetken päästä tuolta soitti ystävällissävyisesti joku nainen ja kertoi, että tuo veroprosentti oli korjattu jo viime keskiviikkona, jolloin myös lähetetty korjattu versio. Mitään ei kuitenkaan vielä ainakaan eilisestä postista löytynyt, mutta neuvoi maksamaan kerrotun pienemmän summan (taitaa olla juuri se reilu 2.5ke pienempi, mitä katselin aikaisemmin veroprosentin vaikuttavan) samalla viitteellä (tämä puhelu on onneksi oikeusturvasyistä myös nauhalla). Kysyttäessä kertoi, että pienemmästä verosta oleva tieto on varmasti myös AKE:lla.

Eli nyt näyttäisi, että tuota markkina-arvon määräytymistä lukuunottamatta kaikki on kunnossa. Tosin kokemani perusteella uskon tämän vasta sitten, kun minulla on (toivottavasti loppuviikosta tai viim. alkuviikosta) auto kilpien välissä.

Jarmo

Hyvä juttu et homma rupee pelittämään. Sit teet vielä oikaisuvaateen tuohon vertailuryhmien hinnoitteluun. Siinä nyt sit kestääkin mut kyl ne jossain vaiheessa tulee bäkkiin nekin fyffet. Vähän bensarahhoo.

Jarmo79 23.09.2009 08:39

Quote:

Hyvä juttu et homma rupee pelittämään. Sit teet vielä oikaisuvaateen tuohon vertailuryhmien hinnoitteluun. Siinä nyt sit kestääkin mut kyl ne jossain vaiheessa tulee bäkkiin nekin fyffet. Vähän bensarahhoo.

Tuossa oikaisuvaatimuksessa, joka "normaalina" pyydettiin tekemään, laitoin myös tuossa asiassa ja nyt näytti putkahtaneen uudet kupongit Tullilta, jossa on mainittu, että nyt korjataan vain väärä prosentti ja markkina-arvoon liittyen normaalilla menettelyllä. Lappusessa oli mainittu oikaisun syyksi tyyliin: "Pyöristysvirheen vuoksi.."

Pistäisivät minut koodaamaan nuo systeemit ennen kuin käyttävät jotain s**tanan Canoneita, niin ei tulisi vastaavia tapauksia... Tosin jos saisin vähän eri vapauksia, niin ei tulisi autoverojakaan :rolleyes: (saisin varmaan kahden vuoden sisään jonkun vihreiden tunnustuspalkinnon, kun autokanta olisikin "yhtäkkiä" tuoreempi)

Tuo teho/paino-tutkailu on sinällään mielenkiintoista, että vastaavan keskustelun oli käynyt eräs palstalainen täältäkin (saman virkailijan kanssa) ja heillä oli tullut lukuja tutkiessa vääntöä tuosta samaisesta kertoimesta, jossa virkailija intti, että kyllä tämä menee 1,5-kertoimella, vaikka samalla hetkellä vaadittiin, että täytyy mennä samalla kaavalla kuin muillakin. Ja tuossa tapauksessa auto painoi vielä pari kiloa enemmän kuin minulla. Asianomainen saa tarkentaa, jos haluaa. Itse en hämmennä sitä soppaa tämän enempää, mutta nyt on ainakin hommattu se kaivattu "ennakkotapaus" :D.

Jarmo

Finnshark 24.09.2009 00:26

Quote:

Tuo teho/paino-tutkailu on sinällään mielenkiintoista, että vastaavan keskustelun oli käynyt eräs palstalainen täältäkin (saman virkailijan kanssa) ja heillä oli tullut lukuja tutkiessa vääntöä tuosta samaisesta kertoimesta, jossa virkailija intti, että kyllä tämä menee 1,5-kertoimella, vaikka samalla hetkellä vaadittiin, että täytyy mennä samalla kaavalla kuin muillakin.

Onko noilla virkailijoilla provisiopalkkaus? Voihan v...u mitä touhua! :rolleyes:

Jarmo79 24.09.2009 02:06

Quote:

Originally Posted by Finnshark
Onko noilla virkailijoilla provisiopalkkaus? Voihan v...u mitä touhua! :rolleyes:

Välillä tuo mietityttää minuakin (kuten myös ala eräistä pyyhkijän sulan alle jättävistä kulkijoista). Ei tuo sitten vieläkään ihan kunnolla etene. AKE:lla on järjestelmä mennyt mun kohdalla ihan solmulle, eikä kahdesta katsastuskonttorista ole saaneet yhteyttä mun auton tietoihin. Toinen näistä kylläkin selvittelee asiaa. AKE:lle soittaessa käskivät kääntymään takaisin katsastuskonttoreiden suuntaan. Ilmeisesti tuo toinen veropäätös samalle autolle on sotkenut jotenkin tilanteen. Kyllä tässä vielä rumia sanoja tulee ja monta :mad:. VOI V***U!

