FinnShark

FinnShark (http://finnshark.com/forum/index.php)
-   C5 (vuosimallit 1997-2004) (http://finnshark.com/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Bensapumput & suuttimet (http://finnshark.com/forum/showthread.php?t=7656)

sevy.8 02.09.2007 21:00

Bensapumput & suuttimet

Onkos kukaan tilaillut moista pakettia ? Suosituksia?

Juha 02.09.2007 21:10

Quote:

Originally Posted by sevy.8
Onkos kukaan tilaillut moista pakettia ? Suosituksia?

Mä vaihdan ens talvena pelkät suuttimet, en bensapumppua. Miksikäs oisit vaihtamassa bensapumppua, onko tulossa ylipainetta koneeseen?

Jani 02.09.2007 23:13

Käsittääkseni vakio pumppu riittää aikapitkälle,jos meinaat ylipainetta pukata myllyyn niin taitaa pumppu ja suuttimet tulla kitin mukana. Mulla on lpe:n pumppu paikoillaan ja olikos ne nyt 60 suuttimet.

CC-5 03.09.2007 09:10

softa menee uusiksi jos suuttimia suurentaa.

Juha 03.09.2007 09:16

Quote:

Originally Posted by CC-5
softa menee uusiksi jos suuttimia suurentaa.

Juu, täytyy muutamia parametreja ja tauluja muutella efilivellä ilman muuta, mutta ei pitäis olla mikään iso juttu.

Juha 03.09.2007 09:17

Quote:

Originally Posted by Jani
Käsittääkseni vakio pumppu riittää aikapitkälle,jos meinaat ylipainetta pukata myllyyn niin taitaa pumppu ja suuttimet tulla kitin mukana. Mulla on lpe:n pumppu paikoillaan ja olikos ne nyt 60 suuttimet.

Mun mielestä aika monessa ahdin setissäkin tulee vaan isommat suuttimet? Ainakin jos vaparina aikoo mennä, pitäis vakio bensapumpun riittää ihan hyvin ja laittaa vaan vähän suuremmat suuttimet jos (ja kun) on tarvetta.

sevy.8 03.09.2007 17:58

Mulla on suuttimet nyt käyrien mukaan 99% käytössä eli aika lähellä mennään maksimia. Ajattelin sit samalla nostaa
bensapaineita ettei siitä kiikasta.
Pumppukuume on kova mut saa nähä kuin äijän käy.

Juha 03.09.2007 18:28

Quote:

Mulla on suuttimet nyt käyrien mukaan 99% käytössä eli aika lähellä mennään maksimia. Ajattelin sit samalla nostaa

Kyllä pelkillä suuttimilla jo pitkälle pääsee jos vaparina aikoo pitää, en oo lukenut että ketään ois pumppua vaihtanut sen takia ettei suuttimien vaihto riittäis.

Pekka Berkeles 03.09.2007 18:38

Quote:

Tuollainen voisi olla tarjolla:

http://www.kennebell.net/accessories...boostapump.htm

Samoin 42 lbs suuttimet (lienee samat kuin 2007 C6 Z06:ssa). Sulla taitaa olla nyt 28:t? Vai mikäs vuosimalli Vetestä sulla olikaan?

En ny osaa sanoa tulisiko uusi pumppu halvemmaksi (kuin tuo BAP), kun en ole tarkistellut hintoja ollenkaan.

Pekka Berkeles 03.09.2007 18:39

Quote:

Originally Posted by Juha
Kyllä pelkillä suuttimilla jo pitkälle pääsee jos vaparina aikoo pitää, en oo lukenut että ketään ois pumppua vaihtanut sen takia ettei suuttimien vaihto riittäis.

Saattaapa olla juuri noin.

Pekka Berkeles 03.09.2007 18:47

Pikku tietoiskuna on pakko mainita: CeeViitosissa on kahdenlaista bensasysteemiä. Vuosimallista 1997 tuonne early 2003:een asti käytössä on paluulinjallinen systeemi, jolloin bensapumpun vaihto on yleinen toimenpide jos tehoja revitään +200 kaakkia enemmän kuin vakiosta (tyypillisesti ahdettu moottori, jos vakiotilavuuksinen).

