![]() |
C3 sisustus ja sähköt
Tsupadui,
Kyselin tuossa jokin aika sitten sisutukseen ja miten kannattasi toimia. Kiitos kaikille vastaajille ja päätös on nyt tehty, miten sen toteutan. Purkaessani autoa kävi juuri niin kuin aina remppa-homissa oli se sitten ok-talo kesämökki etc..... alta paljastuu lisää "mukavaa" (lue pyörremysky käy lompakossa). Eli sähköt on aika viturallaa ja entisellä omistajalla on varmaan ollut Bilteman kulta-asiakkuuskortti ja erkkaa on mennyt metritolkulla. Nyt tarvitsenkin vinkkejä, kannattaako ostaa kokonaan uusi johtosarja ja yrittää asentaa se vai oppia elämään vanhan kanssa ja kunnostaa siitä? Sitten vielä aikaisemmin kyselin vielä ilmastointiin (AC poistettu autosta jossain vaiheessa) ja puhaltimeen liittyviä juttuja, niin puhallin toimiin vain täysillä tai ei ollenkaan ja puhaltaan vain kuumaa jalkoihin, kosteilla ilmoilla loppukesästä tuppasi tuulilasi huurtumaan. Mielestäni sieltä puuttu välistä jotain ilmanohjausputkia ja yhden pätkän sain autoa ostaessa. Löytyy saitilta puhallin tai AC gurua ja kipinää joka on perehtynyt C3:sen sähköihin...? Siis voin vaikka myös käyttää ammattiapua ja maksaa siitä. Kiitos etukäteen kaikille joilta saan asiallisia neuvoja joilla pääsen eteenpäin. |
Uusi johtosarja ei ole hullumpi jos aiot pitää auton tekniikaltaan vakiona. Itse tulin siihen tulokseen että valojen releohjaus, polttoaineen ruiskutus ja muut pienet uudet sähköistykset aiheuttavat sen verran töitä että en osta valmista sarjaa, jota saa sitten kuitenkin rankalla kädellä muutella. Eli lähdin vain korjailemaan vanhaa sarjaa, ei ehkä se helpoin tie, eikä nopein. Riippuu ihan siitä mitä tarvitset. ;)
Itse kun omastani kävin johtoja läpi totesin että kaikki johtoniput oli päällystetty "sähkömiehen" teipin kaltaisella materiaalilla. Eli jo tehtaalta on lähtenyt tällaisia "virityksiä". Käy johdot huolella läpi, minulta löytyi muutama melkein poikki sulanut johto. Puhaltimeen en ole vielä ehtinyt paneutua, mutta sama homma minullakin edessä. Ei puhalla kaikilla tehoilla. Muistaakseni vain täysteho tai toiseksi tehokkain toimii. Yksi nopeus jokatapauksessa. Mielelläni lueskelen muiden kommentteja jos on samaa ongelmaa esiintynyt. |
" Löytyykö saitilta puhallin tai AC gurua ja kipinää joka on perehtynyt C3:sen sähköihin...? "
Yleensähän se on vastus joka hajoaa, ja puhaltimen moottori saa sitten suoraa virtaa joten se toimii vain täysillä, aika harvoin tarvitsee noita puhaltimen moottoreita vaihtaa, mutta jos se on todella tahmea pyörimään tai liitokset löysiä, niin toi vastus kärvähtää herkästi. Itse vaihtaisin kanssa ton johtosarjan jos vain uusia löytäis jostain (C4) malliin, tietäis ainakin että vikaa ei ole piuhoissa vaan jossain muualla jos sähköt kiukuttelee. Toi AC on oma hommansa ei liity tohon täysillä pyörivään lämppäriin, muutenhan toi ilmastointi on aika selkeä, katsot että autosta löytyy kompura putket kenno ym.muuta mitkä kuuluu ilmastointiin ja laitat ilmakanavien putket paikoilleen ja katsot että ne läpät toimii mitkä ohjaa lämpöjä ylös ja alas, ei tossa paljon muuta tarvitse tehdä, pitäis olla melko helppo homma. |
Quote:
Puhaltimen ohjauksesta menee joku vaijeri johonkin ja joltain se oli irti ja jääny pelkälle kuumalle. |
Termos
Puhaltimen pyörimisnopeus säätyy tuon vastuksen toimesta. Lämpötilaa säädellään kääntyvällä läpällä, jolla valitaan kulkeeko puhaltimelta tuleva ilma kokonaan, osittain tai ei ollenkaan lämppärin kennon läpi. Mutta nyt en hitto sitten muistakaan oliko tuo läppä vaijerin vai alipaine kellon nokassa... Äsken olin ihan varma, että vaijerin.... Sieltä repsikan jalkotilan pältä kun löytyypi molemmat... äh... T:JM |
Quote:
Kerrotko Ippe (tai joku muu) mulle ton osan oikean funktion. Mulle se on jäänyt epäselväksi. Eli tuohan majailee puhallinboksissa konehuoneen puolella, siinä repsikan puolella ihan päällimmäisenä ilmastoinnin kennon vieressä. Olen kuvitellut että se mittaa jollakin lailla kabiinin syötettävän ilman lämpötilaa. Onko C3 tosiaan muka ollut toimiessaan niin fiksu että on tuolla osalla muutellut puhaltimen toimintaa lämpötilasta riippuen? Olin siinä kuvitelmassa että tuo katkoisi ilmastoinnin kompuran käyttöä, ei puhaltimen. Ilmeisesti olen ollut väärässä kuvitelmassa? Mitenkäs kun esimerkiksi minulla on ilmastoinnin rojut heitetty tallin nurkkaan, niin mitä teen tuolla mokkulalle? Laitanko paikoilleen vai heivaanko mäkeen? Jos sen voi heivata mäkeen niin pitääkö siitä joitakin karvoja yhdistää? :confused: |
Quote:
Vastailitkin samalla kun tuotä äskeistä kirjailin... Eli tuo vastus todellakin vaikuttaa puhaltimen pyörimisnopeuteen! Joutunee sille sitten etsiä sopiva sijoituspaikka... :-k Mitenkäs se sitä säätelee kun minulla ei ilmastointi ole toiminnassa? Muistelisin että tuo lämppärin / raitisilman läppä toimii täysin vaijerilla. Ainakin omastani saan sitä säädeltyä kun ei ole auto käynnissä (ts. moottorikin oli jossain muualla kuin autossa...) |
Vastushässäkällä pudotetaan puhaltimen moottorille menevää jännitettä, että puhallin pyörisi hitaammin. On sijoitettu ilmakanavaan sen vuoksi että vastukset jäähtyvät ilmavirrassa, eivätkä pala poikki.
