![]() |
Käyttökokemuksia C5:stä, please
Päivää foorumin käyttäjät!
Allekirjoittaneelle nousi kauhea jenkkikuume! Kaikki alkoi siitä, kun aloin katsoa avomallista S197 Mustangia ja aloin pohtia "kilpakumppania" poniautolle. Sitten näin Corveten (C5) liikennevaloissa ja minut valtasi omituinen tunne, että "tollanen pitää saada!!!!" :woohoo: Pyytäisin teiltä käyttökokemuksia C5:stä. Ajatuksissa olisi se "pikku"lohkokasi, 5,7:n moottorilla varustettu avomalli, sillä auto tulee pelkästään kesäkäyttöön. Kaikki autot saa kuluttamaan tähtitieteellisen määrän bensaa, mutta netistä lukemieni juttujen perusteella Vetellä pääsee myös pienehköllä kulutuksella. Onko näin? Sanotaanko, että tämän hetkinen kesäautoni SL- Mersukaan ei nyt ihan tipalla mene tuhatta kilometriä... :rolleyes: Varaosat, saako varata auton hinnan verran korjausbudjettia vai löytyykö osia muualta kuin marmoritiskiltä? Olen nykyisellä ajanut viidessä vuodessa 32.000km, joten kesäaikoina kilometrejä ei hirveästi tule. Vaihteisto on lähinnä makuasia, mutta löytyykö kokemuksia manuaali vs. automaatti? Ja yleisiä käyttökokemuksia (ajo-ominaisuuksia) olisi kiva tietää ja mahdollisia kohtia, mitä kannattaa katsoa kun autoa menee testaamaan ja katsomaan (tyyppiviat). |
Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
Mihin autoa menetkin katsomaan, niin kannattaa kysyä, jos joku paikallisista lähtee mukaan tai joku palstalaisista voi muutenkin tietää auton. Onnea valitsemallesi tielle!! (kyllä se on jo valittu :rolleyes: ) Jarmo |
Kiitos Jarmo!
Joo-o, kyllä se tie taitaa olla tosiaan valittu... :rock: Joka kerta kun Vette näkyy jossakin, tai edes kuuluu ääni pääsee syvä huokaus ja litra kuolaa. =P~ Itse asun Turussa ja Espoossa tulee käytyä aika usein appivanhempien luona. Jos jollakulla on tietoa tästä autosta, otan kyllä kiitollisena vastaan, sillä tarkoitus olisi käydä "potkaisemassa" rengasta. http://www.sportscarcenter.fi/vinfo....CYE33&yid=1986 Ai niin, onko näissä ketju vai hihna jakopäässä? Eräs besser-wisser töissä sanoi, että jakopäänhihnan vaihto on kallis projekti. |
Ei oo omaa kokemusta C5, mutta mitä olen vierestä seurannu, niin ehkä olisi asiaa ostaa valmiiksi prochargerilla tms varustettu yksilö.
Tuos linkistä selviää mm jakopää...;) http://www.chevyhiperformance.com/te...ild/index.html Onnea Veten metsäsytykseen. |
Kiitos kiitos!
