FinnShark

FinnShark (http://finnshark.com/forum/index.php)
-   Yleistä keskustelua (http://finnshark.com/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Mitä rungon sisälle?? (http://finnshark.com/forum/showthread.php?t=7482)

Tohtori M. 14.08.2007 10:19

Mitä rungon sisälle??

Morjensta

Mitäs olette tuupanneet rungon sisälle ruosteenestoksi? Tuntuu että tässä asiassa ei nyt ihan yksiselitteistä vastausta ole... Vaseliinin ja teräketjuöljyn seos saattaisi olla paikallaan, kun runkopalkit nyt eivät aivan 100% ruosteettomia tietenkään sisältä ole.

Entäs sitten nämä korissa olevat "palkit"? Ei tunnu järkevältä ruikkia mitään mahdollisestiu valuvaa ja haisevaa öljymönjää kajuuttaan sisälle.

T: Janne M.

mhj 14.08.2007 10:31

Itse en laittanut mitään. Ruostetta ei sieltä sisältä oikein pois saa mekaanisesti ja pintaruosteen päälle (kotelo)mämmin ruiskiminen ei oikein innostanut sekään.
Itse koetan sitten toisaalta välttää sateella ajelua. Aika vähäisellä/olemattomalla ruostesuojauksella se runko on kestänyt jo kohta 40 vuotta, toiset 40 vuotta vielä kun kestää niin se mulle varmaan riittääkin...

Pappatunturi 14.08.2007 10:50

Eikös ruostuminen lakkaa kun pintaan saadaan ilmaa läpäisemätön kerros?

Tomiteeteeteen kanssa prepattiin pulverista tulleet rungot niin että teipattiin ensin kaikki reiät umpeen altapäin ja tohotettiiin vahamaista kotelosuojaa ihan sikana rungon sisään siihen tarkoitetulla suuttimella ja ruiskulla. Annettiin päivä kaks kuivua ja teipattiin päälireiät umpeeen. Sitten runko ympäri ja uusi kierros samaa tavaraa . En nyt muista paljonko sitä meni mutta meni paljon ja valui jonkin verran ylikin. Jotenkin sellainen tunne ettei ikinä tule ruostumaan.

ToniH 14.08.2007 10:59

Happokylpy + kuumasinkki + pulveri + ruostesuoja-aine. Siinä olis arkeologeille ihmettelemistä 3200 AD ;)

mhj 14.08.2007 11:02

Mä joskus itse takavuosina massailin painepesurilla huolella pestyä ja kuivatettua pintaruosteista Capricen runkoa kotelomassalla. Lopputulos oli, että jonkun ajan kuluttua se massa kuitenkin oli pinnasta irti ja ruostuminen vaan kiihtyi siellä alla. Samoin kävi ruostesuojausfirman laittamille ammattimömmöille.
Joku POR15 saattais kestääkin, jos vaan pinnan sais rasvattomaksi? Liuotinta ensin ja sitten vaikka sellaisella painepesuriin laitettavalla viemärin aukaisuun tarkoitetulla "ryömivällä" letkulla tulikuumaa vettä perään ja kuivatus. Jollain kotelosuuttimella sitten maalia pintaan.
Parhain konsti ois varmaan uittaa se runko jossain sinkkaamon lipeäaltaassa ja sitten maalata, vaikka ilman sinkkejäkin.

ToniH 14.08.2007 11:11

Toi POR15 tarttuu paremmin ruostuneeseen pintaan kuin kirkkaaseen. Näin kertovat käyttöohjeissa. Tietty irtoruosteeseen ei tartu mikään. Mutta, joo jos sen sais puhtaaksi niin tonkin pöperön voi ruiskuttaa.

Kantsis tutkia mitä raskaan kaluston tyypit käyttää (rekkajengi). Niillä on ainakin jenkkilässä rankemmat pöperöt kuin mitä meille siviileille yleensä myydään. Tosin Suomessa ollaan niin pihejä, että se voi just olla jotain mäntysuovan ja jäteöljyn sekoitusta tms. ;)

Masa 14.08.2007 22:04

Tallikaveri veteli rodin runkoon tota POR15 ja tuli aika hieno.
No , aika näyttää miten käy...

Sam 15.08.2007 14:50

Missä tota POR15 on myynnissä?

Turismo 15.08.2007 14:54

Alkoi eilen auton alla ryömittyäni kiinnostamaan kovin itseänikin.
Näytti siltä että hyvin olisi tartuntapintaa (pintaruostetta) :p
Salamagooglettamisella: http://www.a1autovari.fi/a1_autovari_por15.html
http://finnshark.com/forum/showthread.php?t=4710

...ja ehkä R aimon P aikka Keravalta?

speedy 15.08.2007 16:59

Quote:

Originally Posted by Sam

http://www.mobitive.com/ tuolta löytyy muutakin mukavaa.

Kokenut peltiseppijä, neuvoi jotta hankalan paikan pintaruosteiseen pintaan,ensin teräketjuöljy, anna imeytyä vuorokausi/pari sen jälkeen Tectyl ML, taikka sekoitus 50-50 ja kuumenna seos ja suhauta kohteeseen.

groovyjay 15.08.2007 17:44

Ruiskulla inertaa sen jälkeen kun runko oli ekana puhallettu sisältä... Luulen itse kasvavani jo tukevasti horsmaa ennen kuin toi runko mätänee alta...

