![]() |
C4 Nykäisee rajusti /automaattivaihdelaatikon vaihteiden vaihto
Mulla on pidempään ollut ongelma, että joka kerta kun pistän automaattivaihdelaatikosta neutraalilta tai parkilta vaihteen Drive-asentoon, niin auto nykäisee rajusti. Yrittää päästä siis eteenpäin tosissaan aluksi. Vastaavasti kun laitan Drive-asennosta neutraalille tai parkille, niin kierrokset pomppaavat hetkeksi 1100-1200:aan ja laskevat vähitellen 800 tienoille hetken päästä.
Onko tämä ihan normaalia toimintaa? Korjaajalta kuulin veikkailua että laatikon ja tietokoneen välillä ei kulkisi signaalia/tietoa milloin kone on parkissa/neutraalilla, ja voisi aiheuttaa ongelman. Onko foorumilaisilla tietoa mistä ongelma voisi johtua? Tai mikäli jos ongelma voisi johtua tuosta signaalin kulkemattomuudesta, niin mitä pitäisi kytkeä mihin että homma rokkaisi? Ajan kanssa minulle on selvinnyt, että autossa on joskus historiassa ollut manuaalinen laatikko, joten on hyvin mahdollista ettei asennusta ole tehty ns. loppuun asti. |
Kerroppa ihan aluksi autosi vuosimalli !
Sen voi ovelasti kirjoittaa tuonne allekirjoitukseen myös ! Tervetuloa joukkoon tummaan :rock: |
Kyllähän se vähän kovemmin nykäsee kuin normiauton automaattiloota. Olen kyllä pitänyt sitä ominaisuutena, en niinkään vikana.
|
J-P !
Siis liikahtaako auto eteenpäin vaikka painaa jarrua ? Vai mitä tuolla nykäisyllä tarkoitat ? |
Kuulostaa normaalilta, jos tjk kierrokset on noin korkealla. Mulla -87:ssa on n. 600 rpm ja sekin pyrkii heti eteenpäin kun jarrun vapauttaa.
|
Quote:
Kyllä auto paikoillaan pysyy kun jarrua tarpeeksi painaa. Mutta kone tuntuu liikahtavan eteenpäin sen verran että auto ikääkuin nytkähtää eteenpäin, kuitenkaan varsinaisesti liikkumatta mihinkään. Jos en painasi jarrua Drivelle laittaessa, niin tuloksena on äkkinäinen nytkähdys eteenpäin, ennenkuin alkaa liikkumaan normaalitahtia eteenpäin ilman kaasua. |
Quote:
Kiitoksia :) Allekirjoitus paljastaa taustan nyt |
Quote:
Näyttääpäs tutulle :D |
Quote:
Aika paha sanoa ! Kyllä se mullakin nytkähtää, mutta mikä on vähän ja mikä paljon ? Missä vaikutat ? Voisi joku kokeneempi käydä testaamassa ? |
Quote:
Vantaallahan minä. Toki autokin liikkuu suuntaan tai toiseen ennenpitkään jos tällä tavalla saisi selvyyttä asiaan. Pullo hyvää viskiä on luvassa jos tätä kautta tämä ihmetys ratkeaa :) |
Quote:
Oletko katsonut ovesta ulos ? Siellä saattaa olla janoisia Corvette harrastajia jonossa. Itse olen täällä 500 km päässä eli ei nyt ihan heti sinne ehdi :D |
Tps-sensori väärässä asennossa tai rikki ? kun kierrokset heittelee tuolla lailla?
|
Kyllä sitä jarrua pitää painaa paljon kovempaa, ettei lähde liikkeelle, varsinkin kylmänä. Ja jarru kantsii juntata pohjaan kun vaihtaa N-D tai R Mutta eikös kaikissa tomaateissa tehdä noin. Edelleenkin pitäisin ihan normaalina käytöksenä. Tietenkin jos se pulkka ryntää täyttä eteen tai taakse vaihdetta kytkettäessä, niin varmaankin silloin on jotain vikaa jossakin.
|
Quote:
...Matkahuollon rahtihinta Whiskey pullolle Vantaa-Rovaniemi... Sovitaan vaikka 9,99 eur :rolleyes: :rock: |
Quote:
Vähän samaa miettinyt.. :rolleyes: |
Kun auton käynnistää kylmänä, paljonko on kierrokset?
