![]() |
Talviauto C5
Hei,
Tässä on herännyt ajatuksia hankkia C5 talviautoksi. Onko kellään kokemuksia toimiiko ratkaisu. Kilometrejä talvella kertyy noin 15 000 ja liikkeelle pitäisi päästä kaikilla keleillä. |
Quote:
Ei varmaan mikään mahdoton ajatus. C5 on lämmin ja kaikin puolin hyvä. Et olisi varmaan ainoa C5:n talvikäyttäjäkään Suomessa. Itse en ole päässyt ajamaan/kyytiin oikeen kunnolla C5:ssa talvella. Mäessa se suti niillä vähillä kilsoilla aivan hemmetisti, ja sladissa sitten alas. Luistaa ja liukuu, luistaa, liukuu, luistaa, liukuu ja niin edelleen. Jos on hyvät talvirenkaat niin kai se normaaliajo onnistuu. Autohan on takaveto, ja tehokas sellainen niin tiedä sitten tuottaako ongelmia? :silent: |
Quote:
Toimii! |
Quote:
|
Quote:
|
Quote:
Jos pääsee tasasella maalla eteenpäin niin mikäs siinä! http://www.youtube.com/watch?v=iMuyQXKjK9M Tai jos sattuu hankeen luiskahtaa.. ;) http://www.youtube.com/watch?v=ulVtNdClhb8 :D |
[quote=corvette63]Jos pääsee tasasella maalla eteenpäin niin mikäs siinä!
;) :D Odotellaan GJ:n kommenttia ennen panelin päättymistä.:D :D :D |
Mä en oo kokeillut C5:sta talviautona, enkä välttämättä edes kokeilis. Mut mä oonkin tällanen arkajalka muutenkin :-)
|
Pärjäisiköhän sitä Taunuksella talvella? :-)
Ei ole kokemusta C5:lla talviajosta kuin yhden ainoan kerran. Kesärenkaat oli alla, joten sutihan se aina liikkeelle lähdettäessä. "ToniH":lla lienee kokemusta talviajosta C4:lla. Jos homma toimii C4:lla, niin miksei C5:llakin? |
Jyväskylässä oli yksi keltainen C5 aika monena talvena liikenteessä. Yorcci tai joku muu paikallinen voi kertoilla onko sitä vielä näkynyt siellä.
|
En nyt välttämättä suosittelisi talviautoksi.
Muovi on aika haurasta talvella :rolleyes: |
Mikäs siinä tehokkaassa takavetoisessa hirvittää? Onhan noita isoja mersuja, bemareita jne. Enemmän vaikuttanee asuinpaikka ja teiden yleinen kunto (maavara voi olla riittämätön)
|
Quote:
Noihan on saksalaisia laatuautoja, nyt puhutaankin amerikkalaisesta laivasta jonka ajo-ominaisuudet on ihan syvältä :-) |
V-P ajelee talvisin C4:lla ja kehu et on hyvä talvi auto,toi V-P:n C4 on manuaali laatikolla.
|
Quote:
Ei mikään hirvitä takavedossa niinkään. Onhan kaikki 300C:tkin takavetoisia, ja hyvin ovat äijät niiden kanssa pärjäilleet ilmeisesti. Sanon vaan sen, että itseä oma C5 ei houkuttele pätkän vertaa talviautona. Leikkiä voi, mutta sitä sitten voi tehdä kesälläkin. Suomi ei ole autoilijan unelmakohde, mutta vielä vähemmän tehokkaan amerikkalaisen urheiluauton hyötykäyttö maa. Kaikille vaan Datsunit alle, tää maa haisee ja pahasti jo Suomen "kauniin", mutta lyhyen kesänsä sekä vuodenaikojensa puolesta.. Ahh! Mutta, kaikki tekee siis mitä haluaa, tässä mun mielipide. Corvettesta talvella ei ole kokemusta, eikä varmaan tämän enenpää tulekkaan, toivottavasti. Tällä kommentilla ei ollut tarkoitus pahoittaa kenenkään mieltä sitten :) |
Takavedossa ei oo mitään ihmeellistä talvella, varsinkaan luistoneston kanssa... Ilman vielä mukavampi ;)
Eikä C5 vakiokorkeudessa poikkea hirveästi madalletusta perheautosta, jollaisella moni suhaa kesät talvet. Jos asuu 'kaupunkialueella', missä katukunnossapito toimii jollakin tavalla, niin ei pitäisi olla ongelmia. Pari pointtia jotka tekevät 'urheiluautosta' hankalan talvella... 1) Sisätilat -> Melkoinen prosessi survoa itseään ahtaaseen kabiiniin ja kuppipenkkeihin pitkässä villakangas- tai toppatakissa 2) Näkyvyys -> Talvella on oikeasti kiva ajella korkeammalla autolla, jolla näkee hiukan auravallien yli ja pystyy ennakoimaan tilanteita. |
Tälläst' se sitten on:
![]() ************************ ![]() ************************ ![]() ************************ ![]() |
Quote:
Yksi tapa jolla voi tietysti ihan oikeasti rauhoittaa hermojaan on ostaa tietynlainen Vette ihan vaan talvikäyttöön. Eihän kaikkien autojen tarvitse olla kuin pakasta vedettyjä. :-) |
Ei tohon talviautoon ole kuin yksi lääke...
