![]() |
Akku Purkautuu...
Mistä v....sta johtuu että uusi akku purkautuu seisonta-aikana jo kuukauden kuluessa.Akku 2003,mitään valoja ei ole päällä,auto seisoo lämpöisessä tallissa,teki samoin jo viime talvena jne.
Antaako jostain maihin vai kuuluuko sarajaan " ne v..tun jenkit"? |
Quote:
Sama ongelma 2003:ssa myöskin.. En tiennyt mistä johtuu, mutta joku oli sanonut että konemuovin valo kuluttaisi virrat pois? Otin polttimen veks, en tiedä auttaako se sitten yhtään, tai onko se ongelma ihan oikeesti se moottoritilan valo. |
Quote:
Olen ottanut ko.polttimon pois,ei auta mitään. |
Kyllä mullakin noi akut aika nopeesti tyhjenee, sekä vanha akku että uusi. Mulla on kyllä akku irti autosta, mutta silti sitä latailen noin kerran kuussa. Ei mun mielestä noiden kait sen pidempään pidäkään pitää varausta, vai oonkohan nyt ihan väärässä?
|
Quote:
Jos akku on yli tunnin pois kytkennästä, niin laitteiden muistit tyhjenee.. |
Quote:
|
Quote:
Siinä tapauksessa mä meen ostaa huomenna hakkapeliitan nastarenkaat + 14" Golfin vanteet :cool: |
Quote:
|
Quote:
Ja mattamustaa ralliraitaa :salut: |
Quote:
Joskus oon halvalla virtamittarilla tarkistanut seisontavirrankulutuksen siten, että, virrat pois, kaikki muutkin laitteet pois päältä, ovet kii ja auto lukkoon. Sitten kaapeli irti ja virtamittari siihen kaapelin ja akunnavan väliin. Tollai tuli yhdestä UUDESTA Chevrolet Astrosta aikanaan etittyä virtasyöppö, joka söi akun viikossa parissa tyhjäksi. Muistaakseni 200mA oli virta, vaikkei mitään olevinaan ollut päällä. Akku apaut 60Ah/0.2A=300h=12,5vrk. Syyllinen oli virheellinen kytkentä soittimessa. Kanavamuistin ylläpito oli kytketty vahvistimeen ja vahvistimen piuha kanavamuistiin. Kanavat radiosta hävisi aina, kun virran katkaisi. Sekin korjaantui, kun kytkentä tehtiin uusiksi. |
Quote:
Mihis sitä nyt noita muisteja tarvii... mulla ei penkit enää liiku sähköllä, radiota ei enää muun metelin yli kuule, ilmastointi ei oo päällä kun vie tehoja... ainii, kello pitää säätää uusiksi :-) |
Käynnistäkää auto kerran kuukaudessa ja antakaa sen käydä noin 20min tai yli.
Samalla pankaa ilmastointi vähäksi aikaa päälle niin ilmastointi pysyy kunnossa. Ei pitäisi akun mennä tyhjäksi. Mutta jossain on vikaa jos purkaa akun noin nopeasti. |
Quote:
No,turha ottaa itselleen moisesta turhia huolia,on niitä muutenkin.Akkulaturi on muuten aika näppärä työkalu.Kerran kuussa kaapelit akkuun ja kaikki v...tun huolet häipyy akusta ja omasta päästä.(Tuppaa vaan toi muistikin häipymään) |
Quote:
Mä käyn kerran kuukaudessa käynnistämässä auton ja paan ilmastoinnin päälle vähäks aikaa.Ohan tosta oma harminsa ku käyt käynnistelemässä kärryy mut kyl se tossa sivussa menee. |
Quote:
No se on sitten sulla eri juttu :D No periaatteessa, jos auto on kuitenkin käyttämättä talvisin, niin mihin niitä muisteja tarvii. Asettaa kaikki uudestaan sitten keväällä, kun auto otetaan uudestaan ajoon :salut: |
Hommatkaa Ctekin akkulaturi ja asentakaa se vaikka kiinteästi konetilaan. Sen jälkeen joka kerta kun auto seisoo vähän pitempään niin laturi vaan päälle. Ctek lataa akkua "älykkäästi" eli ylläpito moodissa. Kestää olla vaikka kuukausia yhteensoittoon päällä.
Hommasin tuon itelleni ja akkuongelmat on menneitä huolia. Mulla tästä eteenpäin aina latauksessa kun ei ole auto liikkeessä :) |
Quote:
Sama laite on tilauksessa ilmeisesti :-k |
Quote:
Joo mä en noista muisteista oo ainakaan paljoa huolehtinut, keväällä ne nopeesti taas laittaa kohdilleen mitä tarvii. |
Hep Ctekille !
