![]() |
Tallikausi jatkuu. -72 pura/kasaa
Kun kaikilla muillakin on, niin..
Pistän tähän nämä omat otokset sitten jatkossa. Purku hommia on jatkettu vähitellen ja nyt alkaa näkyä valoa, eli osa osista on nyt lähdössä puhallukseen ja maalaukseen. ja osa sinipassivoitavaksi Runkoon tein muutaman vahvikepalan ja hitsasin saumat yhtenäisiksi. Muuten ollut aika perus purkamista. |
:cool:
|
Mitäs se tommonen sinipassivointi maksaa? Miten kappaleet pitää käsitellä ennen sitä? Sit ne ei vissiin ruostu ennen maailmanloppua?
|
Järjestys! :cool:
![]() |
tosta sitten kaikki yhteen saaviin ja passitukseen :salut: ;)
|
Hmm... Pari asiaa tulee mieleen. Ensinnäkin tuo sini/keltapassivointointi/kromatointi ei itsessään juuri mitään auta. Se on kemiallinen liuos, mihin uunituoreet sähkösinkityt osat kastetaan n. 30-60s ajaksi, jotta sinkille ominainen oksidikerrostuma eli valkoinen "suola" ei muodostuisi kappaleen pintaan ja aiheuttaisi rumaa ulkonäköä ja joissain tapauksissa toiminnallisiä häiriöitä, missä toleranssit tarkkoja, vrt. esim jarrujen osat. Tuollaisille pienosille, mitä tuossakin pöydällä kurissa ja järjestyksessä oli erittäin miellyttävä katsella, on oma pinnoitusmenetelmänsä eli rumpupinnoitus. Normaalisti vähän isommat osat ripustetaan erikseen ja pinnoitetaan, mutta kaikki ruuvi/nippelitavara on helpointa laittaa rumpuun. Itse pinnoitusmetodi on sama molemmissa.
Kunnon huolellista pohjatyötä ei tuossa(kaan) sovi unohtaa, vaan puhtaus on puoli ruokaa. Rasva ja muu lika pois, mahdollinen raepuhallus ja pinnoituslaitoksessa vielä erillinen rasvanpoisto, peittaus (happokäsittely, missä muutamat atomi irroitetaan kappaleen pinnasta pinnoittamisen helpottamiseksi) ja itse sähkökemiallinen pinnoittaminen. Sen jälkeen kasto jompaan kumpaan liukoseen. Tekijöitä on turhan vähän ja olenkin monesti miettinyt, että pitäisikö kaivaa vanhat opiskelumateriaalit esiin ja alkaa verestää käytännön taitoja...:D |
Kyllä on komee järjestys :cool:
|
Olihan ihan superia menoa! Näihin kuviin ei väsy koskaan :cool:
Mä olen tota sinkkausta suosinut aina kun se mielestäni ihan parasta pienissä nippeleissä. Mitä tossa aiemmin todettiin niin pohjat pitää olla kunnossa.Vaikka ne sinkkaamossa voi sanoa että saa tuoda ruosteisina niin parhaan pinnan olen saanut kun osat on lasikuulapuhallettu. Quote:
Et arvaakkaan kuinka olis tarvetta hyville neuvoille ja erityisesti sinkkaamolle joka jaksaisi keskittyä pien asiakkaiden tarpeisiin. |
joo tosiaankin mullekkin sanottiin, ettei tarvii puhaltaa ruosteita pois sinkkausta varten. Toisaalta ruuveissa se viimeisenpäälle pinta ei ehkä olekkaan niin oleellista, mut pitää ilmeisesti harkita tuota näkyvämpien osien puhallusta sitten.
Tässä samalla muuttuu manualliksi, niin on tuo kytkinpoljin hukassa. Kuulin huhua, että, jotkut ovat lisänneet polkimen olemassa olevaan poljinhässäkkään ja kaventaneet jarrupoljinta. Oliskohan vinkkejä kellään? Tai tietty jos joku tekee päinvastaista muutosta, niin vaihtokauppahan olis hienoa. Osat on pöydällä järjestyksessä, koska otin kuvia niistä nimilappuineen, ni on helpompi lajitella käsittelyn jälkeen taas.. |
Manuaali konversio on helppo. Ostat vain uuden kytkin polkimien. Samalla vaivalla kun joudut ne sieltä irti ruuvailemaan ja osia hankkimaan ei ole iso kustannus hankkia ihan uus jarru pedaali . Noi on näpärä ottaa vaikka Mistertiin kautta .
