FinnShark

FinnShark (http://finnshark.com/forum/index.php)
-   Yleistä keskustelua (http://finnshark.com/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Kiilloitus ja hionta (http://finnshark.com/forum/showthread.php?t=5876)

Pappatunturi 19.02.2007 10:42

Kiilloitus ja hionta

Vanha aihe ja täälläkin useasti puhuttu mutta tässä joku harrastaja jaksanut tehdä mielestäni selkeät ohjeet.

http://www.timohapponen.net/hiontajakiillotus/

KTM 19.02.2007 10:48

Oikeasti hyvät ohjeet ja kannataisi tuollainen kuvasarja myydä jollekin julkaisulle "how to" artikkeliksi :salut:

hakkis 19.02.2007 16:47

Quote:

Originally Posted by KTM
Oikeasti hyvät ohjeet ja kannataisi tuollainen kuvasarja myydä jollekin julkaisulle "how to" artikkeliksi :salut:

Yhdyn edelliseen puhujaan.:D

Harri -76 19.02.2007 17:25

Jos tiedätte vastaavia lisää niin laittakaa... kuola valui kun noita katselin!

groovyjay 19.02.2007 17:35

2 Attachment(s)
Itse olin melkein yhden kesän kiillotus koulussa, sekä alumiinin, että rosterin kiillotus tuli hyvin tutuksi. Toi kaveri on työntänyt kyllä asia pitoista tavaraa meille kaikille kummasteltavaksi, erinomaiset sivut!

Kuva omasta alumiini kehikosta, tosta ylähirrestä näkyy kuinka vähän peilaa, johtuu siitä, että ensikertalainen painoi osaa liian kauan kerrallaan, vaikka mestari sanoi, että koko ajan pitää vaihtaa hiottavaa kohtaa, että kiillottuu tasaisesti, eikä tulisi noita "laaksoja" Ei toi silti ihan pilalle mennyt... ;)

RST on sitten sen verran kovempaa tavaraa, että kestää kiillotusta ihan eri tavalla kuin alumiini. Noi putket tuli väännetty levystä. Saumojen siistimisen jälkeen noin 12h kiillotus per tuubi. :cyclopsa:

Pappatunturi 19.02.2007 17:46

Pistin meiliä tolle Timolle kysyäkseni(jälkeenpäin..;) luvan että saan linkittää tänne ja juteltiin siinä sitten muutakin. Timon isä on ajanut "eltsun" aikoina kisaa ford "speciaalilla" jossa lättäpää kasi ja itse Zoran suunnittelemat alumiini (zo)ARDUN(tov) hemikannet!!!!!!! Eikä siinä vielä kaikki-ko kilpuri on Timolla ajokuntoisena tallessa.Aika uskomaton juttu. Kyllä vois KTM hyvinkin saada juttua moisesta moniosaajasta.

groovyjay 19.02.2007 17:48

Quote:

Originally Posted by Pappatunturi
Pistin meiliä tolle Timolle kysyäkseni(jälkeenpäin..;) luvan että saan linkittää tänne ja juteltiin siinä sitten muutakin. Timon isä on ajanut "eltsun" aikoina kisaa ford "speciaalilla" jossa lättäpää kasi ja itse Zoran suunnittelemat alumiini (zo)ARDUN(tov) hemikannet!!!!!!! Eikä siinä vielä kaikki-ko kilpuri on Timolla ajokuntoisena tallessa.Aika uskomaton juttu. Kyllä vois KTM hyvinkin saada juttua moisesta moniosaajasta.

:cool: :cool: :cool:

Corvette63 19.02.2007 18:46

Erinomaisia kiilloitusvinkkejä! Thanks! :cool:

groovyjay 19.02.2007 18:57

Toi hiominen/kiillotus on kovaa hommaa, ja vaatii ehdottomasti oikeat välineet ja aineet. Kunnon suojaus ( Sin Citystä löytyy kumipukuja) on välttämätön, tota vahaa lentää koko ajan syliin...

Juha 19.02.2007 18:59

Hyvä linkki, kiitos pappis!

