FinnShark

FinnShark (http://finnshark.com/forum/index.php)
-   C5 (vuosimallit 1997-2004) (http://finnshark.com/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   F45 & RTD päivitys (http://finnshark.com/forum/showthread.php?t=21311)

sevy.8 15.01.2013 16:00

F45 & RTD päivitys

Eli ongelmana F45 säädettävien iskareiden huono kestävyys ja hurja jälleenhankintahinta. Iskarivaihtoehtoja on paljon mutta päädyin noihin Bilsteinin iskareihin. Aikaisemmin on ollut topikkeja miten tuota auton tietsikkaa pystyy huijaamaan ettei uudet iskarit aiheuta mitään koodeja yms rajoituksia 80km/h. Konsteja on siis kutakuinkin:
- tietsikan uudelleen ohjelmointi (eli koko optio pois)
- viritellä itse vastukset ja niille kotelointi
- ostaa huijauspalikat

Itse päädyin tuohon viimeiseen ratkaisuun. Tälläinen kasa siis odottaa kiinnilaittoa:

sevy.8 15.01.2013 16:04

Mittailin ihan piruuttani vanhoilla iskareilla ajokorkeuden.

Ja tässä sama mitta takaa

ja ei muuta kuin auto ylös Up we go !

sevy.8 15.01.2013 16:11

Vasen etuiskari.
F45 iskarissa on pieni avainväli tuossa ylhäällä josta saa esim jakoavaimella pidettyä vastaan että saa mutterin auki. Tippa CRC:tä auttaa asiaa.

Irtiotossa ei mitään ihmeellistä. Yläpää ensin irti ja sitten alhaalta.
Vanha iskari mahtuu somasti alatukivarren välistä pois. Eli tukivarsia ei tarvi irrottaa.Kun uutta iskari ujuttaa paikoilleen, niin helpottaa kun sen puristaa kasaan. Nippusiteet auttaa hyvin tässä.

Uusi iskari paikoillaan.
Akapään kiristysmomentti 28NM ja mutteri iskariin 25NM

sevy.8 15.01.2013 16:30

Sitten vielä huijausmokkulat paikoilleen.
Otin pois kokonaan sensorin joka haistelee ajokorkeuden. Sille kun ei ole enää käyttöä. Vipu lähtee kampeamalla meisselillä irti ja itse anturi parilla ruuvilla kiinni.

Sitten oikeaetupuoli sama homma. Otin pois vanhojen iskareiden kumityynyt ja panin nuo mitkä tuli uusien mukana. Ne vanhat kyllä istahti jotenkin paremmin, uusi turpoaa jotenkin vähän hallitsemattomasti. Ei vaikuttane toimintaan.

sevy.8 15.01.2013 16:35

Sitten takaiskareiden vuoro.
Näissä irrotetaan yläpäästä tuo koko laippa joka lähtee iskarin mukana irti.
Se on sitten helppo irrottaa kun on erillisenä lattialla.

Ja samaten takaa tuo korkeus sensori veks.

Uusi iskari paikoillaan.
Iskarin mutterim kiristysmomentti 25NM
Laipan ruuvien 30NM
Ja alapaan ruuvin 200NM. En tiedä oliko tässä virhe mutta tuntui kyllä tosi rajulta momentilta. Tyydyin 180NM.

Kannattaa laittaa hallitunkki alatukivarren alle niin sillä on helppo säädellä asennettaessa korkeutta.

sevy.8 15.01.2013 16:40

Tämän verran jäi osia lattialle. Painoa tippui aika paljon :)
(vaikutus varttimaililla 0.1sek ??)
Nuo vanhat iskarit ainakin käsin kokeilemalla tuntui tosi hengettömiltä. Mutta pitää odotella ajokauden alkuun.
Iskarit ja huijausmokkulat hommasin Finnveteltä, hyllykamaa. Saa varmasti rapakonkin takaa mutta välillä pitää kannattaa "paikallisia".
Ajotuntumaa pitää nyt vielä odotella kunnes lumi sulaa.

Samaten ajokorkeuden muutos mietityttää. Noi uudet punnas aika voimalla ylöspäin. Mutta pitää vielä vaihteistoöljyt vaihtaa niin jätin auton pukeille.

Toxic Flame 19.01.2013 15:01

Vaikutus varttimaililla = +0,2 sek kun uudet ei enää anna periksi eli niiaa lähetyksessä.

Juke 19.01.2013 16:15

Nuo "huijauspalikat" hoitaa herjat pois active damping systemistä, kun iskarien pistokkeet on irrotettu, mutta mitä systeemi sanoo kun korkeusantureiden pistokkeet on irrotettu ?