Talvisäilöä suunnitellessa mietin akun irrotusta (kuskata aina ladattuna paikalle kun käy pöryyttelemässä, kylmässä katoksessa talvehtii Tiina) jine, mutta laiskalle miehelle kun löytyy ratkaisu kun saa olla koko ajan kiinni nii ei tarvinnu kauvvaa miettiä. Ja akku aina täys ku menee kääntään avainta. Laturiki tykkää. Pitäskikö sunnuntaina käyvvä käyttään kuumaksi ja tsekata veenkeruupönttö.. |
Quote:
Mähän oon jo useassakin yhteydessä hehkuttanu Ctekiä;) Ja tuo lämmityskäyttö kannattais kans tehdä! |
CTek :salut: Varsinkin Optima miehet ja naiset...
|
Pitäis varmaan tommonen fiksumpi laturi hommata. En tiedä mikä aivopieru taas kävi mutta en pistänyt päävirtakytkimestä virtoja pois kun jätin auton seisomaan puolitoistakuukautta sitten. No nyt on jännitettä 6 volttia... Ei pitäis muuta olla syömässä virtaa kuin kello. No katotaan mitä syväpurkausakku tykkää tästä, edellisestä syväpurusta onkin jo 8 kuukautta :rolleyes: ...
|
Quote:
|
Quote:
Tiedättekös muuten että akku pitäis säilyttää ennemmin "viileässä", mitä lämpimässä;) |
Quote:
|
Quote:
Ctek, hoitaa akkua läpi talven, oikein hellii ja hyväilee, nam-maiskis kun se taas keväällä kehrää... Kengät pois = heitteille jättö! ;) |
Quote:
|
Ihan näin akku asiassa. Otatteko akkukengän pois, kun laitatte auton talliin vaikka yöksi ajon jälkeen ajokaudella? Tää kysymys oli tarkoitettu lähinnä vanhempien autojen omistajille ;)
|
Quote:
En, OPTIMA. |
Quote:
Niin Optimat mullakin on |
Quote:
viikon seisokit...??? :confused: |
Quote:
![]() http://www.ecklers.com/product.asp?p...dept%5Fid=1206 |
Quote:
|
Quote:
![]() Edit: Perhanan MikkoM jälleen kerran ;) |
Quote:
multi xs 25000 ?? |
Quote:
Jesh. |
Quote:
XS800 tai xs3600(mulla jälkimmäinen) XS25000 lähinnä korjaamoille yms. "kovempaan" käyttöön, sitähän voi käyttää 25A virtalähteenäkin. |
Quote:
Noh noh, turhaa hifistelyä ei ole olemassakaan! ;) |
Quote:
Lähinnä katoin tuota kotelointi luokkaa, kyllä pitäs periaatteessa olla IP44 ja Ah:n (akun kapasiteetti) määrää. Omassa käytössä menisi just ja just toi 7000 kapasiteetin puolesta mutta mitenhän vesitiivis se on :confused: |
Quote:
http://www.flinkenberg.fi/elektronii...CTEK_ebook.pdf Esim. 3600 riittää 120AH asti... |
Quote:
No eihän sen auton muistin kanssa olekaan mitään ongelmia,vaan oman p...kele,sano häntä. |
Quote:
Jep, nytkin tallissa latauksessa 170AH akkuja pari kipaletta. Ja ne painaa vitusti niin meinasin että ois kivempi latailla niitä paikoillaan, ja mestat ei ihan ole sateensuojassa aina. Taidan hakea huomenna ton 7000:sen, ei pidä upottaa sitä veteen kun latailee ulkotiloissa :rolleyes: |
Quote:
Niin kyllähän tuo 7000 kestää vettä hyvin;) |
Quote:
Juu, noita näkyy olevan Motonetissa hyllyssä, 119e, pitää käydä koukkaamassa kyytiin kun aamukahvit on saatu kitusiin. |
Kannattaa tarkistaa C5:ssa ja muissa ECU:lla varustetuissa 'nykyautoissa' vaikka manuaalista, mitä siellä sanotaan akun irtikytkemisestä.
Eihän siitä mitään varsinaista haittaa ole, mutta noi adaptiiviset moottorinohjausjärjestelmät pyrkii nollaamaan kaiken oppimansa jos akku irroitetaan esim. varttia pidemmäksi ajaksi. Samoin C4 miehiltä tyhjenee kaikki vikakoodit. :-# Esimerkkinä oma Boschin komentama käyttökatiska käy ensimmäiset pari minuuttia akun irroituksen ja uudelleenkytkemisen jälkeen aika epätasaisesti, kunnes alkaa pikkuhiljaa tasaantumaan. Systeemi menee ns. vakioarvoihin, kunnes taas käytössä kalibroituu pikkuhiljaa kohdalleen. Eipä tuosta jumpasta koko talven seisotuksessa ole haittaa, mutta C5 ja C4(?) kohdalla tsekkaisin kannattaako vääntää joka kesäilta päävirtakytkimestä pimeäksi. Vanhempien katiskoiden kohdalla taas päävirtakytkin on pakollinen varuste, kun ei koskaan tiedä milloin sodanjälkeiset johtoerkkarit leimahtaa liekkeihin :) |
Quote:
Juuri näin.. |
| All times are GMT +3. The time now is 10:27. |