![]() |
Ruiskusuuttimista
Kattelin tossa noita suuttimia ja huomasin että on niissä jonnii verran mittaeroja. Varsinkin pituudessa näyttäis olevan. Löytyiskö joltain L98:n suuttimen mittoja? Ja onko se kuinkakin nuuka siitä suuttimen pituudesta? Ei oo tullu syksyn jälkee tallilla taas käytyä, ni ei saa mieleen, että kuin ahdasta siellä on...
Edit:Noi mahtaa nykyään hyväksyä viinapohjaset menoliemet myös? Vai onko siinä suuttimessa itessään ees mitään muuta osaa, ku se o-rengas, mikä viinaksista vois ees hermostua? |
Jostain muistan lukeneeni, että joidenkin suuttimen aukaisemisessa käytettyjen magneettien kiinnitys on "liimalla" joka ei kestä alkoholeja?
Ainakin boschin 160paunaiset ovat alkoholin kanssa yhteensopivat. |
en mä ihan niin isoja meinannu... :rolleyes: otetaan vaikka se ykkönen siitä eestä pois...
|
Quote:
No pitäähän sitä reserviä olla, jos E85 meinaa käyttää. :-\" |
Pitää pitää... Ettei vaan mee tyhmäkäynnillä aukioloaika liian pieneks?
|
Quote:
Varmaan riippuu aika paljon millainen suutinajuri on käytettävässä boksissa. No sittenhän ton näkee toimiiko vai ei? |
Multa löytyy molemmat. Peak/hold ja mikä se toinen sit olikaan...
En sit oikein tiiä miten sen määrittäis ton suuttimen koon. FMU kun lentää tallinnurkkaan + reserviä pitäis jonku verran jäädä. Silti en haluis mitään tyhmäkäynti taikka päästö ongelmia. Kun eikös suuttimella oo joku minimi aukiolo aika? Siis joku aikahan siihen aukeamiseen menee... |
Quote:
Joitain ms se avausprosessi kestää joka tapauksessa ja eri bokseilla toi tarkkuus vaihtelee mihin kykenevät. |
Mä oon antanu itteni ymmärtää, että nykyään se on kiinni siitä suuttimen fyysisistä ominaisuuksista. Noh... Täytyy kaivaa vähän tietoa ko. asiasta.
|
Itse itselleni vastaten.
Tutkin tota boksin softaa ja siellä pystyy määrittelemään "injector dead time" jännitteen funktiona. Joitain suuttimia löytyy valmiina, mutta ei kovin paljoa. jonkun boschin suuttimen arvot: V = mS 6 = 2,4 7 = 2 8 = 1,681 9 = 1,381 10 = 1,082 11 = 1,024 12 = 0,967 13 = 0,878 14 = 0,789 15 = 0,725 |
Quote:
Ainakin bosch suuttimia on pääasiassa kahta kokoa 60mm pitkät ja 75mm pitkät. 75mm mallit ovat ns normaalit. Mallinumerossa kaiketi tuo kolmas numero esim. "0 280 156 023" kertoo onko suutin 75 vai 60 millinen, eli 75mm suuttimissa tuo on 150 ja 60mm suuttimissa 156. Tuon lisäksi on tietysti olemassa X määrää erikoisempia kokoja esim suoraan letkuun liitettäviä malleja. Alkoholia kelpuuttavissa suuttimissa on ainakin aikaisemmin ollut erikseen maininta että kestävät alkoholeja. Alkoholissahan on bensaan verrattuna runsaasti happea joten alkoholit hapettavat melkein kaikkia metalleja. Muistaakseni ns. marine grade anodisoitu alumiini tai haponkestävä teräs ovat sellaisia tavaroita joita alkoholit eivät pitkällä aikavälillä syövytä. Eli ne muovi-/kumiosat eivät ole ainoita ongelmia. |
Eli meinaatko että hapettais niin hyvin että esim. tankki menee vaihtoon?
|
Quote:
http://en.wikipedia.org/wiki/Methano..._engine_fu el Eli jos siellä haluaa pitempään metanolia käyttää niin kaikki koneessa pitää muuttaa sitä paremmin sietäväksi. Eikös aika usein noita metanoli kilpureita käytellä lopuksi bensalla jotta metanoli rippeet häipyy koneesta. |
Olis pitäny olla taas tarkempi puheissaan... Eli ajatuksena on ollu nää tulevat etanoli pitoiset polttoaineet.
|
Itse itselleni vastaten:
Nyt löyty kuningastaulukko aiheesta. Eli ei mitn ongelmia etanolin kanssa. Ton mukaan kaikki "normi" metallit tulee erinomaisesti juttuun ton kanssa ja alumiinikin hyvin. Tiivisteet ja letkun materiaalit vaan kattoo kohilleen, ni nou hätä. |
Eikös ainakin saksan TÜV (vai mikä se nyt oli) pitänyt listaa autoista joilla saa ajaa e10 seoksella. Tuolla oli muistaakseni maininta että kaikki Corvette mallit sietää ainakin tuon.
|
| All times are GMT +3. The time now is 09:26. |