FinnShark

FinnShark (http://finnshark.com/forum/index.php)
-   C5 (vuosimallit 1997-2004) (http://finnshark.com/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Hyvät pörinät / catback (http://finnshark.com/forum/showthread.php?t=20730)

JaPu 11.09.2012 15:52

Hyvät pörinät / catback

Moi.
Olen tuossa pohtinut uusien takapönttöjen uusimista. Millaisia putkia suositellaan, kun vaatimuksenani olisi vähän väkevämmät soundit, muttei kumminkaan mitkään kovat, eli autolla pitää pystyä ajamaan moottoritiellä.

Kun olen näitä putkia katsellut on Corvetteen saatavilla noin miljoona erilaista putkea, joten valinta on hemmetin vaikeaa.

Suosituslistaa tässä nyt kyselen.

t:janne

Juke 11.09.2012 16:17

Corsa Pacecar catbacit ainakin antaa kierroksilla mukavat murinat ihan vakio pakosarjoillakin. Peltisarjojen, vapaavirtaus kattien ja rosteriputkiston kanssa muuttuu vielä astetta räyhäkkäämmäksi. Eikä resonoi, ihan mukava ajella motarillakin :)

Varjomies 11.09.2012 18:02

Kysyin muuten tarjouksia aikanaan marteliukselta tuollaisen catbacin tekemiseen, olisi tullut halvemmaksi ottaa sieltä kuin tilata jenkeistä. Itsellä suorat catbacit ja soi kivasti.

JussiR 11.09.2012 19:29

Omassa Magnaflown X-pipe ja rosteripöntöt, matalat murinat mutta
ei liian kovat, voi ajaa motarilla hyvin. Resonoi tuossa 1500 rpm nurkilla
mutta kyllä senkin kanssa tulee toimeen.

Saa tulla kuuntelemaan Vantaalle jos kiinnostaa.

Juhatee 11.09.2012 22:23

Kannattaa muistaa noissa suosituksissa ja muiden kokemuksissa että:
-Kahdessa eri tavalla viritetyssä autossa sama äänenvaimennus voi tuottaa erilaisen äänen/resonanssin/melun
-Toisen mielestä hiljainen on toisen mielestä kova
-Toisen sietämätön kumina on toiselle r-a-c-e
-Sama äänenvaimennus voi ikääntyessään muuttua äänen sävyn ja melun suhteen

Itsellä on kokemusta vain seuraavista:
-Magnaflow (omassa sietämätön jylinä alakierroksilla maantiellä, teen hieman muutoksia lähitulevaisuudessa äänien kohtuullistamiseksi)
-Flowmaster (kohtuuhiljainen vakiossa, mutta selvästi äänekkäämpi kuin vakio, Ikävää etteivät olleet ruostumatonta)
-Corsa (olikohan extreme tai joku sellainen.. Hienon tyylinen ääni mutta kaikki osat olivat seitinohutta rosteria ja halkeamia ilmestyi sinne tänne. Sisuskalutkin irtoilivat hitsauksistaan ja äänet kovenivat koko ajan kun villat katosivat iän myötä)

pomppe 11.09.2012 22:41

Mulla C6:ssä ( Z06 ) Borlan Stinger catbackit, muuten vakio. Miehekkäät soundit ja ulostulot. Matalammat jylinät kuin Corsassa. Corsassa vähän kireämmät, niinkuin american joe sanoo "eurooppalaiset" soundit. Borlat kumisee jonkunverran 1500-2000 rpm, muttei häiritsevästi. Ja ainahan voi kierroksia nostaa. :D

MK84 14.09.2012 11:44

Billy Boat PRT. Motarilla cruisaillessa suurin melu tulee renkaista, mut kun painaa kaasun pohjaan peto herää henkiin, tai siltä se kuulostaa :D. Kumisee/resonoi 1500 rpm kohdalla. Itse olen kyllä todella tyytyväinen, tältä veten kuuluukin kuulostaa :). Googlettamalla löytyy ääninäytteitä.

