![]() |
Säätö koulutus 2011
Kesän olen nyt koittanut HP Tunersin käyttöä opetella ja jotain pintaraapaisua ehkä asiasta tiedänkin. Mutta olen huomannut, että mitä enemmän softaan ja auton säätöihin perehtyy niin sitä vaikeammaksia asia menee.
Viime keväänä kun hommasin HP Tunersin softan, olin vähän huuli pyöreänä. Mutta kun Pekka Berkeles opasti minua muutamana viikonloppuna, niin alkoi tulla uskallusta softalla tehtäviin muutoksiin. Ja itselläni kesän kokeilut on tuottaneet tulostakin lisääntyneen tehon muodossa. Nyt kun HP:n softia on ilmestynyt kesän aikana useammalle alan harrastajalle, tuli mieleen, että jos järjestettäisiin keväällä säätö koulutus viikonloppu. Lähinnä käytäisiin läpi HP Tunersin ominaisuuksia ja mitä sillä voin tehdä auton säätöjen muuttamiseksi. Muutamalle kaverille olen asiasta olen puhunut ja innostusta olis. Opettajaksi on lupautunut Pekka Berkeles. Mikäli kiinostusta löytyy, koulutukseen pitäisi saada vähintään 5-6 innokasta opiskelijaa:D Luonnollisesti koulutus ei ole ihan ilmainen, mutta kukaan ei tällä rahasta. Maksettaisiin vain porukalla Pekalle opetuksesta. Koulutus voisi olla esim. lauantai-sunnuntai päivät. Se että riittääkö yksi viikonloppu niin en tiedä?? Pekka arveli että olis hyvä pitää jatko kurssi myöhemmin. Koulutus ei olisi ihan otsa rypyssä istumista, illalla vois vaikka pikkasen istua iltaa, saunoa ja vaikka virittää virtuaalisesti koneita. Ajankohta olisi mielellään hyvin alkukeväästä. Paikkakin on vielä auki, mutta Pekan kanssa juteltiin että esim. meillä Utissa voisi pitää koulutuksen, olisi koulutus tilat, majoitus ja talli käytössä mahdollisiin muutoksiin. Samoin olen kysynyt yhdeltä yrittäjältä, että josko hän sponsoroisi meille siirrettävän Dynon viikonlopuksi käyttöön. Näin voisi kokeilla säätöjen vaikutusta autoon. Eli jos halukkuutta olisi, niin aletaan touhuamaan asiaa. -- |
Jep! hyvä juttu, olen mukana tukiopetuksessa.
|
Halukkuutta tuntuu olevan.
Alustavasti ilmoittautuneita on 8 henkilöä. Nyt vaan suunnittelemaan asiaa, ajankohtaa ja heittäkää ideoita ilmaan. -- |
No eihän tuolta oikeen voi poiskaan jäädä, vaikkei (vielä) C5:sta ookkaan. Vai onko etusijalla C5:sen omistajat? Eikai kaikki esim. 163 halukasta kuitenkaan mukaan mahdu?
|
Quote:
Mukaan vaan. täytyy, joo ei ihan 163 ekaa mahdu. Joku reilu 10-15 äijää vois olla passeli. -- |
Mukana!!!:study: Hemmetin hyvä idea Tomas ja Pekka!
|
Tuonne vois kyllä mielellään tulla takapiruksi (ainakin offtopic-saunakeskusteluihin) mukaan, vaikka noi C5:n säätämiset onkin ihan norjaa/hepreaa. Jos siis aikataulu vaan natsaa.
|
pitäis varmaan ottaa osaa :-k
|
Mäkin voisin tulla mukaan vaikka noin tuoretta kalustoa ei itsellä olekaan.
Siis jos huolitaan mukaan... |
Quote:
Jep niin pitäis.. No katsellaan sitten lähempänä.. Jos sattuisi polun varrelle.. Aika kaukana on kirjaimellisesti. Huippu idea kyllä! |
Juu mukana ollaan, mä voin tarjota jopa autoa koesäädettäväksi jos tää tapahtuu kesärengasaikaan.
|
Quote:
Sittenhän Jykylän heppuja olisi jo neljän kopla :cheers: |
On mielenkiintoa asiaan. Joten mukana!
|
Quote:
Kaks autollista! ;) |
C5:n säätämisestä on oma ketjunsa ja kirjoittelen sinne jatkossakin aina silloin tällöin asioita joita juolahtaa mieleen.