Jarmo

Finnshark 24.09.2009 03:25

Jenkkipoika olisi tässä vaiheessa haastanut AKE:n / tulilaitoksen oikeuteen ja tulossa olisi miljonapotti henkisestä kärsimyksestä... Oikeasti tämä kotimaan touhu on välillä käsittämätöntä... :rolleyes:

LS1 24.09.2009 07:52

Quote:

Originally Posted by Finnshark
Jenkkipoika olisi tässä vaiheessa haastanut AKE:n / tulilaitoksen oikeuteen ja tulossa olisi miljonapotti henkisestä kärsimyksestä... Oikeasti tämä kotimaan touhu on välillä käsittämätöntä... :rolleyes:

Täältä USA:sta kun kirjottelen tällä hetkellä, niin monttu on auki ja epäusko suuri! Toihan on kun Pohjois-Koreasta toi sun tapaus, tai no Suomesta..

Siis eikö tollaselle virkalijalle saa jo päälle vähintään varoitusta jollei jo syytettä virkavirheestä? Sellaiset aseet löytyvät nimittäin Suomenkin laista. Sitäpaitsi kannattaa ehdottomasti vaatia näkemäsi vaivanarvoinen korvaus aiheutuneesta turhasta työstä ja ajankäytöstä johtuen virkailijan väärin tehdystä päätöksestä ja menettelystä muutenkin.

Ei tollaset tapaukset opi jos ei niitä joku näpäytä, niin kauan saavat sadistista mielihyvää paikkaamaan sen oman harmaan corollansa tuomia alemmuuskomplekseja urheiluautoilijoita kiusaamalla.

parpato 24.09.2009 08:52

Sain päätöksen tänään. Vertailuhintoja oli 7kpl joista 6 oli poimittu myydyistä autoista. Yleinen vähittäismyyntiarvo 20,8ke ja vero-% 26,8. Olen päätökseen tyytyväinen... :D koska tässä minun tapauksessa vero-% olisi voinut olla jotain ihan muuta. Vähittäismyyntihinta on myös minun mielestä ok jos kattoo mitä noista manuaaleista pyydetään tai on pyydetty kesän aikana.

Jarmo79 24.09.2009 09:47

Quote:

Originally Posted by parpato
Sain päätöksen tänään. Vertailuhintoja oli 7kpl joista 6 oli poimittu myydyistä autoista. Yleinen vähittäismyyntiarvo 20,8ke ja vero-% 26,8. Olen päätökseen tyytyväinen... :D koska tässä minun tapauksessa vero-% olisi voinut olla jotain ihan muuta. Vähittäismyyntihinta on myös minun mielestä ok jos kattoo mitä noista manuaaleista pyydetään tai on pyydetty kesän aikana.

Saako udella vuosimallia ja ajokilometrejä? Mitä tarkoitit tuolla, että vero-% olisi voinut olla jotain muuta? Eikös tuo nyt kuitenkin määräydy (...niin tai ainakin pitäisi) ovitarran painolla ja 253kW:n mukaan vai pääsitkö jotenkin oikomaan? Missä tullissa päätös tehtiin? Pistä privana, jos et halua julkisesti tilittää. Niin siis jos ylipäätään voisit noista kertoa.

Jarmo

janiv 24.09.2009 09:52

Jotenkii ei voi uskoa, että virkailija tekee tollasta tahallaan. Mutten oikeen ymmärrä miten vois vahingossa tai tietämättömyyttäänkään tehdä. Kai se nyt ihminen joka on töissä tullissa ja laskee työkseen autoveroja tietää miten tuo asia menee. Kyllähän hänen on pitänyt saada siihen koulutusta ja ohjeistusta. Vai eikö olekaan saanut:confused: Tämän tapauksen jälkeen luulisi, että ko. virkailja ei mene enää omin luvin pyöristelemään tehopainosuhteita.

No toisaalta lätkäshän tuo yks tullitäti meikäläisen kirjoille 22% alv. Vaikka kaikkihan sen tietää, että kirjojen alv on 8%.