|
Quote:
Jesh, nyt selvis tyhmemmällekin! Kiitoksia! Pitääpä sitten saada tuokin kampe kyytiin ja löytää sille sopiva paikkakin! :cool: |
Jees söör Dottoore,
Sieltä se vaijeri repsikan puolelta pilkistää :-) Puhaltimen pyörimisnopeus säätyy tuon vastuksen toimesta. Lämpötilaa säädellään kääntyvällä läpällä, jolla valitaan kulkeeko puhaltimelta tuleva ilma kokonaan, osittain tai ei ollenkaan lämppärin kennon läpi. Mutta nyt en hitto sitten muistakaan oliko tuo läppä vaijerin vai alipaine kellon nokassa... Äsken olin ihan varma, että vaijerin.... Sieltä repsikan jalkotilan pältä kun löytyypi molemmat... äh... T:JM[/quote] |
Jees söör Dottoore,
Sieltä se vaijeri repsikan puolelta pilkistää :-) Puhaltimen pyörimisnopeus säätyy tuon vastuksen toimesta. Lämpötilaa säädellään kääntyvällä läpällä, jolla valitaan kulkeeko puhaltimelta tuleva ilma kokonaan, osittain tai ei ollenkaan lämppärin kennon läpi. Mutta nyt en hitto sitten muistakaan oliko tuo läppä vaijerin vai alipaine kellon nokassa... Äsken olin ihan varma, että vaijerin.... Sieltä repsikan jalkotilan pältä kun löytyypi molemmat... äh... T:JM[/quote] |
Veit jalat suustani !!!
Mitenkäs kun esimerkiksi minulla on ilmastoinnin rojut heitetty tallin nurkkaan, niin mitä teen tuolla mokkulalle? Laitanko paikoilleen vai heivaanko mäkeen? Jos sen voi heivata mäkeen niin pitääkö siitä joitakin karvoja yhdistää?
Samat kymysykset mullakin ja vastauksia odotetaan, siis autoni syntyjään South-Carolinasta ja siellä joku piip takemetsän travolta on repinyt AC:n irti ja lingonnut sen tundralle, eli mihin rele kytketään, luulin kanssa että se ohjaa pakastinta ei puhallinta. :rolleyes: |
Veit jalat suustani !!!
Mitenkäs kun esimerkiksi minulla on ilmastoinnin rojut heitetty tallin nurkkaan, niin mitä teen tuolla mokkulalle? Laitanko paikoilleen vai heivaanko mäkeen? Jos sen voi heivata mäkeen niin pitääkö siitä joitakin karvoja yhdistää? :confused:[/quote]
Samat kymysykset mullakin ja vastauksia odotetaan, siis autoni syntyjään South-Carolinasta ja siellä joku piip takametsän travolta on repinyt AC:n irti ja lingonnut sen tundralle, eli mihin rele kytketään, luulin kanssa että se ohjaa pakastinta ei puhallinta. |
Joku voisi katsoa ilmastoimattomasta autosta minne tuo vastuspaketti on sellaisessa sijoitettu. Käytännössä sen voi sijoittaa ilmakanavaan missä on virtausta riittävästi ettei langat pala poikki.
|
Perehdyin totaalisesti..
Quote:
ko. ongelmaan ja se on vaijeri, vielä jopa toimii. Ja tosiaan tällä releellä http://www.ecklers.com/product.asp?p...0&dept_id=1683 virran määrää rajoitetaan puhaltimen moottorille. Siis nyt toimiin puhallin neljällä eri nopeudella ja vaijerilla säädellään kylmä/kuuma osastoa:p . Releen sijoituspaikka oli kyllä aika pähkinä purtavaksi - oli sitä miettinyt ja sovitellut aikani kun vaimo tuli talliin käymään ja sanoi, miksi et siirrä tota yhtä relettä tohon ja pistä lämppärin rele tuohon??? No niin, siinähän se sitten oli. Joudun kuitiksi sitten viemään matot ulos etc... |
| All times are GMT +3. The time now is 09:36. |