![]() |
Tuulilasin liimaus
Morjensta
Tästä lienee jo ollut juttua, mutta kun ei vaan löydä... Elikäs, millä mömmöillä / miten olette laseja liimailleet? Janne M. |
Quote:
Würth tuulilasiliima, soveltuu muutenkin kaiken liimaamiseen mikä pitää tosissaan saada kiinni.. |
Semmosta olen jostakin lukenut, että koska tuo koppa on vetelä, niin lasia ei saisi liimata oikeen pirusti kiinni, vaan pitäis käyttää alkuperäisenkaltaista koiranpa**aa... Vaikka eipä noi liimatkaan taida täysin kovettua.
|
Kyllä tuo alkuperäisen kaltainen kuulostais hyvältä idealta. Joku lämmitettävä lasi liima ei vaikuta hyvältä idealta, no semmosta tuskin kukaan kaupasta tarjookaan.
|
Itte käytin aikoinaan 3M:n lakunauhaa. oli helppo laittaa ja ainakin toistaiseksi toimi. Sillon hain sitä tosta ylöjärven Shellin vierestä, mut paikan nimee en enää muista.
|
Quote:
Voinen vahvistaa tuon. Oli ainakin viimeviikolla vielä paikallaan. Puolikas paketti löytyy verstaalta :p Nim. merkillä: Auton nykyinen kuskaaja :driving: |
Quote:
Mitäs tämä tämmöinen liima on?? Kori vetelä? Vai Runko? Eikö nimenomaan lasin kunnolla liimaaminen jäykistä häkin rakennetta? Mun järjen mukaan? Oli miten oli mutta mulla eri tulisi mieleenkään kiinnittää lasia millään muulla kuin kunnollisella tuulilasin liimaamiseen takoitetulla liimalla.. |
Sillon kun seiskaneloseen pistettiin uutta lasia paikoilleen pohjatöiden jälkeen käytettiin SIKA-tuotemerkin lasin liimausainetta, siinä se liima-ainemassa pursotettiin sellaisena "pyramidipötkönä" että no matter what se koskettaa lasia (kuulema common virhe on pursottaa tavara väärin). Lasia kiinnittämässä oli ammattiäijä mukana, joka muuten liimausaineen valitsi.
Ainakin oman omistajuuskauden ajan tuo lasi pysyi paikallaan ja kuosissa..? Mulla on aika vahva usko SIKA-tuotteisiin. |
Quote:
Lämmitetävä liima oli vaan keino saada auto ajoon nopemmin kun "tavallisella" liimalla. Normiliima vaati sen vuorokauden, noilla tais saada auton ajoon samon tein. Kyllähän se lasi on jäykiste, ollu n30 vuotta ja liima on jäykkää. Sen sijaan (luulen) c3;a suunnitellessa se on vaan ollu kiinnitys tapa muiden joukossa (uusi sellainen??). Kunnon liima lienee auton iästäkin hiukan kiinni. C3ssa se musta butuulinauha on varmaan toimiva ratkaisu koska näin se on alun pitäenkin ollu. C4 ja uudemmat menee sitten uudemman ajan jäykillä liimoilla vaikka silla lämmitettävällä pika liimalla. Merkillä ei liene mitään väliä. Pohjuste pitänee noihin läittaa vielä nykyjäänkin, ainakin korin puolelle jos siinä ei ole vanhaa liimaa. |
Viimekesänä kun laitatin yhteen autoon tuulilasin, muistaakseni wurthin liima pursotettiin pyramidin muotoon korin päälle sitten lasi päälle. Liimaaja kertoi että aktivaattori on valmiina uuden lasin sisäpinnassa liimasauman kohdalla. Kahden tunnin päästä ajelin pois.