Luin täältä juttua, että jenkki- ja euroradioissa on eroja. Siis jenkkiversiossa on vain parittomat pilkun jälkeiset numerot? Saako Suomesta näitä euroversioita ja mitä sellainen kustantaa? Ilmeisesti tavallinen "mustapörssi"- mankkari ei autoon käy. |
Quote:
Saa sinne vaihdettua soittimia jos jonkinlaisia. |
Hyvä tunne on sinuun iskenyt :rock:
Reilun vuoden nyt omalla C5sella ajellut. Kilsoja jonkinverran yli 10tkm tullut ajettua. Ei ole kun positiivista sanottavaa autosta. Mukava ajella, kulutuskin on varsin maltillinen ja ajo-ominaisuudet hyvät. Radio USA mallissa on tosiaan tuo parittomia taajuksia toistava, heittämällä menee paikalle euromalli, jos jostain sellaisen löytää. Soittimen voi myös vaihtaa, mutta ainakin 2 DIN soittimelle pitää vähän kehystä muokata. 1DIN soittimille on adaptereita Lisäksi alkuperäinen Bose järjestelmä vaatii erillisen muutamaan kympin arvoisen sovittimen, myös antenniadapteri on tarpeen. |
Quote:
|
Quote:
Kommentti vikakoodeista edellä oli kyllä varsin validi. Kun itse olin C5:sta ostamassa, ööh, 3,5 vuotta sitten, niin koeajaessa katselin vikakoodeja. Tässä omassani niitä oli joitakin muistissa, mutta mistään ei tullut ajaessa C, eli "Current". Eli olivat vain muistissa, eikä vanha omistaja ainakaan myöntänyt tienneensä edes koodien luvusta, sanoi joskus käyneensä nollauttamassa koodit merkkiliikkeessä :rolleyes: Loppujen lopuksi tilanne on sellaisena säilynytkin, pahemmin ongelmia ei ole vikakoodien saralla ollut, ainoastaan jostain syystä Daytime Running Lights ja peruutusvalo heittää jatkuvaa koodia. Eli jos auto on vikakoodikone, ja heittää ruutuun nollauksen jälkeen koodia koodin perään, niin kyllä itseä ainakin mietityttäis... Koeajolla ennen koodien nollausta kannattaa ne ottaa talteen, ja tarkistaa ne täällä, tahi tulostaa vaikka vikakoodilistaus paperille mukaan, ja tarkistaa siitä paperilta, mitä sieltä pukkaa... |
Quote:
Tuli mieleen että miten ihmiset on pärjännyt ennen ilman jotain prkl koodeja? Ymmärrän jos ajovalo on palanut tai moottorissa jotain ongelmaa ja siitä ilmoitetaan mittaristossa. Mielestäni koodeja tärkeämpää olisi laittaa uusiin autoihin moottorinlämpötilat näkyville (tosin C5 vetessä tämä on otettu huomioon), kuin se että pääseekö sillä autolla nyt mihinkään vai pitääkö jo viedä korjaamolle nollaukseen. Nykyään on menty aika pahasti metsään kun ilmoitetaan auton mittarissa jos naapurin vaimon vibraattorin patterit on loppu. Tosin onhan noi koodi jutut olleet taloudellisesti todella hyviä autoliikkeille ja kaikille korjaamoille ja lisäksi varaosat menee kaupaksi oikeen helvetisti kun oikeasti jokin osa ei ole rikki mutta kun koodit niin näyttää niin silloinhan sen on oltava rikki. |
Quote:
No minusta noi koodit on kyllä hyvä asia, helpottaa tällästä normitallajaa aika helkkaristi. Ainakin tietää mistä vois alkaa vikaa etsimään. Ja itte ne saa nollattua ilman korjaamoa. -- |
Suuri kiitos ja syvä kumarrus vinkeistä! :salut:
Toisaalta, tuo vikakoodijuttu on positiivista auton ostajalle, että näkee missä mahdollista vikaa on. Toisaalta taas se, että joku valo on pimeä ei välttämättä ole ostopäätöksen este. Se taas panee harkitsemaan jos polttimon vaihdolla ei vika poistu... ;-) Voi hitsin hitsi, ette te ole ainakaan ole saaneet Corvette- kuumetta laannutettua,[-X päinvastoin!!!! |
Quote:
Tuossa pari ahdettua Etelä-Suomessa: http://www.american.ee/Kuulutused |
Kiitos vinkistä, mutta tarkoitushakuisesti olen hakemassa normiversiota. Viisi sekuntia sataseen riittää meikäläiselle!
Nykäsee ylimääräiset nahat jo siinä vaiheessa taka- asentoon, tiedä jos on jo veltostunut... :---) Ei muuten, mutta kun vaimo hyppää ruoriin...:worthless |
Quote:
Hetken aikaa:D |
Quote:
:rock: |
Quote:
Nii-in, vannomatta paras... :colors: Aikuisten oikeasti, palikkaa varmasti saa. Mutta minulle se olisi "vain" cruisingipeli. Vaimo näki kirjoitteluni... |
Harvassa ovat tänä päivänä ne autot, jossa on yhtä paljon "cojonesia" kuin Vetessä. Ehkä se vain on makuasia, mutta... Ulkonäkö, tehot, äänet jne.
