![]() |
No nysse myrkyn lykkäs
Meinaan pakoputkista. Moottorijarrutuksen jälkeen kaasuttaessa komea sininen James Bond- tyylinen savuverho jäi perään. Tutkimuksissa selvisi, että haisee glygolille, eikä öljylle. Nestettä alkoi häipyä syylarista.
Tulpat toimivat juorukelloina, ja näyttivät syl. no: 7 olevan se "huono". No ei muuta kun purkamaan. Voi kerpele, mikä homma! Varsinainen harakanpesä toi C- 4 :sen yläkerta, on meinaan piuhaa ja putkee ja johtoo ihan kotitarpeiksi! Pari kysymystä: 1: Oletteko vaihtaneet aina automaattisesti molemmat kansipahvit, vai vain vammautuneen? Minälaisilla seurauksilla? 2: Onko tietoa, mistä saa sitä pienempää mustaa alipaine "pilliä", joka ainakin mun kiesissä on kovettunut lasin kovaksi, ja räsähteli poikki konetta purkaessa? |
1 Attachment(s)
Osanotot. Tyyppivika, menee yleensä siitä kuskinpuolen takimmaisesta. Ja koska se on niin yleistä niin ei tullut mieleenkään pistää tehdaspahvia. Ostin Felpron yläkerran tiivistesarjan, kaikkea ei siinäkään ollut mutta melkein.
Oliko sulla se seiskan tulppa semmonen pestyn näköinen? Kyllä, laitoin kummatkin pahvit ja samalla avauksella käytin kannet koneistamossa checkissä ja plaanattavana. Samalla myös tehtiin seetit, ohjurit ja koneistettiin venat. Seuraukset ovat olleet hyvät. Mitä nyt seuraavana kesänä jouduin uusimaan imusarjan tiivisteen kun en kirjannut sen pulttien pituuksia ylös. Niissä on jotain 1mm pituuseroja parin pultin välillä ja pitää sijoittaa omaan reikäänsä tai ketuiksi menee kuten mun tapauksessa. Pultti pohjasi eikä tiivistänyt näennäisestä oikeasta momentista huolimatta. Pulttien pituuserot huomattiin vasta uudelleenavauksen jälkeen....damn. Kirjassa ei mitään mainintaa. Jos plaanautat kannen niin puristushan on eri toispuol konetta, ellet kikkaile tiivisteen paksuudella. Senkin takia kummatkin. Bensaputkien o-renkaat ovat muuten erikokoisia. Jos en aivan väärin muista niin näitä + TB:n tiivisteitä ei tossa kitissä ollut vaan ne hain M.trosta. Tommosen setin pistin: |
Quote:
FelProta meni meikäläisenkin edelliseen huussiin ja itse kone toimi hienosti sen jälkeen niin kauan, kun auto oli mulla. Quote:
Mulla oli koko mäntä... ![]() Quote:
Näin myös itselläni viime kesänä, kun meni kansipahvi. Pakoventtiileihin piti laittaa K-linet, olivat hieman väljentyneet. Minä vaihdoin lisäksi vielä venajousetkin, 20 vuotta tekee todennäköisesti tehtävänsä. Mutta häntä pystyyn, sun taidoilla ja kokemuksellahan tuollaisen pikkurempan tekee viikonlopussa. |
Joo, mäntä oli tosipuhdas minullakin. Ja minäkin laitoin uudet venajouset, ei maksaneet pal mittää ja kun vaihdoin keinaritkin siinä niin tuntui hyvältä idikseltä.
Suuttimien kuntokin kantsii arvioida tossa samalla. |
Quote:
Mulla oli keinut menossa myöhemmin vaihtoon, mutta menikin niiden sijaan koko auto vaihtoon...jos nyt tähän huussiin saisi vaihdettua. Mutta siitä sitten omassa topicissa. |
Suuttimet menee vaihtoon ilman muuta, ne olin päättänyt vaihtaa jo ennen tota ilmeisesti pahvin hajoamista. Felpro on mulle ainoa "oikea"kansipahvi.