4 x 4 Ei tulis mieleenkään siirtyä vajaavetoisiin. Amen... |
Quote:
Ei näin: http://finnshark.com/gallery/showimage.php?i=164&c=55 |
Quote:
Älä vinoile.. ;) ![]() Tuohon jäi omat ajot talvella. Menee joo kuivilla teillä, mutta koskeilla jäisillä susirajan teillä ajelu ei tulis tolla kuuloonkaan. Ja mitä tohon pakasta vedettävyyteen - mitä se on? Mulla on kaikki autot ihan på svenska sanottuna: täyttä sontaa, lukuunottamatta tuota C5:sta ;-) |
Quote:
Quote:
Mutta jos ihan varovasti ajattelee sitä, että autosi on kuitenkin kuivassa ja lämpimässä tallissa jossa sen voi käynnistää (ja sammuttaa), niin ei kait se nyt niin kamalaa voi olla, jos vaikkapa käy helmi-maaliskuun vaihteessa pilvettömänä talvipäivänä ajamassa pienen lenkin. Ihan vaan sudittelematta ja ah niin kamalilla, vain 17-tuumaisilla nastarenkailla ja vaatimattomilla alumiinivanteilla. Ja tietty rättikatto alhaalla, pipo päässä ja lämmityslaite täysilllä huutaen. Quote:
|
Eikä tohon Pekka Berkelesin viestiin mitään lisättävää olekkaan. Asiaa puhut, totta kai pieni fiilistely talvisäälläkin on sallittua! :cool:
|
Quote:
:-) (sori vaan sinnekin, oli ihan pakko, mutta nyt lupaan lopettaa, muuten tulee bannia...) |
Quote:
Mä oon cameran takana, cameran takana.. ;) |
C5 talviautona
Viime talvena näin useasti hopean värisen C5:sen Kamppi/Ruoholahdessa, välillä kehnollakin kelillä! Yllättävän nätisti auto käyttäyi! Eli näköjään C5:lla pystyy ajamaan myös talvella. Tietysti on myös vuosimallista sekä kuskista kiinni!
|
:geek: Söikö virtaheponen ruohoa talvella?:study:
|
No itse en ole ruohoa syönyt/polttanut! Useampaan otteeseen kys. C5:n on ollut talvella liikennevaloissa vieressä ja mielestäni vakiolta kuulosti! Sen verran muutamaan otteeseen piti avata ikkunaa, että kuulee äänet, kun lähtee valoista!
|
Quote:
Amen |
C1 on ainakin mainio talviauto.
Parempi kuin Hemi Charger jopa ja molemmissa silloin joskus manuaalit. |
Quote:
Äijät olette hulluja. Hyvin kulkee c5 talvella (abs ja luistonesto on olemassa) toimii auto ******** hyvin. Ajoin koko talvikauden stadissa autolla joka päivä kelillä kuin kelillä en jäänyt kertaakaa kiinni mihinkään. Pitää vain katsoa mihin nokkaansa tunkee. Olen nimittäin se c5 joka on nähty kampissa . |
Juu,me ollaan niin helvatan hulluja,että jopa epäillään virtaheposen syövän ruohoa talvella. Ja hulluus korostuu siinä kun pidämme Veskit talviunilla,ettei ne vaan pääse haukkimaan lunta suuhunsa.:dwarf:
|
Quote:
Minkälaiset renkaat oli alla? Uskaltaisikohan sitä ns. "keskieuroopankitkoilla" sinnitellä yli talven? -JHMS |
Mulla oli aikanaan 156:nen Alfa hieman matalammalla alustalla. Kyllä sillä talvella ajoi muuten, mutta joka kerta kun oli hieman lunta tiellä niin kyllä rutisi kaikki helmat jne. Itku meinas päästä aina ajaessa, kolme kertaa jouduin vaihtamaan pohjamuovin kahden talven aikana ja eteenpäin myytäessä se oli jälleen ihan paskana... Vessassa on lähtökohtaisesti hieman vielä vähemmän maavaraa kuin siinä eli kyllä se tietynlaista elämäntapaidealistia kysyy sellaisella talviautoilu.