Avoin keskustelupalsta ei kuitenkaan sovi ihan kaikkeen. Lisäksi jotta C5-säätöketju pysyy edes jotenkin järjellisesti luettavana, ei kaikkia peruskysymyksiä pitäisi sinne lähetellä. Myös erilaista materiaalia on usein helpompi jakaa muilla tavoilla kuin pelkän palstan avulla. Lisäksi jotkut erityisjutut taas ovat niin monimutkaisia, että tarvitaan puhelinsoittoja, emaileja ja joskus pari kuvaakin tai Skypen avulla etänä jaettu tietokoneen näyttö, että asiat aukenevat. Edellämainituista syistä johtuen säätökoulutuksen osanottajia varten on tarkoitus luoda perinteinen sähköpostijakelulista. Googlen työkaluilla sellaisen saa varmasti helposti tehtyä, vaikka en ole vielä tarkistanutkaan asiaa. Sähköpostijakelulistan ideahan on se, että on yksi yhteinen sähköpostiosoite, joka tavallaan kopioi yhden viestin kaikkien listalla olevien luettavaksi. Siihen voi sitten vastata tai olla vastaamatta. Nykypäivänä monet saavat työsähköposteihinsa niin paljon viestejä, että ei ehkä kannata antaa sitä käytettäväksi tähän(kin) tarkoitukseen, vaan ennemmin oma privaattiemaili tai vaikkapa ihan uusi tähän tarkoitukseen luotu gmail-sähköpostiosoite. Koulutusta varten on tarkoitus hieman kartoittaa osallistujien taustoja. Ilmeisesti koulutus pitää myös jakaa kahteen ryhmään. Ilmoitelkaa ”Tomakselle” vuoden loppuun mennessä mistä sähköpostiosoitteesta teidät saa kiinni (itselläni paukkuu jatkuvasti privaviestiboksi täyteen). Kyselen sitten alkuvuodesta sähköpostilla hieman jokaisen taustoja ja mitä kukin haluaa oppia, jotta voin suunnitella koulutusta tarkemmin. Samalla voidaan sitten miettiä mitä sähköpostiosoitetta kukin haluaa jakelulistalla käyttää, jos siis haluaa olla jakelussa mukana. |
Säätökoulutus aikataulua ja ohjelmaa on lyöty lukkoon.
Koulutukseen mahtuu noin 10 hlö / päivä, joten oppilaat joudutaan jakamaan kahdelle eri päivälle. Koulutuspäivät on: lauantai 14.5.2011 ja sunnuntai 15.5.2011 Koulutuspaikka: Lentoportintie 4, 45410 UTTI, Utin ABC:n viereinen rakennus. Opettaja: Pekka Berkeles Kolulutuksen hinta 75-100 €, oppilas määrästä riippuen. Maksetaan suoraan Pekalle. Hintaan sisältyy opetus ja opetusmateriaali. Allekirjoittanut sponsoroi koulutustilat käyttöön. Eli koulutus kestää yhden päivän, joka jakautuu noin 4 tunnin teoria osuuteen ja sen jälkeen toiset 4 tuntia Pekka tutustuttaa kurssilaiset skannerin käyttöön ja näyttää mitä kaikkea tietoa voidaan autosta lukea. Koulutuksessa käydään läpi Corvette C5:n säätöjä, toki koulutukseen voi osallistua muutkin kuin C5:n omistajat. Lienee selvää että kaikkea ei voida opettaa yhden päivän aikana, vaan Pekka opettaa perustiedot, että kurssilaiset pääsee sisään parametrien ihmeelliseen maailmaan. Koulutuksen jälkeen, toivottavasti oppilaat ymmärtää paremmin säätöketjuissa käytyä keskustelua. Eli tämä ei ole autojen säätötilaisuus, vaan nimenomaan koulutuksessa jokainen saa perustiedot HPTunersin käytöstä. Ne, joilla on käytössä oma läppäri ja softa, ottakaa mukaan. Ja tietenkin niin moni kuin vaan mahdollista, Vetellä paikalle. Lauantaina 14.5.2011 illalla saunotaan meillä Utissa, ja viritetään, säädetään, porttaillaan ja muuten vaan pidetään hauskaa. Mikäli porukka joudutaan jakamaan kahdelle eri päivälle, voi sunnuntain kurssilaiset tulla jo lauantai illasta paikalle saunomaan ja valmistautumaan henkisesti koulutukseen. Majoitusta voin järjestää muutamalle, muille voidaan varata Kouvolasta majoitus, jonka jokainen kustantaa itse. Ai niin, jos joku ei tiedä missä Utti on, 12 km Kouvolasta Lappeenrantaan päin. Oheisen listaa jotka ovat ennakkoon ilmoittautuneet minulle, Varmistaisitteko osallistumisenne tammikuun aikana sähköpostilla ja pistätte nimenne ja yhteistietonne minulle, sekä toiveenne kumpi päivä sopii paremmin: arto.nurminen@utinrakennus.fi Muutama voisi vielä mahtua mukaan. JuhaTee Armat Jerez CE-5 Dalle JU5-51 Pirre JORVETTE CC-5 Hara janiv pappatunturi poppamies kipi79 hateju Toxic Flame VetteMan lepe TOMAS Yorcci takapiruna -- |
Hieman lisäinfoa.