En ole vielä nostanut kansia ylös, mutta kaikki muu on purettu pois tieltä. Kumma juttu kuitenkin, kun ihan normaalissa käytössä pahvi luovutti. Onhan tossa pienet mahdollisuudet vielä halkeamaankin, mutta vaikea uskoa etenkin, kun ei mitään keittämisiä tai ylikuumenemisia ole ollut koskaan tossa mun käytössä. No ensi viikollahan tuon näkee sitten, kun saan purettua kokonaan. Ei, en aijo tehdä mitään virityksiä, ei mitään. Ihan hyvänlaatuista stanu kamaa, ja takaisin läjään. Mutta tietääkö kukaan, mistä sitä mustaa ohutta alipaine "pilliä" saisi? P.S. Toi varoitus noista eripituisista imusarjan pulteista oli hyvä tieto! Tarviikin olla tarkkana noiden kanssa, ettei ala pohjaamaan. Kiitti! |
Mulla meni tiiviste myös moottorijarrutuksessa. Tai tarkemmin sanoen kun nostin kiihdytyksen jälkeen kaasun, kuului poks kuin joku olis piekkarilla ampunut. Silloin ei vielä mitään mutta seuraavana päivänä syttyi low coolant valo. :(
Minkä vuotinen sulla on? Alu- vai rautakannet? |
Quote:
|
Quote:
Puuttuiko sulta sitten joku pala siitä pahvista? |
Se oli muistaakseni mennyt poikki jostain kohtaa. Vedet ja öljyt oli sit sekaisin.
|
Quote:
En tiedä, mutta itse olen vähän mietiskellyt tuota C4:n 'peruslämpöä' vähintäänkin osasyylliseksi. Konehan käy melkoisen lämpimänä varsinkin kaupunkiajossa. Quote:
Nyt menee jo osastolle "ei pitäis neuvoa isäänsä...", mutta ehdotan silti. Pistä lastulle flektin käyntiinlähtölämpötila alemmas ja vaihda vilpoisampi termostaatti. Vakio termostaatti taitaa olla 195 F, siihen 180 F tilalle ja flekti päälle 200 F, pois 190 F. Lisäflekti jää edelleen anturilla toimivaksi. Tämä sen takia, että a) kone käy hieman viileämpänä (ja se oikeasti mun mielestä tärkeä syy) b) jää aikaa reagointiin, jos tulee vaikka flektin kanssa ongelmia Vakiona flekti pärähtää käyntiin jossain 107-109 C-asteen kohdalla ja sen jälkeen keittovaiheeseen ei ole kovin paljon aikaa. Noilla pienillä muutoksilla koneen normikäyntilämpötila putoaa kaupungissa max 95 C, jolloin on paljon enemmän aikaa reagoida kuumenemistapauksessa, kun 100 C on jo 'vikatila'. Alukansilla varsinkin voi olla iso merkitys. Quote:
Mun ratkaisu: ![]() |
Quote:
Hyvä tieto! Mulla oli alipaine vuoto runnereiden ja baseplaten välissä, vian korjauksen jälkeen edelleen ilmeni pientä alipaine vuotoa.. Ettei vaan olisi ollut sama vika..:-k |
Nämä pultit mitä tarkoitin oli ne baseplaten moottoriin kiinnittävät. Toki myös runnerien pultit ovat vähän jokainen eri mittaisia mutten muista ovatko ne reiät läpireikiä vai ei?
|
Kirjotin vähän epäselvästi..
Mulla hävisi se alipaine vuoto runnerien ja baseplaten välistä..mutta silti jäi pientä alipaine vuotoa.. Purettaessa huomasimme ettei kannen ja baseplaten tiivisteissä ollut koko matkalla puristus jälkiä.. Olisiko voinut johtua juuri nuista pulttien eripituuksista se ettei se ollut kunnolla tiivistänyt...? |
No sit justiinsa kuten mulla.
|
Itse vaihtaisin tossa tilanteessa kyllä molemmat pahvit. Kun se on kerran auki niin työ ei enää siitä hirveesti lisäänny. Eikä myöskään kustannukset.
Huono tuuri. Ihan niinkun sulla ei olis jo muutenkin ihan tarpeeksi ropattavaa. |
Quote:
Ropattavaa tuntuu tosiaankin riittävän ihan omiksi tarpeiksi, vähän tuntuu, että kokopäivätöissä olisi noiden rakkineiden kanssa. |
Että meitä kaikkia onkin kohdannut HUONO TUURI!
|
Quote:
Onkohan näitä jollakin ihan ehjiäkin vettejä? ;) |
Quote:
No onhan se 4 oikeinkin voitto... |
Tänään tapahtui että: Yorcci soitti, ja sanoi voivansa tulla tallin kautta kotimatkallaan. No mikäs siinä tervetuloa vaan! Sitten se tuli, ja heitti haalarit niskaan, ja irrotti pakosarjan ala-laippojen pultit ( just se paskamainen homma), tyhjensi ilmapumpun hilut ja putsasi ja voiteli laakerit, ja sitten laitto nippuun. Kymmeneltä se sitten sano, että ei vaiskaan, täytyykin lähteä kotiin, että kerkiää vähän nukkumaankin. KIITOS Yorcci! On ainakin mun kohdalla enemmän harvinaista, että joku tulee tosta vaan auttamaan.