Sinänsä takavetoisilla ajeleminen ei ole mitenkään mahdotonta talviolosuhteissa, mutta kyllä mä mielummin investoisin talveksi vastaavanhintaiseen nelivetoon ja herkuttelisin sitten kesällä Vessaa ajellen niillä keleillä kun se teho edes jollain tasolla pysyy tiessä. Kukin tietty tyylillään ja sillein... Kova jätkä modais tietty Vessasta nelivetosen iltapuhteina ;) |
Quote:
Ei pysty. Noi on suunniteltu lähinnä tilapäisille loskakeleille. Lumella saati jäisellä tienpinnalla pito on ihan nolla! Kokeilin saksantuonnin kanssa luistella tuollaisilla renkailla muutaman sata metriä eteenpäin... Tuloksena niin monta läheltäpititilannetta, että ajoin samantien rengasliikkeeseen. |
Quote:
Avain sana onkin stadissa.... tai Turussa jossa ei juurikaan lunta talvella näy ja jos näkyy se hoidetaan heti pois. Meneppäs koittamaan talviajoa esim jollain Alastaro-Säkylä tiellä tai lahden nurkilla jyväskylästä puhumattakaan niin kyllä voi huoletta jättää Vettet narikkaan. Maantiellä talvella niillä ei tee muuta kun on minun ja kolleegoiden jaloissa/alla. Ja kyllä mä olen pärjännyt C1sellä jopa turun keskustassa mutta että olisi ruutukaavaa pidemmäs lähtenyt ei tullut mieleen kuin ihan erityisinä aurinkoisina pakkaspäivinä kun takuulla tiet on puhtaat. |
Quote:
Sama oli jenkkien M+S renkaitten kanssa Astrossa. Nokialaiset alle niin ei olisi lukkoakaan tarvinnut. |
Quote:
Pirellin normaalit kitkat vaikio koko 245 ja 295 takana. Yritti ne tarjota autotekissä jotain ms paskaa näytti todella karuilta traktorirenkaalta. Kokojen metsästäminen on työläästä. c5 mikään pyhä lehmä ole. Ajoon vaan kyllä niitä rahalla viellä saa. Eri asia on jotkut vanhat arvoautot. |
Näillä leveysasteilla ei tulis mieleenkään urheilla Vetellä talvella. Liukasta piisaa ja jos on sulat tiet, niin sitten ne on kyllästetty suolalla. Kesällä onkin sitten sitä mukavampi kruisailla, kun on antanut Veten huilata lämpösessä tallissa.
Mutta kukin taaplaa tyylillään: http://www.youtube.com/watch?v=ulVtNdClhb8 |
Eräs tuttavapiirissä ajoi talviajoa 1990 ZR-1lläkin... :-(
(oli pakko laittaa vuosimalli ettei sekoiteta juristiini) |
Quote:
Ois vähän sama kuin mä lähtisin callawayllä ajeleen talvella..No ei pelkoa, sitä en ala tekemään. ;) Talveksi nelikko on ainoa oikea. :p |
No melkein...tämä jannu on kyllä ajellut Formula 357 SR-1llä ensijäissäkin...
|
Quote:
Terve! Kävin Autotekissä kanssa asiaa kyselemässä ja tarjosivat Pirellin Winter 240 Sottozeroja. Ovatko samat kuin itselläsi? Mielestäni nuokin nimittäin "keskieuroopankitkat". |
Ei ne ollu kyllä noi pirellit, hitto kun ei muista mitkä ne oli on autotallissa pitää käydä kurkkimassa mitkä ne oli. Älä missään nimessä ota mitään mitkä ns. kuuluis laittaa tehtaan tai jonkun muun mielestä ne ei toimi. Otat normi Kitkat vaan samoilla kokoilla eli mulla oli 17/45/245 ja 18/45/295.
|
Ah, ok tuo selittää. Eli kun jos näille vanteille haluaisi, niin pitäisi olla takana 19" ja edessä 18"...menee aika haastavaksi.
Käyköhän muuten C5 vanteet C6:een..onko kenelläkään tietoa? |
Takavetohan on talvella ihan hyvä ittellän on ollut jo useamman vuoden takaveto Mersu ja jos itse voin päättää niin jos ei ole luistonestoja tai ESP härpäkkeitä niin kyllä takaveto on parempi kuin etuveto. Mielipide tämäkin ja itse on vettellä talvella ajaisi missään nimessä.
isoin ongelma siinä varmaan on tuo maavara kuten kaikissa tuning kipoissakin. Pari vuotta sitten loppu syksystä olin finnvetteen menossa kun lumipyry yllätti (stadissa satoi vettä) ja nurmijärvenkohdalla jouduin palaamaan stadiin kun motari oli lumessa ja kesä nakit alla. Kaikkein vaikeimmalta tuntui maavara liittymissä vaikka pitoa puhtaalla lumella oli ihan"ok" kesärenkailla. |
www.rengas-online.com valinnan varaa näyttäs olevan.
|
Quote:
Sopivilla spacereilla uskoisin, että joo. |
Quote:
Ovat vain juuri noita Keskieuroopan kitkoja, eli pohjolaan suunniteltuja ei saa.. |
Quote:
Kysyin ostaessani nykyiset kromi pallot että vaikuttaako se mitenkään ajoon kun on sama koko tuumakoko edessä ja takana. Vastaus autotekissä oli EI. Nyt kesän ajaneena 20", ei oo miteenkään vaikuttanut ajoon ja on tullut ajettua muutakin kuin nopeusrajotusten mukaan, kyllä rengas liikkeet myy mitä sarjoja vaan ei tarvitse olla sama tuumakoko edessä ja takaa. Pitää osaa vaatia. |
| All times are GMT +3. The time now is 06:24. |