![]() |
Bensapumppu
Onkos kokemuksia bensapumpun vaihdosta? Onnistuuko "heittämällä"?
Pulkka hyyty tänään tien varteen ja vaikuttas vähän siltä että bensapumppu on kaput. Pitääkö viimeisiään vetävä pumppu erikoista ääntä? Olen nimittäin ihmetellyt viimeaikoina outoa "hurinaa" joka kuuluu juuri tankin kohdalta, välillä kuuluu, välillä ei. |
Onnistuu todellakin lähes heittämällä.
Aloittelijaltakin menee korkeintaan tunti hommaan! Kato tuolta vinkkejä: http://thewoodworthfamily.com/fuel%20pump.htm HUOM! Älä osta tilalle orkkispumppua, vaan Walbron GSS340M tai vastaava. Tuo Walbro on Suomeen tilattuna 200 eskoa tulleineen päivineen, ja siinä tulee tankin tiiviste ja johtosarja ym mukana. Tuo Walbro on parempi vaihtoehto vaikka et koskaan virittäisi tai parantelisikaan konettasi. |
Loistava linkki. Taas osoitus kuinka netti rulaa näissä asioissa.Ei tarvitse montaakaan juttua arvailla enää.
|
Joo, usko Rokkaa - osta tämä satsi. Eli toi tossa vasemmalla ja hintaa $129. Se on plug and play sun Vetteen: http://www.racetronix.com/RX-C44-FPKG-2.html
|
kiitti vinkeistä, kysyvä ei tieltä eksy! :D
Nyt ei muuta kuin pumppua tilaamaan ja sitten kesän viimeiset ajelut! 8) |
Jep, tulihan tuo itekkin nyt tilattua. Kun noin selvän linkinkin laitoitte 8)
|
Ittellä on Walbron F20000169. Lähes sama pumppu minkä Rokka mainitsi, vain hieman uudempi versio. Racers placesta tilattuna maksoi 244, eli taitaa tosiaan olla halvempaa tilata jenkkilästä.
Ja vielä yksi vinkki: Jos 84:n pumppu temppuilee ja uusi pitäisi hommata, ei missään nimessä kannata ostaa alkuperäismallia, sillä uutenakin se on hieman tehoton. Eli tilalle vähintään 85:n pumppu.. |
Olipa hyvät ohjeet! Tallensin ne vastaisen varalle. Netistä taitaa löytyä vastaavia paljonkin, kun vain tuota osaisi etsiä..
Itse sain tänään kytkimen pääsylinterin paikalleen eikä edes ilmaa jäänyt systeemiin. Tuntuupa mukavalle! |
Olipa hyvät ohjeet! Tallensin ne vastaisen varalle. Netistä taitaa löytyä vastaavia paljonkin, kun vain tuota osaisi etsiä..
Itse sain tänään kytkimen pääsylinterin paikalleen eikä edes ilmaa jäänyt systeemiin. Tuntuupa mukavalle! |
Älä suotta tallenna kahta kertaa! :P
|
oletsä "vette" oulusta?, ku yks kaveri pääsi mulle kuittaan et taitaa ne vetetkin olla romuja ku yks oli tääl oulussa kuulemma peltipystyssä josain tien laidalla tänään?
|
oletsä "vette" oulusta?, ku yks kaveri pääsi mulle kuittaan et taitaa ne vetetkin olla romuja ku yks oli tääl oulussa kuulemma peltipystyssä josain tien laidalla tänään?
Joo, oulustahan minä. Siinä sitä pelti pystyssä oltiin tien varressa ja ihan kohtuulliseen ruuhkaaikaan :oops: Osalla näytti tosiaan silmät putoavan päästä kun ohi ajoivat... |
Quote:
Eikö tuo postien määrä -lukema tällä keinolla nousekaan? En kyllä ihan oikeasti ymmärrä, miksi kirjoitteluni tulee usein tuplana. |
Quote:
ja tänään koukkasin tullista tuon, viikossa tuli. Tulli peri ALV:ia ja tullia yhteensä 24,70e. Asennus lonkerot haettu ja pistetty viileeseen.... |
Otahan "vette" yhteyttä maililla tai puhelimella. Meitä vetteilijöitähän on OUlussa ihan mukavasti ja heitetään harvasen päivä pieniä cruisinkeja ympäri kaupunkia. MItään isompaa kokoontumista ei vielä tälle kesälle ole ollut mutta jospa tuossa jossain vaiheessa jonkunlaisen "syys cruisingin" sais aikaiseksi.