Anakonda 24.09.2009 14:50

Näinpäin tietysti sanktioita kovennetaan:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2009...03852_uu.shtml

Saisivat tasapuolisuuden nimissä koventaa tiskin toisellekin puolelle.

Jarmo79 24.09.2009 22:52

Tänään sain toisen katsastuskonttorin kautta selvyyden tuohon, miksi mun auton tiedot eivät ole oikein AKE:lla. Tullilta oli tullut kahdella valmistenumerolla ja yhdellä veropäätösnumerolla mun verotiedot. Eivät saaneet tuota edes poistettua, mutta toiselta katsastuskonttorilta neuvoivat toista, miten kiertää tuo ongelma (sama softa ilmeisesti kaikilla käytössä). Huomenna kilpiä hakemaan... :)

Jarmo

Toxic Flame 25.09.2009 04:00

Quote:

Originally Posted by Anakonda
Näinpäin tietysti sanktioita kovennetaan:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2009...03852_uu.shtml

Saisivat tasapuolisuuden nimissä koventaa tiskin toisellekin puolelle.

"Tulliselvitysrikoksen enimmäisrangaistus on puolitoista vuotta vankeutta. Törkeästä tekomuodosta tulee neljästä kuukaudesta kolmeen vuoteen vankeutta."

Rupeis homma toimimaan jos tuossa lukisikin näin:

"Tullauspäätöksen omatoimisen koventamisen enimmäisrangaistus on puolitoista vuotta vankeutta. Törkeästä tekomuodosta tulee neljästä kuukaudesta kolmeen vuoteen vankeutta ja ylimääräinen autovero lankeaa täysimääräisenä välittömästi epärehellisen virkailijan maksettavaksi."

Jarmo79 25.09.2009 07:27

Quote:

"Tulliselvitysrikoksen enimmäisrangaistus on puolitoista vuotta vankeutta. Törkeästä tekomuodosta tulee neljästä kuukaudesta kolmeen vuoteen vankeutta."

Rupeis homma toimimaan jos tuossa lukisikin näin:

"Tullauspäätöksen omatoimisen koventamisen enimmäisrangaistus on puolitoista vuotta vankeutta. Törkeästä tekomuodosta tulee neljästä kuukaudesta kolmeen vuoteen vankeutta ja ylimääräinen autovero lankeaa täysimääräisenä välittömästi epärehellisen virkailijan maksettavaksi."

:colors: :cool: :cool:

Jarmo79 25.09.2009 16:09

Czl-79

Finally!!!

Vihdoin on auto kilpien välissä tai no oikeammin kilvet käsissä, enkä noita isoja lätkiä askartelekaan paikalleen, vaan tilaan heti "ei EU-lätkät". Ei mennyt tuollakaan konttorilla kaikki ihan putkeen, kun ensin joutui itse inttämään, että teillähän on noita 5-merkkisiä kilpiä. Uskoi lopulta, kun sanoin, mitä sarjaa niiden piti olla ja lähti uudelleen etsimään. Ja joutui vielä AKE:lle soittamaan, että sai noi heillä "erikoiskilviksi" merkatut mulle. No, tuo oli pientä jumppaa aikaisempaan verrattuna :cool:.

Niin, ja käykäähän Suomen suunnilleen viimeiset 5-merkkiset lätkät (2kpl) hakemassa Vetteihin Treen Hervannan konttorista. Mulla ei ainakaan omaan pulkkaan olisi mahtunut isot.

Jarmo

Hermo 25.09.2009 16:25

Onnea Jarmo79:lle...

Tuo kilpijutska on näemmä vihtun vaikea (kenelle on, kenelle ei), mutta mulle "kaupattiin" kans pitkät eu-kilvet.. Tinkasin tiskillä aikani lyhyitä ja liturgia meni suunnilleen, ettei lyhyitä saa jne. erikois sitä erikois tätä... Menin toiselle asemalle ja VAIHDOIN rekisteritunnuksen lyhyeen ja tilasin 337 milliset plaatat vankilasta. Nyt sopii kilvet "koloihin" ja näyttää hyvältä. Vähän maksoi, mutta vitutus lähti...

Puman 26.09.2009 16:40

Kerrohan.

Quote:

Originally Posted by Hermo
Onnea Jarmo79:lle...