Sammy_ 14.09.2012 11:58

Minulla on Borlan Off-Road/Racing only putket + vähän muutakin :rock:
Ei tarvii kuunnella Justin Bieberiä stereoista ja mummot saa vetää nitroja naamaan.

klovnikala 14.09.2012 20:19

Itsellä Corsa Extreme, tasakaasulla ei resonoi ja eroa ei vakiovaimentajiin ole äänessä, kiihdytyksissä kyllä sitten kuulee kanssa liikkujatkin... :rolleyes:

Corvette63 14.09.2012 21:01

Mä päädyin joskus aikoinaan Borlan Stingereihin. Nää on ihan makuasioita. Corsan ja Borlan putket taitavat olla niitä yleisimmin valittuja vaihtoehtoja.

LT-1 15.09.2012 11:43

Quote:

Originally Posted by JaPu
Moi.
Olen tuossa pohtinut uusien takapönttöjen uusimista. Millaisia putkia suositellaan, kun vaatimuksenani olisi vähän väkevämmät soundit, muttei kumminkaan mitkään kovat, eli autolla pitää pystyä ajamaan moottoritiellä.

Kun olen näitä putkia katsellut on Corvetteen saatavilla noin miljoona erilaista putkea, joten valinta on hemmetin vaikeaa.

Suosituslistaa tässä nyt kyselen.

t:janne

Borlassa tosi hyvä ääni, pakko olla tarkkaan testattu ja mietitty. Mulla on C4:ssa Corsa, valitsin sen koska siinä on liitoskohdat järkevissä kohdin ja kaikissa neljässä vaimentajassa on suora reikä läpi.Tietysti ulkonäkö on myös tärkeä. Ei ole häiritsevää resonointia alakirroksilla ja yläkierroksilla parkaisee kireällä äänellä. Lisäksi tyhjäkäynti melua voi helposti lisätä jos röyskyttää niin hiljaa ettei naapuri havahdu.

JVK 15.09.2012 13:05

Quote:

Originally Posted by JussiR
Omassa Magnaflown X-pipe ja rosteripöntöt, matalat murinat mutta
ei liian kovat, voi ajaa motarilla hyvin. Resonoi tuossa 1500 rpm nurkilla
mutta kyllä senkin kanssa tulee toimeen.

Saa tulla kuuntelemaan Vantaalle jos kiinnostaa.

Näyttää tossa mun uuessa keksinnössäni olevan samat.. tykkään saundeista ja näöstä :rock:

Rocckk 15.04.2016 08:16

Vanha thredi henkiin suurten kysymysten äärellä ;)

Corsan Xtremet polttelee mielessä..
Mitä raati on mieltä;
1) 3.5" vai 4" tipseillä?
2) X-putkella vai orkkis Hoolla?

..ihan vakio femmaan olisivat tulossa, vähä amerikkalaisempaa soundia hakusessa, ei sen kummempaa.

Yly 16.04.2016 20:12

Minä otin noilla pienemmillä päillä.

Mielestäni juuri sopivan kokoiset.

En halunnut ylisuuria päitä....liian suurista tulee minulle amiska ooppelit mieleen :D

Noi Extremet on nerokkaat. Tyhjäkäynnillä hienon kuuloiset, mutta ei missään tapauksessa liian äänekkäät.

Matka-ajossa ainakin alle 120 km/h:n nopeuksissa ei mitään eroa vakiopönttöihin.

Ohituksissa sitten kuulostaa toooodella makealle !

harza71 16.04.2016 21:58

Quote:

Originally Posted by Yly
Minä otin noilla pienemmillä päillä.

Mielestäni juuri sopivan kokoiset.

En halunnut ylisuuria päitä....liian suurista tulee minulle amiska ooppelit mieleen :D

Noi Extremet on nerokkaat. Tyhjäkäynnillä hienon kuuloiset, mutta ei missään tapauksessa liian äänekkäät.

Matka-ajossa ainakin alle 120 km/h:n nopeuksissa ei mitään eroa vakiopönttöihin.

