FinnShark

FinnShark (http://finnshark.com/forum/index.php)
-   C3 (vuosimallit 1968-1982) (http://finnshark.com/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   C3 tullaus (http://finnshark.com/forum/showthread.php?t=8375)

Harha 29.11.2007 10:33

C3 tullaus

Do di eli Irlannista tulossa tuo hopeinen 75. Tarttis apuja kontin purkuun (vai miten se nyt ylipäätään tapahtuukaan, ilmoittaako satama mulle jotain, että on saapunut vai tiedustelenko tätä itse ja puretaanko kontti heti silloin saapumispäivänä vai miten tämä homma toimii) ja tullaukseen... mitä papruja pitää täytellä, jotta autovero menee oikein ja että alvia ei peritä... ja kauanko kärryllä saa ajaa Suomessa ennen kuin se pitää katsastaa (=tuleeko jotkut siirtokilvet tullista?)

Voisko joku kirjoitella pidemmän yleisen vastauksen tai pukata privaa, niin päästään eteenpäin. Kärry nimittäin tulee suhteellisen pian, tarkkaa päivämäärää en halua julkisesti kertoa, mutta kuitenkin 2007 puolella ennen tuota maagista 21.12.2007 jos sillä pvm:llä nyt jotain merkitystä on.

Tack!

Pekka Berkeles 29.11.2007 10:38

Quote:

Originally Posted by Harha
Do di eli Irlannista tulossa tuo hopeinen 75. Tarttis apuja kontin purkuun (vai miten se nyt ylipäätään tapahtuukaan, ilmoittaako satama mulle jotain, että on saapunut vai tiedustelenko tätä itse ja puretaanko kontti heti silloin saapumispäivänä vai miten tämä homma toimii) ja tullaukseen... mitä papruja pitää täytellä, jotta autovero menee oikein ja että alvia ei peritä... ja kauanko kärryllä saa ajaa Suomessa ennen kuin se pitää katsastaa (=tuleeko jotkut siirtokilvet tullista?)

Voisko joku kirjoitella pidemmän yleisen vastauksen tai pukata privaa, niin päästään eteenpäin. Kärry nimittäin tulee suhteellisen pian, tarkkaa päivämäärää en halua julkisesti kertoa, mutta kuitenkin 2007 puolella ennen tuota maagista 21.12.2007 jos sillä pvm:llä nyt jotain merkitystä on.

Tack!

Mun tapauksessa huolitsija hoiti paperityön Suomessa (siis asioi suoraan Tullin kanssa). Jonka jälkeen huolitsija ilmoitti mistä ja koska auton saa tulla hakemaan.

Mun tapaus on hieman erilainen, koska kyseessä on muuttoauto ja auto tuli EU:n ulkopuolelta.

Nipa 29.11.2007 10:42

Odotahan kun mikko. avaa sanallisen arkkunsa.. Taitaa olla viimeisintä tietoa hänellä. Tuolla hakutoiminnolla jotain noista siirtokilpi/katsastus/ajolupa asioista kyllä löytää.
Muistat nyt vaan että tullia et maksa.. (nimimerkki tullit reilun vuoden tullissa jumissa, 1,5kk sitten päätös että palautetaan mutta rahat edelleen tullissa) :rolleyes:

Pantse 29.11.2007 10:48

Mihin kontti tulee? Kuka/mikä firma hoitaa merirahdin? Puhuitko heidän kanssaan auton huolinnasta satamasta?

Jos kyse on Kotkan Mussalosta niin auto puretaan kontista ja ajetaan tod. näk. sataman ulkopuolelle häkkiin, josta sinä sitten sen noudat. Sulla pitää olla kaikki paperit valmiina kun lampsit tulliin hoitamaan maahantuonnin. Maksat vain ALV:n mutta et tullia, koska auto on noin vanha.

Koska auto ei varmaankaan ole missään kilvissä, sun pitää saada sille kuljetus tulliin trailerilla, koska siellä halutaan tarkistaan auton korinumero. Mun tapauksessa tullin kaveri tuli paikanpäälle tarkistamaan auton, kun takaripustus oli repsahtanut.

Kun olet kaivanut kuvetta niin voit viedä auton pois.

Harha 29.11.2007 11:02

Quote:

Originally Posted by BillyBoy
Mihin kontti tulee? Kuka/mikä firma hoitaa merirahdin? Puhuitko heidän kanssaan auton huolinnasta satamasta?

Helsinkiin. Ei tietoa firmasta, voin selvittää.

Quote:

Sulla pitää olla kaikki paperit valmiina kun lampsit tulliin hoitamaan maahantuonnin. Maksat vain ALV:n mutta et tullia, koska auto on noin vanha.