Pappatunturi 19.02.2007 19:21

Noi puleeraus jutut on siitä kivoja että "suhteellisen" pienellä duunilla saa jo ihan toista ilmettä koneosastoon . Yks mikä on nopea ja omaa silmää lämmitti kovasti oli ilmastointisysteemi alumiiniputkien hierominen 000 teräsvillalla ja autosolilla. 30 min ja oli enemmän kuin uudet.
Ihan totaalinen kiilloittaminen käy jo sitten ihan työstä kuten GJ totesi. Itse olen vahoja ja lumppulaikkoja hakenut suoraan maahantuojalta A palojoelta ( http://www.a-palojoki.fi ) valikoimat jotain ihan muuta kuin rautakaupassa.

Vette60 19.02.2007 20:18

Pitäisi saada pari listaa kiilloitettua, niin pieni homma etten viitsis laitteita hommata joten jos löytyy joku ystävällinen sielu joka haluaa tehdä palveluksen niin yveetä saa laittaa..
Olen kyllä vaivasta valmis maksamaankin

MrT 19.02.2007 20:22

Quote:

Originally Posted by Vette60
Pitäisi saada pari listaa kiilloitettua, niin pieni homma etten viitsis laitteita hommata...

Tuokko Keravalle vai tarviiko tulla hakemaan ;)

janiv 19.02.2007 21:03

No voi mahoton millasesta ruosteläjästä sai kiillotettua hienomman ku pakasta vedetty. Huhhuh.:shock:

Se voipi olla tuo kiillotuskin pitkäjänteistä hommaa ainaskii loppuvaiheessa, kun hioo ja hioo ja näyttää, että mitään ei enää tapahdu, mutta hiljalleen kuitenkin tapahtuu.

Vette60 19.02.2007 21:10

Quote:

Originally Posted by MrT
Tuokko Keravalle vai tarviiko tulla hakemaan ;)

Mielelläni voin tuoda..

MikkoM 20.02.2007 10:34

On se vaan kaunista, itseä on alkanu himottaa tuon C4n alustan puhdistus, vaikkakin taitaa olla näissä oloissa melko turhaa työtä...

Macho 20.02.2007 10:38

Quote:

Originally Posted by ippe73
Se voipi olla tuo kiillotuskin pitkäjänteistä hommaa ainaskii loppuvaiheessa, kun hioo ja hioo ja näyttää, että mitään ei enää tapahdu, mutta hiljalleen kuitenkin tapahtuu.

Kyllä se hyvillä koneilla etenee silmissä.

Pappatunturi 21.02.2007 21:14

Quote:

Originally Posted by MikkoM
On se vaan kaunista, itseä on alkanu himottaa tuon C4n alustan puhdistus, vaikkakin taitaa olla näissä oloissa melko turhaa työtä...

Ei mun mielestä.C4 on aika hieno kohde tolle hieromiselle kun kaikki on ihanaa alsaa. Sä voisit esim hioa ne kaikki sileäksi ja sen jälkee pulverimaalaa vaikka alumiinilla/hopialla.Helppo pitää puhtaana eikä pinta hapetu tms tummu.

red89 21.02.2007 22:03

2 Attachment(s)
Quote:

Originally Posted by Pappatunturi
Ei mun mielestä.C4 on aika hieno kohde tolle hieromiselle kun kaikki on ihanaa alsaa. Sä voisit esim hioa ne kaikki sileäksi ja sen jälkee pulverimaalaa vaikka alumiinilla/hopialla.Helppo pitää puhtaana eikä pinta hapetu tms tummu.

Tässä meikäläisen kiillotuksia,jos näkyy?

MikkoM 21.02.2007 22:07

Quote:

Originally Posted by red89

Asiaa, millä oot hieronu ja ootko vahannu vai mitä??

Hienoa :cool::cool::cool:
Meikällä vain nuo hiekkatie taipaleet haittaa...

groovyjay 21.02.2007 22:08

Quote:

Tosi jees, varsinkin noi kiillotetut olka-akselit on tosi bueno! :cool:

MrT 21.02.2007 22:11

Quote:

Originally Posted by groovyjay
Tosi jees, varsinkin noi kiillotetut olka-akselit on tosi bueno! :cool:

aamen :salut:

red89 21.02.2007 22:25

1 Attachment(s)
Quote:

Asiaa, millä oot hieronu ja ootko vahannu vai mitä??

Hienoa :cool::cool::cool:
Meikällä vain nuo hiekkatie taipaleet haittaa...

