FinnShark

FinnShark (http://finnshark.com/forum/index.php)
-   Yleistä keskustelua (http://finnshark.com/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Optima akku (http://finnshark.com/forum/showthread.php?t=19875)

lepe 21.04.2012 09:27

Optima akku

Taisi tulla akku tiensä päähän . purkaa itseään vaikka maajohto irti :-(

Akku vm.-07 joten laskettu käyttöikä tullut täyteen eikun uuden hankintaan . Merkkiä en taida silti vaihtaa :rolleyes:

topi sorsakoski 21.04.2012 09:50

Yli mainostettu akku!! Tuon rahalla saa 2 parempaakin.

Tuomas 21.04.2012 10:41

Mulla on yellow top ja virta riittää huomattavasti paremmin kuin alkuperäisessä. Mä olen ainakin tyytyväinen..

topi sorsakoski 21.04.2012 10:55

Huono perustelu,no jos 70Ah: optimassa on 100Ah virtaa niin settenhä se on hyvä.:rock:

lepe 21.04.2012 11:07

Täytyy käydä akkutalossa keskustelemassa asiasta kun ajokelit paranee nytkin lunta tulee :driving: otan kuitenkin akun johon alkuperäiset liittimet käy :rock: eikä Optima enään niin kallis ole hinnat tulleet alas mitä vuosia sitten maksaneet

zz-2 21.04.2012 12:16

Mula on nyt 12v vanha akku omassani. Saa Optima olla aika halpa jos niitä ton kertomuksen perusteella menee samaan aikaan kaksi.
Palataan ensi vuonna asiaan ja vuoden vanhemmalla akulla.

Tuomas 21.04.2012 12:37

Quote:

Originally Posted by topi sorsakoski
Huono perustelu,no jos 70Ah: optimassa on 100Ah virtaa niin settenhä se on hyvä.:rock:

Oli mitä oli, saman mittaiden verrattuna GM omaan on ainakin= Istuu nätisti ilman kikkailuita.. Toki varmasti muutkin akut..

Tuomas 21.04.2012 12:38

Quote:

Originally Posted by zz-2
Mula on nyt 12v vanha akku omassani. Saa Optima olla aika halpa jos niitä ton kertomuksen perusteella menee samaan aikaan kaksi.

Kaikkihan riippuu säilytyksestä, eikö??

topi sorsakoski 21.04.2012 13:38

Quote:

Originally Posted by zz-2

Hohhoi,ymmärrystä.Sanoin ,että optiman hinnalla saa KAKSI,sata varmaan saman laatuista muuta akkua!

Dalton 21.04.2012 15:29

Kerro nyt kerrankin viisaana;) Kuinka normi akku kestää itselläni 2 vuotta ja nykyinen sivunapainen Optiman YellowTop on kestänyt jo kuusi(6) vuotta:rolleyes: Eikä näytä uupumuksen merkkiä.

Quote:

Hohhoi,ymmärrystä.Sanoin ,että optiman hinnalla saa KAKSI,sata varmaan saman laatuista muuta akkua!

lepe 21.04.2012 15:43

Quote:

Originally Posted by Dalton
Kerro nyt kerrankin viisaana;) Kuinka normi akku kestää itselläni 2 vuotta ja nykyinen sivunapainen Optiman YellowTop on kestänyt jo kuusi(6) vuotta:rolleyes: Eikä näytä uupumuksen merkkiä.

Optima on hyvä akku . mikään ei silti ole ikuista :rock: eikä hinta enään niin kova n.150e se on mielestäni pieni hinta jos vaikka vaihtaa 5vuoden välein .

Soppa79 21.04.2012 16:03

Quote:

Yli mainostettu akku!! Tuon rahalla saa 2 parempaakin.