Porukka on täällä myös häärännyt jos minkäkinlaisten ongelmien/modausten kanssa joten neuvoa kannattaa kysyä. |
Otahan "vette" yhteyttä maililla tai puhelimella. Meitä vetteilijöitähän on OUlussa ihan mukavasti ja heitetään harvasen päivä pieniä cruisinkeja ympäri kaupunkia. MItään isompaa kokoontumista ei vielä tälle kesälle ole ollut mutta jospa tuossa jossain vaiheessa jonkunlaisen "syys cruisingin" sais aikaiseksi.
Porukka on täällä myös häärännyt jos minkäkinlaisten ongelmien/modausten kanssa joten neuvoa kannattaa kysyä. |
Argh!!! On tullut Walbroa suositeltua ja itellekin ostettua mutta eihän se näköjään virtaa edes senverran, että kauppaan pääsis - ellei ole alamäki! ;)
Bensapumppuvertailu No, ehkä kuitenkin olen ihan tyytyväinen. Mun tapauksessa, tuurilla, pumppu tulee painamaan max 60% tehoilla (nykykoneella ehkä 40+%). |
Kiitos Tonille pumppu vertailusta!
Tuota olen itsekin arponut että kuinka tehokas se muiden merkkien tuning miesten kehuma bosch 044:n on ja onhan se näköjään tehokas. Mietinkin taannoin, että jos tyrkkäisin tuommosen tankkiin sisälle ainoaksi pumpuksi niin pääsis eroon näistä tuplapumppu(lisäpumppu linjassa) hömpötyksistä. Arvelin että bossilainen toimisi siellä upissakin... Mutta nythän se löyty juuri oikeakin, aeromotive tankkiin... Tämmöset testit ne kyllä helpottaa arpomista mikä se olisi hyvä...lisää tämmösiä. |
Vihdoin näyttää auto taas siltä, että sen vois saada pelaan..
Nyt se pitäis varmaan pumppu tilata... Onko ne vielä nuo aeromotive 11142 ja boschin 044 pumput kukkoja tunkiolla tuossa parin sadan hintaluokassa vai onko tullut jo muitakin? Meinasin maanataina tilata, oisko ehdotuksia? Nykyinen LT-1:n vakio pumppu tankissa ja linjassa walbro. |
Bosch 044:n nyt tankissa. Heti ekalla vedolla huomas, että nyt alkoi menovesi riittään eikä mennyt enää laihalle. Meni jo vähän överiksikin kun ve- karttaa olin yrittänyt rikastaa ja seoshan ei vaan paksuuntunut kun pumpun/ pumppujen kapasiteetti loppui. Pumpussa itsessään on karkia suodatin imupuolella mutta netistä löytyy alkuperäisen tyyppinen imupussi suodatin hakusanoilla in tank bosch 044 filter. Myös tankinsisällä olevaa putkistoa joutuu vähän modaamaan koska 044 on ulkomitoiltaan isompi. Mutta helppohomma...ja sähköjohtoja pitää jatkaa ja vaihtaa liittimet
|
Quote:
Miten tuon inline pumpun asensit tankkiin? Ihan vaan tuollaisella: Jotenkin tälläiseen malliin: |
Quote:
No tuohan se ihan oikea suodatin olisi siihen, vaan kun eihän mulla tuollaista ollut niin kötöstin sen vakio suodattimen joka on samannäköinen niin siihen huulille. Pumpussahan on itsessään myös karkeasuodin sisällä. Ota se pumppu/anturi hässäkkä veks tankista niin siitä näät miten se laitetaan. Isoilla klemmareilla tuetaan pumppu paluu linjaan. Imupuolen putkea joutuu lyhentään. Ja sähkö liittimet vaihtaa sekä johdot pidentää. Helpommalla pääsee jos /kun laittaa sen ed. vertailussa olleen aeromotiven pumpun, eikös se käy suoraan ja on yhtä tehokas? |
Onko kukaan laittanut Aeromotiven pumppua Vetteen. Ostin sellaisen eli osanumero 11142. Ohjeissa suositellaan vahvempia sähköpiuhoja pumpulle. Riittäisikö Veten omat vai pitääkö lähteä vetämään konehuoneesta asti lisävirtaa pumppua varten?