Niin haittaa mullakin,mut ajellaan vain kuivalla kelillä;)
Nuo tukivarret on mulla aina ollut kuin uudet,joten ne oli helppo tehdä,mut vanteissa oli järkyttävä homma.
Nyt tuonne konehuoneeseen tulee vähän lisää kiiltoa,plenum ja runnerit vedän peiliksi:p

Pappatunturi 22.02.2007 09:43

Quote:

Nuo tukivarret on mulla aina ollut kuin uudet,joten ne oli helppo tehdä,mut vanteissa oli järkyttävä homma.
Nyt tuonne konehuoneeseen tulee vähän lisää kiiltoa,plenum ja runnerit vedän peiliksi:p

Hienoa työtä red89!!!! Toi on nähtävä livenä!!!! Pistä kuvia miten homma etenee.

Corvette63 22.02.2007 12:22

Hämmästyttävää! :cool: Hyvä red89!

red89 27.04.2007 22:32

1 Attachment(s)
Tässä vähän uutta kiiltävää:p

Macho 27.04.2007 22:45

Et jaksa taivuttaa suoraks, et jaksa.. :cool:

red89 27.04.2007 22:48

Quote:

Originally Posted by Macho
Et jaksa taivuttaa suoraks, et jaksa.. :cool:

Mulla on kisat vasta 2vko:n päästä sillon taas nähdään mitä jaksaa vääntää,ja mitä ei,mut noita en sa..ana halua/meinaa edes kokeilla;)

Corvette63 27.04.2007 22:59

Quote:

Tässä vähän uutta kiiltävää:p

Voi hemmetti, hienot! :cool:

red89 27.04.2007 23:00

Quote:

Originally Posted by corvette63
Voi hemmetti, hienot! :cool:

Ja lisää tulossa.....

Macho 27.04.2007 23:02

Quote:

Mulla on kisat vasta 2vko:n päästä sillon taas nähdään mitä jaksaa vääntää

Minkäs sortin kisat?

macboy 27.04.2007 23:04

Quote:

juu meni mullaki vanteissa melko paljon aikaa ja olutta.
niitä ei hio selvinpäin pirukaan:D
käsiinkin meni pari tuubii kosteus rasvaa.
ei ei ooo heleppoo!!!!!

janiv 27.04.2007 23:10

Oho, kylläpäs häikäs.:cool: Voi kun joku keksis jonkun aineen jossa osia yön liottamalla sais kaikista noin kiiltäviä. Tai toisaalta ei se sit ehkä ois enää hienoo, kun kaikilla ois jokapaikassa ihan superkiiltävät kaikki osat.

Miten pitkään runnereitten kiillotukseen meni aikaa?

Corvette63 27.04.2007 23:18

Quote:

Ja lisää tulossa.....

Nam nam, lisää karkkia! :D

red89 03.05.2007 19:37

1 Attachment(s)
Tässä taas joku ruosteinen kikkare..

Turismo 03.05.2007 19:50

Hohoo - taidan tulla kesällä käymään teilläpäin :p niin saat kiillotella oikeita ruostekikkareita, jos on omat päässeet loppumaan. :sunny:

Pappatunturi 03.05.2007 19:56

Quote:

Tässä taas joku ruosteinen kikkare..

Ohoh!! :sunny:

Laita nyt meille muillekin pieni esitelmä mitä menetelmiä,koneista ja tarvikkeita olet käyttänyt kun noin on 110% ammattireiska tasoa.

Tulee mieleen tosi tarina legendaarisesta Street Shutlesta; Pekka tietenkin teki kaikkiin pintakäsiteltäviin osiin hionnat ja kiilloitukset itse. Kun oli sitten vienyt ne tukholmassa kromaamoon olisivat palkanneet samoin tein töihin..:cool:

red89 03.05.2007 20:04

No noi runnerit tuli valmiiksi kiillotettuina ameritiikasta,mut oli huomattavasti huonommat kuin nyt!! Plenumin hioin moneen kertaan vesihionnalla viimeinen 1500:sella ja sitten vaan rättilaikkaa,kromitahnaa ja kovat hermot;)

Corvette63 03.05.2007 20:33

Miten sitä uskaltaa edes enään moottoria päräyttää käymään? Niin verran kiiltävää osaa, että taitaa olla konehuoneen Zainous tarpeen, samalla kun sen maalipinaan puhtaaksi pyöräyttää. Loistavaa duunia! :cool:

poppamies 03.05.2007 21:13

Quote:

Minkäs sortin kisat?