Ohituksissa sitten kuulostaa toooodella makealle !

taitaa olla vitosessa erilaiset noi extremet ,kutvosessa ainakin kumisee ihan
p..keleesti just tuossa 1500 rpm kohilla . eli matka ajonopeuksissa .

Yly 16.04.2016 22:22

Quote:

Originally Posted by harza71
taitaa olla vitosessa erilaiset noi extremet ,kutvosessa ainakin kumisee ihan
p..keleesti just tuossa 1500 rpm kohilla . eli matka ajonopeuksissa .

Corsat ?

He joka lauseessa kehuvat ettei kumise :confused:

harza71 17.04.2016 09:49

Quote:

Originally Posted by Yly
Corsat ?

He joka lauseessa kehuvat ettei kumise :confused:

kyllä corsa extreme ,nyt talvella ostin ,eli uudet on.
olis ehkä pitäny kuitenkin se sport malli laittaa.
ihan tasasella pintakaasulla ok ,mutta heti kun tulee vastusta niin alkaa
kumista jyristä ja vaikka mitä ....kovin pitälle matkalle enää huvitä tällä lähtee
vois kokeilla äänieristysmattoja liimailla kontin pohjaan.
tuntuu että meni rahat yhtä hukkaan ku talvivaaran osakkeissa.:-?

Rocckk 17.04.2016 10:50

No hitto vie, Yly, miten on, kumiseeko? Uskaltaako tässä ostaakaan?
Mullahan on tossa 3.15 perä (ja automaatti siis) että ehkä pikkusen voi auttaa sekin matka-ajossa kun ei ihan siellä 1300..1500 alueella pyöri vaan pari sataa kiekkaa ylempänä mennään.. tainno, riippuu ihan miten avarakatseisesti nopeusrajoituksia mieleisekseen laajentaakaan..:)

harza71 17.04.2016 11:18

Quote:

Originally Posted by Rocckk
Mullahan on tossa 3.15 perä (ja automaatti siis) että ehkä pikkusen voi auttaa sekin matka-ajossa kun ei ihan siellä 1300..1500 alueella pyöri vaan pari sataa kiekkaa ylempänä mennään.. tainno, riippuu ihan miten avarakatseisesti nopeusrajoituksia mieleisekseen laajentaakaan..:)

femmassa ne pöntöt on ihan erityyppiset ,voi olla että ne on ihan ok.

Yly 17.04.2016 11:24

Quote:

Ei kumise yhtään !

Juhatee 17.04.2016 11:56

Näissä suositteluihin kannattaa suhtautua varauksella koska vain vakio auto varustettuna tietyillä takapöntöillä on vertailukelpoinen toiseen vastaavaan.

Muu putkisto, pakosarjat, nokka yms voivat vaikuttaa asiaan niin että samoilla pöntöillä joku toinen auto tekee kuminaa ja toinen ei.

barum 17.04.2016 12:08

Juhatee liimasi/niittasi vitosen pohjaan kuluneena rakentelukautena lisäjäykistettä, katsotaan millaiset kokemukset siitä saadaan. Tuo 1500 rpm on nähtävästi takatilan lattian ominaistaajuus ja jos uudet vaimentivat osuvat mehukkaimmalta "äänimaailmaltaan" sille alueelle, on tiedossa rankkaa kuminaa.

Sen verran yleinen ilmiö näyttää jenkkifoorumeillakin olevan, että epäilen ettei peltisarjat ja nokka ihan valtavasti vaikuta. Moottorin tuottama pulssitaajuus, jonka vaimentimet näkevät ei käytännössä muutu kuin kierrosluvun funktiona, kun vakiossakin on h-putki. Värähtelyn amplitudissa on varmaan eroa (sen takia kuormituksessa kumisee, läppä melkein kiinni ei), mutta jo melko pieni läpän avaus tuottaa riittävän amplitudin sopivalla taajuudella lattian ominaistaajuuden herättämiseksi. Jos eroa on, veikkaan että yksi oleellinen tekijä on lattian ominaisuuksista/liimauksista johtuva variaatio.