Kannattais sitten varmaan ilmoitta mitkä kaksi akkua kannattaa ostaa samaan rahaan ja miksi

savihousu 21.04.2012 16:22

Quote:

Originally Posted by Dalton

Ei kait sitä nyt kahden vuoden välein tarvii akkua vaihtaa, tavallistakaan??? :confused:

Onhan siinä käytössä tai jossain muussa sitten jo jotain feelua. Mulla on Pajerossa kestänyt aivan tavallinen akku jo kolme talvea Webaston raiskaamana ja pätkäajoa, eikä vielä ainakaan ole mitenkään erityisen kaput.

topi sorsakoski 21.04.2012 17:20

Quote:

Originally Posted by Soppa79
Kannattais sitten varmaan ilmoitta mitkä kaksi akkua kannattaa ostaa samaan rahaan ja miksi

Osta nyt vaikka motonetista n.60e akku ajaa saman kuin optima.Ja on siellä optimallakin maanantai päiviä.Ai mistäkö tiedän?Oli kerran isolohko, missä ruttua vähä enempi,niin optima tuskin jaksoi pyörittää,mutta kun laittoi vartan,ei ongelmia.Kukin saa laittaa mun puolesta rahansa vaikka kanervan puohon.:rolleyes: Saattaa se optima olla hyväkin,mutta ei vastaa hintaa!

Soppa79 21.04.2012 18:38

Nää on "huskoja" keskusteluja kaikilla foorumeilla. Toisilla tuntuu olevan todella voimakkaita tunteita suuntaan tai toiseen.

Topi ymmäränkö oikein että vertaat rikkinäistä (vaikkakin uutta) optimaa ehjään toiseen akkuun??? jos optima puutui verrattuna tavalliseen niin siinä/kytkennöissä on ollut vikaa.

Itsellä ollut nyt kuusi vuotta yksi keltainen optima -95 6,5 500tkm ajetussa vanissa ja kertaakaan ei ole optimasta loppunut potku, ei edes -25 keleissä. Webastoja ja lohko lämppäreitä ei ole.

Optimalla on ollut pienoisia laatu ongelmia muutama vuosi sitten (mulla ei tietoa tämänpäivän tilanteesta).

Mutta kuten niin moni jo maininnut että laittakaa sinne mitä tahdotte omathan on vehkeenne, mutta itse käytän keltaisia optimoita ihan jo syväpurku ominaisuuksien takia.

WBBC 21.04.2012 18:57

Itselläni vettessä Hessumobiilin 49 euroa maksanut akku jo neljättä vuotta.
Vetten akkua en edes ole talven aikana kertaakaan ladannut.
Käyttö-Jeepissä näkyy olevan neljä vuotta vanha Bilteman akku.

Ei tarvetta Optimalle eikä millekkään muulle "laatuakulle" näytä olevan.

Voi olla että asia on toinen, jos on autossa jatkuvasti hemmetisti virtaa vieviä juttuja, jotka kuluttavat akut nopeammin?

Se on varma että poikamiesten ei kannata kallista akkua autoonsa ostaa sen vuoksi, että tytöt tykkää laatutavarasta.

topi sorsakoski 21.04.2012 19:52

Quote:

Originally Posted by Soppa79
Nää on "huskoja" keskusteluja kaikilla foorumeilla. Toisilla tuntuu olevan todella voimakkaita tunteita suuntaan tai toiseen.

Topi ymmäränkö oikein että vertaat rikkinäistä (vaikkakin uutta) optimaa ehjään toiseen akkuun??? jos optima puutui verrattuna tavalliseen niin siinä/kytkennöissä on ollut vikaa.

Itsellä ollut nyt kuusi vuotta yksi keltainen optima -95 6,5 500tkm ajetussa vanissa ja kertaakaan ei ole optimasta loppunut potku, ei edes -25 keleissä. Webastoja ja lohko lämppäreitä ei ole.

Optimalla on ollut pienoisia laatu ongelmia muutama vuosi sitten (mulla ei tietoa tämänpäivän tilanteesta).

Mutta kuten niin moni jo maininnut että laittakaa sinne mitä tahdotte omathan on vehkeenne, mutta itse käytän keltaisia optimoita ihan jo syväpurku ominaisuuksien takia.

