![]() |
ZF6 vaihteiston huoltopaikka
Ois ZF6 manuaalivaihteisto lattialla niin periaatteessahan se ois fiksua käyttää samalla jossain huoltoliikkeessä zsekattavana ennekuin ruuvaan takas. Osaako raati suositella MANUAALIvaihteistojen korjaamoa?
Samalla varmastikkin uusi kytkinlevy + asetelma + laakeri on viisasta. Sekä käyttää sorvarilla vauhtipyörä. |
Quote:
|
Olikos niistä ZF:n huoltopaikoista tietoa? Itseänikin kiinnostaisi, kun on ilmeisesti ainakin kolmosen synkrot huonossa kunnossa.
|
Kolmosen synkrot takkuaa myös meikäläisen 6speedissä. Ottaa kuulema helposti kipeää jos pääsee kytkinneste heikkoon kuntoon. Meikäläisen kytkinneste oli Joen jäljiltä melkein kuin mustaa pikeä...
Mullakin on vaihdettu alumiininen vauhtipyörä. Laatikko rollottelee tyhjäkäynnillä ja matalilla kierroksilla vedätettäessä melko voimakkaasti (esim. 6:lla alle 100 kmh). Jostain muistan lukeneeni että ääntelyn syynä on laatikon rattaiden kohtisuora kohdistus, kaksoismassavauhtipyörä vaimentaa äänet tehokkaasti (uutena). Jos jollain on tarvetta 62t mailia ajetulle orkkis vauhtipyörälle niin mulla lojuu sellainen tarpeettomana tallin nurkassa. |
Quote:
Ai vähän niinkuin tuollaista: ![]() Tuossa on muuten n. 25 tkm ajetut kytkinnesteet... Mullakin oli ihan hirveätä kuraa, kun ekan kerran vaihdettiin. Quote:
Luulen jostain lukeneeni tai kuulleeni, että suorempi hammastus olisi vain pienillä vaihteilla? Kuutonen ei kai ole muutenkaan ihan niin kestävä kuin muut vaihteet, kun on tarkoitettu 'säästövaihteeksi'? |
Quote:
Kilometrejä oli mittarissa 234tkm ja mielestäni ei mitään epänormaalia oireilua laatikossa ollut. En taida sitä itse avata, jätän sen suosiolla ammattilaiselle. Samanlainen kaksiosainen 16,4 kg:n vauhtipyörä jonka varmastikkin jätän sellaisenaan paikalleen. En näe omassa käytössä tarvetta keventämiselle. |
Ikaallisten voimansiirtopalvelu:
Kimmo Särkikoski 040-5472871 Oiskohan tuolta saatavilla apuja? Bemujen zf/getrag lootia ainakin korjailee.. |
Mitenköhän ZF-center Kuopiossa? Vaikka ne nyt tekeekin raskaan kaluston huoltoa, niin eikai kysyvä tieltä eksy.
|
Löysinkin harrasteystävällisen huoltopaikan, samassa paikassa on minun C5:sen automaatti remontoitu jokunen vuosi sitten.
|
Quote:
Jos et julkisesti, niin pistä edes privalla yhteystietoja... |
Quote:
Samaa mullekkin..Lähinnä kiinnostaa saako laatikon sisäkaluja tuota kautta? |
Quote:
Quote:
YV:tä pukkaa.... |
Quote:
Herätetääs tämäkin topicci... Kukas myy noita alu vauhtipyöriä jos sattuisi semmosen tarvimaan? Kiinnostaisi keveämpi malli jos tuo alkuperäinen on sökö.. |
Quote:
Centerforcelta ainakin löytyy....mutta huomaa tuo äänijuttu... Lane tossa mainitsikin noista äänistä, mutta taisi sekoittaa kaksi eri asiaa... ensimmäiset ZF jotka tehtiin saksassa eli ns. black tag loodat olivat hammastukseltaan äänekkäitä, mutta kestävempiä...myöhemmin USA:ssa valmistetut ns. blue tag loodat olivat hiljaisempia mutta hivenen heikompia. Molemmissa käytettiin kaksoismassa vauhtipyörää. Vaihtaessa yksiosaiseen vauhtipyörään siirtyy enemmän värinöitä vaihteistoon ja levossa olevat rattaat pääsevät resonoimaan välyksissään ja aiheuttavat ääntä. Juzzi |
Quote:
Ok... Näky summittikin joitain yksmassasia alu kiekkoja kauppaavan kai nekin tuohon käy.. -86-up... |
Quote:
Stop!...se pitää olla -89-up ...-86:ssa oli vielä 4+3 looda ja eri paineasetelma eli ei käy. Juzzi |
Quote:
ok.. http://forums.corvetteforum.com/c4-t...6-lt1-lt4.html |
Quote:
Emmä ymmärtäny koko postiketjua...spekuloivat camaron vauhtipyörän sopivuudesta corvetteen.....camaroissa ei koskaan ollut ZF-6 laatikoita joten niiden vauhtipyörien ei pitäisi soveltua corvetteen ollenkaan ilman koneistusta... Juza |
Eli tossa Spec:n edustaja kertoo, että tekevät Vette-vauhtipyöriä ohentamalla heidän Camaro-vauhtipyöriä tietyn verran. Luulisi olevan ihan ymmärrettävissä?
