![]() |
Mistä halvimmat huollot ja varaosat C4:een
Onko koskaan tehty minkäänlaista kalluppia mistä saa halvimmalla osat Corvetteen?:D entäs huollot?:D
Entä Onko halvempaa tuoda/hakea/tilata osat EU maasta tai jenkkilästä. :afro: |
Muista että halpa ja hyvä ei tule koskaan samassa paketissa.
|
Quote:
|
Oisko mahdollista järjestää huoltokursseja...
ihan kerhon puitteissa. Oisko ideaa!!!:rolleyes:
Näin jokainen oppisi tuntemaan oman menopelinsä paremmin ja siinä sivussa säästyisi pelimerkkejä. Varmaan jokaisella tai ainakin osalla on mielenkiintoa asian suhteen. Noinhan se menee ja tuntuu että on rahastuksen makua. Onhan se kumma jos vaihdelaatikko öljyn vaihdosta joutuu maksamaan 170 euroa, kyllä on hyvä kate työlle!:puker: Ilmeisesti on sellainen kultasormi meininki.:shaking2: En toki ole tuota työtä vielä teettänyt, jos vaikka löytyisi halvempi vaihtoehto.:D |
Netistä kyllä löytyy aika hyvin infoa, ja sitten kirjoista ym. Ei tollaset perushuolto hommat ole tosiaan mitenkään vaikeita, rohkeasti vaan tietoa ettimään ja tekemään itse.
|
Joo, kyllä C4 on kuitenkin sen verran yksinkertainen peruslaite että itsevaan öljyhuollot yms. tietenkin "perustyökalut" pitää hankkia;)
Ja Finnsharkista apua jos ei muuten onnistu. |
Quote:
En minäkään nyt ihan halvalla viittis sotkee itteeni toisten autojen paskaseen öljyyn. Valinnanvapaus.. |
Mun hovihuoltaja on Finnvette ja ei siellä ole perushuollot musta olleet pahanhintaisia. ja sit itse olen myös tuon valinnan vapauden suhteen kannalla kun ei ole tallia tai edes työkaluja. Eikös se ole siitä kiinni kuinka arvokkaaksi oman vapaa-aikansa hinnoittelee.
Kuitenkaan Metro-Autoa ei sitten huoltamoksi lasketa hintavertailuun jos joku niin luuli:) |
Eihän se ole kuin vähän yli vanha 1000mk....
Tosi kallista, no mielipiteitä pitää olla. Eihän niitä öljyjä tarvitse käsin kauhoa!
No täytyy itse opetella homma ja tehdä sitten kavereille, kahvin ja pullan hinnalla.:rolleyes: |
Olen käyttänyt FinnVetten palveluita (sekä varaosia että työtä) ja ei ole moittimista. Jyväskylässä olen käyttänyt myös JMT-Autopalvelua ja öljyt vaihdatin koneeseen, laatikkoon ja perään yhdessä paikallisessa erikoisliikkeessä. Sain erittäin sopivaan hintaan varmasti perusteellisen ja laadukkaan työn.
Mutta kuten muutkin ovat toitottaneet, ei se C4 ole sen kummempi huoltojen suhteen. Itse en vaan osaa tehdä juuri yhtään mitään eikä ole oikein paikkaakaan. Olen vaan lähtenyt siitä olettamuksesta, että tällainen harrastus maksaa sen mitä maksaa. Jos ei oo rahaa pitää autoa liikenteessä, sitten auto seisoo pihassa. Tehtaan huoltomanuska 'Shop Manual' tai 'Service Manual' on hyvä apuväline, jos meinaa itse puuhastella. |
Quote:
|
Niin kuin jo todettu onkin, ei mitään eksoottista tekniikkaa ole C4 huolloiltaan. Jos ruuvari ja hylsyt pysyy käsissä niin kannattaa ite opetella tekemään perushuollot, vaikka jonkun osaavamman opastuksella. Huoltaminen on osa harrastusta, ainakin mulla. Just tallista tulin ja kädet on kyynärpäitä myöten rasvassa ja naama kun murjaanilla :D Mukavaa olla talvilomalla:cool: Tosin ei vetten kanssa paljoa tullut panittua mutta mm. sellanen 170e laatikkoöljyjen vaihto tuli tehtyä TH700:seen. Ne öljyt oli kyllä täyttä kuraa, en ennen ole yhtä p*skasia laatikkoöljyjä nähny.