|
Quote:
Kierrokset päälle 1100 kun on tasaantunyt. Kylmänä tätä nykähdysongelmaa ei oikeastaan ilmene vaihteita vaihdettaessa. Saattaa tosin selittyä ihan silläkin että vaihdelaatikko toimii "hitaammin" kylmänä |
Quote:
Ei pitäisi olla, mittasin 0,54V ja taisi olla uusittukin joku aika sitten. Kierrokset pysyvät muuten aikalailla tasaisena, mutta vaihteiden vaihto aiheuttaa joka kerta heittelyä. |
Quote:
Voi olla että kyse onkin ominaisuudesta loppupeleissä. Aiemmissa automaattilaatikollisissa autoissa mulla ei ole kokemusta vastaavan suuruisista nykäisyistä, mutta ei niissä aiemmissa toisaalta ollut näin vääntävää konettakaan... Mun tuntuma kuitenkin on, ettei se nykäisyn määrä ole ihan normaalia; ei varmaan selviä ilman että pääsee vertailemaan johonkin toiseen. |
Jos se nyt kovin alkaa laukalle, niin kyllä siellä pitäisi asfaltilla näkyä 2 kpl laku rantua :rock: :rock:
|
Quote:
Tarkoitatko, että tyhjäkäynti on aina tuon verran? Sekä kylmänä, että kuumana? Se on liian korkea. Paljonkohan Service Manual mainitsee... 700-750 rpm? Sitä luokka se minun omassa on. |
Muistelen että lastulla lämpimänä vaihde päällä n. 600 rpm ja vapaalla 50 rpm enemmän.
Nykäykseen liittyen, onhan tv-vaijeri säädetty oikein ettei ole liian tiukalla? Jos käännät kaasuläpät auki, niin sillä voi eliminoida liian tiukan vaijerin. |
Mulla ainaki o kierrokset tyhjäkäynnillä '89 pulkassa lämpymänä apout 600. Ja jarrua toki pitää painaa ku tarjuaa menovaihetta...nytkähtää pikkase. Liikkeelle lähtee ku löysii jarrua...vilikkaammi ku painaa kaasua ;-) Nykyvehkeisii verraten nytkäyttää kyllä kovasti mutta eiköhän liene ihan ominaisuus - samallai tuo o nytkäytelly vuojesta 2006. Tyhjäkäynti sulla kyllä on kumman korkialla.
|
Jos tuo on vakiolaite niin kiekat ovat liian korkeat. Ja takuulla "nykäsee" kun laitat vaihteen päälle. Olettaen että siinä on vakioboxi niin ongelma löytynee siitä läppärungon alueelta, IAC, TPS. Oireista päätellen läppä jää auki vaikka sen pitäisi olla kiinni.
|
Konkarit tietää Red Devilin hyökkäys ongelmat tai sit sammui aina sen vaihteen päälle laittaessa ekaa kertaa startista. -Edit: uuden IAC:in kun sai asennettua- niin 11x tais olla kiekot ja säätelin tähti/kuuskulma-avaimella sopivaksi muutaman kerran kuskin puoleisesta vaijerista RPM:ää.
Tästäkin huippuneuvvot, hivvee duuni mut auttoi! Jarrua poletaan aina kovaa ennen D:tä tai ärrää. Vähän kun ajelee niin notkistuu ja 30 vuotias (kohta) toimii kuin uusi. Onks lootassa letkeät oilit? Maksaahan se vaihdatus mut jos uskaltaa ettei hajoa sen takia niin vois myös auttaa. IAC täällä+tietää mistä ruuvata tyhjis vaijeria jotka tietty käsitelty By PR jos jotain osaa. Putsaus, lubricate, kiristys ja tietoa ennen kaikkea. |
Quote:
Mulla on vähän viivettä vastauksissa, mutta oireet: Kylmänä 1100~1000RPM (N/D) Lämmin, vaihteen vaihto D-->N 1100~1000RPM Lämmin D-vaihde päällä pidempään 800~700 Eli välillä se kyllä menee tuohon "tavoite-kierroksille", mutta vaihteita vaihtaessa tai vähän enemmän poljentaa harjoittaessa tms. kone joutuu "hakemaan" alempia kierroksia uudestaan. Toisin sanoen kierrokset ovat ylhäällä tosi usein normaaliajossa, ja käyttännössä aina kun pitää vaihdella pakin ja driven välillä. |
Quote:
Quote:
Öljyt on vaihdettu montakin kertaa mun omistajuuden aikana, kun vaihdelaatikon vuotamisongelmaa yritettiin aiemmin korjata useammalla kerralla ennenkuin onnistui :) Tää on varmaankin juuri näin että läppä jää auki turhaan. Olen koittanut ruuvata tyhjäkäyntiä uusiksi löytämieni ohjeiden mukaisesti, putsannut kaasuläpän, ja säätänyt TPS-sensoria. Nämä toimenpiteet ovat joskus korjanneet muita oireita, mutta tämä oire ei katoa. |
Selvästikin tyhjäkäyntikierrokset liian korkeat. Vapaalla lämpimänä pitäisi olla luokkaa 700 rpm (tai allekin). D:lle siirtäminen ei kummoisia muuta kun tyhjäkäyntisolenoidi pitää automaattisesti kierrokset kohdallaan.