En maksa edes alvia käsittääkseni. EU:n sisältä tulee, joten alv maksettu.

Quote:

Koska auto ei varmaankaan ole missään kilvissä, sun pitää saada sille kuljetus tulliin trailerilla, koska siellä halutaan tarkistaan auton korinumero. Mun tapauksessa tullin kaveri tuli paikanpäälle tarkistamaan auton, kun takaripustus oli repsahtanut.

Auto on Irlannin kilvissä.

Pantse 29.11.2007 11:16

Ai niin, Irlantihan on Euroopassa...:cool:

Tuoltahan löytyy noita pykäliä mitä sun tarvii tietää. Tosin olet näistä varmaan jo tietoinen:

http://www.tulli.fi/fi/04_Julkaisut/...n_020_2007.pdf

KTM 29.11.2007 11:48

Kun viimeksi tullasin auton, niin se saapui Ro-Ro laivalla satamaan Hollannista. Tullin kavereille sopi, että hinasimme auton tullin eteen. Eli meillä oli vetoauto, köysi välissä ja tullattava auto. Kummatkin liikkuivat omin voimin ja köysi oli välissä lähinnä "lakiteknisistä" syistä. En tiedä saako enää näin tehdä, mutta 2005 tuo oli ok menettely kun vain muisti kysyä luvan.

mikko. 29.11.2007 13:10

Joo elikkä oman auton kohtalo oli tulla New Yorkista Suomeen Schumacher Cargon välityksellä ja Suomen päässä Kotkassa huolitsijana toimi Unitrans/Imas. Soitin useamman kerran tulliin ja huolitsijalle kootakseni muistilistan, ettei tarvi montaa kertaa ajella Salo - Kotka -väliä. Kilometrejä tulee kuitenkin satoja. Muistilista on muokkaamattomana tässä:

Quote:

1. Ensin yhteys tullivarastoon jossa tarvitaan tunnistetietoja:

- Laivan nimi
- Päiväys
- Varastoonpanonumero
- Varastotunnistetieto
- Title mukaan täältä

Varaa koko arkipäivä aikaa alla olevien asioiden hoitoon!

2. Sitten mennään tulliin (Mussalo. Tuontitavaran tullaus. Huolintapuoli, ylin jonotuslappupainike)

Mukaan:

- Kauppalasku autosta (kelpaa fax kopio)
- Rahtilasku (kelpaa fax kopio)
- Rekisteriote (title, tarvitaan alkuperäinen. toimitetaan auton mukana)

Mikäli auto ajokuntoinen, saa 3kk pituisen ajoluvan. Edellytyksenä 5pv aikana yhteys paikalliseen tulliin
ja 10pv sisällä aloitettava auton rekisteröintitoimenpiteet.

Olin puhelimitse yhteydessä: Heli Hanska, Kotkan tulli.

Valtakunnallinen tullin vaihde: 020 492 5200

Eli käytännössä sama:

Aikaisin aamulla lähtö Kotkan suuntaan. Ensin huolitsijalta hakemaan alkuperäinen rekisteriote (Title) joka tarvitaan tullissa. Tässä kohtaa sain jo avaimet käteen ja käytiin vähän ihmettelemässä autoa joka oli tuotu liikkeen etupihalla kun tiesivät minun tulevan sitä noutamaan. Sitten nokka kohti tullia ja vuoronumeroa jonottelemaan. Sillä hetkellä ainakin oli hiljaista ja pääsin parissa minuutissa tiskille. Tiskiltä saa paperilappusen johonka täytetään omia/myyjän ja auton tietoja ja annetaan virkailijalle. Samalla täytettiin auton siirtolupalappunen ja olikohan siinä vielä joku ajolupakin erikseen. Tässä kohtaa pitäisi olla mukana myös nuo muistilistalla olevat eli,

- Title (alkuperäinen)
- Kauppalasku autosta (fax kelpaa)
- Kauppalasku rahdista (fax kelpaa) (jos rahti sisältyy auton hintaan, se pitää olla mainittuna auton laskussa)
- Huolitsijalta saadut tiedot (laivan nimi, päiväys, varastoonpanonumero, varastotunnistetieto)

Tullissa meni aikaa about 45 - 60 min. Tullitäti kirjotteli lappusia käsin ja samat koneelle ja heitti pari volttia, pelas pasianssia ja leikkas kynnet... tai ainakin siltä se vaikutti kun aikaa saatiin kulumaan.

Tullimaksua en maksanut, koska auto oli alkuperäiskuntoinen yli 30v "museoesine". Alvin maksuun pitää varautua heti tullissa. Sitten kun paperit kunnossa niin täti antaa siirtolätkät käteen ja sitten vaan huolitsijalle takaisin.