Tuo kilpijutska on näemmä vihtun vaikea (kenelle on, kenelle ei), mutta mulle "kaupattiin" kans pitkät eu-kilvet.. Tinkasin tiskillä aikani lyhyitä ja liturgia meni suunnilleen, ettei lyhyitä saa jne. erikois sitä erikois tätä... Menin toiselle asemalle ja VAIHDOIN rekisteritunnuksen lyhyeen ja tilasin 337 milliset plaatat vankilasta. Nyt sopii kilvet "koloihin" ja näyttää hyvältä. Vähän maksoi, mutta vitutus lähti...

Mistä vankilasta noita kilpiä voi tilata ? Itsekin viisimerkkisiä pyysin, mutta sanoivat, että annetaan aina seuraava listalta, ja jos kilvenpaikka on este, täytyy ko. asia merkitä rekisteriotteeseen. Eli olisi pitänyt taas uudiskatsastaa, että olisin viisimerkkiset saanut. eli kuusimerkkiset eu kilvet tyrkkäsivät. Euromalliin voi sopia taakse, kun on leveä kilvenpaikka, mutta edessä näyttäisi lyhyempo paremmalta.

Eli jos tilaisin vankilasta, niin saisi ainakin tuon eu osion pois. Mistä vankilasta tilasit ja miten homma hoituu ?

Yorcci 26.09.2009 20:04

Quote:

Eli jos tilaisin vankilasta, niin saisi ainakin tuon eu osion pois. Mistä vankilasta tilasit ja miten homma hoituu ?

Kyllähän noi kilvet saa ilman eu-tunnusta ihan katsastuskonttorilta. Pistää vaan rastin ruutuun "ilman eu-tunnusta" tjsp. emmämuista, mikä se ruutu oli. Kun kesällä uutta eturekisterikilpeä tilasin omaan autoon. Vanha oli päässyt hieman huonoon kuntoon :rolleyes:

Hermo 26.09.2009 22:28

Quote:

Mistä vankilasta noita kilpiä voi tilata ? Itsekin viisimerkkisiä pyysin, mutta sanoivat, että annetaan aina seuraava listalta, ja jos kilvenpaikka on este, täytyy ko. asia merkitä rekisteriotteeseen. Eli olisi pitänyt taas uudiskatsastaa, että olisin viisimerkkiset saanut. eli kuusimerkkiset eu kilvet tyrkkäsivät. Euromalliin voi sopia taakse, kun on leveä kilvenpaikka, mutta edessä näyttäisi lyhyempo paremmalta.

Eli marssit katsastusasemalle, otat katsastusmiehen mukaan ja osoitat kilpien sopimattomuuden. Ongelman todettuaan hän pyytää sitten virkailijaa tilaamaan lyhyet kilvet (337 mm) ilman eu-tunnuksia. Hintaa tulee n. 40 euroo (eu-kilvet ja ne lyhyet kilvet, jotka tilataan ja rekisteröintitoimenpide) ja kestää pari viikkoa.

EI TARVI KATSASTELLA, vaan kerrot haluavasi tunnuksen vaihdon, that´s it!!

TOMAS 27.10.2009 20:36

Ei veropäätöstä, ei..

Ylihuomenna tulee kuluneeksi 3 kk auton tullauksesta. Mutta mikäs kiire tässä verottajan suhteen:p :p :p

TOMAS 29.10.2009 10:31

No tulihan se veropäätös, 6650 ¤.

Vertailussa 3 ajoneuvoa, pyyntihinnat 26000 - 34900 välillä.

Juke 11.01.2010 22:29

Huoh !

Nyt helpotti useamman kuukauden arvuuttelu veron suhteen!
Eikä mielestäni ihan huonosti käynytkään;

- Nettiautosta 1 vertailukohde, Coupe Aut., 24900€, -97, 89tkm.
( jätin 4 vertailu-tulostetta veroilmoituksen mukana 22000 - 24900€ )
- Yleinen pyyntihinta 21473€ / Yleinen myyntihinta 19649,35€ !!!
- kuntoalennusta 2% eli 392,98€ pienistä jutuista, joita listasin ilmoitukseen...
- Yleinen vähittäismyyntiarvo 19256,36€
- autovero 27,20% Eli 5237,73€

Maksoin heti pois, niin saa loppuviikosta hakea laput konttorilta.

Tästä taitaa olla vähän paha autoverovalitusta tehdä, en oikein itse ainakaan keksi aihetta, mikä vois olla valituksen peruste :?:
Periaatteestahan kyllä valittaa veroista pitäis, mutta millä perusteella olis järkevää, että menis vielä läpikin...
(aikaisemmista valituksista ei oo mitään tullut)

Jarmo79 11.01.2010 23:25

Quote:

Originally Posted by Juke
Huoh !

