![]() |
Huuto.Net tunnuskaappaus
Ajattelin, että hyvä laittaa oma tapaus esille, että muutkin ottavat opiksi.
Oli onnekas sattuma epäonnekseni. Yritin mennä omalle Huuto.netin tilille ja en päässyt. Kävi ilmi, että tili on kaapattu ja joku Outokummusta kaupitteli tunnuksillani läppäriä. Ja saman tien läppärimyyntiin tyly kysymys myyjälle tilin statuksesta emännän tunnuksilla. Saman tien huomasin, että sähköpostiin oli tullut ilmoitus salasanan muutoksesta edelliseltä päivältä. Ylläpitoon meni jo ilmoitus, mutta sieltä ei vastausta saa viikonloppuisin puhelimitse. Toivottavasti seuraa sähköpostejansa. Samalla täytyy seurata "omia" myyntejä niin kauan kunnes ylläpito vastaa ja sulkee tilin. Onneksi ei ole ollut ollut muita ilmoituksia/myyntejä. Myyjä ilmeisesti pelästyi ja sulki myynnin kyssärin jälkeen. Toivottavasti jäljet jäi HuutoNetin tietokantaan myyjästä, jotta jää kiinni. En yhtään ihmettelisi ettei tämä olisi ainoa laatuaan. Odotan mielenkiinnolla ylläpidon vastausta. Seuratkaapa omia tilejänne, että ei tule yllätyksiä, jos ovat olleet kauan käyttämättönä. Lisäkääpä se henkilötietojen varmentamisen pankkitunnuksilla profiilinne, kun se on ainakin vielä maksutonta. Ja se salasana tarpeeksi vaikeaksi. |
Just nyt kaapattiin meikäläisen tunnus.
Mistäköhän sitä tietäs mikä on oma käyttäjänumero, että näkis mitä oon nyt muka myymässä. Otin toki heti yhteyttä huuto.netin ylläpitoon, mut nythän noilla on aamuysiin asti aikaa mellestää väärällä tilillä. Löyty oma tili ja kappas vaan, joku myy Savonlinnassa läppäriä. Myyjän puhelinnumero joka huuto.netissä on ilmoitettu ei ole käytössä. |
Huuto.netillä on Lumiaan appsi. Kun en ensiksi päässyt tilille PC:llä niin päätin tarkistaa puhelimella tilanteen. Sinne oli jäänyt tunnus muistiin ja näytti että pääsenkin tilille ja näin myynti-ilmoituksen omilla tunnareilla. Mitään en voinut muuttaa mutta sieltä näkyi oman tunnuksen alta myynnit.
Hämärää miten tämä toimi, mutta tällä tavalla pääsin kiinni myytävän artikkelin nimen perusteella hakien. Kaikki loppui onnellisesti, kun sain maanantaina kiinni ylläpidon. Tunnus lukittiin tutkimusten ajaksi. Koska mitään ei loppujen lopuksi ehditty myydä niin sain tunnuksen takaisin. Piti vain muuttaa loppujen lopuksi salasana. Ylläpidon mukaan ne tiedot mitkä siellä ehti olla oli niin epämääräiset että niillä ei olisi päässyt eteenpäin ilman suuria tutkimuksia. Olisin kuulemma voinut tehdä rikosilmoituksen, mutta koska mitään vahinkoa ei loppujen lopuksi tullut niin olisi epätodennäköistä että poliisi tekisi mitään isompaa tutkimusta asiasta. Oliko läppäri HP 11,6" Elitebook Revolve 810 Mutta miten tiedot on kaapattu. Hakkeroituko Huutonetin tietoja. Vain hakkeroituko esim. sähköposti joka on linkattu huutonetin tiliin? |
Myytävä läppäri oli joku ASUS.
