FinnShark

FinnShark (http://finnshark.com/forum/index.php)
-   C5 (vuosimallit 1997-2004) (http://finnshark.com/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Kun ei ole edes tunkkia... (http://finnshark.com/forum/showthread.php?t=6072)

Pekka Berkeles 12.03.2007 18:34

Kun ei ole edes tunkkia...
 
Kun on kerran oppinut polkupyörällä ajamaan, niin sitä taitoa mies ei koskaan unohda. Vähän ruosteessahan sitä voi toki aluksi olla kun pitkästä aikaa kokeilee taas ajohommia.

Jokunen palstalaisista saattaa muistaa, että allekirjoittaneen Z06:ssa on jakopäänremontti edessä. Kyselin paria sopivaa tekijämiestä hommalle, mutta sattumoisin kaikki tuntuvat olevan kiireisiä näin keväällä. Ei mikään yllätys, jokainenhan haluaa oman projektinsa ajoon heti kun kelit sallii. Niinpä tulin sitten ajatelleeksi, että mitäs jos vaihtais ihan itte jakopään. Ei se niin vaikeata voi olla. Oonhan mä joskus vuosia sitten tehny moottoriremonttia ja virittelyä, viilannu kantta, vaihtanu virinokan, imusarjan ja säädelly Webereitä käsikopelolla. Mutta toisaalta, eihän mulla ole kuin kylmä talli pohjanmaalla, eikä siellä ole edes kunnollista tunkkia.

"Ei ole kunnollista tunkkia"
jäi soimaan mun mielessä. Vai että ei ole tunkkia. Joku on saattanut joskus kuulla vanhan vitsin tunkista, jossa vitsin kohokohta päättyy lauseeseen "pitäkää tunkkinne". Ja yht'äkkiä mä havahduin että mitä v...ua mä tässä oikein itken ettei muka ole tunkkia. Saahan niitä p....le kaupasta, sen kun vaan käy ostamassa. Ja kuin pisteenä iin päälle pohjalainen veri kuohahti ja ajattelin, että "ei tartte auttaa, sanoi etelä-pohjalaanen kun tervakuorman alla makas". Eli päätin, että "itte mä ristini kannan ja jakopääni korjaan".

Hyppäsin perjantai-iltana junaan ja matkustin maalle uhkuen itseluottamusta. "Kyllä tästä vielä hyvä tulee", ajattelin. Lauantaiaamun valjetessa ajoin vanhempieni Golffilla Seinäjoelle "tunkkikauppaan" ja ostin kaikista matalimmalle laskeutuvan hydraulitunkin sekä neljä kolmijalkaa. Kipinkapin takaisin Kauhavalle talliin ihmettelemään, että mahtuuko tunkki Z06:n alle. No ei mahdu, ei. Vaikka tunkin minimikorkeus onkin vain 9 senttiä. Eläkkeellä oleva isäni saapui paikalle ihmettelemään "mitäs poika oikeen puuhaa täällä". Totesin että: "vaihran itte jakopään ku muut ei eheri". "Ai jaa niinkö meinaat, no ei tuo sun tunkkis taida mahtua tuonne auton alle", totesi isäni. "Tieretään, tieretään" kommentoin ja kerroin että "mä kyllä itse asiassa vasta tässä tuumailen että miten tää homma pitäis tehrä". No, faija kaivoi jostain tallin nurkasta sellaisen vanhanmallisen tunkin, varmaan jostain 60-luvun Renaultista peräisin olevan ruostuneen vekottimen. "Koitas tällä." Mä sanoin siihen, että "ei tuolla mitään tee...mutta näytäs ny kuiteski sitä tänne". Ja kas kas, sehän mahtui Z06:n alle helposti... Justiinsa. Vai ettei muka ole tunkkia...

No se tarinasta. En olisi hommaan lähtenyt ilman "Juhan" ja "Sevy.8:n" loistavia projektikertomuksia. Ja kun kummaltakin saa tarvittaessa kysyä neuvoa, niin mikäs sen mukavampaa kuin väsätä omaa projektia. Ja kun kyseessä on suht' yksinkertainen - vaikkakin aika suuritöinen - operaatio, niin eiköhän tuo tule onnistumaan allekirjoittaneelta. Sen kyllä huomasin heti ekan viikonlopun jälkeen, että mikään asia ei suju vauhdikkaasti tai itsestään, vaan kaikkea pitää miettiä etukäteen. On sitä senverta ruosteessa. Ja työkalutkin on hukassa: "mistä per...les täältä tallista löytyy ristikkoavain, eihän Z06:ssa sellaista ole". Tai: "mihinä porakone on? Ai ei ole porakonetta?" Ja niin edelleen.

Tässä pari kuvaa rojektista.

