![]() |
Turbiinihommia
Kone on nyt vireessä ja laatikko pitää kunnostaa. Samalla ajattelin pistää vähän tivakamman turbiinin. Koneessa lienee nyt 350 hp+. Olisiko kellään hyviä ehdotuksia tai jopa faktaa turbiinin valitsemiseksi.
Auto on -90 TPI vakio automaattilaatikolla. Koneeseen tehtiin seuraavat muutokset: AFR 180 cc kannet imusarja rullanostimet peltisarjat läppärunko ym. pientä Autolla on tarkoitus ajella normaaliliikenteessä vaivattomasti. Nyt kuitenkin turbiini vaikuttaa liian löysältä. |
Jos sais vähän enemmän infoa....tällä määrällä tohon ei voi vastata "viisaita" kun hakkis.
Edit kun tietoa tuli niin eihän toi paljoa rajumpaa turbiinia tartte. 2500-2800 stallin riittää. |
http://finnshark.com/forum/showthread.php?t=6481
Lähde tuolta liikkeele.Jos ei auta,pistä mullle privaa. |
Eipä noilla tiedoin voi tosiaan paljon avartaa mutta anyway: tarviin noin 2400-2800 stalli (katukäyttöön) lukkoturbiinin, joka on tehty vartavasten sinun autoosi. Katalogeissa myytävät nnnn stall turbiinit on testattu jossain tietyssä koneessa niin stallaaviksi ja se ei tarkoita sitä, että se olisi ollenkaan sama sinun autossasi. Ota yhteyttä johonkin (kehuttuun) ammattilaiseen, anna tarkat speksit autostasi (moottori, paino, perä jne) ja pyydä joku em. väliin osuva turbiini.
Eli yleismallin turbiinilla et tule onnelliseksi, se voi tuurilla osua oikeaan tai mennä ihan metsään. Ja vaikka laatuturbiini voi tuntua kalliilta niin se on parempi sijoitus kuin moni suosittu moottorin viritysosa. PS. selitätkö myös mitä tarkoitat löysällä (yleensä vakio ei nimenomaan ole "löysä")? Ja mikä nokka autossa? Entäs perävälitys? |
Multa saat tarvittavia osoitteita ja puh.numeroita liittyen aiheeseen josta ToniH kertoi.
Käytössä on lukkoturbiineja, joilla lopullinen häviö voidaan poistaa. Lukkoturbiinilla (sisälle rakennettu kytkinlevy) voidaan saavuttaa sama kierrosnopeus samalla vääntömomentilla kuin moottorissakin on. Muutoin turbiinilta saa aina alemman kierrosnopeuden jos vääntömomentti on vähintään sama kuin moottorilla on. rautalanka: (kuvitteelliset arvot) moottori, 5000 rpm 100Nm turbiinista 4500 rpm 100Nm johtuen häviöstä, lukkoturbiini: moottori 5000 rpm 100Nm turbiinista 5000 rpm 100Nm Siis hommaat jokatapauksessa lukkoturbiinin. |
Quote:
|
Quote:
|
Selvennys:
Kun alussa mainitsin lukkoturbiinin niin syynä oli: - Hakkiksen mainitsemat häviöt (luisto uupuu eli systeemi on kuin yhtä puuta kun se lyö lukkoon) - edellisen aiheuttama bensan säästö - mitään antiikkihärpättimiä ;) ei kantsi hankkia (ja C4:ssa on vakionakin semmonenen) Kun kirjoitin yleismallin turbiinista niin en enää tarkoittanut lukkoominaisuutta vaan niitä XXX super street combat exitonly superfast holeslut 2800 stall -turbiineja mitä kaikki katalogit on täys. Tässä on kyseessä taas mainosjuttu eli se 2800 on saavutettu jossain tehtaan testimoottorissa, mutta ei välttämättä missään muussa autossa maailmassa. Sillä stallilla kuin haluat saat vain jos tilaat sen oman autosi spekseillä pajalta, joka modifioi sen sinulle toiveesi mukaan. PS. Turbiineissa on eroa. ;) |
Lukkoturbiini on ihan ******** kätevä rasittaessa,.varma tapa sulattaa loota kun öljyä ei kierrä täysi määrä...ei ei ylivaihde on jees mutta lukkoturbiinia pitää osaa käyttää oikein. Tosin Vettessä sen pitäisi kytkeytyä pois päältä kaasu yli 75% auki.