Huolitsija peri kohtalaisenkin kokoisen (ulkomuistista reilu 300e) maksun joka sisälsi kontin purun, auton kuljetuksen heidän toimipisteeseen, paperitöitä ja sitä sun tätä. Toivottivat turvallista matkaa ja auto liikkeelle.

Tämä koko prosessi oli valmis noin klo 12 mennessä.

Seuraavana päivänä soitin Turun tulliin jossa auton verotus pitää aloittaa 5 vuorokauden sisällä mikäli halutaan autolle 3kk ajolupa. Tullissa sanottiin, että autoa ei tarvitse välttämättä edes ottaa mukaan jos se on ns. normaalikuntoinen eikä tarvitse mitään arvonalennustarkastuksia tehdä.

Fiksuna miehenä olisin tietysti etsinyt käsiini paperit vuoroa odottaessani ja täyttänyt niitä 30 minuutin aikana jonka odottelin enkä mennyt tyhjin käsin tullisedän juttusille joka taas passitti takaisin tyhjät paperit kädessä. Nämä lappuset saa netistäkin tullin sivuilta.

Laput täytettyä ja uudestaan tullisedän juttusille päästyä koko homma oli ohi about 10 minuutissa. Tälle reissulle kannattaa ottaa kaikki laput mukaan mitä auton hakemisen yhteydessäkin oli mukana ja mitä sieltä saatiin mukaan.

Auton haun jälkeen pitää 10 vuorokauden kuluessa aloittaa rekisteröintitoimenpiteet. Auto katsastuskonttorille jossa virkailija perii reilun satkun maksun ja vuoroa odottelemaan. Katsastusmies mittailee auton pituutta, leveyttä, kilometrejä jne. Tässä vaiheessa olisi syytä olla auton valmistenumero meistettynä runkoon ja etuvalot vaihdettu joihinkin euroopassa hyväksyttyihin malleihin. (Mainos: Minun kautta saa tilattua Hellan/Boschin lyhtyjä:) )

Tätä pidemmälle en itsekään ole vielä päässyt.

Sinun tapauksessasi homma menee hieman eri tavalla kun auto on euroopasta, mutta tuosta nyt pikkasen suuntaa-antavaa ohjetta sinulle sekä ameriiiiikasta autoja tuoville.

Lisäksi otimme reissuun mukaan isot kasat kaikkea joka olisi voinut olla hyödyllistä. Yhtäkään näistä ei kuitenkaan tarv*ttu. Mukana oli mm.

- Traileri
- Hallitunkki
- Taskulamppu
- Sidontaliinoja
- Renkaanpaikkausainepulloja
- Rengaspumppu
- 2 työkalupakkia (tavalliset työkalut/tuumahylsysarja)
- sitä sun tätä.

Tekstiä tuli niin paljon, että en jaksa nyt edes lukea läpi sitä kun töitäkin pitäisi tehdä. Pahoittelen mahdollisia kirjoitus-/asiavirheitä. Täydennetään vielä vähän lisää myöhemmin :)

Corvette63 29.11.2007 15:07

Kunnioitettava määrä tarpeellista tietoa itse kullekkin. Kiitos! :salut:

jaro55 29.11.2007 21:50

Uskomattoman paljon tulee ainakin Kotkaan porukkaa noutamaan autojaan ilman että mukana olisi työkaluja.Noi amerikan joen myyntipuheet kun usein on hiukan liioiteltuja.Jokin aika sitten oli heppu hakemassa -69 Mussea ja kahteen kertaan oli sanottu että etupyörästä kuuluu ylimääräisiä ääniä mut ei,auto tulille ja matkaan.Leipoi sitten etupyörän laakeri kiinni ja seurauksena peltitöitä...

janiv 04.12.2007 19:06

Meneeks ALV siis auton ostohinnasta?

Siis esim. vanhasta 48 000 ¤:n autosta pitäs niinku ekana pulittaa ALV:tä 10 560 ¤ ja sen jälkeen autoveroa 680 ¤:confused: Miekun oon aina ollu siinä käsityksessä, että autovero on se suuri ryöstövero. vai ymmärsinkö jotain ihan väärin?

pirre 04.12.2007 19:10

Quote:

Originally Posted by ippe73
Meneeks ALV siis auton ostohinnasta?

Siis esim. vanhasta 48 000 ¤:n autosta pitäs niinku ekana pulittaa ALV:tä 10 560 ¤ ja sen jälkeen autoveroa 680 ¤:confused: Miekun oon aina ollu siinä käsityksessä, että autovero on se suuri ryöstövero. vai ymmärsinkö jotain ihan väärin?

Jos EU:n ulkopuolelta niin kaava on seuraava suurin piirtein elle esim tulli helpoitusta 1,1 osuudelle, 30v vanha.

