![]() |
***Offtopicointi ja keskustelujen taso***
Viime aikoina olen huomannut että offtopic on lisääntynyt. Samaa tahtia juupas eipäs väittelyn kanssa. Välillä keskustelujen taso on yhtä korkealla kuin esimerkiksi kaikkien parjaamalla suomi24 palstalla. Kävisikö jos keskustelut hoidettaisiin asiallisesti, ilman turhia syyttelyitä, v....luja ja herjauksia. Palsta on kuitenkin julkinen, julkisempi kuin se että herjaat jotain linja-auto pysäkin jonossa. Siellä herjan kuulee max noin 10 henkeä, tätä palstaa taas lukee satoja ihmisiä päivässä...
Virheelliset tiedot pitää tietysti korjata. Mutta tehdään korjauksetkin ajatuksella, ei syyttelemällä tai herjaamalla. Asioiden esittäminen rakentavasti avaa paljon enemmän ovia kuin vi...lu. Sama juttu jos epäilee jonkin asian olevan epä asiallista. Se vaikuttaa paljon miten asian tuo esille. Muistakaa myös että me kaikki olemme erilaisia ja meillä on erikokoiset nenät. Toiset vetävät herneen sieraimeen herkemmin kuin toiset. Yritetään olla provosoitumatta ja myös provosoimatta. Tietysti pieni provosointi avaa taas uusia uria keskustelulle, mutta tehdään se harkiten. Joskus pieni provosointi on paikoillaan, mutta liikaa käytettynä siitä tulee myrkkyä. Kirjoitetussa tekstissä ei näy niin hyvin tunteen ilmaukset kuin kasvokkain keskustellessa. Tämän takia kirjoitetun tekstin kanssa tulee olla tarkkana, kaikki meistä eivät ole Eino Leinoja. Tänne pätee samat jutut kuin tosielämässäkin. Käyttäydy siten kuin haluaisit muiden käyttäytyvän sinua kohtaan. Muuten tulee niitä yöllisiä nakkikioskin jonon kähinöitä. Niitä en tänne palstalle halua. Tulipahan oikea saarna. Miksi sitten tällaisen kirjoitin? Siksi että viimeisten viikkojen aikana on kielenkäyttö ja sanamuodot vaihtuneet terävimmiksi. Niin teräviksi että noin viikon aikana olen joutunut poistamaan enemmän viestejä kuin koko historian aikana tätä ennen! En halua estää keskusteluja, keskustelut rönsyilevät ja niin pitää ollakin. Niinhän se menee tosielämässäkin. Mutta kun ajatukset alkavat rönsyillä liikaa tehkää niille oma topicci. Tämä helpottaa myös tulevaisuudessa asiahakua kun ei tarvitse etsiä jarrupalojen kestävyys keskustelusta sisävalokatkaisimen nupin varaosakoodia. Nyt lopetan saarnaamisen, painutaan takaisin keskusteluihin! Muistakaa, en halua bannata ketään, teillä kaikilla on tietohippuja annettavana meille muille! Ketään oikeaa käyttäjää ei ole vielä tähän päivään mennessä tarvinnut bannata, toivottavasti sinä et ole se ensimmäinen? ;) |
Vihdoinkin! Saarna tuli ihan aiheesta.
|
Ojennusta
Sataprosenttista asiaa.
|
Mä jo luulin, että Finnshark avasi uuden offtopic-ketjun. :)
Ei, mutta ihan asiaa puhuu. Pidetään foorumi asiallisena, jatkossakin. Mie pyydän anteeksi, jos olen jotakin herjaillut. En sellaista yleisesti, tietoisesti tai asiattomasti tee.. Pyrin siihen, etten ainakaan FinnSharkin puolella :) |
Quote:
On niin turhauttavaa vä'lillä kun on tullut 200 uutta viestiä, ja niistä n.60% OTa.. |
nyt puhut Riku asiaa ja ihan aiheestakin :thumleft:
:salut: |
Mutku Pöllönummelaiset pilkkaa koko ajan meit Turkulaissiii...:(
|
Quote:
Ooppas hiljaa siellä ja tuu pikkujouluihin, niin pilkataan porukalla pöllönummelaisia! |
Quote:
Ja et keskustelujen taso pysyy kohdallaan niin tohon sitten vastineena: Ja turkulaiset ei sitten anna mitään aihetta vai:geek: Todella hyvä saarna. Onkin aika iso osa kommenteista ollut varsin höpöhöpöä jonkin aikaa. Ja vielä varmuuden vuoksi kaikille tiedoksi et toi edellinen rivi kuuluu just siihen sarjaan. |
Vähän aikaa sitten mainitsin Finnsharkin aiemmasta huomautuksesta ko.asiassa.Kieltämättä mm.entisestä pääkaupungistamme on tullut sen verran epäasiallista keskustelua,että monet meistä ovat vetässeet pienen herneen neenäänsä.Olen itsekin siihen syyllistynyt,valitetavasti.