CF:ssä on muitakin ketjuja, joissa ovat camaron vauhtipyörää ohentamalla tehneet niistä Vetteen sopivia. Eli muuta eroa ei noiden mukaan ole kuin paksuus. Eikai se loota sinänsä välitä mikä vauhtipyörä moottorissa on kiinni jos vaan kitkapinta on oikeassa paikassa? Tossa ketju missä Camaron vauhtipyörästä tehty Vetteen istuva: Camaron vauhtipyörä Vetteen |
-91 L98-ZF6 hammaskehä 153 vai 168...
pitää vissiin ryömiä laskemaan hampaat:study: |
Quote:
Veikkaan 153. |
Joo-o :rolleyes: ...yks kysymys....miksi?
suoraan sopiviakin löytyy...ja hintaero camaron osien kanssa tasottuu varmasti koneistamossa... Tämä seikkaa jäi itseltä hämärään...vai onko tuossa extra painavassa jotain mitä ei muista löydy...onko se painavampi kuin muut teräksiset? Taisikin olla vaan niin että tuo camaron osanumero oli hämännyt joitain... J Quote:
|
Quote:
|
Quote:
Alkuperäinen 2-massapyörä on kallis...sen tiedän, mutta mielestäni tuo topikissa spekuloitu camaron vauhtipyörä EI ollut kaksiosainen vaan ihan singeli teräksinen, mutta painoltaan vaan sen verran suuri että vaimentaa paremmin niitä tärinöitä ja ääniä. Ymmärsinkö väärin? Oma centerforce vauhtipyörä on kyllä kanssa aikamoinen jötikkä...varmasti noin 25kg JA yksiosainen...mielestäni tyhjäkäynnillä ja muutenkaan ei vaihteistosta kuulu häiritsevää ääntä jonka voisi katsovan tulevan tuosta värinänvaimennuksen puutteesta. Hinnaltaan se oli muistaakseni juuri $350 luokkaa...ja sopi suoraan kiinni ilman koneistuksia. Sen löytäminen oli tosin työn ja tuskan takana (sbc 400 eli vastapainotettu ja kaks osaisella takatiivisteellä) ja varmasti olisin turvautunut kikka kolmosiin ja koneistuksiin jos sitä ei olisi löytynyt. Mutta silloin tonkiessani vaihtoehtoja löytyi useampikin orkkiskonstruktioon (yksosainen takatiiviste ja 350 sbc) soveltuva vauhtipyörä...sekä alumiinisia että teräksisiä josta valita ja kaikki olivat suht samassa hintaluokassa .n $350...alumiiniset tosin huomattavasti kalliimpia $5-600. Tästä tonkimisesta on toki jo vuosikymmen aikaa ja vaihtoehdot varmaan vähentyneet. Taitaa tuo äänekkyys olla lähinnä alumiinisten vauhtipyörien ongelma...teräsiset yksiosaiset ovat jokatapauksessa jo niin painavia ja värähtelyitä vaimentavia että tarkka täytyy olla jos eron kuulee. Juza |
Quote:
Jälkimmäisessä linkissä, joka oli siis mun postauksessa ja johon kommentoit, kaveri (vihreäraketti) kertoi: Minäkin ajoin 1-massavauhtipyörällä mutta sitten palasin 2-massaiseen. Ostin Camaron xyz -vauhtipyörän ja koneistutin siitä pois (muistaakseni noin 3mm) niin, että se sopii Vetteen. Ja tämä ratkaisi hänen mukaansa karmeat 1-massaisen tuomat kolinat halvalla ja helpolla. Ekassa Hatejun postaamassa linkissä taas keskustelivat siitä, Spec tekee 1-massaiset Vette-vauhtipyörät koneistamalla ne 1-massaisista Camaro -vauhtipyöristä. Siksi niissä saattaa olla väärä tuotenro, joka hämää. Spec on nyt myös tehnyt version 2 1-massateräsvauhtipyörästään, joka on entistä mallia painavampi ja hiljaisempi. |
Quote:
choose here.. http://www.specclutch.com/cars/Chevy...te/1991/Single |
Quote:
Mulla olis tarvetta... pitää niin helvetillistä mekkalaa toi oma, että voisi tekohengittää hetkeksi ja miettiä sitten kaikessa rauhassa talven mittaan yksimassaista vaihtoehtoa. Pistätkö hintaa ja toimintaohjeita noudolle vaikka privalla? |
Quote:
vastaanpas muuten itselleni näin reilusti yli vuoden päästä että 168 on. ja vanhan korjaukseksi tuli yhdeltä käyttäjältä ostettu orkkis tuplamassa, joka toiminut hienosti kohta kaksi kesää:D mutta ajatuksissa siintää yhä muuhunkin viritys suuntaan sopiva yksiosainen alumiini flyweel joka parantaisi varmaan kivasti kierrosherkkyyttä:cool: kelläs kaikilla on täällä joku spec tai fidanza yms paikoillaan että miten sen metelin kanssa pärjäilee:o |
Quote:
Ne mitä mä olen nähnyt on ollut 153 mallisia, ei taida 168 mahtua silpomatta kytkinkopan sisään... |
Quote:
Minulla myös samaisia kokemuksia.-94:n kaksoismassa vauhtipyörä oli 153hampainen. Sovitin sisään sbc gen1:n 168,eikä mahtunut viereenkään. Eikös Pirren roadsport topicissa ollut kuvakin kuinka paljon pitää leikata että 168 mahtuu... |
Centerforcen sivuillakin tarjotaan kaikkiin 89-96 malleihin (L98, LT-1 ja LT-4) samaa 153-hampaista yksimassavauhtipyörää http://www.centerforce.com/clutches....heels&avail=no
|
Quote:
Priva sent. |
![]() no voi kummajainen muistan kyllä laskeneeni nuo hampaat enemmän kuin yhden kerran mutta muistankohan tuloksen väärin voi olla tietenkin pitää tarkistaa kun käy hallilla missä vanha tuplamassa viettää eläkepäiviä..:rolleyes: |
Arvioin nopeasti kuvasta, sain kanssa 165?
|
Quote:
![]() näkyisköhän tuosta paremmin? 6x28 hammasta.. hmmm 168 yht... hmmmmm ei voine heittää 153 asti? no lasken ne uudelleen kuitenkin tallilla sit. |
Mittaa myös ulkohalkaisija niin ollaan viisaampia.
|
Quote:
saapa nähdä koska tulee tallilla käytyä 60km matkaa ei viitti tuon takia.. |
Quote:
Veikkaan edelleen 153. Välioluen panos (kylmänä) kumpi osuu oikeeseen? |
Kävin tallissa laskemassa ja 153 niitä on.
|
Eikös chevyn kaikki 11 tuumaiset (vai mikä tuo pienempi kooltaan onkaan) ole automaattisesti 153 hampaisia ja tuumaa isommat 168 mallisia?
|
Laitetaas tännekin tipsi liittyen ZF S6-40 huoltohommiin. Itse jouduin oman sössimisen vuoksi korjauttamaan laatikon puolitoista vuotta sitten. Irrotetun vaihteiston purun, tarkastuksen ja kasauksen uusilla osilla teki Gearmotive Sievissä ( www.gearmotive.com ). Yrityksen toiminnasta 5/5. Itse heitä sen verran autoin että toimitin heille räjäytyskuvat varaosanumeroineen kyseisestä kapineesta, he listasivat mitä tarvii uusia ja itse tilasin ja tullasin tarvittavan osakasan ZFDocista Suomeen. Kehuivat että ei ole kyllä ihan yksinkertaisin purettava ja kasattava ja hommaa ei helpota että osat on niin pirun painaviakin :) ..mutta laatikko tuli kuntoon ja se on pääasia.
|
Quote:
Ok, kunhan hateju eka menee tallille |
Quote:
Viittitkö pistää vaikka privalla hintaosviittaa ja vähän, että mitä siihen tehtiin/vaihdettiin? Tallilla lojuu toi mun auton alkuperäinen Black Tag, mikä kiinnostaisi laitattaa kondikseen (lähinnä tarviis uusia synkrot 2/3 -vaihteisiin) |
Kiitos infosta, mutta minua ihmetyttää se kun puhe tulee rahasta niin homma muuttuu heti salaiseksi. En minä ainakaan ole kateellinen jos joku on maksanut esim. perästä 3200 e.
|
Purku ja kasaus oli vähän toista tonnia. ZFDocilta pääakseli, parit rattaat, synkrot, neulalaakereita, pienempää sälää, tiivisteitä suomeen tullattuna ~1500e
|
Quote:
|
Jos joku rohkenee itse purkamaan S6-40:iä niin tämmöset videot on ainoat jotka olen löytänyt kyseisestä operaatiosta youtubessa.
https://www.youtube.com/watch?v=mTUv6TKMx8o https://www.youtube.com/watch?v=9XgsYju2YXc |
Quote:
:p nämä kun on pyhiä lehmiä niin ei rahasta huudella. Onneksi Nettiautossa on pakko olla hinnat. Jos ei olisi niin olisihan se vasta salaista hommaa :D |
| All times are GMT +3. The time now is 09:06. |