48 donaa (auto+rahti) * 1,1 (tulli) * 1,22 ALV kun tuot maahan.
Sitten autovero ja sen osuudelle uudestaan ALV (ns. ELV) kun ripeat rekisteröimään. plus tietenkin rek. kulut.

janiv 04.12.2007 19:13

OK eli en ymmärtäny väärin. 48 000 € = 65 096 € :( Eipäskun 59 240 €, jos yli 30 vuotta.
Joo kattelen vaan kuvia. On ne hienoja. Happamia varmaan, ei kannata ostaa ;)

Harha 21.12.2007 10:19

Quote:

Originally Posted by mikko.
Mikäli auto ajokuntoinen, saa 3kk pituisen ajoluvan. Edellytyksenä 5pv aikana yhteys paikalliseen tulliin
ja 10pv sisällä aloitettava auton rekisteröintitoimenpiteet.

Kärry siis saapui eilen 20.12.2007

3kk ajolupa on ja ne nk. siirtokilvet on kiinni autossa.

Kävin myös Helsingin Vilhonvuorenkadun tullipisteessä tekemässä autoveroilmoituksen... täti tosin vain kopsasi nipun papereita ja sanoi, että tämä on tällä selvä. Kysymys siis kuuluu: milläs todistan, että olen 5pv:n sisällä käynyt paikallisessa tullissa, jos sitä joku sattuu joskus kysymään?

10pv sisällä aloitettava auton rekisteröintitoimenpiteet. Mitä siis pitää tehdä? Hilpaista katsastusasemalle ja sanoa, että tossa on kärry, tsekkaa se vai riittääkö joku yhteydenotto, esim. ajanvaraus jonnekin maaliskuulle vai mikä asia riittää todistamaan, että rekisteröintitoimenpiteet on aloitettu 10pv sisällä?

Jack 21.12.2007 11:12

Meikäläisellä tulli merkitsi siihen 3 kk:n ajolupalappuun, leimat ja merkinnät kun verohakemus oli jätetty sisään.
Sama juttu katsastuskonttorilla, siellä katsuri kuittasi ja leimasi että rekisteröintikatsastus on aloitettu (ei mennyt ekalla läpi). Tämä käytäntö oli ainakin viime syyskuulla:-k

Ajolupa edellyttää että nämä toimenpiteet on hoidettu ajallaan.

Onnittelut myös meikäläiseltä uuden hankinnan johdosta

jaro55 21.12.2007 11:14

Eihän noita rekisteröintihommia tarvii mun käsittäkseni aloittaa jos ei autolla aio talvella ajaa.Tuossahan vaan säilyy voimassa se 3kk:n ajolupa kun käy konttorilla rahastettavana.
Odottelee rauhassa että verolappu tulee ja käy sitten keväällä vasta rekisteröimässä.

Jack 21.12.2007 11:23

Quote:

Originally Posted by jaro55
Eihän noita rekisteröintihommia tarvii mun käsittäkseni aloittaa jos ei autolla aio talvella ajaa.Tuossahan vaan säilyy voimassa se 3kk:n ajolupa kun käy konttorilla rahastettavana.
Odottelee rauhassa että verolappu tulee ja käy sitten keväällä vasta rekisteröimässä.

Aivan, eipä tuolla ajoluvalla tähän aikaan vuodesta varmaankaan tarvetta ole, eli ei mitään kiirettä;)

Turismo 21.12.2007 12:40

Quote:

Originally Posted by jaro55

Aivan. Omalla kohdalla: Auto Kotkassa tammikuussa 07, korjausta pidemmän kaavan mukaan, leima kesäkuun alussa ja sitten 5pv:n sisällä 3kk ajoluvan saamisesta verohakemusta sisään...liekkö mennyt kaikkien sääntöjen mukaan, mutta eipä ole kukaan vielä kitissyt :D

Cam69 21.12.2007 20:14

Quote:

10pv sisällä aloitettava auton rekisteröintitoimenpiteet. Mitä siis pitää tehdä? Hilpaista katsastusasemalle ja sanoa, että tossa on kärry, tsekkaa se vai riittääkö joku yhteydenotto, esim. ajanvaraus jonnekin maaliskuulle vai mikä asia riittää todistamaan, että rekisteröintitoimenpiteet on aloitettu 10pv sisällä?

Jos auto on kunnossa, hilpaise vaan kärryn kanssa sinne asemalle, siten ne rekisteröintitoimenpiteet aloitetaan...Auton katsastus ja veropäätöksen saapumisen jälkeen kilvet kiinni. Pääsee keväällä suoraan ajoon eikä tarvi enää haeskalla uusia siirtolupia testailuun tms. Jos kelit jatkuu tämmösinä, mitä sitä katsastusta keväälle lykkäämään.