Joo,noi akut mitä vertasin , optima tais olla puoli vuotta vanha ja varta uusi.Amppeereita en muista.Kumpikin oli ehjiä.Kaveri oli akku kauppias ja myi molempia.Vanhin akku mitä ollut oli 11v. merkkiä en muista,mutta ei optima.Onneksi vielä on valinnan vapaus.:D

TomYum 21.04.2012 19:56

Kun entinen sininen Varta loppui laitoin Hankookin, tais maksaa alta kuuskymppiä. Johan tuo on useamman vuoden mennyt sekin. Sivunapa-akkua ei tartte ku laittaa muutaman euron sovittimet. Hyvin sopii paikalleen ainakin seenelosesa ja talvella kun Ctekillä latailee välillä ni keväällä prumm vaa...normikäyttöön kesäajoon en näe mitään tarvetta laittaa tyyriitä spesiaaliakkuja.

86vette 21.04.2012 20:12

Noi optimat ei kestä seisomista satamassa jenkkilässä->laivamatkaa->ja satamassa/deelerillä seisomista ennen auton myyntiä/luovutusta, olen henkilökohtaisesti noita kantanut roskiin kymmeniä kappaleita uusista chryslereistä. :(

Omassakin autossa nyt duunista ostettu halvin varta ja hyvin on toiminut 5vuotta eikä hinta ole paha (1/3 optiman hinnasta)

unknown 22.04.2012 10:29

Olisikohan Optimassa sellainen "ominaisuus" että akku kestää hyvin, mutta ilmeisesti on kovinkin herkkä suurille latauksen vaihteluille mikä syntyy talviseisonnassa/ym.

Muuten noiden akkujen kanssa on sellainen juttu että päältä ei voi sanoa mitä akku sisältää. Akkujen valmistajia ei ole niin montaa ja tehtaat puskee ulos merkkituotteita ja niin sanottuja halpatuotteita samalta linjalta.
Ongelma on siinä että kiusaus vähän karsia sitä hyvää metallia pois sieltä akun sisältä on aika suuri ja asiakas ei voi nähdä päälle minkälaisia levyjä siellä akussa on.

Tässä opettavainen video akkutehtaasta, missä kohtaa voi säästää ja kuinka yksi tehdas, vain kylkitarraa vaihtamalla voi tehdä minkälaista akkua tahansa.
http://youtu.be/xOLxRAoqfTQ

T72 22.04.2012 11:29

Yksi ominaisuus optimoissa ja muissa AGM akuissa on ettei ne kestä ylijännitteellä lataamista niin paljon kuin perinteiset akut. Eli jos laturin jännitteensäädin päästää yli 15 volttia pihalle niin akku kypsyy aika nopeasti. Itse rikoin yhden exiden syväpurkausakun tuon vian takia vuodessa, nykyinen onkin sitten ollut 9 vuotta käytössä.

janiv 22.04.2012 12:58

Quote:

Originally Posted by lepe
n.150e se on mielestäni pieni hinta jos vaikka vaihtaa 5vuoden välein .

Mielestäni ihan tavallisen Vartan akun 60 euron hinta on vielä pienempi, kun sen vaihtaa 8 vuoden välein.:rock:En ole koskaan nähnyt tarvetta syväpurkaa akkua ;)

lepe 22.04.2012 14:41

Quote:

Originally Posted by janiv
Mielestäni ihan tavallisen Vartan akun 60 euron hinta on vielä pienempi, kun sen vaihtaa 8 vuoden välein.:rock:En ole koskaan nähnyt tarvetta syväpurkaa akkua ;)

Katsotaan nyt millaisia vaihtoehtoja akkutalo tarjoaa ? jokatapauksessa laitan alkuperäisillä kengillä . ja on sitä rahaa mennyt tyhmempiikin asiohin :confused: niin maksaako akku 50e tai 200e . Ainakin sain mielenkiintoisen keskustelun aikaiseksi :rock: :rock:

StadiShark 22.04.2012 17:23

Joskus vuonna miekka ja kirves oli jossain autolehdessä noita akkutestejä.
Tais olla Biilteeman akku ku oli aina voittaja, tiedä sitten.
Mulla on just veneessä noita biilteeman akkuja ja on pelittänyt ihan jees.

mikko. 22.04.2012 18:21

Femmassa keltainen sivunapa-optima ja kolmosessa punainen sivunapa-optima. Hyvin rokkaa.