Kesken 2003-vuosimallin bensasysteemi vaihdettiin ns. C6-malliseksi, eli systeemissä ei ole enää paluulinjaa. Omassa autossani on juuri tällainen systeemi. Hanskalokeron kannessa olevassa optiolistassa lukee "FFS", joka tarkoittaa juuri tätä paluulinjatonta systeemiä. Helpoin tapa parannella 2003+:n bensasysteemiä on tuo BAP:in eli Kenne Bellin "Boost-a-Pump":in käyttö, mutta jos sekin alkaa jäämään marginaaliseksi, niin paluulinja on syytä väsätä myös uudempaan bensasysteemiin.

Juha 03.09.2007 19:34

Quote:

Originally Posted by Pekka Berkeles
Samoin 42 lbs suuttimet (lienee samat kuin 2007 C6 Z06:ssa). Sulla taitaa olla nyt 28:t? Vai mikäs vuosimalli Vetestä sulla olikaan?

Sevyllä on sama vuosimalli kuin mulla eli -99. Näissä oli mun mielestä 26lbs suuttimet. Tuo 42lbs taitaa olla aika max koko mihin vaparina kannattaa mennä, pienemmätkin riittää. Ahdetut on sitten toinen juttu.

Pekka Berkeles 03.09.2007 19:51

Quote:

Sevyllä on sama vuosimalli kuin mulla eli -99. Näissä oli mun mielestä 26lbs suuttimet. Tuo 42lbs taitaa olla aika max koko mihin vaparina kannattaa mennä, pienemmätkin riittää. Ahdetut on sitten toinen juttu.

Jostain muistan myös lukeneeni, että turhan isoja ei kannata laittaa. En tiedä tarkemmin mikä logiikka on taustalla, eli onko syynä tekniikka vai rahansäästö - kuitenkin ahdetuillakin moottoreilla pääasiassa ajetaan alipaineella. Mutta jotenkin hatarasti muistaisin, että mitä isompi suutin, sitä vaikeammaksi hienosäätö menee. Tai jotain sinnepäin....viisaammat avittakoot.

Juha 03.09.2007 19:56

Quote:

Originally Posted by Pekka Berkeles
Jostain muistan myös lukeneeni, että turhan isoja ei kannata laittaa. En tiedä tarkemmin mikä logiikka on taustalla, eli onko syynä tekniikka vai rahansäästö - kuitenkin ahdetuillakin moottoreilla pääasiassa ajetaan alipaineella. Mutta jotenkin hatarasti muistaisin, että mitä isompi suutin, sitä vaikeammaksi hienosäätö menee. Tai jotain sinnepäin....viisaammat avittakoot.

Liian isoilla suuttimilla ainakin tyhjäkäynti kärsii, siitä oon lukenut.

pirre 03.09.2007 20:26

Quote:

Liian isoilla suuttimilla ainakin tyhjäkäynti kärsii, siitä oon lukenut.

Näin on. Mutta jos ohjaus on kunnossa niin isommillakin suuttimilla tyhjäkäynti on "nättiä". Esim jokin aftermarket ohjaussysteemi.

janiv 03.09.2007 20:47

Jossain ohjausjärjestelmässä saattaa olla 1ms tarkkuus kun toisessa taas on 1µs tarkkuus. Siinäpä on sit aika hankala säädellä tyhjäkäyntiä isolla suuttimella, jos 3 ms suuttimen aukioloajalla seos on reilusti rikkaalla ja 2 ms reilusti laihalla.

Puolet pienemmällä suuttimella tyhjäkäynti saattaapi olla 3 ms vähän rikkaalla ja 2 ms on just sopivasti kohillaan 1 ms pikkasen laihalla. Joten pistetään vaan semmonen ohjain jossa on 1000 kertanen tarkkuus ni kylläpä saa säädettyä isoillakin suuttimilla tyhjäkäyntiä, ainaskii teoriassa. Eiköhän myös käytännössä kuten edellinen kirjoittaja kertoi.:cheers:

pirre 03.09.2007 20:53

Quote:

Originally Posted by ippe73
Eiköhän myös käytännössä kuten edellinen kirjoittaja kertoi.:cheers:

Joo, tossa puukiilassa on 82:set suuttimet ja ei probleemia sen suhteen. Ohjaus Autronic SM4.

Juha 03.09.2007 20:58

Quote:

Originally Posted by pirre
Joo, tossa puukiilassa on 82:set suuttimet ja ei probleemia sen suhteen. Ohjaus Autronic SM4.