Harha 21.12.2007 20:39

Tackar gents, kyllä tuossa tankillinen tuli poltettua kahden päivän aikana =P~

Jos ja kun ilmeisimmin ei ole kovin tarkkaa, viilataan kärry kuntoon katsastusta varten. Nyt huomattuja ovat mm. eturenkaat ottaa ääriasennossa kiinni runkoon/lokasuojaan, valot varmaan tarttee vaihtaa ja kait takaa ne punaiset sivuvilkut. En mä muuta ole löytänyt.

Kaikki toimii, mikä on tietysti erityisen hienoa ja mahtavaa. Varusteisiin kuului näköjään sähköikkunat, ilmastointi ja jälkiasennettuna pari kaiutinta + Alpinen vahvistin (...mitäs mä niillä, laitan daily kärryyn kait...). Jopa pyyhkijät sekä lampunnostimet toimii. Bensatankkikin tyhjenee luonnollisen palamisen seurauksena :cool:

Finnshark 22.12.2007 12:38

Quote:

Kaikki toimii, mikä on tietysti erityisen hienoa ja mahtavaa. Varusteisiin kuului näköjään sähköikkunat, ilmastointi ja jälkiasennettuna pari kaiutinta + Alpinen vahvistin (...mitäs mä niillä, laitan daily kärryyn kait...). Jopa pyyhkijät sekä lampunnostimet toimii. Bensatankkikin tyhjenee luonnollisen palamisen seurauksena :cool:

Mahtavaa! Hyvä homma että todellisuus vastasi sitä mitä kuvissa oli! Kuvissahan tuo näytti todella hyvältä! :cool:

Harha 17.01.2008 09:44

Quote:

Originally Posted by Cam69
Jos auto on kunnossa, hilpaise vaan kärryn kanssa sinne asemalle, siten ne rekisteröintitoimenpiteet aloitetaan...Auton katsastus ja veropäätöksen saapumisen jälkeen kilvet kiinni. Pääsee keväällä suoraan ajoon eikä tarvi enää haeskalla uusia siirtolupia testailuun tms. Jos kelit jatkuu tämmösinä, mitä sitä katsastusta keväälle lykkäämään.

Aloittelija kyselee taas... :queen: elikäs veropäätöstä ei ole tullut, onko se este katsastukseen menemiselle? Mun mielestä mitään leimojakaan ei lyöty eteläisessä tullipiirissä eli Helsingissä Vilhonvuorenkadulla mihinkään paperiin... täti vain otti paprut ja sanoi että tämä on tällä selvä. Jos joku haluaa todistuksen, että veroprosessi on aloitettu 5 pv:n sisällä auton tuomisesta, eipä siitä mitään paprua minulta löydy. Tuo 10 pv raja rekisteröintitoimenpiteiden aloittamiselle paukkui aikoja sitten, mutta kuten joku aiemmin kirjoitti, ei liene este?

Pantse 17.01.2008 09:56

Veropäätöksen tarvitset että voit mennä konttorille. Saatuasi päätöksen maksat pikavoiton eräpäivään mennessä. Tieto maksusta kulkee Tullilta AKE:een automaattisesti eli voit marssia konttorille sen jälkeen. Pvm muistaakseni lukee paperissa. Tulli ei sulle erikseen ilmoita että ovat saaneet maksusuorituksen.

Itse maksoin verot vasta sen jälkeen kun toi 3 kk:n ajolupa oli jo täyttynyt. Kysyin asiaa konttorilta ja sanoivat että ei haittaa, keväällä vaan sitten rekisteröimään. Siitä pitää vaan sitten ilmoittaa vakuutusyhtiöön että saa ajoluvan ja liikennevakuutus on voimassa.

Eikö ne siis antaneet sulle mitään papereita mukaan sieltä?

Turismo 17.01.2008 10:09

Quote:

Veropäätöksen tarvitset että voit mennä konttorille. Tieto maksusta kulkee Tullilta AKE:een automaattisesti eli voit marssia konttorille sen jälkeen. Pvm muistaakseni lukee paperissa. Tulli ei sulle erikseen ilmoita että ovat saaneet maksusuorituksen.

Joo, näin on. Jotkut kertoo että kestää päivän tai kaksi että maksusuorite näkyy konttorin järjestelmässä, mutta kun asiaa kysyin, niin välittömästi kuulemma. Näin Lahdessa.

WBBC 17.01.2008 10:10

Mun auto tuli syyskuussa. Ainoastaan tulli ja alvi on tähänmennessä maksettu. Seuraavaksi menen keväällä vilhonvuorenkadulle verollepantavaksi.
Sieltä ulos kävellessä mulla on viikko aikaa aloittaa rekisteröintikatsastus.