Ihan kuriositeettinä-kukahan on tehnyt ekana suomessa automaatti vetestä manuaalin ? Mä olen tehnyt sen vuonna 92 alkuperäisillä uusilla gm varaosilla.Ja kyseessähän oli ihka aito metromaatin palautus oikeaan suuntaan. |
Quote:
Minulla edelleen menossa (ikuisuus)projektissa tomaatin vaihto manuaaliin. Jarrupoljinta lyhennetty ja kytkinpoljin lisätty pedaaleihin. Tuossa alla kuva uudesta kombinatiosta. Kytkytinpolkimen on hitsannut täälläkin esiintyvä harrastaja, voin heittää nimimerkin YV:llä niin voit kysellä lisätietoja. Kytkinpoljin on kuitenkin hitsattu tuohon akselin päähän ja poljinpinta on tehty jarrupolkimesta leikatusta palasta. Vähän siinä tarttee lattarautaa taivutella, mutta ei liene mikään ylitsepääsemätön proggis jos on käytössä hitsausvälineet ja kaasupilli. ;) ![]() |
Quote:
|
Suurin homma taitaa olla pedaalisysteemin asentaminen paikoilleen.
Siinähän joutuu purkamaan koko kojelaudan ja piuhat? Avomallissa vielä on ne korin jäykistetangotkin tiellä? |
Quote:
Ei joudu, riittää, että ottaa rattiputken pois. :) |
Oho, ei uskoisi. Kun ei meinaa saada kättä mahtumaan piuhanippujen sekaan että ylettäisi mittarivalot vaihtamaan.
Eikö tosiaan tarvitse purkaa kojelautaa!? |
Quote:
Ei , se on helppo rasti kuin viitsii ostaa kaikki osat uusina valmiiksi.Sitten vain assembly manualista vauhtia. Pitkillä jatkoilla ja nivel hylsyllä saa avattua ne mutterit jotka sitä poljin kehtoa pitää kiinni jos kojelautaa ei halua irroittaa. |
Hieman on nyt kiireitä ollut, mutta jotain kuitenkin tehty.
Runko ja läjä osia ovat saaneet maalia pintaansa. Jarrusatuloita otin kanssa työn alle, vähän oli ongelmaa tuon toisen kanssa, vaikka vaihdoin siihen kesällä uudet tiivisteetkin. Siinä kyllä on aika keräilyerä noita mäntiäkin... :) Jos sitä joulun aikaan saisi jotain enemmänkin aikaiseksi. |
ahne rules ok! Lisää vaan kuvia ja kerrontaa, miten jumppa etenee! :cool:
|
ai kauheeta ku olin missannu ihan, hyvin on edistyny 8)
|
onhan taas ehtinyt muutaman päivän pyöriä tallilla.. Nyt on pieni maalamokin rakennettu.
Laatikon vaihtoon liittyvät osat on löytyny aikahyvin, mutta laatikon takakannake rauta on vielä häveyksissä. ![]() Sen kuuluisi kait olla tollainen. en löytänyt mistään parempaa kuvaa.. Tulevalla viikolla taidan saada muutaman kuvankin taas napattua. |
olipahan aihetta sittenkin sivuttu.
http://finnshark.com/forum/showthread.php?t=5985 Kellään ylimääräsenä? |
Pikkusen taas edistyy, vaikka onkin ollut aika kiireistä viimeaikoina
|
8) 8) 8)
Kyllä tosta on kiva jatkaa :thumleft: |
Quote:
Ai hemmetti, että näyttää hyvältä! :cool: :cool: :cool: |
pitäs vissiin hommata parempi kamera, että olis vähän selkeempiä nuo otokset..
|
Millainen bensansyöttö systeemi tulee, linjat näyttäis olevan ainakin sopivat! :cool:
|
Lisää kuvia!
Upealta näyttää runko! :cool: |
Quote:
Todella upean näköistä jälkeä! Noin se pitää tehdä, kun hyvää haluaa. |
Quote:
Ensikesäksi jää linjoja lukuunottamatta bensansyöttö vakioksi. Nuo on tulevia visioita varten.. |
Quote:
|
Takatukivarsien kanssa hankaluuksia.