Pitää kyllä nostaa teille kateellisina hattua ja vetää kättä lippaan! :salut: Löytyisikö muuten vapaaehtoisia pk- seutulaisia käymään jossakin vaiheessa Sports Car Certerissä (Espoossa) antamassa arviotaan autosta? Nimimerkillä " yv. ois kivaa" |
Quote:
|
Quote:
On torstaihin saakka varattu kyseinen vette. Olin tänään mukana yhdelle foorumilaiselle tätä tsiigaamassa. |
Rehellinen mielipide, mitä ajattelit autosta?
|
No,joo, pitänee heittää kirves kaivoon... oli liian hyvää ollakseen totta. "And thesearch goes on..." :eye:
|
Quote:
http://finnshark.com/forum/showthread.php?t=17827 Ja nimimerkillä bulldog's on kokemusta aika paljon veteistä. |
Käyttökokemuksia kyselit, niin laitampas omia kokemuksia näkyville.
Alkupään C5;ssa on tyyppivikana lämmityslaitteen sekoavat actuaattorit, siis kojelaudan alla olevat pienet sähkömoottorit, jotka jostain syystä 97-00 mallin autoissa jossain vaiheessa eivät enää osaa kalibroitua ja aiheuttavat sen että lämmityslaite ei enää puhalla kylmää tai kuumaa niin kuin kuljettaja haluaisi. Itse taistelin tuon ongelman kanssa pitkään, ennen kuin uskoin, että ne servot kannattaa vaan vaihtaa. Osat maksaa jenkeistä rahteineen ja muine kuluineen reilut parisataa euroa ja vaihdon tekee n. 3-4;ssä tunnissa kun on ohjeet. Ja Finnsarkistahan ne löytyy ;) Bensamittari joskus sekoilee, eli putoaa nollille vaikka tankki on täynnä tai yli puolillaan. Seuraavalla käynnistyskerralla taas pelaa. Puolentoista vuoden aikana mulla on neljä kertaa toistunut tuo vika. Penkkien verhoilut ja pehmusteet on yleensä ainakin kuskin penkistä ihan loppu, jos ei ole jo vaihdettu. Jo muutaman 10 tkm ajetuissa autoissa amerikanlehmän nahka halkeilee, uskomatonta shittiä. Foameja ja verhoiluja saa uusia, ja ohjeet vaihtoon löytyy tietenkin Finnsharkista ;) Jos haluaa teettää custom-verhoilut, niistäkin jäsenillä on kokemusta... Ilmeisesti jossain vajaassa sadassa tuhannessa alkaa hihnapyörien laakerit kitisemään. Osat ei hirveitä maksa. Itse en ole vielä vaihtanut, mutta siitäkin on jäsenillä DIY-kokemuksia. Ei ollenkaan tekemätön homma... Mutta aika huoletonta on ajelu, jos ei ala lisähevosia havittelemaan. Mulla on hommia auton kanssa riittänyt, mutta suurin osa niistä ihan omasta valinnasta, ei rikkoutumisten takia. :D |
Quote:
Siihen rahaan mitä sopivat hinnaks tolle vetelle ihan soiva peli. Laatikko toimii ja vaihtaa niin kun vakio lootan pitää eli ei luista. Tehot tuntu olevan tallessa ja kaikki sähkölaiteet (ikkuna moottorit,pyyhkijät,ilmastointi-/lämmitys laite,radio jne toimii) ja katon rätti oli kunnossa. Penkkien nahat oli mitä (kuluneet) kun on niin huonoa kamaa noi orgis nahat tai mitä lie tavaraa. Sen takia foorumilainen ton varas koska tohon rahaan (siis mitä sopivat hinnaks) ei oo saatavana ton kuntosta yksilöä mutta kauppa selviää torstaina. |
Quote:
Sen moottorin jäähdytysnesteen lämpötilamittarin voi vaikka maalata tai laittaa tarralla siihen mittaristoon. Se on n 10-15 v ikäisissä joka tapauksessa yleensä ohjelmallisesti kontrolloitu näyttö ja se tapittaa pystysuoraan vaikka lämpötila muuttuisi kymmeniä asteita. Se on ihan psykologinen mittari, ei muuta. Eikä sillä moottorin veden lämpötilalla ole oikeasti mitään merkitystä kun asiaa pohtii kunnolla. Ennemminkin väliä on öljynlämmöllä. Veden lämpötilalla kontrolloidaan yleisesti monia ohjelman osioita (closed loop, hiukkassuodatin, ahtopaineet, rikastuskertoimet yms) mutta vaikka mittari olisi olemassa, sen näyttämä olisi asetettu psykologisesti vähiten rassaavasti pystysuoraan myös niissä tilanteissa joissa nuo ohjelman ehdot eivät täyty.. Nykyaikaa ja lähinnä suunnattu sille suurimmalle käyttäjäkunnalle jolle pellinaluksen pohtiminen ei ole tärkeää. |
Quote:
Jarmo |
C5 coupessa on yllättävän isot matkatavaratilat
|
Quote:
Niin minäkin luulin :smielielo |
Quote:
Ainakin kuvien perusteella tuo näytti ihan kelpo peliltä. Taitaa olla tuontiauto, oliko juttua mistä? Mulla on fiilis, että kaupat tulee... Noh, ei auta kuin jäädä odottamaan seuraavaa! Kyllähän noita näyttää Nettiautossa olevan, mutta pääkriteerinä on avomalli ja autoliike, sillä tuo nykyinen peli pitäisi saada "hukattua" samassa. |
Viisi sekuntia sataseen on ihan hyvä lähtökohta, mutta eikö viisi sekuntia satasesta kahteensataan ois parempi? :D
http://www.nettiauto.com/chevrolet/corvette/4061830 Valmis peli baanalle ja nopeusmittauksiin. Jos ei ilmoituksen videota jaksa katsoa, seisovan mailin loppunopeus 338km/h. (vakio C5 reilut 100km/h hitaampi, ja esim. 512hv C6 Z06 kiihtyy ko. matkalla n. 270-275 nopeuteen). Tekniikka uusittu -08, ja sen jälkeenkin useita päivityksiä. Toimii normiajossa kuten vakio C5. Ehkä hiukan äänekkäämpi, ja naisväki voi valittaa ruuhkassa hiukan tavallista jäykemmästä kytkimestä.:rolleyes: Matka-ajon kulutus noussut muutosten myötä n. 1.5 litraa sadalle, eli menee vielä reilusti alle 10l/100km. Hintapyynnissä on vaihtoauton varaa, koska aina tyrkytetään sitä "tosi hyvää" riisikippoa vaihdossa. |
Quote:
:rock: Kiitos mutta liikaa tehoa, ettei tule tehtyä ryandunneja (kännissä en ole ajanut, enkä aja mutta...) ja avomalli on numero ykkönen sekä vaimon :queen: mielestä automaatti. |
Quote:
En tiennytkään että näitä kahta sanaa voi laittaa peräkkäin?? Suomenkielestä löytyy aina uusia asioita :p |
Quote:
Maali/lakka pinta ihan hyvässä kunnossa kun katsotaan auton ikää. Jenkeistä tuotu ollut Floridassa. No toi kauppa juttu selviää huomenna. Joo on noita nettiautossa mutta pysy tästä yksilöstä kaukana tai sulla on snadia duunia tiedossa http://www.nettiauto.com/chevrolet/corvette/4036814 |
Kiitos Hara varoituksesta, olin tuota vähän katsellut. Siitä se ajatus lähti, kun STG:ssä la-su aamuyöstä kömmittiin rantasaunasta kohti majapaikkaa, niin siinä hienossa usvassa toi TJM:n valkoinen C5 siinä nurmikolla näytti aivan saaplarin hienolta. Ei sitä meinaan STG 2012:aan kehtaa enää taksimersulla tulla. :D
|
Kiitos varioituksesta, Hara!