KooJii 08.01.2013 21:05

Olikos Optiman punaisen akun lataamisessa jotain erityistä huomattavaa? Mulla on Vette tallissa, ovi jäänyt auki ja sisävalo palamaan, niin akku tyhjä. Joku joskus sanoi, että Optiman saa helposti pilattua lataamalla väärin. Laturina mulla on CTEK MXS 5.0 POLAR. Yksi neuvo, jonka sain, on että RECOND-tilaa ei saisi latauksessa tuolla laturilla käyttää. Ja laturissa itsessään sanotaan vaan, että ensin on yhdistettävä klipsut akun napoihin ja vasta sitten johto seinään. Kauanko akun pitää olla latingissa, jotta on täysi?

Kertokaa viisaammat, etten pilaa uutta akkua!

PR1 08.01.2013 21:55

Pistin tänään Optiman Red Topin lataukseen. 12,1 Näytti voltteja. Käynnistä jälkeen 14,4Volts kun V8 lataa.. Kipinää iski mut en usko et jos laittaa (Itellä auto tappokytkimellä kiinni) eka miinukseen ja sit plussaan hampaat, sit vasta töpseliin.

Tein tänään väärimpäin ja iski kipinää kun laitto plussanapaan laturin. Ei se varmaan siitä säry tai jotain muuta vikaa oltava.

CTeK ylläpitolaturi jossa pitää painaa auton kuvaa, ennen semmonen sininen mistä mittariston viisarikin vähän näyttää jonnekkin päin.

Pääasia on et pari kertaa talvella lataa täyteen jos jaksaa.

14,4V siis näyttää yleismittari. Aika hyvin 12V akulta?

Mites muilla?

hateju 08.01.2013 23:26

Quote:

Originally Posted by KooJii
Olikos Optiman punaisen akun lataamisessa jotain erityistä huomattavaa? Mulla on Vette tallissa, ovi jäänyt auki ja sisävalo palamaan, niin akku tyhjä. Joku joskus sanoi, että Optiman saa helposti pilattua lataamalla väärin. Laturina mulla on CTEK MXS 5.0 POLAR. Yksi neuvo, jonka sain, on että RECOND-tilaa ei saisi latauksessa tuolla laturilla käyttää. Ja laturissa itsessään sanotaan vaan, että ensin on yhdistettävä klipsut akun napoihin ja vasta sitten johto seinään. Kauanko akun pitää olla latingissa, jotta on täysi?

Kertokaa viisaammat, etten pilaa uutta akkua!

viisaammasta tiedä mutta mulla tuossa ctek laturissa rivi ledejä jotka kertoo tilanteen sittenkö se vihreä akunkuva palaa on akku "täysi" ja jää ylläpitohommiin laturi.

PR1 08.01.2013 23:44

Niinhän se on ja vuosia alkaa olemaan Red Top. Kunhan vaan ei päästä ihan tyhjäks niin akun pitäis kestää vuosikymmeniä? Toivottavasti ainakin kun toi paska makso niin paljon. 25 vuotta vanhaan toinen akku jo! Saahan niitä moponetistä, tyttöjen liikkeistä ja biltemoista ja pistää vaikka pari päällekkäin samalla kun on astialla..

KooJii 09.01.2013 08:01

Hmmm, jotain outoa. Akku oli yön yli latingissa. Otin aamulla pois ja laitoin avaimen virtalukkoon, käänsin ja... ei inahdustakaan. Mistähän tuota vikaa lähtisi etsimään? Laturi vilkutti vihreää lediä, eli ei ollut akku vielä täynnä, mutta kai siellä nyt jo jotain virtaa pitäisi olla. Akun kyljessä on tappokytkin, jolla lähtee virrat koko autosta, mutta se oli kyllä ON-asennossa. Virtalukko sökönä?

