FinnShark

FinnShark (http://finnshark.com/forum/index.php)
-   C4 (vuosimallit 1984-1996) (http://finnshark.com/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Onko vtunkaan väliä? (http://finnshark.com/forum/showthread.php?t=14703)

janiv 15.10.2009 12:39

Onko vtunkaan väliä?

Sillä, että mitä jäähdytinnestettä käyttää?

Macho 15.10.2009 12:57

Mitäs siellä nyt naukkaillaan, taitaa olla ladylasolit menossa?

WBBC 15.10.2009 13:03

On sillä väliä. Alumiinikoneeseen on oma litku. Väriltään punaista.

Jos on alumiinikannet, niin kaiketi silloin myös pitäisi käyttää sitä kamaa.

Ja olisiko myös alumiinisyylarin yhteydessä kyseinen aine pop?

Ai niin. Erityyppisiä pakkasnesteitä ei myöskään saa sekoittaa keskenään, tai ne saattavat puuroutua.

Vet 15.10.2009 13:26

Quote:

Originally Posted by WBBC

Ai niin. Erityyppisiä pakkasnesteitä ei myöskään saa sekoittaa keskenään, tai ne saattavat puuroutua.

Tähän mennessä sininen litku on riittänyt eikä ole tullut läpi mistään, vaikka on alumiinia siellä täällä.

WBBC 15.10.2009 13:34

Joo, ei kai se niin tarkkaa ole. Tuossa jotain tarinaa.

http://www.dinitrol.fi/?n=11089

Yorcci 15.10.2009 13:34

Quote:

Mulla oli alukansien kanssa edellisessä huussissa +30 000 km ja nykyisessä ollut alukansien kanssa +50 000 km ihan Bilteman vihreä (vai onko se sininen en nyt muista) litku käytössä. Ja ei tainnut tuota punaista litkua olla silloin vielä saatavilla, kun ensimmäisiä alukansia soviteltiin näihin TPI-vessoihin tehtaalla yli 20 vuotta sitten.

Saattaa toki olla niinkin, että toi punainen litku olis parempaa alukansille kuin 'tavallinen'. Löytyisköhän tuosta jotain dokumenttia?

Quote:

Joo, varsinkaan punaista ei saa sotkea muiden kanssa.

Jos on epävarma, ottaa vaikka paisarista vähän käytössä olevaa nestettä ja sotkee uutta nestettä sekaan vaikka tyhjässä limsapullossa. Käytössä neste kun tuppaa vähän samentumaan kanavista irtoilevan ja siellä kiertävän ryönän takia.

MikkoM 15.10.2009 15:42

Aivan varmasti toimii tuo perusneste.
VW tais aikanaan lanseerata tuota punaista alumiini moottoreillensa(alussa käyttivät normi vihreetä), toki Rellulla yms. on taas omat nesteensä, eivätkä tosiaan ole sekoituskelpoisia keskenään.

issis 15.10.2009 17:42

minä oon käyttänyt vettessä ihan teboilin vihreetä litkua. Ei ole puurotunut, tosin laskin ensin vanhat nesteet pois ja sitten tebikat sisään.

Yly 15.10.2009 17:49

Quote:

Originally Posted by issis
minä oon käyttänyt vettessä ihan teboilin vihreetä litkua. Ei ole puurotunut, tosin laskin ensin vanhat nesteet pois ja sitten tebikat sisään.

Sama täällä !

Olen antanut itselleni kertoa, että kaikki vihreät ovat samaa kamaa.

janiv 15.10.2009 23:29

Aijaa sillä siis onkin väliä. Tai vissiin lähinnä sillä ettei sotke erilaisia aineita. Luulin, että on vaan yhenlaista ainetta. Hyvä, että tuli taas kyseltyä tyhmiä:sunny:

Yorcci 16.10.2009 19:29

Quote:

Originally Posted by janiv
Aijaa sillä siis onkin väliä. Tai vissiin lähinnä sillä ettei sotke erilaisia aineita. Luulin, että on vaan yhenlaista ainetta.

Kröhöm...toi alkuperäinen kysymyksenasettelu antaa ymmärtää ihan toista... :tongue:

Quote:

Sillä, että mitä jäähdytinnestettä käyttää?