Minäkin olin katsellut tuota. Mutta jonkinlainen pelko oli, kun täällä oli varoteltu edullisista Veteistä. |
Quote:
Eipä kestä kiitellä. Käytiin eilen ensin tsiigaamssa tää yksilö josta kannattaa pysyä erossa paitsi jos haluaa päästä duunailemaan heti alkuun ja sitä snadia duunia löytyy. Valkonen näyttää hienolta ja mun mielestä tossa avossa varsinkin ja ei tuu valkosta joka nurkalla vastaan. Mun mielestä valkonen Mersu näytti hienolta. |
Quote:
|
Quote:
Laitetaas vika listaa tosta valkosesta avosta. Apukuskin puolelta ilmeisesti actuaattori rikki koska puhaltaa vaan kylmää,tuulilasin pyhkijät lähti liikkeelle ja liikkuivat noin 10cm ja siihen jämähtivät, sisustassa siellä tällä pikku laittoa ja muutama snadi osa uupui ja kaikkein huolestuttavin oli öljyn paineet olivat nimittäin aika pirun alhaalla. Saanut joskus kaiketi pikku pusun koska oikean puoleinen etulokasuoja ei ollut olenkaan linjassa. |
Quote:
Voihan sitä irroittaa vaikka pari-kolme tulpanjohtoa, niin tavoiteteho saavutettu... :p. Ja sitten kun haluaa virittää, pistää sitä mukaa johtoja takaisin? |
Tai vähentää ahtopaineita. Joka vuosi lisää 0.1bar niin on iloa pitkäksi aikaa eikä heti lähde käsistä. :mrgreen:
|
Quote:
Mun -97:ssa lämppäri juurikin näin. Saan joko maksimi kylmää tai suhteellisen lämmintä vaikka mitä säätäisi. Puhalluksen voimakkuussäädin ja mistä ilma työnnetään ulos valikko toimii niin se pelastaa. En kiirehdi korjauksen kanssa, koska itse pidän viileästä ilmastoinnista. Naiset ovat järjestäen valittaneet pelkääjän paikalla liian viileästä ilmasta, josta sitten joskus turhauttava säätäminen voi saada alkunsa. Quote:
Näin käy myös mun -97. Tankki suht täynnä ja tekee kiihdytyksiä niin silloin tällöin saa bensamittarin dropsahtamaan nollaan. Sammuttamisen jälkeen se on taas kohdillaan. Quote:
Mulla on penkit vaihdettu jo aikasemman omistajan toimesta. Mut kyllähän noissa alkaa harkita joidenkin kulutettujen pintojen siistimistä tavalla tai toisella. Quote:
True, mutta ei se haittaa hirveästi. Ei se kuulu ellei avaa konepeltiä kun kone päällä jos hirveästi silloinkaan. Quote:
|
Quote:
Tai säätää ennakkoja reilusti toiseen suuntaan. 13 on TÄYSIN RIITTÄVÄ :^o |
Quote:
Joo, kun vaan löytyis jostain joku tosi kiiltävä sininen C5 avo magnachargerilla. :D |
Quote:
Ei kai sellaisia ole kenelläkään.. Kuka nyt sellaista kun maailma on pullollaan muitakin värejä.. Jos joskus Vetenhimo ylittää järjen rajat niin käy JKL:ssa kahvilla niin tuumataan miten voisimme auttaa toisiamme tuskissamme:mrgreen::mrgreen: |
Quote:
No, sen nyt tietää kuinka siinä kahvittelussa käy. :D :D :D |
Quote:
|
Noniin, kävin koeajolla ja väänsin kauppaa Vetestä kolme tuntia.
Lopputuloksena se, että uusi hopeinen avo alkaa kiertää Turun katuja! Ja joskus pk-seudulla... Miljoonat kiitokset kaikille keskusteluun osallistujille ja erikoiskiitokset Haralle ja eräälle toiselle "eräästä" toisesta infoasiasta koskien ko. autoa. |
|
Eipä kestä kiitellä.
Onnittelut veten hankinnasta. |
| All times are GMT +3. The time now is 13:12. |