Paha mennä sanomaan miten tiedot on saatu. Jos ois hakkeroiduttu sähköpostiin ni kai ne ois vaihtanu senkin salasanan. Vaihoin kaikki salasanat joka paikkaan. Hyvä, että laitoit tän topikin ni tajusin heti mitä on tapahtunu ku tuli sähköposti, että oon vaihtanu huuto.net asetuksia. Enpähän jääny ihmettelemään, että mitenniin muka oon vaihtanu asetuksia, vaikken oo sinne edes moneen kuukauteen kirjautunu. |
Voi vitja kun on tili siellakin. Pitänee vahvistaa s-sanaa.
Enkkusivuille suosittelen meitsien erikoismerkkeja. Niita en kerro;) Suomisivuille on sellasia erikoismerkkeja mita en myoskaan kerro. Kaappaus on kyl rikos. Outokumpu olis lahella jos tarve... Tutkin asiaa 5 sec. ja wrong site ilmoittaa mulla turva. Laittakaa kuntoon!!! (MSE on ok) |
Kumpi on oikea .fi vai .net ? Pitänee vaihtaa toisen merkkiseen selaimeen...
Löytyi. Nyt on sellainen s-sana ettei pc läppäristä edes löydy nappulaa siihen;) Kannattais vaihtaa Amigaan, olis niin safe. |
.net
Juuri vaihdoin salasanan... Tuli samalla mieleen, että eilen putkahti taas yksityiseen sähköpostiin kummallinen sähköposti, sähköpostin, minkä osoitetta en ikinä kirjoita mihinkään. Mutta sieltä se putkahti ja näyttää tulleen saman palvelimen osoitteesta ja vastaanottajan (eli minun) osoitteessa on yhden merkin ero, jonka serveri "viisaudessaan" korjaa ja posti menee väärään osoitteeseen. |
Onko teillä tilikaappauksen uhreilla muuten Facebook ja Huutonet linkattuna toisiinsa? Jos teillä kaikilla sattuu olemaan, niin voi olla sitten niillä tunnuksilla kirjauduttu.
|
Ei oo FB linkattu mihinkään ja kaikki sovellukset on poistettu/estetty.
|
Vaihdoimpa juuri salasanan, mutta mitään ilmoitusta ei tullut sähköpostiin ?
Olisi vissiin pitänyt tulla ? |
Laitetaan omakin korsi kekoon kun osui niin omalle tontille. Mäkäänen usein Huuto.net palvelua käytä paitsi jonkun myymiseen joskus.
Taisi olla viimevuoden lopulla kun mun tunnari kaapattiin huomasin sen kun tuli ilmoitus että salasani on vaihdettu ilmoitus tuli mailiin... Jostakin toistaiseksi selvittämättömästä syystä tililleni oli onnistuttu murtautumaan ja salasanavaihdettu Suomalaisen kaapparin toimesta ja laitettu samantien Macci myyntiin mun tunnareilla. Laitoin heti monta postia tähän yöaikaan Huuto.netin tuelle että äkkiä tunnarini kiinni! Seuraavana päivänä tekemään online rikosilmoitusta ja monen vaihdetun sähköpostin jälkeen Poliisin ja Huuto.netin tuen välillä sain tilini vasta suljettua. Tänä aikana oli joku onneton jo ostanut myynnissä olleen Macin ja laittoi minulle kännykkään tekstariä mihin voisi ostamansa halvan Macin maksaa :) Kaappari ei ollut vaihtanut tietoihini puh. numeroa joten sain edes tekstattua kuvitellun myynnissa olleen tavaran ostajalle että kyseessä on tunnuskaappaus ja mitään ei varmaankaan ollut myynnissä. Mutta mitä tästä opitaan. Vieläkään mulla ei ole Huuto.netissä tunnareita auki omilla palautteilla ja nicillä ja käytän samaista nicciä kymmenissä paikoissa joihin kaikkiin piti vaihtaa salasanat useiksi erilaisiksi ja vahvistella luottokorttitietoja yms. uudelleen... Helvetinmoinen vaiva ja pitkään kesti ennen kuin sai itsensä rauhoituttua ettei tule isoja tilauksia