MikkoM 15.08.2007 17:53

Quote:

Originally Posted by speedy
http://www.mobitive.com/ tuolta löytyy muutakin mukavaa.

Kokenut peltiseppijä, neuvoi jotta hankalan paikan pintaruosteiseen pintaan,ensin teräketjuöljy, anna imeytyä vuorokausi/pari sen jälkeen Tectyl ML, taikka sekoitus 50-50 ja kuumenna seos ja suhauta kohteeseen.

Mitä mä oon töisä noitten vanhojen autokorjaajien juttuja kuunnellu niin en tiiä yhtään mikä olis hyvää;) Toisten mielestä tervaa ei voita mikään, ja toiset on teräketjuöljyn kannalla:rolleyes:

groovyjay 15.08.2007 17:57

Quote:

Originally Posted by MikkoM
Mitä mä oon töisä noitten vanhojen autokorjaajien juttuja kuunnellu niin en tiiä yhtään mikä olis hyvää;) Toisten mielestä tervaa ei voita mikään, ja toiset on teräketjuöljyn kannalla:rolleyes:

Varmaan ihan toimivia ratkaisia, mutta ei näissä hommissa... :D

poppamies 15.08.2007 19:05

Quote:

Originally Posted by Sam

Arvaa vain mikä putiikki totakin myy ;)

poppamies 15.08.2007 19:07

Quote:

Originally Posted by Turismo
...ja ehkä R aimon P aikka Keravalta?

Ai Turismo oli kerinny oikean suuntasta epäilyä heittää eetteriin :)

Teemu 16.08.2007 19:09

Quote:

Osa vanhan kansan edustajista uskoo myös haltijoihin ja kommunismin ylivertaisuuteen ;)

Mutta oikeasti, mä en ymmärrä kun kemiantekniikan tutkimukseen on kuitenkin kipattu kottikärrytolkulla rahaa ja on olemassa vaikka kuinka paljon hyviä ja tarkoitukseen sopivia aineita... Niin siltikin jonkun pitää läiskiä pohjaan esim. jäteöljyä.

Macho 16.08.2007 19:44

Quote:

Originally Posted by Teemu
tutkimukseen on kuitenkin kipattu kottikärrytolkulla rahaa ja on olemassa vaikka kuinka paljon hyviä ja tarkoitukseen sopivia aineita... Niin siltikin jonkun pitää läiskiä pohjaan esim. jäteöljyä.

No eihän se nyt mitään haittaa, jäteöljy on kuiteski ilmaista.
Mut siinä kohtaa meneekin kunnolla metsään kun ostetaan sitä kallista ainetta ja lisäksi samaan soppaan sekoitetaan puolet jäteöljyä, tervaa ja punamultamaalia. Päästään essolla sanoon kuinka minä sen viimeisen silauksen sitten siihen tein. Ja nyt notta pysyy notta nyt on hyvä sitten juu. Ja muut pöydän äijät siihen: hörihöri hörihöri..

speedy 16.08.2007 21:03

Alkuperäinen kysyjä varmaan tarkoittikin että mitä laitetaan hankalaan paikkaan ilman täydellistä auton purkua hiekkapuhallusta varten. teräketjuöljy on siitä hyvä että se on öljy ja siinä on mukana sidosaine, tuohan ei pelkästään riitä, siihen päälle kun posauttaa vahamaisen suojan niin aivan varmasti hyvä kesäautoon,jolla karautellaan kesällä. On olemassa hienoja koteloaineita joilla luvataan pelastus, mutta niinpä vain on nähty sekin että kalliisti tehdyt ruosteenestotyöt on ollut aivan jotain muuta, homma toimii vielä silloin kun auto on hyvä, eli se suojataan ruosteen alkamiselta, eikä suojata niitä ruosteita ... Totta mooses se oikea kunnollinen homma on se että puhaletaan, tai hapotetaan turrinpesät helevettiin,ja kunnon maalit päälle. En minäkään niin kommunisti sentään ole,että jäteöljyä käyttäisin, Hymiö.

poppamies 16.08.2007 21:12

Quote:

Originally Posted by speedy
En minäkään niin kommunisti sentään ole,että jäteöljyä käyttäisin, Hymiö.

Pelastava huomautus :D

MikkoM 16.08.2007 22:54

Quote:

Originally Posted by Teemu
Osa vanhan kansan edustajista uskoo myös haltijoihin ja kommunismin ylivertaisuuteen ;)

Mutta oikeasti, mä en ymmärrä kun kemiantekniikan tutkimukseen on kuitenkin kipattu kottikärrytolkulla rahaa ja on olemassa vaikka kuinka paljon hyviä ja tarkoitukseen sopivia aineita... Niin siltikin jonkun pitää läiskiä pohjaan esim. jäteöljyä.

Niinpä:rolleyes:

CC-5 16.08.2007 23:16

Quote:

Jos tarvis toi ruosteinen vanin runko käsitellä jollain ,niin keittiäisin teräketju/tai jätäri +vaseliini seoksen ja ruiskuttaisin sen koteloihin kORKEAPAINE RUISKULA .:-| HUOM:KUUMA OLJY voi aiheuttaa palovammoja!

All times are GMT +3. The time now is 10:40.