Tuli vaan mieleeni, että saattaa tulla herjaa noistakin... :study:

Mulla ei ole kokemusta, vaan meinaan omastakin heivata nuo korkeusanturit mäelle, mutta mullahan onkin disabloitu tuo koodi F45, joten oletan että mulle ei pitäis tulla ongelmaa.

TOMAS 19.01.2013 17:29

Mulla oli kanssa ennen noi säädettävät iskarit ja vaihdoin ne samaisiin Bilsteneihin.
Rapsin noi korkeustunnistimet pois, ja mulla on mokkula myös sen johdon päässä.

Iskarithan sinäänsä toimii mainiosti, mutta alustaa ei kannata kovin paljoa tiputtaa, tulee peräpäässä ongelmia muuten.

Mitä tulee varttimailin aikaan, itse olen saanut parhaan ajan / 60ft kuoleentuneilla Bilsteineila / vakio lehtijousila, auto tuntui hyvältä ja auton käytös oli videolta katsottuna hyvä.
Kun vaihdoin uudet Bilsteinit taakse aika heikkeni, eron tunsi perstuntumalla, perä ei tippunut tarpeeksi.

Viime kesän lopulla vaihdoin alle PFADT:n coilloiverit, semmonen malli joka pitäisi pystyä säätämään erikseen vartille, radalle yms.
8 lähtöä pääsin vartilla kokeilemaan, keli oli liukas, mutta jotenkin tuntui että perä ei niiannut tarpeeksi.

Edit: onhan sullakin näköjään molemat pulikat paikallaaan, luin vaan Juken viestin äsken.

Yorcci 20.01.2013 00:04

Quote:

Originally Posted by TOMAS
Mitä tulee varttimailin aikaan, itse olen saanut parhaan ajan / 60ft kuoleentuneilla Bilsteineila / vakio lehtijousila, auto tuntui hyvältä ja auton käytös oli videolta katsottuna hyvä.
Kun vaihdoin uudet Bilsteinit taakse aika heikkeni, eron tunsi perstuntumalla, perä ei tippunut tarpeeksi.

Näinhän se menee. Mitä enemmän takaiskarit (ja jousi) niiaa, sitä enemmän tulee painonsiirtoa taka-akselille ja sitäkautta pitoa. Mulla on varmaan liian hyväkuntoiset iskarit, kun toi mun vessa ei oikein loikkaa viivalta... Vai oiskohan sittenkin ihan vaan voiman puutetta :leaving:

viller 25.12.2013 10:02

Onkos kukaan rakennellut noita huijausvastuksia? Jenkkilässä tuntuvat laittavan 10ohm/10w vastuksia. Tuo voisi varmaan olla sopivan kokoinen koska yleismittari näytti 12.2ohmia iskarinpäästä. Sitten oli mainittu koteloinnista,onko välttämätön? Tuossa on Amerikanpoika turinut vastuksen kiinni vaan rosvoliittimillä! (en aikonut kyllä tehdä tuollasta viritystä!)

http://forums.corvetteforum.com/c5-t...-bypass-2.html

Eihän noissa "alkuperäisissä" huijausmokkuloissa ole koteloa,näyttäs että ne on vaan valettu hartsiin tms.

http://www.ecklerscorvette.com/corve...1996-2002.html

Voisi luulla että tuolla sisällä on joku tällänen vastus(vähän eri arvolla) http://www.partco.biz/verkkokauppa/p... ucts_id=5274

Tilais tollaset ja sitten motonetistä pistokkeet johon nuo juottas ja valas jotain röppöä täyteen voiskohan toimia?

viller

Yorcci 25.12.2013 16:06

Quote:

Originally Posted by viller
Onkos kukaan rakennellut noita huijausvastuksia? Jenkkilässä tuntuvat laittavan 10ohm/10w vastuksia. Tuo voisi varmaan olla sopivan kokoinen koska yleismittari näytti 12.2ohmia iskarinpäästä. Sitten oli mainittu koteloinnista,onko välttämätön? Tuossa on Amerikanpoika turinut vastuksen kiinni vaan rosvoliittimillä! (en aikonut kyllä tehdä tuollasta viritystä!)

Eihän noissa "alkuperäisissä" huijausmokkuloissa ole koteloa,näyttäs että ne on vaan valettu hartsiin tms.

Lienee kotelointi varmistuksena sen takia, ettei lämpenevä vastus aiheuta (muovin sulamis?)ongelmia. Ja liitoksistakin tulee pitkäikäisempiä, kun ovat suojattuna kaikelta kuonalta.

All times are GMT +3. The time now is 10:17.