Nyt helpotti useamman kuukauden arvuuttelu veron suhteen!
Eikä mielestäni ihan huonosti käynytkään;

- Nettiautosta 1 vertailukohde, Coupe Aut., 24900¤, -97, 89tkm.
( jätin 4 vertailu-tulostetta veroilmoituksen mukana 22000 - 24900¤ )
- Yleinen pyyntihinta 21473¤ / Yleinen myyntihinta 19649,35¤ !!!
- kuntoalennusta 2% eli 392,98¤ pienistä jutuista, joita listasin ilmoitukseen...
- Yleinen vähittäismyyntiarvo 19256,36¤
- autovero 27,20% Eli 5237,73¤

Maksoin heti pois, niin saa loppuviikosta hakea laput konttorilta.

Tästä taitaa olla vähän paha autoverovalitusta tehdä, en oikein itse ainakaan keksi aihetta, mikä vois olla valituksen peruste :?:
Periaatteestahan kyllä valittaa veroista pitäis, mutta millä perusteella olis järkevää, että menis vielä läpikin...
(aikaisemmista valituksista ei oo mitään tullut)

No ei tosiaankaan pahat verot huomioon ottaen, missä maassa ollaan ja mikä täällä on politiikka näihin.

Onnittelut, ettei sulle tuon pahemmin käynyt! Itsellä valitukset sisässä... Olis pitäny tajuta laittaa noita verrokkeja mukaan.

Jarmo

Puman 16.01.2010 16:19

Quote:

Originally Posted by TOMAS
No tulihan se veropäätös, 6650 ¤.

Vertailussa 3 ajoneuvoa, pyyntihinnat 26000 - 34900 välillä.

Paljonko on sun autossa kilometrejä ?

Mun verot olivat 6666 euroa. 58 000 km ajetusta. Vuosimalliksi leimattiin käyttöönottovuosi 2000 vaikka vin-koodin mukaan auton on 99.

Corvette63 17.01.2010 15:21

Quote:

Mun verot olivat 6666 euroa. 58 000 km ajetusta. Vuosimalliksi leimattiin käyttöönottovuosi 2000 vaikka vin-koodin mukaan auton on 99.

Ihan järjettömän pienet verot sait. Tullissa katsovat aina ensirekisteröinti vuotta ja kuukautta, eli tässä tapauksessa juuri tuota 2000. Sitä suuremmalla syyllä tosi pienet verot.

TJM 17.01.2010 16:59

Onko kokemuksia -96 vuoden puolella ensirekisteröityjen C5:n verotuksesta, eli periaatteessa saako lipsautettua C4:n veroilla:confused:

Corvette63 17.01.2010 17:26

Quote:

Originally Posted by TJM
Onko kokemuksia -96 vuoden puolella ensirekisteröityjen C5:n verotuksesta, eli periaatteessa saako lipsautettua C4:n veroilla:confused:

Eikös noissa alkupään femmoissa ole aika samat verot kuin loppupään (95-96) puukiiloissa. En ihmettele yhtään, vaikka ens kesänä oltais jo viitosella alkavissa lukemissa '97 Corvettejen kanssa.

parpato 17.01.2010 18:30

Quote:

Originally Posted by Corvette63
En ihmettele yhtään, vaikka ens kesänä oltais jo viitosella alkavissa lukemissa '97 Corvettejen kanssa.

Oli jo viime kesänä ainakin yksi viitosella alkava päätös. Omassa 160tkm ajetussa -97:ssa verot 5574e

Corvette63 18.01.2010 00:20

Quote:

Oli jo viime kesänä ainakin yksi viitosella alkava päätös. Omassa 160tkm ajetussa -97:ssa verot 5574e

:salut: No jo on edullista.

Jarmo79 18.01.2010 00:34

Quote:

Viime vuonna tuli myös kolmosella ja pari nelosella alkavaa veropäätöstä, mutta ovat kaikki noita loppukevään verotuksia, kun silloin säästyi ALV:lta:

CORVETTE 5.7 C5 N 2D COUPE 254kW bensa 9705 335 12.4 27 14986 13486.00 3668.19 0910 27.20 182
CORVETTE 5.7 TARGA AUT N 2D COUPE bensa 9712 115 11.5 10 23903 21957.80 4874.64 0906 22.20 181
CORVETTE 5.7 V8 AUT N bensa 9812 182 10.5 17 24050 22097.50 4927.74 0906 22.30 182
Lähde: Ottoauto

Jarmo

All times are GMT +3. The time now is 10:27.