Koitetaan nyt kaikki parantaa tapojamme ja hallita liiallisia tunteenpurkauksia toisiamme kohtaan.Kaikki me olemme onneksemme erilaisia persoonoita,mutta pitäkäämme se huonompi puoli piilossa. Tämä kommenttini koskee siis molemminpuolista kirjeenvaihtoa.Ei auta jos jotkut asiaan suhtautuvat ymmärryksellä,mutta toiset,ketään osoittamatta jatkavat entiseen malliin.Puhaltakaamme samaan hiilleen,niin saamme pikkujouluissa puut syttymään.;) |
Quote:
Peesaan Yorccia |
Quote:
Hei Ippe, ymmärsit nyt ihan väärin [-X |
Quote:
Täysin samaa mieltä ylläpidon toimesta annetun puhuttelun tarpeesta. Ei noita ylilyöntejä kai kovin paljoa ole ollut, mutta yhtään ei tarvittaisi tällä forumilla. Mielellään näkisi paljon opastavia vastauksia, tai edes arvauksia, kysymyksiin mistä tahansa näihin laitteisiin liittyvistä asioista sekä projektikertomuksia kaikkine upeine kuvauksineen kaikennäköisistä kommervenkeistä harrastuksen parissa. Mikään toiseen nimimerkkiin tai henkilöön kohdistuva negatiivinen kommentointi ei edistä kenenkään touhuja tai toilailuja. Tähän saakka tää on ollut asiallisin ja mielenkiintoisin palsta, mihin itte oon sattunu kotimaassa törmäämään :thumrigh: |
Juu samaa mieltä..:thumrigh: Enemmän asiaa ja vähemmän paskan jauhantaa..
|
Quote:
|
Hyvä reagointi, uskon että meille kaikille tämä palsta on todella tärkeä kanava omassa Corvette-harrastuksessa muihin samaankaltaisiin harrastajiin.
Eli ylläpidetään tätä poikkeuksellista positiivista FS-henkeä. |
Omatunto rupesi kolkuttamaan tosta offtopikkailusta :oops: Piikittämiset olen tietääkseni jättänyt kuitenkin vähemmälle. Hienoa lukea foorumia, jossa oikeasti on jotain tasoakin. Hyvähyvä! Eiköhän tästä taas oteta kissaa niskasta kiinni :)
|
Halusin tähän vielä lisätä, että off topikkia olisi ihan hauska harrastella jossain reaaliaikaisessa chatissa kanssanne. Jokuhan täällä on joskus ehdotellutkin IRC-kanavaa, mutta ei ole saanut tuulta purjeisiinsa.
|
Joo ihan totta Riku kirjoittaa asiaa.Ja kyllä tässä saa itsekkin peiliin katsoa kun on tullut asiattomuuksia kirjoiteltua...
Ei saada ikinä uusia jäseniä jos keskustelu on nykymenon kaltaista "sisäpiiri" kuittailua lähes aiheesta kuin aiheesta. Teen parhaani että jätän sen omalta osaltani kokonaan pois. Nyt kun aihe on auki toivoisin ettei KUKAAN enää lähtisi mukaan jos "joku" tahallaan provoilee lähes aiheesta kuin aiheesta. Parempi antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Jotkut ei vaan opi millään. Myös moderointi voisi lähestyä mielestäni yyvellä tätä henkilöä kohtaan. Vaikuttanut mielestäni palstan ilmapiiriin aika paljon. nomoresuomi24! Ja vielä aiheesta, moni jättää osallistumasta topikkeihin jos "jostain" suunnasta tulee aina täystyrmäys aiheesta kun aiheesta. Sillä tiellä tänne ei montaa sharkkailiaa tulevaisuudessa jää!!! |
Quote:
Erittäin hyvä huomio! Vetteharrastajia kun ei ole liikaa... |
Samaa mieltä juttujen tasosta.