Talvinen talli - kukapa uskoisi mitä sisältä löytyy:


No,likainen Z06:han se siinä, ahtaassa tallissa:




Herttoniemen "kesätallissa" oleva autopaikka on just julmetun ilmanvaihtohormin alla, siispä pölyä on joka hemmetin paikassa moottoritilassakin:






MAF:




Sitten ne kuuluisat Tunkin veljekset...ikäeroa reippaasti, mutta veljekset silti:


Lopuksi turvallisuus ennenkaikkea. Leveistä renkaista on hyvä tukea autoa:


Corvette63 12.03.2007 18:56

:thumrigh:

hakkis 12.03.2007 18:56

Vastaavissa "tallissa" panin aina talveksi veneeni peiton alle.Säästyi paljolta turhalta siivoustyöltä.
Muutoinhan toi sun projektimesta on varsin kotaisan näköinen.Oliko siinä tallinpäässä sauna?Jos oli,niin silloin kaikki on yhtä juhlaa.Tsemppiä vaan.
:thumrigh:

Pekka Berkeles 12.03.2007 19:06

Quote:

Originally Posted by hakusellaan
Vastaavissa "tallissa" panin aina talveksi veneeni peiton alle.Säästyi paljolta turhalta siivoustyöltä.
Muutoinhan toi sun projektimesta on varsin kotaisan näköinen.Oliko siinä tallinpäässä sauna?Jos oli,niin silloin kaikki on yhtä juhlaa.Tsemppiä vaan.
:thumrigh:

Sauna löytyy ihan vierestä...puulämmitteinen tietysti.

Mulle on aina ollu tärkeätä, että tallilla soi musiikki. Lähinnä radio, toki voishan sitä mp3:siakin soitella. Mutta sopiva musiikki yhdistettynä rakenteluprojektiin on kyllä mainio yhdistelmä. Hyvän musiikin soidessa pääsee sopivasti fiilikseen: "perrrr....les, tästä tehdään ny maailman parasta!". Ei nyt sentään ihan sellaista, mutta fiilis on kuiteski just sellainen.

Perhana, vieläkin on vähän mustat kynnenaluset. :-)

Corvette63 12.03.2007 19:15

Quote:

Originally Posted by Pekka Berkeles
Sauna löytyy ihan vierestä...puulämmitteinen tietysti.

Mulle on aina ollu tärkeätä, että tallilla soi musiikki. Lähinnä radio, toki voishan sitä mp3:siakin soitella. Mutta sopiva musiikki yhdistettynä rakenteluprojektiin on kyllä mainio yhdistelmä. Hyvän musiikin soidessa pääsee sopivasti fiilikseen: "perrrr....les, tästä tehdään ny maailman parasta!". Ei nyt sentään ihan sellaista, mutta fiilis on kuiteski just sellainen.

Perhana, vieläkin on vähän mustat kynnenaluset. :-)


Täydellistä tallifiilistelyn makua. EI tallilla ilman musiikkia pärjää. Ainoa ajankohta varmaan päivästä mulle on, jolloin musiikki ei soi, niin on yö! :) Tietysti saunat ja muut mukavuudet on vielä asia erikseen..

Siitä tulikin mieleeni, että eräs tallissa makaava C1 on jäänyt täysin unohduksiin. Sanat "ikuisuus projekti" tuntuu tätä näkyä olevan erittäin läheiseT sanat koko projektin kulullle. Vai pitäisiköhän ottaa suoraan työkalut käteen, ja ruuvailla jo irroittamani osat kauniisti paikoilleen ja aloittaa ajokausi? :)

Turismo 12.03.2007 20:56

:thumrigh:
Nopeesti kelatessa, tos ekassa kuvassa oli vähän niinkuin tallilöydön makua ja haikua!

MikkoM 12.03.2007 21:27

Quote:

Originally Posted by Turismo
:thumrigh:
Nopeesti kelatessa, tos ekassa kuvassa oli vähän niinkuin tallilöydön makua ja haikua!

Joo, pohojammaalla voi vielä tehä monenlaisia tallilöytöjä:thumrigh:
Tästähän ei kyllä olis pitkä Kauhavalle, ootkos Pekka kauankin maisemissa, oon vaan varmaankin ajelemassa taas perjantaina Vaasaa kohti ??

MrT 12.03.2007 21:46

Quote:

Originally Posted by Pekka Berkeles

Laitoit uuden tunkin sitten rekvisiitaksi kuitenkin :cool:

stingray 12.03.2007 22:28

1 Attachment(s)
huilaako pekka tossa "tunkki" kuvassa tällainen projekti ? :thumleft:

groovyjay 12.03.2007 22:37

Itse se tehdä pitää! Hyvä PB, sitten lyödään zainot niskaan kun oot saanut ekana pölyt kiihdytettyä pois auton päältä... :thumrigh:


All times are GMT +2. The time now is 00:42.

Powered by vBulletin. Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © 2001-2018 FinnShark.com. All rights reserved.