|
Mulle on tulossa Aeromotiven 11169 tuossa koneen sisuskalujen päivityksen yhteydessä (ihan vaan varuiksi, jos vanha pumppu vaikka olisi päättänytkin lähteä eläkkeelle). Näyttäisi riittävän melkein tuhanteen heppaan tuolla vakion regun 43.5 psi:n paineella, tulikohan vähän liioiteltua varmuuskertoimen kanssa... :D
|
Quote:
|
Walbron 190 ja 255 yksikköä/h -pumpuista on ollut ongelmaksi asti kiinalaisia tuoteväärennöksiä kaupan ebayssa ja jenkeissäkin. Niitä on osunut myös tuolla CF:ssä aika monelle. Ja tulos ei ole ollut ihan sitä mitä jengi odotti. Walbro on ottanut tästä aika pahan imagohitin ilman omaa syytään.
En siis väitä, että sinun pumppusi on feikki mutta sellainenkin mahis on olemassa. |
Kun..
..tätä katsoo:
http://www.ebay.com/itm/AEROMOTIVE-3...0cac6a&vxp=mtr niin minusta aika oleellinen ero verrattuna vaikkapa 11142 malliin on se että tässä tuo sisäänmenoaukko on kunnon rööri keskellä ja tuossa 11142 mallissa on pikkunen pilli reikä eikä keskellä, se on offset reiällä kuin vakiopumppukin. Ehdottomasti valitsen 11140 tai 11169 mallin, ei vaan selvinnyt mikä ero noissa on ? |
Quote:
|
Nyt
tuli mokattua, nimittäin näkyy olevan sama pumppu RP kaupassa 205 e. En olisi uskonut. No, ensi kerralla sieltä sitten.
|
Quote:
Kuulostiko tuolta? http://www.youtube.com/watch?v=0GnSTq4-xm8 Perkata itelle tulossa juuri Racetronixilta Walbron pumppu.. |
Quote:
Kyllä kuulosti. nyt aamulla kun oli paikat jäähtyny, ääni oli taas normaali. Minä myös tilasin yhden pumpun Race rosvo tronixilta, rahat meni pumppu ei koskaan tullut, Visa kyllä palautti rahat mitään kyselemättä. |
Kyllä
On pumpuissa ero. Walbro GS 342 pumpulla seosta ei saanut 12,5 rikkaammalle vaikka rikastuskartassa oli maksimi arvot 50 % ja bensan paine 4,5 bar, suuttimet 44 lbs, eikä regun säätäminen auttanut. Eilen vaihdoin tankkiin Aeromotive 11169 pumpun enkä koskenut säätöihin. Nyt seos 11,1 täyskaasulla eli rikastuskarttaa voi rukata alaspäin. Sitä luuli että Walpuri on hipo pumppu koska ei ollut tietoa paremmasta, nyt on. Sama kuin olisi ajanut 30 v Saab 99:llä ja pitänyt sitä hyvänä pelinä.
|
Hieno homma! Välittäjän kautta tilattu pumppu racetronixilta jo puolivuotta sitten,ei ole vielä kuulunut mitään... pitäne perua tilaus ja ottaa itekkin Aeromotiven pumppu...
|
Mulla paloi vakiosulake (10 A) ton 11169 Aeromotiven kanssa n. 600 km:n ajelun jälkeen. Tyrkkäsin 15 A sulakkeen ja sillä se on toiminut.