Pidettäisiin nyt ainakin noi tyyppikohtaiset- ja yleistä- osastot asialinjalla, eikä annettaisi siellä ajatuksen karata kymmenien mutkien kautta johonkin aivan alkuperäisestä teemasta poikkeaviin juttuihin! Eikös toi hiekkalaatikko ja offtopic ole sitten enemmänkin noita villejä juttuja varten. Tekniset jutut asiallisina teknisinä juttuina, ja hiekkalaatikko tasoiset jutut hiekkalaatikossa. Toivoo: V-P |
Quote:
|
Tossa V-P:n kanssa samoilla linjoilla.
Joskus on kiva antaa juttujen karkailla aivan käsittämättömiin sfääreihin, joten toi offtopic on aika tärkeä keskustelu. |
:oops: Message noted.
Kiitos ja anteeks'. |
Morjesta vaan ja shillälailla.
Asiaa puhuu Mr R. Pikku lisävinkki noihin keskustelujen kulkuun. Ainahan jutut rönsyilee mutta jos alkuperäinen kysymys on esim: seos-suhteesta(tms)... ja seuraavaksi keskustelu onkin naapurin muijassa(vaikka sillä hyvät tissit onkin) tai avomeriveneissä (it`s not broblem to me) niin.. Lähinnä olis kiva pitää tekniikka jutut/neuvot/jeesit/yms erillään hiekkalaatikon jutuista. Edit: prkl... V-P sano just saman ylempänä:drunken: |
Just meinasin kehittää kauheen tilityksen, mutta V-P ja peesaajat kiteytti mun pointin .... /jk
|
Quote:
|
No hei... Ei nyt kuiteska ihan överiks tartteis... Tuollon Hiekkalaatikolla paljon palstoja auki :(
|
Kohtuullisen uutena palstalla kävijänä, (aikaisemman Vetten aikoina ei tainnut tämä palsta ainakaan tässä vahvuudessa ollut) voin omasta kokemuksesta sanoa että helppo tänne on ollut mukaan tulla. Ei minun kirjoitukset terävintä kärkeä ole, mutta gaussin käyrän toisella reunalla keikutaan...
Kaikenkaikkiaan hieno keskusteluforum tämä on, ja pidetään sellaisena. Yritän omalta osaltani myös. |
Quote:
Peesaan täysin.Se vähä offailu mitä tunnustan harrastaneeni , pysyköön paremmin aisoissa tulevaisuudessa...tää oli mun pikkujoululupaus :rolleyes: Ai niin vielä , jonkin verran olen surffaillut tuolla kelkkafoorumissa , niin siellä moderaattorit aika äkkiä poistaa sun postaukses , jos mennään kovin ulos aiheesta...toivottavasti täällä ei tarvi mennä siihen. |
Quote:
Kiva kuulla,minuakun alkoi tosissaan huolestuttamaan jos ei "uudet"viitsi ottaa enää keskusteluihin osaa kun helposti lähtee sivuamaan avaruuden ikkunaa tai sitten jotain muuta tympeetä. Kyllähän herjaa saa ja pitääkin heittää -mutta tyyli on hyvä tarkkaan miettiä.Liian henkilökohtaisuuksiin menemällä voi helposti jotain loukata itse sitä huomaamatta. Ja hei-Pöllönummea ei sitten rienata! Tai tulen ja muilutan moiset kirjoittajat suoraan turkuun! |
Quote:
|
Lisätään vielä tähän, että mun mielestä homma on nyt hoidossa ja keskustelutkin pysyy "asialinjalla," kuten ennen vanhoina aikoina! ;)
|
Näyttäisi meidän kaikkien itsekritiikki kirjoittelussa heti tämän asian esilleottamisen jälkeen korjaantuneen huomattavasti paremmalle tasolle. "offtopic"ointia vältetään tai ainakin sen osuus mainitaan juttujen yhteydessä.