Tyhmyyksissäni purkuvaiheessa irroitin puslien kuoret rikkomalla ja uudet kuoret ei yleensä sarjaan kuulukkaan. Nyt on kyllä kuorellinen sarja käsissä, mutta kuoret on susi väljät tukivarsien reikiin.. Onko noitakin sitten muka erikokoisia?? Rungon osalta ei nyt vieläkään mitään suurempia edistysaskelia, mutta irto-osien kanssa on näprätty. Yksi kuva rungosta vielä, tankkiakin pääsi sovittelemaan paikoilleen, kun paikkaus onnistui. Tankki on muuten melkoisen uusi, mutta oli silti ruostunut yhdestä kohdasta puhki. Korkista puuttui tiiviste... Kannattaa siis pitää huoli, ettei tankissa ole vettä. |
Puhtaita entisöityjä osia on ilo katsella!
Good job! |
Quote:
|
Ollos huoleti. pieni heppi 2-5 kohtaan omantunnon mukaan siihen ulkokehälle... pysyy paikalla. eikä se sieltä rungon välistä mihkään muutenkaan pääse.
Laita varoiksi jos haluat märkä rätti puslan ympärille siitä mistä et hitsaa. |
Quote:
Vatimattomuus kaunistaa...Näkeehän sen avattarestakin;) Hiton hienoa työtä!! |
Quote:
Pieniä finnvetten haara officeja taitaa olla jo ympäri suomen, hienoja projekteja käynnissä taas! :cool: |
Taas jatketaan. Puslahomma menee mallikkaasti pikku hepeillä, ei ongelmaa. Tänään kasailin etujarruja ja VP:n lainamoottorin arvoituksien ratkonta pistettiin myös käyntiin..
Ensimmäinen arvoitus, eli mellakka jakopään suunnalta ratkesi niinkuin saatoi vähän arvata. ![]() Venttiilikoneisto näyttää tältä: ![]() Ja alapuoli tältä: ![]() Nokka on mallia rulla ja männän alapuolesta yritin kanssa kuvaa napata: ![]() Vähän oli tiivisteliimamujua ja jotain kovempaamujuakin molempien kansien muutamassa poterossa. Öljypohjasta ei löytynyt mitään. Eiköhän tästäkin peli synny. Jatketaan taas lauantaina.. |
Nelipulttinen, ei paha,tuosta kestää repiä irti mukavia HP lukemia.
Hienolta näyttää Ahne kokonaisuudessaan projekti,täydellisiä läpikäyntejä on mukava seurata.:cool: Ja vuosimallihan on mitä parhain. |
Onkohan pete jackson jakopää mallia äänekäs vai stealth ? Mun mielestä noi PJ jakopäät on hyviä. Ei veny ikinä. Kahteen härveliin olen itse laittanut ja toimivat mukavasti.
|
Quote:
Katso vielä öljyn imusihti. |
Kuuluuko tuon sylinterin seinämän olla tuollai hiukka naarmuilla vai kiilteleekö vaan kuvakulma...
|
1 Attachment(s)
Kyllähän sylinteriin tulee naarmuja ajan mittaan.
Tuossa kuvassa mun sylinteri, jossa näkyy vielä hoonausjäljet, Sen verran vähän on aikaa koneremontista? |
Quote:
|
joo onhan siellä kaikissa sylintereissä vähän jälkeä. tuntuu juuri ja juuri sormella. Vaikea sanoa enempää tässä vaiheessa.
Meinasin ajella enskesänä tolla enempää avaamatta.. |
Sitten takapään kimppuun
Onneksi hyvät ohjeet löytyi täältä, niin ei vaikuta pahalle hommalle ollenkaan ainakaan vielä.. |
jep. laakerivälykset 0,02 ja 0,03
toinen akseli taitaa olla vaihdettu vanhanmalliseen, kun laakeri sovite ei ollut yhtä tiukka kuin toisellapuolella, eikä siinä mitään bubban hiomajälkiäkään näkynyt. Eiköhän tuo siitähuolimatta kestä:) |
Siistiä työtä!!!!!:cool:
|
Quote:
On upean näköistä työtä! Jos jotain tekee, niin miksei sitä tee hyvin sitten saman tien - menttaliteetilla. |
Tänään rungolle saatiin taas pyörät alle.
![]() Simpukkakin sai viimein korjaussarjansa ja pääsi paikoilleen. ![]() Moottorin siistiminen koki takaiskun kun tiivistesarjan mukana tullut öljypohjan etutiiviste olikin väärää mallia. |
Quote:
Hei kokeiles nyt sitten niitä uusia 1-osaisia!!!!! Ainakin ajtuksena kuullostaa viisailta. Poppis varmaan osais kertoa niistä jotain |
| All times are GMT +3. The time now is 13:30. |