|
Quote:
|
Quote:
Enemmän mä huollan kuin ajan. ;) |
Hyvää alkavaa tiistaita kaikille tasapuolisesti
Kyllähän huoltaminen ja ropaaminen mukavaa on ja siinä jos missä oppii autonsa kuin omat taskunsa.
Nuo tummat p***set öljyt, siis värillä on väliä, vai kuinka:rolleyes: Onko vaihdonpaikka kun öljytikkuun tarttunut öljy on punainen / tumma? Mistä se öljy saa uuden värinsä, koska tilahan on suljettu. Vinkkiä kehiin! Laatikko on TH7004R, kuinka öljynvaihto tehdään tähän laatikkoon. Siellä ei ole pohjaproppua, ilmeisesti koko öljypohja pois ja suodatin jne. Onko kellään hyviä ohjeita öljyn vaoihdoista laatikkoon ja perään kuvineen. Tokihan sitä voi mennä vaihdattamaan öljyt ja mennä viereen opiskelemaan kameran kanssa. Huoltomanuaali on hankittu ja siitä on kyllä ollut apua. |
Quote:
Sen jälkeen porataan öljypohjaan reikä ja asennetaan siihen proppusysteemit. Seuraavalla kerralla muistetaan vaihtaa myös se suodatin vaikka propun kautta lasketaankin öljyt pihalle. ![]() |
Kuulostaa aika mukavalta...
:rolleyes: Öljyhoito on aina paikallaan, pitää ötökät poissa!!:p
Toi proppujuttu on aikas hyvä juttu! Thanks!:D |
Jonkinlaisella imupumpulla olis hyvä imeä aluks tikunkautta öljylä(esim. sellanen pieni akkukäyttönen pumppu), ja ATF öljyhän on punaista, joten jos öljy on tummaa niin olis kyllä jo kovasti vaihdon paikka.
Itellä on kans tarkotus seuraavan vaihdon yhteydessä hitsauttaa proppu ö-pohjaan! Vanhoistakin topiceista löytyy tästä asiasta, mutta tarkistakaa ainakin että vanha suodattimen imuputkentiiviste ei jää paikalleen. |
Omia kokemuksia..
Quote:
Pakko tähän väliin todeta että näin on:puker: Viimesyksyltä eräs ikävä tapahtuma nimeltä mainitsemattoman suuremman GM huoltopisteen kanssa Vantaalla C5:sta huollettaessa: Toin autoon huoltoon ensimmäistä kertaa auton omistajana. Reilu viikko myöhemmin mulle soitetaan että sun auton taka-Magnesium-vanne on muuten halki että eivät suosittele sillä ajettavan metriäkään. Olin pessyt auton kyseisenä päivänä ja voitte olla varmoja että vanne ei ollut rikki kun auton sinne vein. Kaikenhuipuksi ko.liikkeen pihaan tullessani totean että autossa on vielä lämmöt tapissa ja kone hohkaa lämpöä, sekä kumia takalokarissa irtopaloina kiinni(+kilometrejä tullut lasiin lähemmäs 100 auton huollossa-olo-aikana ja keskikulutus noussut lähemmäs xx litraa sataselle). Puljun huoltopäällikkö kehtasi vielä naama peruslukemilla väittää että hänkin oli itse nähnyt kuinka vanne oli rikki kun auto nostettiin huoltopukille, en edes viitsinyt kysyä minkä hel**tin takia sillä on sitten menty ajamaan sitten vielä?!?!?! Ei muuta kun pikapalaveri seuraavan esimiesportaan kanssa ja lopulta ilmoittivat että pannaan vanne sen piikkiin kun olin ostanutkin auton heiltä vain pari kk aiemmin. Just.. Kotona vielä tarkastin autoa muutoinkin heidän jäljiltään mahdollisen