|
Uusien autojen lasit vaikka sika tuulilasiliimalla ja sellaiset autot missä on ollut butyylillä kiinni nii joko butyylimassalla tai butyylinauhalla (laku)
|
Quote:
Itse olen käyttänyt C-3 tuulilaseissa juuri tuota "lakua". Jos käytännön vihjeitä saapi antaa, niin Ennen lasin paikoilleen asentamista: -Kannattaa vuoleskella sopivat puupalikat lasin alareunaan tukemaan lasia siten, että se ei pääse valumaan alaspäin, vaan pysyy "lakun" kuivumisen ajan oikealla paikallaan. -Putsata hyvin lasin liimattava pinta esimerkiksi spriillä. ( Ja karmin pinta tietenkin myös ) -Varata hyvä, vakaakätinen kaveri lasin paikoilleen nostoa varten. -Lasin pitää osua paikoilleen kerrasta! Toi laku on samaa tavaraa sen kuuluisan Junttilan tuvan seinässä olevan tavaran kanssa. Lasia ei voi "vähän" siirtää sen jälkeen, kun kontakti lakuun on tullut. Ai mistä tiedän?.......:D |
Quote:
Onko nyt jotain perusteltua käytännön syytä miksi ei voisi käyttää nykyaikaista tuulilasiliimaa 70-luvun autossa? |
Quote:
ainoa hyvä asia että jäykistää koria. mutta jos tulee halkeama niin jatkaa helpommin? en ikinä laittaisi sitä vanhaan klassikkoon, tonnin pommiin voi laittaa mutta mitä järkeä siinä kun nykyajan liima maksaa muutaman kympin ja butyylimassa noin 7e jos haluat saada rosterilistat nätisti istumaan niin mittaat kuinka paksu laku sinne väliin mahtuu. saa olla aavistuksen paksumpi kun saa hieman painettua kasaan. jos käytät nykyaikaista liimaa niin se kuivuu noin puolessa tunnissa ja jos tulee vähän ohi niin et saa listoja irti enää ehjänä. moneen muskeliautoon listat maksaa muutaman satasen.butyyli lähtee helposti irti maalipinnasta/lasista silikonipoistoanineella. nykyajan listat laitetaan ensin kiinni lasiin ja sit liimataan koko paska kiinni. listat usein kertakäyttötavaraa ja sit kun/jos pitää vaihtaa se lasi niin hirvee homma yrittää sahata se auki ku 20cm välein on klipsejä. joudut myös maalaamaan sen kohdan uudestaan koska ei taida olla muita keinoja saada liima irti ku hiomalla? raapimalla? butyyli lähtee helposti irti. mutta jos välttämättä haluaa liimata niin siitä vaan. toivottavasti mä en sitä autoa ikinä osta =D jos on vanha auto missä sellainen kumitiiviste jossa on "lukitus" ura niin kannattaa laittaa butyylimassaa väliin. ei muuten pidä jos on tarvike/repro lasi. esim mopareissa kuttilan lasi on paljon ohuempi kun alkuperäinen ja silloin se tiiviste ei kiristy tiiviiksi. |
Morjensta
Näin mäkin oon jostakin lukenu (ehkä OD:ltä, ehkä en...), että jos lasia ei ole alunperin suunniteltu osaksi korin/rungon jäykkyyttä, ei tulisi käyttää (jäykkiä) liimoja. No, eli ajattelin etsiskellä tuota "lakua". Mistähän sitä Tampereelta sais? Entäs sitten nuo esivalmistelut. Puukiilat oli hyvä vinkki. Ylälistan klipsit laitan ennen lasia paikoilleen. Mitäs muuta? JM |
Quote:
Mulle sanottiin, että absoluuttinen kovettuminen on kahdessa päivässä. Vetteen listat kyllä on käsittääkseni laitettu vasta lasin liimauksen jälkeen. :) En usko, että tarvikkeiden hinta vaikuttaa corvette-harrastajien materiaalivalintoihin yhtä paljon kuin laatu. Voihan sitä riemuita, että säästi 13euroa sitten, kun apukuskin hameelle tulee vedet tuulilasin karmin välistä. Jotkut alle tonnin autoja harrastavat saattavat tehdä valintoja tarvikkeiden hinnan mukaan. Mutta kiitos tästä selvennyksestä, tulihan tuossa noita puolia vastaan. |
Varmaan on se 2 päivää et kokonaan kovettunut mut et tee enää mitään muutoksia Puolen tunnin jälkeen ja ihan turha yrittää saada irti aineilla sen jälkeen. ei se uusi liima tiivisty sen paremmin. jos jonnekki jää rako niin siitä se vuotaa. voihan ne listat laittaa jälkeenpäin mutta silloin lasi pitää jäädä millilleen oikealla korkeudella, muuten listat ei istu nätisti.
jos käyttää massaa niin lämmitä tuubi ensin vähän,on muuten hyvin jäykkää kamaa. ensin kaikki klipsit kiinni mä kävin hakemassa volvo 240seen tarkoitettua lakua se on aika paksua. jotain 4mm. mittaa ensin kuinka paksu kerros sitä pitää saada. karmin syvyys listoihin miinus lasin paksuus. jos kaarevuus ei ole ihan sama ku lasissa niin vetäisin butyylimassalla. sikalla on hyvä butyyliaine niin ja osta ensin se silikonin poistoaine. muuten tulee kiire |
Quote:
Tuo paikka on ollu varmaankin Ykkösväri. http://www.ykkosvari.fi/index.htm Itse olen hakenut sieltä 3M -hiomatahnoja, laikkoja yms., eli vois kuvitella että tuota lakuakin sieltä löytyis. Ainakin heillä on tarjolla paljon muutakin kuin pelkkiä maaleja. |
En ole itse lasia vielä asentanut, mutta Kuittilan autolasi antoi vinkin, että kannattaa käyttää paksua lakunauhaa jotta lasi ei mene liian syvälle ja listat käy oikein siihen päälle. Sain nauhan ja pohjusteen ko paikasta lasia tilatessani.
Muistaakseni vinkkinä tuli lisäksi, että näissä lasi jää helposti vuotamaan yläreunasta ja kannattaa nauhan lisäksi yläreunasta tiivistää "jollain" aineella asennuksen jälkeen |
Quote:
Taas tarjoan sikaa (mustaa marine-versiota) tähän ongelmaan. Molemmissa omistamissani C3sissa on ostettaessa tullut vedet sisään lasin yläkarmista. Sikamassalla korjasimme sen. |
| All times are GMT +3. The time now is 09:40. |