Jos itsellä ei ole HP Tuners -ohjelmaa, niin ei hätää. Mun oman softan kopion voi asentaa jokainen osallistuja omalle läppärille ja koulutuksen aikana voi näin tutkia tarjolla olevia lokeja "luokkahuoneessa". Tarjolla on siis lokeja ja säätöjä USB-muistitikulla, jotka jokainen voi kopsata omalle läppärilleen.Jos on vartavasten hankkinut HP Tuners -ohjelman, niin sitä parempi. Olennaista tässä ekassa koulutussessiossa on siis: A. Ymmärtää Veten tietokoneen toiminnan perusteet. Käytän tähän reippaasti aikaa ja taivutan asiat "rautalangasta" niin että jokainen varmasti oppii mistä on kyse. B. Oppia seuraamaan, miten se oman auton moottori toimii. Jos aikaa jää, niin joitain muutoksia eli säätöjäkin toki voidaan tehdä paikalla oleviin autoihin. Palautteen ja kiinnostuksen mukaan sitten jatketaan mahdollisilla seuraavilla koulutuspäivillä. Sähköpostilla ja tällä foorumilla on toki myös tarkoitus antaa neuvoja jatkossakin. On tietysti selvää, että ekaa kertaa säätöjä tehdessä hieman arveluttaa, että mitenköhän tässä oikein käy. Osakaasulla ei yleensä ole suurempaa hätää, eli sen alueen säädöt pystyy kyllä tekemään itsekin rikkomatta moottoria. Perstuntuma on mainio tapa seurata moottorin toimintaa osakaasulla, toki HP Tunersin skanneri kertoo paljon asioita myös. Kannattaa muistaa, että aina voi viedä autonsa ammattilaiselle täyskaasusäätöjä varten ja sitten voi itse jälkeenpäin tutkiskella, että mitä muutoksia säätöihin tehtiin. Näistä voi ottaa oppia, samoin kuin kysellä neuvoja. Ja kun kokemusta kertyy, niin sitten vaan jakamaan muillekin. Jos haluaa itse tehdä täyskaasuvetoja, niin aikataulusta riippuen pääsen itse paikanpäälle neuvomaan säätöjen tekemistä dynossa (toki tätä samaa olisi tarkoitus tehdä sitten seuraavilla koulutuspäivillä). |
Quote:
|
Quote:
|
Voishan sitä (taka)piruilla, yksi vakio ois joukossa... :oops:
|
Quote:
|
Laita Pekka mutkin siihen sähköpostirinkiin jos meinaat tietoa jakaa.
|
Quote:
ettei pedoviilirinkiin kun Pekka uhkas pattajalle lähteen.. |
joo ei mihkään viilirinkiin..
|
Quote:
|
Quote:
|
Quote:
Ehdottaisin ennemmin matkakohteeksi Kuopiota tai Kyröskoskea |
Ilmoittautuisin mukaan jos vielä ehtii. HP tuner Pro on hankittuna, mutten ole vielä kokeillut. Kai siellä C6 vähän käsitellään. Laitan viestiä Tomakselle.
