FinnShark

FinnShark (http://finnshark.com/forum/index.php)
-   C5 (vuosimallit 1997-2004) (http://finnshark.com/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Talvsäilytus (http://finnshark.com/forum/showthread.php?t=25010)

Ärrä 13.11.2014 10:13

Talvsäilytus

Moro mestarit, miten on kannattaako -98 C5 nostaa talveksi pukeille vai antaa köllötellä pyörillä?

topi sorsakoski 13.11.2014 11:16

"talvsäilytus",:rock: :rock: . Paremmin kai renkaat pysyy pyöreinä, ja jousisto huilaa, jos nostaa pukeille.

myky 13.11.2014 11:19

Mulla huilaa moottori osina talven. Perä, akselisto, moottori jne jne irti. Saa kunnon tuuletuksen :compress:

JaPu 13.11.2014 12:50

Kyllä sen voi pyörillään pitää. Itse olen sen aina niin säilyttänyt ja mitään painavaa syytä pukeille nostamiselle en ole itse keksinyt.

Terv.
Janne

Dalton 13.11.2014 14:54

Riippuu hieman tallista eli onko täysin kylmä vai onko tallissa lattialämmitys? Itse ainakin yhden talven kokemuksen perusteella lattialämmitetyssä tallissa seisotan renkaat ilmaan nostettuna. Aiemmin kuin oli lämpimässä hallissa, joka ei ollut lattialämmitetty ei ollut ongelmia renkaiden suhteen. Eli lämmitystyyppi mielestäni ratkaisee kysymyksesi.

Edit: Auttaa myös jos lisää rengaspaineet lähelle 3 bar:ia talven ajaksi, vaikka seisottaisi renkaiden varassa.

Sammy_ 13.11.2014 17:37

Itse olen säilyttänyt lumihangessa ihan renkaat maassa, kyllä se sieltä keväällä on aina löytynyt. Ihan samanlainen romukasa se on kuin muutkin autot.

MPÄ 13.11.2014 18:31

Olen säilyttänyt C4:sta kaikilla mahdollisilla tavoilla viimeisen 20 v:n aikana, eikä ole ollut kuin kerran yksi ongelma: hiiret olivat jyrsineet konepeiton tiivistettä. Eli jos on harva lato, niin sitä ei kannata lämmittää ;)

Corvette63 13.11.2014 21:21

Quote:

Originally Posted by Sammy_
Itse olen säilyttänyt lumihangessa ihan renkaat maassa, kyllä se sieltä keväällä on aina löytynyt. Ihan samanlainen romukasa se on kuin muutkin autot.

GS ja Z06 ovat seisoneet kolme vuotta renkaillaan akkukaapelit kiinni (=zipissä) tallin nurkassa ja loput romut vaikka kuinka monta vuotta renkaillaan, tai oikeastaan vanteillaan, kun on renkaat tyhjinä. Lattialämmitys löytyy ja koneissa on tautisen vanhat öljyt. Vanhemmissa laitteissa ei taida olla enää nesteitäkään... Yhdestä hävis jarrut, toisesta ohjaustehostin, mutta eipä se menoa haittaa kun ei niitä saa käyntiinkään tukkoutuneiden bensansuodattimien (?) takia. Mitä voisin tehdä paremmin? :-k

Sammy_ 13.11.2014 21:42

Quote:

Originally Posted by Corvette63
GS ja Z06 ovat seisoneet kolme vuotta renkaillaan akkukaapelit kiinni (=zipissä) tallin nurkassa ja loput romut vaikka kuinka monta vuotta renkaillaan, tai oikeastaan vanteillaan, kun on renkaat tyhjinä. Lattialämmitys löytyy ja koneissa on tautisen vanhat öljyt. Vanhemmissa laitteissa ei taida olla enää nesteitäkään... Yhdestä hävis jarrut, toisesta ohjaustehostin, mutta eipä se menoa haittaa kun ei niitä saa käyntiinkään tukkoutuneiden bensansuodattimien (?) takia. Mitä voisin tehdä paremmin? :-k

Tuo on juuri oikea tapa. Tiedän yhden vanhojen Shelbyjen omistajan sekin pitää autoja aikalailla samalla tavalla ja ilmeisesti kumit tyhjinä on hänenkin mielestä se paras tapa, ei joudu rengas rasitukseen.

Itseltäni hävisi ilmastointi pari vuoden jälkeen, ehkä joskus olisi hyvä edes vähän käyttää.

moose 14.11.2014 19:31

Quote:

Originally Posted by Ärrä
Moro mestarit, miten on kannattaako -98 C5 nostaa talveksi pukeille vai antaa köllötellä pyörillä?

Minulla autot olleet aina pyörillään. Sen verran on oppirahoja maksettu, kun yhdeksi talveksi jäi renkaisiin vajaat paineet. Tämän johdosta renkaiden runko vaurioitui, että ne koskaan palanneet pyöreiksi. Tärinä oli keväällä hirvittävä!
Tästä viisastuneena nyt laitan talveksi reilummat paineet ja talven aikana siirtelen autoja sen verran, että ei sama kohta renkaasta ole lattiaa vasten. Näin menty reilu parikymmentä vuotta. Toimii.
Tuohon pukeilla roikottamiseen en ole ryhtynyt. Kyllä se auto on tehty kantamaan painonsa renkaiden ja akseleiden kautta. Joku viisas on sanonut, että riiputuksessa iskarit ja erityisesti tukivarsien nivelet ja puslat yms. joutuvat asentoon/jännityksiin joissa ne eivät normisti tulisi olla. Tiedä häntä.

Macho 17.11.2014 09:14

Quote:

Originally Posted by moose
yhdeksi talveksi jäi renkaisiin vajaat paineet. Tämän johdosta renkaiden runko vaurioitui, että ne koskaan palanneet pyöreiksi. Tärinä oli keväällä hirvittävä!
Tästä viisastuneena nyt laitan talveksi reilummat paineet ja talven aikana siirtelen autoja sen verran, että ei sama kohta renkaasta ole lattiaa vasten. Näin menty reilu parikymmentä vuotta. Toimii.

Jos jotain tuollaista kävi yli kaksikymmentä vuotta sitten, niin melkein väittäisin ettei nykyrenkailla rungot enää vaurioidu vastaavassa tilanteessa.

PR1 17.11.2014 11:08

3 baaria, bensansäilytysainetta,huputus, akku kiinni vipstaakkelista. Joku saunareissu pitää puol metriä työntää ja akkua latailla sen ajan kun on lauteilla x 2 talvessa jos tulee ikävä. Öljyt saa olla uudet formulat viime kesästä kun ei tule montaa sataa mailia. Ruostesuojaus toimii myös automaattisesti jos öljypohja vähän fuskannu ennen oikaisua;)

All times are GMT +3. The time now is 12:43.