myöhemmän jälkipyykin takia, kiva yllätys kun penkin takana verhoilussa on tupakan tuhkan palasia siellä täällä. En tiedä sitten onko näiden autojen kanssa kuvattava auto yksityiskohtaisesti aina huollon pihaan jätettäessä ja otettava ajetut kilometrit+muut dokumentit,mutta pakkohan tässä on tollasen jälkeen olla tarkkana kuin kärppä ja siihen loppui meidän perheen GM:läisten huolto ko.paikassa(ellei pakko ole). Luulisi että niillekin olisi tärkeää pitää edes jonkinlaista tasoa yllä koska näiden autojen harrastajapiiri ei kuitenkaan niin iso ole etteikö puskaradiolla olisi merkitystä mutta eikai sitten (Ja millainen häpy saa olla että viittii lähteä toistaiseksi vielä näinkin harvinaisella vessalla suhaamaan ympäri PK-seutua ilman pelkoa kiinnijäämisestä,ja vieläpä sellasella tyylillä että saa vanteen murtumaan alle=tuttu toisen merkin huoltokaveri oli sitä mieltä että se vaatii jo radikaalin kylkimyyryn joka päättyy tienpinnan kohoumaan/kanttariin hänen parin kymmenen vuoden korjaamokokemuksellaan..). Jäi "hieman" ikävä maku koko hommasta siltä erää vaikka liikkeen 6 kk:n virhevastuuseen on vielä ikävää sähkövikaa menossa laitattevaksi sinne. Ilmeisesti toi Finnvette on asiallinen paikka niin hinnoiltaan kun palvelultaan? Tietty pienimmät huollot voi tehdä itsekin mutta kun ei uskalla kaikkea ja aikakin on rajallinen :cool: |
Quote:
Quote:
|
Quote:
Vähän samanlaista kokemusta eräästä Viikin GM huollosta vuosien takaa. Oiskohan ollut vuosi 2001 kun vein C5:n sinne normaaliin huoltoon. Päivän jälkeen hain auton, niin auto oli ihan kurassa (auto oli vielä aamulla vietäessä puhdas) ja mittariin tullut n. 100km. Tästä johtuen sit kyselin että missäs autolla on käyty. Lopulta jankkaamisen ja selvittelyn jälkeen selvisi (ensin eivät myöntäneet mitään), että ko. paikan huoltopäällikkö tms. oli käynyt autolla päivällä Porvoossa omia ajojaan. Tyydyin silloin sitten auton pesemiseen ja hyvitykseen huollon hinnassa jokusen sata markkaa. Oli viimeinen kerta kun mun autoa siellä näkyy, kannattaa olla varovainen sen paikan kanssa. |
no tää yksi GM edustaja josta puhutaan niin ei oo koskaan vakuuttanut mua ei edes perusautojen puolella. Taso ollut ollut mun kokemuksien osalta jo ainakin 5vuotta ihan suolesta. Itselläni perus opeli oli alla ja kun iskarit vaihettiin niin kaverit "unohti" tarkistaa kulmat ja eturenkaat meni paskaksi parissa viikossa olivat niin kierossa. Kovin taistelu oli puhua uudet renkaat ja sijaisauto heidän piikkiin. Kun ei mukamas oikein kuulu heidän vastuulle....ihan käsittämätöntä.
Tollasessa "koeajossa" tekis mieli varmaan jotain rajumpaa sakotusta tehdä heille. LS1 tarkistutitko jossain ettei mitkään ripustukset kärsinyt? |
Quote:
Quote:
Quote:
|
Itse teen perushuollot.Isommat huollot/työt on tehty sitten FinnVetessä Jakella tai VeeTee Partsissa Vesalla.