Veisikö Aeromotive sitten sen verran enemmän virtaa kuin vakiopumppu vai kärähtikö sulake vanhuuttaan, en tiedä. |
Ei varmaan olis hullumpi idea vetää uusi paksumpi naru sille ja kunnon rele, ja käyttää sitä originelli johtoa sen releen ohjaukseen.
|
Quote:
|
Ja jos ei ole pihtimittaria kuten mulla ei ole, niin riittää kun ottaa kyseisen sulakkeen irti ja laittaa tavallisen yleismittarin ampeerimittauksella sen tilalle.
|
Quote:
Jos kestää mittarin sulake... (Esim. mulla Biltsun mittarissa muistaakseni 10 A maksimi) |
Totta, sais olla sen 25A.
|
Virta
Aeromotive otti 8 A virtaa mitattuna Fluke pihtimittarilla. Virtapiiri pumpulle menee niin että konehuoneesta sulakerasiasta menee syöttö releelle (20A), sitten releeltä menee kajuuttaan kojelaudan sulakerasiaan jossa on 10 A sulake josta jatkaa pumpulle. Koneen käydessä rele ei käskytä pumppua vaan painekytkin joka on kytketty releen rinnalle ja sitä ohjaa öljynpaine öljykanavassa. Katoin LS1 service manuaalista, siinä menee konehuoneen rasiasta releelle (20 A), ja releeltä suoraan pumpulle.
|
Quote:
|
Quote:
|
Quote:
|
Sattuisiko kenelläkään olemaan vinkkiä keneltä suomessa voisi löytyä tota Aeromotiven 11169 pumppua hyllystä?
|
Quote:
En tiedä hyllystä, mutta mulle tuli US-Partsin kautta muutamassa viikossa viime talvena. Ei ollut kiirus, kun oli muutenkin kone levällään. |
Quote:
Ei ole juuri tuota, mutta käyttämätön 11142:n löytyy tallin hyllystä. US-Parts:ta kun ostin, sanoivat että käy myös Vetteen. Tämä taitaa vaatia lisävirrat pumpulle? |
Quote:
Tästä pitäis jatkaa: Eli tankissa on bosch 044, hyvin bensa riittää kun ajaa normi shellin 98 bensalla. Mutta, bensaa pitää olla aina yli puoli tankkia että voi kiihdytellä. Heti kun alle puolen tankin niin polttoaine heilahtaa tankin perälle, pumppu hörsäsee ilmaa ja kiihdytys lopahtaa siihen. Ratkaisuhan on tieten se surge tank, eli välisäiliö mutta siihenkin pitää olla syöttöpumppu erikseen ja vetää linjoja uusiksi ym. Oisko helpompaa keinoa? Onko kellään kokemusta niistä foameista joita laitetaan tankin sisälle loiskumista estämään? Voisko joku valaista vähän asiaa että tukitaanko vaan patja tankkiin vai onko hienompaa tiedettä? Sitten toinen huoli, isommalla ahtopaineella moottori nakuttaa. Meinasin siirtyä RE85 polttoaineeseen kun sitäkin nykysin saa täältä peräkylältä. Polttoainetarvehan on kuulemma luokkaa 30% suurempi, niinpä bensapumppuja pitäis laittaa kaksi. Josko laittasin samaan vartaaseen (tankin sisälle)kaksi bosch 044 eli vakiolinjaan. |
Late C4:ssa on tankin pohjalla keskellä muovinen kaukalo johon pumppu asettuu. Eikö -84:ssa ole ?
Agrikaatin tankissa on sieni sisällä, mutta miksi ? Sehän yleensä jököttää paikallaan kun työskentelee. Jos saat toimivan luotettavan pelin (C4) joka kulkee RE85:lla, niin oletkohan ensimmäinen Suomessa. |
Quote:
Löysin mun yhden 10A mittarin ohjekirjan, tässä ei taida olla sulaketta niinpä 20A mittaus on myös hetkeksi mahdollinen. ![]() Quote:
On siellä. Jos pumppu menee siitä ohi niin kyllähän se saattaa hiukan vaikuttaa ja hörii ilmaa herkemmin. |
Quote:
C4 :sen tankki on enemmän tai vähemmän epäonnistunut tuon polttoainepumpun sijoituksen ja tankin muotoilun kanssa. Herkästi tekee urheilullisessa ajossa tuota ilman hörimistä vajaalla tankilla. Mutta vaahdot tankkiin niin varmasti ainakin rauhoittuu vähän? |
| All times are GMT +3. The time now is 14:53. |