Harha 17.01.2008 10:24

Quote:

Vilhonvuorenkadulta en saanut mitään eikä mihinkään minun hallussa olevaan paperiin tullut leimaa tms., ne vain otti papereita. :confused:

WBBC 17.01.2008 10:59

Soita niille, ja kysy mikä on homman nimi.

Vilhonvuorenkatu 12 B, PL 62, 00501 Helsinki, vaihde: (09) 6141

Harha 18.01.2008 15:52

Quote:

Originally Posted by WBBC
Soita niille, ja kysy mikä on homman nimi.

Vilhonvuorenkatu 12 B, PL 62, 00501 Helsinki, vaihde: (09) 6141

Soitin 020 690 601 eli ajoneuvoveroneuvontaan. Täti kyseli, että koskas olet käynyt ja että ei ole mahdollista, että ei ole mitään leimoja laiteltu. Sitten kertoi, mistä paperista etsiä. Ja huh hemmetti, jossain välissä se täti oli kuin olikin tupsauttanut kumileimasinta mun paperiin ja sieltä se leima löytyi toisen leiman vierestä. Piru, kun en osannut etsiä oikeaa ruutua, ihan samanlaiset leimat on paperissa, mutta vain eri ruudussa.

Quote:

Veropäätöksen tarvitset että voit mennä konttorille.

Tähän puhelimen täti sanoi tänään, että ei ole näin, vaan 3kk ajoluvan saaneilla on 10pv aikaa aloittaa rek. katsastus. Jos ei ole aloitettu, niin ei hyvä heilu (sakot jotain 110 eur + 10% ajoneuvoveron määrästä tjsp).

Quote:

Itse maksoin verot vasta sen jälkeen kun toi 3 kk:n ajolupa oli jo täyttynyt. Kysyin asiaa konttorilta ja sanoivat että ei haittaa, keväällä vaan sitten rekisteröimään. Siitä pitää vaan sitten ilmoittaa vakuutusyhtiöön että saa ajoluvan ja liikennevakuutus on voimassa.

Verojen maksaminen sen luvan umpeutumisen jälkeen ei haittaa, mutta rek. katsastus on aloitettava 10 pv sisällä auton maahantuonnista.

Quote:

Ylimääräisiä papereita ei tullut. Tämä taisikin hämätä, se leima tupsautettiin sellaseen papruun, jonka otsikko on "ajolupa omaa käyttöä varten hankitulle ajoneuvolle". Ja senhän sain alunperin siis meritullista.

Taidan seuraavaksi pirauttaa jonnekin katsastustoimistoon, että on aloitettu rek. katsastus ja että ajankohtaa piti siirtää umpioiden takia jne. BSGv2 BullShitGenerator versio 2 asiaa :joker: ja että nyt olis umpiot tulleet, mutta ne ei oo vielä kiinni autossa, joten voiskohan päivämäärää vielä vähän siirtää... :rolleyes:

Sam 18.01.2008 16:40

nyt rittää että aloitat katsatuksen. Se voi vaikka keskeyttää tjsp ja jatkaa myöhemmin esim keväällä

Harha 21.01.2008 21:57

Umpiot vaihdettu ja katsastuksessa piipahdettu.

Hylsyä tarjosivat: oikea etuajovalo osoitti liian ylös, takasivuhuomiovalot ei saa olla punaiset ja valmistenumeroa ei löytynyt meistettynä.

Siispä, etuajovalon suuntausta ajattelin korjailla, mutta ruuvit olivat niin pahoin ruostuneet kiinni valokoteloon, että umpioiden vaihdon yhteydessä sain molemmat ruuvinpäät pyöreiksi. Vaihdoin silti umpiot, longottelemalla onnistui.

Lisäksi ostan 2x takasivuhuomiovalot, väriltään keltainen. Ja muuten kait lamputkin tarttis. YV:tä kehiin jos löytyy.

Valmistenumeron meistaus, missä onnistuisi helpoiten? Tips & tricks?

Pantse 21.01.2008 22:00

Quote:

Lisäksi ostan 2x takasivuhuomiovalot, väriltään keltainen. Ja muuten kait lamputkin tarttis. YV:tä kehiin jos löytyy.

Mä olen ymmärtäny että riittää kun ottaa polttimot pois?

WBBC 21.01.2008 22:15

HARHA hoi! Pieni tarkennus ylläolevaan viestiisi. Siis rekisteröintikatsastusta EI TARVITSE aloittaa 10 päivää auton MAAHANTUONNISTA.

Vaan 10 päivää siitä päivästä kun olet käynyt vilhonvuorenkadulla.

Mun auto tuli maahan jo viime syyskuussa, enkä mä sitä ole katsastanut, enkä edes käynyt sen kanssa vilhonvuorenkadulla, vaan laitan sen kaikessa rauhassa katsastuskuntoon kevättä odotellen.