Varmaa pitsin nypläys :rolleyes:
No mä meen ainakin rautakouraileen :rambo:

Aiheeseen viitaten, kivasti kiiltää, pakko laittaa 8) silmille ;)

red89 03.05.2007 22:03

Quote:

Originally Posted by poppamies
Varmaa pitsin nypläys :rolleyes:
No mä meen ainakin rautakouraileen :rambo:

Aiheeseen viitaten, kivasti kiiltää, pakko laittaa 8) silmille ;)

Mistä aina tiedät kaiken,mut aika noloo nyt kun kaikki tietää,et meikämanne nyplää pitsejä,mut ei sentään käytä niitä;)

MikkoM 03.05.2007 22:08

Millä oot ajatellu tuon komeuden suojata?
On upeaa jälkeä:cool::cool::cool:

red89 03.05.2007 22:26

Quote:

Millä oot ajatellu tuon komeuden suojata?
On upeaa jälkeä:cool::cool::cool:

Konemuovilla tietenkin;)

MikkoM 03.05.2007 22:30

Quote:

Konemuovilla tietenkin;)

Älä :rolleyes:;)

Siis vahata, lakata tms.?

red89 03.05.2007 22:35

Quote:

Älä :rolleyes:;)

Siis vahata, lakata tms.?

No kyllä tuo kiilto säilyy ihan hyvin,esim vanteet mulla ei mennyt miksikään kesän aikana,välillä kromitahnaa ja käsin rätillä sutaisee,ihan hyvin pysyy,ja vaikka vahat vielä päälle.
No tietty mitään liuotin pesuja ei kannata harrastaa,mutta ei ole tarviskaan puhdasta pestä;)

Macho 03.05.2007 22:36

Itte kiilloitin ton magnesiumisen crossfire ilmanputsarin kopan ja huomasin että sitä ei saa sitten millään pysymään kirkkaana. Aluksi en edes vahannut, mutta jokainen pintaan osunut vesipisara oli kuin happoa ja pinta olikin instant matta siltä kohdin. No sit vedin red+gold glymit pintaan, alkoi kestämään jo noin 3x paremmin hapettumatta mutta siltikin sen saa kiilloittaa vähintään kaks kertaa vuoteen vaikka ei juuri ajele. Mitä opimme tästä, en tiä.. :confused:

MikkoM 03.05.2007 22:37

Quote:

No kyllä tuo kiilto säilyy ihan hyvin,esim vanteet mulla ei mennyt miksikään kesän aikana,välillä kromitahnaa ja käsin rätillä sutaisee,ihan hyvin pysyy,ja vaikka vahat vielä päälle.
No tietty mitään liuotin pesuja ei kannata harrastaa,mutta ei ole tarviskaan puhdasta pestä;)

Totta, vaha ja "säännöllinen" puhdistus taitaa olla parhaat?

red89 03.05.2007 22:42

Quote:

Totta, vaha ja "säännöllinen" puhdistus taitaa olla parhaat?

Juu näin on,kyllä tuo peilikiilto pysyy kunhan vaan ensin saa sen.Helppo sitä on pitää,mut kamala saada se aikaan..

macboy 03.05.2007 22:46

Quote:

Itte kiilloitin ton magnesiumisen crossfire ilmanputsarin kopan ja huomasin että sitä ei saa sitten millään pysymään kirkkaana. Aluksi en edes vahannut, mutta jokainen pintaan osunut vesipisara oli kuin happoa ja pinta olikin instant matta siltä kohdin. No sit vedin red+gold glymit pintaan, alkoi kestämään jo noin 3x paremmin hapettumatta mutta siltikin sen saa kiilloittaa vähintään kaks kertaa vuoteen vaikka ei juuri ajele. Mitä opimme tästä, en tiä.. :confused:

juu kyllähän se vähä niin on et joutuu noita kiillotettuja osia putsaan(tahna+rätti) silloin tällöin että kiilto pysyy mutta on ne vaan niin nätin näköset kiiltävänä :D
lakkaakaan ei kannata laittaa menee kellertäväksi.

red89 07.06.2007 22:54

2 Attachment(s)
Tässä vähän uusia kuvituksia,ja tulpanjohdot kyllä vedetään siistimmin,joten niistä ei tarvitse vinoilla;)

All times are GMT +3. The time now is 08:28.