FinnShark

FinnShark (http://finnshark.com/forum/index.php)
-   C2 Projekti Kertomukset (http://finnshark.com/forum/forumdisplay.php?f=32)
-   -   Road Ranger, kukkakepin räpläystä (http://finnshark.com/forum/showthread.php?t=21544)

JJ66 25.11.2018 10:47

7 Attachment(s)
,,jatketaan hommaa perän esittelyllä.

Tästäki nytkähti

Lämpöä ja vetoa mutta laikkaakin piti tarjota, että tuli suoraan.



Yläpuoli alkas oleen siinä paitsi että tuo vasen puolikin tuli vielä vaihdettua tuoreeseen, sileään peltiin. Lisäsin muutaman rivan tuonne sisälle.


Perämurikkaa piti käyttää hollilla ihan mittausteknisistä syistä



JJ66 25.11.2018 11:20

8 Attachment(s)
,,,murikan braketti on kaiketi ollut tapan vahvistaa, joten niin mieki tein sitten. Pientä nysväämistä tuntuu riittävän mutta aina eteen päin kun jonku kalikan saa veistettyä.





Se olis siinä. Kun on malli niin helppo kopioida uusi.


Sopii ilman vedätystä. Jätän kiinnityksen vielä pelkälle ruuville koska se on helpompi irroittaa jos tulee tarvetta

Vaihdoin myös tuohon perän puoleiseen brakettiin kyljet, ja tietenki paksummasta niin kuin minulla on ollut tapana. Painonlisäys ei tule olemaan ongelma



chevette 25.11.2018 20:11

Aivan sairaan hienoa tekemistä ja jälkeä,päivityksiä kun tulee niin kyllä pitää heti katsella.

MPÄ 25.11.2018 22:26

:king: :cheers: :salut:

jopex 26.11.2018 00:18

On! Ei kyllä omat kyvyt riittäis tuollaiseen tekemiseen.
:salut:

Pantse 26.11.2018 08:43

Kyllä se näköjään onnistuu kun homman osaa8)

JJ66 26.11.2018 11:48

1 Attachment(s)
Kiitos kaikista kommenteista, tietenki tekeminen vaatii myös osaamista ja mulla on pitkä kokemus metallihommista mutta viitseliäisyyttä tämä vaatii ainaki saman verran. Työtiloja jonku verran kuin myös perustyökalut olis hyvä olla, mutta intoa pitää olla perkeleesti, muuten joutuu ostaan bulkkia,,, you see.

Mittaillessani huomasin, että toinen takarengas vipattaa. Noin 5 milliä kun renkaan kyljestä mittasin. Toinen puoli ei vipota eli spindeli otti itteensä myös. Laakerijumppa alkoi taas. Nyt hommasin kuitenkin laakerin säätöön tuon akselin mikä helpottaa välyksen hakemisessa mutta pienen kehitystyön tuokin vielä kaipsi.
Timkenin lakrut ja Yukon akselit oli onneksi omassa hyllyssä, varalta hankittuna, niin pääsin heti hommiin.

Olis mukava kuulla, että miten ammattilainen tuon päittäisvälyksen houkuttelee esille aivan exsaktisti. Kyllä minun pitää käyttää vanne kiinni ja kokeilla paljonko lonkkasee, jotta voin olla varma asiasta ja jättää siihen.

.

MPÄ 26.11.2018 12:52

Minä teen siten, että mittaan/säädän heittokellolla välyksen tehtaan toleranssin tiukkaan päähän (toleranssi muistaakseni 0,001-0,008”) ja varmistan pärssissä tukivarren etupäästä kokeilemalla, kun kaikki on prässatty paikoilleen. ts, ihan sama asia, kuin rengas paikoillaan, mutta akseli lukittuna ja testaus tukivarren päästä.
Shimmejä ja niitä väliputkia pitää tietysti olla iso kasa, että löytyy oikea yhdistelmä, jolla välyksen saa justiinsa. shimmien/välyksen haku pelkällä öljyllä ja rasvat rasvaustyökalulla laakereihin vasta lopulliseen kasaukseen. Tuo akselityökalu on ihan välttämätön, sen voi toki myös valmistaa sorvaamalla tai hiomalla vanhasta akselista sopivan väljän, jotta laakerit menee helposti paikoilleen ”tiputtamalla”

jotkut vielä hiovat shimmeistä, mutta se on hieman arpapeliä saada hiottua suoraan. mielummin vaikka sorvilla putken päästä pois, niin jää suoraksi.
ilman työstämistäkin olen aina päässyt 1-2 sadasosamillin tarkkuuteen. tehtaan toleranssihan on siis 17,78 sadasosamilliä, ja tuo 0.008” hirveä klappi ;), hyvä jos pääsee katsastuksesta läpi...

Liian tiukaksi (alle 0,001” eli 2,5 satkua) ei tietysti kannata vetää, ettei uudet laakerit pala heti alkuunsa.

JJ66 26.11.2018 13:51

Quote:

Originally Posted by MPÄ
Minä teen siten, että mittaan/säädän heittokellolla välyksen ...


no niin, sehän onki tuo prässitesti kätevämpi kuin että rengasta käyttää paikoillaan. Tuonko vielä mittais että paljonko 0.001-0.004'' välyksellä tukivarren pää heiluu. 0.008'' on tehdas toleranssissa vielä mutta tuntuvat ollevan sitä mieltä, että 0.004'' olis hyvä maksimi eli juuri niin kuin kerroit niin toleranssin alapäähän tulee tähdätä.

Mulla on läjä paksuja shimmejä 0.1mm ja 0.05mm välein ja muutama erimittanen holkki mutta sorvi puuttuu. Tilasin sorvaamolta vielä lisää holkkeja isolla pituustoleranssilla niin tulee lisää vaihtoehtoja.

Ootko koskaan porannut rasvanippaa tuohon pesään. Siinä tulee pieni riski että pullahtaa kohta stefat ulos jos innoissaan lisäilee joka vuosi "vähän"

zz-2 26.11.2018 17:06

Quote:

Originally Posted by JJ66
Mulla on läjä paksuja shimmejä 0.1mm ja 0.05mm välein ja muutama erimittanen holkki mutta sorvi puuttuu. Tilasin sorvaamolta vielä lisää holkkeja isolla pituustoleranssilla niin tulee lisää vaihtoehtoja.
"

Shimmistä voi hioa koneella pois. Siis sellasella vähän paremmalla jossa magneettipöytä ja syöttö pelaa 0.001 mm tarkkuudella. Ite tuli noin tehtyä sillon ku olin vielä työväline tehtaassa töissä.


All times are GMT +2. The time now is 16:22.

Powered by vBulletin. Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © 2001-2018 FinnShark.com. All rights reserved.