Hakkiksella taitaakin tästä olla ihan omakohtaista kokemusta ? jos haluaa hifistellä hankkii Switch pitch Turbiinin ja vermeet joita löytyy Tadaa 60 luvun buickeista ...silloin sulla on lähtessä eri stall kui n ajaessa pintakaasulla (2800/1200) Siksi GSät yllätti niin monen tehokkaamman.... |
Quote:
Mutta älä hermostu.Tässä kun vähän harjoittelen ja kokeilen juttuja,niin jonain päivänä voin saada kisällin paperit.Sitten mä osaankin kaataa öljyt turbiiniin jo ihan ite.;) |
Quote:
Novan kepistä vielä sen verran että herää 3500 kohdalla ja on ns naukuja kone josta omistaja tykkää ja tiesin tämän että innostuu kun hullu puurosta...ajoitus on 1.5 astetta aikaisella. |
Minä kans miettinyt turbiini vaihtoehtoa "uuteen" moottoriini. Katselin ameriikan kataloogien turbiineja(lukollisia) kyllästymiseen saakka.
Sitten soitin ihan kotosuomeen jossa tunaavat turbiineja www.jntrading.fi Tilasin lukollisen 3000 rpm stall speed, muutaman viikon toimitusaika eikä sen kalliimpi kuin ameriikasta... Suosiiko muu porukka kotimaisia turbiini velhoja? |
Tuo ja Antti K ovat niitä harvoja.
Ruotsissa vielä EAT Transmisson. |
Quote:
Minkä kokoisen otit? |
Quote:
Mutta tuo Alindholmin kone on vain 350hp ja sanoi nykyisen limpun olevan liian "löysä" ja käytön olevan pelkkää katuajoa niin...:rolleyes: |
Kts viesti nro 12 ;-)
|
Quote:
|
Pang på rödbetan! 10.5" olis ollut mun valinta myös... toki asiakkaalle olisin 11" suositellut...ehkä.
SS 396 Caminossa mulla on 10"... |
http://www.autotransmission.fi/ Tuolla osataan myös tehdä laatikolle päivityksiä.
|
Quote:
Minä olen luottanut Automaattihuolto Päivisen laatikoihin. Hän toimii Hämeenlinnassa ja palvelu on ensi luokkaista. Nyt mulla on vahvistettu siviili aski ja toinen race mallin manuaali toiminen. Lähipäivinä vaihdan tuon manuaali toimisen paikalleen... ja sitten vaan kesää odotteleen. |
Päivisestä itsekkin kuullut hyvää mutta Nätkin on alalla legenda vaikka varmaan moni yltää samaan, mutta ei täälläpäin.
|
Päivinen osaa ja ei ole liian kallis
|
Quote:
Nätkin ei siis osaa ja on ylihintainen? :confused: |
Quote:
|
alindholm ei näköjään ekan postauksen jälkeen ole enää kysellyt mitään aiheeseen liittyvää.Enpä ihmettele.Kaveri taisi saada niin varman ja yksiselitteisen vastauksen ongelmaansa,ettei enää uskalla näille sivuille tulla,vaan ajelee ensikesänäkin pehmeällä turbiinilla.;)
|
Quote:
|
Quote:
|
Quote:
|
Quote:
|
Hieman asiaa sivuten ja törkeästi toisen topikkia lainaten,paljonko on tehtaanjäljiltä olevan -86 veten orkkis stalli(brake/flash).GM ilmoittaa ko. autossa olevalle turbiinille 2025rpm,mutta ei ole tietoa miten mitattu.
|
Kyllä' toi on flashi sanoisin.