Ja myös ylipainetta :-) Tokihan noita saa säädettyä suuremmillakin suuttimilla jos osaa ja on sopiva moottorinohjaus. Mutta onko "ylisuurista" suuttimista mitään etua verrattuna sopivan kokoisiin? Tossa pirren puukiilassa noi 82:set on varmasti sopivan kokoiset

TorgueManagement 03.09.2007 21:08

Quote:

Tämä tarkoittaa vissiin sitä, että että suuttimet on auki 99% kampiakselin kierroksesta. Ei varmaan mikään hyvä juttu ruiskutuksen tarkkuuden kannalta ?

TorgueManagement 03.09.2007 21:11

Quote:

Ja myös ylipainetta :-) Tokihan noita saa säädettyä suuremmillakin suuttimilla jos osaa ja on sopiva moottorinohjaus.

Ainakin HP Tunerssin softassa on yksi kenttä jossa määritellään suuttimien koko.

janiv 03.09.2007 21:13

Quote:

Mutta onko "ylisuurista" suuttimista mitään etua verrattuna sopivan kokoisiin?

Ei, koska eihän sinne moottoriin voi syöttää sen enempää bensaa mitä seosuhde vaatii. Vaan, JOS niistä ei oo haittaakaan niin voihan ne olla ikäänkuin varalla. Sitähän ei ikinä tiiä mitä tulevaisuus tuo mukanaan.

Kaikki edellä esitetyt mielipiteet ovat omia mielipiteitäni eivätkä perustu mihinkään tosiasiaan, pelkkiin luuloihin ja teorioihin ;)

edit: Täältä näköjään löytyy jotain teoriaa suuttimien koosta. Eihän tommosia jaksa erkkikään lukea saati ymmärtää:rolleyes:

Juha 03.09.2007 21:15

Quote:

Originally Posted by TorgueManagement
Ainakin HP Tunerssin softassa on yksi kenttä jossa määritellään suuttimien koko.

Jep, ja kyllä efilivelläkin saa muutettua vaadittavat parametrit eri kokosille suuttimille.

pirre 03.09.2007 21:30

Quote:

edit: Täältä näköjään löytyy jotain teoriaa suuttimien koosta. Eihän tommosia jaksa erkkikään lukea saati ymmärtää:rolleyes:

Ja muistin virkistämiseksi muistutus että toi taulukko ja suuttimien valinta laskukaava pätee vaan vapareihin, kuten tuolla pienellä lukeekin.
Pikkasen epäilen tuota tekstiä "Ahdettuihin moottoreihin pitää lisätä noin 10% taulukon antamiin suuttimen koko arvoihin." :-k Jotenkin kuulostaa toi prosentti määrä pieneltä...

Juha 03.09.2007 21:34

Tässä vielä mun mielipide tiivistettynä:

Jos on aikomus ahtaa, niin noissa ahdin seteissä tulee mukana usemmiten sopivan kokoiset suuttimet ja mahdollisesti myös uusi bensapumppu. Eli ei ehkä kannata nyt ennen sitä suuttimia ja/tai bensapumppua vaihtaa. Kun vapariin on melkein mahdoton laittaa (just ton säätämisen takia) ahtimelle mitoitettuja pumppua ja suuttimia.

Jos taas aiot pysytellä vaparissa, niin silloin riittää pelkkä suuttimien vaihto, joko 36lbs tai 42 lbs vakiopumpun paineella.

MS 03.09.2007 21:35

Mitä suurempi suutin niin sitä hitaampi se on toimimaan. Eli suutinhan on magneettiventtiili ja mitä korkeammaksi siellä massat nousevat niin sitä suuremmaksi toleranssit nousevat ja säätöväli kasvaa ja aukiolo aikojen säätämisessä mennään kokoa nostaessa aina enemmän kompromissin suuntaan. Esim. kaksi pientä suutinta kanavaa kohden on parempi kuin yksi iso.

Juha 03.09.2007 21:36

Quote:

Originally Posted by pirre
Pikkasen epäilen tuota tekstiä "Ahdettuihin moottoreihin pitää lisätä noin 10% taulukon antamiin suuttimen koko arvoihin." :-k Jotenkin kuulostaa toi prosentti määrä pieneltä...

Mulla ei oo kokemusperäistä tietoa, mutta sen mitä oon lukenut niin LSx moottoreissa tuntuis olevan melkein tuplasti suuremmat suuttimet ahdetuissa mosissa kuin vapareissa. Toki riippuu myös et onko bensapumppu erilainen jos on ahdettu ja millaisilla paineilla on tarkoitus ajaa.