Toi Viikin GM huolto on ollut jo vuosia listalla johon ei kannata viedä kärryy huoltoon ainoastaan pikahuoltoon siinä näkee mitä duunaavat ja eivät käy ajelemassa 100km lenkkejä. |
Quote:
|
Tietty, jos kaupasta saa tavan pultin ja mutterin kera nylonprikan 20 sentillä ja naapurin tyttö hitsaa sen ohimennen, niin säästää alle kympin ja saa hyvän syyn käydä naapurissa ;)
|
Quote:
|
Quote:
En ole tarkistanut(nostanut autoa),toisaalta kaipa sen ajossa tuntisi jos olisi (hakisi,vaivistusta yms)? Joo käsittämätöntä toimintaa merkin edustajan toimesta. Tollasta kohtelua ei olettaisi saavan edes halvimmissa Härskin ja Sörsselssönin verottomissa takapihahuolloissa puhumattakaan virallisesta huollosta jonka laskutuksen perusteella (osien hinnat+työ) pitäisi olla Suomen parasta laatua tarjoava paikka!:confused: Melkein veemäisintähän tossa oli se,että auto seisoi kutakuinkin kuukauden heillä kun sitä erikoisharvinaista vannetta sitten odoteltiin saapuvaksi(+ siitä seurannut ruljanssi kun eivät tietysti heti tajunneet rengasta uudelle vanteelle asennettaessa että näissä on rengaspaineiden seuranta järjestelmä joka pitää resetoida sitten uusiksi,eli siitä sitten uutta huoltokierrosta senkin päälle..). Jahka asiat selviää tuossa paikassa nyt auton kanssa loppuun asti, niin ei tosiaan tule ihan heti mieleen viedä omaa autoa sinne poljettavaksi vapaaehtoisesti. Ei muuten edes ollut Viikki tuo Veten huoltopaikka, vaikka eipä Viikistäkään ole aiempien jenkkien osalta liian mairittelevaa sanottavaa(siksi nimenomaan kokeilin tätä toista). Ja suosittelen kyllä ottamaan ne kilometrit ylös muutenkin. Ikävä että yksikin mätä marja saa aikaan niin paljon antipatiaa. Mutta eiköhän niitä asiallisiakin huoltoja ole tässä maassa vielä,onneksi!! |
Quote:
Niin alumiinisen vai? Joo kannattaa se hitsata kiinni, noi ovat muuten alttiita kehittämään vuotoja. |
Quote:
|
Quote:
Onks sulla se pohjakin rautaa? |
Quote:
|
Quote:
Mulla ainakin alumiinia. Taisin säästää sut turhautumiselta ;):D |
Quote:
|
Quote:
Turhaan pelottelivat. Helppo nakki eikä tartte mitään imupumppuja mut nosturi/monttu ja riittävän iso palju suotavaa. Rättejä tai paperia myös ja jotain liuotinta. Pysyy lattiat puhtaana.. Ekaks ö.pohjan pultteja pikkasen löysälle. Sit vaan nopeeta etupäästä aloittaen pultteja irti. Kun ölppä alkaa lorottelemaan pohjanvälistä (toivottavasti paljuun) tupakkitauko. Antaa sen valua ihan rauhassa ennen kun akoo loput pultit=ei niin sotkusta. Pohja pois ja sille kunnon putsaus(muista myös mangneetti). Filtteri pois. Filtterin kaulan tiiviste (usein possunpunainen)yleensä jää laatikkoon kiinni. Meisselillä varovasti pois,plop. Filtteri painamalla paikalleen. Kantsii se kaulan tiiviste öljytä niin saa seuraavalla kerralla kivemmin pois. Tiivistepinnat puhtaaks ja uusi tiiviste ja pohja paikalleen. Jos peltipohja niin tarkista onko aikaisemmin kiilattu liian tiukkaan. Että tiivistetaso on suora.Jos mutruilee niin vasaralla varovasti reikien kohdalta kohoumat tasaseks. Mä oon usein heittäny tiivisteliimaharson pohjan tiivistepintaan. Ei pakollinen eikä missään nimessä liikaa! Kiristys tasaisesti eikä liian tiukkaan. ns Tiivistepinnan kierteistä menee sit jenkat aika helposti(kun on alumiinia) Eli oikeille kierteille ja ei liian tiukkaan. "Tikun"kautta vajaa 3l atf.ää ja auto käyntiin. Vaihteet parikertaa läpi ja lisää öljyä mittatikun n. 1/2 väliin asti. Kylmä öljy laajenee kun lämpenee. Ja thäts it. Tulipa palopuheita! Näillä ohjeilla osaa varmaan jo ala-asteikäinenkin:p |
Joo, tosiaan öljypohjan kanssa pitää olla varovainen ettei mene kieroon(tiivistepinta, irroitettaessakaan), ja eikös kiristysmomentti ole suunnilleen juuri yli sormikireyden(joku 20Nm?) :confused:
|
Quote:
Aina sitä on yltäpäältä punaisessa ATF:ssä, kun öljyjä vaihtaa, mutta so not. |
Heips!