Kansipahvihan se oli pettänyt klassisesta paikasta. Liekkirenkaassa oli selvät merkit vuodosta seiska-pytyn takimmaisen vesikanavan ja sylinterin välillä. Vaiva paranee klassisella konstilla. Vieläkin ihmetyttää toi C-4:sen yläkerran hässäköiden monimutkaisuus ja sitäkautta tuskainen purkaminen, ja kasaaminen. Esimerkiksi se ilmastointikompuran kiinnityspultti, joka on kolottu yhdeltä sivultaan että se mahtuu sen siivapyörän ohi, kun se on pyöritetty oikeaan asentoon että siinä oleva lovi voi päästää ohitseen sen pultin. Ei se mikään ihme ole, ettei -83 Vettejä ole olemassakaan. Nimittäin C-3 miehille tollasen C-4:n rakentamiseen menee varmaan vuosi. |
Ei ne pakosarjan alalaipan pultit ihan 'tosta noin' lähteneet irti, mutta vain yksi katkesi. Ilmapumpun suolistaminen on tuttua puuhaa jo tässä vaiheessa, tuo oli jo kolmas vajaan vuoden sisään. (Eihän se nyt käy, että Haitekniikan Tohtori ei muka tekisi kansiremontin yhteydessä mitään virityksiä ;) )
Quote:
Eipä kestä kiittää. Sattui olemaan kotimatkan varrella ja oli joutilasta aikaa. Taas siellä oppi meikäläinen uutta asiaa. Ja kivahan se on tuollaisessa lämpimässä tallissa puuhastella, kun on hyvät työkalut ulottuvilla ja siistissä järjestyksessä. |
On se Yorcci vaan ihmemies :cheers: :viking:
|
Aina kun mä teen jotakin, mua kiinnostaa miksi.
Uskoisin tietäväni miksi toi seiskan kohdalta tapahtunut pahvin pettäminen tapahtui tässä mun tapauksessa! Kannen ja lohkon välillä tapahtuva nesteen virtaushan tapahtuu reikien kautta. Kannen irroituksen jälkeen huomasin toiseksi viimeisen reijän ( sellanen pyöreä ) kohdalla lohkossa kohouman, jonka otin pinseteillä pois. Se osoittautui silikooni jäämäksi, joka oli sitten herraties kuinka kauan koneessa kierreltyään takertunut siihen reikään tukkien sen, ja siten huonontanut seiskan jäähdytystä tunnetuin seurauksin. Niin että pientä rajaa sen silikoonin määrän kanssa, kun konetta kasataan! En tiedä kuka edellisen kasaamisen oli tehnyt, mutta melko reilusti silikonia on käytetty esimerkiksi imusarjan tiivisteiden kohdalla, turhankin reilusti. Elikkä syy ja seuraus on selvitetty, eikä sitten muuta, kun palikoita pesemään ja läjäämään. |
Onkos sulla rauta- vai alukannet? Meinasitko tarkistuttaa, että ovat ehjät ja suorat?