Teemu 03.09.2007 22:07

Ei kai se suutin ymmärrä onko moottori ahdettu vai ei, eli ruutan koko on verrannollinen tarvittavaan bensamäärään (=tehoon) samalla tavalla niin ahdetuissa kuin vapareissa? Edellyttäen tietysti, että mennään samalla seossuhdealueella ja 'duty cyclellä'...

Vai onko sillä suuttimen mekaaniseen toimintaan vaikutusta, jos imusarja on paineistettu?

MS 03.09.2007 22:11

Quote:

Originally Posted by Teemu
Vai onko sillä suuttimen mekaaniseen toimintaan vaikutusta, jos imusarja on paineistettu?

Ei vaikuta suuttimen mekaaniseen toimintaan vaikka imusarjassa oliskin ylipainetta. Ainoastaan paineilla tarvitaan enemmän bensaa, jolloin ainakin periaatteessa tarvitaan isomma suuttimet. Jonkin verran voidaan kompensoida säätämällä suuttimien aukioloaikoja.

TorgueManagement 03.09.2007 22:14

Quote:

Ei kai se suutin ymmärrä onko moottori ahdettu vai ei, eli ruutan koko on verrannollinen tarvittavaan bensamäärään (=tehoon) samalla tavalla niin ahdetuissa kuin vapareissa? Edellyttäen tietysti, että mennään samalla seossuhdealueella ja 'duty cyclellä'...

No jos tarkkoja ollaan, niin ahdetut moottorit käy tyypillisesti rikkaammalla seoksella. Tyypillisesti kai AFR 11-12.0 ja vaparit AFR 12.5 - 13.0

Quote:

No ei varmaan suuttimen toimintaan (?) mutta joissain tapauksissa paineet voi ruveta fuskaamaan suuttimien tiivisteiden kautta.

Finnshark 03.09.2007 22:17

Quote:

En ole äksperrti näissä jutuissa, mutta tällaista olen päässäni pyöritellyt. Suuttimille tullessa bensan paine on noin 42psi, jos ymmärsin ja muistan oikein aiempia. Tämähän on noin 3bar. Vaparissa imusarjan paine lienee jotain 0,5-0,7bar? Paine-ero on tällöin 2,5-2,3bar. Jos ajetaan esim 1,2 bar paineilla on suttimille paine-ero pienentynyt 1,8bar:n paikkeille. Prosentuaalisesti aika suuri ero! Paine-erohan se on mikä sitä tavaraa sieltä suuttimesta eteenpäin työntää, jos paine-ero on 0, niin eihän siellä mikään liiku. Olisiko tässä syy miksi ahdetuissa suuremmat suuttimet / suuremmat paineet?

Korjatkaa viisaammat jos mun teoria on ihan hanurista...

Macho 03.09.2007 22:31

Quote:

Originally Posted by Finnshark
En ole äksperrti näissä jutuissa, mutta tällaista olen päässäni pyöritellyt. Suuttimille tullessa bensan paine on noin 42psi, jos ymmärsin ja muistan oikein aiempia. Tämähän on noin 3bar. Vaparissa imusarjan paine lienee jotain 0,5-0,7bar? Paine-ero on tällöin 2,5-2,3bar. Jos ajetaan esim 1,2 bar paineilla on suttimille paine-ero pienentynyt 1,8bar:n paikkeille. Prosentuaalisesti aika suuri ero! Paine-erohan se on mikä sitä tavaraa sieltä suuttimesta eteenpäin työntää, jos paine-ero on 0, niin eihän siellä mikään liiku. Olisiko tässä syy miksi ahdetuissa suuremmat suuttimet / suuremmat paineet?

Jeps noin se menee, paineet voi ihan suoraan vähentää toisistaan.

TorgueManagement 03.09.2007 22:52

Quote:

En ole viisaampi, mutta kuulostaa järkevältä!

janiv 03.09.2007 23:35

Quote:

En ole äksperrti näissä jutuissa, mutta tällaista olen päässäni pyöritellyt. Suuttimille tullessa bensan paine on noin 42psi, jos ymmärsin ja muistan oikein aiempia. Tämähän on noin 3bar. Vaparissa imusarjan paine lienee jotain 0,5-0,7bar? Paine-ero on tällöin 2,5-2,3bar.