Onhan sytytys kohdillaan? |
Muistelisin että kaikissa C4 boxeissa on erilliset tyhjäkäynnin tavoite rpm kartat vapaalle (P/N) ja vaihteelle. Shifterissä pitäisi olla P/N kytkin joka signaloi ECM:lle ollaanko vapaalla vai vaihteella. Mikä tuo kytkin on epäkunnossa, auto nykii vaihteelle laitettaessa ja nostaa kierroksia reilummin kun vaihteen siirtää vapaalle.
Myös ilmastoinnin päälläolo vaikuttaa tyhjäkäyntikierroksiin. Yleensä AC päällä tarkoittaa luokkaa +50 rpm kierroksiin tyhjäkäynnillä. Periaatteessa kartat ovat kuitenkin mallia RPM vs lämpötila, eli kylmänä kierroksia enemmän, lämpimänä vähemmän. Luetko RPM lukeman mittaristosta vai jollain sivistyneemmällä mittarilla, esim jakajalta? Vai luetko ECM:ltä datastreamiä? ECM:n streamistä sai muistini mukaan aina (vuosimallista riippumatta) myös tuon ECM:n lukeman P/N kytkimen tilan selville. Myös mahdolliset lambdan closed loop ongelmat tyhjäkäynnillä saa välillä aikaan outoja ongelmia. |
Ei ole halpaa se öljyjen vaihtaminen. Helppoa ei ollut mulle se IAC:inkaan vaihto mut parempi et vähän nytkäyttää kun et sammuis. Jos on oikein paljon yleisöä niin se tekee sen vieläkin niin saa kateelliset nauraa köyhälle:)
Taitoa vaati tuo ajaminen talven jälkeen kun ei tottunut fyysiseen kanssakäymiseen urheiluauton kanssa kun jarrua pitää oikeasti polkea ja rattia oikeasti kääntää ja varsinkin pidellä kiinni mun tapauksessa. Toivottavasti löytyy syytä. Oliks se ECM kun avaa apparin pahvin jalkatilasta ja vikakoodit oliko klemmarilla ainakin katottu? Mulle valitti turbiinilukkoa. Välillä, joskus taas toimii niinkuin ei mitään mut Red Devil onkin oma persoonansa. Manuaalista atm laatikkoon vaihdettu kannattaa viisaampien muistaa kun vilkuilin ekaa viestiä. |
Sori lievä OT, mutta minun exään tehtiin uusi lastu jossa modattiin seuraavaa:
-VATS disablointi -Flektin käynnistyslämpötilan 10°C lasku 106°C => 96°C -Tyhjäkäynnin nosto: vaihdepäällä 525rpm => 575rpm ja neutraalilla sama 50rpm Tyhjäkäynnistä: empirian (=kiekkamittari) kautta todetut arvot olivat tämän jälkeen 600rpm ja 650rpm = oli just sopiva, loppui valojen 'seilaaminen' liian matalan latausjännitteen takia pysähdyksissä ollessa. Eniwei, pointti se, että jossain tuolla huiteilla ehjän TPI:n pitäisi käydä, kyseessä -87 autom. |
Quote:
|
Mahtavaa kun saatiin asentajan kanssa sovittua tekemiset eilen kesälle kun on monttua, pulttikonetta, taitoa ja kaikki toolsit toisin kun mulla. Kattoo mitä saa maalaisjärellä laitettua kun ite on enemmän ATK puolella mitä nyt aina näpit mustana jostain, musta näppäimistö onneks..
Auto paranee joka vuosi kohta kolkytvuotis kunniaks. Mun on parempi sanoa vain et hyvin jyrähtää käyntiin, käy kuin V8 pitääkin, sitten kun lämpiää vähän niin kaikki ok. Ajon puutteesta haukkunut monet. Mitäs sille pihakoristeelle mahtaa? Vahataan välillä, joskus käydään radalla mut lähinnä letkeätä cruisailua. Viime kesänäkin kävin katsastuksessa ja yhtenä iltana tuli parisataa kilsaa kun testasin uusia valoja mutkatiellä. Siinäpä ne ajot olikin. Toivottavasti saa samaan kuntoon: Naurattaa ajellessa ja miettii keväällä et tää on ihan tappovehe. (Ohjus syslerin jälkeen) En myy ikinä pitää edelleenkin;) |
| All times are GMT +3. The time now is 09:10. |