Yleisesti-tyyppisesti esitetyissä kysymyksissä pitää olla elämöintiä joka suuntaan ja isot vapaudet, mutta esim. myyntitopicit; kuka jaksaa etsiä satojen juttujen seasta sitä asiaankuuluvaa infoa. Ja siellä onkin asiaankuuluvaa siivousta viimeaikoina tehty. Projektijutuissa taas lukisi mieluiten juttuja siitä projektin vaiheista ja ohjeista sen eteenpäin viemiseen, kuin pelkkiä "upeeta", "mahtavaa" -kommentteja sivutolkulla. Toki projektin värkkääjälle ittelleen on kiva saada kannustusta omaan tekemiseen. Mutta varmaan rakentajaakin turhauttaa ettiä sivutolkulla sitä mahdollista sopivaa soveltuvaa vastausta juuri päällä olevaan ongelmaan. Hiekkalaatikko on sitten asia erikseen ja varsinkin mainio "Offtopic"-palsta, missä sielläkin kaikki, paitsi henkilöitten tai nimimerkkien loukkaamiset tai lakien vastaiset ehdotukset, olisivat mahdollisia. Mutta mihin siellä hiekkalaatikossakaan tarvitaan palstoja, mihin linkitetään jo yleisesti netissä olevia kuvia tai videoita - varsinkin, jos ne ei liity mitenkään harrastuksen aiheeseen. Toki nämä ovat kaikki tänne rekistöryityneiden henkilöiden sinne laittamia - eli sikäli liittyvät aiheeseen, mutta... "Sticky"nä olis hyvä pelkästään tämän topicin alustuksena ollut alkuperäinen juttu, ilman yhtään vastausviestiä - ja sekin vain tarvittaessa... |
Minä en näkisi järkevänä Hiekkalaatikon keskusteluiden rajaamista oikein mitenkään. Jos ajatellaan forumia vähän laajemmin Vette-harrastajien kokoontumispaikkana eikä pelkästään Vette-teknisenä foorumina niin mitä väliä sillä on jos yhdessä vapaassa (vain jäsenille näkyvässä) osiossa porukka juttelee ihan mistä vain Vetteihin liittyvästä tai liittymättömästä - oli sitten kyseessä vaikka kukkien hoitaminen tai ilmakitaran soitto.
Ja mitä tulee rakenteluketjuihin niin uskon, että ketjut kuolevat ilman niitä kehuja ja kannustuksia. Jos kommentointi tiukasti rajataan vain asiakysymyksiin tai huomautuksiin niin niissä tulee olemaan yhtäpaljon eloa kuin kirkossa ja kirjoittajalle tulee aika nopeesti fiilis, että hitto ei taida ketään kiinnostaa nämä höpinät. |
ToniH lukee mun ajatuksia ihan tasan tarkkaan.. :shock: Mä jopa kannattaisin perustamista sellaiselle osastolle, jossa harrastaja kuntamme voi puhua vapaasti muun maailman ajokeista, eikä vaan Corvetteista. Esimerkiksi tälläkin palstalla on paljon V12-moottorisista laitteista kiinnostuneita. Varsin kiinnostavia keskusteluja ainakin tämän porukan kesken! ;)
Okei, turha kommentti, ei ollut kysymys tms. ;) (vitsi vitsi) |
Joo,joo,pälä,pälä,hössömän tössyn.Eiköhän tämä aihe ole jo läpi käyty.Lähinnä itse peesaan Toni H:ta. Sentään tuleva Presitentti.:rolleyes:
|
En halunnut sotkea ToniHn ketjua enemmällä offtopicilla, mutta mennee tämän otsikon alle.
Quote:
Tämä sai ainakin minut hieman mietteliääksi. Totta Mooses on kiva lukea kannustusta ja jee-jee/hyvä/kiva/cool/upeeta/mahtavaa -kommentteja omassa rakenteluketjussa, mutta ei kai pelkkää naminamia tarvitse kommentit olla? Kunhan ei mennä henkilökohtaisuuksiin ja pysytään asialinjalla, niin niistä vastakkaisistakin mielipiteistä voi jopa löytyä jotain uutta näkökulmaa? En ole mihinkään eipäs-juupas -sotaan tässä kannustamassa, vaan siihen, että mielipiteitä voisi ilmaista vapaasti. Ja noista syistä 1-4 olen itse sitä mieltä, että 1 herättää keskustelua ja 2-4 ovat sitten täysin turhia. Kun se 'tyhmän kysyjä' saattaa oikeasti kaivata jotain perustelua, että pystyisi ymmärtämään edes taustoja, vaikka ei varsinaista syytä ymmärtäisikään. Ja joskus täytyy tyytyä vain siihen, että joku haluaa tehdä asian tietyllä tavalla ja that's it. Luulen, että taustalla kummittelee tämän viestiketjun syntysyy ja nyt on menossa 'vähän liioiteltu' korjausliike, ollaan vähän yliherkkiä. |