|
Quote:
Tollasen työmäärän jälkeen ei kauheasti kiinnosta tehdä uusiksi. :) |
Opettava tarina tästäkin: kun multa meni se tiiviste ja otin kannet irti niin se oli selvästi mennyt ennenkin. Kansissa oli selvät hiekkapaperin jäljet kun ne oli pyyhitty puhtaiksi :shock: :mad:
Tossa samalla aukaisulla on muuten helppo vaihtaa venaohjurin tiivisteetkin jos ne on orkkikset, vaikkei kansille paljon muuta tekiskään. Ps. sullahan olis nyt moottoriguruna oiva tilaisuus tehdä FS televisionille semmonen "kuinka porttaan C4-alukannet (113?) kotona telkkaria kattoessa" -video ;) |
Quote:
Noi L-98 alukannet on yllättävän hyvät sellasenaan. Eli niistä tulisi tehoa sellasenaan ihan hyvin, jos noi kanavat ennen kansia olisi väljemmät. Nakertelemalla niitä en saanut kun parikymmentä heppaa lisää, mikä yllätti. En nyt muista tarkkoja numeroita, mutta jokuhan ne täällä tietää.:rolleyes: Ei ne kannet kuitenkaan tehtynäkään pärjää oikeasti "hyville" kansille, mutta jonnekkin muistaakseni 400 tietämiin ne saa helposti. |
Quote:
Tuolla kansihommia-ketjussahan niitä taulukoita oli linkitetty, mutta tässä vielä parit suorat linkit: http://users.erols.com/srweiss/tablehdc.htm (Täällä on verrattu eri nostoilla vakiokansia vs. portatut kannet. Jos tulkkaan taulukkoa oikein, niin .300 nostoilla vakiokannet virtaavat maksimissaan 335 hp ja portattuna max 385 hp, isommilla nostoilla enemmän ja isompi ero portatun hyväksi) Sitten vielä toinen listaus: http://www.purplesagetradingpost.com...%20L98%20Vette |
Quote:
Taisi olla myös venttiililautasien kokoa vähän kasvatettu noissa portatuissa kansissa. Mutta kivastihan noi L98:n vakiokannetkin antavat kasvavaa tehokäyrää, kun pistetään vaan vähän (tai reilusti) härskimpää nokkaa. |
Tervehdys!!
![]() Olen tuossa kairaillut imusarjaa ja pisti silmään tarinanne pulttien pituuksista!!:confused: Onko kellään tai oletteko mittaillut imusarjan ja runnereiden pulttien mittoja. Olisin kovin kiitollinen jos joltain löytyisi näitä mittatietoja. "Kun ei kaikesta vaan voi olla selvillä" :queen: |
Quote:
Ne imukannen pultit, jotka menevät 'päättyviin' reikiin, ovat sen kutakuinkin millimetrin lyhyemmät. Jos ei ole riittävän pitkää Mauseria, ota joku tarpeeksi pitkä sukkapuikko tmv., ja kokeile, missä rei'issä tulee pohja vastaan. Sitten mittailet pulteista lyhyimmät ja pistät niihin reikiin. Tosi innokas vielä merkkaa tuohon sukkapuikkoon esim. teipillä sen reiän syvyyden ja mittaa, jos ei Mauseria löydy ;) |
Dodii... kannet on nyt kunnossa. Uudet ojhurin kumit ja sateensuojat (umbrellat) asennettuna ja kaksi pakoventtiiliä hiottu pitäviksi. Toinen oli aluillaan kantaa, ja toinen oli ohjurin ja seetin linjausvirheen takia vuotanut herraties miten kauan. Käynnissä ei kuitenkaan huomannut mitään erikoista! Kyllä nää kasit saa olla aika hilskoja, ennenkun käynnissä huomaa mitään vikaa.
Saastehärvelit saa kyytiä, ja konehuone siistiytyy siksi melkoisesti. Kaikki ne putket ja letkut :good-bye! Mutta mitään virityksiä ei! |
Quote:
Hurja tahti Tampereella! Mutta niin se homma hoituu, kun ei olla ensi kertaa 'pappia kyydissä'. Quote:
Eikö se sitten ole virittämistä, kun kuristettuja hevosia vapautetaan... ;) No eihän sieltä mitään ihmeellistä tule, ei varmaankaan persdynossa tuntuvia muutoksia. |
Quote:
Osien pitäisi olla merkittävästi eri näköisiä ja kokoisia ennenkun pollet karkaisivat takapyärille. Ei kannata edes suunnitella, koska noi fysiikan lait on ja pätee. |
Quote:
Näinhän se tilanne täällä reaalimaailmassa on. Mulla kansiremontin jälkeen oli ihan persdynolla lisää potkua, mutta se varmaan johtui enemmän siitä, että hevoset olivat ennen remonttia laitumella. Ja menihän se vartilla monta kymmenystä kovempaa rempan jälkeen. Mitään konkreettista isoa muutosta (esim porttausta) ei tehty. |
Quote:
Ei mitään. Noi runnerit "tulppaa" kaikki moottoriin tehdyt parannukset, joten miksi tehdä niitä, kun niistä ei kuitenkaan ole mitään merkittävää hyötyä. Turhanaikaista puuhastelua. |
Nyt tuntuu myrkyt pysyvän taas oikeilla paikoillaan. Vanha kunnon potkukin tuntuu löytyvän koneesta, vaikken sille mitään oikeita virityksiä tehnytkään. Pakosarjan kaikki "pikkuputket" rälläköin pois, ja hitsasin reijät umpeen. Samalla siistin sisäpuolelta samat putket pois sekä suurimmat hitsisaumojen klöntit pois pakokaasujen tieltä.
