![]() |
Abs
Terve vaan kaikille tasapuolisesti! Oon uusi täällä mutta jo pitkään seuraillut tätä palstaa. Oma pulkka on ollut jo monta vuotta, vm -86. Tietääkö kukaan, tai olisko vinkkejä tai neuvoja tai jotain, kun talven seisotuksen jälkeen alkoi ABS-valo palamaan. Virrat päälle, valo palaa, auto käymään, valo sammuu, that's okay.. mutta liikkeelle lähdettäessä kun tuon pitäisi tehdä self-test, niin yksikkö pysyy mykkänä ja samalla syttyy tuo valo. Sieltä yksikön vierestä löytyneet liitokset olen tarkastanut, sekä myös ne kolme relettä mitannut, ne ovat ok. Ohjaus- ja pää-virta tulee, ja ainakin yleismittarin mukaan maadoitukset ovat kunnossa, "vuotoa" ei ole. Kolme pyörän anturia olen mitannut, ~samat arvot jokaisessa, sekä liittimet puhtaat. Yksi on vielä katsomatta, näpit ei sinne taipunut auton ollessa pukilla, mutta luulen ettei vika ole siinäkään. Systeemi ei oo kuitenkaan täysin mykkä, se on muutaman kerran toiminut ok, eli vois kosketushäiriöö epäillä. Mistä tuo ABS haistaa sen että nopeutta on sen verran että tuo self-test pitää tehdä? Pyörän antureista vaiko auton tietokoneelta? Kaikki toimii muuten ok, mutta turbiinilukko nykii yleensä päälle/pois hetken aikaa kun nostan kaasun ja auto rullaa, jääden sitten kyllä auki, myös tämä ilmaantui talviseisokin jälkeen, mutta ei kait tällä ja ABS:lla mitään yhteyttä voi olla? Kesä on mennyt taas liian nopeasti, ja paljoa en oo ehtinyt edes ajelemaan, saati sitten noihin häiröihin perehtymään.
|
Itse asiaasi en osaa vastata, mutta ainakin tervetuloa vaan mukaan Tomppa!;)
|
Onneks olkoon, sulla on sama abs-tsydeemi kun mulla. Eli koodeja ei saa ulos millään tavan kuolevaisen vehkeellä. Ehkä jossain metro-autossa onnistuis.
Koodinluku olisi varmaan helpoin tapa selvittää vika. Mulla syttyi valo keväällä ensi kertoja ajellessa muutaman kerran, ja semmoinen vika jäi, että esim. liikennevaloihin hitaasti rullatessa jalka jarrulla, ennen pysähtymistä abs jurahtaa sekunnin-pari, ihan kuin olisi pyörä lukossa, vaikka ei varmasti ole. Epäilen itse, että etupyöränlaakerien vaihto aikaansai tämän. Todennäköisesti uudessa laakerissa on hammaskehä jotenkin "epäherkempi" tai aavistuksen pienempi, joten ei saa kunnon signaalia pienillä nopeuksilla ja tulkitsee pyörän olevan lukossa. Jännä, että tuo valo ei ole parin kerran jälkeen näyttäytynyt. Jos sulla ei kuitenkaan tee tuota testiä, niin todnäk. vika on jossain keskusyksikössä tms. joten koodien lukeminen olisi tärkeää. Oiskohan Finnveten Jakella lukulaite? Kirjan mukaan tietokoneelta/muualta ei tule mitään nopeussignaalia abs:lle, joten täytynee ottaa tieto pyöränanturilta. Tossa kirjassa on monta sivua diagnostiikkaa/testausohjeita abs:lle, joten jos tarviit, voin tehdä pdf:t niistä sulle. |
Kiitos kiitos, corvette63! Ja morgan, nuo pdf:t olis kyllä kova juttu, jos vain viitsit..? Kiinnostais itseä kyllä vielä tutkailla tota systeemii, mutta pahiten just itsekin pelkään jotain keskusyksikkö vikaa, sillä mihinkään noihin osiin pyörän-navat yms ei oo kajottu talven aikana.. Sulla on kuitenkin asia ok siinä mielessä että ABS toimii ja sen valo ei pala.. Jos itse etsien en mitään löydä, taitaa melkein olla matka Metro-autoon, maksaa kyllä ties mitä mutta tulee kyllä kuntoonkin..kai.. Finnvette olis kyl jees, mutta Metro-autoja olis tässä nurkallakin..
|
Itselläni oli ABS keskusyksikkö rikki. Eli rusautti pari kertaa, mutta sitten ei toiminut eli lukkoon meni jarrutuksessa. Kuitenkin mun oma läppäri kautta toimiva testaus laite+softa kun kytken sen autoon kiinni saan ABS:n vikakoodit ulos. Eli virta autoon kun on kiinni läppärissa ja sitten Service ABS valolla antaa vika koodit. Eli ei tarvi mitään superlaitetta tähän olikohan -90 mulla Bosch 2S vai U järjestelmä en muista ilman lunttaamista. Kuitenkin itselläni oli ABS keskusyksikkö rikki eikä syyttänyt vikavaloa, mutta antoi koodit kun laitoin testarin kiinni.
Turha sitä on kaikkia osia testailla ennenkuin on ottanut koodit ulos. Mulla on se gm pdf jossa on ABS järjestelmien mallit ja niiden vikakoodit jotka voi tulkita jos saat laitteen jolla saat ne ulos. Tosin Jake saa koodit kans ulos eli jos sitä kautta hurautat ensin. |
Quote:
Sulla onkin uudempi abs-järjestelmä, josta saa koodit ulos. Tosta vanhemmasta ei saa aldl:n kautta mitään, vaan pitää olla suoraan abs-liittimeen liitettävä skanneri. Mulla ei esim. ole mitään service abs-valoa. Pelkästään antilock. Laitakko tomppa sähköpostiosoitteen vaikka pm:llä niin lähettelen pdf:iä. |
Laitoin morgan sulle privaa.. Liitetäänkö tuo skanneri tähän vanhempaan malliin johdon päähän sen keskusyksikön tilalle? En meinaa oo mitään testipistoketta löytänyt? Enpä mä aiokaan mitään osia vaihtaa summassa, mutta kaikki nuo pienet jutut mitä itse voi tehdä, mittaukset ja liitosten tarkastelut niin ne aion kyllä käydä läpi, se on helppoo ja vielä halpaakin.
|
Ai niin, kehtaatko MIC4 sanoa paljonko tuo keskusyksikkö suunnilleen kustansi? Tiedän että se on metrossa sikahintainen, ostitko omasi Jakelta?
|
Quote:
Joo, sieltä abs-yksiköstä piuha irti, ja skanneri tulee sen tilalle. En tosin tiedä mistä semmoisen skannerin löytää. |
No niin, uskon vian löytyneen, yhden ainakin. Mittailin uudestaan johdot läpi kun on hyvä kaaviokin nytten, ja se aikasemmin mittaamatta jäänyt takapyörän anturi ei anna minkäänlaista vastusta. Noissa muissa antureissa se oli ~sama, ohmeja en nyt muista, mutta tän neljännen kohdalla mittari ei reagoi mitenkään.. Viilsin johtoon pikku halkeaman, ja mittasin sieltä uudestaan, ja näyttää siltä että toi anturi on sökö tai/eli sen sisällä oleva käämi on poikki.. Tilasin jo uuden, mutta sitä joutuu reilun viikon verran odottelemaan..
|
No tuo kyllä selittää ettei toimi.
Anturi saattaa olla tosi tiukassa, jotkut on joutuneet särkemään että saa pois. |
| All times are GMT +3. The time now is 03:48. |