jenkeistä samalla nicillä kuin Huuto.netin oli ja hyväuskoisuuttani olin käyttänyt monessakin instanssissa samaa salasanaa. No enää en käytä, ja kaikissa luottokortille linkatuissa palveluissa tästä eteenpäin on eri salasanat, koskaan mulla noi ei ole ehlppoja comboja ollutkaan mutta useiden kymmenien passujen muistaminen mun päälle on mahdotonta ja helpommin joku passulista tai salasanojen kryptatty tallennus sovellus on pahempi uhka kuin yksi kaapattu foorumi/palvelu mun mielestä... Ko. tunnarini kaapannut kaveri ei ole vieläkään joutunut tietääkseni mihinkään vastuuseen teoistaan ja en ole ainoa tässä kuviossa kohteena ollut. Paikkakunta jossa olisi aihetta käydä omaa pahaa oloa purkamassa tässä tapauksessa on Kitee tietojeni mukaan, vielä kun tietäsi mihin niitä terveisiä voisi käydä lähettämässä:bball: |
Oispa tietenkii pitäny ostaa se läppäri toisilla tunnuksilla, ilman mitään vinkkiä siitä, että tiiän tunnusten olevan kaapattu. Vaihtaa pari sähköpostia huijarin kanssa ja ois saanu sähköpostiosoitteen, tilinumeron sekä IP-osoitteen rikosilmoitusta varten. Nyt ei oo mitään tietoja tunnuksen kaappaajasta.
Soitin just huuto.netis aspaan ja tunnukset suljettiin. Niitä tunnuskappauksia on kuulemma useita ollut tässä viikonlopun jälkeen. Ihmetyttää vaan, että mitä kautta ne kaappaukset oikein on tehty. Huuto.netin palvelimen kauttako? Ajoin omalta koneelta spybotin ja antimalwaren eikä ne löytäny mitään epäilyttävää. Onneks oon käyttäny useimmiten eri salasanaa eri paikassa. Hankalaahan se on muistaa toistakymmentä salasanaa, mut en uskalla samaakaan käyttää. Enkä tosiaan ainakaan semmosissa minne on luottokortinnumero laitettu. Pitäsköhän ihan varmuuden vuoks ilmottaa luottokorttikin säännöllisin väliajoin kaapatuks, ennekun vahinkoja tapahtuu. |
Itse käytän ihan rehellistä paperia ja kynää salasanojen tallentamiseen.
|
Quote:
Heh. Mulla sama homma kävi lokakuussa. Tuli sähköposti, että tunnarin tietoja on muutettu ja en ollut edes käynyt huuto.netissä varmaan pariin vuoteen. No, eikun bannia vaan. En sitten tiedä, olisko mennyt OD:n tunnareiden mukana, kun sen palvelin hakkeroitiin joskus aiemmin. Silloin joutui päivittämään kaikille keskustelufoorumeillekin salasanat uusiksi. En siinä vaiheessa edes muistanut, että mulla oli tunnari huuto.nettiin. |
Pääasia, että alastonsuomen tunnarit pysyy jemmassa... :-\"
|
mun myös
Mun tunnukset kaapattiin Joulukuussa. Vuoteen en ollut asioinut
huutonetissä. Aika paljon Sharkkilaisten tunnuksia kaapattu?? |
Quote:
Onko FS nicci sama huutonetissä kaikilla kaapatuilla. Itselläni ainakin on. Sen lisäksi sama OD:lla. Onko muillakin samoja yhdistäviä tekijöitä. |
Quote:
Tässäkö yksi vaihtoehto. Itsellä on ASUS modeemi. http://www.iltasanomat.fi/digi/art-1...trm-digi-etmin |
Huuto.netissä ja OD:llä sama. Joskus oli täälläkin sama. Voi olla, että kaikissa oli sama salasana jota en viitsinyt vaihtaa pariin vuoteen.
|
Ihan mielenkiinnosta tuli tarkisteltua muutamia salasanoja, mm. Veikkauksen nettitunnukset eivät toimi enää, huuto.net:n kanssa myös ongelmia. Ei takuuvarmasti ollut helppoja salasanoja ja F-Securekin löysi tasan 0 virusta ja vakoiluohjelmaa koneesta.