Brake on joku 1200 ? |
Quote:
Joo siihen lienee syynä postaus nro 5 että tuntee ittensä tyrmätyksi.... ;-) |
Quote:
|
Quote:
Saattoi osua ketjussa paikkaan, josta saattoi ymmärtää näin. |
Quote:
mulla on 85 Vette ja 87 GTA (sama tekniikka ja myös lootan osalta sama kuin 86 Vette) niin näin muistelen tutkineeni joskus että vakio turbaani on 1200 stallin. 1400 kierrosta on alin jossa lukkoturbiinikin menee päälle kun oikein kikkailee.... |
Mulla on tolla ko. limpulla flash stalli ~2700rpm.Auto painaa 1570kg ja on 355:n perässä.Tossa lisää siitä limpusta mikäli ei oo jo tuttua tarinaa: http://indipalass.com/ARCHIVE/TechCo...%20Upgrade.htm
Aikaisempi turpaani oli tci:n lauantai-illan huuma, joka otti kiinni jossain 2200rpm:n kohdilla.Itse pidän tuota "vetteversiota"huomattavasti parempana.Jos hyvän haluaa,niin sitten vigilante/yank. |
Quote:
Itse itselleni vastaten, odottelin ja eipä sitä sitten pystyneetkään tekeen. Eli stall speed olisi ollut +2500 ja hinta pompsahti edelleen... joten luovuin hankkeesta. Onneksi "Paakari" tuli hätiin...;) |
Joo samaa kuulin hiljattain että JN-trading korjailee mieluiten laatikoita ja noi turbiinihommat jätetään uskaliaamille joilla vähemmän tietotaitoa täälläpäin ;-)
*Eli paakari ilmeisesti leipoi sulle turbiinin * LOL* Oli aivan pakko lohkaista... |
Nostetaanpas vanhaa juttua...
Turbiininhan tuolloin teetin, vakio halkaisijaan ja stall speediksi jäi muistaakseni 2600-2800. Olen jonnin verran autolla ajanut ja moottorin vetoalue on 3500-7000 eli tuo teettämäni turbiini ei riitä alkuunkaan. Autohan ei lähde paikoiltaan, vauhtiin kun saa niin voimaa tuntuis olevan. Olen nyt kahden vaiheilla ajelen vielä tään syksyn testiä ja päätän kumman vaihdan, nokan vai turbiinin. Nokkahan mulla on compcams 305H ja sehän on aikasen ylävireinen. Mutta mistäpä turbiini? Täältäkö http://www.summitracing.com/parts/TCI-243000/ vai kotimaassa teetetty sellainen hybridi jossa vanhasta lukko-osa ja siihen liitetty pienempi halkasijanen turbiini? Oliko se niin, että nuo TCI:t ei olleet oikein hyviä? Ja vielä, nykyisellä turbiinilla 2000rpm jarrulla voi pidättää, sen jälkeen alkaa takarenkaat pyöriin ja jarrun voima loppuu. Eli lähtö kierroksia en saa nostettua lähellekään haluamaani... -Jussi- |
Quote:
http://www.converter.com/vigilante.htm |
Quote:
Ei kait ne TCIt mitenkään perushuonoja ole...ehkä niin että pitää varmistaa että ottaa niiltäkin omaan autoon sopivan ja kestoltaan myös sopivaksi mitoitetun. |
Quote:
Eli sun pitää päivittää etujarrut seuraavaksi....;) |
Quote:
Vai takajarrut...:D |
Quote:
Mä luulen, että takajarrut antautuvat nopeasti ZL-1:n kanssa. |
| All times are GMT +3. The time now is 09:53. |