|
Quote:
C6:sia tuodaan Suomeen jatkuvasti lisää, joten jossain vaiheessa varmasti niillekin löytyy ohjeita. Itse en sellaisia uskalla luvata, mutta kyllä täällä Suomessa on C6-harrastajia, jotka tuntevat boksin niksit. |
Quote:
Kukas tuo on? |
Quote:
Mitä ihmettä?! Pulinaa? Minähän olen tällainen perusujo ja hiljainen 8-[ |
Quote:
Jos tykkää Golfista ja vähän rauhallisemmasta menosta, niin Hua Hin on ihan kiva paikka ;) 27.2. taas menossa :D Edit; siis enhän mä golfia osaa pelata, mutta on siellä lämmintä ainakin :-) |
Quote:
Mahti homma, mukana ollaan. |
Quote:
Toisaalta vaikka sun autossa olisikin fyysisesti MAF, voi se silti olla säädetty EFILivellä käyttämään 2 Barin MAPpia. Kannattaa ehkä soittaa Hariselle ja kysyä mitä sun autossa käytettiin: 2 Barin MAPpia vaiko MAFfia. Jos on käytetty 2 barin MAPpia, niin sitten suosittelen että myyt HP Tuners -ohjelmiston jollekin ja hommaat tilalle EFILiven. Sama asia toisin sanoin: jos Veten tietsikkaan tehdään käyttöjärjestelmätason muutos (ns. CoS), niin eri ohjelmilla tietsikkaa ei voi lukea vaan pitää olla se sama ohjelma (valmistaja) jolla muutos on alunperin tehty. Mutta jos Veten tietsikassa säädetään pelkkiä parametreja, ei ole väliä mitä ohjelmaa tai kapulaa käytetään (tosin joku poikkeus tässäkin taisi olla). |
Quote:
Ehdottomasti mukana:geek: |
Quote:
No, hommahan on helppo selvittää sillä, että kokeilee HP Tunersilla onnistuuko tietsikan lukeminen vai ei. Eli Editorilla "read entire" allaolevan kuvan mukaisesti: ![]() Sitä en tiedä, miten E38 PCM:n ja 2 barin MAPin kanssa sitten toimitaan, jos käyttää HP Tunersia. Esimerkiksi pitääkö sinne asentaa 2 barin CoS kuten C5:ssa. Quote:
Edit: sen verran olin utelias, että vilkaisin pikaisesti mitä HP Tunersissa on C6:lle. On siellä sittenkin tuki VE-taululle eli voi säätää perinteiseen malliin (ainakin E38:lle), mutta E40:lle ei ole, jolloin joutuu käyttämään tuota em. ilmaisohjelmaa. Samalla opin taas kerran uutta C5-osastolla, eli 2 barin PID ei toimikaan -97-98:ssa samalla lailla kuin -99-04:ssa. Voi samperi että näitä poikkeuksen poikkeuksia riittää! |
Quote:
Jaa no tämä selittäisi sen miksei katsastuksessa eikä Janin HPTunerilla saatu autoon yhteyttä. MAF on fyysisesti paikallaan. Harisella säädöt on tehty eli pitää soittaa sinne. Menee ohi kyllä COS, E38, VE ja muut. |
Quote:
Toki sekä HP Tuners että katsastuaseman laitteet käyttävät standardoitua OBD-protokollaa (tai näin ainakin oletan) lukemaan autojen tietsikoita. Joten homman pitäisi kyllä onnistua. En oikein usko, että EFILiven toteutus jotenkin estäisi HP Tunersia lukemasta EFILivellä säädettyä tietsikkaa, mutta mistäs näistä tietää. Mutta se, ettei katsastusaseman laitteetkaan saa yhteyttä, kuulostaa omituiselta. Tässähän on nimimerkki "Yasei":lle mainio pähkinä purtavaksi! :-) Quote:
|
Quote:
|
Quote:
Kadulla voi tietty hienosäätää joitain asioita, mutta kyllä tuon teholuokan autot kannattaa säätää kohdalleen dynossa. Kuten sitten tapahtuikin. No, nämä mun kommentit perustuu huhupuheisiin, eli en ollut itse paikalla. :-) Edelleen ihmettelen kovasti, mikä tuossa voi mättää, eli miksi tietsikkaan ei saa yhteyttä. |
Quote:
Sulake palanut..? |
Quote:
|
Quote:
Ja se Harisen magiikka oli pelkkä MAFfikartan tuunaus niin että mossa ei enää käyny pig rich... ;) |
Quote:
Usein on sama,en oo varma seekutosesta,enkä pääse valitettavasti nyt kytkentäkaaviosta tarkastaan. Niin ja todellakaan ei aina ekana sulakkeita tarkasteta,itse esim. nähnyt kun BMW merkkihuollossa vaihdetaan ensin kahteen kertaan moottorinohjainboksi uuteen ja sen jälkeen ei-BMW asentajalle tulee mieleen että onkohan sulakkeet tarkastettu.. |
Quote:
Kysäsin tätäkin Dallasin Gurulta ja sulakkeen jäljillä se oli sekin: Quote:
|
Alkutalvesta törmättiin samantyyppiseen ongelmaan erään C5:n kanssa, HP:llä ei saanut yhteyttä tietsikkaan, samoin oli käynyt katsastuksen yhteydessä.
Tässä tapauksessa oli tupakansytkän sulake kunnossa. |
Quote:
Jassoo. Ei sitten ole Speed Density. Kyllä pitäisi päästä Hoopee tunarillakin kiinni laitteeseen. :-) |
Quote:
Toiseksi yleisin syy taitaa olla noihin yhteysongelmiin taitaa olla kun gurut on käyny test lightteilaan tökkimässä liittimen pinnit väljäksi. |
Quote:
Ei kai se Harinen sentään jotain "Tuner Lockkeja" asentele noihin pokseihin (vahingossa tai tahallaan)? |
Quote:
|
| All times are GMT +3. The time now is 11:29. |