Ja nämä ohjeet olen saannut monelta suunnalta. Myös tuolta neuvontapuhelimesta.

Harha 21.01.2008 22:26

Quote:

HARHA hoi! Pieni tarkennus ylläolevaan viestiisi. Siis rekisteröintikatsastusta EI TARVITSE aloittaa 10 päivää auton MAAHANTUONNISTA.

Vaan 10 päivää siitä päivästä kun olet käynyt vilhonvuorenkadulla.

Mun auto tuli maahan jo viime syyskuussa, enkä mä sitä ole katsastanut, enkä edes käynyt sen kanssa vilhonvuorenkadulla, vaan laitan sen kaikessa rauhassa katsastuskuntoon kevättä odotellen.

Ja nämä ohjeet olen saannut monelta suunnalta. Myös tuolta neuvontapuhelimesta.

Sorry jos mä jotenkin sähläsin tuon - mun tapauksessa ne on nimittäin sama päivä!!!

Harha 21.01.2008 22:28

Quote:

Mä olen ymmärtäny että riittää kun ottaa polttimot pois?

Tarjosin sedälle tota vaihtoehtoa, mutta ei kelvannut. Sanoi, että Suomen lain mukaan sivullepäin ei saa näkyä punaista valoa tai heijastinta. Punainen saa näkyä vain taaksepäin. Sivulle saa näkyä keltaista ja joissain tapauksissa pitääkin näkyä keltaista, esim. vilkut.

WBBC 21.01.2008 22:31

Jep, Jos autolla haluaa ajaa metriäkään yleisellä tiellä, niin siinätapauksessa vilhikselle on marssittava heti tullin jälkeen.

Mutta ei sun kyllä keltaisia sivuvaloja tarvitse hommata. Musta teippi päälle katsastukseen riittää, ja voihan sitä ottaa polttimonkin pois jos mieltä rauhoittaa.

ZL1 22.01.2008 09:23

Quote:

Valmistenumeron meistaus, missä onnistuisi helpoiten? Tips & tricks?

Jossei muuten niin osta Biltemasta meistaus sarja ja mätki itse:rolleyes:

WBBC 22.01.2008 09:58

Mä soitin katsastuskonttorille tuosta valmistenumeron meistämisestä.

Ukko sanoi että älä meistä mitään, ennenkuin tuot auton tänne.
Ne sanoo sitten mitkä numerot meistetään ja mihin kohtaan runkoa.
Ja voihan olla että niillä on joillakin konttoreilla meistit omasta takaa?

Käytännössähän se laitetaan sinne apparinpuolen tukivarren seutuville.

Harha 22.01.2008 10:08

Quote:

Mä soitin katsastuskonttorille tuosta valmistenumeron meistämisestä.

Ukko sanoi että älä meistä mitään, ennenkuin tuot auton tänne.
Ne sanoo sitten mitkä numerot meistetään ja mihin kohtaan runkoa.
Ja voihan olla että niillä on joillakin konttoreilla meistit omasta takaa?

Käytännössähän se laitetaan sinne apparinpuolen tukivarren seutuville.

Katsastussetä näytti paikan (juuri tuo apparinpuolen tukivarsi), että "Tohon lyöt tai onhan niitä kaiverrinkoneitakin nykyisin. Ensin runkoon tehdään puhdas kohta, sitten meistetään/kaiverretaan numerot ja sitten hyvä lakka päälle."

PMJ 22.01.2008 11:55

Quote:

Tarjosin sedälle tota vaihtoehtoa, mutta ei kelvannut. Sanoi, että Suomen lain mukaan sivullepäin ei saa näkyä punaista valoa tai heijastinta. Punainen saa näkyä vain taaksepäin. Sivulle saa näkyä keltaista ja joissain tapauksissa pitääkin näkyä keltaista, esim. vilkut.

Ei muuta kun tarraa päälle. Sinäänsä kuumma juttu tuo punaisen valon näkyminen sivulle jos vertaa esim. uudempia autoja niin kyllä mun mielestä sitä punaista sivullekkin näkyy

Jack 22.01.2008 12:28

Konttuurilla käydessäni oli puhetta noista sivuvaloista, niin katsuri sanoi että saa näyttää punaista sivulle silloin kun se sivuvalo on samaa valoa takavalon kanssa. Muuttoautona tuoduissa saa olla punaiset sivuvalot takana, niillä on hieman erilaiset pykälät:o

PMJ 22.01.2008 13:45

Quote:

Originally Posted by Jack
Konttuurilla käydessäni oli puhetta noista sivuvaloista, niin katsuri sanoi että saa näyttää punaista sivulle silloin kun se sivuvalo on samaa valoa takavalon kanssa. Muuttoautona tuoduissa saa olla punaiset sivuvalot takana, niillä on hieman erilaiset pykälät:o

Niinpä. On se sitten varmaan erillaista punaista valoa silloin kun se on samaa klimppiä takavalon kanssa. Aika metka sääntö.

jvmh67 22.01.2008 13:46

MORO!
Itse toin americasta juuri C3 ja minulla suomenpään agentti hoiti kontin purun, tullauksen ja auton roudaamisen Hämeenlinnaan. En edes tiedä mihin satamaan vetteni tuli.

