![]() |
LOW COOLANT valo palaa/ei pala
Huoh, uusi hieno vika ilmeni eilen eli Vette alkoi sytyttelemään LOW COOLANT valoa ihan miten lystää. Nestettä koneessa on riittävästi. Yli satasta ajettaessa valo harvemmin välkkyy, kaupunkiliikenteessä syttyy ja sammuu enämpi, reipas kaasun polkaisu näyttäis sammuttavan valon.
Onkos kellään ollut vastaavaa onkelmaa? Mahdollisia vikapaikkoja olis varmaan se anturi syylärin kyljessä, anturin piuhaliitin (tarkistettu ja rapattu önstät poies) sekä joku moduli (rele?) joka valon sytyttää. Nettipenkomisen jälkeen ei kummempaa vinkkiä asiaan löytynyt. Voiko hajoamassa oleva vesipumppu, kannentiiviste tjms. aiheuttaa ton valon syttymisen/sammumisen? |
Mulla se on aika tarkka kans, eli nestettä pitää olla piripintaan, ei yhtääm ilmaa järjestelmässä ja korkki kunnossa.
Yleensä nesteenvaihdon jälkeen vilauttelee, vaikka yritän huolella ilmata. Erityisesti jarrutuksissa/kiihdytyksissä. Sitten se tasaantuu, ja ei enää vilahtele kun on vähän ajellut. Paisuntasäiliö pitää olla myös tosi täynnä. Ilmeisesti kiihdytyksissä sammuu, kun vesipumppu työntää kunnolla tavaraa syyläriin. Jospa sulla kuiteskin on pikkusen vajausta nesteessä tai ilmaa? Varmaan kannentiivisteen vuotaminen (mutua) vois tehdä tuommoisen ilmiön, kun ilmaa pääsee järjestelmään. Vesipumppu tuskin, jos ei vuoda. Kannattaa tietysti kattoa, ettei vuoda mistään muualtakaan. |
Mulla teki kanssa samaa, kunnes jäähdytysnesteiden vaihdon jälkeen lopetti .
Uutta jäähdytysnestettä meni järjestelmään enemmän kuin mitä vanhaa tuli pois, joten voi olla että on ollut ilmaa jossain, käytin konetta vaihdon yhteydessä myös sisälämppäri kuumalla ja täysillä jotta kiertää nesteet lämppärinkin kautta myös eikä jää ilmaa . Järjestelmästä tuli aika paljon sakkaa ja ruostetta kun nesteet vaihdoin , joten voi sekin osaltaa vaikuttaa . Paisuntasäiliönkin pidän nykyään aika täys , eikä valo ole syttynyt missään kiihdytyksessä eikä muutenkaan . Jäähdyttimen ja paisuntasäiliön korkin toiminta , voi kanssa ehkä tuohon vikaan vaikuttaa . |
Mulla kans alko sama oire ja tietty nesteiden vaihto rumban jälkeen. Sitä ennen ei ilmotellu olemassa olostaan. Nestettä pitäis olla ja ajettukkin aika pitkiä siivuja sen jälkeen, mut edelleen vaan loistelee. Pitää varmaan talven aikana uusia se korkki.
|
Mulla sytytteli valoa, mutta se jäi myös palamaan pidemmäksi aikaa ja sammuili satunnaisesti. Mutta mulla hukkasikin syylärin nestettä. Täällä viestissä olen luetellut, mitä kaikkea huollossa tehtiin. Sen jälkeen ei ole 'low coolant' -valo ilmaissut olemassaolostaan.
|
Kävin just tsekkaamassa tilanteen ja vesipumpun alta taitaa vuotaa. Eikös siellä ole se "peep hole" josta alkaa tippasta nesteet kun vesipumppu on hajoamassa?
Syylärin korkin kun avaa moottori sammuksissa niin nestepinta on normaali. Kun moottorin käynnistää (syylärin korkki auki), nesteet yllättäen katoaa syyläristä jonnekkin, lisäsin niin paljon kuin mahtui. Nestepinta "pumppaa" kierrosluvun mukaan ylös ja alas. Käytin myös lämmityslaitetta täysillä, sillä mielellä että jos sitä ilmaa olis systeemin päässyt niin tulis ehkä poies. Lämmöt on moottorissa ihan normaalit olleet koko ajan. Taitaa mennä vesipumppu vaihtoon...mitähän nuo mahtaa kustantaa? Eli kyllä se nestevähyyden varoitus pelaa kuten pitääkin! |
Quote:
Noin se mullakin tekee, lienee normaalia. Varmaan ei muuta vikaa kuin pumppu vuotaa. |
Minkälaista jäähdytysnesteseosta kannattaa / on käytetty näissä peleissä ?