Mie en oo senkään vertaa expertti, mutta päissäni pyöritellessä tulin siihen tulokseen, että paine-ero on 3,5 - 3,7 bar ja jos joku on eri mieltä niin säätäkööt bensanpaineen yhteen bariin ja irrottakoot mittarin... ;)

Sit taas äkkiseltään ajatellessa kaasari ei toimis ahdetussa koneessa ollenkaan, kun se imusarjan paine työntäs vaan sitä bensaa tankkiinpäin:rolleyes:

Alkaa mennä jo vähän off-topiciks, mut menköööt

Teemu 03.09.2007 23:46

Quote:

Mie en oo senkään vertaa expertti, mutta päissäni pyöritellessä tulin siihen tulokseen, että paine-ero on 3,5 - 3,7 bar ja jos joku on eri mieltä niin säätäkööt bensanpaineen yhteen bariin ja irrottakoot mittarin... ;)

Joo, noin se ero taitaa mennä jos ymmärtää vaparin toimivan 0,5-0,7 bar imusarjan alipaineella ja suhteuttaa sen normaaliin ilmanpaineeseen...

Finnshark 04.09.2007 00:05

Quote:

Sit taas äkkiseltään ajatellessa kaasari ei toimis ahdetussa koneessa ollenkaan, kun se imusarjan paine työntäs vaan sitä bensaa tankkiinpäin:rolleyes:

Alkaa mennä jo vähän off-topiciks, mut menköööt

Olet Ippe oikeassa! Jälleen kerran! Meni mulla yhteenlaskukin pieleen... Mutta periaate silti pysynee. Eli paine-ero pienenee ahdetussa.

Kaasuttimessa juju piileekin sitten vähän eri tsydeemeissä. Kaasarin venturin kohdalla on "kuristus" jolla lisätään virtausnopeutta ja samalla alipainetta. Lisäksi ilman virtaus "imee" polttoainetta mukaansa.

Pekka Berkeles 04.09.2007 07:42

Quote:

Olet Ippe oikeassa! Jälleen kerran! Meni mulla yhteenlaskukin pieleen... Mutta periaate silti pysynee. Eli paine-ero pienenee ahdetussa.

Totta. Tosin, pienenä lisäyksenä pitää muistaa, että...että bensasysteemeissä on yleensä regulaattori, jonka tarkoituksena on pitää paine sopivana.

Tässä kuva regulaattorista jollainen about omassanikin on. Arvatkaapa mikä tuossa regussa olevan pienen messinkisen putkiliitännän tarkoitus on? Kuka keksii? Vihje: liittyy ahdettuihin moottoreihin.

MS 04.09.2007 07:57

Siihen pieneen liittimeen tulee ahtopaine letku ja siten säätää bensan painetta ahtopaineen mukaan. Eiks niin.

Pekka Berkeles 04.09.2007 08:04

Quote:

Originally Posted by MS
Siihen pieneen liittimeen tulee ahtopaine letku ja siten säätää bensan painetta ahtopaineen mukaan. Eiks niin.

Aivan oikein. Oli liian helppo kysymys. :-)

juzzi 04.09.2007 08:49

Ei muuten ole pelkästään ahdetuissa...
Tarkoitus on vapareissakin pitää paine-ero imukanavan ja p-a linjan välillä vakiona...eli joutokäynnillä paine laskee kun kanavassa on alipainetta.

Juza

Yorcci 04.09.2007 09:25

Quote:

Originally Posted by juzzi
Ei muuten ole pelkästään ahdetuissa...
Tarkoitus on vapareissakin pitää paine-ero imukanavan ja p-a linjan välillä vakiona...eli joutokäynnillä paine laskee kun kanavassa on alipainetta.

Juza

Jopa antiikkisessa L98:ssa on jo tuo mainittu alipainesäätö regulle:

Macho 04.09.2007 09:52

Quote:

Originally Posted by Yorcci
Jopa antiikkisessa L98:ssa on jo tuo mainittu alipainesäätö regulle:

Kuinkahan crossfiressä, onko säätimellä mitään tekemistä alipaineen kanssa? Muistaakseni ei. Periaatteessahan alipaineohjaus ei ole mitenkään välttämätöntä, jos autossa on map sensori niinkuin xfiressä, compuutteri voi annostella gasoa sen ilmoittaman paineen mukaan.

All times are GMT +3. The time now is 06:32.