Cocco 17.10.2009 02:56

On niitä litkuja vähän usempaa sorttia ja väriä ja väittävät, että kaikki ei keskenenään sekotu. Pääpiste näin talven tullen, on että käyt vaikka jossain palvelevalla huoltsikalla tai varaosliikkeellä pyytämässä pakkaskestävyyden mittausta. Jos ei kestävyyys riitä, niin eti paikka jossa voit laskea kaikki vanhat nesteet ulos ja laita mieleisesi alukansille sopiva litku sisään :cool:

V-P 17.10.2009 11:10

Coccon kanssa just samaa mieltä.
Asiasta mitään tietämättömänä pitää kuitenkin jotain kommentoida.
Mulle on kerrottu että:
Noissa pakkasnesteissä on vähän samantapainen tilanne nykyisin, kun esimerkiksi jarrunesteiden ( synteettiset, DOD4, DOT5 ) kanssa.
Eli niitä ei saa sekoittaa keskenään, jos ei tiedä, mitä tyyppiä ne on. Meneevät kuulemma puuromaiseksi, jos tyypit ei natsaa.
Elikkä, jos haluaa varmanpäälle pelata, niin vanhat pois, ja uudet sisään, ja merkki/ tyyppi muistiin. Sitten, jos joskus pitää lisätä, niin sitten sitä oikeaa merkkiä/tyyppiä.

P.S. Otsikkoon viitaten, niin on niissä eroja! :rolleyes:

chevellecoupe64 17.10.2009 12:08

Valvoline

Valvolinellä on laadukas punainen pakkasneste,sopii sotkettavaksi kaikkien nesteiden(vihreet ja siniset)kanssa.
Poislukien Fiiatin Paraflu ja Rellunpippanan orkkis nesteet.
On longlife neste elikkä vaihtoväli 5v. Normaalisti 2v.
Vanhasta nesteestähän ei pakkasenkestävyys mihinkään katoa vaan litkun sisältämä nitriitti katoaa ajastaan ja sen jälkeen rupee paikat hapettumaan.
Sitten vielä aiheen laidasta..Fortella on niitä lisäaineita vähän joka reikään...myös jäähdyttäjän paikkaus aine jota tuli testattua ku uusi vetten lämppärin kenno valutti nestettä lattialle,en tiedä sainko kennon rikki asentaessa vai oliko amerikan Joe jättäny tinauksen kesken? Joka tapauksessa Forten litku kiertoon kaadettuna paikkasi tilanteen.

PS.Viestin kirjoittajalla on Valvoline edustus lappeenrannassa mut ei oma lehmä ojassa.....tai mist mie tiiän...eukko läks just letukalla kauppaan?

Rokka 17.10.2009 12:45

Itse lopetin aikoja sitten glykolin käytön jäähdytysveden seassa kun en aja läpi talven. Käytän tislattua vettä ja siinä seassa noin 5% ainetta joka voitelee vesipumppua, estää kattilakiven muodostusta ja korroosiota. Lisäksi tuo aine on hyväksyttyä radoilla, jos sattuisi kone sylkemään nestettä radan pintaan.

Suurin hyöty kuitenkin on moottorin lämpöjen laskeminen. Ei sinänsä tuosta lisäaineesta johtuen, vaikka se pienentääkin veden pintakoheesiota ja täten vesi "nuolee" paremmin seinämiä, vaan se että pelkän veden lämmönsiirtokyky on kaksinkertainen verrattuna 50% vesi-glykoli seokseen.

Mutta tuo siis ei anna pakkasenkestävyyttä, joka ei ole minulle ongelma.

PS sama aine toimi hyvin myös tietokoneeni vesijäähysysteemissä ja madalsi lämpöjä verrattuna 5% vesi-glykoliseokseen.

janiv 27.10.2009 15:03

Puhutko Rokka Water Wetteristä? Oiskohan tuota hyötyä sit lisätä glykolin sekaan.

heimo huima 27.10.2009 15:58

Quote:

Puhutko Rokka Water Wetteristä? Oiskohan tuota hyötyä sit lisätä glykolin sekaan.

Mulla ainakin onnistui nesteet jäätymään, kun tota lisäilin glykoli/vesi sekoitukseen..Tosin pakkastakin oli jonkin verran. Mutta jos meinaat ajaa ympäri vuoden vetellä niin ehkä kannattaa ottaa huomioon.

Rokka 28.10.2009 12:26

Quote:

Puhutko Rokka Water Wetteristä?

No tuota itse käytän, mutta on niitä muitakin vastaavia aineita.

Quote:

Oiskohan tuota hyötyä sit lisätä glykolin sekaan.

Riippuu minkälaista hyötyä haet?
Ajaessasi talvella et tarvitse tuota ainetta. Tuskin saat pakkasella autosi lämpöjä liian korkealle. Jos siis kaikki on autossa kunnossa.

Jos kesällä tarvitset parempaa lämmönsiirtoa jätä ensin se glykoli minimiin, vaikka 5-10% glykoli-vesi seos. Sillä on jo lämpöihin vaikutusta. Jos haluat maksimaalisen lämmönsiirtohyödyn, jätä glykoli kokonaan pois ja purnukka tuota tavaraa sekaan.

All times are GMT +3. The time now is 09:18.