|
:salut: Nyt sillä meneekin sitten seuraavat 20 vuotta ilman ongelmia ;)
|
Autonoviisi kyselee ihan varmuuden vuoksi. Jos kansipahvi poikii niin kuinka hätäiseen kiesi pitää saada parkkiin. Sopiiko ajaa esim. 10 kilsaa kotio vai pitääkö alkaa välittömästi tönään?
|
Quote:
Lämpömittari sen kertoo. Jos alkaa lämmöt kivuta 110 asteen tietämille, niin silloin on parasta jättää ajelut sikseen. Mulla meni edellisestä huussista vesipumppu ja vajaalla jäähdytyksellä, kun kone oli jäähtynyt, pääsin just ja just pari kilsaa kotipihaan, ennenkuin alkoi olla lämmöt tuolla 'hikiasteilla'. |
Sanoisin, että lämpömittaria ennemmin kantsii kattoa sitä miltä öljy näyttää. Jos se näyttää kaakaolta tai sinapilta niin stoppi ja sassiin ja hinuria paikalle. Öljy, johon on sotkettu riittävästi jäähdytysnestettä ei enää ole öljyä eikä laakerien takia kannata paljon ajella. Voipi tulla vähän isompi remppa jos ajelee milkchokolaatit koneessa.
|
Quote:
|
Quote:
Joo, tottakai. Minä tarkoitinkin lähinnä, että ajossa kannattaa seurata lämpömittaria, ettei pääse keittämään. Ensimmäiset oireilut kansipahvista tulee todennäköisesti lämmön heittelyinä. Itsellänikin on aina matka-ajossa ilmastointilaitteen näytössä koneen lämpötila. |
Kansipahvivaurioitakin on eriasteisia. Joillakin ajaa parikin vuotta.
|
Jos pahvi on auki sylinteriin tai vedet ja öljyt pääsee sekaisin niin ongelman huomaa aika äkkiä käyntihäiriöinä, syttyvänä low coolant -valona, höyrypilvenä, kaakaona jne eikä sillä paljon ajella enää mihinkään jos ajatus yhtään kulkee.
|
Okei. Homma on siis aikas simppeli. Auto stoppiin ja hinuri paikalle. Kunhan kyselin kun tosiaan olen viimeksi omistanut auton, sen ainoani, vuosina 1990-1992 ja siihenkään ei tainnut 10 tkm:ää mittariin tulla mun ajamana...
|
Quote:
Täälläkuvattujen oireiden lisäksi yksi kannentiivisteen pettämisen oire voi olla ( niinkuin minulla ) ensin jonkun aikaa "low coolant" valon syttyminen ja sammuminen ilman mitään järkevää selitystä. ( nestettä on sekä syylarissa että paisuntasäiliössä ) Sitten jäähdytysnesteen mystillistä kulumista ilman havaittavaa ulkoista vuotoa. Lopuksi sitten pakokaasujen mukana ulos tuleva neste ( etenkin moottorijarrutuksen jälkeen ) paljastaa karun totuuden. Käynnissä, eikä kulkemisessa ei huomaa mitään vikaa. Tollasia oireita tulee silloin, kun siis pahvi menee rikki palotilan ja jäähdytysjärjestelmän väliltä. Melko vaaratonta sinänsä PAITSI: Jos ajat kotiin, ja jätät yöksi seisomaan, jotta sitten aamulla ajat sen korjaamolle. Seisonnan aikana VOI syntyä ns. vesipesä. Eli jos vammasen mäntä sattuu jäämään ala- asentoon, niin sylinteri täyttyy nesteellä, ja jos seuraava tahti on puristus, niin starttimoottorin voima riittää vääntämään kiertokangen mutkalle = iso kone remontti. |
Taas yksi uusi asia elikkäs tuo Vesipesä. Eli ei ajella korjaamolle vaan vedellään hinurilla tai korjaillaan omassa tallissa.
No tämähnä nyt vaan on varmuuden maksimointia, mutta on ihan mukava hallita vähän tätä tietotaitopuolta vaikka ihan teorian asteella niin ei tukle tehtyä kriisitilanteissa mitä isoja mokia. |
Mikäli paljon vettä niin irroittaa tulpat ja pyöräyttää konetta, vedet valuu ulos. Sit tulpat takas ja kone käyntiin.
|
| All times are GMT +3. The time now is 09:52. |