Kannattaa olla tarkkana esimerkiksi PayPal- ja Amazon-tunnareiden kanssa, jos on luottokortti-tietoja tallennettuna... |
Viime kesänä omalle kohdalle sattui tuollainen tunnuksen kaapannut huijari.
920 Lumia myynnissä Vantaalla, nouto tai postitus, ostaheti-hinta normihaarukassa. Huusin samantien ja sp-viestiä myyjälle, että olisin puolen tunnin sisällä pihassa. Ei kuulemma nouto käy nyt, vaan postitukseen (tietysti rahat tilille etukäteen) olis tyytyminen. Minä siihen, että höpö höpö ja mikäs sen postituksen ainoaksi tekee, jos noutokin on toimitusehdoissa ilmoitettu. Tuli selitystä lomasta, lomamatkasta ja ties mistä ja vähintään pari viikkoa menis ennen pelipaikalle pääsyä. Lopetin homman siihen ja kaupat peruttiin yhteisymmärryksessä ja molemminpuoliset positiiviset palautteet hyvästä yhteistöstä. Asiaan kuuluu, että tuote tuli uudelleen myyntiin ja noutomahdollisuus poistui myyntiehdoista. Kuukauden päästä joku naisihminen soitti, että siihen oltiin oltu poliisien taholta yhteydessä, kun joku oli menettänyt tilisiirrossa rahansa olemattoman 920 lumian takia. Tunnarit oli kaapattu ja soitteli, nyt tilin takaisin saatuaan, sitten läpi meitä, jotka ei oltu tuon huijarin lankaan menneet. Viimeksi vajaa kuukausi sitten laitoin yhden Iphonen tori.fi myyntiin ja alle puolessa tunnissa huutonetissä oli meikäläisen puhelimesta ottamallani kuvalla sekä sanatarkasti kopsatulla pitkällä myyntitekstillä Iphone myynnissä ja tietysti houkuttelevaan osta heti-hintaan 100 eurolla. Tein kysymyksen, että miksi myy puoleen hintaa puhelinta toisaalta kopsatulla kuvalla ja ilmoitustekstillä. Myyjä rupes siinä sitten vastauksessaan vittuilemaan siihen malliin takaisin, että tein samantien kertakäyttötunnarit ja huusin tuotteen. Siitä myyjän ilmoitus, osoitteet ym. talteen printscreenillä, samoin kuin omasta torissa olleesta ilmoituksesta. Pikainen rikosilmoitus petoksen yrityksestä poliisille, ilmoitus huutonetin ylläpdolle, negatiivinen palute huijarille sekä uudella sähköpostiosoitteella lyhyt ilmoitus myyjälle, että seuraavaksi soittelee poliisisetä. Soitti vielä aikansa suutansa, kunnes kehoitun jatkamaan paskanjauhantaa poliisin kanssa, jolla oli samat printscreenit molemmista ilmoista rikosilmoituksen liitteinä sekä kaikki mulkvistin tiedot mitä oli huutonettiin syöttänyt. Se tekemäni kertakäyttötunnarikin jäi lopulta vielä huutonetin toimesta reserviin. Näiden erityyppisten kaappareiden ja narkkiporukoiden ilmot on aiemmin yleensä poistuneet samantien, kun perää esim. lisäkyssäreissä syyn käyttää netin ulkoimasella myyntipalstalla ollutta 2 vuotta vanhaa kuvaa, alle puolella normihintaa myynnissä olevasta puhelimesta. Myös yhteistä näille on se, että asuipaikka on niin jumala selän takana, ettei noutajia löydy helpolla, tunnistautumaton myyjä ja kauppapalautteita nolla sekä tuotteen osta heti hinta noin puolet normaalista. Ihmetellä täytyy tätä ihmisten sinisilmäisyyttä, että joka viikko ne saa huumerahansa tuota kautta etukäteismaksuna jonkun linnakaverin tilille, joko puhelimesta, suomi-konepistoolista, läppäristä ja ties mistä tulleilla etukätesmaksuilla. |
| All times are GMT +3. The time now is 07:45. |