Itse en harkitsisikaan muuta kuin NPP-vaimentimia, jotta matka-ajoon saa mökät vaimennettua siedettävälle tasolle. Yllättävän hyvä äänimaailma on 6zetan orkkispöntöissä kun oheislaitteet ovat säädöissä. Saakos kuvapilveen ladattua pieniä videoklippejä?

pomppe 17.04.2016 12:59

Noihin teoria juttuihin en ota kantaa, mutta tässä yksi käytännön kokemus: Laitoin Borlan Stinger catbackit mun täysin vakio C6 Z06:een. Matalat hienot soudit ja drone ( resonanssit ) matalilla kierroksilla maltilliset. Seuraavana talvena vaihdettiin koneeseen nokka ( Katech Torquer 110 ), imupuoli, pakosarjat ( ARH 1 ⅞ ), x-pipe, jne. Borlat muuttui niin kovaäänisiksi, että Ahvenistolla liputettiin äänien takia radalta pois. Myös drone muuttui täysin sietämättömäksi. Ei muuta kuin vakiopöntöt takaisin. Nyt äänimaailma muuttui tosi hyväksi, ja perhosventtiilien etu pääsi takaisin käyttöön. Nyt äänet on maantiellä todella miellyttävät ( perhosventtiilit kiinni ), mutta tarvittaessa röhisee kyllä komeasti. ;)

Edellisessä C6:ssa, jossa myös tehty vastaavanlaiset muutokset, Corsa Sportit olivat tosi hyvät! Hieno äänimaailma ja drone täysin olematon!

Rocckk 17.04.2016 13:48

Joo, tämä minun huussihan on täysin vakio, eli edelleen uskoa, että corsan designi toimisi tässä tapauksessa suht ok dronen suhteen. Yksilöhajontaahan näissä muovilootissa varmaan liimausten ja räminöiden suhteen on, eli ihan varmaksi ei voi sanoa.. jos kumisee niin katse peiliin ja lemmyn sanoin, you win some you lose some it's all the same to me.

barum 17.04.2016 14:49

Itselläni oli aiemmin peltisarjat muuten vakiossa zetassa + vakio vaimentimien läpät lukittu jäämään 1/4 auki vaikka ecu ohjasi niitä kiinni. Matka-ajossa joutui turvautumaan korvatulppiin jos matkaa tuli yli tunti kerrallaan ja kierroksia oli 1500 rpm tietämissä, mikä toteutuu 115-120 km/h matkavauhdilla.

Laajan 80 tkm huollon jälkeen tilanne on oikeastaan sama, vaikka äänet ovatkin nyt hieman räyhäkkäämmät kautta linjan, edelleen siis vakiovaimentimilla. Niin kauan kuin läpät ovat kiinni, ei takatilan lattia lähde resonoimaan, olivatpa kierrokset mitkä tahansa. Jos läpät avaa (M2W-kaukosäädöllä) 1500 rpm tietämissä herää lattia resonoimaan. Kun kierrokset nousevat 150 - 200 rpm, katoaa resonointikin. Pakoäänten melutaso on toki jonkin verran noussut, mutta lattia tuntuisi toimivan vakiovahvistuksen tavoin, eli ero läpät kiinni/auki on muutoksena samaa luokkaa.

Noin se varmaan menee, että nokka muuttaa pakoäänitasoa, ja lattia lähtiessään resonoimaan vahvistaa sitä jollain kertoimella. Kun pakoäänten taso nousee, nousee myös resonoinnista johtuva taso, jolloin epämiellyttävän raja ylittyy helpommin.

Yly 17.04.2016 15:13

Minulla ihan vakio auto.

Ei x-putkea.

Tomaatilla ja aavikkoperällä......monen mielestä ihan hanurista, mutta jotain mitä minä halusin ;)

Rocckk 17.04.2016 17:27

Itseasiassa x-putkesta lueskellut semmosta, et äänien suhteen tasaa/vaimentaa, mikä saattaisi käydä järkeenkin jos kerran paremman virtauksen (+3hp?) perässä sen avulla ollaan.. Originaalilla h-putkella sen sijaan enempi pauketta ja röpinää, mikä ainakin mulle sopii oikein hyvin :rock:

Juke 18.04.2016 00:17

Mulla oli täysin vakiokoneessa vakio putkiston kanssa ensin B&B Bullet catbackit, jotka resonoi järkyttävästi.