Käytin puolet vettä ja puolet jäähdytysnestettä seosta , väriltään oli vihreää mutta ei kai sillä niin merkitystä ole , kun rautakannet kun on vielä motissa ? |
Quote:
Jossain C4 topicissa tästä oli enemmänkin juttua,vaan yhtäkkiä en löytänyt... |
En muista prosenttilukua, mutta oikealla seoksella saadaan jäätymiseneston lisäksi kiehumispistettä nostettua ja glykoli suojaa hieman ruostumista vastaan.
|
Quote:
Itse laskin että tallissa ei ole koskaan niin kylmä että 30% seos riittää.. Tietenkin on muitakin aineita esim. Water wetter(sen ominaisuuksista joku muu kertokoon), mutta ite laitn glykolia koska auto n säilytys viileässä. |
Quote:
Taisi tulla sitten pikkasen liioiteltua / pelattua varman päälle kun laitoin puolet ja puolet nesteitä, no ainakaan jäädy sitten nesteet kun auto seisoo kylmässä tallilssa talvet myöskin . |
50-50 mäkin aina pistän, helppo annostella puoli pönikkää kumpaakin sekaisin jne.
|
Käyttiksessä mullakin on 50/50 ympärivuotiseen käyttöön...
|
Oireet kuulostaa tutulta!!
Tarkastappas ensin että se neste tulee todellakin sieltä "peep holesta", mun pulkasssa nimittäin ihan sama taudin kuvaus ja vika löyty syöpyneestä vesipumpun takakannesta, pumppu itsessään oli ihan ok mutta takakansi oli niinkuin siihen olis haulikolla ammuttu sisäpuolelle. Varovasti napattiin rosteripuikolla uutta tavaraa päälle ja matka jatkuu...toistaiseksi! -Petsku- |
Hyvä vinkki, pitänee tarkistaa tuo ensin.
|
Korjaanpa tähän nyt jotta ne pumpun tarkistusreiäthän ovat "weep hole" nimisiä, ei "peep hole" kuten aiemmin laitoin...
|
Sainpas eilen rikkinäisen vesipumpun irti, meni 3,5 tuntia ja rystyset verille/lihakset kipeeksi. Aika suoraviivaista hommaa oli purku paitsi se yksi pultti, ilmastoinnin kopuran kiinitys kanteen, ahtaassa paikassa ja apulaitehihnan kiristäjä edessä, tämän irrottamiseen meni yksin ainakin 30 min ellei enemmänkin.
Pumpun takaseinä oli ehjä joten kylläpä se sitten rikki oli ihan oikeesti. Saa nähä millon saa uuden pumpun ja kauanko paikalleenasennukseen menee kaikkine AIR-systeemin putkineen...jos ne vielä saa kaikki oikeille paikoilleen. |
Pikku remppa päivässä pitää mielen virkeänä...
Älä muuten hukkaa sitä vanhaa pumppua, voisin tarvita sitä takakantta kun se kerran ehjä oli. -Petsku- |
Laitanpa varastoon muiden jämäosien joukkoon jemmaan.
|
Uusi pumppu tuli ja jospa sitä sais viikonloppuna laitettua paikalleen. Toivottavasti ei sada, ulkona muuten melko tympeä ruveta remonttiin.
|
No ei sada, tosi hieno remppakeli!!! Kohmelonpoikanen tosin haittaa mutta eipä voi mitään. Nyt olis pari tyhmää kysymystä kun ekaa kertaa tämmöstä hommaa tekee.
1. Korjausoppaassa suositellaan käyttämään "teflon sealing tape"a ton heater hose pipen (otetaan vanhasta pumpusta uuteen) tiivistykseen, mitähän tuo olis suomeksi? 2. Kannattais ilmeisesti laittaa jotain tiivisteliimaa tjms. noiden pumppu->lohko tiivisteiden kanssa, onko näitä erilaisia vai hajenko vaan huoltikselta jotain sinnepäin? 3. Pitääkö noiden pulttien ja muttereiden kanssa käyttää jotain ruuvilukitetta, tiivistysainetta tjms. asennuksen yhteydessä? |
Muuhun en osaa kommentoida, mutta varmaan ruuvilukite ei ole huono juttu. Ite olen käyttäny loctiten sinistä, pysyy, mutta saa myös irti.
|
Dodih, uusi pumppu on asennettu ja kone käytetty lämpimäksi, ei ainakaan vielä näkynyt mitään vuotoja. Laitoin Wurthin "Silicon Spezial 250" joka paikkaan joka tuntui tiivistystä tarvitsevan. Kasauksessa meni muuten vähemmän aikaa kuin purkaessa, johtuen ehkä siitä että se vaikea kompressorin pultti menikin kiinni sormilla pyöritämällä, loppukiristys olikin helppo.
Seuraavaksi koeajolle, jännittää ihan pirusti jotta lentääkö sieltä nesteet pellolle vai tuliko onnistunut remontti. |
Olisko kenelläkään -85 mallista autoa, ja tietoa/kuvia että mistä toi low-coolanin anturin johto autossa tulee, kun joku on omastani sen hukannut,
ja haluaisin sen toimimaan. |
Quote:
|
Ok, kattelin vaan kun syylarista löytyy toi anturi, mutta ei johtoa.
|
Quote:
|
Myös muistikuva ettei -85:sessa sitä ole (kuten ei -84:sessakaan) jos syyläri vaihdettu uuteen jossain vaiheessa niin sen myötä varmaankin anturi tullut, näin ainakin mulla kävi kun uusin syylärin.
|
Niin se varmaan onkin, kun ei mitään johtoa löydy.
|
| All times are GMT +3. The time now is 07:55. |