Quote:
Tästä olen aivan samaa mieltä, joka on itselläni laskenut kiinnostuksen FS:n puoleen! |
Quote:
Aivan totta. Se mitä minä peräänkuulutan on itsekritiikki ja omien motiivien tarkastelu. Miksi kirjoitan tämän kommentin, onko siitä hyötyä jollekulle ja herättääkö se keskustelua hyvässä mielessä? Vai onko kyseessä vain se, että minä itse en pidä tuosta, jolloin kommentin voi jättää kirjoittamatta, koska vain egoistisesti voin kuvitella, että mielipiteeni on niin tärkeä, että se pitää välttämättä olla näkyvillä. Ja toisaalta osuuko kommentointini kohtien 2-4 kohtiin jolloin on viisaampaakin pitää lätty kiinni. Yksi ehkä hyvä tapa olisi miettiä niin, että sanoisinko tämän päin naamaa keskustellessa? Omaan ketjuuni nähden: kannattaako tulla Bling-ketjuun ja kyseenalaistaa Blingin järkevyys? Onko kirjoittajalla lähtöjäänkään samat prioriteetit kuin minulla? Mitä hyvää seuraa siitä, että kyseenalaistan koko homman? Nada. No, mutta taas on opittu jotain uutta ja varmasti vaikuttaa jollain tapaa niin minun kuin muidenkin osallisten tulevaisuuden postailuihin. |
Vanteiden kunnostaminenkin tais päätyä Veten kaupusteluun ;)
Ps. Pitäiskö herättää henkiin klassinen RS4 topic... |
Quote:
Jees, täyttä asiaa. Ja sitten tuleekin se xxxx taalan kysymys: Quote:
No niin, nyt ollaan taas asian ytimessä. Tai siis siinä puhutun ja kirjoitetun kommentin eroavaisuudessa. Keskustellessa naamakkain kehon kieli, se nonverbaalinen viestintä, on erittäin merkittävässä asemassa. Täällä netissä on vain muutama irviö, jotka joskus kuvaavat hyvin ja joskus hyvin huonosti sitä asiaa siellä rivien välissä. (Naamakkain keskustellessa äänenpainot, käsillä puhuminen, vartalon liikkeet jne.) Kirjoitetusta tekstistä kun lähdetään onkimaan motiiveja ja sanomatta jätettyjä asioita sieltä rivien välistä, niin väärinymmärryksen mahdollisuus kasvaa huomattavasti. Vielä, kun saa ihan yksin ruudun ääressä pohtia, niin pian ollaan "Piä tunkkis, PRKL!"-meiningissä. Quote:
Toivottavasti vaikuttaa vain ja ainoastaan positiivisessa mielessä. Siis keskustelujen tasoa nostavasti. |
Itse mielelläni kehun ja kannustan, mutta tiettyä kritikointiakin saa olla. Koskaan en mene muiden uusia osia haukkumaan, ne eivät ole minua varten vaan omistajaansa. Tärkeintähän se on, että auton omistaja diggailee osistaan, itselleenhän hän kuitenkin autonsa luultavasti rakentaa.
Ei sen ns. "Perseen nuolemista" tarvii olla. Mielipitäitä saa olla, mutta ne saa myös suodatella sitä mukaan, mitä kehtaa tänne kirjottaa. PS. kirjotin tän kommentin lukematta ToniHoon topiccia :cheese: |
Ihan ku olisin huomaavinani pientä lipsumista...vai ?
|
Quote:
Jonkin verran. Nyt skarpataan ja ei kerrota joka väliin omia kuulumisia tai mielipiteitä. Saahan niitä jakaa mutta joka väliin.... |
Valitettavasti Finnsharkissa 90% uusista viesteistä on nykyään, kinaamista, turhaa lässytystä, yhden hymiön 'kommentteja' tai youtube -linkityksiä.
sad but true... |
Quote:
Noihin kolmeen lihavoituun myönnän syyllistyneeni, no ehkä pelkkää yhtä hymiöö en ole postannut. Kinaamaan en ole ole tainnut vielä ehtiä. Kun petkele ei ole vielä sitä omaa pulkkaa niin ei voi oikein siitäkään lätistä ja kysellä. Helpostihan siinä sitten OT:n puolelle lipsahtaa... |
Quote:
Peesaan Teemua tässä kybällä!! Varsinkin noiden juutuubin linkkien viljely on tosi rasittavaa. Olisko mahdollista että sovittais yhteisesti noista jotain?? Oma topikki vaikka noille linkeille? |
Quote:
Toxikki on tehnyt jo. Peesaan myöskin Teemua. Jonnekkin se vanhan linjan FinnShark on katoamassa. |
Pako taas vähän kyseen alaistaa....
http://finnshark.com/forum/showthrea...719#post165719 |
| All times are GMT +3. The time now is 08:26. |