Sitten catback vaihtui Corsa Pace Car Tigershark versioon, jolla äänimaailma matalilla kierroksilla oli hyvin hento, voisin kuvitella että vakion tyyppinen, mutta rähinä alkoi kun antoi kierroksia, eikä resonoinut.

Nykyään on dynatechin pitkät rosteri peltisarjat, vapaavirtaus katit, x-pipe, koko putkisto rosteria ja edelleen tuo sama Corsan catback. Hyvin maltillinen mutta hiukan metallinen saundi matalilla kierroksilla, mutta rähinä lisääntyy kun hiukan nostaa kierroksia ja sitten kun antaa kunnolla happea... :D
Enkä ole moittinut että olisi resonointia.

Mulla on kontin pohja verhoiltu kokonaan dynamatilla yhteen kertaan, niin kuin koko muukin lattia ja kardaanitunneli, ei muita äänieristysparannuksia.

Olkka 30.04.2016 11:47

Quote:

Itseasiassa x-putkesta lueskellut semmosta, et äänien suhteen tasaa/vaimentaa, mikä saattaisi käydä järkeenkin jos kerran paremman virtauksen (+3hp?) perässä sen avulla ollaan.. Originaalilla h-putkella sen sijaan enempi pauketta ja röpinää, mikä ainakin mulle sopii oikein hyvin :rock:

Itsellä SLP Loudmouth cat-back ja jos metelistä pitää, niin suosittelen! Taitaa olla kovaäänisin putkisto Vetteen. Miehekäs tyhjäkäynti, resonoi joo motarinopeuksilla (ei haittaa itseä) ja yli 3000 rpm räkäsee oikein komeasti. Paukkuu ja röpisee lämpimänä. :D X-putkella taitaa tosiaan saada resonoinnit vähemmäksi, mutta sitten loppuu taas pauke. Auto muuten aikalailla vakio (nokka ym.).

Rajummalla nokalla ym. laitolla saa jo melko härskin kokonaisuuden: https://www.youtube.com/watch?v=v2oaJepme2k

Rocckk 20.04.2017 16:29

Tämmösiä tarvikkeita ilmaantunut tässä kevään korvalla parvekkeelle..:cool: :rolleyes:

Rami.l 21.03.2018 23:29

C5 QTP Electric Cutouts? Kenellä on tällaisia sähköllä avautuvia haaroituksia asennettuna? Itse olisin tuossa tilaamassa sellaista settiä autooni. Mutta kun auton alle en ole hetimiten pääsemässä, niin niin onko koko 2.5 vai 3" /putki vai mitä kokoa olette käyttäneet?
Videoissa kuulostaa kyllä todella hienolta,
https://youtu.be/2TrycvqeEmY

CC-5 22.03.2018 08:22

Quote:

Originally Posted by Rami.l
C5 QTP Electric Cutouts? Kenellä on tällaisia sähköllä avautuvia haaroituksia asennettuna? Itse olisin tuossa tilaamassa sellaista settiä autooni. Mutta kun auton alle en ole hetimiten pääsemässä, niin niin onko koko 2.5 vai 3" /putki vai mitä kokoa olette käyttäneet?
Videoissa kuulostaa kyllä todella hienolta,
https://youtu.be/2TrycvqeEmY

tuossa oli manuaali loota ,tilaa on ehkä vähemmän automaatilla,,mutta kait noita saa kumpaakin.

Rami.l 22.03.2018 16:42

Quote:

Originally Posted by CC-5
tuossa oli manuaali loota ,tilaa on ehkä vähemmän automaatilla,,mutta kait noita saa kumpaakin.

Tosiaan, itsellänihän on automaatti.

All times are GMT +3. The time now is 11:13.