Mukavista ja selvistä ohjeista!:D
Pitääkö paikkansa että vaidelaatikkoöljyn vaihdossa, kun kyseessä on automaatti laatikko kaikki öljyt eivät tule pois vaan osa jää "aivoin" ja turpiiniin?:confused: |
Quote:
|
Onko tuolla öljymäärällä merkitystä
vai täytyykö kaikki öljy saada pois vai kuinka toimitaan.:cool:
|
Quote:
Tuskin tarvii. Uudet tilalle ja ajoo vaan :cool: |
Joo eihän se öljy tuolta "pullon" pohjalta ulos tule ellei nosta auton keulaa pystysuoraan tai poraa reikää turbiiniin.
![]() Joskus tältä palstalta luin, että jossain ohjeessa ois, että tosiaan porataan reikä, valutetaan öljy pois turbiinista ja laitetaan popniitti. Ite en kyllä menis moista tekemään eikä vissiin kovin moni muukaan? Eiköhän se oo ihan tavallista, että vaihetaan n. puolet öljyistä ja turbiiniin jää vanhat öljyt ja sit ne sekottuu uuden kanssa. Joka vuos jos vaihtaa öljyt, niin eiköhän se siinä sekotu tarpeeks. En kyllä ees tiiä onko oikeesti tarpeellista vaihtaa joka vuos laatikoöljyjä, mut eipä siitä kai mitään haittaakaan oo. |
Hyvä juttu...
alkaa kokonaisuus loksahtelee kohdalleen. Eli tuommoiseen automaattilaatikkoon menee yhteensä likimain 10 litraa öljyä. Onko sinne päinkään. Jos kävisi niin että laatikko olisi aivan tyhjä öljystä, niin kuinka se täytetään hälyytysrajaan saakka.
Käytetäänkö konetta ja pikkuhiljaa lisäten sitten se on oikeissa rajoissa, vai kuinka.:D |
Quote:
|
Mutta käytännössä et saa vaihdettua kun 5-6 litraa;)
|
Mä en luota huolloissa nykyään kuin yhteen henkilöön, ja senkin kanssa mä olen todella vttumainen ettei pilkuntarkka ote lipsu ;)
|
Quote:
Ja itseäsihän säkin tarkotit;) |
Quote:
Heh. :D Mutta muista, että jos naama on vino, älä syytä peiliä! |
Nostellaas..
kattelin, että finvetten sivuilla huolto 90-> maksoi 120e ja sisälsi öljyjen vaihdon ynnä muuta. Tähän liittyen pari kysymystä. Ja yleisesti huoltoon liittyvää. -miten poikkeaa -84 huollosta? Siitä ei ollut tuolla mainintaa -mitä maksaa uusi hihna apulaitteineen? En löytänyt southwestist enkä us-partsilta. Itse hihna näytti olevan edukas jenkeist. |
Quote:
Huollon sisällöstä kannattaa kysellä suoraan Finnvetestä, luulisin. Mitä apulaitteita kaipailet? Itse hihnahan ei paljoa kustanna, olisiko ollut uudempaan C6:seen molemmat tässä keväällä (tosin C4:sessa vain yksi) alta 50e, merkki Gates. |
| All times are GMT +3. The time now is 09:36. |