Kyllä on taas tyhmä olo.

PR1 09.01.2013 10:08

Yleismittari kaakkoon ja voltsit mittaisin akusta , sit toisella avaimella jos virtaa tulee. Jos ei tapahdu mitään niin se voi olla virtalukon pohja mut yhtä tyhmänä vastailen..

KooJii 09.01.2013 10:29

Jep, pitää kattoa yleismittarilla akun jännite.

Jatkopohdiskelua sen verran, että mun mielestä vaikuttaa siltä, että virta ei nyt vaan jostain syystä kulje akulta eteenpäin. Kokeilin kääntää avainta silloin, kun akku on laturissa ja ihan sama tilanne, ei inaustakaan. Oven ollessa aukihan kuuluu normaalisti merkkiääni ja palaa valo, nyt ei sitäkään.

Viisaita ajatuksia otetaan edelleen vastaan.

zz-2 09.01.2013 16:49

Akussa jännitettä Ok, vissiin. Ihan tavallisella sähkökynälläkin näkee missä se saa virtaa tai maita. Ihan alkuunhan voi katella niitä akun kenkiäkin. Jos se ei edes siinä syty ei vikaa kannata kovin kaukaa etsiä. Kynäkin voi olla rikki.
Siitä edeten kynä luotettavasti maadoitettuna pitää vian olla siitä pykälä taakse päin missä se ei enää pala. On todettu toimivaksi omankin auton kohdalla sähköjen hävittyä kesken rempan pidetyn kahvi tauon aikana. Kaapelin käyttöikä akun ja laturin väliltä oli tullu vaan just sillon täyteen.

jari kemppainen 09.01.2013 17:09

vetteen viime kesänä uusi akku.entinen 4vuotta vanha.uusi maksoi 140e.ei optima.siviili kärryssä salama akku.vuosimallia 05.ja käyntiin lähtee joka halvatun aamu.se seisottaminen tekee kutaa akulle.

PR1 09.01.2013 17:32

Mie kans uusin sen laturin ennen sitä kuopion kierrosta niin sillä se latailee niin hyvin.

Lähtee sen halavatun joka kerran täällä kans se mihin rakennettukin eli käyntiin.
V8 Soundia vois kuunnella loputtomiin.

Ihme kun tällainen tavan tallaaja osaa kaikki vaihtaa itse lennossa.

Muut jutut tehdäänkin tutkimalla ja hutkimalla, tallissa, kännissä;)

KooJii 09.01.2013 18:50

No niin, kävin Biltemasta uuden yleismittarin ja testasin pariston kanssa että se toimii. Akun jännitteen mittaus näyttää puhdasta nollaa! Se on siis tyhjä, eikä nyt jostain syystä ota latausta vastaan. :mad:

Ihmettely jatkuu...

Yorcci 09.01.2013 19:52

Quote:

Hmmm, jotain outoa. Akku oli yön yli latingissa. Otin aamulla pois ja laitoin avaimen virtalukkoon, käänsin ja... ei inahdustakaan. Mistähän tuota vikaa lähtisi etsimään? Laturi vilkutti vihreää lediä, eli ei ollut akku vielä täynnä, mutta kai siellä nyt jo jotain virtaa pitäisi olla. Akun kyljessä on tappokytkin, jolla lähtee virrat koko autosta, mutta se oli kyllä ON-asennossa. Virtalukko sökönä?

Kyllä on taas tyhmä olo.

