![]() |
C4 laturi
Taitaa olla laturi rikki C4 -90 .
Mitä näille kannattaa tehdä ? Onko uudet niin halpoja, että uutta kehiin ? En ole vielä irroittanut ja tutkinut. Toisinaan olen vaan todennut, että on sama ostaa uusi jos esim. hiilien liukupinnat ovat kuluneet syvälle montulle. Mistä saa uusia? Sellaisia , että orkkis liittimet käy. |
Quote:
Uutta laturia vaan, jos ei itse jaksa purkaa, kasata ja harrastaa. Löytyy paikallisesta jenkkiputkasta tai FinnVettestä, kustannukset n. 100 (-150?) euroa Nimim. aina varalaturi kyydissä... |
Quote:
Ei tarvitse olla jenkkiputka eikä erikoisliike. Löytyi ihan "tavis" varaosa liikkeestä. 120¤ ;) |
...niin ja tarkasta akkusi kunto ettet riko uuttakin laturia. Nimim. Kokemusta on ](*,)
|
Akku on uusi, mutta voihan sekin olla sökö.
Pitääpä käydä kysymässä löytyykö paikallisesta ko. laturia, jollei niin pitää hakea sitten työmatkalla Finnveteltä tai jostain muusta paikasta ensiviikolla. |
ja ne maat.... kunnossa.
|
Tiedän, että jossain täälä ketjuissa on nuo maakohdat kerrottukin, mutta en dataa nyt löydä. Voisiko joku valottaa nuo maakohdat niin voisi niitäkin ruveta tarkastelemaan ennen ongelmia. Kiitos etupeltoon.
|
Taisi mennä laturista tai ilmapumpusta laakeri, kun vaimea kahiseva ääni kuuluu sieltäpäin. Jos alottaisi osien vaihtamisen laturista niin onko tietoa löytyykö Kuopion varaosakaupoista jenkkien osia vai tilaanko suoraan Finnvettestä?
|
160¤ maksoi paikallisesta autosähköliikkeestä tilatessa rahtivapaasti.
Hyvinhän tuo tuntui pelaavan. Mikähän lie oikea tapa löysätä tuota moniurahihnan kiristintä. Itse painoin isolla mensselillä alaspäin, mutta pitäisi lienee käyttää jotain neliöpäistä avainta ja vääntää niin pääsisi helpommalla. |
Quote:
1/2-tuumainen hylsysatsin räikkä käy siihen. Ainakin 91:ssä piti vähän viilata yhtä halpisräikkää matalammaksi, että mahtuu runkopalkin ja kiristimen välistä. |
Quote:
Olen käyttänyt hylsysarjan väännintä kiristimen löysäämiseen. Oiskohan koko 1/2. |
Quote:
Katoppas viestiä #10, 3 minuuttia aiemmin ;) |
Quote:
|
Ensimmäisenä minullakin tuli räikkä mieleen, mutta ainakaan Kamasan räikkä ei mahdu väliin muuta kuin hiomalla. Joku matala halppis räikkä uhrata, jos pitää remmiä alvariinsa irroitella.
|
Quote:
Kannattaa tuollainen halpisräikkä uhrata, vaikka ei kovin usein tarvitsisikaan. Helpottaa hommaa niin paljon. |
Olen käyttänyt tuota kannessa keskellä olevaa väännintä. Tuolla saa helposti väännettyä kiristimen löysälle ja mahtuu ilman hiomista paikoilleen.
![]() |
Näissä on vuosimalleittain eroja sen runkopalkin suhteen. 87:ssa mulla meni helposti räikkä paikalleen, mutta 91:ssä sama räikkä ei enää mahtunutkaan ja piti höylätä matalammaksi tollainen jostain vintiltä vastaantullut halpisräikkä.
|
Tuon minun käyttämän vääntimen saa ujutettua paikoilleen 89:iin tuon nivelen ansiosta eli taittaa nivelen noin 45 asteen kulmaan ja ujuttaa sitten paikoilleen. Räikällä en ole koettanut, mutta olen melko varma ettei ole mitään mahdollisuutta saada mahtumaan.
Vaihdoin tänään Delcon kunnostetun laturin paikoilleen ja laakerin kahinaa ei koeajojenkaan jälkeen enää kuulunut. Pitänee vaihdattaa vanhaan laturiin laakerit niin saa siitä varalaturin (muuta huoltoa ei paikallinen autosähköpaja tee näille latureille kun kysyin). |
Minulla kesti Viikin Metro-Autosta hankittu laturi puolitoista vuotta / alle 5 000 km. Hankittu taas uusi - saa nähdä kauanko kestää nyt ?
|
Mikä mahtaa olla MEL (Minimum Equipment Level) eli vähintään vaadittavat työkalut -91 laturin vaihtoon tien päällä? Suunnitelmissa on hankkia varalaturi mukaan mutta olis varmaan hyödyllisempi työkalujen kanssa. Kertaakaan en ole itse ehtinyt vielä vaihtaa ja edellinenkin omistaja on ajellut Unipointilla jo aika pitkään.
|
Quote:
-13 mm lenkkiavain -10 mm lenkkiavain -1/2" räikkä, jolla löysätään hihnakiristin (tarkista sopivuus, tila on tooodella tiukka) -teippiä, jolla suojataan laturin plusnavan johtoliitos vaihdon ajaksi. -14 mm tai 16/9" lenkkiavain/hylsy, jolla löysätään laturin tukirauta pakosarjasta Periaatteessa noilla pitäisi hätätapauksessa pärjätä. Hommaa helpottaa 10 mm hylsy ja jatkovarsi, jolla saa ohjaustehostimen säiliön kiinnitysruuvit kätevästi pois. 10 mm ja 13 mm räikkälenkit nopeuttavat hommaa myös huomattavasti. |
Hihnankiristimeen hyvin mahtuva setti on pitkä kiintolenkki + tämmönen.
|
Quote:
Joo, tommonen mullakin on ollu pitkään käytössä, tuohon puolituumaiseen käy 17-millinen lenkki (räikkälenkki on poikaa) Viime vuonna (vai olikohan toissavuonna) mökiltä löytyi joku halpisräikkä, josta hioin nurjalta puolelta vähän pois, että mahtuu toimimaan. |
Kiitoksihia taas.
Mä olen ostanut noita sovittimia jo kolme satsia, yhden kappaleen muistan nähneeni lähiaikoina ajelehtimassa jossain.. Olen päätymässä hankkimaan Vetteen oman essentials-työkalusatsin. Laturina aion tyytyä perusmalliin, näemmä järeämpikään ei ole automaattinen tie onneen. Toistaiseksi olen pitänyt akkua laturissa aina tilaisuuden tullen. |
| All times are GMT +3. The time now is 09:52. |