Agentti otti yhteyttä ja kysyi koska haen auton, pyysi valtakirjaa tullausta varten ja lähetti laskun. Kun olin maksanut, sain hakea. Agentti otti vähä rontin 300 egua.

PMJ 22.01.2008 13:49

Quote:

Originally Posted by jvmh67
MORO!
Itse toin americasta juuri C3 ja minulla suomenpään agentti hoiti kontin purun, tullauksen ja auton roudaamisen Hämeenlinnaan. En edes tiedä mihin satamaan vetteni tuli.

Agentti otti yhteyttä ja kysyi koska haen auton, pyysi valtakirjaa tullausta varten ja lähetti laskun. Kun olin maksanut, sain hakea. Agentti otti vähä rontin 300 egua.

Ei muuta kun onnea hankinnan johdosta

C372 22.01.2008 14:26

Quote:

MORO!

Vähän OT...mutta,Onnea hankinnasta, :cool: minkä ikäisestä 3:sta kyse, kuvat tietysti kiehtoo aina ;) :)

Jack 22.01.2008 15:48

Quote:

MORO!

Onnea hankinnan johdosta, ja hienoa kuulla kun hommat sujuneet niinkuin pitää:cool:

jvmh67 23.01.2008 07:48

Juu auto oli sellainen kuin odotin, ei ylläreitä suuntaan eikä toiseen.

Laittelen jossain välissä kuvia.

Mutta pikkulohkolla, -72 avo. Mukana oli myös kova katto. Orggisväri on keltanen, joskin nykyinen väri on metkusininen.

Kunto on kohtuullinen: päältä kohtuullisen siisti, sisällä pitää penkit verhoilla ja ovipahvit laittaa ainakin kunnolla kiinni ja sitten avata joka paikka ja rasvata, on auto meinaan kuiva kuin.. Niin ja tietty normicheckkaukset, kuten jarrut jne.

Eli ei mikään näyttelykuntonen, mutta sellainen jolla muutaman vuoden ajelee ennenkuin räjäyttää palasix

Teen juuri suunnitelmaa mitä korjaan ennen huhtikuuta, että pääsee ajeleen heti keväällä.

Corvette63 23.01.2008 08:02

Onnea hankinnasta!

Pelihän kuullostaa oikein hienolta, nyt kuvia vaan!

WBBC 23.01.2008 08:05

jvmh67: "Teen juuri suunnitelmaa mitä korjaan ennen huhtikuuta, että pääsee ajeleen heti keväällä."

Kannattaa aloittaa heti, muuten ehtii kevät tulla housuihin.

Omasta siistikuntoisesta -69 avosta aattelin että käsijarrun säätö ja ajovalojen vaihto riittää katsastukseen, ja ensi kesän olisi ajellut ja kuulostellut tutkinut mitä muuta pitää tehdä sitten joskus tulevaisuudessa.

• Käsijarrun säätö muuttui lisäksi vetoakseli ja laakeriremontiksi.
• Ohjaustehostimen nesteen lisäys muuttui venttiilin ja pumpun uusimiseksi.
• Laturin hihnan kiristys muuttui uusien laturirautojen hankkimiseksi.

lisäksi normaalit öljynvaidot, iskareiden vaihdot, ruuvien kiristykset, koneen säädöt ja pikkuviimeistelyt. Että heti MARS! talliin siitä!!!

LS1 23.01.2008 11:18

Hei, eikö se alkanu vasta olisko ollut 1971 mallia myöhemmissä autoissa, että ei saa olla punainen sivuvalo ellei ole yhtenäinen takavalon kanssa? Tai joku vastaava vuosimalliraja siinä mun mielestä on, lainsäätäjä oli vasta tuolloin herännyt tähän kamalaan punaiset-sivuvalot-tilanteeseen, joka olikin todella vaarallinen liikenteessä:rolleyes:

Corvette63 23.01.2008 17:19

Miksi Corvettessa ei osaa olla punaista takasivuvaloa, kun Volvo V70:ssakin on? Ihan Eee-hyöksytyssä mallissa.. :confused:

All times are GMT +3. The time now is 08:58.