AGM-akkuja pitäisi CTEKillä kuulemma ladata silla 'lumihiutale'-moodilla. Antaa hieman kovemman latausjännitteen. CTEKissä tiheästi vilkkuva vihreä led tarkoittaa, että joko piuhat eivät ole kunnolla kiinni molemissa akun navoissa tai sitten akku ei ota varausta vastaan. (Edit: Sullahan olikin toi vähän isompi malli, jossa on syväpurkauksen elvytys, siinä saattaa olla vähän erilaiset vilkutukset)

Mulla sisävalon päälle jäämisen takia kulahti RedTop niin vähiin, ettei autossa ollut mitään eloa (edes mittaristossa). Lataukseen ja parin minsan jälkeen alkoi joku rele naputtamaan. Muutama minsa lisää ja mittaristokin toimi jo 'normaalisti'. Jotain kymmenisen minuuttia meni, ennenkuin jenkkakone suostui käynnistymään jne. Mutta akku toipui kuitenkin.

KooJii 09.01.2013 21:07

Quote:

Originally Posted by Yorcci
CTEKissä tiheästi vilkkuva vihreä led tarkoittaa, että joko piuhat eivät ole kunnolla kiinni molemissa akun navoissa tai sitten akku ei ota varausta vastaan.

Aahaa, mä kun kuvittelin vilkuttavan vihreän valon tarkoittavan, että lataus on käynnissä. Käyttöohjettahan tuohon laturiin ei tietenkään ollut tallessa, jotta olisi voinut asian tarkistaa.

Onko niin, että ladatessa valo palaa jatkuvasti vihreänä ja lisäksi palaa se valo, mikä latausmoodi on käytössä?

Mäkin luin jostain, että pitäisi käyttää lumihiutalemoodia, mutta kun en löytänyt mitään faktatietoa, niin kokeilin ihan normaalia. Eli huomenna taas kokeilemaan uudelleen ja raapimaan päätä vähän lisää.

VetteMan 09.01.2013 22:22

Välttämällä ei pienellä muutaman ampeerin laturilla lähde lataamaan.
Tyhjä yellow top ei ainakaan herännyt 4A ylläpitolaturilla, vaan piti kaivaa vanha muuntajamallinen 10A laturi jolla elpyi.

PR1 10.01.2013 05:21

Itse painan auton kuvaa ja on punaisena ja sit tulee full C-Tek laturissa lopulta.

Ostaisin kyllä uuden ja jos on C4 kyseessäja loppu kun se vaatii voimaa niin sivusta pari pulttia irti kuskin puolen palasesta ja liuttamalla akku pois kun kuitu auki(ei konepelti;). Kantapään kautta opeteltu.

KooJii 10.01.2013 07:00

Quote:

Originally Posted by PR1
Ostaisin kyllä uuden ja jos on C4 kyseessäja loppu kun se vaatii voimaa niin sivusta pari pulttia irti kuskin puolen palasesta ja liuttamalla akku pois kun kuitu auki(ei konepelti;). Kantapään kautta opeteltu.

C3 kyseessä. ;) Ja vasta viime kesänä hommattu uusi akku, niin en nyt ihan heti anna periksi ja lähde hakemaan kaupasta uutta.

Yorcci 10.01.2013 08:39

Quote:

Aahaa, mä kun kuvittelin vilkuttavan vihreän valon tarkoittavan, että lataus on käynnissä. Käyttöohjettahan tuohon laturiin ei tietenkään ollut tallessa, jotta olisi voinut asian tarkistaa.

Onko niin, että ladatessa valo palaa jatkuvasti vihreänä ja lisäksi palaa se valo, mikä latausmoodi on käytössä?

En tiedä tuosta mallista. Mulla on pienempi 3600, jossa käytettävä moodi näkyy oranssilla ledillä ja toinen oranssi led 'puolikkaan akun' kohdalla. Sitten, kun akku on täysi, niin syttyy vihreä led 'täyden akun' kohdalla.

Siis tuollainen, mutta vähän vanhempi malli http://www.ctek.com/fi/fi/chargers/MXS%203.6

Sulla onkin tuollainen, jossa on erilainen 'käyttöliittymä' http://www.ctek.com/fi/fi/chargers/MXS%205.0 Vissiin sitten '*'- tai 'recond' -moodilla kannattaa ajaa. Ja niinkuin VetteSuperman jo totesikin, voi vaatia vähän järeämmän laturin, että akun saa heräteltyä horroksestaan.

KooJii 10.01.2013 10:06

Quote:

Vissiin sitten '*'- tai 'recond' -moodilla kannattaa ajaa.

Mulle autoon hifit asennellut kaveri sanoi, että RECOND-moodia ei saa käyttää. Tiiä näistä sitten.

Jarmo79 10.01.2013 10:06

Quote:

Originally Posted by PR1
14,4V siis näyttää yleismittari. Aika hyvin 12V akulta?

Mites muilla?

Speksien mukaan täysi akku on 12.8 volttia, joten tuossa on jotain vikaa ;). No joo, taitaa joku lataus olla päällä, kun tuon mittasit tai välittömästi latauksesta irroittamisen jälkeen (tosin tuskin silloinkaan noin korkea jännite).

Kyseisestä akusta ja sen lataamisesta enemmän tietoa tuolta.

Jarmo

Yorcci 10.01.2013 10:49

Quote:

Mulle autoon hifit asennellut kaveri sanoi, että RECOND-moodia ei saa käyttää. Tiiä näistä sitten.

Ei tietenkään normaalitilanteessa, toi 'recond' on nimenomaan vain syväpurkautuneen akun herättelyyn.

Mutta jos akku ei mihinkään muuhun latausmoodiin reagoi ja yleismittarillakin näyttää ihan kuivalta, niin ei kai se voi enää enempää mennä rikki? Normaalistihan 'tyhjä' akku antaa vielä n. 10.x volttia napajännitettä.

KooJii 10.01.2013 10:56

Quote:

Ei tietenkään normaalitilanteessa, toi 'recond' on nimenomaan vain syväpurkautuneen akun herättelyyn.

Mutta jos akku ei mihinkään muuhun latausmoodiin reagoi ja yleismittarillakin näyttää ihan kuivalta, niin ei kai se voi enää enempää mennä rikki? Normaalistihan 'tyhjä' akku antaa vielä n. 10.x volttia napajännitettä.

Totta. Kaveri heitti vielä ajatuksen, että mahtaisiko tuo CTEK olla mallia, joka vaatii vastajännitteen akulta lähteäkseen lataamaan. Ja kun akku on ihan tyhjä, niin mitään ei tapahdu. Ehkäpä kokeilen vielä jotain toista laturia.

Yorcci 10.01.2013 11:08

Quote:

Totta. Kaveri heitti vielä ajatuksen, että mahtaisiko tuo CTEK olla mallia, joka vaatii vastajännitteen akulta lähteäkseen lataamaan. Ja kun akku on ihan tyhjä, niin mitään ei tapahdu. Ehkäpä kokeilen vielä jotain toista laturia.

Voi olla hyvinkin, ettei laturia saa 'päälle' väärään aikaan - esimerkiksi, kun on laturin pihdit kourassa ja kaveri tyrkkää latauksen päälle...

Tuolla ctekin sivuillahan on käyttöohje ladattavissa pdf:nä http://www.ctek.com/Archive/ProductM...S%205.0_FI.pdf sieltä selviää noi laturin merkkivalojen toiminnot, mistä selviää, ottaako akku virtaa vastaan.

KooJii 10.01.2013 12:05

Quote:

Tuolla ctekin sivuillahan on käyttöohje ladattavissa pdf:nä http://www.ctek.com/Archive/ProductM...S%205.0_FI.pdf sieltä selviää noi laturin merkkivalojen toiminnot, mistä selviää, ottaako akku virtaa vastaan.

Kiitos, täytyy tavailla.

KooJii 10.01.2013 18:03

Noh noh, akkuhan rupesi ottamaan latinkia vastaan, kun käänsin tappokytkimen OFF-asentoon, eli irti autosta. Katotaan kuin käy, kun saan akun täyteen ja laitan virrat päälle. Pitänee seurata yleismittarilla navoista, alkaako joku erityisen nopeasti syömään jännitettä.

PR1 10.01.2013 19:05

Noniin eli hienompi versio. Sorry. Muut saa auttaa.

All times are GMT +3. The time now is 03:47.